Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, koszty związane ze zorganizowa... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.126.2022.3.MKU

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.126.2022.3.MKU

Temat interpretacji

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, koszty związane ze zorganizowaniem i przeprowadzaniem Programu (w tym koszt Nagród) poniesione przez Wnioskodawcę są kosztami związanymi z osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczenia źródła przychodów Wnioskodawcy stanowiącymi koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który m.in. dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, koszty związane ze zorganizowaniem i przeprowadzaniem Programu (w tym koszt Nagród) poniesione przez Wnioskodawcę są kosztami związanymi z osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczenia źródła przychodów Wnioskodawcy stanowiącymi koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 27 kwietnia 2022 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.126.2022.2.MKU wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 17 maja 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

I.S.A. z siedzibą w ... („Wnioskodawca”) jest (i) spółką prawa handlowego, (ii) mającą siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski oraz (iii) posiadającą w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku CIT. Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT.

II.Podstawowym przedmiotem działalności Spółki według Polskiej Klasyfikacji Działalności jest przetwarzanie i konserwowanie mięsa, z wyłączeniem mięsa z drobiu (PKD 10.11 Z).

III.W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca organizuje różne akcje marketingowe. Jedną z akcji jest tzw. M („Program”).

IV.[Uczestnicy] W Programie mogą uczestniczyć osoby/podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej mięsa i/lub produktów mięsnych współpracujące z Wnioskodawcą, przy czym Uczestnikami Programu nie mogą być pracownicy Wnioskodawcy, jak również ich małżonkowie, dzieci, rodzice oraz rodzeństwo, a także podmioty prowadzące obok sprzedaży detalicznej również sprzedaż hurtową.

V.Uczestnictwo w Programie jest dobrowolne. Uczestnikiem Programu staje się osoba/podmiot, która zgłosi swój udział w Programie podpisując Kartę uczestnictwa Karta uczestnictwa musi zostać dostarczona do Wnioskodawcy przed rozpoczęciem lub w czasie trwania Programu. W karcie uczestnictwa musi zostać wskazany adres e-mail Uczestnika Programu do kontaktów w sprawie Programu.

VI.[Zgłoszenie] Zgłoszenie uczestnictwa w Programie w trakcie poprzednich Edycji Programu jest aktywne również w trakcie kolejnych Edycji Programu. Uczestnik może w każdej chwili zrezygnować z udziału w obecnej lub kolejnej Edycji Programu, o czym poinformuje poprzez złożenie stosownego oświadczenia Wnioskodawcy.

VII.Warunkiem uczestnictwa w Programie jest terminowe regulowanie wszelkich zobowiązań finansowych wobec Wnioskodawcy. W przypadku uchybienia temu warunkowi, Wnioskodawca może odmówić uczestnictwa danemu podmiotowi, bądź wykluczyć go z uczestnictwa w Programie na dowolnym etapie.

VIII.[Zasady prowadzenia Programu] Wnioskodawca wydaje Katalog („Katalog”), w którym wskazuje Towary objęte daną Edycją Programu - do każdego Towaru (asortymentu) przypisana jest w Katalogu określona liczba punktów. Po zakupie danego Towaru, danemu Uczestnikowi przypisywana jest określona dla tego towaru liczba punktów, które można wymienić na wybraną nagrodę. Dla Uczestników Programu np. przewidziano możliwość zakupu za 1,00 zł netto, na zasadzie premiowej, nagród określonych w załączniku do Regulaminu z tym. że uzależnione to będzie od ilości zgromadzonych w okresie trwania Edycji Programu punktów, które zostały przydzielone do poszczególnych Premiowanych przedmiotów. Premiowane przedmioty stanowią określone w załączniku do Regulaminu rzeczy ruchome oraz np. udział w Konferencji sprzedażowej organizowanej przez Wnioskodawcę w określonych destynacjach. Rodzaj Premiowanego przedmiotu uzależniony będzie od przekroczenia określonej ilości punktów zgromadzonych w okresie trwania danej Edycji Programu. W przypadku, gdy nie będzie możliwy zakup przez Uczestnika Programu na zasadach określonych w Regulaminie, Wnioskodawca zaoferuje Uczestnikowi Programu możliwość zakupu na zasadzie premiowej innej atrakcyjnej „nagrody” o wartości zbliżonej do wartości Premiowanego przedmiotu. W takim przypadku Uczestnik Programu nie będzie miał roszczeń wobec Wnioskodawcy do zakupu Premiowanego przedmiotu, ani też żadnych innych roszczeń odszkodowawczych.

IX.[Wartość Nagród] Wartość Nagród w Programie przekracza albo nie przekracza 200 zł. Przekazując nagrody Wnioskodawca nalicza podatek VAT należny.

X.[Cel Programu] Wnioskodawca wskazuje, że organizuje Program w celu intensyfikacji sprzedaży.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że w związku z realizacją Programu, Wnioskodawca ponosi/będzie ponosił wydatki na zorganizowanie i przeprowadzenie Programu czyli np. koszty związane z opracowaniem katalogu, kart uczestnictwa, regulaminu czy koszty druku.

Ponadto, Wnioskodawca ponosi/będzie ponosił wydatki na nagrody dla Uczestników Programu. Z tego względu, iż nagrody mogą być różne w zależności od edycji Programu, poniżej przykładowe nagrody: wagi zapleczowe, wagi drukujące etykiety, krajalnice do wędlin, kotleciarka do mięsa, wieloczynnościowy robot, automatyczny ekspres do kawy, bon do sklepu, przenośne klimatyzatory czy telewizory. Jedną z nagród jest również wyjazd na konferencję sprzedażową (Wnioskodawca pokrywa wszelkie wydatki związane z organizacją wyjazdu na konferencję tj. przelot, zakwaterowanie, organizacja sali wykładowej i szkoleniowców itd.).

Wnioskodawca posiada sieć dystrybucji mięsa oraz produktów mięsnych. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży mięsa oraz produktów mięsnych na rzecz m.in. uczestników Programu (osób/podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej mięsa i/lub produktów mięsnych).

W celu intensyfikacji sprzedaży (zwiększenia sprzedaży a zatem również przychodów Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży mięsa oraz produktów mięsnych) Wnioskodawca wydaje Katalog, w którym wskazuje Towary (oferowane przez siebie mięso oraz produkty mięsne - asortyment Wnioskodawcy) objęte daną Edycją Programu - do każdego Towaru (asortymentu Wnioskodawcy) przypisana jest w Katalogu określona liczba punktów. Po zakupie danego Towaru (asortymentu Wnioskodawcy) przez Uczestnika Programu, Uczestnikowi Programu przypisywana jest określona dla tego Towaru liczba punktów. Uczestnik może - po zdobyciu odpowiedniej ilości punktów - przeznaczyć zebrane punkty na wybrane nagrody. W przypadku gdyby Wnioskodawca nie ponosił wskazanych we Wniosku wydatków na zorganizowanie i przeprowadzenie Programu (w tym na nagrody) to nie mógłby realizować Programu i jego podstawowego celu czyli intensyfikacji (wzrostu) sprzedaży asortymentu Wnioskodawcy a zatem wzrostu przychodów z tytułu sprzedaży mięsa oraz produktów mięsnych. Innymi słowy, wydatki na zorganizowanie i przeprowadzenie Programu (w tym na nagrody) mają wyraźny wpływ na zwiększenie sprzedaży mięsa oraz produktów mięsnych Wnioskodawcy a zatem na wzrostu przychodów Wnioskodawcy.

Ponadto, Program pełni funkcję dyscyplinującą Uczestników Programu tj. - jak wskazano we Wniosku - warunkiem uczestnictwa w Programie jest terminowe regulowanie wszelkich zobowiązań finansowych wobec Wnioskodawcy (w przypadku uchybienia temu warunkowi, Wnioskodawca może odmówić uczestnictwa danemu podmiotowi, bądź wykluczyć go z uczestnictwa w Programie na dowolnym etapie). Program pełni również funkcję budowania stałej współpracy handlowej (i zachęcenia do dalszej współpracy) między Wnioskodawcą a Uczestnikiem Programu (Uczestnik Programu kupuje co raz więcej asortymentu Wnioskodawcy wskazanego w Katalogu ponieważ za asortyment zdobywa punkty, które następnie może przeznaczyć na nagrody a zatem Program stanowi dla Uczestników Programu dodatkową motywację do pozostania w stałych, dobrych relacjach handlowych z Wnioskodawcą).

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, koszty związane ze zorganizowaniem i przeprowadzaniem Programu (w tym koszt Nagród) poniesione przez Wnioskodawcę są kosztami związanymi z osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczenia źródła przychodów Wnioskodawcy stanowiącymi koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT? (pytanie oznaczone we wniosku numer 2)

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, koszty związane ze zorganizowaniem i przeprowadzaniem Programu (w tym koszt Nagród) poniesione przez Wnioskodawcę są kosztami związanymi z osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczenia źródła przychodów Wnioskodawcy stanowiącymi koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT - kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu, a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony.

Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Zatem, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:

1)         został poniesiony przez podatnika,

2)         jest definitywny, a więc bezzwrotny,

3)         pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

4)poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

5)         nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Tak więc dany podmiot gospodarczy ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków, po wyłączeniu tych, których możliwość odliczenia jest wprost ograniczona w ustawie - zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami - pod warunkiem, że ich poniesienie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

Obowiązkiem podatnika jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Z powyższego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest poprawienie wyniku finansowego oraz osiągnięcie przychodu, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca jest (i) spółką kapitałową, (ii) posiadającą siedzibę oraz miejsce zarządu na terytorium Polski oraz (iii) czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W celu intensyfikacji sprzedaży i promowania produktów Wnioskodawcy, Wnioskodawca organizuje oraz przeprowadza Program.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty związane ze zorganizowaniem i przeprowadzaniem Programu są kosztami związanymi z osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczenia źródła przychodów Wnioskodawcy stanowiącymi koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Koszty te bowiem są kosztami:

1)         poniesionymi przez podatnika (tj. Wnioskodawcy),

2)         kosztami definitywnymi, a więc bezzwrotnymi,

3)         pozostają w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą,

4)poniesione są w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

5)         nie są kosztami wymienionymi w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Wnioskodawca wskazuje, że organizuje Program w celu intensyfikacji sprzedaży. W tym celu ustala Regulamin. Wnioskodawca wskazuje, iż za każdym razem dysponuje Regulaminem danej edycji Programu opublikowanym na stronie internetowej oraz spisem Nagród, które mają udowadniać charakter oraz przebieg Programu. Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane dokumenty są wystarczające do udowodnienia, że dany Program i wydanie Nagrody miało miejsce oraz koszty z nim poniesione mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia jako koszty pośrednie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2.

W zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 3 wydane zostaną odrębne

rozstrzygnięcia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.