W zakresie ustalenia, czy wydatki będące ceną nabycia Samochodów będą stanowić koszty kwalifikowane nowej inwestycji, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt ... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.111.2022.1.MBD

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.111.2022.1.MBD

Temat interpretacji

W zakresie ustalenia, czy wydatki będące ceną nabycia Samochodów będą stanowić koszty kwalifikowane nowej inwestycji, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 oraz 6 rozporządzenia, a co za tym idzie będą mogły wpływać na zwiększenie dostępnej pomocy publicznej w postaci zwolnienia podatkowego, a co za tym idzie będą mogły wpływać na zwiększenie dostępnej pomocy publicznej w postaci zwolnienia podatkowego, a w konsekwencji także pośrednio na wysokość dochodu podlegającego zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy wydatki będące ceną nabycia Samochodów będą stanowić koszty kwalifikowane nowej inwestycji, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 oraz 6 rozporządzenia, a co za tym idzie będą mogły wpływać na zwiększenie dostępnej pomocy publicznej w postaci zwolnienia podatkowego, a co za tym idzie będą mogły wpływać na zwiększenie dostępnej pomocy publicznej w postaci zwolnienia podatkowego, a w konsekwencji także pośrednio na wysokość dochodu podlegającego zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest średnim przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r., uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, prowadzącym działalność gospodarczą w formie spółki komandytowej. Spółka posiada swoją siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Spółka prowadzi działalność w branży (...) od(...) r., (...). (...). Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja i dystrybucja najwyższej jakości produktów (...), takich jak: (...).

W celu dalszego rozwoju działalności przedsiębiorstwa, Spółka złożyła wniosek o wydanie decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r., poz. 1752, dalej jako: „Ustawa WNI”).

W dniu 30 sierpnia 2019 r. (…) wydał Spółce Decyzję o wsparciu nr …/2019 (dalej: „Decyzja” lub „Decyzja o wsparciu”).

Zgodnie z treścią Decyzji, nowa inwestycja Spółki jest inwestycją w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne, związane ze zwiększeniem zdolności produkcyjnych istniejącego przedsiębiorstwa. Inwestycja realizowana jest w całości na nieruchomościach położonych w województwie (…), w powiecie (…), w gminie (…), w miejscowości (…), stanowiących zakład Spółki.

Zgodnie z określonymi w Decyzji warunkami skorzystania ze wsparcia na realizację nowej inwestycji, w postaci zwolnienia od podatku dochodowego, Spółka zobowiązała się do:

1.poniesienia kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji w wysokości co najmniej (…) zł,

2.zwiększenia zatrudnienia kształtującego się na poziomie (...) pracowników, poprzez zatrudnienie po dniu wydania Decyzji co najmniej (...) nowych pracowników w terminie do dnia 31 grudnia 2025 r. i utrzymanie zatrudnienia na terenie realizacji nowej inwestycji co najmniej (...) pracowników w terminie do dnia 31 grudnia 2028 r.

3.zakończenia inwestycji w terminie do 31 grudnia 2025 r.

Równocześnie, zgodnie z treścią Decyzji, maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji została Spółce określona na kwotę (…) zł.

Decyzja o wsparciu została udzielona na działalność gospodarczą obejmującą działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów wytworzonych lub usług świadczonych podlegających pod następujące grupowania PKWiU:

-16.10 - drewno przetarte i strugane;

-16.23 - pozostałe wyroby stolarskie i ciesielskie dla budownictwa;

-16.24 - opakowania drewniane;

-38.11.5 - odpady, inne niż niebezpieczne, nadające się do recyklingu.

Wskazane powyżej, określone w treści Decyzji grupowania PKWiU odpowiadają całokształtowi działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę. Decyzją o wsparciu objęte zostały także wszystkie nieruchomości stanowiące zakład Spółki.

Głównym celem nowej inwestycji jest zwiększenie zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Nowa inwestycja realizowana przez Spółkę polega więc przede wszystkim na budowie nowych budynków, rozbudowie obiektów już istniejących, zakupie nowych maszyn i urządzeń oraz modernizacji istniejącego parku maszynowego.

W ramach inwestycji, Spółka zamierza również dokonać zakupu samochodów ciężarowych i transportowych, m.in.: samochodów ciężarowych z HDS, ciągników siodłowych, naczep z ruchomą podłogą, naczep do transportu drewna, maszyn do transportu drewna, ładowarki i wózków widłowych (dalej: „Samochody”). W ramach zakupu rozważaną przez Wnioskodawcę formą finansowania jest leasing finansowy lub zakup za środki własne Spółki. Wskazane Samochody zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych Spółki oraz będą przez nią amortyzowane.

Samochody będą przez Spółkę wykorzystywane w działalności gospodarczej prowadzonej w ramach otrzymanej Decyzji o wsparciu. Zarówno wytwarzane przez Spółkę produkty i półprodukty, jak i wykorzystane do ich produkcji surowce, charakteryzują się bardzo dużą wagą i gabarytami. W konsekwencji do ich transportu niezbędne jest wykorzystanie specjalistycznych pojazdów, przystosowanych do tego typu czynności. Nabywane przez Spółkę Samochody będą w szczególności, przeznaczone do transportu surowców niezbędnych do produkcji wyrobów (drewna okrągłego), transportu odpadów poprodukcyjnych (biomasy), która powstanie na skutek przetarcia drewna przez zainstalowaną w ramach planowanej inwestycji linię technologiczną oraz do transportu wyrobów, wyprodukowanych przez Spółkę w ramach nowej inwestycji.

Wszystkie z nabywanych Samochodów będą utrzymane przez Spółkę co najmniej przez okres 3 lat od daty wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych. Wszystkie wydatki inwestycyjne na nabycie Samochodów zostaną przez Spółkę poniesione do dnia zakończenia inwestycji, tj. do dnia 31 grudnia 2025 r.

Pytanie

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, wydatki będące ceną nabycia Samochodów będą stanowić koszty kwalifikowane nowej inwestycji, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 oraz 6 Rozporządzenia PSI, a co za tym idzie będą mogły wpływać na zwiększenie dostępnej pomocy publicznej w postaci zwolnienia podatkowego, a co za tym idzie będą mogły wpływać na zwiększenie dostępnej pomocy publicznej w postaci zwolnienia podatkowego, a w konsekwencji także pośrednio na wysokość dochodu podlegającego zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, wydatki będące ceną nabycia Samochodów będą stanowić koszty kwalifikowane nowej inwestycji, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, 3 lub 6 Rozporządzenia PSI, a co za tym idzie będą mogły wpływać na zwiększenie dostępnej pomocy publicznej w postaci zwolnienia podatkowego, a w konsekwencji także pośrednio na wysokość dochodu podlegającego zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie WNI i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jak stanowi art. 17 ust. 4 Ustawy o CIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach Ustawy CIT lub PIT. Wsparcie to udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu” (art. 13 ust. 1 ustawy o WNI).

Jak wynika z kolei z art. 14 ust. 1 Ustawy WNI, decyzję o wsparciu wydaje się na realizację nowej inwestycji, która spełnia kryteria ilościowe i jakościowe, a także w ramach działalności gospodarczej niewyłączonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1.

Równocześnie, zgodnie z § 5 Rozporządzenia PSI, maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7.

Katalog kosztów kwalifikowanych inwestycji został określony w § 8 ust. 1 Rozporządzenia PSI. Zgodnie ze wskazanym przepisem, do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące:

1)kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

2)ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

3)kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,

4)ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

5)kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji,

6)ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie realizacji inwestycji, a w przypadku kosztów określonych w pkt 5 - poniesione wyłącznie w okresie 5 lat w przypadku dużych przedsiębiorców, albo 3 lat w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców, liczonych od dnia zakończenia nowej inwestycjii.

Jak wynika z § 9 ust. 2 pkt 1 lit. a) tiret drugie Rozporządzenia PSI, warunkiem skorzystania przez średniego przedsiębiorcę ze zwolnienia podatkowego jest utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne przez okres nie krótszy niż 3 lata od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy, należy stwierdzić, że możliwość uznania wydatków za koszty kwalifikowane w rozumieniu § 8 Rozporządzenia PSI, uwarunkowana jest spełnieniem następujących przesłanek:

1)wydatek musi pozostawać w związku z realizowaną inwestycją,

2)musi być poniesiony w okresie ważności decyzji o wsparciu,

3)musi wpisywać się w katalog kosztów określonych w § 8 Rozporządzenia PSI.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym nabycie Samochodów spełnia wszystkie przesłanki dla uznania tego wydatku jako koszt kwalifikowany.

Przede wszystkim wydatki na nabycie Samochodów stanowią jedną z kategorii kosztów kwalifikowanych, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 oraz 6 Rozporządzenia PSI, stanowiąc cenę nabycia środków trwałych oraz aktywów innych niż grunty, budynki i budowle.

Nabywane Samochody będą również służyły prowadzeniu przez Wnioskodawcę działalności objętej decyzją o wsparciu - pojazdy będą bowiem wykorzystywane w prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej związanej z inwestycją mającą na celu zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa. Z uwagi na specyfikę działalności Spółki i brak możliwości ręcznego przemieszczania wykorzystywanych w procesie produkcyjnym surowców oraz gotowych produktów i półproduktów, konieczne jest wykorzystanie specjalnie do tego typu czynności przystosowanych pojazdów ciężarowych i transportowych. Spółka będzie więc wykorzystywała Samochody w działalności gospodarczej objętej Decyzją o wsparciu, tj. przede wszystkim do transportu surowców niezbędnych do produkcji wyrobów (drewna okrągłego), do transportu odpadów poprodukcyjnych (biomasy), która powstanie na skutek przetarcia drewna przez zainstalowaną w ramach planowanej inwestycji linię technologiczną oraz do transportu wyrobów, wyprodukowanych przez Spółkę w ramach nowej inwestycji.

Spółka nie wyklucza, że Samochody mogą być również wykorzystywane do transportu wyprodukowanych przez Spółkę w ramach nowej inwestycji produktów do nabywców. Transport ten miałby charakter pomocniczy do działalności produkcyjnej Spółki i byłby z nią bezpośrednio związany, umożliwiając klientom Spółki nieposiadającym niezbędnego zaplecza maszynowego, odbiór zakupionych produktów.

Należy wskazać, że wszystkie czynności związane z transportem surowców, półproduktów oraz wyrobów gotowych wykonywane będą w ramach działalności zwolnionej prowadzonej w ramach otrzymanej decyzji o wsparciu i w stosunku do elementów mieszących się we wskazanych w decyzji kodach PKWiU.

Kolejno należy wskazać, że Wnioskodawca nabędzie przedmiotowe pojazdy w okresie realizacji inwestycji, prowadzonej zgodnie z otrzymaną Decyzją o wsparciu.

Samochody zostaną również przez Wnioskodawcę wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a Wnioskodawca utrzyma ich własność przez okres nie krótszy niż 3 lata od dnia ich wprowadzenia do ewidencji.

Końcowo Spółka wskazuje, że koszty nabycia Samochodów nie stanowią kosztów wyłączonych z wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną z tytułu nowej inwestycji jako koszty samochodów osobowych, środków transportu lotniczego, taboru pływającego oraz innych składników majątku służących głównie celom osobistym przedsiębiorcy, wskazanych w art. 2 pkt 7 lit. a Ustawy WNI.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, wydatki na zakup Samochodów spełniają wszystkie powyższe warunki zaliczenia ich do kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji.

Finalnie, na poparcie przedstawionego powyżej stanowiska, Wnioskodawca wskazuje, że możliwość zaliczenia wydatków na samochody ciężarowe do kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji (lub kosztów kwalifikowanych inwestycji realizowanych na terenie specjalnych stref ekonomicznych) znajduje potwierdzenie w rozstrzygnięciach wydawanych przez organy podatkowe. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 12 listopada 2020 r. znak: 0113-KDIPT2-1.4011.655.2020.2.MAP, w odniesieniu do wydatku na nabycie samochodu ciężarowego przeznaczonego m.in. do transportu wyprodukowanych w ramach nowej inwestycji produktów do odbiorców, Organ uznał za prawidłowe stanowisko podatnika i wskazał, że: skoro jak wskazał Wnioskodawca zakup samochodu ciężarowego stanowi koszt inwestycji określony w zezwoleniu, a koszty jego nabycia zostały zaliczone, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku Wnioskodawcy, to wydatki poniesione na nabycie samochodu ciężarowego będą mogły zostać zaliczone do kosztów kwalifikowanych objętych pomocą publiczną w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tożsame stanowisko wynika m.in. interpretacji indywidualnej z 29 lipca 2021 r., znak: 0111- KDIB1-3.4010.219.2021.2.JKT; z 26 maja 2020 r. znak: 0111-KDIB1-3.4010.123.2020.1.BM; z 3 stycznia 2020 r. znak: 0111-KDIB1-2.4010.465.2019.1.DP; z 20 lutego 2019 r. znak: 0112- KDIL3-3.4011.400.2018.2.MM; z 11 września 2018 r. znak: 0111-KDIB1-2.4010.261.2018.2.DP; z 13 lipca 2017 r. znak: 0112-KDIL5.4010.78.2017.1.ŁM.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r., poz. 1752, dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”):

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 17 ust. 4 updop:

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 3 i 4 ustawy o WNI, podstawą do korzystania z regionalnej pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym), udzielanej zgodnie z ustawą, jest wsparcie na realizację nowej inwestycji, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

Wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję w drodze decyzji, zwaną dalej „decyzją o wsparciu” (art. 13 ust. 1 ustawy o WNI).

Przedmiotem decyzji o wsparciu, w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI, jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu. Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r., poz. 1713):

maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1)kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, albo

2)tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Stosownie do § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia, do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące:

1)kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

2)ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

3)kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,

4)ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

5)kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji,

6)ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie realizacji inwestycji, a w przypadku kosztów określonych w pkt 5 - poniesione wyłącznie w okresie 5 lat w przypadku dużych przedsiębiorców, albo 3 lat w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców, liczonych od dnia zakończenia nowej inwestycji.

W myśl § 8 ust. 4 rozporządzenia:

cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 2, muszą być nowe, z wyjątkiem aktywów nabywanych przez mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców i z wyjątkiem realizacji nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (§ 8 ust. 5 ww. rozporządzenia).

Norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 34a i art. 17 ust. 4 updop, stanowi formę ulgi podatkowej, która jest wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tym samym, powinna być interpretowana w sposób precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej. Z powołanych powyżej przepisów wynika, że ulgą może zostać objęty wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej w ramach inwestycji objętej decyzją o wsparciu.

Zgodnie z art. 13 ust. 8 ustawy o WNI:

rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której rozpoczęto inwestycję, w oparciu o którą jest prowadzona działalność gospodarcza.

Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy, należy odnieść się do przedstawionego zdarzenia przyszłego, zgodnie z którym Spółka prowadzi działalność w branży (...) od (...) r., głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja i dystrybucja najwyższej jakości produktów (...), takich jak: (...). W celu dalszego rozwoju działalności przedsiębiorstwa, Spółka złożyła wniosek o wydanie decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Głównym celem nowej inwestycji jest zwiększenie zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Nowa inwestycja realizowana przez Spółkę polega więc przede wszystkim na budowie nowych budynków, rozbudowie obiektów już istniejących, zakupie nowych maszyn i urządzeń oraz modernizacji istniejącego parku maszynowego. W ramach inwestycji, Spółka zamierza również dokonać zakupu samochodów ciężarowych i transportowych, m.in.: samochodów ciężarowych z HDS, ciągników siodłowych, naczep z ruchomą podłogą, naczep do transportu drewna, maszyn do transportu drewna, ładowarki i wózków widłowych (dalej: „Samochody”). W ramach zakupu rozważaną przez Wnioskodawcę formą finansowania jest leasing finansowy lub zakup za środki własne Spółki. Wskazane Samochody zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych Spółki oraz będą przez nią amortyzowane. Samochody będą przez Spółkę wykorzystywane w działalności gospodarczej prowadzonej w ramach otrzymanej Decyzji o wsparciu. Zarówno wytwarzane przez Spółkę produkty i półprodukty, jak i wykorzystane do ich produkcji surowce, charakteryzują się bardzo dużą wagą i gabarytami. W konsekwencji do ich transportu niezbędne jest wykorzystanie specjalistycznych pojazdów, przystosowanych do tego typu czynności. Nabywane przez Spółkę Samochody będą w szczególności, przeznaczone do transportu surowców niezbędnych do produkcji wyrobów (drewna okrągłego), transportu odpadów poprodukcyjnych (biomasy), która powstanie na skutek przetarcia drewna przez zainstalowaną w ramach planowanej inwestycji linię technologiczną oraz do transportu wyrobów, wyprodukowanych przez Spółkę w ramach nowej inwestycji. Wszystkie z nabywanych Samochodów będą utrzymane przez Spółkę co najmniej przez okres 3 lat od daty wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych. Wszystkie wydatki inwestycyjne na nabycie Samochodów zostaną przez Spółkę poniesione do dnia zakończenia inwestycji, tj. do dnia 31 grudnia 2025 r.

Należy wskazać, że powyższe regulacje dają przedsiębiorcom możliwość poniesienia nakładów inwestycyjnych w tzw. ruchome środki trwałe, np. samochody ciężarowe i transportowe.

Zatem, jeżeli w ramach nowej inwestycji Spółka nabędzie samochody ciężarowe i transportowe, które będą wykorzystywane w działalności gospodarczej prowadzonej w ramach otrzymanej Decyzji o wsparciu, które w szczególności będą przeznaczone do transportu surowców niezbędnych do produkcji wyrobów (drewna okrągłego), transportu odpadów poprodukcyjnych (biomasy), która powstanie na skutek przetarcia drewna przez zainstalowaną w ramach planowanej inwestycji linię technologiczną oraz do transportu wyrobów, wyprodukowanych przez Spółkę w ramach nowej inwestycji, Wnioskodawca będzie uprawniony do zaliczenia do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, wydatków będących kosztami nabycia Samochodów będących środkiem trwałym.

Należy podkreślić, że aby wydatek mógł być uznany za koszt kwalifikowany, powinien mieć ścisły związek z realizacją inwestycji z której dochód podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy wydatki będące ceną nabycia Samochodów będą stanowić koszty kwalifikowane nowej inwestycji, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 oraz 6 rozporządzenia, a co za tym idzie będą mogły wpływać na zwiększenie dostępnej pomocy publicznej w postaci zwolnienia podatkowego, a co za tym idzie będą mogły wpływać na zwiększenie dostępnej pomocy publicznej w postaci zwolnienia podatkowego, a w konsekwencji także pośrednio na wysokość dochodu podlegającego zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).