1. W przypadku otrzymania środków od banków spółdzielczych oraz banku zrzeszającego (Fundatora) celem realizacji akcji pomocowych związanych z rosyjsk... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.404.2022.2.AND

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 22 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.404.2022.2.AND

Temat interpretacji

1. W przypadku otrzymania środków od banków spółdzielczych oraz banku zrzeszającego (Fundatora) celem realizacji akcji pomocowych związanych z rosyjską inwazją na Ukrainę, przychody te będą wolne od podatku CIT, 2. wydatki na kursy i szkolenia związane z pomocą dla ukraińskich uchodźców będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w CIT Fundacji, 3. przekazanie przez Fundację środków przeznaczonych na pomoc dla ukraińskich uchodźców na rzecz innych organizacji, których cele statutowe są zbieżne z celami statutowymi Fundacji, jest wolne od podatku CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest częściowo prawidłowe, a częściowo nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 czerwca 2022 r. za pośrednictwem platformy e-PUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy:

 1. w przypadku otrzymania środków od banków spółdzielczych oraz banku zrzeszającego (Fundatora) celem realizacji akcji pomocowych związanych z rosyjską inwazją na Ukrainę, przychody te będą wolne od podatku CIT,

 2. wydatki na kursy i szkolenia związane z pomocą dla ukraińskich uchodźców będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w CIT Fundacji,

 3. przekazanie przez Fundację środków przeznaczonych na pomoc dla ukraińskich uchodźców na rzecz innych organizacji, których cele statutowe są zbieżne z celami statutowymi Fundacji, jest wolne od podatku CIT.

Uzupełniliście Państwo wniosek – na wezwanie – pismem z 15 września 2022 r. (data wpływu do tut. Organu 19 września 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja (dalej: „Wnioskodawca”) została założona w 1995 roku przez dwa banki Zrzeszające: Bank A S.A. i Bank B S.A. Wnioskodawca jest częścią Grupy AB - zrzeszenia Banków (…) w Polsce. W skład Grupy AB wchodzi ok. xxx banków (…). Fundacja działa na rynku od ponad xxx lat, a jej misją jest inspirowanie i realizowanie działań na rzecz rozwoju oraz promocji (…) sektora bankowego. Realizuje swoją misję poprzez organizację różnorodnych przedsięwzięć promujących bankowość spółdzielczą oraz wspierających jej rozwój w Polsce. Fundacja zajmuje się organizacją szkoleń, konferencji, seminariów dla pracowników Banków (…) oraz Banku Zrzeszającego.

Szkolenia i kursy realizujemy w ramach prowadzonych przez Fundację niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego zlokalizowanych w: Krakowie, Rzeszowie, Wrocławiu, Warszawie i Lublinie. Głównym celem statutowym Fundacji, stanowiącym ok. 80% ogółu sprzedaży, jest działalność oświatowa. W naszym statucie obok działalności oświatowej widnieją (obok innych) jeszcze istotne dla zadanych poniżej pytań, rodzaje działalności:

- wspieranie wszelkich inicjatyw na rzecz integracji europejskiej, ochrony wolności i praw człowieka, w tym działania propagujące rozwój społeczeństwa demokratycznego,

- działalność dobroczynna i pomoc społeczna.

Fundacja nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Obecnie Fundacja planuje akcję, która polegać będzie na zbieraniu środków pieniężnych od banków (…), w tym banku zrzeszającego (Fundator), w celu realizacji akcji pomocowych związanych z rosyjską inwazją na Ukrainę. Środki te będą przekazywane w ramach darowizn.

W związku z uzyskanymi w ten sposób środkami, Fundacja planuje m.in. organizowanie kursów i szkoleń polegających m.in. na przygotowaniu ukraińskich uchodźców do pracy w bankach (…), kursów aktywizacji zawodowej dla uchodźców (np. zakładanie działalności gospodarczej, pisanie CV), kursów nauki języka polskiego, kursów dla banków i pracodawców w zakresie tego, jak zatrudnić obywatela Ukrainy. Fundacja może realizować kursy zawodowe również za pośrednictwem innych podmiotów (Fundacja-Szkoła Językowa, Fundacja-Trener Biznesu) na podstawie zawartych umów o świadczenie usług. Kursy będą nieodpłatne dla uczestników. Fundacja bierze także pod uwagę inne formy pomocy – m.in. zbliżone do regrantingu (tzn. pozyskane środki pieniężne mogą być przekazywane innym organizacjom udzielającym wsparcia w związku z sytuacją wojenną).

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie 15 września 2022 r. (data wpływu do tut. Organu 19 września 2022 r.) wskazali Państwo, że celem statutowym Fundacji jest również przekazywanie środków finansowych na rzecz innych organizacji, których cele statutowe są zbieżne z celami Fundacji.

Odpowiednie zapisy statutu Fundacji:

- art. 6. pkt 1 lit. n:

1. „Fundacja swoje cele realizuje między innymi poprzez:

n) inne formy działalności, w tym działalność dotacyjną, wspierającą realizację celów Fundacji”.

-  art. 6. pkt 2:

2. „Dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać finansowo i rzeczowo działalność innych osób prawnych prowadzących działalność zbieżną z celami Fundacji”.

- art. 6. pkt 4

„Fundacja realizuje swoje cele statutowe także poprzez członkostwo w krajowych i międzynarodowych organizacjach zrzeszających inne polskie i/lub zagraniczne podmioty o podobnych celach statutowych”.

Pytania

 1. Czy w przypadku otrzymania środków od banków (…) oraz banku zrzeszającego (Fundatora), celem realizacji akcji pomocowych związanych z rosyjską inwazją na Ukrainę, przychody te będą wolne od podatku CIT?

 2. Czy wydatki na kursy i szkolenia związane z pomocą dla ukraińskich uchodźców będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w CIT Fundacji?

 3. Czy przekazanie przez Fundację środków przeznaczonych na pomoc dla ukraińskich uchodźców na rzecz innych organizacji, których cele statutowe są zbieżne z celami statutowymi Fundacji, jest wolne od podatku CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele. Mając powyższe na uwadze, w naszej ocenie można uznać działalność polegającą na przygotowaniu do pracy w bankach (…), kursów aktywizacji zawodowej dla uchodźców (np. zakładanie działalności gospodarczej, pisanie CV), kursów nauki języka polskiego, kursów dla banków i pracodawców w zakresie tego, jak zatrudnić obywatela Ukrainy za działalność oświatową, na rzecz dobroczynności oraz pomocy społecznej. W konsekwencji, zestawiając przepisy art. 17 ust. 1a i ust. 1c Ustawy o CIT, jeżeli dochody Fundacji zostaną przeznaczone na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT (odpowiadające celom statutowym Fundacji), korzystać one będą ze zwolnienia z CIT.

Ad 2

W ocenie Wnioskodawcy, mogą powstać wątpliwość czy wydatki na kursy i szkolenia powinny móc zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w CIT Fundacji ze względu na możliwość bezpośredniej aktywności na rzecz obywateli Ukrainy (tj. w przypadku niekorzystania z usług podmiotów zewnętrznych). W dniu 12 marca 2022 r. weszła w życie Specustawa, przy czym przepisy tej ustawy mają zastosowanie do pomocy przekazywanej od dnia 24 lutego 2022 r. (a zatem Specustawa obowiązuje z mocą wsteczną). Przepisy Specustawy regulują kwestie związane z pomocą realizowaną na rzecz obywateli Ukrainy, w tym na gruncie podatkowym – poprzez zmianę niektórych ustaw podatkowych. Zgodnie z nowym art. 38w ust. 1 Ustawy o CIT, kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn przekazanych w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy:

 1) organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 Ustawy o DPP lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących na terytorium Ukrainy,

 2) jednostkom samorządu terytorialnego,

 3) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych,

 4) podmiotom wykonującym na terytorium Polski lub Ukrainy działalność leczniczą lub działalność z zakresu ratownictwa medycznego

- o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Katalog podmiotów, będących beneficjentami pomocy umożliwiającej zastosowanie nowych zasad, nie obejmuje osób fizycznych (tj. uchodźców z Ukrainy) – ograniczając się jedynie do 3 typów podmiotów oraz Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. A zatem, wszelka pomoc realizowana bezpośrednio na rzecz osób fizycznych (np. w postaci szkoleń czy kursów), nie będzie podlegała tym regulacjom.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na szkolenia prowadzone bezpośrednio dla uchodźców z Ukrainy, a realizowanych wprost przez Fundację za pomocą zatrudnionych przez nią wykładowców (np. na umowach zleceniach), nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast wydatki na szkolenia, o których mowa w niniejszym wniosku, zlecone przez Fundację, a realizowane przez podmioty wymienione w art. 38w ust. 1 Ustawy o CIT (np. fundacje prowadzące kursy językowe), będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Ad 3

W ocenie Wnioskodawcy, zasadnym jest przyjęcie, że przekazanie środków pieniężnych (np. w formie darowizn) na realizację przez inny podmiot preferowanych przez ustawodawcę celów statutowych jest wydatkowaniem dochodu w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT. A zatem, kwoty te nie powinny podlegać opodatkowaniu. Określony w Statucie Fundacji model jej działalności przewiduje wprost, że Fundacja może realizować swoje cele statutowe również poprzez współpracowanie z podmiotami krajowymi oraz zagranicznymi prowadzącymi działalność bądź posiadającymi potencjał merytoryczny w zakresie objętym działalnością Fundacji. Ponadto, ze Statutu wynika, że dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać finansowo i rzeczowo działalność innych osób prawnych, prowadzących działalność zbieżną z celami Fundacji. Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie ma znaczenia czy podmiotem obdarowanym będzie instytucja (w tym fundacja) krajowa czy zagraniczna, skoro darowizna zostanie przekazana na realizację celów statutowych (preferowanych przez ustawodawcę), które są zbieżne dla Fundacji i podmiotów obdarowanych. Powołany przepis nie wprowadza bowiem rozróżnienia terytorialnego. Analogiczne stanowisko zaprezentowane zostało m.in. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 25 stycznia 2021 r., Znak:. 0111-KDIB1-2.4010.513.2020.1.DP.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części  nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 2167 ze zm.),

fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 5 ust. 1 powyższej ustawy,

fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) jako podmioty, które są zwolnione z opodatkowania.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z których dochód ten został osiągnięty. Generalnie działalność fundacji można podzielić na działalność statutową (niegospodarczą) oraz działalność gospodarczą.

Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach,

w oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.

Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona. Przykładem tego typu działalności jest:

- działalność pomocowa,

- działalność naukowa,

- działalność szkoleniowa, wydawnicza,

- organizowanie i finansowanie,

- realizacja konkretnych zadań jedno – lub wielokrotnych.

Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:

- majątku, w jaki fundacja została wyposażona i dochodów z tego majątku;

- dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.

Ponadto dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.

Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że:

fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.

Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT,

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT,

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

 1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

 2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

 3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

   - podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),

   - podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

   - podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na preferowane i ściśle określone w przepisie cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z omawianego przepisu, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.

W tym miejscu należy podkreślić, że art. 17 ust. 1b ustawy o CIT wprost wskazuje, że zwolnienie będące przedmiotem rozważań ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych, zgodnych z regulacją art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Fundacja planuje akcję, która polegać będzie na zbieraniu środków pieniężnych od banków (…), w tym banku zrzeszającego (Fundator), w celu realizacji akcji pomocowych związanych z rosyjską inwazją na Ukrainę. Środki te będą przekazywane w ramach darowizn. W związku z uzyskanymi w ten sposób środkami, Fundacja planuje m.in. organizowanie kursów i szkoleń polegających m.in. na przygotowaniu ukraińskich uchodźców do pracy w bankach (…), kursów aktywizacji zawodowej dla uchodźców (np. zakładanie działalności gospodarczej, pisanie CV), kursów nauki języka polskiego, kursów dla banków i pracodawców w zakresie tego, jak zatrudnić obywatela Ukrainy. Fundacja może realizować kursy zawodowe również za pośrednictwem innych podmiotów (Fundacja-Szkoła Językowa, Fundacja-Trener Biznesu) na podstawie zawartych umów o świadczenie usług. Kursy będą nieodpłatne dla uczestników. Fundacja bierze także pod uwagę inne formy pomocy – m.in.  zbliżone do regrantingu (tzn. pozyskane środki pieniężne mogą być przekazywane innym organizacjom udzielającym wsparcia w związku z sytuacją wojenną). Ponadto, celem statutowym Wnioskodawcy jest również przekazywanie środków finansowych na rzecz innych organizacji, których cele statutowe są zbieżne z celami Fundacji.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. ustalenia czy w przypadku otrzymania środków od banków (…) oraz banku zrzeszającego (Fundatora), celem realizacji akcji pomocowych związanych z rosyjską inwazją na Ukrainę oraz przekazanie przez Fundację tych środków przeznaczonych na pomoc dla ukraińskich uchodźców na rzecz innych organizacji, których cele statutowe są zbieżne z celami statutowymi Fundacji będzie wolne od podatku CIT.

Należy podkreślić, że sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i nie budzący wątpliwości, by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana, jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy.

Statut fundacji powinien określać zasady, formy i zakres działalności realizującej cele, dla których zostało ono ustanowione.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jak wynika z wniosku głównym celem statutowym Fundacji jest działalność oświatowa, jak również celem statutowym Fundacji jest przekazywanie środków finansowych na rzecz innych organizacji, których cele statutowe są zbieżne z celami Fundacji, to otrzymane środki pieniężne w formie darowizny, które zostaną wydatkowane na te cele statutowe będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Zatem, otrzymane środki pieniężne, które zostaną wydatkowane na działalność oświatową Fundacji w postaci szkolenie i prowadzenia kursów dla uchodźców z Ukrainy, która to działalność stanowi główny cel statutowy Fundacji, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Również przekazując darowiznę środków pieniężnych innym organizacjom, których cele statutowe będą zgodne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, dochód Wnioskodawcy w części wydatkowanej w taki sposób będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego określonego w ww. przepisie.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i 3 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do wątpliwości Wnioskodawcy czy wydatki na kursy i szkolenia związane z pomocą dla ukraińskich uchodźców będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 38w ustawy o CIT, wskazać należy, że:

Zgodnie z 38w ust. 1 i 2 ustawy o CIT:

Kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn przekazanych w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy:

 1) organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących na terytorium Ukrainy,

 2) jednostkom samorządu terytorialnego,

 3) wojewodom,

 4) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych,

 5) podmiotom wykonującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium Ukrainy działalność leczniczą lub działalność z zakresu ratownictwa medycznego

- o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione z tytułu nieodpłatnego świadczenia, którego celem jest przeciwdziałanie skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy, realizowanego w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 1, o ile nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Z opisu sprawy wynika, m.in. że Fundacja planuje akcję, która polegać będzie na zbieraniu środków pieniężnych od banków, w tym banku zrzeszającego, w celu realizacji akcji pomocowych związanych z rosyjską inwazją na Ukrainę. Środki te będą przekazywane w ramach darowizn.

Fundacja planuje m.in. organizowanie kursów i szkoleń polegających m.in. na przygotowaniu ukraińskich uchodźców do pracy w bankach, kursów aktywizacji zawodowej dla uchodźców (np. zakładanie działalności gospodarczej, pisanie CV), kursów nauki języka polskiego, kursów dla banków i pracodawców w zakresie tego, jak zatrudnić obywatela Ukrainy. Fundacja może realizować kursy zawodowe również za pośrednictwem innych podmiotów (Fundacja-Szkoła Językowa, Fundacja-Trener Biznesu) na podstawie zawartych umów o świadczenie usług. Kursy będą nieodpłatne dla uczestników.

Odnosząc się zatem do ww. wydatków dot. kursów i szkoleń, wskazać należy, że w niniejszej sprawie przepis art. 38w ustawy o CIT nie będzie miał zastosowania.

W pierwszej sytuacji, gdy Fundacja będzie ponosić wydatki na kursy i szkolenia obywateli z Ukrainy, art. 38w ustawy o CIT nie będzie miał zastosowania ponieważ wydatki te nie będą poniesione na rzecz organizacji wymienionych w tym przepisie, lecz na rzecz osób fizycznych.

W tym zakresie należy zgodzić się z Wnioskodawcą. Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Natomiast w drugiej sytuacji, gdy Fundacja będzie realizować kursy zawodowe również za pośrednictwem innych podmiotów (Fundacja-Szkoła Językowa, Fundacja-Trener Biznesu) na podstawie zawartych umów o świadczenie usług, również art. 38w ustawy o CIT nie będzie miał zastosowania ponieważ ust. 1 tego przepisu odnosi się do kosztów wytworzenia lub ceny nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn, a nie świadczenia usług.

Natomiast ust. 2 tego przepisu wprawdzie odnosi się do świadczenia (nieodpłatnego), jednakże to świadczenie musi być dokonane przez podatnika. W niniejszej sytuacji Wnioskodawca nie dokonał nieodpłatnego świadczenia na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 1 tego artykułu. Wnioskodawca jedynie zlecił wykonanie tego świadczenia innym podmiotom (Fundacji-Szkoła Językowa, Fundacji-Trener Biznesu).

Z art. 38w ust. 2 ustawy o CIT jednoznacznie wynika, że kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione z tytułu nieodpłatnego świadczenia, którego celem jest przeciwdziałanie skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy, realizowanego w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 1, o ile nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Zatem to podatnik powinien wykonać to nieodpłatne świadczenia na rzecz ww. podmiotów, a nie zlecać wykonanie świadczenia tym podmiotom.

Mając na uwadze powyższe przepisy, wskazać należy, że koszty wynikające z realizacji pomocy dla uchodźców z Ukrainy w postaci szkoleń prowadzonych zarówno bezpośrednio przez Fundację, jak i przez podmioty wymienione w art. 38w ust. 1 ustawy o CIT, nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 38w ustawy o CIT.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia czy:

 1. w przypadku otrzymania środków od banków (…) oraz banku zrzeszającego (Fundatora), celem realizacji akcji pomocowych związanych z rosyjską inwazją na Ukrainę, przychody te będą wolne od podatku CIT – jest prawidłowe,

 2. wydatki na kursy i szkolenia związane z pomocą dla ukraińskich uchodźców będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w CIT Fundacji:

- w części dot. prowadzenia tych szkoleń/kursów przez Fundację za pośrednictwem zatrudnionych przez nią wykładowców – jest prawidłowe,

- zlecone przez Fundacje, a realizowane przez podmioty wymienione w art. 38w ustawy o CIT – jest nieprawidłowe,

 3. przekazanie przez Fundację środków przeznaczonych na pomoc dla ukraińskich uchodźców na rzecz innych organizacji, których cele statutowe są zbieżne z celami statutowymi Fundacji, jest wolne od podatku CIT – jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej stwierdzić należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie innego podmiotu i nie wiąże Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).