w zakresie ustalenia, czy wydatki na nabycie Usługi call center ponoszone przez Wnioskodawcę na rzecz Podmiotów Powiązanych (zarówno Spółki serwisowej... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.638.2021.2.BJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.638.2021.2.BJ

Temat interpretacji

w zakresie ustalenia, czy wydatki na nabycie Usługi call center ponoszone przez Wnioskodawcę na rzecz Podmiotów Powiązanych (zarówno Spółki serwisowej oraz Spółki francuskiej) na podstawie zawartych Umów licencyjnych nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na gruncie art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, zarówno w stanie faktycznym obowiązującym do 31 grudnia 2018 roku, jak również obowiązującym od 1 stycznia 2019 roku

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki na nabycie Usługi call center ponoszone przez Wnioskodawcę na rzecz Podmiotów Powiązanych (zarówno Spółki serwisowej oraz Spółki francuskiej) na podstawie zawartych Umów licencyjnych nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na gruncie art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, zarówno w stanie faktycznym obowiązującym do 31 grudnia 2018 roku, jak również obowiązującym od 1 stycznia 2019 roku.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 24 lutego 2022 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.638.2021.1.BJ wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 11 marca 2022 r.

Treść  wniosku jest  następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka Akcyjna (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości osiąganych dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Spółka jest częścią międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej: „Grupa”), prowadzącej hotele oznaczone różnymi markami, wchodzącymi w skład jednej sieci hotelowej (dalej: „sieć hotelowa”).

Grupa posiada wieloletnie doświadczenie związane z prowadzeniem, zarządzaniem i promocją hoteli, utrzymaniem klientów oraz tworzeniem globalnych kampanii reklamowych, a poszczególne marki hoteli wchodzących w skład sieci hotelowej są rozpoznawalne i cenione na całym świecie przez klientów i w branży hotelarskiej.

Spółka prowadzi działalność hotelarską na terytorium Polski i poza jej granicami. Działalność ta polega na świadczeniu usług hotelarskich dla klientów we własnym imieniu w ramach sieci hotelowej (niezależnie od faktycznego tytułu prawnego Spółki do poszczególnych nieruchomości hotelowych).

I. Nabywanie usług niematerialnych, w tym dotyczących korzystania z usługi call center.

Na potrzeby prowadzonej działalności, Spółka nabywa od podmiotów z Grupy różne usługi niezbędne Spółce do funkcjonowania w sieci hotelowej oraz związane ze świadczeniem przez Spółkę usług hotelowych w jej ramach.

Wspomniane usługi pozwalają Spółce korzystać z wieloletniego dorobku Grupy w branży hotelarskiej. W tym celu, jedną z usług niematerialnych nabywanych przez Spółkę jest usługa call center (cluster fee) (dalej: „Usługa call center”). Usługa call center była świadczona przez spółkę z Grupy, na podstawie zawartej w 2012 roku umowy (dalej: „Spółka francuska”).

Aktualnie, świadczenia te są nabywane od spółki serwisowej X Poland sp. z o.o. (dalej: „Spółka serwisowa”; dalej łącznie Spółka francuska i Spółka serwisowa: „Podmioty Powiązane”), będącej polskim rezydentem podatkowym. Zarówno Spółka francuska jak i Spółka serwisowa to podmiot powiązany z Wnioskodawcą - w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Jednocześnie Spółka francuska oraz Spółka serwisowa spełniały również warunki do uznania je za podmioty powiązane na gruncie art. 11 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.

Wnioskodawca wskazuje, że w październiku 2019 r. w ramach Spółki doszło do wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP) dotyczącej działalności serwisowej prowadzonej przez Spółkę (dalej: „Transakcja wydzielenia”). Po dokonaniu ww. Transakcji wydzielenia w Spółce pozostała część biznesu dotycząca nieruchomości (hoteli), natomiast część serwisowa została wydzielona do odrębnego podmiotu - Spółki serwisowej. Taka zmiana modelu wymusiła na Spółce zawarcie szeregu nowych umów na nabycie usług niematerialnych z podmiotami powiązanymi, w tym umowy ze Spółką serwisową dotyczące możliwości korzystania m.in. z Usługi call center.

Usługa call center świadczona była przez Spółkę francuską (do momentu wskazanej powyżej Transakcji wydzielenia). Kolejno, nabywana była przez Wnioskodawcę od momentu Transakcji wydzielenia (do końca 2019 roku) na podstawie zawartych ze Spółką serwisową 31 października 2019 roku umów „Hotel Management Agreement”. Wskazane umowy zostały następnie zastąpione nowymi umowami „Hotel Management Agreement” zawartymi również ze Spółką serwisową, obowiązującymi od początku 2020 roku. Wnioskodawca jednakże wskazuje, że kwestia zmiany podmiotu świadczącego Usługę call center, jak również kwestia zmiany umowy ze Spółką serwisową nie wpływa jednak na konkluzje w ramach niniejszego wniosku. Brzmienie powyższych umów, zawartych zarówno ze Spółką francuską jak i ze Spółką serwisową (obowiązujących do końca 2019 roku, jak i aktualnie będących w mocy od 1 stycznia 2020 roku) jest analogiczne w zakresie definicji Usługi call center. Wnioskodawca w dalszej części wniosku posługuje się więc wyrażeniem „Umowy licencyjne” w odniesieniu do umów zawieranych zarówno ze Spółką francuską, jak również ze Spółką serwisową.

Wnioskodawca dodatkowo wskazuje, że pierwotna Umowa licencyjna zawarta ze Spółką zawierała zestawienie hoteli posiadanych przez Wnioskodawcę, których dotyczyła, a wszelkie zmiany w tym zakresie wymagały odpowiednich aneksów. Umowy licencyjne ze Spółką serwisową były natomiast zawierane odrębnie dla każdego hotelu prowadzonego przez Wnioskodawcę.

Usługa call center polega na obsłudze połączeń/wiadomości przychodzących w sprawie indywidualnych rezerwacji hotelowych, składanych za pośrednictwem telefonu lub wiadomości e-mail, odpowiednio dla każdego hotelu zarządzanego przez Wnioskodawcę. Usługa jest opcjonalna dla każdego z hoteli, dostosowana do jego potrzeb i świadczona w kilku językach codziennie - przez 365 dni w roku.

Połączenia przychodzące do call center są kierowane poprzez bezpośredni numer rezerwacyjny lub są przekierowywane automatycznie z hotelu. Połączenia w ramach Usługi call center dotyczą indywidualnych rezerwacji hotelowych, w tym zapytania o rezerwację, informacji dotyczących rezerwacji, zmiany lub anulacji (rezygnacji), dokonania nowej rezerwacji bądź też udzielania informacji o danym hotelu.

W związku z nabywaniem Usługi call center, Wnioskodawca ponosi określone wydatki, które uzależnione są od rezultatów sprzedażowych świadczonych Usług call center, zarejestrowanych w globalnym systemie rezerwacyjnym funkcjonującym w Grupie. Wysokość miesięcznego wynagrodzenia za usługi oblicza się wg. określonych stawek procentowych, określonych oddzielnie dla każdej marki hotelu z sieci hotelowej posiadanego przez Wnioskodawcę, przemnożonych przez wartość uzyskanego za pośrednictwem Usługi call center przychodu.

W związku z wprowadzeniem od początku 2018 roku ograniczeń dotyczących zaliczalności do kosztów uzyskania przychodów, kosztów niektórych usług niematerialnych na podstawie art. 15e ust. 1 ustawy o CIT, Wnioskodawca powziął wątpliwości czy ponoszone przez niego koszty z tytułu Usługi call center podlegają ww. ograniczeniom (zarówno w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r., jak również w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.).

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 11 marca 2022 r. Wnioskodawca wskazał, że:

- Usługi call center nabywane przez Wnioskodawcę polegają na obsłudze rezerwacji hotelowych dokonywanych telefonicznie przez gości/klientów hoteli zarządzanych przez

  Wnioskodawcę oraz za pośrednictwem poczty e-mail oraz faksu dla klientów indywidualnych.

- W ramach Usług call center opisanych w stanie faktycznym Wniosku, przekazywane są informacje niezbędne do dokonania nowych bądź też obsługi istniejących rezerwacji

  hotelowych od gości/klientów hoteli zarządzanych przez Wnioskodawcę, w szczególności:

- dane identyfikacyjne (imię, nazwisko, tytuł, data urodzenia, narodowość etc.);

- dane dotyczące rezerwacji;

- dane kontaktowe (e-mail, numer(y) telefonu, adres etc.);

- przynależność do programu lojalnościowego;

- osobiste preferencje i zainteresowania gościa;

- dane finansowe (dane kart kredytowych).

- Niemniej, Wnioskodawca zaznacza, że powyższe dane nie są przetwarzane w żaden inny sposób/w innym zakresie niż wymagany dla potrzeb dokonania rezerwacji w danym

  hotelu. Jest to więc czynność o charakterze technicznym polegająca na wprowadzeniu powyższych danych do globalnego systemu rezerwacyjnego Grupy, do której należy

  Wnioskodawca.

- W ramach obsługi indywidualnych rezerwacji objętych Usługami call center, o których mowa powyżej, podejmowane są takie czynności jak przyjmowanie bezpośrednich

   połączeń lub przekierowanych połączeń dotyczących klientów indywidualnych, odpowiednio do centrali lub linii dedykowanej dla danego hotelu, ich istniejących rezerwacji,

   zmian oraz anulowania rezerwacji, a również udzielania informacji na temat dostępności hoteli Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazuje, że nabywane Usługi call center pozwalają Wnioskodawcy efektywnie zarządzać działalnością hotelarską, w szczególności systemem rezerwacji pokoi, a nabywane świadczenia w ramach tej usługi pozwalają Wnioskodawcy na dostęp do jednolitego zarządzania dokonywaniem rezerwacji w całej grupie.

Z punktu widzenia Wnioskodawcy wskazanie symboli PKWiU, według nomenklatury Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. 2008 nr 207 poz. 1293 ze zm.), dla każdej z usług (czynności) wykonywanych przez Podmiot Powiązany na rzecz Wnioskodawcy w ramach Usług call center - stanowiących przedmiot interpretacji nie jest konieczne, bowiem przepisy prawa podatkowego nie powinny być interpretowane w oparciu o klasyfikację PKWiU. Określenie, czy usługi lub czynności opisane w stanie faktycznym Wniosku z dnia 31 grudnia 2021 r. oraz w ramach niniejszej odpowiedzi na Wezwanie do uzupełnienia ww. Wniosku, mieszczą się w katalogu usług niematerialnych, zawartym w art. 15e ust. 1 u.p.d.o.p., powinno nastąpić w oparciu o rzeczywisty charakter i istotę tych usług, a nie na podstawie nomenklatury PKWiU.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 15e ust. 1 u.p.d.o.p. nie odwołuje się w żaden sposób do konieczności interpretacji jego treści w oparciu o właściwe przyporządkowanie danej usługi do odpowiedniego symbolu PKWiU.

Powyższe stanowisko potwierdził m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 21 października 2021 r., sygn. akt. III SA/Wa 1097/21, który orzekł, że nie ma podstaw dokonywania oceny stanu przyszłego przedstawionego w interpretacji odwołując się wyłącznie lub przede wszystkim do klasyfikacji PKWiU.

Z art. 15e ust. 1 u.p.d.o.p., dotyczącego kosztów wyłączanych z kosztów uzyskania przychodów, nie wynika, że przepis ten odsyła do klasyfikacji PKWiU.

Niemniej, aby uczynić zadość zapytaniu Organu, Wnioskodawca wskazuje że w jego ocenie Usługi call center, należy zaklasyfikować jako usługi centrów telefonicznych (call center) (82.20.10.0 PKWiU), zgodnie z nomenklaturą PKWiU wprowadzoną na mocy wskazanego powyżej rozporządzenia.

Wnioskodawca jednocześnie jeszcze raz podkreśla, że klasyfikacja PKWiU Usług call center w jego ocenie nie może wpływać na zakwalifikowanie usług stanowiących przedmiot Wniosku do katalogu usług niematerialnych, określonych w art. 15e ust. 1 u.p.d.o.p.

W związku z nabyciem wskazanych we wniosku Usług Call Center Wnioskodawca nie ponosi i nie będzie ponosił opłat i/lub należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, określonych w art. 16b ust. 1 pkt 4-7 u.p.d.o.p.

Pytanie

Czy określone w stanie faktycznym wydatki na nabycie Usługi call center ponoszone przez Wnioskodawcę na rzecz Podmiotów Powiązanych (zarówno Spółki serwisowej oraz Spółki francuskiej) na podstawie zawartych Umów licencyjnych nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na gruncie art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, zarówno w stanie faktycznym obowiązującym do 31 grudnia 2018 roku, jak również obowiązującym od 1 stycznia 2019 roku?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, określone w stanie faktycznym wydatki na nabycie Usługi call center ponoszone przez Wnioskodawcę na rzecz Podmiotów Powiązanych (zarówno Spółki serwisowej i Spółki francuskiej) na podstawie zawartych Umów licencyjnych nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na gruncie art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, zarówno w stanie faktycznym obowiązującym do 31 grudnia 2018 roku, jak również obowiązującym od 1 stycznia 2019 roku.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

I. Stan prawny

Zgodnie z art. 15e ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy są obowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty:

1. usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym

    charakterze,

2. wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7,

3. przeniesienia ryzyka niewypłacalności dłużnika z tytułu pożyczek, innych niż udzielonych przez banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, w tym w ramach

    zobowiązań wynikających z pochodnych instrumentów finansowych oraz świadczeń o podobnym charakterze

- poniesione bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych:

(w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 roku) o których mowa w art. 11, lub podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 9a ust. 6,

(w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 roku) w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 lub podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

w części, w jakiej koszty te łącznie w roku podatkowym przekraczają 5% kwoty odpowiadającej nadwyżce sumy przychodów ze wszystkich źródeł przychodów pomniejszonych o przychody z tytułu odsetek nad sumą kosztów uzyskania przychodów pomniejszonych o wartość zaliczonych w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16a-16m, i odsetek.

Zgodnie z art. 15e ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT przedmiotem opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości są wartości niematerialne i prawne wskazane w art. 16b ust. 1 pkt 4-7 tj.

- autorskie lub pokrewne prawa majątkowe;

- licencje;

- prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - prawo własności przemysłowej oraz

- wartości stanowiące równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how).

Jak Wnioskodawca wskazał w stanie faktycznym, zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 roku, jak również obowiązującym od 1 stycznia 2019 roku, wydatki na Usługę call center ponoszone są na rzecz podmiotów powiązanych - przesłanka podmiotowa została spełniona, nie ulega więc wątpliwości, że mogą to być koszty potencjalnie podlegające ograniczeniom wynikającym z art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

W związku z powyższym, istotne jest ustalenie czy są to koszty objęte zakresem ww. przepisu (przesłanka przedmiotowa).

Dalszej analizie Wnioskodawcy podlega jedynie art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, gdyż pkt 2 i 3 nie będą miały zastosowania do zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę.

II. Usługa call center jako nieobjęta zakresem art. 15e ust. 1 ustawy o CIT

Ograniczeniu możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu w myśl art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT podlegają wydatki poniesione przez podatnika na nabycie od podmiotu powiązanego usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze.

Ustawodawca nie zdecydował się na zawarcie definicji legalnych usług zawartych w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, dlatego w celu prawidłowej interpretacji normy zawartej w tym przepisie należy dokonać wykładni literalnej. Aby wykładnia literalna została przeprowadzona w sposób prawidłowy, należy odwołać się do słownikowych pojęć, dlatego zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl):

- „zarządzać” to „wydać polecenie”, „sprawować nad czymś zarząd”,

- „kontrola” to „sprawdzanie czegoś, zestawianie stanu faktycznego ze stanem wymaganym”, „nadzór nad kimś lub nad czymś”, „pot. instytucja lub osoba sprawująca nad czymś

   nadzór”.

- „doradztwo” oznacza „udzielanie fachowych porad”,

- „przetwarzać” to „przekształcać coś twórczo”, „zmieniać coś, nadając inny kształt, wygląd”, „opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową”,

- „badać” oznacza „poznawać coś za pomocą analizy naukowej”, „obserwując coś, starać się to sprawdzić, poznać”,

- „reklamować” oznacza „zachwalać towary lub usługi w taki sposób, by zachęcić do ich kupna lub do skorzystania z nich”, „wygłaszać o kimś lub o czymś bardzo pochlebne

   opinie”.

Świadczona przez Podmioty Powiązane Usługa call center na rzecz Wnioskodawcy, zgodnie z opisanym stanem faktycznym, polega na obsłudze połączeń/wiadomości przychodzących w sprawie indywidualnych rezerwacji hotelowych, składanych za pośrednictwem telefonu lub wiadomości e-mail, odpowiednio dla każdego hotelu zarządzanego przez Wnioskodawcę. Usługa jest opcjonalna dla każdego z hoteli, dostosowana do jego potrzeb i świadczona w kilku językach codziennie - przez 365 dni w roku.

Usługa call center związana jest jedynie z szeroko rozumianą obsługą rezerwacji oferowanych przez Wnioskodawcę usług hotelarskich. Mając powyższe na uwadze, w związku z opisanym stanem faktycznym, w ocenie Wnioskodawcy, usługa opisana w stanie faktycznym jako Usługa call center, nabywana przez niego od Podmiotów Powiązanych nie posiada istotnych cech charakterystycznych dla usług zarządzania i kontroli, doradztwa, przetwarzania danych, badania rynku, usług reklamowych, ubezpieczeń i gwarancji oraz usług o podobnym charakterze, co Wnioskodawca opisuje i potwierdza poniżej.

Usługa doradcza

Usługa call center nie polega na udzielaniu fachowych porad w zakresie prowadzenia przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa, wydawaniu rekomendacji w zakresie świadczonych usług czy nadawania kierunku ich rozwoju. W ramach Usługi call center, Wnioskodawca nie nabywa usługi charakteryzującej się wskazywaniem sposobu postępowania w odniesieniu do prowadzonej działalności hotelarskiej.

Wnioskodawca, mając na uwadze powyższe, wskazuje więc, iż jego zdaniem Usługa call center nie stanowi usługi doradczej lub usługi o podobnym charakterze.

Usługa zarządzania i kontroli

W ramach zawartych Umow licencyjnych nie następuje także świadczenie usług, które polegałyby na sprawowaniu kontroli lub zarządu nad prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, a w związku z tym świadczenie usługi nie kreuje stosunku nadrzędności pomiędzy Wnioskodawcą a Podmiotami Powiązanymi. Istotą nabywanej usługi jest jedynie przejęcie części czynności (obsługi rezerwacji dokonanych przez klientów) niezbędnych do wykonywania działalności hotelarskiej.

W związku z tym należy uznać, że Usługa call center nie stanowi ani usługi zarządzania i kontroli, ani usługi o podobnym charakterze.

Usługa badania rynku

Odnosząc się do usługi badania rynku, należy stwierdzić, że zgodnie z powyższymi ustaleniami polega ona na poznawaniu rynku za pomocą analizy naukowej. W ramach zawartych Umów licencyjnych Podmioty Powiązane nie są zobowiązane w żaden sposób do badania rynku na rzecz Wnioskodawcy, a zatem nie wykonuje żadnych czynności związanych z monitorowaniem sytuacji na rynku, poddawaniem analizie zgromadzonych w wyniku obserwacji wniosków czy wykonywaniem raportów dot. własnych badań.

Usługa call center świadczona na rzecz Wnioskodawcy na podstawie zawartych Umów licencyjnych, co potwierdza powyższe, nie posiada żadnych cech charakterystycznych dla usługi badania rynku, zatem nie można jej uznać ani za usługę badania rynku, ani za usługę o podobnym charakterze.

Usługa reklamowa

Głównym celem reklamy jest nakłonienie potencjalnych klientów do skorzystania z oferowanych dóbr lub usług. Należy zatem podkreślić, że usługi reklamowe w swej istocie prowadzą do zwiększenia popytu na oferowane przez usługobiorcę towary lub usługi. Usługa call center świadczona przez Podmioty Powiązane na podstawie umów zawartych z Wnioskodawcą w żadnej mierze nie prowadzi do zwiększenia popytu na usługi hotelowe oferowane przez Wnioskodawcę, a jedynie pomaga w rejestracji indywidualnych rezerwacji hotelowych, zmiany/anulacji/lub dokonaniu nowej zgodnie z konkretnym zapotrzebowaniem złożonym przez klienta.

Biorąc więc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy Usługę call center nie można uznać za usługę reklamową lub usługę o podobnym charakterze.

Usługa przetwarzania danych

Odnosząc się natomiast do usługi przetwarzania danych, należy podkreślić, że przetwarzanie danych stanowi przekształcanie treści i postaci danych wejściowych metodą wykonywania systematycznych operacji w celu uzyskania wyników w postaci z góry określonej. Przez przetwarzanie danych zwyczajowo rozumie się bieżącą działalność informatyczną związaną z poddawaniem danych procesom przekształcenia w celu np. zasilania bazy danych, tworzenia raportów, tabel, formularzy np. umów itp. (por.: Greg Wilson „Przetwarzanie danych dla programistów”. Wydawnictwo Helion 2006 r.). Jak wynika z opisanego stanu faktycznego, Podmioty Powiązane nie prowadzą dla Wnioskodawcy bieżącej działalności informatycznej, a jedynie w ramach świadczonej Usługi call center wprowadzają dane do globalnego systemu rezerwacyjnego w Grupie.

W związku z powyższym należy uznać, że Usługa call center nie stanowi ani usługi przetwarzania danych ani usługi podobnej, bowiem nie polega na bieżącej działalności informatycznej związanej z poddawaniem danych procesom przekształcenia, a jedynie na pozyskiwaniu i wprowadzeniu nowych danych niezbędnych dla rejestracji/zmiany indywidualnych rezerwacji hotelowych.

Usługi gwarancji, ubezpieczeń, poręczeń

Usługa call center, literalne nie jest w żadnym stopniu podobna do usług gwarancji, ubezpieczeń oraz poręczeń, nie stanowią też świadczeń podobnych do tych usług - nie ulega więc wątpliwości, że również na tej podstawie nie może zostać objęta ograniczeniami z art. 15e ustawy o CIT.

II. Podsumowanie

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że wydatki poniesione na nabycie od Podmiotów Powiązanych Usługi call center nie podlegają ograniczeniu możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu w myśl art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, bowiem świadczona w ramach Umów licencyjnych pomiędzy Wnioskodawcą i Podmiotami Powiązanymi usługa nie stanowi żadnej z usług określonych w katalogu zawartym w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT ani usługi o podobnym charakterze.

Na taką wykładnię analizowanego przepisu wskazuje znana Wnioskodawcy praktyka interpretacyjna organów podatkowych (sygnatury indywidualnych interpretacji podatkowych poniżej), zgodnie z którą koszty usługi zbliżone do Usługi call center, nabywanej przez Wnioskodawcę nie są objęte zakresem przepisu art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 31 marca 2021 r. Znak: 0114-KDIP2-2.4010.33.2021.2.RK;

- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 października 2019 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.302.2019.2.AT;

- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 grudnia 2019 r. Znak: 0114-KDIP2-2.4010.410.2019.2.JG.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.