Czy dochód uzyskany w ramach PKWiU wskazany w posiadanych Zezwoleniach 1 i 2 , który został wygenerowany na terenie SSE w zakładzie G. w okresie od dn... - Interpretacja - DOP4.8221.117.2021.CPXJ

Shutterstock
Zmiana interpretacji indywidualnej z dnia 30 listopada 2021 r., Szef Krajowej Administracji Skarbowej, sygn. DOP4.8221.117.2021.CPXJ

Temat interpretacji

Czy dochód uzyskany w ramach PKWiU wskazany w posiadanych Zezwoleniach 1 i 2 , który został wygenerowany na terenie SSE w zakładzie G. w okresie od dnia objęcia zakładu G. statusem SSE do dnia nabycia prawa do korzystania z limitu przysługującego na podstawie Zezwolenia 3, może korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie Zezwolenia 1 i 2 do wysokości limitu dostępnej pomocy publicznej na podstawie tych Zezwoleń oraz sposób kalkulacji wyniku podatkowego w podziale na wynik z działalności opodatkowanej oraz podlegającej zwolnieniu z opodatkowania?

Zmiana interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.) Szef Krajowej Administracji Skarbowej, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 6 kwietnia 2017 r. nr 2461-IBPB-1-3.4510.82.2017.1.IZ, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 17 lutego 2017 r. (data wpływu 22 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

1.sposobu kalkulacji wyniku podatkowego w podziale na wynik z działalności opodatkowanej oraz podlegającej zwolnieniu z opodatkowania – jest prawidłowe,

2.ustalenia, czy dochód uzyskany w ramach PKWiU wskazany w posiadanych Zezwoleniach 1 i 2 , który został wygenerowany na terenie SSE w zakładzie G. w okresie od dnia objęcia zakładu G statusem SSE do dnia nabycia prawa do korzystania z limitu przysługującego na podstawie Zezwolenia 3, może korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie Zezwolenia 1 i 2 do wysokości limitu dostępnej pomocy publicznej na podstawie tych Zezwoleń – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2017 r. wpłynął do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych działalności prowadzonej na terenie SSE podlegającej zwolnieniu z opodatkowania (z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE na podstawie zezwolenia) oraz na terenie poza SSE.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe/stan faktyczny.

… Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie produkcji świec i zniczy na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej X (dalej: „Strefa”, „SSE”). Na rzecz Spółki zostały wydane dwa zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE, tj. Zezwolenie nr (...) z XX.XX.2014 r. (dalej: „Zezwolenie 1”) oraz Zezwolenie nr (...) z XX.XX.2016 r. (dalej: „Zezwolenie 2”). Spółka prowadzi działalność we wskazanym powyżej zakresie poprzez dwa zakłady położone względem siebie w bliskiej odległości - zakład w G. oraz zakład w Y. Zezwolenie 1 oraz Zezwolenie 2 zostały wydane w związku z realizacją nowych inwestycji na terenie Y. Zarówno Zezwolenie 1 jak i Zezwolenie 2 wskazuje, że dotyczy ono działalności na terenie SSE; brak jest dalszych ograniczeń w treści zezwoleń/ innych regulacji prawnych co do obszaru prowadzenia działalności zwolnionej na terenie tej SSE. Zezwolenie 1 oraz Zezwolenie 2 nie były wydane po uprzednim przeprowadzeniu procedury tzw. objęcia statusem SSE gruntu przedsiębiorcy, tj. w trybie, o którym mowa w art. 5 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 ze zm. - winno być: t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 282 ze zm., dalej: „Ustawa o SSE”).

Zezwolenia 1 i 2 zostały wydane na prowadzenie na terenie SSE działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie Strefy wskazanych w treści Zezwoleń, określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”):

Zezwolenie 1:

PKWiU 32.99.5 Pozostałe wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane,

PKWiU 17.21 Papier falisty i tektura falista oraz opakowania z papieru i tektury,

PKWiU 22.22 Opakowania z tworzyw sztucznych,

PKWiU 38.11.5 Odpady inne niż niebezpieczne, nadające się do recyklingu,

PKWiU 52.10 Magazynowanie i przechowywanie towarów.

Zezwolenie 2:

PKWiU 32.99.5 Pozostałe wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane,

PKWiU 22.22 Opakowania z tworzyw sztucznych,

PKWiU 38.11.5 Odpady inne niż niebezpieczne, nadające się do recyklingu,

PKWiU 52.10 Magazynowanie i przechowywanie towarów.

Ponadto, funkcjonujący zakład Spółki położony w gminie G. (oraz kilka działek położonych na terenie miasta Y., na których Spółka jak dotąd nie prowadzi działalności gospodarczej) został objęty (…) statusem SSE (w trybie tzw. rozszerzenia SSE na grunty prywatne) - na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia (…) zmieniającego rozporządzenie w sprawie ... specjalnej strefy ekonomicznej (…, dalej: „Rozporządzenia Zmieniające”).

W związku z projektem, który był podstawą do objęcia nieruchomości, na których znajduje się zakład Spółki w G. (oraz kilku działek położonych na terenie miasta Y. na których Spółka jak dotąd nie prowadzi działalności gospodarczej) obszarem danej SSE, Wnioskodawca ubiega się obecnie o uzyskanie trzeciego zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na obszarze SSEE (dalej: „Zezwolenie 3”).

Zamiarem Spółki jest aby następujące grupowania PKWiU były zawarte w nowym Zezwoleniu:

PKWiU 32.99.5 Pozostałe wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane,

PKWIU 17.21 Papier falisty i tektura falista oraz opakowania z papieru i tektury,

PKWiU 19.20.41 Wazelina, parafina, woski pochodzenia naftowego i pozostałe woski,

PKWiU 20.59.2 Tłuszcze i oleje zwierzęce i roślinne, chemicznie modyfikowane, niejadalne mieszaniny tłuszczów i olejów zwierzęcych i roślinnych,

PKWiU 22.22 Opakowania z tworzyw sztucznych,

PKWiU 38.11.5 Odpady inne niż niebezpieczne, nadające się do recyklingu,

PKWiU 52.10 Magazynowanie i przechowywanie towarów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wskazany poniżej przez Spółkę sposób kalkulacji wyniku podatkowego w podziale na wynik z działalności opodatkowanej oraz podlegającej zwolnieniu z opodatkowania (z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE na podstawie zezwolenia) jest prawidłowy?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód osiągnięty przez Spółkę na skutek działalności na całym obszarze SSE, w zakresie określonym w treści zezwoleń, podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania począwszy od dnia wejścia w życie wskazanego powyżej Rozporządzenia Zmieniającego (w ramach dostępnego dla Spółki limitu zwolnienia na podstawie Zezwolenia 1 oraz Zezwolenia 2).

Jednocześnie, Spółka jest świadoma, że dochód osiągnięty po wejściu w życie wskazanego Rozporządzenia Zmieniającego, osiągnięty jednak ze sprzedaży wyrobów powstałych w zakładzie w G. przed objęciem tego zakładu statusem SSE, podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach ogólnych (jako dochód, osiągnięty z działalności nie prowadzonej jeszcze na terenie SSE).

Dodatkowo, działalność gospodarcza prowadzona w ramach grupowań ujętych w Zezwoleniu 3, a niezawartych w Zezwoleniu 1 ani w Zezwoleniu 2, będzie objęta zwolnieniem podatkowym dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty zostanie poziom zatrudnienia, o których będzie mowa w Zezwoleniu 3 (tak więc, od momentu, kiedy Spółka nabędzie prawo do korzystania z limitu zwolnienia na podstawie Zezwolenia 3).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 1992 r. Nr 21, poz. 86 ze zm. - winno być: t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „Ustawa o PDOP”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 Ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie Strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych (jak ma to miejsce w przypadku Spółki) lub też od wielkości dwuletnich kosztów pracy nowozatrudnionych pracowników.

Równocześnie art. 17 ust. 4 Ustawy o PDOP, stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Powyżej wskazana regulacja przewiduje więc jedynie dwa warunki, których spełnienie jest konieczne dla celów uznania, że osiągnięty dochód może korzystać z dostępnego dla przedsiębiorcy limitu zwolnienia podatkowego - musi to być dochód: osiągnięty w wyniku działalności zlokalizowanej fizycznie na terenie SSE, która to działalność jest jednocześnie określona w treści posiadanego przez przedsiębiorcę zezwolenia strefowego. Żaden przepis Ustawy o PDOP, Ustawy o SSE, rozporządzeń wykonawczych do Ustawy o SSE (w szczególności rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, Dz.U. 2008 r. Nr 232, poz. 1548 ze zm., dalej: „Rozporządzenie Strefowe”), ani też wskazane w art. 16 Ustawy o SSE warunki określane w zezwoleniu, nie dają podstaw do twierdzenia, że zwolnienie z podatku dochodowego dotyczyć będzie wyłącznie dochodu ze sprzedaży produktów wytworzonych w ramach danego projektu inwestycyjnego będącego podstawą do wydania konkretnego Zezwolenia Strefowego.

Zezwolenia 1 i 2 na prowadzenie działalności na terenie SSE, nie zawierają ograniczeń terytorialnych, wskazując, że na ich podstawie przedsiębiorca uprawniony jest do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie całej Strefy, bez wskazania konkretnych działek czy zakładu. Także Zezwolenie 3 nie będzie zawierać takiego zapisu.

Również regulacje określające moment nabycia prawa do korzystania ze zwolnienia (§ 5 ust. 1 i 4 Rozporządzenia Strefowego) nie przewidują wymogu, aby zwolnienie podatkowe odnosić wyłącznie do dochodów wygenerowanych w oparciu o nową inwestycję - jedynym warunkiem jest ograniczenie zwolnienia do dochodów z działalności prowadzonej na terenie strefy. Po objęciu zakładu w G. (oraz kilku działek położonych na terenie miasta Y., na których Spółka jak dotąd nie prowadzi działalności gospodarczej) statusem SSE, Spółka prowadzi działalność na terenie SSE poprzez dwa zakłady, a jeżeli działalność ta mieści się w zakresie przedmiotowym Zezwolenia 1 oraz Zezwolenia 2 to dochód z tej działalności podlega zwolnieniu podatkowemu już od momentu wejścia w życie Rozporządzenia Zmieniającego (z zastrzeżeniem, że jest to dochód ze sprzedaży wyrobów powstałych już na terenie SSE - tak więc po wejściu w życie Rozporządzenia Zmieniającego).

W konsekwencji, mając na uwadze, że Spółka nabyła już prawo do korzystania ze zwolnienia podatkowego na podstawie uprzednio wydanych Zezwoleń, omawianemu zwolnieniu podlega całkowity dochód osiągany przez Spółkę na terenie SSE w ramach poszczególnych rodzajów działalności wskazanych w treści Zezwoleń - brak jest więc ograniczenia zakresu dochodu podlegającego zwolnieniu, wyłącznie do dochodu generowanego przez nowy projekt inwestycyjny czy konkretny zakład na terenie Strefy.

Jednocześnie, opodatkowaniu na zasadach ogólnych podlega dochód Spółki wygenerowany poza terenem SSE lub osiągany z działalności innej niż określona w Zezwoleniach (do miesiąca następującego po miesiącu, w którym spełnione zostaną wymagania, o których mowa w § 5 ust. 4 Rozporządzenia Strefowego, dochód osiągnięty w ramach kodów PKWiU zawartych w Zezwoleniu 3, a nieujętych w Zezwoleniach 1 i 2 również nie powinien podlegać zwolnieniu podatkowemu). Rozporządzenie Strefowe wskazuje w § 5 ust. 5, że w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem Strefy, działalność prowadzona na terenie Strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie Strefy. Zgodnie ze wskazanym przepisem, obowiązek ustalania odrębnego wyniku odnosi się wyłącznie do sytuacji, kiedy ten sam podatnik prowadzi jednocześnie działalność na terenie Strefy i poza nią.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, w przypadku prowadzenia działalności na terenie Strefy, na podstawie więcej niż jednego zezwolenia strefowego po objęciu statusem SSE nieruchomości, na których znajduje się zakład w G. (oraz kilku działek położonych na terenie miasta Y., na których Spółka jak dotąd nie prowadzi działalności gospodarczej), Spółka będzie zobowiązana do prowadzenia jednej ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 ustawy o PDOP, czyli w sposób zapewniający m.in. określenie kwoty dochodu mogącego podlegać zwolnieniu od PDOP oraz podlegającego opodatkowaniu. W przepisach regulujących zasady kalkulacji wyniku podatkowego przedsiębiorcy strefowego brak jest bowiem wymogu dodatkowego podziału dochodów z działalności prowadzonej na terenie Strefy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej wydanej 17 kwietnia 2015r., sygn. ITPB3/4510-26/15-3/MK wskazał, że można korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych całości dochodu z prowadzonej na terenie SSE działalności gospodarczej, w zakresie posiadanych zezwoleń strefowych, w ten sposób, że w pierwszej kolejności wykorzystywany jest limit dostępnej pomocy publicznej w ramach zezwolenia, na podstawie którego dany podmiot nabył prawo do korzystania ze zwolnienia najwcześniej, a po jego wyczerpaniu w oparciu o limity dostępne w ramach zezwoleń, na podstawie których ta jednostka chronologicznie później nabyła prawo do zwolnienia (w tym także w ramach ewentualnych, dalszych zezwoleń uzyskanych przez podmiot).

W opisie zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku o wydanie ww. interpretacji indywidualnej, wskazano, że rozważa się w przyszłości także realizację dalszych inwestycji na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej - realizacja zarówno przez zakład znajdujący się na obszarze SSE, jak również potencjalnie przez inne zakłady działające w ramach podmiotu, który wystąpił o ww. interpretację indywidualną (co w opisywanym tamże stanie faktycznym wymagałoby przeprowadzenia procedury objęcia nieruchomości tych zakładów statusem SSE). Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, że analogicznie, w przypadku uzyskania kolejnych zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie SSE obejmujących swoim zakresem podstawowy przedmiot działalności wskazanego tamże wnioskodawcy, nie będzie konieczne prowadzenie odrębnej ewidencji księgowej dla każdego z kolejnych zezwoleń, ani też nie będzie konieczne odrębne ustalanie wyniku dla każdego nowego projektu inwestycyjnego będącego podstawą do uzyskania potencjalnych, kolejnych zezwoleń.

Jednocześnie, należy zaznaczyć, że Spółka jest świadoma, że będzie mogła skorzystać z limitu zwolnienia na podstawie Zezwolenia 3 dopiero po spełnieniu jego warunków zgodnie z § 5 ust. 4 Rozporządzenia Strefowego (miesiąc następujący po miesiącu, w którym miało miejsce utworzenie wymaganej liczby nowych miejsc pracy oraz poniesienie wymaganej wartości nakładów inwestycyjnych). Jednakże, przepis ten odnosi się do momentu nabycia prawa do zwolnienia wynikającego z Zezwolenia 3, a nie do wszystkich posiadanych przez Spółkę do tej pory Zezwoleń. Wskazany przepis nie może być interpretowany w taki sposób, że ogranicza uprawnienia Spółki wynikające z wydanych już Zezwoleń 1 i 2.

Spółka przywołała wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 29 stycznia 2014 r. (sygn. I SA/Wr 1944/13), który dotyczył podobnego stanu faktycznego jak przedstawiony w niniejszym wniosku (skarga kasacyjna wniesiona od tego orzeczenia została oddalona przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 19 lipca 2016 r., sygn. II FSK 1849/14).

Spór dotyczył kwestii, czy po objęciu statusem SSE zakładu, działalność spółki prowadzona zarówno w innym zakładzie, jak i w obejmowanym statusem SSE zakładzie (w zakresie przedmiotowym działalności mieszczącym się w dotychczasowych zezwoleniach) będzie korzystała ze zwolnienia do wysokości limitów wynikających z inwestycji przeprowadzonych na podstawie tych zezwoleń oraz intensywności obowiązujących w dacie ich wydania. Sąd stwierdził, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., przysługuje podatnikowi z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie całej strefy ekonomicznej, po spełnieniu przesłanki zrealizowania warunków przewidzianych w uzyskanym zezwoleniu, co potwierdza treść art. 17 ust. 4. Istotny jest przede wszystkim przedmiot działalności gospodarczej określony w zezwoleniu, a więc dochód winien być osiągnięty z działalności gospodarczej, której przedmiot zgodny jest z zakresem działalności określonym w zezwoleniu. Jeżeli więc Spółka zrealizowała warunki przewidziane w uzyskanych dwóch zezwoleniach i dochód osiągany z działalności gospodarczej prowadzonej w zakładzie w R korzysta ze zwolnienia podatkowego, to również dochód osiągany w zakładzie produkcyjnym w G. jest wolny od podatku, o ile przedmiot działalności gospodarczej prowadzonej w zakładzie w G. zgodny jest z zakresem działalności określonym w zezwoleniu. Skoro zostały już spełnione warunki przewidziane w dwóch pierwszych zezwoleniach, tj. poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w tych zezwoleniach, to dochód osiągnięty z tytułu działalności prowadzonej w zakładzie w G. może korzystać ze zwolnienia od podatku, po objęciu tego zakładu terenem specjalnej strefy ekonomicznej zgodnie z § 5 ust. 1 i ust. 3 rozporządzenia strefowego, aż do momentu wyczerpania limitów pomocy publicznej przewidzianych w tych zezwoleniach.

Należy również wskazać, że w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy o sygn. ITPB3/4510-281/15/MK z 8 września 2015 r., w której opisano stan faktyczny bardzo zbliżony do przedstawionego w niniejszym wniosku przez Spółkę; ww. organ stwierdził m.in., że: W świetle powyższego, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, że: cały dochód osiągnięty w wyniku działalności zlokalizowanej fizycznie na terenie SSE, która to działalność jest jednocześnie określona w treści posiadanych przez Spółkę Zezwoleń Strefowych, objęty będzie zwolnieniem podatkowym, w ramach limitu zwolnienia dostępnego dla Spółki; opodatkowaniu na zasadach ogólnych będzie podlegał dochód Spółki wygenerowany poza terenem SSE lub osiągany z działalności innej niż określona w Zezwoleniach i w konsekwencji Spółka zobowiązana będzie od dnia objęcia wskazanych nieruchomości w XJ statusem SSE do sporządzania kalkulacji wyniku podatkowego odrębnie wyłącznie w zakresie wyniku mogącego podlegać zwolnieniu (wynik z działalności określonej w Zezwoleniach, prowadzonej na terenie Strefy przez oba zakłady) oraz w zakresie wyniku podlegającego opodatkowaniu (wynik z działalności prowadzonej poza terenem Strefy lub niewskazanej w Zezwoleniach) - jest prawidłowe, o ile nie narusza postanowień określonych w posiadanych przez Wnioskodawcę zezwoleniach na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.

Tak więc, także w świetle przytoczonego powyżej orzeczenia oraz przywołanej interpretacji indywidualnej, zaprezentowane przez Spółkę stanowisko jest w pełni zasadne. Zapatrywanie Spółki dotyczące zakresu zwolnienia podatkowego na podstawie zezwolenia znajduje potwierdzenie także w licznych interpretacjach indywidualnych organów podatkowych, m.in. w interpretacji indywidualnej z:

13 stycznia 2014 r. (sygn. ITPB3/423-496/13/MK) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: Przenosząc powyższe rozważania na grunt stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Spółkę, należy wskazać, że inwestycja polegająca na rozbudowie istniejącego zakładu produkcyjnego jest realizowana na działce Wnioskodawcy objętej statusem Strefy, a zakres prowadzonej w tej rozbudowanej części budynku działalności gospodarczej mieścić się będzie w zakresie przedmiotowym posiadanego Zezwolenia. W konsekwencji, jeżeli po zrealizowaniu inwestycji polegającej na rozbudowie na terenie Strefy istniejącego zakładu produkcyjnego, Spółka będzie prowadziła przy jego wykorzystaniu działalność gospodarczą wskazaną w treści Zezwolenia oraz będzie dysponować limitem dostępnej pomocy publicznej, brak będzie formalnych przeszkód do zwolnienia od PDOP uzyskiwanych z tej działalności dochodów. Tym samym, dochody uzyskiwane z całej działalności gospodarczej Spółki objętej Zezwoleniem i prowadzonej na terenie SSE, w tym również z działalności prowadzonej przy wykorzystaniu rozbudowanej części zakładu produkcyjnego wzniesionego na terenie Strefy, będą podlegały zwolnieniu od PDOP.

17 lipca 2012 r. (sygn. IBPBI/2/423-650/12/SD) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że: Jak wynika z powołanych wcześniej przepisów prawa możliwość zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych uzależniona jest od tego czy dochód został uzyskany z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz od tego czy działalność generująca ten dochód objęta została zezwoleniem. Istotnym jest także to, aby wielkość dochodu zwolnionego nie przekroczyła dopuszczalnego limitu pomocy ustalonego dla przedsiębiorcy. Bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, pozostaje natomiast okoliczność przy pomocy jakich inwestycji dochód ten został osiągnięty. W związku z powyższym, zwolnienie podatkowe z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, będzie miało zastosowanie do dochodów Spółki z produkcji wygenerowanej zarówno na istniejącym majątku jak i majątku związanym z nową inwestycją (przy spełnieniu warunków wskazanych powyżej).

10 kwietnia 2012 r. (sygn. IBPBI/2/423-29/12/PP) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał, że (...) brak jest przeszkód, aby limit wielkości pomocy publicznej określony dla inwestycji prowadzonej w oparciu o drugie zezwolenie, został zsumowany z limitem pomocy publicznej określonym dla pierwszej inwestycji, a zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych obliczone w ten sposób objęło cały dochód Spółki uzyskany z działalności strefowej prowadzonej na podstawie dwóch zezwoleń. Spółka może zatem objąć zwolnieniem dochód z całej działalności prowadzonej na terenie SSE, wykorzystując limit pomocy publicznej dostępnej w ramach pierwszego zezwolenia, a po jego wyczerpaniu limit wynikający z drugiego zezwolenia.

Zaprezentowane przez Spółkę stanowisko jest także w pełni spójne z interpretacją indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach o sygn. IBPBI/2/4510-345/15/KP z 31 marca 2015 r. W niniejszej interpretacji indywidualnej, organ podatkowy uznał za w pełni prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym: Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że od 31 maja 2014 r., dla potrzeb rozliczania dotychczasowej puli pomocy publicznej przyznanej na podstawie wcześniejszych zezwoleń, na Spółce nie będzie ciążył obowiązek wyodrębnienia z dochodu (straty) z działalności zwolnionej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP kosztów ponoszonych i przychodów uzyskiwanych na terenie włączonym w tym terminie do SSE. Dla celów prawidłowego ustalania wyniku opodatkowanego PDOP i zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP, od 31 maja 2014 r. koszty ponoszone i przychody uzyskiwane z działalności na omawianym terenie włączonym do SSE Spółka powinna zaliczać do dochodu (straty) z działalności zwolnionej z PDOP na podstawie wcześniejszych zezwoleń.

Ponadto, Spółka przywołała wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 kwietnia 2012 r. (sygn. II FSK 1979/11), w którym Sąd rozstrzygając kwestie czy wymóg wdrożenia przez stronę (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością), nowych technologii, będący warunkiem uzyskania zezwolenia i rozszerzenia specjalnej strefy ekonomicznej na tereny spółki, jednocześnie zawęża zakres przedmiotowy zwolnienia od podatku do dochodu osiąganego wyłącznie w oparciu o te nowe technologie, stwierdził, że interpretacja przywoływanych zgodnie przez obie strony przepisów prawa materialnego, uwzględniająca ich wykładnię literalną, systemową i funkcjonalną, prowadzi do wniosku, że zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p - pod warunkiem spełniania wymogów określonych w zezwoleniu na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - podlega cały dochód uzyskany przez podatnika na terenie tej strefy.

W dalszej części uzasadnienia Sąd wskazał, że podzielić należy twierdzenie strony skarżącej, że nie można utożsamiać warunków uzyskania zwolnienia z zakresem zwolnienia podatkowego (pkt 4.3.). W u.p.d.o.p. nie zawarto ograniczenia przedmiotowego, uzależniającego zakres zwolnienia od wdrożenia nowych technologii. Uzyskane przez Spółkę Zezwolenie III nie precyzuje również, że zwolnieniu podlegają wyłącznie dochody uzyskane z inwestycji innowacyjnych. Na zakres przedmiotowy tegoż zwolnienia nie ma też wpływu lokalizacja specjalnej strefy ekonomicznej i objęcie nią również terenów realizującego zwolnienie przedsiębiorcy.

Nie ma znaczenia fakt, że w przypadku Spółki działalność prowadzona jest w dwóch zakładach, znajdujących się na terenie tej samej SSE. Okoliczność ta nie ma wpływu na możliwość prowadzenia jednej ewidencji dla działalności podlegającej zwolnieniu oraz chronologicznego korzystania z posiadanych limitów pomocy publicznej na podstawie kilku zezwoleń strefowych, co potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 7 lutego 2013 r., sygn. IBPBI/2/423-1427/12/MO, wydanej w odniesieniu do stanu faktycznego, zgodnie z którym część zezwoleń otrzymanych przez wnioskodawcę dotyczyła jednego zakładu, a część - innego (w obrębie tej samej specjalnej strefy ekonomicznej) organ wskazał, że „Spółka - podobnie jak to czyni obecnie w stosunku do trzech zezwoleń - przez cały okres prowadzenia działalności na terenie stref (wynikający łącznie z Zezwoleń), będzie prowadzić dwie odrębne ewidencje dochodów: jedną dla działalności opodatkowanej oraz jedną dla działalności zwolnionej z CIT. Na jej podstawie ustalać będzie łączny dochód Spółki uzyskany na terenie SSE w ramach wszystkich posiadanych ważnych zezwoleń (korzystający ze zwolnienia podatkowego) oraz odrębnie dochód Spółki, który nie jest objęty zwolnieniem w SSE (podlegający opodatkowaniu).

Mając na uwadze przytoczone argumenty oraz ugruntowane stanowisko organów podatkowych i sądów administracyjnych, Spółka stoi na stanowisku, że po objęciu zakładu w G. (oraz kilku działek położonych na terenie miasta Y., na których Spółka jak dotąd nie prowadzi działalności gospodarczej) statusem SSE, dochód z prowadzonej przez nią działalności w obu zakładach położonych na terenie Strefy, mieszczącej się w zakresie posiadanych zezwoleń, może korzystać ze zwolnienia podatkowego, aż do wyczerpania limitów pomocy przysługujących Spółce na podstawie tych Zezwoleń (o ile jest to dochód osiągnięty z działalności na terenie SSE i w ramach PKWiU wskazanego w zezwoleniach) - z zastrzeżeniem, że działalność gospodarcza prowadzona w ramach grupowań ujętych w Zezwoleniu 3 - a niezawartych w Zezwoleniu 1 ani w Zezwoleniu 2 - będzie objęta zwolnieniem podatkowym dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty zostanie poziom zatrudnienia, o których będzie mowa w Zezwoleniu 3. W konsekwencji, w ocenie Spółki, nie ma jakichkolwiek przeszkód do skorzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie Zezwolenia 1 i 2 na całym obszarze Strefy, w tym również w zakładzie w G. (oraz na terenie kilku działek położonych na terenie miasta Y., na których Spółka jak dotąd nie prowadzi działalności gospodarczej), po objęciu go statusem SSE.

Reasumując powyższe rozważania, w ocenie Spółki, jest ona zobowiązana od dnia objęcia wskazanych nieruchomości w G. (oraz kilku działek położonych na terenie miasta Y., na których Spółka jak dotąd nie prowadzi działalności gospodarczej) statusem SSE do sporządzania kalkulacji wyniku podatkowego wyłącznie odrębnie w zakresie wyniku mogącego podlegać zwolnieniu (wynik z działalności określonej w Zezwoleniach, prowadzonej na terenie Strefy przez oba zakłady) oraz w zakresie wyniku podlegającego opodatkowaniu (wynik z działalności prowadzonej poza terenem Strefy lub niewskazanej w Zezwoleniach) - z zastrzeżeniem, że działalność gospodarcza prowadzona w ramach grupowań ujętych w Zezwoleniu 3, a niezawartych w Zezwoleniu 1 ani w Zezwoleniu 2, będzie objęta zwolnieniem podatkowym dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty zostanie poziom zatrudnienia, o których będzie mowa w Zezwoleniu 3.

Jednocześnie, Spółka jest świadoma obowiązku odrębnego ewidencjonowania i raportowania nowych miejsc pracy oraz nakładów kwalifikowanych w ramach każdego projektu inwestycyjnego, będącego podstawą wydania każdego zezwolenia strefowego. Dodatkowo, Spółka wskazuje, że zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 8 maja 2007 r. (sygn. Wyrok WSA w Rzeszowie z 8 maja 2007 r., I SA/Rz 254/07), przepisy Rozporządzenia (w tym przypadku było to rozporządzenie z 14 września 2004 r. w sprawie (...) SSE) regulujące szczegółowe kwestie związane z korzystaniem ze zwolnienia z PDOP (w tym kalkulacji limitu pomocy publicznej) stanowią normy prawa podatkowego, do których zastosowanie winny mieć przepisy art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Podobnie uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 21 listopada 2007 r. (sygn. III Sa/Wa 1737/07), w którym stwierdził, że nie można obowiązku udzielania przez organ podatkowy pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawężać wyłącznie do ustaw zawierających w tytule pojęcie prawa podatkowego, ponieważ nie tylko w tych ustawach uregulowano elementy, od których zależy opodatkowanie i jego wysokość.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, w interpretacji indywidulanej z dnia 6 kwietnia 2017 r. nr 2461-IBPB-1-3.4510.82.2017.1.IZ uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy. Mając na względzie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Spółki.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Szef Krajowej Administracji Skarbowej stwierdza, że interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, jest w nieprawidłowa, w części odnoszącej się do ustalenia momentu, od którego Spółce przysługuje zwolnienie z opodatkowania dochodu wygenerowanego w zakładzie G., objętego statusem SSE na podstawie Zezwolenia 3.

Istotą sprawy jest ustalenie momentu korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U z 2017 r., poz. 2343 z późn. zm.) zwana dalej „ustawą o CIT” w odniesieniu do dochodu wygenerowanego w zakładzie G. objętego statusem Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE).

Z opisu stanu faktycznego sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie SSE. Na rzecz Spółki zostały wydane dwa zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE:

1)Zezwolenie 1 z XX.XX.2014 r. oraz

2)Zezwolenie 2 z XX.XX.2016 r.

Działalność gospodarczą Spółka prowadzi poprzez dwa zakłady położone w G. i w Y. Zezwolenie 1 i 2 zostały wydane w związku z realizacją nowych inwestycji na terenie Y. Zezwolenia te nie zostały wydane po uprzednim przeprowadzeniu procedury tzw. objęcia statusem SSE gruntu przedsiębiorcy.

Działający zakład Spółki położony w gminie G (oraz kilka działek położonych na terenie miasta Y., na których Spółka jak dotąd nie prowadziła działalności gospodarczej) został objęty (…) statusem SSE (w trybie tzw. rozszerzenia SSE na grunty prywatne) na podstawie rozporządzenie Rady Ministrów z (…) zmieniającego rozporządzenie w sprawie (…) specjalnej strefy ekonomicznej (…) zwane dalej: „Rozporządzenia zmieniające”. W związku z projektem, który był podstawą do objęcia nieruchomości, na których znajduje się zakład G oraz inne działki na terenie miasta Y. obszarem danej SSE Spółka ubiega się o uzyskanie trzeciego zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na obszarze SSE (dalej zwane Zezwoleniem 3).

Działalność gospodarcza prowadzona w ramach grupowań ujętych w Zezwoleniu 3 częściowo pokrywa się ze Zezwoleniami 1 i 2.

Zauważyć należy, że w związku z objęciem zakładu w G. statusem SSE Spółka będzie uprawniona do korzystania z pomocy publicznej na podstawie Zezwolenia 3 dopiero, od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostaną minimalne nakłady inwestycyjne w nim określone, a także osiągnięty zostanie wymagany poziom zatrudnienia.

Mimo tego wymogu zdaniem Spółki, spełnienie warunków wynikających z Zezwolenia 3 nie jest koniecznie w odniesieniu do tej części jej działalności, która prowadzona jest w zakładzie w Y. i jest tożsama z zakresem przedmiotowym Zezwolenia 1 i 2. W tej sytuacji zdaniem Spółki, jest ona uprawniona do korzystania z pomocy publicznej w odniesieniu do dochodu generowanego przez zakład w G., na bieżąco - już w okresie od dnia objęcia zakładu statusem SSE do dnia nabycia prawa do korzystania z limitu przysługującego na podstawie Zezwolenia 3, w związku z wcześniejszymi Zezwoleniami – Zezwoleniem 1 i 2.

Natomiast działalność gospodarcza prowadzona w zakresie grupowań ujętych w Zezwoleniu 3, a nie zawartych w Zezwoleniu 1 i 2, będzie objęta zwolnieniem podatkowym dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty zostanie poziom zatrudnienia, o których będzie mowa w Zezwoleniu 3 (tak więc, od momentu, kiedy Spółka nabędzie prawo do korzystania z limitu zwolnienia na podstawie Zezwolenia 3).

W ocenie Szefa KAS stanowisko Spółki, zgodnie z którym uprawniona jest do zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskiwanego w zakładzie w G., od momentu objęcia go statusem SSE w odniesieniu do rodzaju produkcji, który wskazany jest również w Zezwoleniach 1 i 2, bez spełnienia wszystkich warunków określonych w Zezwoleniu 3 jest nieprawidłowe.

Co do zasady przepisy o ulgach podatkowych, jako przewidujące wyjątki od zasady powszechnego opodatkowania powinny być interpretowane ściśle.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2017 r. poz.1010 z późn. zm), dalej: u.s.s.e, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.

Na podstawie art. 16 ust. 1 i 2 u.s.s.e, zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej prowadzonej na terenie danej strefy i korzystania z pomocy publicznej. W zezwoleniu określa się przedmiot działalności, który będzie podejmowany na terenie SSE, a także warunki odnoszące się do wydatków inwestycyjnych oraz wielkości zatrudnienia.

Jednocześnie, zgodnie z art. 4 u.s.s.e Rada Ministrów w drodze rozporządzenia określa szczegółowe rozwiązania dotyczące prowadzenia działalności w SSE, w tym warunki uzyskania pomocy publicznej oraz moment, od którego podatnik uzyskujący dochód z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE, na podstawie zezwolenia, może rozpocząć korzystanie ze zwolnienia podatkowego.

Stosownie do § 5 ust. 1 Rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. z 2015 r. poz.465 z późn. zm.) zwane dalej: rozporządzeniem, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Z kolei, zgodnie z § 5 ust. 4 rozporządzenia w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Z przepisów tych wynika, że w każdym z wymienionych przypadków odmiennie określono moment, od którego przysługuje zwolnienie z podatku dochodowego. W przypadku przedsiębiorców, których inwestycja w strefie polega na budowie nowego przedsiębiorstwa (tzw. inwestycje typu greenfield), zwolnienie przysługuje od miesiąca poniesienia wydatków inwestycyjnych bądź rozpoczęcia ponoszenia kosztów pracy. Natomiast dla przedsiębiorców, którzy realizują nową inwestycję na terenie już funkcjonującego przedsiębiorstwa (tzw. inwestycje typu brownfield) zwolnienia w podatku dochodowym przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu w okresie od dnia uzyskania zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Podkreślenia wymaga, że przepis § 5 ust. 4 rozporządzenia odracza moment korzystania ze zwolnienia podatkowego do czasu, w którym całkowicie poniesione zostały wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu.

Na gruncie prawa podatkowego kwestie związane ze zwolnieniem strefowym reguluje art. 17 ust.1 pkt 34 ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 u.s.s.e, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zarówno art. 12 u.s.s.e jak i art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT odwołujący się w treści do art. 16 ust. 1 u.s.s.e wiążą prawo do zwolnienia z posiadanym zezwoleniem na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE oraz z respektowaniem warunków określonych w tym zezwoleniu. Przepisy te stanowią mianowicie o zwolnieniu z podatku dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie strefy „w ramach” bądź „na podstawie” zezwolenia strefowego.

W kwestii zezwolenia strefowego, należy mieć na uwadze, że spełnianie warunków wynikających z zezwolenia nie ma charakteru selektywnego. Nie wystarczy samo prowadzenie działalności w SSE, czy osiąganie dochodu z działalności w zakładzie w G. zbieżnej z wcześniejszymi zezwoleniami. Jeżeli ustawodawca uzależnił w odniesieniu do zezwoleń wydawanych w związku z objęciem zakładu statusem SSE, zwolnienie z podatku dochodowego od spełnienia warunku poniesienia określonych kosztów i osiągniecia poziomu zatrudnienia, to warunki te muszą te być bezwzględnie spełnione.

W ocenie Szefa KAS brak jest podstaw prawnych, aby dochód uzyskany w obu zakładach, tj. w F. i w G. (dochód powstały w zakresie grupowań ujętych w Zezwoleniu 1 i 2) mógł korzystać ze zwolnienia do wysokości limitów wynikających z inwestycji przeprowadzonych na podstawie dotychczasowych Zezwoleń 1 i 2 oraz intensywności pomocy obowiązującej w dacie ich wydania. Skoro inwestycja w G. będzie realizowana w istniejącym przedsiębiorstwie, objętym granicami strefy, Spółka nie będzie miała prawa do bieżącego korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych części dotyczącej dochodu uzyskanego z działalności prowadzonej na terenie G., do czasu kiedy nie spełni warunków wynikających z Zezwolenia 3.

Moment rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia podatkowego odroczony został bowiem do czasu spełnienia warunków przewidzianych w tym Zezwoleniu.

A zatem działalność gospodarcza prowadzona w zakresie grupowań tożsamych z grupowaniami ujętymi w Zezwoleniu 1 i 2 będzie objęta zwolnieniem podatkowym w tym samym momencie, co działalność gospodarcza prowadzona w zakresie grupowań ujętych w Zezwoleniu 3, a nie zawartych w Zezwoleniu 1 i 2.

Na Spółce będzie ciążył też obowiązek odrębnego ewidencjonowania dochodu osiągniętego na terenie zakładu w G. oraz łącznego dochodu zwolnionego, uzyskanego w ramach dotychczasowych Zezwoleń.

Natomiast z chwilą spełnienia warunków Zwolnienia 3 uzyskanego w wyniku realizacji inwestycji związanej z objęciem granicami strefy zakładu w G. rozliczenie dochodu powinno następować w oparciu o wcześniejsze zezwolenia – Zezwolenie 1 i 2 do czasu wyczerpania dopuszczalnej kwoty pomocy publicznej, a dopiero po jej wyczerpaniu zwolnienie dochodu powinno być rozliczane w związku ze Zezwoleniem 3 – art. 12 ust. 2 u.s.s.e.

Jednocześnie należy potwierdzić stanowisko Spółki, że dochód osiągnięty po wejściu w życie Rozporządzenia Zmieniającego, osiągnięty jednak ze sprzedaży wyrobów powstałych w zakładzie w G. przed objęciem tego zakładu statusem SSE, podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach ogólnych (jako dochód osiągnięty z działalności nie prowadzonej jeszcze na terenie SSE).

Z powyższych względów dokonano zmiany interpretacji indywidualnej z 6 kwietnia 2017 r. nr 2461-IBPB-1-3.4510.82.2017.1.IZ wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Pouczenie

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013, Warszawa, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia (art. 3 § 2 pkt 4a, art. 13 § 1 i § 2 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (którego działanie jest przedmiotem skargi):

w dwóch egzemplarzach, na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00‑916 Warszawa (art. 47 § 1 i art. 54 § 1 ww. ustawy)

lub

w formie dokumentu elektronicznego bez dołączania odpisów, zawierającą adres elektroniczny oraz podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Ministerstwa Finansów na platformie ePUAP: /bx1qpt265q/SkrytkaESP (art. 46 § 2a, art. 47 § 3 i art. 54 § 1a ww. ustawy). Datą wniesienia skargi w formie dokumentu elektronicznego jest określona w urzędowym poświadczeniu odbioru data jej wprowadzenia do systemu teleinformatycznego Ministerstwa Finansów (art. 83 § 5 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną