Obowiązki płatnika w związku z wypłatą środków przez Kółko rolnicze na rzecz członków. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.19.2023.1.DJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.19.2023.1.DJ

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z wypłatą środków przez Kółko rolnicze na rzecz członków.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni  Państwo,

stwierdzam,  że  Państwa  stanowisko  w  sprawie  oceny  skutków  podatkowych  opisanego  zdarzenia  przyszłego  w  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  jest  prawidłowe.

Zakres  wniosku  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej

9  stycznia  2023  r.  wpłynął  Państwa  wniosek  z  9  stycznia  2023  r.  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej,  który  dotyczy  podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych.  Uzupełnili  go  Państwo  pismami,  które  wpłynęły  13  stycznia  2023  r.  oraz  6  lutego  2023  r.  Treść  wniosku  jest  następująca:

Opis  zdarzenia  przyszłego 

Wnioskodawca,  tj.  Kółko  Rolnicze  powstało  w  latach  osiemdziesiątych  ubiegłego  wieku.  Jego  celem  statutowym  jest:

1.Utrwalaniewłasnościiprawadziedziczeniaindywidualnychgospodarstwrolnych.

2.Równoprawnetraktowaniezawodurolnikazinnymigrupamizawodowymi.

3.Obronaprawiinteresówzawodowych,materialnych,socjalnychikulturalnychrolnikówindywidualnychorazichrodzin.

4.Rozwójindywidualnychgospodarstwrolnychiwzrostichproduktywności.

5.Zapewnienieopłacalnościprodukcjirolnejinależytegowyposażeniarolnictwawśrodkiprodukcji.

6.Poprawamaterialnych,socjalnychioświatowo-kulturalnychwarunkówpracyiżycialudnościrolniczej.

Kółko  Rolnicze  jest  osobą  prawną  i  jest  zarejestrowane  w  Krajowym  Rejestrze  Sądowym.  Członkami  Kółka  Rolniczego  jest  (…)  rolników  indywidualnych  prowadzących  gospodarstwa  rolne  jednocześnie  zamieszkałych  w  (…)  oraz  będących  osobami  fizycznymi.  W  kwietniu  2021  r.  Wnioskodawca  otrzymał  środki  ze  sprzedaży  nieruchomości  stanowiącej  działkę  gruntu  nr  (…),  położonej  w  (…)  której  był  właścicielem.  Wnioskodawca  otrzymał  kwotę  (…)  zł. 

Zgromadzenie  członków  Kółka  Rolniczego  jako  organ  upoważniony  do  podejmowania  decyzji  w  imieniu  Kółka  Rolniczego  zamierza  podjąć  uchwałę,  o  przeznaczeniu  i  wypłacie  dla  każdego  z  członków  Kółka  Rolniczego  kwoty  (…)  zł.  Wypłata  nastąpi  zgodnie  z  zapisem  (...) Statutu  Kółka  Rolniczego:  „Członek  Kółka  Rolniczego  ma  prawo  uczestniczyć  w  podziale  nadwyżki  bilansowej”. 

Wnioskodawca  pragnie  zauważyć,  że  wypłacone  środki  nie  pochodzą  z  wkładów  czy  też  składek  członkowskich  poszczególnych  członków  Kółka  Rolniczego,  na  rzecz  których  będzie  dokonana  wypłata  środków  co  mogłoby  mieć  wpływ  na  sposób  opodatkowania  (nie  jest  to  zwrot  wkładów  czy  też  składek  członkowskich). 

Wnioskodawca  wskazał,  że  w  celu  zasięgnięcia  informacji  o  prawidłowym  sposobie  opodatkowania  takiej  wypłaty  konsultował  to  zarówno  z  pracownikami  Urzędu  Skarbowego  jak  i  Infolinii  Podatkowej  Ministra  Finansów.  Przeprowadzone  rozmowy  telefoniczne  nie  dały  jednoznacznej  odpowiedzi,  czy  Kółko  Rolnicze  ma  jako  płatnik  potrącić  12%  podatku    PIT-8AR,  czy  też  nie  jest  w  takim  przypadku  płatnikiem  i  powinno  wypłacić  całą  kwotę  (…)    swoim  członkom  i  wystawić  PIT-11    w  tym  wypadku  wypłata  taka  byłaby  później  opodatkowana  u  poszczególnych  członków  w  ich  rocznych  zeznaniach  podatkowych  podatku  PIT.

Pytanie

Jaki  jest  prawidłowy  sposób  opodatkowania  powyższej  operacji  wypłaty  środków,  której  zamierza  dokonać  Kółko  Rolnicze  i  jakie    obowiązki  na  gruncie  ustawy  o  PIT?

Państwa  stanowisko  w  sprawie

Zdaniem  Wnioskodawcy,  w  świetle  obowiązujących  przepisów  podatkowych  poniższy  sposób  opodatkowania  jest  prawidłowy  i  wiąże  się  on  z  niżej  wskazanymi  obowiązkami  dla  stron  tej  operacji.

Wnioskodawca  winien  wypłacić  poszczególnym  członkom  całość  uchwalonej  kwoty  bez  potrącania  i  przekazywania  do  US  zaliczki  na  podatek  dochodowy,  gdyż  nie  ma  takiego  obowiązku.

Wnioskodawca  jako  wypłacający  sporządza  dla  każdego  z  członków  Kółka  Rolniczego  „Informację  o  przychodach  z  innych  źródeł  oraz  o  dochodach  i  pobranych  zaliczkach  na  podatek  dochodowy  PIT-11  ”,  w  której  ujmuje  kwotę  wypłaconą  członkowi  w  części  F,  jako  przychód  opodatkowany  zgodnie  z  art.  20  ust.  1  ustawy  o  PIT. 

Ocena  stanowiska 

Stanowisko,  które  przedstawili  Państwo  we  wniosku  jest  prawidłowe. 

Uzasadnienie  interpretacji  indywidualnej

Zgodnie  z  treścią  art.  9  ust.  1  ustawy  z  dnia  26  lipca  1991  r.  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  (Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  2647  ze  zm.):

Opodatkowaniu  podatkiem  dochodowym  podlegają  wszelkiego  rodzaju  dochody,  z  wyjątkiem  dochodów  wymienionych  w  art.  21,  52,  52a  i  52c  oraz  dochodów,  od  których  na  podstawie  przepisów  Ordynacji  podatkowej  zaniechano  poboru  podatku.

Stosownie  do  treści  art.  11  ust.  1  ww.  ustawy:

Przychodami,  z  zastrzeżeniem  art.  14-15,  art.  17  ust.  1  pkt  6,  9,  10  w  zakresie  realizacji  praw  wynikających  z  pochodnych  instrumentów  finansowych,  pkt  11,  art.  19,  art.  25b,  art.  30ca,  art.  30da  i  art.  30f,    otrzymane  lub  postawione  do  dyspozycji  podatnika  w  roku  kalendarzowym  pieniądze  i  wartości  pieniężne  oraz  wartość  otrzymanych  świadczeń  w  naturze  i  innych  nieodpłatnych  świadczeń.

W  myśl  art.  10  ust.  1  pkt  9  ww.  ustawy:

Źródłami  przychodów    inne  źródła. 

Zgodnie  z  art.  20  ust.  1  tejże  ustawy:

Za  przychody  z  innych  źródeł,  o  których  mowa  w  art.  10  ust.  1  pkt  9,  uważa  się  w  szczególności:  kwoty  wypłacone  po  śmierci  członka  otwartego  funduszu  emerytalnego  wskazanej  przez  niego  osobie  lub  członkowi  jego  najbliższej  rodziny,  w  rozumieniu  przepisów  o  organizacji  i  funkcjonowaniu  funduszy  emerytalnych,  kwoty  uzyskane  z  tytułu  zwrotu  z  indywidualnego  konta  zabezpieczenia  emerytalnego  oraz  wypłaty  z  indywidualnego  konta  zabezpieczenia  emerytalnego,  w  tym  także  dokonane  na  rzecz  osoby  uprawnionej  na  wypadek  śmierci  oszczędzającego,  zasiłki  pieniężne  z  ubezpieczenia  społecznego,  alimenty,  stypendia,  świadczenia  otrzymane  z  tytułu  umowy  o  pomocy  przy  zbiorach,  dotacje  (subwencje)  inne  niż  wymienione  w  art.  14,  dopłaty,  nagrody  i  inne  nieodpłatne  świadczenia  nienależące  do  przychodów  określonych  w  art.  12-14  i  art.  17.

Jak  dowodzi  użycie  sformułowania  „w  szczególności”,  definicja  przychodów  z  innych  źródeł  ma  charakter  otwarty  i  nie  ma  przeszkód,  aby  do  tej  kategorii  zaliczyć  również  przychody  inne  niż  wymienione  wprost  w  przepisie  art.  20  ust.  1  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych.  O  przychodzie  podatkowym  z  innych  źródeł  należy  bowiem  mówić  w  każdym  przypadku,  kiedy  u  podatnika  wystąpią  realne  korzyści  majątkowe.

W  myśl  art.  42a  ust.  1  przedmiotowej  ustawy:

Osoby  fizyczne  prowadzące  działalność  gospodarczą,  osoby  prawne  i  ich  jednostki  organizacyjne  oraz  jednostki  organizacyjne  niemające  osobowości  prawnej,  które  dokonują  wypłaty  należności  lub  świadczeń,  o  których  mowa  w  art.  20  ust.  1,  z  wyjątkiem  dochodów  (przychodów)  wymienionych  w  art.  21,  art.  52,  art.  52a  i  art.  52c  oraz  dochodów,  od  których  na  podstawie  przepisów  Ordynacji  podatkowej  zaniechano  poboru  podatku,  od  których  nie    obowiązane  pobierać  zaliczki  na  podatek  lub  zryczałtowanego  podatku  dochodowego,    obowiązane  sporządzić  informację  według  ustalonego  wzoru  o  wysokości  przychodów  i  przesłać    podatnikowi  oraz  urzędowi  skarbowemu,  przy  pomocy  którego  naczelnik  urzędu  skarbowego  właściwy  według  miejsca  zamieszkania  podatnika  wykonuje  swoje  zadania,  a  w  przypadku  podatników,  o  których  mowa  w  art.  3  ust.  2a,  urzędowi  skarbowemu,  przy  pomocy  którego  naczelnik  urzędu  skarbowego  właściwy  w  sprawach  opodatkowania  osób  zagranicznych  wykonuje  swoje  zadania.

Zgodnie  z  art.  42g  ust.  1  ww.  ustawy:

1)urzędowiskarbowemu-wterminiedokońcastyczniarokunastępującegoporokupodatkowym;

2)podatnikowi-wterminiedokońcalutegorokunastępującegoporokupodatkowym.

Należy  zaznaczyć,  że  kółka  rolnicze  działają  w  oparciu  o  ustawę  z  dnia  8  października  1982  r.  o  społeczno-zawodowych  organizacjach  rolników  (Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  281  ze  zm.).  Kółko  rolnicze  jest  dobrowolną,  niezależną  i  samorządną,  społeczno-zawodową  organizacją  rolników  indywidualnych,  reprezentującą  całokształt  ich  interesów  zawodowych  i  społecznych.

Zgodnie  z  art.  18  ust.  1  ustawy  o  społeczno-zawodowych  organizacjach  rolników:

Kółko  rolnicze  podlega  obowiązkowi  rejestracji  w  Krajowym  Rejestrze  Sądowym,  zwanym  dalej  „rejestrem”.

W  myśl  natomiast  art.  18  ust.  3  tejże  ustawy:

Z  chwilą  dokonania  rejestracji,  o  której  mowa  w  ust.  1,  kółko  rolnicze  nabywa  osobowość  prawną.

Z  powyższych  przepisów  wynika  zatem,  że  kółko  rolnicze  jest  osobą  prawną.

Z  przedstawionego  we  wniosku  zdarzenia  przyszłego  można  wywieść,  że  w  związku  ze  sprzedażą  nieruchomości  stanowiącej  działkę  gruntu,  której  Państwo  byli  właścicielami  Zgromadzenie  członków  Kółka  Rolniczego  zamierza  podjąć  uchwałę,  o  przeznaczeniu  i  wypłacie  dla  każdego  z  członków  Kółka  Rolniczego  kwoty  (…)  zł.  Wypłata  nastąpi  zgodnie  z  zapisem  (...)  Statutu  Kółka  Rolniczego:  „Członek  Kółka  Rolniczego  ma  prawo  uczestniczyć  w  podziale  nadwyżki  bilansowej”.  Wypłacone  środki  nie  pochodzą  z  wkładów  czy  też  składek  członkowskich  poszczególnych  członków  Kółka  Rolniczego,  na  rzecz  których  będzie  dokonana  wypłata  środków  (nie  jest  to  zwrot  wkładów  czy  też  składek  członkowskich).

Biorąc  pod  uwagę  przedstawiony  opis  zdarzenia  przyszłego  oraz  powołane  przepisy  prawa  podatkowego  należy  zgodzić  się  z  Państwa  stanowiskiem,  że  wypłacone  członkom  Kółka  Rolniczego  środki  stanowić  będą  przychód  z  innych  źródeł    zgodnie  z  art.  20  ust.  1  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych.  Tym  samym  nie  będą  Państwo  zobowiązani  do  pobrania  i  przekazania  do  urzędu  skarbowego  zaliczki  na  podatek  dochodowy.  Jednakże,  w  związku  z  powyższym,  będzie  na  Państwu  ciążył  obowiązek  sporządzenia  i  przekazania  podatnikom  (członkom  Kółka  Rolniczego)  i  właściwemu  urzędowi  skarbowemu  stosownej  informacji  PIT-11,  o  której  mowa  w  art.  42a  ust.  1  oraz  42g  cytowanej  ustawy  podatkowej.  Kwotę  otrzymanych  przez  członków  Kółka  Rolniczego  środków  należy  wykazać  w  części  F  informacji  PIT-11  jako  przychód,  o  którym  mowa  w  art.  20  ust.  1  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych.

Dodatkowe  informacje

Informacja  o  zakresie  rozstrzygnięcia

Interpretacja  dotyczy  zdarzenia  przyszłego,  które  Państwo  przedstawili  i  stanu  prawnego,  który  obowiązuje  w  dniu  wydania  interpretacji.

Pouczenie  o  funkcji  ochronnej  interpretacji

·Funkcjęochronnąinterpretacjiindywidualnychokreślająprzepisyart.14k-14nbustawyzdnia29sierpnia1997r.–Ordynacjapodatkowa(Dz.U.z2022r.poz.2651zezm.).Interpretacjabędziemogłapełnićfunkcjęochronną,jeśli:Państwasytuacjabędziezgodna(tożsama)zopisemstanufaktycznegolubzdarzeniaprzyszłegoizastosująsięPaństwodointerpretacji.

·Zgodniezart.14na§1Ordynacjipodatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  Ordynacji  podatkowej  nie  stosuje  się,  jeśli  stan  faktyczny  lub  zdarzenie  przyszłe  będące  przedmiotem  interpretacji  indywidualnej  jest  elementem  czynności,  które    przedmiotem  decyzji  wydanej:

1)zzastosowaniemart.119a;

2)wzwiązkuzwystąpieniemnadużyciaprawa,októrymmowawart.5ust.5ustawyzdnia11marca2004r.opodatkuodtowarówiusług;

3)zzastosowaniemśrodkówograniczającychumownekorzyści.

Zgodnie  z  art.  14na  §  2  Ordynacji  podatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  nie  stosuje  się,  jeżeli  korzyść  podatkowa,  stwierdzona  w  decyzjach  wymienionych  w  §  1,  jest  skutkiem  zastosowania  się  do  utrwalonej  praktyki  interpretacyjnej,  interpretacji  ogólnej  lub  objaśnień  podatkowych.

Pouczenie  o  prawie  do  wniesienia  skargi  na  interpretację

Mają  Państwo  prawo  do  zaskarżenia  tej  interpretacji  indywidualnej  do  Wojewódzkiego  Sądu  Administracyjnego.  Zasady  zaskarżania  interpretacji  indywidualnych  reguluje  ustawa  z  dnia  30  sierpnia  2002  r.  Prawo  o  postępowaniu  przed  sądami  administracyjnymi    (Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  329,  ze  zm.;  dalej  jako  „PPSA”). 

Skargę  do  Sądu  wnosi  się  za  pośrednictwem  Dyrektora  KIS  (art.  54  §  1  PPSA).  Skargę  należy  wnieść  w  terminie  trzydziestu  dni  od  dnia  doręczenia  interpretacji  indywidualnej  (art.  53  §  1  PPSA):

·wformiepapierowej,wdwóchegzemplarzach(oryginałiodpis)naadres:KrajowaInformacjaSkarbowa,ul.TeodoraSixta17,43-300Bielsko-Biała(art.47§1PPSA),albo

·wformiedokumentuelektronicznego,wjednymegzemplarzu(bezodpisu),naadresElektronicznejSkrzynkiPodawczejKrajowejInformacjiSkarbowejnaplatformieePUAP:/KIS/SkrytkaESP(art.47§3iart.54§1aPPSA).

Skarga  na  interpretację  indywidualną  może  opierać  się  wyłącznie  na  zarzucie  naruszenia  przepisów  postępowania,  dopuszczeniu  się  błędu  wykładni  lub  niewłaściwej  oceny  co  do  zastosowania  przepisu  prawa  materialnego.  Sąd  jest  związany  zarzutami  skargi  oraz  powołaną  podstawą  prawną  (art.  57a  PPSA).

Podstawa  prawna  dla  wydania  interpretacji

Podstawą  prawną  dla  wydania  tej  interpretacji  jest  art.  13  §  2a  oraz  art.  14b  §  1  ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997  r.    Ordynacja  podatkowa  (Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  2651  ze  zm.).