Ulga prorodzinna - limit dochodów. - Interpretacja - 0112-KDSL1-1.4011.40.2023.1.MW

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.40.2023.1.MW

Temat interpretacji

Ulga prorodzinna - limit dochodów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 3 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z tzw. ulgi prorodzinnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani mężatką od 2000 roku do dzisiaj. W 2020 r. osiągnęła Pani dochody ze stosunku pracy (PIT-37) (…), Pani mąż ma firmę budowlaną i jest na ryczałcie. Mają Państwo dwójkę dzieci, starsza córka studiuje i pracuje. Jej dochód w 2020 r. przekroczył limit 3.089 zł. Młodszy syn w 2020 r. uczył się w szkole podstawowej, nie osiągał dochodu. Za rok 2020 rozliczyła się Pani indywidualnie za pomocą kreatora podatkowego na formularzu PIT-37. W związku z tym, że córka przekroczyła limit dochodów nie mogła Pani skorzystać z ulgi prorodzinnej na nią. Kreator zasugerował, że nie może Pani także odliczyć ulgi na młodsze dziecko. Tak też Pani zrobiła w rozliczeniu za rok 2020, nie korzystając z ulgi. Prawdopodobnie kreator przyjął, że limit dochodów do ulgi został przekroczony (56 tys. zł ). Według Pani wiedzy limit 56 tys. zł dotyczy osób, które nie pozostają w związku małżeńskim. Pani jest mężatką. Mąż jest tylko na ryczałcie i nie mogą się Państwo razem rozliczać, mąż nie może również skorzystać z ulgi ze względu na formę opodatkowania. Jego dochodów nie wlicza się również do limitu przy uldze na 1 dziecko.

Pytanie

Jaki limit dochodów powinna Pani przyjąć do rozliczenia ulgi prorodzinnej, jako osoba w związku małżeńskim rozliczająca się sama 56.000 zł czy 112.000 zł?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, że pozostawanie w związku małżeńskim przesądza o limicie dochodów na poziomie 112.000 zł do ulgi prorodzinnej na jedno dziecko. Forma opodatkowania męża - ryczałt nie daje możliwości wspólnego rozliczenia, jego dochodów nie wlicza się do tego limitu, dlatego tylko Pani dochody wlicza się do limitu i do wysokości 112.000 zł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Analiza przedmiotowej sprawy zostanie dokonana w odniesieniu do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym w 2020 r. 

W myśl przepisu art. 27f ust. 1 ww. ustawy:

Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1)wykonywał władzę rodzicielską;

2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

W myśl art. 27f ust. 2 cytowanej ustawy:

Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1)jednego małoletniego dziecka – kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,

b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2)dwojga małoletnich dzieci – kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3)trojga i więcej małoletnich dzieci – kwota:

a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b)166,67 zł na trzecie dziecko,

c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Jak wynika z art. 27f ust. 2a ww. ustawy:

Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Na podstawie art. 27f ust. 2b powołanej ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

Stosownie do treści art. 27f ust. 2c ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;

2)wstąpiło w związek małżeński.

Przy czym, ulga prorodzinna nie ma zastosowania w sytuacji, gdy do dziecka podatnika mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, co wynika z art. 27f ust. 7 w zw. z art. 6 ust. 8 cyt. ustawy.

Na podstawie art. 27f ust. 4 ww. ustawy:

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

Na podstawie art. 27f ust. 5 ww. ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1)odpis aktu urodzenia dziecka;

2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Art. 27f ust. 6 wskazanej ustawy stanowi natomiast, że:

Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Wskazany wyżej przepis art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obejmuje swoją dyspozycją dzieci:

Do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym i nauce lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub uzyskały przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek określonej w art. 27 ust. 1b pkt 1 oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Przystępując do analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego podkreślić należy, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Odnosząc się do możliwości skorzystania przez Panią z przedmiotowej ulgi należy zwrócić uwagę, że w przypadku odliczenia przysługującego na jedno dziecko (spełniającego warunki, o których mowa w ww. przepisach) istnieje ograniczenie zastosowania tej ulgi, polegające na wprowadzeniu przez ustawodawcę limitu dochodów, stosownie do art. 27f ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem łączne dochody podatnika pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie mogą przekroczyć w roku podatkowym kwoty 112 000 zł.

Wysokość tych dochodów ustalić należy zaś w sposób określony w powołanym wyżej art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, należy pomniejszyć o kwotę składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Przy czym wskazać należy, że stosownie do treści art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

We wniosku wskazała Pani, że wraz z mężem mają Państwo dwójkę dzieci, starsza córka studiuje i pracuje. Jej dochód w 2020 r. przekroczył limit 3 089 zł. Młodszy syn w 2020 r. uczył się w szkole podstawowej, nie osiągał dochodu. W związku z tym, że córka przekroczyła limit dochodów wskazała Pani, że nie mogła skorzystać z ulgi prorodzinnej na nią. W 2020 r. osiągnęła Pani dochody ze stosunku pracy (PIT-37) w wysokości (…), natomiast mąż ma firmę budowlaną i jest na ryczałcie. Pani zdaniem nie mogą się Państwo razem rozliczać, mąż nie może również skorzystać z ulgi ze względu na formę opodatkowania, a jego dochodów nie wlicza się także do limitu przy uldze na 1 dziecko.

W związku z powyższym powzięła Pani wątpliwości jaki limit dochodów powinna Pani przyjąć w zaistniałym stanie faktycznym do rozliczenia ulgi prorodzinnej, jako osoba w związku małżeńskim rozliczająca się sama: 56 000 zł czy 112 000 zł.

Zwracam uwagę, że w przypadku dzieci pełnoletnich, na prawo do skorzystania z ulgi ma wpływ wysokość zarobków dziecka.

Ustawodawca dokładnie określił kwotę dochodów, jaką może uzyskać dziecko by rodzic nie utracił prawa do zastosowania ulgi prorodzinnej. W roku podatkowym, który jest przedmiotem Pani zapytania, kwota ta wynosiła 3 089 zł i dotyczyła ona dochodów dzieci pełnoletnich podlegających opodatkowaniu przede wszystkim na zasadach ogólnych, a więc w szczególności z umowy o pracę, umów o dzieło, czy też zleceń.

W analizowanej sprawie wskazała Pani, że starsze dziecko studiuje i pracuje, a jego dochód przekroczył kwotę 3 089 zł - fakt przekroczenia ww. kwoty - określonej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych - skutkuje utratą przez Panią prawa do odliczenia przedmiotowej ulgi w odniesieniu do starszego dziecka. Zatem, w tej sytuacji, możliwość skorzystania z omawianej ulgi jest ograniczona do odliczenia przysługującego na jedno dziecko – uczące się w szkole podstawowej.

Zgodnie z przepisem art. 27f ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku chęci skorzystania z ulgi prorodzinnej na jedno małoletnie dziecko, łączne dochody podatnika pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie mogą przekroczyć w roku podatkowym kwoty 112 000 zł.

Do ww. limitu, o którym mowa w art. 27f ust. 2 pkt 1 ustawy, uwzględniając zapisy art. 27f ust. 2a, nie wlicza się m.in. dochodów, do których mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że pozostawała Pani w 2020 r. w związku małżeńskim – przysługuje Pani cały limit dochodów wskazany w ustawie dla małżonków, tj. kwota 112 000 zł.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).