Opodatkowanie sprzedaży energii elektrycznej. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.902.2022.3.AG

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.902.2022.3.AG

Temat interpretacji

Opodatkowanie sprzedaży energii elektrycznej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 17 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 4 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 21 stycznia 2023 r. (wpływ 25 stycznia 2023 r.) oraz 6 marca 2023 r. (wpływ 29 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Rolnik indywidualny posiadający (...), prowadzący działy specjalne produkcji rolnej (hodowla indyków – PKD 01.47.Z). Gospodarstwo rolne jako prosument wytworzą i wprowadzają do sieci energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w mikroinstalacji. Nadwyżkę energii wyprodukowanej przez panele fotowoltaiczne zainstalowane na budynku, w którym przechowywane są indyki, sprzedaje w systemie net billing na podstawie ustawy z dnia 27 stycznia o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Umowa na sprzedaż i dystrybucję jest nieskonsolidowana, oznacza to, że jest dwóch różnych sprzedawców, inny do sprzedaży energii, inny do jej dystrybucji. Co z tym idzie nie ma depozytu wirtualnego, a wynagrodzenie za sprzedaną nadwyżkę energii wpływa na konto gospodarstwa rolnego na podstawie wystawionej faktury sprzedaży. Prosument ze środków, które otrzyma, zobowiązany jest do zapłaty opłaty dystrybucyjnej do innej firmy zajmującej się dystrybucją energii.

W uzupełnieniu z 21 stycznia 2023 r. (wpływ 25 stycznia 2023 r.) udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytanie:

Czy jest Pan prosumentem energii odnawialnej, prosumentem zbiorowym energii odnawialnej czy też prosumentem wirtualnym energii odnawialnej i czy uzyskuje Pan przychody wynikające z rozliczeń wytworzonej energii, o których mowa w art. 4 ust. 11 pkt 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1378 ze zm.)?

Jest Pan osobą fizyczną – rolnikiem indywidualnym prowadzącym działy specjalne produkcji rolnej oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z działów specjalnych produkcji rolnej (chów i hodowla drobiu – indyki rzeźne – PKD 01.47.Z.) ustalanego przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu PIT-6 oraz czynnym podatnikiem podatku VAT.

W 2022 r. założył Pan mikroinstalację fotowoltaiczną o mocy 40 kW na potrzeby prowadzonego gospodarstwa rolnego (w tym działów specjalnych produkcji rolnej).

Mikroinstalacja nie obsługuje Pana gospodarstwa domowego.

Zgodnie z Ustawą o OZE (Odnawialnych Źródłach Energii) prosumentem energii odnawialnej może być osoba fizyczna prowadząca gospodarstwo rolne, rybackie, sadownicze, hodowcy, pod warunkiem że działalność ta nie jest regulowana Ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o Swobodzie Działalności Gospodarczej. I tak właśnie jest w Pana przypadku, jest Pan producentem i konsumentem energii odnawialnej.

Jednak, jak się okazało, nie może być Pan prosumentem, który może korzystać z systemu rozliczeń określonego w art. 4 ust. 1 Ustawy o OZE, ponieważ nie ma Pan zawartej umowy kompleksowej na zakup energii elektrycznej i usług dystrybucji energii z jednym podmiotem.

Ma Pan zawartą umowę o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej na rzecz Wytwórcy w mikroinstalacji nierozliczanego na podstawie art. 4 ust. 1 Ustawy o OZE z (…).

Ma Pan również zawartą umowę sprzedaży energii elektrycznej zawartą z firmą (…). Umowa ta zawarta jest na dłuższy okres i zerwanie jej w trakcie trwania wiązałoby się dla Pana z poniesieniem wysokich kar finansowych. Podmiot ten, od którego kupuje Pan energię, został wskazany do OSD (Operatora Systemu Dystrybucji) jako Sprzedawca Zobowiązany, kupujący całość nadwyżki wyprodukowanej przez fotowoltaikę energii, która nie została wykorzystana na potrzeby własne (w gospodarstwie rolnym i hodowli indyków). Wybór kupującego nadwyżkę energii z mikroinstalacji jest załącznikiem do umowy o świadczenie usług dystrybucji energii z (…).

Jak już wspomniał Pan, bez umowy kompleksowej nie może Pan skorzystać z rozliczeń dla Prosumenta OZE, np. z depozytu wirtualnego. W Pana przypadku pozostało jedynie sprzedaż nadwyżki energii ponad zużycie na własne potrzeby przez Sprzedawcę Zobowiązanego (zgodnie z Ustawą o OZE), a wytwarzanie energii nie stanowi przeważającej działalności i nie występuje w sposób ciągły i systematyczny, a jedynie sporadycznie. Jeśli taka nadwyżka wystąpi, wówczas wystawia Pan fakturę dla kupującego energię po cenie ogłoszonej przez URE (Urząd Regulacji Energetyki) z obowiązującą stawką VAT, który rozlicza Pan z Urzędem Skarbowym, a należność z tej faktury wpływa na konto bankowe gospodarstwa rolnego.

Ponadto w uzupełnieniu z 6 marca 2023 r. (wpływ 29 marca 2023 r.) wskazał Pan, że po bardziej wnikliwej analizie niektórych przepisów widzi Pan, że w pierwszym piśmie o wydanie interpretacji indywidualnej z 17 listopada 2022 r. błędnie określał Pan siebie jako Prosumenta korzystającego z systemu rozliczeń Net billing, sądząc, że Prosument to każdy producent i konsument energii odnawialnej, a to jednak nie jest takie jednoznaczne.

W momencie złożenia zgłoszenia przyłączenia mikroinstalacji do Operatora Systemu Dystrybucji (OSD) – w Pana przypadku od (…) otrzymał Pan informację, że niemożliwe jest korzystanie z systemu rozliczeń określonego w art. 4 ust. 1 Ustawy o OZE, ze względu na brak umowy kompleksowej na świadczenie usług dystrybucji i sprzedaży energii elektrycznej.

Wskazał Pan, że nie jest Prosumentem i nie może korzystać z rozliczeń prosumenckich. OSD zawarł z Panem umowę świadczenia usług dystrybucji energii elektrycznej, gdzie jest Pan określony jako Wytwórca w mikroinstalacji nierozliczanego na podstawie art. 4 ust. 1 Ustawy o OZE.

Umowę na sprzedaż energii elektrycznej ma Pan zawartą z innym podmiotem niż (…). Jak już Pan wspominał, zerwanie tej umowy w trakcie jej trwania byłoby dla Pana zbyt kosztowne. Podmiot ten został wskazany do OSD jako „Kupujący energię elektryczną wytworzoną w mikroinstalacji”. Chodzi o nadwyżkę wytworzonej energii ponad potrzeby własne.

Ponadto w ww. uzupełnieniu wniosku odpowiedział Pan na pytania:

Czy jako prosument energii odnawialnej może Pan korzystać z systemu rozliczeń określonego w art. 4 ust. 1a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1378 ze zm.)?

W art. 4 ust. 1a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. jest mowa o rozliczeniach Sprzedawcy z Prosumentem. Pan w umowie z OSD jest określony jako Wytwórca. W definicji pojęć w Ogólnych Warunkach Umowy (OWU) pod hasłem Wytwórca jest zapis „Ilekroć w umowie mowa jest o Wytwórcy, rozumie się przez to również Prosumenta, który nie korzysta z systemu rozliczeń, o których mowa w art. 4 ust. 1 lub 1a Ustawy o OZE”.

Pan nie korzysta z tego systemu rozliczeń.

Czy wskazane we wniosku „wynagrodzenie” za sprzedaną nadwyżkę energii, które wpływa na konto gospodarstwa rolnego na podstawie wystawionej przez Pana faktury sprzedaży, stanowi nadpłatę, o której mowa w art. 4 ust. 11 pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii?

Wskazane we wniosku „wynagrodzenie” za sprzedaną nadwyżkę energii ponad potrzeby własne, które wpływa na konto gospodarstwa rolnego, nie stanowi nadpłaty, o której mowa w art. 4 ust. 11 pkt 2 Ustawy o OZE, ponieważ: Podmiot, który odkupuje od Pana nadwyżkę energii ponad potrzeby własne – wprowadzoną do sieci OSD, robi to za okresy kwartalne na podstawie danych pomiarowych otrzymanych od Operatora i po cenie sprzedaży energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym podanej przez Prezesa URE. Podmiot ten przekazuje dane pomiarowe i na tej podstawie zobowiązany jest Pan do wystawienia faktury.

Pytanie

Czy istnieją skutki podatkowe dot. podatku od osób fizycznych w związku z uzyskiwaniem sporadycznie przychodów ze sprzedaży nadwyżki ponad potrzeby własne energii elektrycznej z mikroinstalacji fotowoltaicznej?

Pytanie zostało ostatecznie sformułowane w pierwszym uzupełnieniu wniosku.

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy nie powinny wystąpić skutki podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ gospodarstwo rolne ponosi koszty wszystkich opłat związanych z dystrybucją energii oraz kupuje energię wtedy, gdy mikroinstalacja fotowoltaiczna jej nie produkuje, np. w nocy, w pochmurne dni, a sprzedaje, gdy zdarzy się tak, że wyprodukowanej energii jest więcej niż potrzeby własne gospodarstwa i hodowli. W skali roku wartość sprzedanej energii zmniejsza rachunki Wnioskodawcy za zakup energii i dystrybucji i taki był cel zamontowania mikroinstalacji fotowoltaicznej w gospodarstwie rolnym. Dlatego też nie było celem Wnioskodawcy zarabianie na sprzedaży energii, tylko zmniejszenie coraz wyższych kosztów związanych z zakupem energii i Wnioskodawca uważa, że sprzedaż ta nie generuje przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w świetle Ustawy o OZE celem było wytwarzanie energii na potrzeby własne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca wymienia źródła przychodów. Zgodnie z pkt 9 tego przepisu:

Źródłem przychodu są inne źródła.

Natomiast z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie sformułowania „w szczególności” oznacza, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto w art. 2 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2376) wprowadzono od 1 kwietnia 2022 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepis art. 2 ust. 1 pkt 9, zgodnie z którym:

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów wynikających z rozliczeń energii wytworzonej przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej i prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, o których mowa w art. 4 ust. 11 pkt 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pan rolnikiem posiadającym (...), prowadzącym działy specjalne produkcji rolnej. W 2022 r. założył Pan mikroinstalację fotowoltaiczną na potrzeby prowadzonego gospodarstwa rolnego (w tym działów specjalnych produkcji rolnej). Mikroinstalacja nie obsługuje Pana gospodarstwa domowego. Jest Pan producentem i konsumentem energii odnawialnej. Sprzedaje Pan nadwyżkę energii ponad zużycie na własne potrzeby (zgodnie z ustawą o odnawialnych źródłach energii). Wytwarzanie energii nie stanowi przeważającej działalności i nie występuje w sposób ciągły i systematyczny. Jeżeli taka nadwyżka wystąpi, wystawia Pan fakturę dla kupującego energię po cenie ogłoszonej przez Urząd Regulacji Energetyki. W momencie złożenia zgłoszenia przyłączenia mikroinstalacji do Operatora Systemu Dystrybucji (dalej: OSD) otrzymał Pan informację, że niemożliwe jest korzystanie z systemu rozliczeń określonego w art. 4 ust. 1 Ustawy o OZE, ze względu na brak umowy kompleksowej na świadczenie usług dystrybucji i sprzedaży energii elektrycznej. Wskazał Pan, że nie jest Prosumentem i nie może korzystać z rozliczeń prosumenckich. OSD zawarł z Panem umowę świadczenia usług dystrybucji energii elektrycznej, gdzie jest Pan określony jako Wytwórca w mikroinstalacji nierozliczanego na podstawie art. 4 ust. 1 Ustawy o OZE. Ponadto wskazał Pan, że nie może Pan korzystać z systemu rozliczeń określonego w art. 4 ust. 1a ustawy o odnawialnych źródłach energii. Wynagrodzenie za sprzedaną nadwyżkę energii ponad potrzeby własne, które wpływa na Pana konto gospodarstwa rolnego, nie stanowi nadpłaty, o której mowa w art. 4 ust. 11 pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii, czy przychód ze sprzedaży nadwyżki energii elektrycznej z mikroinstalacji fotowoltaicznej ponad potrzeby własne jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z informacją wskazaną przez Pana w uzupełnieniu wniosku, że nie może być Pan prosumentem, który może korzystać z systemu rozliczeń określonego w art. 4 ust. 1a ustawy o odnawialnych źródłach energii, ponieważ nie ma Pan zawartej umowy kompleksowej na zakup energii elektrycznej i usług dystrybucji energii z jednym podmiotem oraz że nie może Pan korzystać z systemu rozliczeń określonego w art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii, a w szczególności ze względu na to, że wynagrodzenie za sprzedaną nadwyżkę energii ponad potrzeby własne, które wpływa na Pana konto gospodarstwa rolnego, nie stanowi nadpłaty, o której mowa w art. 4 ust. 11 pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii, stwierdzam, że nie mają do Pana zastosowanie przepisy art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określającego katalog źródeł przychodów, stwierdzam, że opisana we wniosku sprzedaż nadwyżki ponad potrzeby własne energii elektrycznej z mikroinstalacji fotowoltaicznej stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowany na zasadach ogólnych według skali podatkowej, zgodnie z art. 27 ust. 1 tej ustawy.

Reasumując – w związku z uzyskiwaniem sporadycznie przychodów ze sprzedaży nadwyżki ponad potrzeby własne energii elektrycznej z mikroinstalacji fotowoltaicznej powstają u Pana przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).