Czy: 1. na podstawie art. 11n pkt 5 ustawy o CIT Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, o której m... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.171.2023.2.ANK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.171.2023.2.ANK

Temat interpretacji

Czy: 1. na podstawie art. 11n pkt 5 ustawy o CIT Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, o której mowa w art. 11k tej ustawy, w przypadku gdy zabezpieczenia udziela powiat, a więc transakcja zawierana jest z podmiotem gdzie powiązania wynikają wyłącznie z powiązania z jednostką samorządu terytorialnego; 2. pełnienie przez ordynatora Szpitala funkcji radnego powiatu stanowi powiązanie pomiędzy Szpitalem a powiatem skutkujące wyłączeniem z możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 11n pkt 5 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy:

1.  na podstawie art. 11n pkt 5 ustawy o CIT Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, o której mowa w art. 11k tej ustawy, w przypadku gdy zabezpieczenia udziela powiat, a więc transakcja zawierana jest z podmiotem gdzie powiązania wynikają wyłącznie z powiązania z jednostką samorządu terytorialnego;

2.pełnienie przez ordynatora Szpitala funkcji radnego powiatu stanowi powiązanie pomiędzy Szpitalem a powiatem skutkujące wyłączeniem z możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 11n pkt 5 ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 22 maja 2023 r. (wpływ 29 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Szpital (dalej jako: „Wnioskodawca”) jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej posiadającym osobowość prawną, działającym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2022 r. poz. 633 z późn. zm.). Celem statutowym Szpitala jest wykonywanie działalności leczniczej, polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych oraz realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i ochroną zdrowia.

Organem założycielskim Szpitala jest Starostwo Powiatowe jako jednostka realizująca zadania powiatu.

Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością leczniczą planuje zawarcie z bankiem umowy o kredyt inwestycyjny, który byłby zabezpieczony hipoteką umowną na nieruchomości stanowiącej własność powiatu. Zgody na zabezpieczenie udzieli rada powiatu na podstawie art. 12 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U.2022.1526, dalej jako: „ustawa o samorządzie powiatowym”). Natomiast wykonanie uchwały powierzone zostanie zarządowi powiatu. Hipoteka umowna będzie zabezpieczać spłatę kredytu wraz z odsetkami do kwoty ponad 10 000 000 zł, tym samym będzie przekraczać progi dokumentacyjne, o których mowa w art. 11k ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.2022.2587, dalej jako: „ustawa o CIT”).

Dodatkowo jeden z pracowników Szpitala zatrudniony na stanowisku ordynatora od listopada 2018 r. pełni funkcje radnego powiatu.

W uzupełnieniu wniosku z 22 maja 2023 r. wskazali Państwo:

1)że zgodnie z informacjami wynikającymi z KRS Szpitala oraz stanem faktycznym, wskazano, że kluczowe decyzje gospodarcze w Szpitalu podejmuje Kierownik Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej - Dyrektor Szpitala (…);

2)zakres obowiązków ordynatora:

I.Czynności ogólne:

1.Przestrzeganie obowiązujących w zakresie zdrowia ustaw, rozporządzeń i innych aktów prawnych.

2.Przestrzeganie obowiązujących w podmiocie regulaminów, zarządzeń, standardów i procedur praktyki zawodowej, zasad określonych systemem zarządzania jakością oraz zaleceń szpitalnych zespołów i komitetów.

3.Wykonywanie bezpośredniego nadzoru nad asystentami zatrudnionymi w oddziale i przynależnej do oddziału poradni oraz nad przełożoną zespołu pielęgniarskiego w zakresie realizowanych zadań diagnostycznych oraz terapeutycznych.

4.Odpowiedzialność za organizację pracy w oddziale oraz przynależnej do oddziału poradni pod względem merytorycznym, etycznym, organizacyjnym oraz administracyjnym.

5.Ustalanie oraz uaktualnianie wewnętrznego podziału pracy i kompetencji poszczególnych pracowników oddziału oraz przynależnej do oddziału poradni.

6.Udzielanie nowo przyjętym pracownikom szczegółowych wyjaśnień o istocie i zakresie ich zadań oraz obowiązków.

7.Przekazywanie do wiadomości i wykonania podległym pracownikom obowiązujących instrukcji, zarządzeń i poleceń.

8.Nadzór nad prawidłowym i racjonalnym wykorzystaniem sprzętu i wyposażenia będącego w użytkowaniu oddziału oraz przynależnej do oddziału poradni.

9.Nadzór nad prawidłowym prowadzeniem wymaganych w oddziale oraz przynależnej do oddziału poradni rejestrów, zgłoszeń oraz ewidencji.

10.Nadzór nad prawidłowym oraz terminowym rozliczaniem z Narodowym Funduszem Zdrowia udzielonych świadczeń zdrowotnych.

11.Nadzór nad prawidłowym oraz terminowym archiwizowaniem wymaganej dokumentacji.

12.Nadzór nad efektywnym wykorzystywaniem łóżek oddziałowych.

13.Współpraca z innym jednostkami organizacyjnymi Szpitala.

II.Świadczenie usług zdrowotnych:

1.Leczenie i diagnozowanie pacjentów przebywających w oddziale zgodnie ze wskazaniami medycznymi oraz ze standardami najnowszej wiedzy i praktyki, stosownie do możliwości podmiotu,

2.Zaznajamianie się ze stanem chorobowym pacjentów, ustalanie ich rozpoznań chorobowych, podejmowanie uzasadnionej weryfikacji ustaleń poczynionych przez asystentów i określanie planu leczenia.

3.Nadzór oraz dbałość o przekazywanie lekarzowi dyżurnemu wyczerpujących informacji o pacjentach hospitalizowanych w oddziale, w szczególności o pacjentach w stanach zagrożenia życia.

4.Prowadzenie codziennego monitoringu chorych przy udziale lekarzy oddziału oraz zespołu pielęgniarskiego.

5.Udzielanie pacjentowi, jego ustawowemu przedstawicielowi lub innej osobie uprawnionej - osobiście lub przez wyznaczonego asystenta - przystępnej informacji o jego stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu.

6.Wnioskowanie oraz organizowanie konsyliów lekarskich w przypadku wystąpienia u pacjenta trudnych do weryfikacji objawów chorobowych oraz trudności w ustaleniu rozpoznania i określenia dalszego procesu diagnostyczno-leczniczego.

7.Stosowanie farmakoterapii zgodnej z obowiązującym receptariuszem szpitalnym oraz prowadzenie racjonalnej i oszczędnej gospodarki lekami i środkami opatrunkowymi, a w razie potrzeb wnioskowanie o zaopatrzenie oddziału (poradni) w leki spoza receptariusza.

8.Wyznaczanie lekarzy asystentów uprawnionych do zlecania badań diagnostycznych oraz farmakologicznych zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami.

9.Przeprowadzanie konsultacji na rzecz pacjentów innych oddziałów lub wskazanie asystentów wykonujących te czynności.

10.Podnoszenie swojej wiedzy zawodowej, bieżące śledzenie wymagań i wytycznych w dziedzinie oraz wprowadzanie lub inspirowanie niezbędnych innowacji do efektywnego wykonywania powierzonych obowiązków.

11.Organizowanie z podległym personelem lekarskim okresowych narad celem omawiania wybranych przypadków chorobowych, sposobu rozpoznania i metod leczenia.

12.Nadzór nad przestrzeganiem przez podległy personel praw pacjenta oraz udzielanie świadczeń zdrowotnych z poszanowaniem intymności i godności osobistej pacjenta.

13.Inne czynności zlecone przez przełożonego związane z rodzajem wykonywanej pracy.

III.Zakres uprawnień:

1.Prawo do odbycia szkolenia BHP oraz przeciwpożarowego, a także w ramach potrzeb, innych szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych.

2.Prawo do doskonalenia zawodowego w zakresie wykonywanych obowiązków.

3.Poprawo do zgłaszania Dyrektorowi Szpitala wniosków, propozycji i zapytań dotyczących realizowanych obowiązków oraz w zakresie doskonalenia pracy.

4.Prawo do wypełniania anonimowej ankiety zadowolenia pracownika.

IV.Zakres ogólnych obowiązków:

1.Wykonywanie pracy sumiennie i starannie oraz stosowanie się do poleceń przełożonych, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.

2.Przestrzeganie ustalonego w zakładzie czasu pracy.

3.Przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie porządku.

4.Przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych.

5.Dbanie o dobro zakładu pracy, ochrona jego mienie oraz zachowywanie w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

6.Przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.

7.Noszenie w sposób widoczny identyfikatora.

3)Ordynator, który pełni jednocześnie funkcję radnego powiatu nie ma wpływu na podejmowanie kluczowych decyzji przez Szpital. Jego zadania skupiają się na planowaniu, organizacji i kontroli pracyzespołu lekarskiego i personelu pomocniczego. Odpowiada za sprawne funkcjonowanie oddziału pod względem lekarskim, administracyjnym i gospodarczym oraz za właściwe leczenie chorych. Bierze również udział w bezpośredniej opiece nad pacjentami oraz sprawuje funkcje administracyjne.

4)Powiązanie, o którym mowa w treści wniosku - powiązanie przez ordynatora, który pełni również funkcję radnego powiatu, to jedyne powiązanie występujące pomiędzy Szpitalem a powiatem jako jego jednostką założycielską.

Pytania

1.Czy na podstawie art. 11n pkt 5 ustawy o CIT Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych (dalej jako: „dokumentacja”), o której mowa w art. 11k tej ustawy, w przypadku gdy zabezpieczenia udziela powiat, a więc transakcja zawierana jest z podmiotem gdzie powiązania wynikają wyłącznie z powiązania z jednostką samorządu terytorialnego?

2.Czy pełnienie przez ordynatora Szpitala funkcji radnego powiatu stanowi powiązanie pomiędzy Szpitalem a powiatem skutkujące wyłączeniem z możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 11n pkt 5 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zgodnie z art. 11k ust. 1 ustawy o CIT podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Stosownie do art. 11k ust. 2 ustawy o CIT, lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek od towarów i usług, przekracza w roku obrotowym następujące progi dokumentacyjne:

-10 000 000 zł - w przypadku transakcji towarowej;

-10 000 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;

-2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej;

-2 000 000 zł - w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

Z definicji legalnej zawartej w art. 11a ust. 1 pkt 4 tej ustawy wynika, że ilekroć w Rozdziale 1a Ceny transferowe jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:

a.podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b.podmioty, na które wywiera znaczący wpływ;

-ten sam inny podmiot lub

-małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c.spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub

d.podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

W świetle art. 11a ust. 2 pkt 1 ww. ustawy przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a.udziałów w kapitale lub

b.praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c.udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego organem założycielskim Wnioskodawcy jest Starostwo Powiatowe a więc urząd obsługujący powiat. Jeżeli więc dojdzie do zawarcia umowy inwestycyjnej, w której powiat udzieli zabezpieczenia, to co do zasady między Wnioskodawcą a powiatem będą miały miejsce transakcje pomiędzy podmiotami powiązanymi, wobec czego Wnioskodawca - w myśl art. 11k ustawy o CIT - jest zobowiązany do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych.

Ustawodawca przewidział jednak wyłączenie obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych ustanawiając przepis art. 11n pkt 5 ustawy o CIT, zgodnie z którym obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych w przypadku gdy powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego przez jednostki samorządu terytorialnego rozumie się gminy, powiaty i województwa.

Z brzmienia art. 11n pkt 5 ustawy o CIT wynika, że obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych nie mają podmioty, u których jedynym czynnikiem kwalifikującym do uznania je za podmioty powiązane jest fakt, że udziały (akcje) w tych podmiotach posiada Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego (związek) lub fakt, że Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego (związek) wywiera znaczący wpływ na te podmioty. Innymi słowy, z brzmienia art. 11n pkt 5 ustawy o CIT wynika, że nie mają obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych te podmioty, które są powiązane bezpośrednio lub pośrednio tylko ze Skarbem Państwa lub jednostką samorządu terytorialnego (związkiem).

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, kiedy to powiat jako jednostka samorządu terytorialnego udzieli Wnioskodawcy zabezpieczenia umowy kredytowej inwestycyjnej, w uznaniu Wnioskodawcy, ze względu na charakter powiązania - wyłącznie z jednostką samorządu terytorialnego, może on skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 11n pkt 5 ustawy o CIT.

Ad. 2

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, pracownik Szpitala - ordynator, pełni również funkcję radnego powiatu. Rozstrzygnięcia więc wymaga czy takie powiązanie osobowe pomiędzy Wnioskodawcą a powiatem wyklucza możliwość skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 11n pkt 5 ustawy o CIT.

Jak już wskazano w pierwszej części stanowiska, zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT ilekroć w Rozdziale 1a Ceny transferowe jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:

a.podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b.podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

-ten sam inny podmiot lub

-małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c.spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub

d.podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

W świetle art. 11a ust. 2 pkt 1 ww. ustawy przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a.udziałów w kapitale lub

b.praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c.udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych.

Rada powiatu to organ stanowiący i kontrolny samorządu powiatowego, a więc ordynator Szpitala posiadający prawo głosu w organie stanowiącym co do zasady ma wpływ na podejmowane decyzje, również w stosunku do Wnioskodawcy, w zakresie wyrażenia zgody na udzielenie zabezpieczenia. Niemniej jednak wskazać należy, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatu uchwały rady powiatu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady. Biorąc niniejsze pod uwagę, należy uznać, że taki sposób podejmowania uchwał powoduje, że ordynator Szpitala nie ma znaczącego wpływu na decyzje podejmowane przez powiat. Ponadto, zgodnie z art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT przez wywieranie znaczącego wpływu rozumie się faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. Wskazać więc należy, że ordynator konkretnego oddziału jako jednostki organizacyjnej Szpitala wpływa na działalność Wnioskodawcy, ale tylko w zakresie swoich zadań w obrębie danego oddziału. Ordynator w ramach swoich kompetencji nie ma możliwości wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych w Szpitalu, gdyż w zakresie jego zadań leży wyłącznie sprawowanie stałego nadzoru nad działalnością oddziału.

Zdaniem Wnioskodawcy, pełnienie funkcji radnego powiatu przez ordynatora Szpitala nie wyklucza możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 11n pkt 5 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Ustawą z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193; dalej: „ustawa nowelizująca”) zmieniono przepisy m.in. w zakresie cen transferowych.

Od 1 stycznia 2019 r. zasady dokumentacji cen transferowych ujęte zostały w Rozdziale 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 11k ust. 1 ustawy o CIT:

Podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania w postaci elektronicznej lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy, w terminie do końca dziesiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

W myśl art. 11k ust. 2 ustawy o CIT:

Lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość przekracza w roku podatkowym następujące progi dokumentacyjne:

1) 10 000 000 zł - w przypadku transakcji towarowej;

2) 10 000 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;

3) 2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej;

4) 2 000 000 zł - w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

W świetle definicji przedstawionej w art. 11a ust. 1 pkt 4, 5 i 6 ustawy o CIT:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

4)  podmiotach powiązanych - oznacza to:

a)  podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b)  podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

-   ten sam inny podmiot lub

- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c)  spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d)  podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład;

5)  powiązaniach - oznacza to relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi;

6)  transakcji kontrolowanej - oznacza to identyfikowane na podstawie rzeczywistych zachowań stron działania o charakterze gospodarczym, w tym przypisywanie dochodów do zagranicznego zakładu, których warunki zostały ustalone lub narzucone w wyniku powiązań.

Według art. 11a ust. 2 ustawy o CIT:

Przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

1) posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a) udziałów w kapitale lub

b) praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c) udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub

2) faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

3) pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Ustawodawca przewidział jednak wyłączenie obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych ustanawiając m.in. przepis art. 11n pkt 5 ustawy o CIT, zgodnie z którym:

Obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11k ust. 1, nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych w przypadku gdy powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami.

Jak stanowi art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2267):

Ilekroć w ustawie jest mowa o jednostkach samorządu terytorialnego − rozumie się przez to gminy, powiaty i województwa.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1526 ze zm.):

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Jak stanowi art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym:

Organami powiatu są:

1) rada powiatu;

2) zarząd powiatu.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:

Rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu, z zastrzeżeniem przepisów o referendum powiatowym.

Jak stanowi art. 12 pkt  8 lit. a ustawy o samorządzie powiatowym:

Do wyłącznej właściwości rady powiatu należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych powiatu dotyczących: zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady powiatu jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady powiatu.

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:

Rada powiatu kontroluje działalność zarządu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych. W tym celu powołuje komisję rewizyjną.

Zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:

Na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawach rada powiatu stanowi akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze powiatu.

Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 633 ze zm.):

Jednostka samorządu terytorialnego może utworzyć i prowadzić podmiot leczniczy w formie:

1) spółki kapitałowej;

2) jednostki budżetowej;

3) samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.

Stosownie do art. 38 ust. 2 ustawy o działalności leczniczej:

Jednostka samorządu terytorialnego może nałożyć na podmiot leczniczy będący:

1) spółką kapitałową, w której jedynym albo większościowym udziałowcem albo akcjonariuszem jest ta jednostka,

2) samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej lub samorządową jednostką budżetową, dla których ta jednostka jest podmiotem tworzącym

- obowiązek wykonania określonego zadania.

Z brzmienia art. 11n pkt 5 ustawy o CIT wynika, że obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych nie mają podmioty, u których jedynym czynnikiem kwalifikującym do uznania je za podmioty powiązane jest fakt, że udziały (akcje) w tych podmiotach posiada Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego (związek) lub fakt, że Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego (związek) wywiera znaczący wpływ na te podmioty. Innymi słowy, z brzmienia art. 11n pkt 5 ustawy o CIT wynika, że nie mają obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych te podmioty, które są powiązane bezpośrednio lub pośrednio tylko ze Skarbem Państwa lub jednostką samorządu terytorialnego (związkiem).

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia:

-czy na podstawie art. 11n pkt 5 ustawy o CIT Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych , o której mowa w art. 11k ustawy o CIT, w przypadku gdy zabezpieczenia udziela powiat, a więc transakcja zawierana jest z podmiotem gdzie powiązania wynikają wyłącznie z powiązania z jednostką samorządu terytorialnego

oraz

-czy pełnienie przez ordynatora Szpitala funkcji radnego powiatu stanowi powiązanie pomiędzy Szpitalem a powiatem skutkujące wyłączeniem z możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 11n pkt 5 ustawy o CIT.

W związku z powyższym, aby udzielić odpowiedzi na Państwa wątpliwości należy ustalić, czy w sprawie występują także inne rodzaje powiązań pomiędzy Szpitalem a jednostką samorządu terytorialnego niż te wynikające wyłącznie z powiązania z jednostką samorządu terytorialnego.

W przypadku gdy oprócz powiązań wynikających wyłącznie z powiązań z jednostką samorządu terytorialnego występują inne powiązania to w takim przypadku nie będzie możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11n pkt 5 ustawy o CIT.

We wniosku wskazano, że w sprawie występuje powiązanie osobowe w postaci ordynatora Szpitala, który pełni jednocześnie funkcję radnego powiatu. Osoba ordynatora wiąże szpital i powiat, zatem należy ustalić czy w takim przypadku występują powiązania, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 i 5 w zw. z art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT. W konsekwencji istotne jest ustalenie czy ordynator ma wpływ na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych w Szpitalu.

W analizowanej sprawie stwierdzić należy, że ordynator, który pełni jednocześnie funkcję radnego powiatu nie ma wpływu na podejmowanie kluczowych decyzji przez Szpital. Jak wynika bowiem z opisu sprawy jego zadania skupiają się na planowaniu, organizacji i kontroli pracy zespołu lekarskiego i personelu pomocniczego. Odpowiada za sprawne funkcjonowanie oddziału pod względem lekarskim, administracyjnym i gospodarczym oraz za właściwe leczenie chorych. Bierze również udział w bezpośredniej opiece nad pacjentami oraz sprawuje funkcje administracyjne. Kluczowe decyzje gospodarcze w Szpitalu podejmuje Dyrektor Szpitala.

Jak wynika z powyższego opisu ordynator, który jednocześnie pełni funkcję radnego nie ma wpływu na podejmowanie kluczowych decyzji w Szpitalu, zatem taki przypadek nie wypełnia dyspozycji przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 i 5 w zw. z art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT.

Zatem zasadnym jest uznanie, że w sprawie występują tylko powiązania wynikające wyłącznie z powiązań Szpitala z powiatem (jednostką samorządu terytorialnego), a osoba ordynatora, która nie ma wpływu na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych w Szpitalu i która jednocześnie pełni funkcję rannego powiatu nie ma wpływu na możliwość skorzystania przez Państwa ze zwolnienia z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11n pkt 5 ustawy o CIT.

Wobec powyższego należy zgodzić się z Państwem, że gdy to powiat jako jednostka samorządu terytorialnego udzieli Wnioskodawcy zabezpieczenia umowy kredytowej inwestycyjnej, to Szpital może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 11n pkt 5 ustawy o CIT, bowiem w sprawie występują powiązania wynikające wyłącznie z powiązaniem z jednostką samorządu terytorialnego.

Także mają Państwo rację w przypadku stwierdzenia, że pełnienie funkcji radnego powiatu przez ordynatora Szpitala nie wyklucza możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 11n pkt 5 ustawy o CIT. Jak wykazano powyżej ordynator Szpitala nie ma wpływu na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych w Szpitalu, zatem w sprawie nie występują inne powiązania niż te wynikające z powiązania z jednostką samorządu terytorialnego.

Mając na uwadze powyższe Państwa stanowiskiem w zakresie pytania nr 1 i nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (....). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).