
Temat interpretacji
Wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej ulgi sponsoringowej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości zastosowania ulgi na sponsoring zgodnie z art. 18ee ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uzupełnili go Państwo– w odpowiedzi na wezwania – pismem z 29 września 2022 r. (data wpływu 7 października 2022 r.) pismem z 4 października 2022 r. (data wpływu 10 października 2022 r.) oraz pismem z 17 listopada 2022 r. (data wpływu 21 listopada 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
X S.A. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest spółką akcyjną z siedzibą w Polsce. Spółka posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Spółka świadczy usługi programistyczne w ramach których tworzone są programy komputerowe. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest działalność związana z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z).
Głównym celem działalności Spółki jest tworzenie oraz rozwój innowacyjnego i technologicznie zaawansowanego oprogramowania komputerowego. Spółka tworzy oraz ulepsza programy komputerowe, które nie tylko odzwierciedlają potrzeby rynku i klientów, ale także kształtują je w taki sposób, aby przyczyniły się do znacznego usprawnienia procesów biznesowych, prowadząc do innowacji procesowych u nabywców programów komputerowych, a niekiedy także w całej branży.
Od początku działalności Spółki ważny był dla niej sposób prowadzenia biznesu i angażowanie się w życie społeczne. Spółka ma świadomość, że budowa silnej i stabilnej firmy jest możliwe tylko dzięki zaangażowaniu pracowników, zaufaniu partnerów, a także świadczeniu najwyższej jakości usług. Społeczne zaangażowanie, tworzenie unikatowych rozwiązań pomagających poprawić komfort ludzkiego życia oraz szeroko rozumiana edukacja są częścią codziennej praktyki biznesowej Spółki i nieodłącznym elementem planów na przyszłość.
W związku z powyższym Spółka podejmuje działania w celu promowania edukacji i sportu. W ramach tych działań można wskazać m.in. na następujące aktywności:
1) Edukacja:
-finansowania przez Spółkę opłat za studia podyplomowe MBA,
-zatrudnianie stażystów poprzez organizowanie praktyk dla studentów uczelni, zatrudnionych za pośrednictwem akademickiego biura karier. Praktyki realizowane w Spółce są przewidziane w programie studiów danego studenta,
-zatrudnianie absolwentów uczelni za pośrednictwem akademickiego biura karier;
2) Sport:
-finansowanie stypendiów sportowych dla sportowców,
-dofinansowania dla klubów sportowych, o których mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie,
-organizacja turniejów sportowych dla dzieci pracowników i współpracowników.
W związku z powyższymi działaniami Spółka będzie mieć zawartą umowę z daną uczelnią na praktyki/zatrudnienie absolwenta, będzie także dysponować umową zawartą pomiędzy uczelnią na której realizowane są studia MBA a pracownikiem (pkt 1 - Edukacja).
Spółka będzie także dysponować umową ze sportowcem/klubem sportowym (pkt 2 - Sport). W zakresie umów ze sportowcem/klubem sportowym w umowie będzie zawarte oświadczenie klubu sportowego/sportowca o spełnieniu warunków z art. 18ee u.p.d.o.p.
Wydatki na działania o których mowa powyżej nie zostały/nie zostaną Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie i nie zostały/nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Na wstępie Spółka zaznacza, iż planuje podpisywać wiele umów ze sportowcami oraz klubami sportowymi. Wniosek nie dotyczy zatem jednej konkretnej umowy, ale ogółu umów ze sportowcami a także z klubami sportowymi, które będą zawierane w przyszłości na warunkach opisanych we wniosku o interpretację.
Zatem, Spółka planuje podpisywać wiele umów ze sportowcami oraz klubami sportowymi. Mogą mieć one różny charakter - niektóre mogą być umowami sponsoringowymi, inne mogą nie mieć takiego charakteru. Umowy z danym sportowcem lub danym klubem mogą w niektórych przypadkach mieć charakter umowy sponsoringowej, w innych przypadkach takiego charakteru mieć nie będą.
Wniosek Spółki obejmuje zarówno sytuacje, gdy umowa będzie podpisana z klubem sportowym jak i sytuacje, gdy umowa będzie zawarta bezpośrednio ze sportowcem indywidualnie.
Kluby sportowe, z którymi Spółka będzie podpisywać umowy spełniają kryteria wskazane w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie.
Wniosek nie dotyczy konkretnej umowy lecz ogółu umów ze sportowcami a także z klubami sportowymi, które będą zawierane w przyszłości na warunkach opisanych we wniosku o interpretację. Spółka doprecyzowuje, iż wniosek dotyczy umów które są/będą zawarte od 1 stycznia 2022 roku.
Spółka wskazuje, iż umowy będą zawierane na określony okres czasu ustalony z danym sportowcem/klubem sportowym. Może to być miesiąc czy rok, może to być także umowa dotycząca określonego wydarzenia sportowego (np. zawarcie umowy wspierającej sportowca w związku z jego udziałem w określonych zawodach).
Środki w ramach wsparcia będą przeznaczane głównie na sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej (lit. c). Stypendia będą spełniać wskazane warunki, tj. będzie to finansowane przez podatnika jednostronne, bezzwrotne świadczenie pieniężne, które jest przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego, ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, organizacje pożytku publicznego lub kluby sportowe, za osiągnięcie określonego wyniku sportowego lub umożliwiające przygotowanie się do imprezy sportowej.
Dodatkowo, środki mogą być przeznaczone także na realizację celów określonych w lit. a-d, tj.
a)realizację programów szkolenia sportowego,
b)zakup sprzętu sportowego,
c)pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
d)pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
Środki pieniężne przeznaczone na rzecz klubu wpłyną na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego lub zwiększą dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.
Spółka przewiduje, iż umowy mogą obejmować następujące sytuacje:
- zakres umowy nie będzie przewidywał realizacji usług promocyjnych przez klub na rzecz Spółki;
- zakres umowy będzie przewidywał realizację usług promocyjnych przez klub na rzecz Spółki. W takim przypadku usługi te będą polegały na wskazywaniu Spółki jako sponsora klubu czy danego wydarzenia, umieszczania logo Spółki na materiałach promujących dane wydarzenie oraz na banerach w trakcie danego wydarzenia (np. umieszczanie logo Spółki na sali gimnastycznej w trakcie zawodów).
W przypadkach, tzn. w sytuacji gdy klub nie będzie świadczył usług promocyjnych na rzecz Spółki, w umowie z klubem nie będzie wskazania dotyczącego konieczności promowania Spółki przez klub sportowy.
Przedmiotowe działania ukierunkowane są na budowanie wiarygodności Spółki oraz pozytywnych relacji pomiędzy Spółką a lokalną społecznością i klientami. Jak pokazuje praktyka ostatnich lat, nowoczesne społeczeństwo oraz nowoczesny biznes oczekują od firm czegoś więcej niż tylko prowadzenia biznesu ukierunkowanego wyłącznie na zysk - kontrahenci chętniej nawiązują współpracę z firmami, dla których istotne jest także dbanie o wspólne dobro (rozwijanie dobrych praktyk w zakresie funkcjonowania biznesu w kontekście m.in. wspierania zdrowego stylu życia, lokalnych społeczności i inicjatyw). W aktualnej praktyce obrotu gospodarczego tego typu aktywność nie pozostaje wyłącznie kwestią wyboru lecz jest społecznie oczekiwana i wpływa na konkurencyjność danego podmiotu względem innych uczestników obrotu gospodarczego.
Działania mają zatem na celu budowanie marki Spółki i w efekcie skłonienie klientów do kontynuowania współpracy oraz skłonienie potencjalnych klientów do wyboru Spółki jako swojego usługodawcy.
Jak powyżej wskazano, działania budują markę Spółki i utrwalają jej wizerunek jako podmiotu zaangażowanego w pozytywne działania społeczne i wspierającego zdolnych sportowców. Jest to obecnie szczególnie istotne gdyż klienci Spółki chcą współpracować z podmiotami które zwracają uwagę na swoje otoczenie i wspieranie istotnych społecznych celów poprzez wspieranie konkretnych podmiotów/osób.
Wydatki z tytułu umowy zawartej z klubem sportowym pozostają i będą pozostawać w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą.
Wydatki z tytułu umowy z klubem sportowym pozostają/będą pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i są/będą poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu Wnioskodawcy. Wydatki z tytułu umowy z klubem sportowym są i będą ponoszone przez Wnioskodawcę.
Spółka planuje zawierać ze sportowcami zarówno umowy sponsoringu właściwego jak i umowy sponsoringu niewłaściwego. Umowy co do zasady dotyczą/będą dotyczyć finansowania danego sportowca - będą mu przyznane określone w umowie środki które będą miały na celu umożliwienie przygotowania się przez niego do imprezy sportowej. Sportowiec w zamian za świadczenie od Spółki będzie lub nie będzie (w zależności od danej sytuacji i tego czy będzie to sponsoring właściwy czy niewłaściwy) zobowiązany np. do wzięcia udziału w tej imprezie w koszulce z logo Spółki.
W umowach będzie określone, iż przekazywane środki mają na celu umożliwienie danemu sportowcowi przygotowanie się i wzięcie udziału w imprezie sportowej, nie będzie jednak wskazane na co konkretnie sportowiec ma przeznaczyć te środki (nie będą wymienione konkretne wydatki jakie mają być sfinansowane z tych środków, np. opłacenie trenera, fizjoterapeuty).
Umowy ze sportowcami są/będą podpisywane zarówno w ramach wcześniej zawartej umowy z klubem sportowym jak i będą zawierane indywidualnie ze sportowcem (umowa nie związana z klubem sportowym).
Umowy, które będą zakładać wzajemność świadczeń, będą obejmować usługi promocyjne - dany sportowiec będzie zobowiązany np. do noszenia koszulki z logo Spółki lub do wskazania Spółki jako sponsora w informacjach prasowych.
Działania budują markę Spółki i utrwalają jej wizerunek jako podmiotu zaangażowanego w pozytywne działania społeczne i wspierającego zdolnych sportowców. Działania będą także zmierzać do zwiększenia rozpoznawalności Spółki poprzez m.in. prezentowanie jej logo.
Powyższe będzie wpływać na zwiększenie zasięgów sprzedażowych Spółki - Spółka będzie mogła dotrzeć do większej ilości potencjalnych klientów. Zwiększenie rozpoznawalności i budowa marki Spółki będzie także wpływać na współpracę z już obecnymi klientami, którzy będą chcieli kontynuować współpracę ze Spółką.
Działania mają zatem na celu budowanie marki Spółki i w efekcie skłonienie klientów do kontynuowania współpracy oraz skłonienie potencjalnych klientów do wyboru Spółki jako swojego usługodawcy. W efekcie końcowym z założenia będą zatem wpływać na generowanie przychodów Spółki.
Środki pieniężne przeznaczone przez Spółkę na rzecz sportowców wpłyną na poprawę warunków uprawiania przez nich sportu lub zwiększą dostępność społeczności lokalnej do sportu.
Wydatki z tytułu umowy zawartej ze sportowcami pozostają/będą pozostawać w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą.
Wydatki z tytułu umowy ze sportowcami pozostają/będą pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i są/będą poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu Spółki. Wydatki z tytułu umowy ze sportowcami są/będą ponoszone przez Spółkę.
Działalność edukacyjna
Na wstępie Spółka zaznacza, iż planuje podpisywać wiele umów z uczelniami. Wniosek nie dotyczy zatem jednej konkretnej umowy ale ogółu umów z uczelniami, które będą zawierane w przyszłości na warunkach opisanych we wniosku o interpretację.
Spółka wskazuje, iż umowy będą zawierane na określony okres czasu ustalony z daną uczelnią. Może to być miesiąc, kilka miesięcy czy rok, w zależności od danej umowy.
Finansowanie pracownikom Spółki opłat z tytułu studiów podyplomowych MBA zostanie określone w umowie pomiędzy Spółką a pracownikiem. W umowie pomiędzy daną uczelnią na której będą prowadzone zajęcia z MBA a danym pracownikiem nie będzie wzmianki, o tym że to Spółka jest finansującym. W umowie pomiędzy danym pracownikiem a daną uczelnią będą określone opłaty za kształcenie, te same opłaty będą następnie wskazane w umowie pomiędzy pracownikiem a Spółką.
Praktyki i staże realizowane w Spółce są przewidziane w programie studiów danego studenta.
Absolwenci będą zatrudniani za pośrednictwem akademickiego biura karier prowadzonego przez daną uczelnię. Spółka będzie mieć podpisane stosowne umowy dotyczące zatrudniania absolwentów z daną uczelnią.
Spółka nie jest założycielem uczelni niepublicznej.
Wydatki z tytułu zawartej umowy z daną uczelnią pozostają/będą pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i są/będą poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu Wnioskodawcy.
Wydatki z tytułu zawartej umowy z daną uczelnią są i będą ponoszone przez Spółkę.
Pytanie
Czy w przedstawionej we wniosku sytuacji (w odniesieniu do stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego) Spółka będzie miała prawo skorzystać z tzw. ulgi na sponsoring, o której mowa w art. 18ee u.p.d.o.p.?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym ma ona prawo skorzystać z tzw. ulgi na sponsoring, o której mowa w art. 18ee u.p.d.o.p.
Zgodnie z art. 18ee u.p.d.o.p., podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność:
1)sportową,
2)kulturalną w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
3)wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę,
przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Działalność sportowa
Zgodnie z art. 18ee ust. 2 u.p.d.o.p. koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie:
1)klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;
2)stypendium sportowego;
3)imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2171).
Uwzględniając treść powyższych przepisów należy wskazać, iż w ramach art. 18ee u.p.d.o.p. można rozliczyć koszty uzyskania przychodów poniesione na finansowanie:
1)klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;
Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie klub sportowy, to klub działający na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, niedziałający w celu osiągnięcia zysku, który może otrzymywać dotację celową z budżetu tej jednostki, z zastosowaniem przepisów ustawy o finansach publicznych, w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku.
Dotacja, o której mowa w ust. 1, ma służyć realizacji celu publicznego, o którym mowa w art. 27 ust. 2, i może być przeznaczona w szczególności na (art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie):
realizację programów szkolenia sportowego,
·zakup sprzętu sportowego,
·pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
·pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
·sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej
- jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.
2)stypendium sportowego - stypendium sportowe to finansowane przez podatnika jednostronne, bezzwrotne świadczenie pieniężne, które jest przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego, ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, organizacje pożytku publicznego lub kluby sportowe, za osiągnięcie określonego wyniku sportowego lub umożliwiające przygotowanie się do imprezy sportowej;
3)imprezy sportowej niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych; masowa impreza sportowa to impreza masowa mająca na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowana na:
a)stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej - nie mniej niż 300;
b)terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000.
Odnosząc powyższe do działalności Spółki w zakresie finansowania sportu, w odniesieniu do:
1)finansowania stypendiów sportowych dla sportowców - Spółka będzie uprawniona do rozliczenia wydatku w ramach art. 18ee u.p.d.o.p., pod warunkiem że dane stypendium będzie spełniać przesłanki określone w ust. 3 tego przepisu;
2)dofinansowania dla klubów sportowych - Spółka będzie dofinansowywać kluby sportowe o których mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie. Ponadto w umowie z klubem będzie widnieć oświadczenie klubu sportowego o spełnieniu warunków z art. 18ee u.p.d.o.p. (w tym o przeznaczeniu dofinansowania na cele wskazane w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie). Z tego względu w ocenie Spółki będzie ona uprawniona do rozliczenia tego dofinansowania w ramach art. 18ee u.p.d.o.p.;
3)organizacja turniejów sportowych dla dzieci pracowników i współpracowników - wydatki te mają na celu organizację spotkań których celem jest m.in. przeprowadzenia zawodów sportowych oraz promowanie aktywnego stylu życia i sportu. Impreza nie ma charakteru imprezy masowej. Z tego względu w ocenie Spółki będzie ona uprawniona do rozliczenia tego dofinansowania w ramach art. 18ee u.p.d.o.p.
Działalność edukacyjna
Za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę uznaje się koszty poniesione na:
1)stypendia, o których mowa w:
a)art. 97 i art. 213 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
b)art. 283 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669, z późn. zm.);
2)finansowanie zatrudnionemu przez podatnika pracownikowi opłat, o których mowa w art. 163 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, określonych w umowie zawartej pomiędzy podmiotem prowadzącym kształcenie a osobą podejmującą kształcenie;
3)finansowanie wynagrodzeń, wraz z pochodnymi, studentów odbywających u podatnika staże i praktyki przewidziane programem studiów;
4)sfinansowanie studiów dualnych, o których mowa w art. 62 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, na konkretnym kierunku studiów, w tym koszty praktyk;
5)wynagrodzenie wypłacane w okresie 6 miesięcy od dnia zatrudnienia przez podatnika organizującego praktyki zawodowe dla studentów danej uczelni pracownikowi będącemu absolwentem studiów w tej uczelni zatrudnionemu za pośrednictwem akademickiego biura karier, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, prowadzonego przez tę uczelnię.
Odliczenie kosztów, o których mowa w pkt 3-5 powyżej przysługuje pod warunkiem, że są one ponoszone na podstawie umowy zawartej przez podatnika z uczelnią.
Odnosząc powyższe do działalności Spółki w zakresie finansowania edukacji:
1)finansowanie przez Spółkę opłat za studia podyplomowe MBA - jak wynika z art. 163 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, do którego odwołuje się art. 18ee u.p.d.o.p., za kształcenie na studiach podyplomowych, kształcenie specjalistyczne lub kształcenie w innych formach można pobierać opłaty. W praktyce zatem, w ramach ulgi z art. 18ee u.p.d.o.p. można rozliczyć m.in. studia podyplomowe MBA finansowane pracownikowi - MBA jest bowiem kształceniem specjalistycznym. Z tego względu w ocenie Spółki będzie ona uprawniona do rozliczenia tego wydatku w ramach art. 18ee u.p.d.o.p.;
2)zatrudnienie pracowników poprzez organizowanie staży/praktyk dla studentów, zatrudnionych za pośrednictwem akademickiego biura karier - z uwagi na fakt, iż staże/praktyki realizowane w Spółce są przewidziane w programie studiów danego studenta, zaś Spółka będzie mieć podpisaną umowę z daną uczelnią dotyczącą tych praktyk, w ocenie Spółki będzie ona uprawniona do rozliczenia kosztów zatrudnienia studentów w ramach art. 18ee u.p.d.o.p.;
3)zatrudnienie absolwentów uczelni - z uwagi na fakt, że absolwent będzie zatrudniony za pośrednictwem akademickiego biura karier, zaś Spółka będzie mieć podpisaną umowę z daną uczelnią dotyczącą zatrudnienia takich absolwentów, w ocenie Spółki będzie ona uprawniona do rozliczenia kosztów ich zatrudnienia (do 6 miesięcy) w ramach art. 18ee u.p.d.o.p.
Podsumowując, w ocenie Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym spełnione są wszystkie warunki o których mowa w art. 18ee u.p.d.o.p. Z tego względu Spółka ma prawo do zastosowania ulgi, o której mowa w tym przepisie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),
1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
2. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Należy w tym miejscu zauważyć, że od 2018 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody podatników zostały rozdzielone na źródła:
-z zysków kapitałowych oraz
-z innych źródeł.
Istotą wprowadzonych zmian jest wyodrębnienie źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych i oddzielenie dochodów uzyskiwanych z tego tytułu od pozostałych dochodów uzyskiwanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych.
Wydzielając na gruncie ustawy o CIT odrębne źródło przychodów - z zysków kapitałowych - ustawodawca zamieścił w ustawie katalog, w którym określił listę przychodów zaliczanych do tego źródła. Katalog ten został zawarty w art. 7b ustawy o CIT.
Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.
Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełnić następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
W tym miejscu należy podkreślić, że koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.
Wyrażenie „w celu osiągnięcia przychodu” zawarte we wskazanym przepisie art. 15 ust. 1 ww. ustawy oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zauważyć należy, iż przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”. Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.
Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.
Należy jednak mieć na uwadze zamknięty katalog wydatków, które nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, pomimo, że pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością i zostały przez niego poniesione w celu uzyskania przychodu.
Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty reklamy. Wydatki poniesione na reklamę, jako niewymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem że wydatki te spełniają kryteria określone w art. 15 ust. 1 tej ustawy.
Pod pojęciem reklamy należy rozumieć działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa).
Wśród działań podejmowanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, mających na celu kształtowanie popytu na oferowane przez nie towary, usługi bądź markę można wyróżnić sponsoring. Jest on definiowany, jako „finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności” (Słownik wyrazów obcych PWN – wersja internetowa). Sponsorowanie może wiązać się z otrzymywaniem świadczeń wzajemnych od podmiotu sponsorowanego, bądź też mieć charakter jednostronny. Skutki podatkowe sponsoringu są uzależnione od treści tego stosunku prawnego. W tym miejscu należy zaznaczyć, że umowy sponsoringu należą do kategorii umów nienazwanych – żadne przepisy nie zawierają bowiem ich definicji. Możliwość ich zawarcia wynikać będzie z reguły ogólnej zawartej w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r., poz. 1740), który zakłada swobodę umów w obrocie gospodarczym.
Sponsoring jest jedną z form promocji, polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom sponsorowanej osoby lub instytucji. Sponsoring uznawany jest za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie ma także kształtować pozytywny wizerunek firmy i popularyzować jej nazwę na rynku. Zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost uzyskiwanych przez nią przychodów.
Umowa sponsoringu może przybrać formę tzw. sponsoringu właściwego (wzajemność świadczeń) lub sponsoringu niewłaściwego (który swoim charakterem zbliżony jest do darowizny, gdyż zawiera się w jednostronnym zobowiązaniu się sponsora do finansowania sponsorowanego).
Gdy umowa zawarta między stronami przewiduje, że w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych, wartości rzeczowych lub świadczeń, sponsor otrzyma od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym, można mówić o tzw. sponsoringu właściwym. Stanowi on w istocie odpłatne nabycie usług reklamowych. Koszty sponsoringu właściwego stanowią wówczas w całości koszty uzyskania przychodów sponsora.
W przypadku, gdy sponsor nie otrzymuje żadnego świadczenia wzajemnego od podmiotu sponsorowanego, poniesione przez niego wydatki mają charakter darowizny (tzw. sponsoring niewłaściwy). Wówczas należy mieć na względzie postanowienia art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT, zgodnie z którym,
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.
Oznacza to w praktyce, że do kosztów mogą być zaliczone jedynie wydatki stanowiące ekwiwalent za uzyskany towar czy usługę.
Możliwa jest również sytuacja, gdy umowa sponsoringu przewiduje co prawda obustronne świadczenia sponsora i sponsorowanego, jednak nie są one ekwiwalentne. Wydatki na sponsoring są wówczas kosztami uzyskania przychodów tylko do wysokości wartości usług reklamowych świadczonych przez sponsorowanego. W pozostałej części powinny być traktowane jak darowizna.
W związku z tym, że w przepisach brak jest regulacji odnoszących się do umowy sponsoringu koniecznym jest, aby strony sformułowały w umowie w sposób szczegółowy wzajemne prawa i obowiązki. Przede wszystkim przedmiotowa umowa musi być umową o świadczenie wzajemne tego typu, że sponsor zobowiąże się do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, a sponsorowany zobowiąże się do podjęcia działań popularyzujących przedsiębiorcę (np. reklamowania nazwy sponsora, logo czy prowadzonej przez niego działalności). W szczególności istotne jest, aby w sposób jak najbardziej precyzyjny zostały określone wzajemne świadczenia stron oraz jeżeli jest to możliwe, wartość tych świadczeń. Należy bowiem zaznaczyć, że w przypadku tego typu umów występuje zasada ekwiwalentności świadczeń w odniesieniu do kosztów podatkowych. W konsekwencji, tylko takie ukształtowanie w umowie obowiązków sponsorowanego daje podatnikowi korzyści, które pozwalają stwierdzić związek przyczynowo – skutkowy z przychodem, a tym samym możliwość zaliczenia wydatku poniesionego na sponsoring do kosztów uzyskania przychodów w myśl ww. art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1133 ze zm., dalej: „ustawa o sporcie”),
sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
W myśl art. 3 ustawy o sporcie,
1. Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.
2. Klub sportowy działa jako osoba prawna.
Na mocy art. 2 pkt 42 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.) został dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 18ee.
Zgodnie z art. 18ee ustawy o CIT,
1. Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność:
1) sportową,
2) kulturalną w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
3) wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę
- przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
2. Za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie:
1) klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;
2) stypendium sportowego;
3) imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2171).
3. Przez stypendium sportowe, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, rozumie się finansowane przez podatnika jednostronne, bezzwrotne świadczenie pieniężne, które jest przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego, ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, organizacje pożytku publicznego lub kluby sportowe, za osiągnięcie określonego wyniku sportowego lub umożliwiające przygotowanie się do imprezy sportowej.
5. Za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę uznaje się koszty poniesione na:
1) stypendia, o których mowa w:
a) art. 97 stypendium za wyniki w nauce lub w sporcie i art. 213 stypendium naukowe ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
b) art. 283 przepisy przejściowe i dostosowujące ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. Dz. U. poz. 1669, z późn. zm);
2) finansowanie zatrudnionemu przez podatnika pracownikowi opłat, o których mowa w art. 163 opłaty i uwierzytelnianie dokumentów o przebiegu studiów podyplomowych i innych form kształcenia ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, określonych w umowie zawartej pomiędzy podmiotem prowadzącym kształcenie a osobą podejmującą kształcenie;
3) finansowanie wynagrodzeń, wraz z pochodnymi, studentów odbywających u podatnika staże i praktyki przewidziane programem studiów;
4) sfinansowanie studiów dualnych, o których mowa w art. 62 studia dualne ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, na konkretnym kierunku studiów, w tym koszty praktyk;
5) wynagrodzenie wypłacane w okresie 6 miesięcy od dnia zatrudnienia przez podatnika organizującego praktyki zawodowe dla studentów danej uczelni pracownikowi będącemu absolwentem studiów w tej uczelni zatrudnionemu za pośrednictwem akademickiego biura karier, o którym mowa w art. 2 katalog pojęć ustawowych ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy prowadzonego przez tę uczelnię.
6. Odliczenie kosztów, o których mowa w ust. 5 pkt 3–5, przysługuje pod warunkiem, że są ponoszone na podstawie umowy zawartej przez podatnika z uczelnią.
7. Prawo do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę nie przysługuje podatnikowi będącemu założycielem uczelni niepublicznej.
8. Koszty, o których mowa w ust. 1, podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
9. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty, o których mowa w ust. 1.
10. Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.
11. W przypadku skorzystania z odliczenia kosztów, o których mowa w ust. 1, przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.
Jak wynika z art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, do którego odwołuje się art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, finansowanie klubu sportowego musi zostać przeznaczone na:
a)realizację programów szkolenia sportowego,
b)zakup sprzętu sportowego,
c)pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
d)pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego, sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej
- jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.
Natomiast art. 18ee ust. 5 pkt 2 ustawy o CIT odwołuje się do odliczenia kosztów poniesionych na finansowanie zatrudnianemu przez podatnika pracownikowi opłat, o których mowa w art. 163 ust. 2 ustawy z 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:
2. Za kształcenie na studiach podyplomowych, kształcenie specjalistyczne lub kształcenie w innych formach można pobierać opłaty.
Art. 18ee ust. 5 pkt 5 ustawy o CIT odwołuje się do zatrudniania absolwentów uczelni za pośrednictwem akademickiego biura karier, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) akademickim biurze karier - oznacza to jednostkę działającą na rzecz aktywizacji zawodowej studentów i absolwentów szkoły wyższej, prowadzoną przez szkołę wyższą lub organizację studencką, do której zadań należy w szczególności:
a) dostarczanie studentom i absolwentom szkoły wyższej informacji o rynku pracy i możliwościach podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
b) zbieranie, klasyfikowanie i udostępnianie ofert pracy, staży i praktyk zawodowych,
c) prowadzenie bazy danych studentów i absolwentów uczelni zainteresowanych znalezieniem pracy,
d) pomoc pracodawcom w pozyskiwaniu odpowiednich kandydatów na wolne miejsca pracy oraz staże zawodowe,
e) pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy;
Odliczenie kosztów poniesionych na szkolnictwo wyższe i naukę, o których mowa w art. 18ee ust. 5 pkt 3-5 ustawy o CIT przysługuje pod warunkiem, że są poniesione na podstawie umowy zawartej przez podatnika z uczelnią.
Ulga sponsoringowa na CSR: ang. Corporate Social Responsibility, społeczna odpowiedzialność biznesu ma przynieść korzyści podmiotom działającym w określonym obszarze CSR.
Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego obioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów.
Wskazać należy, że z uzasadnienia do wprowadzanych od 1 stycznia 2022 r. zmian wynika, że wprowadzenie ulgi dla podatników wspierających działalność sportową jest propozycją nowej zachęty podatkowej, mającej na celu wsparcie określonych dziedzin życia społeczno-gospodarczego. W obecnym stanie prawnym, w podatku dochodowym w ogóle nie ma takiego rozwiązania. Wsparcie dedykowane jest podmiotom prowadzących działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę.
Ulga jest skierowana do podatników PIT osiągających przychody z działalności gospodarczej, z której dochody opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej lub według 19% stawki podatku. Ulga będzie odliczana maksymalnie do wysokości uzyskanych w roku podatkowym dochodów z działalności gospodarczej. Będzie polegała na możliwości odliczenia od podstawy obliczenia podatku 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na określone cele. Oznacza to, że podatnik, oprócz zaliczenia poniesionych kosztów do kosztów uzyskania przychodów, w tym również poprzez odpisy amortyzacyjne, uzyska prawo do dodatkowej preferencji w podatku dochodowym poprzez odliczenie od podstawy obliczenia podatku połowy poniesionych kosztów. Ulga w podatku dochodowym przyczyni się do tego, że sponsorowanie określonych działalności stanie się bardziej atrakcyjne (przedsiębiorcy będą bardziej zainteresowani np. współpracą z klubami sportowymi czy uczelniami), co pozwoli też pozyskać tym podmiotom (np. klubom sportowym) dodatkowe środki na prowadzoną działalność. Odliczeniu będą podlegały koszty, które nie zostały podatnikowi zwrócone w jakikolwiek sposób lub odliczone od dochodu. Ulga będzie odliczana w zeznaniu rocznym. W przypadku ulgi na działalność sportową odliczeniu będą podlegały koszty poniesione na kluby sportowe, które realizują cele określone w art. 28 ustawy o sporcie, tj. m.in. zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego. Koszty mogą dotyczyć również sfinansowania stypendium sportowego.
W ramach realizacji ulgi koszty mogą być poniesione również na imprezę sportową niebędącą masową imprezą sportową, o której mowa w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych.
Na podstawie art. 3 pkt 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, masową imprezą sportową jest impreza masowa mająca na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowaną na:
- stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej - nie mniej niż 300,
- terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000. (…)
Analogiczne rozwiązanie przewidziane zostało w przepisach ustawy CIT (Druk sejmowy Nr 1532).
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy i jego uzupełnienia wynika, że w ramach działalności gospodarczej świadczą Państwo usługi programistyczne, tworząc programy komputerowe. Spółka planuje podpisywać wiele umów ze sportowcami oraz klubami sportowymi. Umowy z danym sportowcem lub danym klubem sportowym mogą w niektórych przypadkach mieć charakter umowy sponsoringowej, w innych przypadkach takiego charakteru mieć nie będą.
Środki w ramach wsparcia klubów sportowych będą przeznaczane głównie na sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej. Dodatkowo, środki mogą być przeznaczone także na realizację celów określonych w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, tj. realizację programów szkolenia sportowego, zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego.
Spółka przewiduje, iż umowy mogą obejmować następujące sytuacje:
· zakres umowy nie będzie przewidywał realizacji usług promocyjnych przez klub sportowy na rzecz Spółki. W umowie z klubem nie będzie wskazania dotyczącego konieczności promowania Spółki przez klub sportowy;
· zakres umowy będzie przewidywał realizację usług promocyjnych przez klub sportowy na rzecz Spółki. W takim przypadku usługi te będą polegały na wskazywaniu Spółki jako sponsora klubu czy danego wydarzenia, umieszczania logo Spółki na materiałach promujących dane wydarzenie oraz na banerach w trakcie danego wydarzenia (np. umieszczanie logo Spółki na sali gimnastycznej w trakcie zawodów).
Spółka w ramach indywidualnych umów zawieranych ze sportowcami zawiera/planuje zawierać zarówno umowy sponsoringu właściwego jak i umowy sponsoringu niewłaściwego. Umowy, które będą zakładać wzajemność świadczeń, będą obejmować usługi promocyjne - dany sportowiec będzie zobowiązany np. do noszenia koszulki z logo Spółki lub do wskazania Spółki jako sponsora w informacjach prasowych. Sportowiec w zamian za świadczenie od Spółki będzie lub nie będzie (w zależności od danej sytuacji i tego czy będzie to sponsoring właściwy czy niewłaściwy) zobowiązany, np. do wzięcia udziału w tej imprezie w koszulce z logo Spółki.
W ramach działalności promującej sport Spółka finansuje również organizowanie turniejów sportowych dla dzieci pracowników i współpracowników - wydatki te mają na celu organizację spotkań, których celem jest m.in. przeprowadzenie zawodów sportowych oraz promowanie aktywnego stylu życia i sportu. Imprezy nie mają charakteru imprez masowych.
Spółka podejmuje również działania w celu promowania edukacji. W związku z tym, podpisuje/planuje podpisywać wiele umów z uczelniami. W ramach tych działań Spółka dokonuje następujących aktywności:
- finansowanie zatrudnionemu pracownikowi opłat za studia podyplomowe MBA,
- zatrudnianie stażystów poprzez organizowanie praktyk dla studentów uczelni, zatrudnionych za pośrednictwem akademickiego biura karier. Praktyki realizowane w Spółce są przewidziane w programie studiów danego studenta,
- zatrudnianie absolwentów uczelni za pośrednictwem akademickiego biura karier.
Przedmiotem Państwa wątpliwości, objętych pytaniem jest kwestia ustalenia, czy Spółka w zaistniałym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym może skorzystać z tzw. ulgi na sponsoring, o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Odnosząc powyższe przepisy na grunt analizowanej sprawy stwierdzić należy, że koszty poniesione przez Państwa na podstawie zawartej umowy sponsoringowej, zgodnie z którą Spółka przekazuje klubowi sportowemu („Klub”) środki przeznaczone na:
1)dofinansowania dla klubów sportowych, o których mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie,
2)finansowanie stypendiów sportowych dla sportowców
o ile w istocie ponoszenie tych wydatków wpłynie na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma środki, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten Klub
a w zamian za przekazane środki pieniężne Klub świadczy na rzecz Spółki usługi promocyjne
- będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ustawy o CIT, uprawniające do skorzystania z ulgi na sponsoring, o której mowa w art. 18ee ust. 1 ustawy o CIT.
Niewątpliwie wydatki poniesione przez Państwa na rzecz klubów sportowych będą mieć przełożenie na osiągnięcie przychodów Spółki - jako wydatki na cele reklamowe, promocyjne.
Jak wynika z opisu sprawy zawarcie umów sponsoringowych z Klubami ma na celu budowanie marki Spółki i w efekcie skłonienie klientów do kontynuowania współpracy oraz skłonienie potencjalnych klientów do wyboru Spółki jako swojego usługodawcy. Podkreślenia wymaga, że ww. wydatki stanowią świadczenie wzajemne, zatem w odniesieniu do tych wydatków, poniesionych przez Spółkę nie będzie mieć zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w cyt. art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy CIT.
Ponadto, wydatki ponoszone przez Spółkę na:
3)finansowanie turniejów sportowych dla dzieci pracowników i współpracowników Spółki
mają na celu promowanie aktywnego stylu życia i sportu. Imprezy te nie mają charakteru imprezy masowej.
- będą stanowić koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową, o której mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT, uprawniające do skorzystania z ulgi na sponsoring.
Również wydatki promujące edukację ponoszone przez Spółkę na:
4)finansowanie przez Spółkę opłat za studia podyplomowe MBA,
5)zatrudnianie stażystów poprzez organizowanie praktyk dla studentów uczelni, zatrudnionych za pośrednictwem akademickiego biura karier,
6)zatrudnianie absolwentów uczelni za pośrednictwem akademickiego biura karier, na podstawie podpisanej umowy z daną uczelnią
o ile, koszty wymienione w pkt 5) są/będą ponoszone na podstawie zawartej przez Spółkę umowy z daną uczelnią
- będą stanowić koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę, uprawniające do skorzystania z ulgi na sponsoring zgodnie z art. 18ee ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Podsumowując, Państwa działania w powyższym zakresie (wskazane we wniosku) wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu albowiem mają na celu budowanie pozytywnego obioru danego podmiotu w społeczeństwie i mogą przyczynić się do zwiększenia dostępności społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez Klub. Innymi słowy koszty ponoszone przez Spółkę w zakresie zawartej umowy sponsoringowej z Klubem (sponsoring właściwy) kwalifikują się do obszaru działalności sportowej, o której mowa w art. 18ee ust. 2 ustawy o CIT. Jednocześnie wskazać należy, że wydatki na Klub są kosztami uzyskania przychodów, zatem w tym przypadku spełnione zostały warunki określone w przepisach dotyczących ulgi sponsoringowej. Powyższe wydatki są/będą ponoszone przez Spółkę i nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie.
Tym samym uznać należy, że Spółka z zastrzeżeniem, że osiąga przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych będzie miała na podstawie art. 18ee ustawy o CIT możliwość skorzystania z odliczenia 50% kosztów od podstawy opodatkowania poniesionych na sfinansowanie wydatków z tytułu zawartej umowy sponsoringu właściwego z klubem sportowym jak również wydatków na finansowanie zawodów sportowych dla dzieci pracowników i współpracowników oraz wydatków wspierających szkolnictwo wyższe i naukę wskazane w art. 18ee ust. 5 pkt 2, 3, 5 ustawy o CIT.
Zatem, Państwa stanowisko w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.
Jednocześnie wydatki poniesione przez Spółkę na pokrycie kosztów działalności klubu sportowego w ramach zawieranych umów, które nie będą przewidywały świadczenia usług promocyjnych przez klub sportowy na rzecz Spółki nie stanowią/nie będą stanowić kosztów poniesionych na działalność sportową, o której mowa w art. 18ee ust. 2 ustawy o CIT, uprawniających Spółkę do zastosowania ulgi na sponsoring.
Natomiast odnosząc się do umów, które są/będą zawierane indywidualnie ze sportowcami, w ramach których Spółka nie będzie otrzymywała świadczenia wzajemnego od sponsorowanego sportowca (sponsoring niewłaściwy), jak i umów o świadczeniach wzajemnym (sponsoring właściwy) – umowy te nie zostały objęte finasowaniem na cele wskazane w art. 18ee ust. 2 ustawy o CIT.
Wyjaśnić należy, że zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 7 ust. 1 tej ustawy.
W związku z tym - jak powszechnie przyjmuje się w orzecznictwie - wykładnia przepisów regulujących ulgi podatkowe powinna być ścisła, a nie rozszerzająca, gdyż mogłaby doprowadzić do zastosowania ulg wobec osób, które zdaniem ustawodawcy nie spełniają ustanowionych przez niego warunków. W orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się jednolicie, że wszelkie przepisy regulujące ulgi podatkowe, stanowiące wyjątki od wyżej wskazanej zasady, należy interpretować ściśle, przede wszystkim w oparciu o wykładnię językową (por. wyroki NSA: z 24 września 2009 r., sygn. akt II FSK 649/08, z 24 września 2009 r., sygn. akt II FSK 650/08, z 28 marca 2012 r., sygn. akt II FSK 1781/10).
Zatem, skoro zgodnie z wykładnią językową ustawa pozwala na skorzystanie z ulgi wskazanej w art. 18ee ustawy o CIT w przypadku poniesienia kosztów na finansowanie:
1)klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;
2)stypendium sportowego;
3)imprezy sportowej niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2171).
to nieuprawnionym jest rozszerzanie prawa do ulgi w przypadku zawierania przez Spółkę indywidualnych umów ze sportowcami, i to bez względu na charakter tych umów (sponsoring właściwy czy sponsoring niewłaściwy) skoro ww. przepisy jednoznacznie określają cele, na które powinny zostać poniesione wydatki na działalność sportową, uprawniającą do skorzystania z ulgi.
Intencją ustawodawcy wprowadzającego uregulowanie dotyczące ulgi wskazanej w art. 18ee ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT było objęcie tą ulgą wydatków na działalność sportową w postaci finansowania działań wskazanych tylko w art. 18ee ust. 2 pkt 1-3 omawianej ustawy. Wobec powyższego, związanie się przez Spółkę umową sponsoringową ze sportowcami (sponsoring właściwy lub sponsoring niewłaściwy), dotyczy innej niż wskazana powyżej formy finasowania działalności sportowej i wyklucza zastosowanie ulgi na sponsoring. Indywidualne umowy zawieranie ze sportowcami nie są wskazane jako cele zawarte w art. 18ee ust. 2
pkt 1-3 ustawy o CIT. Wymieniony w tym przepisie katalog ulg ma charakter zamknięty i kompletny. Należy zwrócić uwagę, że przepis nie używa sformułowania „w szczególności”, co oznacza, że inne wydatki związane bezpośrednio czy też pośrednio ze sportem nie mogą być uwzględnione w uldze sponsoringowej.
Mając powyższe na uwadze, należy więc stwierdzić, że nie są/nie będą Państwo uprawnieni do skorzystania z ulgi na sponsoring dla wspierających działalność sportową, o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 w zw. z ust. 2 art. 18ee ustawy o CIT w zakresie indywidualnie zawieranych umów ze sportowcami.
Tym samym, Państwa stanowisko w powyższym zakresie jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy :
‒stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
‒zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA), albo
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
