
Temat interpretacji
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku, Ml spełnia przesłanki do uznania jej za „spółkę holdingową” w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT? Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku BP spełnia warunki do uznania jej za „krajową spółkę zależną” w rozumieniu art. 24m pkt 1 ustawy o CIT? Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku, w przypadku sprzedaży udziałów BP posiadanych przez Ml, przychód MI może skorzystać ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 24o ustawy o CIT jako przychód uzyskany przez „spółkę holdingową” z odpłatnego zbycia udziałów w „krajowej spółce zależnej”?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy:
- w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku, Ml spełnia przesłanki do uznania jej za „spółkę holdingową” w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT,
- w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku BP spełnia warunki do uznania jej za „krajową spółkę zależną” w rozumieniu art. 24m pkt 1 ustawy o CIT,
- w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku, w przypadku sprzedaży udziałów BP posiadanych przez Ml, przychód MI może skorzystać ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 24o ustawy o CIT jako przychód uzyskany przez „spółkę holdingową” z odpłatnego zbycia udziałów w „krajowej spółce zależnej”.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 sierpnia 2022 r. (wpływ 23 sierpnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Ml spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Wnioskodawca”, „Ml”) jest spółką z siedzibą i miejscem zarządu w Polsce. Ml jest polskim rezydentem podatkowym w podatku dochodowym od osób prawnych („podatek CIT”) i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług („podatek VAT”) w Polsce.
Jedynym udziałowcem Wnioskodawcy („Udziałowiec”) jest osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania w Danii, która (i) jest rezydentem podatkowym Danii, (ii) nie jest polskim rezydentem podatkowym, posiadającym nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych („podatek PIT”) w Polsce.
Wnioskodawca:
a) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,
b) nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia,
c) nie uzyskuje przychodów z realizacji nowej inwestycji określonych w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji,
d) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą (tj. jest udziałowcem BP sp. z o.o.).
Wnioskodawca posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym BP spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „BP”). BP jest spółką z siedzibą i miejscem zarządu w Polsce. BP jest polskim rezydentem podatkowym dla celów podatku CIT i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce.
Głównym przedmiotem działalności jest produkcja opakowań z tworzyw sztucznych.
BP jest właścicielem nieruchomości w Polsce, ale nieruchomości nie stanowią 50% wartości aktywów BP. BP nie jest pośrednio właścicielem żadnej nieruchomości w Polsce.
BP:
a) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,
b) nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,
c) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową.
d) nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia,
e) nie uzyskuje przychodów z realizacji nowej inwestycji określonych w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji.
Ml jest właścicielem 75% udziałów BP od 2012 r. Część udziałów BP (25% udziałów BP) została wniesiona (wkładem niepieniężnym) do Ml w 2016 r. przez jedynego wspólnika spółki Ml (tj. przez Udziałowca).
Ml planuje sprzedaż wszystkich Udziałów BP podmiotowi niepowiązanemu w rozumieniu podatku CIT (inwestor niezależny).
Tytułem uzupełnienia, pismem z 18 sierpnia 2022 r., w ramach odpowiedzi na zadane pytanie wskazali Państwo, że: (…) w dniu uzyskania dochodu, który miałby korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”) Wnioskodawca nie będzie korzystał ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 updop.
Pytania
1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku, Ml spełnia przesłanki do uznania jej za „spółkę holdingową” w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT?
2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku BP spełnia warunki do uznania jej za „krajową spółkę zależną” w rozumieniu art. 24m pkt 1 ustawy o CIT?
3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku, w przypadku sprzedaży udziałów BP posiadanych przez Ml, przychód MI może skorzystać ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 24o ustawy o CIT jako przychód uzyskany przez „spółkę holdingową” z odpłatnego zbycia udziałów w „krajowej spółce zależnej”?
Stanowisko
Ad. 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku, Ml spełnia przesłanki do uznania jej za „spółkę holdingową” w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT.
Od dnia 1 stycznia 2022 r. w ustawie o CIT wprowadzono nową instytucję „spółki holdingowej”.
Zgodnie z uzasadnieniem do Projektu: „nowy reżim podatkowy dostępny będzie dla polskich spółek holdingowych, posiadających krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Będzie on stanowił alternatywę względem obecnie funkcjonującej instytucji podatkowej grupy kapitałowej. Podstawowym celem projektu jest zapewnienie polskim przedsiębiorcom korzystnych warunków zakładania i kontroli grup holdingowych (akumulacja rodzimego kapitału) oraz stworzenie konkurencyjnego otoczenia podatkowego, które będzie sprzyjać powrotowi polskich przedsiębiorców z jurysdykcji zagranicznych. Dodatkowym celem jest stworzenie dla inwestorów zagranicznych korzystnego środowiska do lokowania w Polsce spółek holdingowych (np. regionalnych), co powinno przełożyć się na wzrost kapitału obecnego w Polsce”.
Reżim „spółki holdingowej” opiera się na następujących filarach:
- zwolnienie z podatku CIT 95% kwoty dywidend otrzymywanych przez spółkę holdingową od spółek zależnych,
- pełne zwolnienie z podatku CIT zysków ze zbycia udziałów/akcji w spółkach zależnych.
Podstawowym warunkiem skorzystania z powyższych preferencji jest posiadanie przez „spółkę holdingową” co najmniej 10% udziałów lub akcji w „spółce zależnej” przez minimum 1 rok.
Zgodnie z art. 24m ustawy o CIT wprowadzono się definicję „spółki holdingowej” i „spółki zależnej”. W świetle art. 24m ustawy o CIT - ilekroć w niniejszym rozdziale (rozdziale 5b - opodatkowanie spółek holdingowych) jest mowa o:
- spółce holdingowej - oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, spełniającą łącznie następujące warunki:
a) posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,
b) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,
c) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT,
d) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 ustawy o CIT stosuje się odpowiednio,
e) udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:
- wymienionym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych;
- spółce zależnej - oznacza to spółkę spełniającą następujące warunki:
a) co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności „spółka holdingowa”, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,
b) nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,
c) nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,
d) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,
e) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa wart. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT;
- krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem podatku CIT w Polsce.
Biorąc powyższe definicje pod uwagę, należy stwierdzić, że Ml spełnia wszystkie przesłanki uznania jej za „spółkę holdingową” w rozumieniu ustawy o CIT. Ml bowiem:
a) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT,
b) posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej, tj. BP,
c) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,
d) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT,
e) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą (tj. jest udziałowcem BP),
f) udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:
- wymienionym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
W konsekwencji, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku, Ml spełnia przesłanki do uznania jej za „spółkę holdingową” w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT.
Ad. 2.
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku BP spełnia warunki do uznania jej za „krajową spółkę zależną” w rozumieniu art. 24m pkt 1 ustawy o CIT.
Jak zostało wskazane w Ad. 1., zgodnie z art. 24m ustawy o CIT wprowadzono definicję „spółki holdingowej” i „spółki zależnej”. I tak ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
- krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1,
- spółce zależnej - oznacza to spółkę spełniającą następujące warunki:
a) co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności „spółka holdingowa”, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,
b) nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,
c) nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,
d) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,
e) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT.
BP spełnia ww. warunki, tj.:
a) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT,
b) co najmniej 10% udziałów w kapitale BP posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności „spółka holdingowa”, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, tj. Ml,
c) BP nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,
d) BP nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,
e) BP nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,
f) BP nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT.
W konsekwencji, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku, BP spełnia przesłanki do uznania jej za „krajową spółkę zależną” w rozumieniu art. 24m pkt 1 ustawy o CIT.
Ad. 3.
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku, w przypadku sprzedaży udziałów BP posiadanych przez Ml, przychód Ml może skorzystać ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 24o ustawy o CIT jako przychód uzyskany przez „spółkę holdingową” z odpłatnego zbycia udziałów w „krajowej spółce zależnej”.
Zgodnie z art. 24o ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez „spółkę holdingową” z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy CIT, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu karbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.
Jak zostało wskazane, zdaniem Wnioskodawcy:
- Ml spełnia przesłanki do uznania jej za „spółkę holdingową” w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT,
- BP spełnia przesłanki do uznania jej za „krajową spółkę zależną” w rozumieniu art. 24m pkt 1 ustawy o CIT.
W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży przez Ml udziałów BP niezależnemu inwestorowi (tak jak w wskazano w zdarzeniu przyszłym we Wniosku), dochód Ml ze zbycia udziałów BP będzie korzystał ze zwolnienia od podatku CIT na podstawie art. 24o ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na mocy przepisów ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2105, dalej: „ustawa nowelizująca”, „Polski Ład”) od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) szereg zmian, a także dodanie nowych przepisów, w tym nowych preferencji podatkowych dla spółek holdingowych, które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.
Zgodnie z założeniami, nowy reżim holdingowy będzie opierał się na następujących filarach:
1. zwolnienie z CIT 95% kwoty dywidend otrzymywanych przez spółkę holdingową od spółek zależnych,
2. pełne zwolnienie z CIT zysków ze zbycia udziałów/akcji w spółkach zależnych.
W ramach Polskiego Ładu od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do polskiego systemu prawnego instytucję polskiej spółki holdingowej. Jest to część zmian mających na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Nowa regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla obecnie funkcjonującej instytucji PGK, gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK. Z preferencji nie mogą skorzystać również beneficjenci zwolnień w ramach specjalnej strefy ekonomicznej lub Polskiej Strefy Inwestycji.
Regulacja opiera się na dwóch filarach:
1) pełnym zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych zysków pochodzących ze zbycia udziałów (akcji) w spółkach zależnych oraz
2) zwolnieniu z tego podatku 95% dywidendy wypłacanej spółce holdingowej przez spółkę zależną.
Na mocy przepisów o spółce holdingowej określone dochody, uzyskiwane przez taką spółkę, tj. pochodzące z dywidend oraz ze zbycia udziałów lub akcji w spółce kapitałowej (w spółce z ograniczoną odpowiedzialności lub w spółce akcyjnej), podlegają zwolnieniu z podatku CIT.
Warto przy tym zauważyć, że po raz pierwszy w polskim prawie podatkowym pojawia się rozwiązanie adresowane do spółek zbywających odpłatnie udziały w spółkach zależnych. W określonych warunkach będą one mogły sprzedać posiadane przez siebie udziały (także w innych spółkach polskich), nie podlegając przy tym podatkowi dochodowemu.
Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z możliwością uznania go za spółkę holdingową, która jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia w związku z odpłatnym zbyciem udziałów w spółce zależnej.
Zgodnie z definicją spółki holdingowej zawartą w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, oznacza ona spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, spełniającą łącznie następujące warunki:
a) posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,
b) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,
c) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,
d) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,
e) udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:
- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,
- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Podstawowym warunkiem skorzystania z powyższych preferencji będzie posiadanie przez spółkę holdingową co najmniej 10% udziałów lub akcji w spółce zależnej przez minimum 1 rok.
W myśl art. 24m pkt 1 ww. ustawy:
ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o
krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1.
Natomiast stosownie do art. 24m pkt 3 ustawy o CIT, spółka zależna oznacza spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:
a) co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,
b) nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,
c) nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,
d) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,
e) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.
Spółką zależną może natomiast być zarówno polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna (art. 24m pkt 3 – definicja krajowej spółki zależnej), jak i zagraniczna spółka będąca podatnikiem zagranicznego podatku dochodowego od osób prawnych, z wyłączeniem spółek niemających osobowości prawnej (art. 24m pkt 4 – definicja zagranicznej spółki zależnej) z uwzględnieniem pewnych wyłączeń.
W myśl art. 24o ust. 1 ustawy o CIT:
zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.
Z kolei, na podstawie art. 24o ust. 3 ww. ustawy:
zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Należy podkreślić, że możliwość skorzystania z opisanych powyżej preferencji jest co do zasady uzależniona od spełnienia dodatkowych określonych wymogów, w tym zwłaszcza o charakterze antyabuzywnym.
Należy mieć na uwadze art. 22c ust. 1 ustawy o CIT, który stanowi, że:
przepisów art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 nie stosuje się, jeżeli skorzystanie ze zwolnienia określonego w tych przepisach było:
1) sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów;
2) głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania był sztuczny.
Z kolei zgodnie z art. 22c ust. 2 tej ustawy:
na potrzeby ust. 1 sposób działania nie jest sztuczny, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami zastosowałby ten sposób działania w dominującej mierze z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Do przyczyn, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się celu skorzystania ze zwolnienia określonego w przepisach art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1, sprzecznego z przedmiotem lub celem tych przepisów.
Dodatkowo należy spełnić pozostałe warunki, o których mowa wyżej, w tym te dotyczące braku:
1) uzyskiwania dochodów zwolnionych z podatku na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o CIT przez spółkę zbywającą udziały lub akcje,
2) przynależności do grupy podatkowej przez obie spółki oraz
3) posiadania przez spółkę zależną (której udziały są przedmiotem zbycia) udziałów w innych spółkach (powyżej 5% kapitału).
Zwolnieniem nie jest objęte zbycie udziałów lub akcji w tzw. spółce nieruchomościowej, tj. w krajowej lub zagranicznej spółce zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości jej aktywów stanowią nieruchomości lub prawa do nieruchomości położonych na terytorium Polski. Wyłączenie zwolnienia w tym zakresie wynika z założeń polityki fiskalnej, zakładającej opodatkowanie w Polsce zbycia nieruchomości położonych w Polsce oraz spółek posiadających takie nieruchomości – bez względu na to, czy zbywca jest polskim rezydentem podatkowym, czy nim nie jest. Możliwość skorzystania z tych preferencji została uwarunkowana posiadaniem przez spółkę holdingową co najmniej 10% akcji lub udziałów w spółce zależnej przez okres minimum roku.
Korzystanie ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy o CIT przed datą wejścia w życie ustawy wprowadzającej nowy reżim holdingowy (tj. przed 1 stycznia 2022 r.) nie wpływa na możliwość stosowania zwolnień z nowego reżimu opodatkowania, przewidzianego w Rozdziale 5b ww. ustawy.
Ad. 1.
Odnosząc się w pierwszej kolejności do wątpliwości Wnioskodawcy wskazanych w pytaniu nr 1, dotyczącym ustalenia czy Ml spełnia przesłanki do uznania jej za „spółkę holdingową” w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT należy zauważyć, że z wniosku oraz jego uzupełnienia, będącego odpowiedzią na wezwanie, wynika, że wszystkie warunki wynikające z art. 24m pkt 2 ustawy o CIT zostaną w przypadku Wnioskodawcy spełnione. Zatem, będzie można uznać Wnioskodawcę za „spółkę holdingową” na gruncie ustawy o CIT.
Co istotne, w praktyce pierwszym rokiem, w którym będzie możliwe skorzystanie ze zwolnień w reżimie holdingowym będzie rok 2023. Jako, że przepisy o reżimie holdingowym weszły w życie 1 stycznia 2022 r., ten moment należy uznać za rozpoczynający bieg rocznego okresu, w którym powinny być spełnione warunki, przewidziane w przepisach o reżimie holdingowym.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 uznano za prawidłowe.
Ad. 2.
Zagadnienie będące przedmiotem pytania nr 2 odnosi się do ustalenia, czy w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku BP spełnia warunki do uznania jej za „krajową spółkę zależną” w rozumieniu art. 24m pkt 1 ustawy o CIT. Jak wynika z wniosku, BP spełnia wszystkie warunki do uznania jej za „krajową spółkę holdingową” na gruncie ustawy o CIT.
W konsekwencji, prawidłowe jest również stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.
Ad. 3.
Przechodząc do kwestii jaka wynika z pytania nr 3, dotyczącej czy w przypadku sprzedaży udziałów BP posiadanych przez Ml, przychód MI może skorzystać ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 24o ustawy o CIT jako przychód uzyskany przez „spółkę holdingową” z odpłatnego zbycia udziałów w „krajowej spółce zależnej” podkreślić należy, że z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT wynika, że zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.
Jak wynika z powyższego przepisu, ze zwolnienia może skorzystać jedynie spółka holdingowa uzyskująca dochód z tytułu sprzedaży udziałów akcji spółki zależnej lub krajowej spółki zależnej.
W przedstawionej we wniosku sytuacji, Wnioskodawca jako spółka holdingowa (co zostało potwierdzone w zakresie pytania nr 1) sprzedająca udziały w krajowej spółce zależnej (co zostało potwierdzone w zakresie pytania nr 2) na rzecz podmiotu niepowiązanego, w związku z art. 24o ust. 1 ww. ustawy, będzie podlegała zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych od uzyskanego w ten sposób dochodu. Warunkiem jest, aby najpóźniej na pięć dni przed dniem sprzedaży Wnioskodawca złożył oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia do właściwego dla siebie urzędu skarbowego, zawierające informacje wymienione w ust. 2 tego artykułu.
Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 uznano za prawidłowe.
Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy:
- w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku, Ml spełnia przesłanki do uznania jej za „spółkę holdingową” w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT,
- w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku BP spełnia warunki do uznania jej za „krajową spółkę zależną” w rozumieniu art. 24m pkt 1 ustawy o CIT,
- w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku, w przypadku sprzedaży udziałów BP posiadanych przez Ml, przychód MI może skorzystać ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 24o ustawy o CIT jako przychód uzyskany przez „spółkę holdingową” z odpłatnego zbycia udziałów w „krajowej spółce zależnej”
- jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
