Czy wspólnota postępuje prawidłowo, że odprowadza podatek od wszystkich wykazanych wpłat najmu pomieszczeń gospodarczych, miejsc postojowych i części ... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.551.2022.2.AN

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.551.2022.2.AN

Temat interpretacji

Czy wspólnota postępuje prawidłowo, że odprowadza podatek od wszystkich wykazanych wpłat najmu pomieszczeń gospodarczych, miejsc postojowych i części gruntu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 lipca 2022 r., wpłynął Państwa wniosek z 1 lipca 2022 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy wspólnota postępuje prawidłowo, że odprowadza podatek od wszystkich wykazanych wpłat najmu pomieszczeń gospodarczych, miejsc postojowych i części gruntu.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 18 października 2022 r. (data wpływu do Organu 21 października 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wspólnota Mieszkaniowa jest wspólnotą lokalową - jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej - utworzoną 26 stycznia 2016 roku zgodnie z przepisami ustawy o własności lokali (Dz. U. Nr 80, poz. 903 z 2000 r., z późn. zm.). W skład Wspólnoty wchodzi: 405 lokali mieszkalnych, 4 lokale użytkowe oraz wynajem 31 stanowisk postojowych w garażach i 14 pomieszczeń piwnicznych oraz grunt (kiosk ze słodyczami).

Wspólnota Mieszkaniowa uzyskuje następujące przychody:

-zaliczki wpłacane przez właścicieli lokali mieszkalnych, na pokrycie kosztów z tytułu dostarczania mediów i utrzymania nieruchomości wspólnej,

-zaliczki wpłacane przez właścicieli lokali użytkowych na pokrycie kosztów z tytułu dostarczania mediów i utrzymania nieruchomości wspólnej,

-wpłaty właścicieli lokali mieszkalnych na fundusz remontowy,

-wpłaty właścicieli lokali użytkowych na fundusz remontowy,

-wpłaty najemców stanowisk garażowych, pomieszczeń gospodarczych i gruntów na fundusz remontowy,

-otrzymane odsetki od lokat bankowych,

-otrzymane odszkodowania.

Zgodnie z działalnością Wspólnoty koszty stanowią:

-koszty zużycia wody, odprowadzenia ścieków, koszty ogrzewania,

-koszty wywozu nieczystości,

-wszystkie koszty z tytułu utrzymania nieruchomości wspólnej: ubezpieczenie, wynagrodzenie administratora, konserwacja i naprawy, sprzątanie, okresowe przeglądy budynku itp.

Wspólnota co miesiąc odprowadza zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych z tytułu:

1)dochodu właścicieli lokali użytkowych,

2)otrzymanych odsetek od lokat,

3)oraz od wpłat za najem stanowisk postojowych, pomieszczeń piwnicznych i gruntu.

Zdaniem wspólnoty 1 i 2 jest bezsporny, pytanie dotyczy punktu trzeciego, który zawiera przychody od:

-umowy najmu z właścicielami lokali mieszkalnych należących do Wspólnoty,

-umowy najmu z właścicielami lokali użytkowych należących do Wspólnoty,

-umowy najmu zawarte z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą, a są właścicielami lokali mieszkalnych należących do Wspólnoty,

-umowy najmu dla osób spoza grona członków Wspólnoty.

Każdy z wymienionych najemców zawarł indywidualną umowę najmu z Zarządem Wspólnoty i zgodnie z umową uiszcza co miesiąc opłaty na podstawie faktury.

W piśmie uzupełniającym z 18 października 2022 r., wskazaliście Państwo ponadto, że:

W skład wspólnoty wchodzą właściciele lokali mieszkalnych, użytkowych. Wspólnota dodatkowo uzyskuje przychody tytułu wynajmu pomieszczeń, miejsc postojowych i gruntu.

Wpłaty uiszczane przez właścicieli wspólnoty stanowią przychód, natomiast ponoszone wszelkie koszty mające związek z uzyskanym przychodem są kosztami uzyskania przychodu w myśl art. 15 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nadwyżka tych przychodów nad kosztami wg art. 7 ust. 2 Ustawy o PDOP, stanowi przychód wspólnoty. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 Ustawy PDOP, dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, wolny jest od podatku.

W tym przypadku opodatkowaniem podlega dochód od lokali użytkowych, wynajmu i odsetek od lokat bankowych i od tego co miesiąc odprowadzane są zaliczki na podatek dochodowy.

W związku z powyższym proszę o informację, czy postępuje prawidłowo odprowadzając podatek dochodowy od osób prawnych przede wszystkim od dochodu z tytułu najmu, gdzie źródłem dochodu są:

1)wpłaty z tytułu najmu od właścicieli lokali mieszkalnych;

2)wpłaty z tytułu najmu od właścicieli lokali użytkowych;

3)wpłaty z tytułu najmu odwłaścicieli lokali mieszkalnych i użytkowych, którzy prowadzą

indywidualną działalność gospodarczą;

4)wpłaty z tytułu najmu od osób spoza grona członków wspólnoty.

Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy Wspólnota postępuje prawidłowo, że odprowadza podatek od wszystkich wskazanych wpłat najmu pomieszczeń gospodarczych, miejsc postojowych i części gruntu?

Państwa stanowisko w sprawie

Wspólnota uznała, że uzyskany przychód nie pochodzi z gospodarki zasobami mieszkalnymi i choć przychód przeznaczony jest na zwiększenie funduszu remontowego, to z tego tytułu nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust 1 pkt 44 Ustawy. Od pozyskanej kwoty przychodu (jako pożytek) Wspólnota odprowadza co miesiąc podatek dochodowy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. z 2021 r., poz. 1048 ze zm.).

I tak, zgodnie z art. 6 ww. ustawy:

Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.

Z art. 3 ust. 1 ustawy o własności lokali wynika, że:

W razie wyodrębnienia własności lokali właścicielowi lokalu przysługuje udział w nieruchomości wspólnej jako prawo związane z własnością lokali. Nie można żądać zniesienia współwłasności nieruchomości wspólnej, dopóki trwa odrębna własność lokali.

Ponadto, w myśl art. 3 ust. 2 powyższej ustawy:

Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali:

Właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nieutrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra.

Natomiast art. 14 ustawy o własności lokali stanowi, że:

Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:

1)wydatki na remonty i bieżącą konserwację,

2)opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,

3)ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,

4)wydatki na utrzymanie porządku i czystości,

5)wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Jednocześnie, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm.; dalej: „updop”):

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Z powyższego wynika, że wspólnoty mieszkaniowe, jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 updop:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W art. 12 updop, ustawodawca zamieścił otwarty katalog zdarzeń stanowiących przychód podatkowy, wskazując w pkt 1 ust. 1 ww. ustawy, że:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Wspólnoty Mieszkaniowej, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią w rozumieniu ustawy podatkowej przychód. Natomiast, wszelkie koszty ponoszone przez Wspólnotę, mające związek z uzyskanym przychodem są kosztami uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 updop stanowiącego, że:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop (w brzmieniu obowiązującym do 9 sierpnia 2022 r.):

Wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, społecznych inicjatyw mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego, samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 2195 oraz z 2021 r. poz. 11, 1177, 1243 i 1535), uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop (w brzmieniu obowiązującym od 10 sierpnia 2022 r.):

Wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, społecznych inicjatyw mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego, samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz.U. z 2021 r. poz. 2224 oraz z 2022 r. poz. 807 i 1561), uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Przedmiotem powyższego zwolnienia jest zatem dochód uzyskany przez wskazane w powołanym przepisie podmioty ze źródła, jakim jest działalność w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, jeżeli został przeznaczony na cele preferowane przez ustawodawcę, tj. cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Wobec tego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz

innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji „gospodarki zasobami mieszkaniowymi” oraz „zasobów mieszkaniowych”. Odnosząc się do znaczenia tych pojęć funkcjonującego w języku powszechnym, należy przyjąć, że „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku – oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś, „zasób” to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś, natomiast „mieszkanie” to pomieszczenie, w którym się mieszka (Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN 1996, pod red. M. Szymczaka). Przymiotnik „mieszkaniowy”, „mieszkaniowe” określa zatem rzeczy związane z mieszkaniem, odnoszące się do mieszkania.

Zatem, termin „zasoby mieszkaniowe” dotyczy obiektów mieszkalnych, przeznaczonych do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. Wobec powyższego, gospodarka zasobami mieszkaniowymi obejmuje zarządzanie i dysponowanie zgromadzonym zbiorem rzeczy, służących celom mieszkaniowym lub związanych z zamieszkiwaniem. Jej istota sprowadza się do działań służących prawidłowej eksploatacji tych zasobów i utrzymaniu substancji mieszkaniowej w stanie niepogorszonym.

Uwzględniając charakter opłat wnoszonych przez właścicieli lokali oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia zasoby mieszkaniowe, użytego w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, nie tylko jako obejmującego lokale mieszkalne, ale również innego rodzaju pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Wobec powyższego, przez „zasoby mieszkaniowe” należy rozumieć:

1.budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże;

2.pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe;

3.urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki – doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci);

4.grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody podmiotów, o których mowa w tym przepisie otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

Zwrócić należy również uwagę na treść art. 17 ust. 1b updop, zgodnie z którym:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zatem, warunkiem wstępnym skorzystania ze zwolnienia na podstawie omawianej regulacji jest uzyskanie dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, rozumianego jako środki finansowe możliwe do wydatkowania na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Istotne jest więc najpierw zadeklarowanie tego dochodu, jako wolnego od podatku dochodowego, a następnie jego wydatkowanie – bez względu na termin tego wydatkowania     – na wskazane cele. Innymi słowy, jest to zwolnienie z warunkiem rozwiązującym w dacie wydatkowania dochodu na inne cele.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w skład Wspólnoty wchodzi: 405 lokali mieszkalnych, 4 lokale użytkowe oraz wynajem 31 stanowisk postojowych w garażach i 14 pomieszczeń piwnicznych oraz grunt (kiosk ze słodyczami).

Wspólnota co miesiąc odprowadza zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych m.in. z tytułu wpłat za najem stanowisk postojowych, pomieszczeń piwnicznych i gruntu.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy przychodów z:

-umowy najmu z właścicielami lokali mieszkalnych należących do Wspólnoty,

-umowy najmu z właścicielami lokali użytkowych należących do Wspólnoty,

-umowy najmu zawarte z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą, a są właścicielami lokali mieszkalnych należących do Wspólnoty,

-umowy najmu dla osób spoza grona członków Wspólnoty.

Odnosząc się do przedstawionych powyżej przepisów prawa należy wskazać, że wpłaty z tytułu najmu pomieszczeń gospodarczych, miejsc postojowychotrzymane od właścicieli lokali mieszkalnych należących do Wspólnoty, przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, mogą podlegać zwolnieniu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop. Są to bowiem dochody osiągnięte z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, zatem, spełniają przesłanki, o których mowa w ww. przepisie.

Natomiast wpłaty z tytułu najmu stanowisk postojowych, pomieszczeń gospodarczych i części gruntu od:

-właścicieli lokali użytkowych należących do Wspólnoty,

-osób prowadzących działalność gospodarczą, które właścicielami lokali mieszkalnych należących do Wspólnoty,

-umowy najmu dla osób spoza grona członków Wspólnoty,

nie mogą zostać uznane za dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Wskazać należy, że lokale użytkowe nie wchodzą w skład zasobów mieszkaniowych. Podkreślenia wymaga, że funkcja mieszkaniowa jest zasadniczą cechą wyróżniającą dla uznania, że mamy do czynienia z zasobem mieszkaniowym. Tymczasem lokale użytkowe nie należą do żadnej ze wskazanych wyżej grup pomieszczeń pozostałych i urządzeń wchodzących w skład budynku mieszkalnego lub znajdujących się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców (ułatwiających im dostęp do budynku mieszkalnego, zapewniających sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie).

Dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, podstawowym warunkiem jest uzyskanie przysporzenia ze źródła jakim jest zasób mieszkaniowy. Stosownie do art. 13 ustawy o własności lokali, każdy właściciel z osobna ponosi wydatki związane zarówno z utrzymaniem jego lokalu, jak i zobowiązany jest uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, a wspólnota mieszkaniowa zobowiązana jest do rozliczenia tych wpływów na poszczególnych właścicieli. Charakter lokalu determinuje, czy źródłem przysporzenia uzyskanego od konkretnego właściciela na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Biorąc pod uwagę powyższe rozważania oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż dochody z tytułu najmu pomieszczeń gospodarczych oraz miejsc postojowych od:

-właścicieli lokali użytkowych należących do Wspólnoty,

-osób prowadzących działalność gospodarczą, które są właścicielami lokali mieszkalnych należących do Wspólnoty,

-umowy najmu dla osób spoza grona członków Wspólnoty,

nie mogą zostać uznane za dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi (osiągane są z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi) bez względu na cel, na jaki zostaną przekazane. Dochody te są dochodami z działalności, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, a więc nie mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w tym przepisie. Stosownie więc do postanowień art. 7 ust. 1 ustawy, dochody z tego tytułu podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się natomiast do możliwości odliczenia dochodu z tytułu najmu gruntu (kiosku ze słodyczami), również należy uznać, że dochód z tego tytułu nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, bowiem jak już wskazano wyżej, dochód taki nie pochodzi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, gdyż grunt ten, wraz ze znajdującym się na nim kioskiem nie jest wykorzystywany na cele mieszkaniowe. Zatem, uzyskany z tytułu najmu kiosku dochód stanowi dochód z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, co skutkuje obowiązkiem jego opodatkowania.

W tym miejscu należy podkreślić, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy stanowi formę ulg podatkowych, która stanowi wyjątek od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Z uwagi na powyższe, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy Wspólnota postępuje prawidłowo, że odprowadza podatek od wszystkich wskazanych wpłat najmu pomieszczeń gospodarczych, miejsc postojowych i części gruntu:

-w zakresie wpłat z tytułu najmu stanowisk postojowych, pomieszczeń gospodarczych oraz części gruntu od właścicieli lokali mieszkalnych należących do Wspólnoty, jest nieprawidłowe,

-w pozostałym zakresie, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).