- czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu Wydatków Budowlanych (zgodnie z definicją w opisie zdarzenia... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.100.2022.1.ŚS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.100.2022.1.ŚS

Temat interpretacji

- czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu Wydatków Budowlanych (zgodnie z definicją w opisie zdarzenia przyszłego), - czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu Wydatków Na Nabycie Działek (zgodnie z definicją w opisie zdarzenia przyszłego), - w przypadku, w którym organ zgodzi się ze stanowiskiem Wnioskodawcy w zakresie pytań 1-2, czy właściwym momentem dla rozpoznania przez Spółkę kosztów uzyskania przychodów związanych z Wydatkami Budowlanymi oraz Wydatkami Na Nabycie Działek, które to Działki wraz z Infrastrukturą Drogową zostaną przekazane nieodpłatnie Gminie (zgodnie z definicjami w opisie zdarzenia przyszłego) jest moment formalnego przekazania inwestycji Gminie.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

- czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu Wydatków Budowlanych (zgodnie z definicją w opisie zdarzenia przyszłego),

- czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu Wydatków Na Nabycie Działek (zgodnie z definicją w opisie zdarzenia

  przyszłego),

- w przypadku, w którym organ zgodzi się ze stanowiskiem Wnioskodawcy w zakresie pytań 1-2, czy właściwym momentem dla rozpoznania przez Spółkę kosztów uzyskania

  przychodów związanych z Wydatkami Budowlanymi oraz Wydatkami Na Nabycie Działek, które to Działki wraz z Infrastrukturą Drogową zostaną przekazane nieodpłatnie

  Gminie (zgodnie z definicjami w opisie zdarzenia przyszłego) jest moment formalnego przekazania inwestycji Gminie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

a) W. sp. z o.o. (dalej: „W.” lub „Spółka”) jest spółką prawa polskiego i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów.

b) Spółka prowadzi działalność w zakresie m.in. kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek, wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,

    oraz budowy budynków, w celu ich późniejszej sprzedaży lub wynajmu.

c) Spółka jest właścicielem nieruchomości znajdujących się w W., w jednostce ewidencyjnej (…), Dzielnica W., w rejonie ulic G. oraz K., o łącznej powierzchni 358.223 m2, dla

    których Sąd Rejonowy dla X. Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi trzy księgi wieczyste

    o numerach (…) (Nieruchomości).

d) Spółka planuje na Nieruchomościach budowę zespołu budynków mieszkalnych,

    a w przyszłości na Nieruchomościach mogą przez Spółkę zostać wybudowane także inne typy budynków, np. budynki komercyjne, biurowe, użyteczności publicznej

    [Inwestycja].

e) Spółka w związku ze swoją działalnością gospodarczą, po ukończeniu Inwestycji, sprzedawać będzie budynki lub znajdujące się w nich lokale. Spółka może również

    sprzedawać miejsca postojowe w garażu podziemnym/na parkingu naziemnym oraz udziały w infrastrukturze wewnętrznej znajdującej się na Nieruchomościach (obejmującej

    m.in. naniesienia i drogi wewnętrzne, z wyłączeniem Infrastruktury Drogowej, o której jest mowa w pkt f. poniżej).

f)  Możliwość realizacji i funkcjonowanie Inwestycji będą zależały od powiązań komunikacyjnych z siecią dróg publicznych, w związku z czym W. planuje realizację na części z

    ww. działek [Działki] infrastruktury drogowej w zakresie, który umożliwi połączenie Inwestycji z drogami publicznymi (Infrastruktura Drogowa).

g) Planowane jest, że Infrastruktura Drogowa powstanie na Działkach o numerach ewidencyjnych:

                    i. (…) z obrębu 1-06-55,

ii. (…) z obrębu 1-11 19.

h) Realizacja Infrastruktury Drogowej wynikać będzie głównie z:

i. konieczności spełnienia wymagań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

ii. treści uzgodnień dokonanych z lokalnymi zarządami dróg, a w szczególności

iii. z konieczności uczynienia zadość dyspozycji przepisu art. 16 ust. 1 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1376 ze zm., dalej: „ustawa

            o DP”), w myśl którego budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją nie drogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

i) W związku z tym, Spółka, w ramach wykonywanej Infrastruktury Drogowej będzie ponosić wydatki na nabycie materiałów budowlanych oraz usług budowlanych dotyczących

   m.in.:

                 i. budowy - w tym w szczególności - dróg (jezdni, skrzyżowań, zjazdów, chodników) wraz z wbudowaną infrastrukturą techniczną (m.in. siecią kanalizacji wodociągowej,

            sanitarnej,

                ii. dokonania nasadzeń i zagospodarowania terenów zielonych, czy miejsc rekreacji,

iii. utworzenia utwardzeń np. z kostki brukowej lub płyt betonowych stanowiących parkingi ogólne.

j)  Ponadto, Spółka ponosić będzie także inne wydatki z tytułu prowadzenia inwestycji w Infrastrukturę Drogową związane m.in. z koniecznością wykonania projektów

    budowlanych, wykonawczych/branżowych, projektów tymczasowej organizacji ruchu, czy wydatki związane z uzyskiwaniem różnego typu opinii, inwentaryzacji lub ekspertyz

    od podmiotów zewnętrznych (dalej łącznie w odniesieniu do wydatków opisanych w pkt i.-j. powyżej: Wydatki Budowlane).

k) Biorąc pod uwagę, że Infrastruktura Drogowa będzie położona na Działkach stanowiących własność Spółki, planowane jest także przeniesienie na rzecz Gminy nieodpłatnie

    własności Działek w trybie art. 9021 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740 ze zm.).

    W myśl art. 9021 par. 1 Kodeksu cywilnego: „Przez umowę przekazania nieruchomości jej właściciel zobowiązuje się nieodpłatnie przenieść na gminę albo na Skarb Państwa

    własność nieruchomości”. Umowa przekazania nieruchomości należy do kategorii umów nazwanych, nieodpłatnych, konsensualnych, jednostronnie zobowiązujących

    i kauzalnych. Ma ona charakter zobowiązująco-rozporządzający. Umowa przekazania nieruchomości jako odrębna umowa nazwana wykazuje na tyle istotne odmienności, że

    nie pozwala to na odpowiednie zastosowanie do niej przepisów o darowiźnie. Nieodpłatność umowy przekazania nieruchomości oznacza brak obowiązku spełnienia przez

    nabywcę własności nieruchomości świadczenia stanowiącego jakikolwiek ekwiwalent ekonomiczny świadczenia drugiej strony. Nieodpłatny charakter umowy przekazania

    własności nieruchomości implikuje brak możliwości stosowania przepisów o darowiźnie w świetle art. 889 pkt 1 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym nie stanowią darowizny

    m.in. takie przysporzenia, gdzie zobowiązanie do bezpłatnego świadczenia wynika z umowy uregulowanej innymi przepisami kodeksu.

l) Spółka nabyła Działki w trybie tzw. przygotowanej likwidacji (pre-pack), tj. na podstawie art. 56e ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2020 r., poz.

   1228 ze zm., dalej: „PU”) w zw. z art. 313, 316 i 317 PU na warunkach wskazanych we wniosku o zatwierdzenie warunków sprzedaży przedsiębiorstwa dłużnika, który został

    złożony wraz z wnioskiem o ogłoszenie upadłości przez pełnomocnika sprzedającego.

    W związku z tym, sprzedający wraz z nabywcą (tj. Spółką) zawarli umowę sprzedaży przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, z uwzględnieniem ww.

    przepisów PU. Transakcja podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów

    i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm., dalej: „ustawa o VAT”) i jednocześnie nie znalazł zastosowania art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przewidujący wyłączenie z opodatkowania

    transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Spółka otrzymała w tym zakresie interpretację indywidualną prawa podatkowego, wydaną

    przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (Dyrektor KIS) 19 kwietnia 2021 r., Znak: 0114-KDIP4-3.4012.31.2021.2.DM.

m) Spółka poniosła zatem wydatki na nabycie Działek w postaci zapłaty ceny sprzedaży za Działki, określonej w ww. umowie (Wydatki Na Nabycie Działek).

n) Wybudowanie Infrastruktury Drogowej na Działkach oraz przeniesienie własności Działek na rzecz Gminy będą warunkami koniecznymi do spełnienia przez Spółkę w celu

    realizacji Inwestycji. Budowa m.in. drogi, parkingu, zagospodarowanie terenu czy zapewnienie dostępu do drogi publicznej (w oparciu o uprzednio uzyskane pozwolenia,

    ekspertyzy i opinie) są konieczne dla zapewnienia niezbędnego dojazdu do budynków, korzystania z Inwestycji i umożliwienia ich prawidłowej eksploatacji. Po zakończeniu

    realizacji Inwestycji, Spółka będzie czerpać przychody głównie z tytułu sprzedaży budynków /lokali, miejsc postojowych oraz udziałów w infrastrukturze wewnętrznej.

o) Wnioskodawca, jako inwestor planujący w dalszej perspektywie sprzedać budynki, lokale, udziały w infrastrukturze wewnętrznej oraz miejsca postojowe w Inwestycji, jest

    zainteresowany uzyskaniem jak najwyższej ceny z tytułu sprzedaży. Brak odpowiedniego połączenia z siecią dróg publicznych uniemożliwiałby korzystanie z Inwestycji, co

    w konsekwencji oznaczałoby znacznie niższą wartość rynkową i możliwy do uzyskania przychód.

p) Wydatki Budowlane i Wydatki Na Nabycie Działek będą/zostały poniesione bezpośrednio przez Spółkę, a płatność zostanie/została zrealizowana ze środków finansowych

    Spółki.

q) Wydatki Budowlane oraz Wydatki Na Nabycie Działek nie zostaną zwrócone Spółce w żadnej formie ani przez Gminę, ani przez inny podmiot.

r) Nabycie przez Gminę Infrastruktury Drogowej wraz z prawem własności Działek z podaniem ich wartości nastąpi nieodpłatnie, na podstawie stosownego protokołu zdawczo-odbiorczego podpisanego przez strony.

Pytania

1. Czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu Wydatków Budowlanych (zgodnie z definicją w opisie zdarzenia przyszłego)?

2. Czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu Wydatków Na Nabycie Działek (zgodnie z definicją w opisie zdarzenia

    przyszłego)?

3. W przypadku, w którym organ zgodzi się ze stanowiskiem Wnioskodawcy w zakresie pytań 1-2, czy właściwym momentem dla rozpoznania przez Spółkę kosztów uzyskania   

    przychodów związanych z Wydatkami Budowlanymi oraz Wydatkami Na Nabycie Działek, które to Działki wraz z Infrastrukturą Drogową zostaną przekazane nieodpłatnie

    Gminie (zgodnie z definicjami w opisie zdarzenia przyszłego) jest moment formalnego przekazania inwestycji Gminie?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu Wydatków Budowlanych (zgodnie z definicją w opisie zdarzenia przyszłego).

2.Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu Wydatków Na Nabycie Działek (zgodnie z definicją w opisie zdarzenia przyszłego).

3.W przypadku, w którym organ zgodzi się ze stanowiskiem Wnioskodawcy w zakresie pytań 1-2, właściwym momentem dla rozpoznania przez Spółkę kosztów uzyskania przychodów związanych z Wydatkami Budowlanymi oraz Wydatkami Na Nabycie Działek, które to Działki wraz z Infrastrukturą Drogową zostaną przekazane nieodpłatnie Gminie (zgodnie z definicjami w opisie zdarzenia przyszłego) jest moment formalnego przekazania inwestycji Gminie.

Uzasadnienie

Ad 1.

a)Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy CIT, w którym to artykule zawarty jest zamknięty katalog kosztów, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

b)Z powyższego wynika ogólna reguła stanowiąca, iż wszystkie ponoszone przez podatnika wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie o CIT, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo skutkowym z przychodami (tzn. wydatki takie są uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia, ponieważ w rezultacie ich poniesienia podatnik może oczekiwać zwiększenia swoich przychodów) lub służą zachowaniu, czy też zabezpieczeniu, funkcjonowania źródła przychodów podatnika.

c)Z ugruntowanego stanowiska orzecznictwa, organów podatkowych i doktryny wynika, że aby dany wydatek mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodu, muszą łącznie zostać spełnione następujące przesłanki, tj. wydatek:

i.musi zostać poniesiony przez podatnika,

ii.musi być definitywny (rzeczywisty),

iii.musi pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą będącą źródłem przychodów podatkowych dla tego podatnika,

iv.musi być poniesiony w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła,

v.nie został wymieniony w negatywnym katalogu z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

d)Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wydatki Budowlane będą poniesione bezpośrednio przez Spółkę, a płatność zostanie zrealizowana ze środków finansowych Spółki.

e)Wydatki Budowlane nie będą zwrócone Spółce, co oznacza, że będą one definitywne. Wydatki Budowlane nie zostały również wymienione w katalogu z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

f)Również pozostałe warunki do uznania Wydatków Budowlanych za koszt uzyskania przychodów - tj. przesłanki wskazane w punktach (iii) i (iv) powyżej - w ocenie Wnioskodawcy - są spełnione.

g)Dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowo-skutkowy. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach ustawy o CIT, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

h)Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub, że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym.

i)Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie m.in. kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek, wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, wznoszenia budynków, w celu ich późniejszej sprzedaży lub wynajmu, w tym w zakresie realizacji Inwestycji. Po zakończeniu realizacji Inwestycji, Spółka będzie czerpać przychody głównie z tytułu sprzedaży budynków/lokali/udziałów w infrastrukturze wewnętrznej/miejsc postojowych.

j)Wybudowanie Infrastruktury Drogowej na Działkach na rzecz Gminy jest warunkiem koniecznym do spełnienia przez Spółkę w celu realizacji Inwestycji. Budowa m.in. drogi, parkingu, zagospodarowanie terenu, czy zapewnienie dostępu do drogi publicznej (w oparciu o uprzednio uzyskane pozwolenia, ekspertyzy i opinie), są konieczne dla zapewnienia niezbędnego dojazdu do budynków, korzystania z nich i umożliwienia ich prawidłowej eksploatacji.

k)W ocenie Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie Infrastruktury Drogowej jest podyktowane prowadzoną działalnością gospodarczą, a zatem nie będzie następować do celów innych niż działalność gospodarcza Spółki. Zdaniem Wnioskodawcy, Wydatki Budowlane na realizację Infrastruktury Drogowej, która zostanie przez Spółkę przekazana Gminie, są ściśle związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę i realizowanymi przez niego korzyściami ekonomicznymi, a zatem stanowią koszty związane z prowadzoną Inwestycją.

l)Jednym z warunków przeprowadzenia Inwestycji jest budowa od podstaw Infrastruktury Drogowej, zapewniającej dojazd do Inwestycji. Budowa Infrastruktury Drogowej jest także konieczna do prawidłowej eksploatacji Inwestycji, w sposób umożliwiający realizację założeń Spółki. W konsekwencji należy uznać, że Wydatki Budowlane na Infrastrukturę Drogową zapewnią Spółce w przyszłości uzyskiwanie przychodów.

m)Stwierdzić należy, że Wydatki Budowlane, o których mowa we wniosku, mogą zostać zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów - są one bowiem związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, gdyż Infrastruktura Drogowa konieczna jest dla prawidłowej i zgodnej z przeznaczeniem realizacji Inwestycji. Ponadto, podnosi ona atrakcyjność Inwestycji dla nabywców, zwiększa zainteresowanie potencjalnych klientów oraz zwiększa ceny budynków/lokali/udziałów w infrastrukturze wewnętrznej/miejsc postojowych, tym samym przyczyniając się do generowania przez Spółkę przychodu.

n)Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy wydatkami jakie Wnioskodawca poniesie na budowę wskazanej we wniosku Infrastruktury Drogowej (tj. Wydatkami Budowlanymi) a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

o)Analogiczne stanowisko w zakresie możliwości zaliczenia wydatków budowlanych na infrastrukturę drogową przekazaną na rzecz gminy wyraził również Dyrektor KIS w interpretacjach indywidualnych z:

          - 10 czerwca 2021 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.101.2021.4.PB,

          - 18 maja 2021 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.122.2020.5.AW,

          -  2 lipca 2019 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.156.2019.1.AR,

          - 15 października 2018 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.345.2018.1.BK.

p)W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, wskazane we wniosku Wydatki Budowlane będą stanowić dla Spółki koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, tj. powinny zostać zaliczone do kosztów podatkowych prowadzonej działalności gospodarczej.

Ad. 2

a)W pierwszej kolejności, Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę na regulację zawartą w art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT, zgodnie z którą nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie gruntów - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

b)W opinii Wnioskodawcy ww. przepis nie powinien znaleźć zastosowania w przypadku opisanym przez Spółkę.

c)Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o DP budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

d)Nabycie Działek, budowa Infrastruktury Drogowej oraz ich nieodpłatne przekazanie są podyktowane wyłącznie chęcią realizacji inwestycji niedrogowej (Inwestycji) i wynikają z obowiązków nałożonych obowiązującym prawem. Z kolei sprzedaż budynków/lokali/ udziałów w infrastrukturze wewnętrznej/miejsc postojowych w Inwestycji stanowi przedmiot działalności gospodarczej Wnioskodawcy, generujący uzyskiwanie przez Spółkę przychodów.

e)Na mocy powszechnie obowiązującego prawa, szczególnie art. 16 ust. 1 ustawy o DP oraz na mocy porozumienia z Gminą, Wnioskodawca, w związku z chęcią osiągania przychodów z tytułu sprzedaży budynków/lokali/udziałów w infrastrukturze wewnętrznej/miejsc postojowych w Inwestycji, musiał ponieść Wydatki Na Nabycie Działek pod budowę Infrastruktury Drogowej. Podkreślenia wymaga fakt, że zawarcie porozumienia z Gminą jest w ograniczonym stopniu uzależnione od woli Wnioskodawcy, bowiem wymaga podporządkowania się intencji Gminy. Z tego względu, Spółka nie ma swobody w dysponowaniu nabytymi pod budowę Infrastruktury Drogowej Działkami - w szczególności nie może ich sprzedać. W opinii Spółki, Inwestycja powinna być rozpatrywana jako całość i przekazanie Działek nie może być wyrywkowo interpretowane jako nieodpłatne przekazanie gruntu jedynie w celu odmówienia Wnioskodawcy prawa do rozpoznania wydatku na nabycie gruntu jako kosztu uzyskania przychodu.

f)Wnioskodawca nie ma prawa rozporządzać Działkami poprzez np. ich odpłatne zbycie. Należy więc rozpatrzeć, czy wydatki opisane w opisanym zdarzeniu przyszłym spełniają ogólną definicję kosztów uzyskania przychodów wyrażoną w art. 15 ust. 1 Ustawy CIT.

g)Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wydatki Na Nabycie Działek zostały poniesione bezpośrednio przez Spółkę, a płatność została zrealizowana ze środków finansowych Spółki.

h)Wydatki Na Nabycie Działek nie będą zwrócone Spółce, co oznacza, że będą one definitywne.

i)Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, pozostałe warunki do uznania Wydatków Na Nabycie Działek za koszt uzyskania przychodów - tj. przesłanki wskazane w punktach (iii) i (iv) w lit. c uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1 powyżej - w ocenie Wnioskodawcy - są spełnione.

j)W opinii Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie Infrastruktury Drogowej jest podyktowane prowadzoną działalnością gospodarczą, a zatem nie będzie następować do celów innych niż działalność gospodarcza Spółki. Wydatki na Nabycie Działek, które zostaną przez Spółkę przekazane Gminie, są ściśle związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę i realizowanymi przez niego korzyściami ekonomicznymi, a zatem stanowią koszty związane z prowadzoną Inwestycją.

k)Jednym z warunków przeprowadzenia Inwestycji jest budowa Infrastruktury Drogowej, zapewniającej dojazd do Inwestycji i przekazanie Działek Gminie. Budowa Infrastruktury Drogowej i przekazanie Działek, na których będzie się ona znajdowała jest także konieczna do prawidłowej eksploatacji Inwestycji , w sposób umożliwiający realizację założeń Spółki. W konsekwencji należy uznać, że Wydatki Na Nabycie Działek zapewnią Spółce w przyszłości uzyskiwanie przychodów.

l)Stwierdzić należy, że Wydatki Na Nabycie Działek, o których mowa we wniosku, mogą zostać zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów - są one bowiem związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, gdyż Działki, na których znajdować się będzie Infrastruktura Drogowa konieczne są dla prawidłowej i zgodnej z przeznaczeniem realizacji Inwestycji. Ponadto, Infrastruktura Drogowa, która znajdzie się na Działkach przekazanych Gminie podniesie atrakcyjność Inwestycji dla nabywców, zwiększy zainteresowanie potencjalnych klientów oraz zwiększy ceny budynków/lokali/ udziałów w infrastrukturze wewnętrznej/miejsc postojowych, tym samym przyczyniając się do generowania przez Spółkę przychodu.

m)Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy Wydatkami Na Nabycie Działek, jakie Wnioskodawca poniósł, by móc następnie wybudować na nich Infrastrukturę Drogową (które następnie zostaną przekazane Gminie) a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

n)Możliwość zaliczenia wydatków na nabycie gruntów, na których wybudowana zostanie infrastruktura drogowa, przekazana następnie gminie, potwierdził również Dyrektor KIS oraz Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacjach indywidualnych z:

     - 10 czerwca 2021 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.101.2021.4.PB,

     - 18 maja 2021 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.122.2020.5.AW,

     - 1 czerwca 2016 r. Znak: IPPB6/4510-237/16-3/AP.

o)W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, wskazane we wniosku Wydatki Na Nabycie Działek, będą stanowić dla Spółki koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, tj. powinny zostać zaliczone do kosztów podatkowych prowadzonej działalności gospodarczej.

Ad 3.

a)Odnosząc się do momentu zaliczenia Wydatków Budowlanych oraz Wydatków Na Nabycie Działek do kosztów podatkowych w pierwszej kolejności należy wskazać, że ustawa o CIT nie zawiera definicji kosztu „bezpośrednio związanego z przychodami” oraz kosztu „innego niż bezpośrednio związanego z przychodami” - brak takiej definicji związany jest z nieokreślonością tych pojęć i brakiem stałych, niezmiennych kryteriów oceny wystąpienia bezpośredniego lub jedynie pośredniego związku takich kosztów z przychodami osoby prawnej w konkretnym przypadku. W efekcie te same wydatki mogą być w danych warunkach bezpośrednimi, zaś w innych jedynie pośrednimi kosztami uzyskania przychodu. Ocena tej kwestii musi być więc dokonywana w każdym przypadku na tle określonej sytuacji, przy uwzględnieniu indywidualnych cech działalności podatnika, w warunkach której wydatki te są ponoszone. Przy czym, jeżeli określone wydatki można powiązać z osiąganiem konkretnego przychodu, to bez względu na możliwość jednoczesnego wywiedzenia pośredniego związku tych wydatków z ewentualnymi innymi przychodami, zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów ocenić należy w kontekście tego przychodu, z którym wydatki te są bezpośrednio związane.

b)Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód z jej zbycia.

c)Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, a więc takie, którym nie można przypisać konkretnego przychodu, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje ich uzyskanie, np.: koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną, ubezpieczenia, świadczenia na rzecz pracowników.

Tego rodzaju koszty, chociaż niewątpliwie związane są z osiąganymi przychodami, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami. Tym samym, nie jest możliwe ustalenie, w którym okresie bądź roku podatkowym wystąpi przychód uzasadniający potrącenie takich kosztów.

d)Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (winno być: „zdarzenia przyszłego”) należy stwierdzić, że poniesione przez Wnioskodawcę Wydatki Budowlane dotyczące Infrastruktury Drogowej oraz Wydatki Na Nabycie Gruntów, które następnie zostaną przekazane na rzecz Gminy, mają pośredni związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością (nie mają one bezpośredniego odzwierciedlenia w uzyskanych przez Spółkę przychodach, ale ich poniesienie jest warunkiem ich uzyskania). Tym samym, przedmiotowe wydatki stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów potrącalne w dacie ich poniesienia, stosownie do treści art. 15 ust. 4d ustawy o CIT.

e)Analogiczne stanowisko wyraził również Dyrektor KIS w interpretacjach indywidualnych z:

          - 10 czerwca 2021 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.101.2021.4.PB,

          - 18 maja 2021 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.122.2020.5.AW,

          - 2 lipca 2019 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.156.2019.1.AR,

          - 15 października 2018 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.345.2018.1.BK,

          - 11 października 2017 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.212.2017.1.BD,

          - 29 września 2017 r. Znak: 0114-KDIP2-3.4010.205.2017.1.MC.

f)W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, momentem, w którym Wnioskodawca będzie uprawniony do ujęcia ww. wydatków w kosztach uzyskania przychodów będzie moment formalnego przekazania inwestycji (tj. Działek wraz z Infrastrukturą Drogową) Gminie. Dopiero bowiem w tym momencie, koszty te będą miały charakter definitywny.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie  interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm.; dalej: „updop”):

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu

  podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach updop, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub, że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 updop:

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

       a) nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za  wieczyste użytkowanie gruntów,

       b) nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w

           skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

        c) ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Powyższy przepis zawiera enumeratywną listę wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów co oznacza, że każdy wydatek dający się zakwalifikować do którejkolwiek z pozycji wymienionej na tej liście nie będzie mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów nawet, jeśli był poniesiony w celu osiągnięcia przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Ustawodawca przewidział bowiem zamknięty katalog wydatków, które mimo że mają związek z uzyskiwaniem przychodów, z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli więc dany rodzaj wydatków mieści się w katalogu wydatków zawartych w art. 16 ust. 1 updop, ustawodawca z mocy prawa wyklucza możliwość ich zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów.

Dla ustalenia momentu zaliczenia wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów, podatnik powinien rozpoznać rodzaj powiązania kosztów z przychodami. Koszty podatkowe na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych można podzielić na:

- koszty bezpośrednio związane z przychodami (art. 15 ust. 4-4c updop), oraz

- koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami (art. 15 ust. 4d updop).

Za koszty bezpośrednie uznaje się te wydatki, których poniesienie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu z danego źródła i są one niezbędne dla osiągnięcia przychodu (tj. są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów). Natomiast koszty pośrednie stanowią te wydatki, które ponoszone są w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, tj. wydatki na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, związane z całokształtem działalności. Co do zasady, kosztów takich nie można przypisać konkretnym przychodom, jak również ocenić szczegółowo stopnia ich wpływu na uzyskanie przychodów.

W myśl art. 15 ust. 4 updop:

koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Natomiast na podstawie art. 15 ust. 4d updop:

koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Zgodnie z  art. 15 ust. 4e updop:

za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Ad. 1 i 2

Państwa wątpliwości dotyczą m.in. kwestii ustalenia czy:

-będzie Państwu przysługiwać prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu Wydatków Budowlanych (zgodnie z definicją w opisie zdarzenia przyszłego),

-będzie Państwu przysługiwać prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu Wydatków Na Nabycie Działek (zgodnie z definicją w opisie zdarzenia przyszłego),

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność w zakresie m.in. kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek, wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, oraz budowy budynków, w celu ich późniejszej sprzedaży lub wynajmu. Spółka jest właścicielem nieruchomości znajdujących się w W., w jednostce ewidencyjnej (…), Dzielnica W., w rejonie ulic G. oraz K., o łącznej powierzchni 358.223 m2, dla których Sąd Rejonowy dla X. Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi trzy księgi wieczyste o numerach (…) (Nieruchomości). Spółka planuje na Nieruchomościach budowę zespołu budynków mieszkalnych,  a w przyszłości na Nieruchomościach mogą przez Spółkę zostać wybudowane także inne typy budynków, np. budynki komercyjne, biurowe, użyteczności publicznej (Inwestycja).

Spółka w związku ze swoją działalnością gospodarczą, po ukończeniu Inwestycji, sprzedawać będzie budynki lub znajdujące się w nich lokale. Spółka może również sprzedawać miejsca postojowe w garażu podziemnym/na parkingu naziemnym oraz udziały w infrastrukturze wewnętrznej znajdującej się na Nieruchomościach (obejmującej m.in. naniesienia i drogi wewnętrzne, z wyłączeniem Infrastruktury Drogowej). Możliwość realizacji i funkcjonowanie Inwestycji będą zależały od powiązań komunikacyjnych z siecią dróg publicznych, w związku z czym W. planuje realizację na części z ww. działek (Działki) infrastruktury drogowej w zakresie, który umożliwi połączenie Inwestycji z drogami publicznymi (Infrastruktura Drogowa).

Planowane jest, że Infrastruktura Drogowa powstanie na Działkach o numerach ewidencyjnych (…) z obrębu 1-06-55 i  (…)  z obrębu 1-11 19.

Realizacja Infrastruktury Drogowej wynikać będzie głównie z:

i. konieczności spełnienia wymagań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

ii. treści uzgodnień dokonanych z lokalnymi zarządami dróg, a w szczególności

iii. z konieczności uczynienia zadość dyspozycji przepisu art. 16 ust. 1 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1376 ze zm., dalej: „ustawa

      o DP”), w myśl którego budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją nie drogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

W związku z tym, Spółka, w ramach wykonywanej Infrastruktury Drogowej będzie ponosić wydatki na nabycie materiałów budowlanych oraz usług budowlanych dotyczących m.in.:

i. budowy - w tym w szczególności - dróg (jezdni, skrzyżowań, zjazdów, chodników) wraz z wbudowaną infrastrukturą techniczną (m.in. siecią kanalizacji wodociągowej,

      sanitarnej,

ii. dokonania nasadzeń i zagospodarowania terenów zielonych, czy miejsc rekreacji,

iii. utworzenia utwardzeń np. z kostki brukowej lub płyt betonowych stanowiących parkingi ogólne.

Ponadto, Spółka ponosić będzie także inne wydatki z tytułu prowadzenia inwestycji w Infrastrukturę Drogową związane m.in. z koniecznością wykonania projektów budowlanych, wykonawczych/branżowych, projektów tymczasowej organizacji ruchu, czy wydatki związane z uzyskiwaniem różnego typu opinii, inwentaryzacji lub ekspertyz od podmiotów zewnętrznych (dalej łącznie w odniesieniu do wydatków opisanych powyżej: Wydatki Budowlane).

Biorąc pod uwagę, że Infrastruktura Drogowa będzie położona na Działkach stanowiących własność Spółki, planowane jest także przeniesienie na rzecz Gminy nieodpłatnie własności Działek w trybie art. 9021 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740 ze zm.).  Spółka nabyła Działki w trybie tzw. przygotowanej likwidacji (pre-pack), tj. na podstawie art. 56e ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2020 r., poz. 1228 ze zm., dalej: „PU”) w zw. z art. 313, 316 i 317 PU na warunkach wskazanych we wniosku o zatwierdzenie warunków sprzedaży przedsiębiorstwa dłużnika, który został złożony wraz z wnioskiem o ogłoszenie upadłości przez pełnomocnika sprzedającego. Spółka poniosła zatem wydatki na nabycie Działek w postaci zapłaty ceny sprzedaży za Działki, określonej w ww. umowie (Wydatki Na Nabycie Działek).

Wybudowanie Infrastruktury Drogowej na Działkach oraz przeniesienie własności Działek na rzecz Gminy będą warunkami koniecznymi do spełnienia przez Spółkę w celu realizacji Inwestycji. Budowa m.in. drogi, parkingu, zagospodarowanie terenu czy zapewnienie dostępu do drogi publicznej (w oparciu o uprzednio uzyskane pozwolenia, ekspertyzy i opinie) są konieczne dla zapewnienia niezbędnego dojazdu do budynków, korzystania z Inwestycji i umożliwienia ich prawidłowej eksploatacji. Po zakończeniu realizacji Inwestycji, Spółka będzie czerpać przychody głównie z tytułu sprzedaży budynków /lokali, miejsc postojowych oraz udziałów w infrastrukturze wewnętrznej.

Wnioskodawca, jako inwestor planujący w dalszej perspektywie sprzedać budynki, lokale, udziały w infrastrukturze wewnętrznej oraz miejsca postojowe w Inwestycji, jest zainteresowany uzyskaniem jak najwyższej ceny z tytułu sprzedaży. Brak odpowiedniego połączenia z siecią dróg publicznych uniemożliwiałby korzystanie z Inwestycji, co w konsekwencji oznaczałoby znacznie niższą wartość rynkową i możliwy do uzyskania przychód. Wydatki Budowlane i Wydatki Na Nabycie Działek będą/zostały poniesione bezpośrednio przez Spółkę, a płatność zostanie/została zrealizowana ze środków finansowych Spółki. Wydatki Budowlane oraz Wydatki Na Nabycie Działek nie zostaną zwrócone Spółce w żadnej formie ani przez Gminę, ani przez inny podmiot.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy wydatkami jakie Wnioskodawca poniósł na budowę wskazanej we wniosku infrastruktury drogowej oraz na nabycie gruntu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W konsekwencji, Wnioskodawca będzie mógł wskazane we wniosku wydatki budowlane oraz wydatki na nabycie działek zaliczyć do kosztów podatkowych prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem stanowisko Państwa w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Ad. 3

Odnosząc się do momentu zaliczenia ww. wydatków budowlanych oraz wydatków na nabycie działek  do kosztów podatkowych w pierwszej kolejności należy wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji kosztu „bezpośrednio związanego z przychodami” oraz kosztu „innego niż bezpośrednio związanego z przychodami” – brak takiej definicji związany jest z nieokreślonością tych pojęć i brakiem stałych, niezmiennych kryteriów oceny wystąpienia bezpośredniego lub jedynie pośredniego związku takich kosztów z przychodami osoby prawnej w konkretnym przypadku. W efekcie te same wydatki mogą być w danych warunkach bezpośrednimi, zaś w innych jedynie pośrednimi kosztami uzyskania przychodu. Ocena tej kwestii musi być więc dokonywana w każdym przypadku na tle określonej sytuacji, przy uwzględnieniu indywidualnych cech działalności podatnika, w warunkach której wydatki te są ponoszone. Przy czym, jeżeli określone wydatki można powiązać z osiąganiem konkretnego przychodu, to bez względu na możliwość jednoczesnego wywiedzenia pośredniego związku tych wydatków z ewentualnymi innymi przychodami, zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów ocenić należy w kontekście tego przychodu, z którym wydatki te są bezpośrednio związane.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód z jej zbycia.

Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, a więc takie, którym nie można przypisać konkretnego przychodu, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje ich uzyskanie, np.: koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną, ubezpieczenia, świadczenia na rzecz pracowników. Tego rodzaju koszty, chociaż niewątpliwie związane są z osiąganymi przychodami, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami. Tym samym, nie jest możliwe ustalenie, w którym okresie bądź roku podatkowym wystąpi przychód uzasadniający potrącenie takich kosztów.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić,  że poniesione przez Wnioskodawcę Wydatki Budowlane dotyczące infrastruktury drogowej oraz wydatki na nabycie gruntów, które następnie zostaną przekazane na rzecz Gminy, mają pośredni związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością (nie mają one bezpośredniego odzwierciedlenia w uzyskanych przez Spółkę przychodach, ale ich poniesienie jest warunkiem ich uzyskania). Tym samym, przedmiotowe wydatki stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów potrącalne w dacie ich poniesienia, stosownie do treści art. 15 ust. 4d updop.

W związku z powyższym momentem, w którym Wnioskodawca będzie uprawniony do ujęcia ww. wydatków w kosztach uzyskania przychodów będzie moment formalnego przekazania inwestycji Gminie, dopiero bowiem w tym momencie, koszty te mają charakter definitywny.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 3, uznano za prawidłowe.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie wiążą tut. Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).