Czy w przypadku realizacji przez Biuro Logistyki działań obsługi logistycznej dotyczących: produktów objętych Decyzją, produktów nieobjętych Decyzją o... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.164.2023.1.AN

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.164.2023.1.AN

Temat interpretacji

Czy w przypadku realizacji przez Biuro Logistyki działań obsługi logistycznej dotyczących: produktów objętych Decyzją, produktów nieobjętych Decyzją oraz świadczenia usług obsługi logistycznej na rzecz innego podmiotu, w sytuacji gdy Spółka będzie mogła jednoznacznie przypisywać koszty Biura Logistyki do produktów wytwarzanych przez Nową Instalację, bez uwzględniania kosztów świadczenia usługi na rzecz innego podmiotu, można w opisanym zdarzeniu przyszłym koszty działalności logistycznej dotyczącej produktów z Nowej Instalacji uwzględnić w kalkulacji dochodu podlegającego zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 marca 2023 r., za pośrednictwem Poczty, wpłynął Państwa wniosek z 13 marca 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie ustalenia, czy w przypadku realizacji przez Biuro Logistyki działań obsługi logistycznej dotyczących: produktów objętych Decyzją, produktów nieobjętych Decyzją oraz świadczenia usług obsługi logistycznej na rzecz innego podmiotu, w sytuacji gdy Spółka będzie mogła jednoznacznie przypisywać koszty Biura Logistyki do produktów wytwarzanych przez Nową Instalację, bez uwzględniania kosztów świadczenia usługi na rzecz innego podmiotu, można w opisanym zdarzeniu przyszłym koszty działalności logistycznej dotyczącej produktów z Nowej Instalacji uwzględnić w kalkulacji dochodu podlegającego zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

1. Informacje ogólne o Wnioskodawcy.

X S.A. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”), jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka specjalizuje się w produkcji m.in. nawozów (…), (działalności przeważająca i drugorzędne).

W związku z planowanym rozwojem, Spółka uzyskała w oparciu o przepisy ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 74, dalej: „Ustawa WNI”), wsparcie dla inwestycji mającej na celu zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa (dalej: „Nowa Inwestycja” lub „Nowa Instalacja”) na podstawie Decyzji o wsparciu z dnia 18 czerwca 2019 r. (…), zmienionej decyzją z dnia 14 września 2020 r. (…), decyzją z dnia 3 września 2021 r(…) oraz decyzją z dnia 14 grudnia 2022 r. nr (…), (dalej łącznie określane: „Decyzja”).

Decyzja określa m.in. objęty nią zakres działalności gospodarczej Spółki sklasyfikowany według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”), zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.), a także nieruchomości, na których zlokalizowana ma zostać Nowa Inwestycja, i na których generowany będzie dochód podlegający zwolnieniu.

Następujące wyroby (według PKWiU) objęte są wskazaną Decyzją:

- Sekcja C, dział 20, klasa 20.11 - Gazy techniczne;

- Sekcja C, dział 20, klasa 20.13 - Pozostałe podstawowe chemikalia nieorganiczne;

- Sekcja C, dział 20, klasa 20.15 - Nawozy i związki azotowe.

Zgodnie z treścią Decyzji, Spółka została zobowiązana do spełnienia następujących

warunków prowadzenia Nowej Inwestycji, tj.:

1) Nowa Inwestycja realizowana będzie w gminie miasta (…);

2) poniesienia na terenie realizacji Nowej Inwestycji kosztów kwalifikowanych inwestycji, rozumianych jako wydatki określone w § 4 oraz § 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (stosowane dla decyzji o wsparciu wydanych przed 1 stycznia 2023 r., Dz. U. z 2018 r. poz. 1713 z późn. zm., dalej: Rozporządzenie WNI), w wysokości co najmniej 429 160 000 zł w terminie do dnia 30 czerwca 2023 r.;

3) zatrudnienia po dniu wydania Decyzji co najmniej 24 osób ponad stan zatrudnienia w okresie poprzedzającym wydanie Decyzji (1320 osób), w terminie do dnia 30 czerwca 2023 r., i utrzymanie zatrudnienia na terenie realizacji Nowej Inwestycji przez co najmniej 5 lat licząc od dnia zatrudnienia do dnia 30 czerwca 2028 r.;

4) zakończenia realizacji Nowej Inwestycji, po upływie którego koszty inwestycji nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane, w terminie do dnia 30 czerwca 2023 r.;

5) w zakresie korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów Nowej Inwestycji, maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji nie może przekroczyć 426 310 000,00 PLN, będącej równowartością 100.000.000,00 euro przy zastosowaniu kursu PLN/EUR = 4,2631, tj. średniego kursu NBP na dzień wydania Decyzji;

6) kryteria jakościowe:

- Spółka zobowiązana jest do uzyskania co najmniej 5 punktów, ale nie mniej niż1 punkt za każde z poniższych kryteriów:

Kryterium zrównoważonego rozwoju gospodarczego:

1. Inwestycja w projekty wspierające branżę zgodne z aktualną polityką rozwojową kraju, w których Rzeczpospolita Polska może uzyskać przewagę konkurencyjną, obejmujące inwestycje w ramach łańcucha dostaw sektorów strategicznych zgodnych ze Strategią na rzecz Odpowiedzianego Rozwoju, sektor żywności wysokiej jakości PKWiU 20.15.3 oraz z inteligentnymi specjalizacjami województwa kujawsko-pomorskiego;

Kryterium zrównoważonego rozwoju społecznego:

2. Prowadzenie działalności gospodarczej o niskim negatywnym wpływie na środowisko, w okresie utrzymania inwestycji, tj. w ciągu 5 lat od dnia zakończenia Nowej Inwestycji;

3. Zlokalizowanie inwestycji na obszarze miasta Włocławek, tj. miasta średniego tracącego funkcję społeczno-gospodarczą;

4. Wspieranie zdobywania wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz współpraca ze szkołami branżowymi, w okresie utrzymania inwestycji, tj. w ciągu 5 lat od dnia zakończenia Nowej Inwestycji;

5. Podejmowanie działań w zakresie opieki nad pracownikiem w okresie utrzymania inwestycji, tj. w ciągu 5 lat od dnia zakończenia Nowej Inwestycji.

Decyzja została wydana na czas określony - 12 lat licząc od dnia jej wydania.

Przedmiotem Nowej Inwestycji jest zakup i budowa kompletnej linii nawozowej składającej się z instalacji do produkcji nawozów azotowych w technologii granulacji z zastosowaniem bębna granulacyjnego na bazie roztworu azotanu amonu, wytwarzającej produkty w postaci gruboziarnistej saletry amonowej (GAN) w ilości 1300 t/dzień oraz saletrzaka (CAN) z magnezem (Mg) lub z siarką (S) w ilości 1550 t/dzień lub/oraz saletrosiarczanu (ASN) w ilości 1200 t/dzień.

Ponadto, powstaje również infrastruktura pomocnicza (naziemna oraz podziemna) służąca do obsługi Nowej Instalacji oraz obszar logistyki, obejmujący magazyn produktu gotowego.

Nowa Instalacja będzie umożliwiała produkcję przemienną wielu nawozów opartych na azotanie amonu takich jak: saletrzak z magnezem lub z siarką, saletra gruboziarnista i saletrosiarczan amonu. Ponadto, Nowa Instalacja będzie umożliwiała dodawanie innych makro i mikroelementowych składników modyfikujących własności nawozów - produktów coraz bardziej poszukiwanych w Polsce i w Europie.

Efektem realizacji przedmiotowej Nowej Inwestycji będzie:

- mniejsza ekspozycja Spółki na ryzyko ograniczenia sprzedaży saletry wskutek potencjalnych ograniczeń w obrocie tym produktem;

- wprowadzenie do portfela Spółki nowych produktów: saletrosiarczanu amonu (ASN) oraz saletry gruboziarnistej (GAN);

- pełne zbilansowanie mocy produkcyjnych zakładu we Włocławku w zakresie produkcji nawozów;

- poprawa elastyczności i stabilności produkcji.

Planowane przedsięwzięcie realizowane jest na terenie, na którym Spółka od lat prowadzi działalność produkcyjną (…). Jest to teren zagospodarowany przemysłowo, niewymagający niwelacji, ani ingerencji w środowisko przyrodnicze. Nowa Inwestycja realizowana jest na terenie na którym już obecnie są produkowane nawozy przy wykorzystaniu innych instalacji. Przedmiotowy obszar zajęty pod Nową Inwestycję zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie istniejących instalacji produkcyjnych i towarzyszących.

Spółka wskazuje również, że do tej pory nie otrzymała innych decyzji o wsparciu (za wyjątkiem wskazanej na wstępie Decyzji) lub zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

2. Opis - Biuro Logistyki - struktura/rozliczanie.

W strukturze organizacyjnej Spółki Wydzielone jest Biuro Logistyki (dalej również określane jako: „Obszar Logistyki”) w ramach którego działają:

- Zespół Organizacji Transportu,

- Zespół Gospodarki Magazynowej,

- Zespół Analiz i Kontroli,

- Zakład Pakowni obejmujący:

a) Wydział Pakowni Nawozów 1,

b) Wydział Pakowni Nawozów 2 (dotyczy wyłącznie produktów objętych Decyzją),

c) Wydział Pakowni PCW.

Biuro Logistyki odpowiada w Spółce m.in. za:

  - Nadzorowanie i analizę systemów, procedur transportowych i dystrybucyjnych w celu zapewnienia efektywnego i opłacalnego dostarczania produktów Spółce.

  - Zapewnienie odpowiedniego dostarczenia produktów do klienta (z uwzględnieniem organizacji transportu zgodnie z ustaloną z klientem bazą dostawy).

  - Przygotowanie i koordynowanie harmonogramu wysyłki i odbioru towarów na potrzeby kontroli przepływu towarów i planowania powierzchni magazynowej, jej dostępności i możliwości magazynowania.

  - Realizację prac związanych z administrowaniem powierzchni magazynowej oraz właściwym funkcjonowaniem magazynów (w tym: przeładunek, przechowywanie i dystrybucja towarów).

  - Zarządzanie ruchem przychodzącym i wychodzącym oraz przechowywanie surowców, półproduktów i gotowych produktów w celu zapewnienia dostępności towarów, zgodnie z harmonogramami produkcji.

  - Realizację prac związanych z procesem pakowania wyrobów gotowych oraz operacje magazynowe.

Zadania wykonywane przez Biuro Logistyki są realizowane na rzecz Spółki a także jednego podmiotu z Grupy Kapitałowej (dalej zwanego: „Zamawiający”). Z uwagi na świadczenie tych usług na rzecz Zamawiającego, Spółka uwzględniła w swoim Statucie jako przedmiot działalności aktywność pt.: „Działalność usługowa wspomagająca transport lądowy”. Przychód uzyskiwany z realizacji tych usług na rzecz Zamawiającego wyniósł poniżej 0,02%o (promila) całkowitego rocznego przychodu ze sprzedaży Wnioskodawcy, a koszty świadczenia tych usług mają udział również ok. 0,02%o (promila) w kosztach działalności operacyjnej Spółki (dane ustalono w oparciu o sprawozdanie dotyczące 2022 r.). Poziomy te potwierdzają znikomy wpływ tej usługi na wyniki Spółki.

Na podstawie umowy podpisanej z Zamawiającym, Spółka zobowiązała się do wykonania na terenie zakładu Zamawiającego (obszar poza terenem objętym Decyzją), obsługi logistycznej jego magazynu w zakresie:

- obsługi maszyn pakujących i napełniania opakowań elastycznych Big-Bag,

- załadunku produktu gotowego w opakowaniach elastycznych Big-Bag na samochodowe środki transportu (platformy samochodowe, kontenery morskie),

- rozładunku surowców i opakowań - dostawy do zakładu zamawiającego,

- przyjęć zewnętrznych - rozładunek Big-Bag z produktem zamawiającego z magazynów zewnętrznych,

- podstawień opakowań elastycznych Big-Bag z produktem zamawiającego w dedykowane miejsca na terenie zakładu,

- załadunku odpadów na środki transportu,

- transportu surowców z magazynu w dedykowane miejsce na instalacji produkcyjnej,

- transportu opakowań elastycznych Big-Bag z produktem zamawiającego do układu zawrotu - operacja wewnątrz magazynowa,

- operacje magazynowe w systemie ewidencyjnym.

Wynagrodzenie za realizację w/w usług na rzecz Zamawiającego zostało skalkulowane w oparciu o koszty osobowe przypisanych do realizacji tej usługi pracowników; koszty użycia sprzętu i materiałów, narzut pozostałych kosztów wydziałowych i ogólnozakładowych powiększonych o marżę. Uwzględniając przyjęty sposób rozliczenia wynagrodzenia Spółka dysponować będzie w okresie rozliczania dochodu generowanego przez Nowe Instalacje z danymi pozwalającymi na wydzielenie przychodów oraz kosztów związanych ze świadczeniem usługi na rzecz Zamawiającego.

Ustalony koszt usługi realizowany przez Wydział pakowni PCW na rzecz podmiotu zewnętrznego tj. Zamawiającego będzie odciążany (eliminowany) z obszaru logistyki i przypisany do indeksu usługi, co oznacza że nie będzie miał wpływu na poziom kosztów przypisanych do wytwarzanych w Spółce produktów, w tym również do produktów z Nowej Instalacji. Dochód uzyskiwany z tytułu obsługi logistycznej świadczonej na rzecz Zamawiającego, Spółka traktować będzie jako dochód osiągany poza Decyzją tj.  opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.

Wskazany powyżej zakres prac świadczonych na rzecz Zamawiającego realizowany jest przez pracowników Wydziału Pakowni PCW.

Realizując zakres prac na rzecz Spółki, Wydział Pakowni PCW odpowiada za magazynowanie PCW w silosach oraz wysyłkę i konfekcjonowanie PCW wyprodukowanego w Wydziale Produkcji PCW. Proszek PCW po obróbce na instalacji suszenia, przesyłany za pośrednictwem transportu pneumatycznego, trafia do silosów magazynowych. Stąd, również przy pomocy transportu pneumatycznego, przesyła się go do zbiorników załadunkowych produktu. Zbiorniki załadunkowe są podzielone na obsługujące załadunek autosilosów i urządzeń pakujących oraz załadunek cystern (silosów) kolejowych. W sekcji magazynowania i ekspedycji gotowy produkt jest wysyłany w postaci spaletyzowanych worków, big-bagów albo luzem, przy wykorzystaniu następujących środków transportu: samochodów, autosilosów, wagonów kolejowych i cystern kolejowych. Produkt, na Wydziale Pakowni PCW, magazynowany jest w dwóch formach: jako produkt luzem lub produkt zapakowany. Produkt zapakowany przechowywany jest w różnych magazynach wewnętrznych na terenie Spółki.

Obszar działania Wydziału Pakowni PCW zlokalizowany jest na terenach działek, które są zarówno objęte Decyzją jak i nie. Z uwagi na to, że działalność Wydziału Pakowni PCW dotyczy innych produktów niż wskazane w Decyzji, zgodnie z opisanymi dalej zasadami rozliczania kosztów, wydatki na jego funkcjonowanie nie będą uwzględniane w kalkulacji dochodu objętego zwolnieniem na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT.

W strukturze Biura Logistyki działać będą również Wydziały Pakowni Nawozów 1 i 2, których zadaniem jest obsługa logistyczna dotycząca produktów nawozowych, wyprodukowanych w ciągu produkcyjnym, który tworzą Zakład Amoniaku, Zakład Saletry oraz Zakład Nawozy. Zakład Nawozy jest jednostką organizacyjną, która będzie wytwarzać nowe produkty wykorzystując m.in. środki trwałe powstałe w wyniku realizacji Nowej Inwestycji.

Produkt z Nowej Inwestycji trafi bezpośrednio do nowo wybudowanego Wydziału Pakowni Nawozów 2 (infrastruktura pomocnicza, zadanie inwestycyjne zrealizowane poza kosztami kwalifikowanymi objętymi Decyzją). Wydział Pakowni Nawozów 2 zgodnie ze swoim przeznaczeniem odpowiadać będzie za odbiór produktu gotowego z wytwórni granulacji (Nowej Inwestycji objętej Decyzją), jego zapakowanie i magazynowanie oraz załadunki na środki transportu w celu wysłania do odbiorców końcowych.

Nowy Wydział Pakowni Nawozów 2, który będzie realizował obsługę produktów z Nowej Inwestycji, składa się z następujących węzłów logistycznych:

- Magazynu Saletrzaku i Saletrosiarczanu dla nawozów luz,

- węzła załadunku wagonów opakowaniami BB i produktu luzem,

- węzła załadunku samochodów produktem luz,

- węzła pakowania w opakowania BB i jednostkowe na paletach wraz z przyległym magazynem produktu spakowanego,

- budynku socjalnego (szatnie, jadalnia, toalety).

Produkt z wytwórni granulacji (Nowej Instalacji) za pomocą transporterów taśmowych w formie produktu luzem transportowany będzie do nowo wybudowanych obiektów Wydziału Pakowni Nawozów 2. W zależności od rodzaju produktu nawóz może być kierowany:

a) W przypadku produktu saletrzanego:

 - bezpośrednio do węzła pakowania, gdzie produkt pakowany będzie bezpośrednio w opakowania BB oraz opakowania jednostkowe 25 kg i 50 kg na paletach zbiorczych. Z magazynu produkt spakowany na podstawie dokumentów sprzedażowych pobierany będzie przez operatora wózka widłowego i ładowany na środek transportu, lub

 - do węzła załadunku opakowań BB na wagony.

b) W przypadku produktu saletrzakowego:

- produkt zawsze kierowany będzie do Magazynu Saletrzaku i Saletrosiarczanu. Nawóz jako półprodukt trafiać będzie do odpowiedniej komory w magazynie, gdzie zachodzić będzie proces końcowy stabilizacji produktu luzem w ściśle określonych warunkach temperaturowych i wilgotnościowych. Po 72 godzinach produkt będzie przechodzić końcową fazę procesu fizykochemicznego i nabierać pełnych właściwości dla produktu końcowego. Po tym okresie może zostać spakowany i wysłany do końcowego odbiorcy.

Działania Biura Logistyki - Wydziału Pakowni Nawozów 2 na rzecz Spółki realizowane będą na obszarze znajdującym się na terenie objętym Decyzją. Czynności pomocnicze,

które obiektywnie muszą być wykonywane poza terenem objętym Decyzją takie jak np. dotyczące odprawy celnej, krótkoterminowe składowanie wyrobów w magazynach portowych lub przygranicznych (gdy np. trzeba dostarczyć do portu albo na granicę kilka składów wagonowych przed planowanym załadunkiem na statek bądź na inny typ wagonów) czy też czynności związane z dowozem wyrobów gotowych do ich odbiorców (gdy Spółka zgodnie z kontraktami będzie odpowiedzialna za dostawę do klienta) nie powodują, że zmienia się charakter produktów z Nowej Instalacji. Bez dokonania tych czynności Spółka nie mogłaby uzyskać dochodu z tego typu transakcji.

Spółka po zakończeniu realizacji Nowej Inwestycji określonej w Decyzji, poprzez dokonanie wyodrębnienia w ewidencji księgowej (System SAP) operacji gospodarczych dotyczących działalności objętej Decyzją będzie mogła ustalić przychody i koszty tej działalności. Spółka wydzieli przychody oraz koszt własny sprzedaży produktów z Nowej Inwestycji - strona przychodowa poprzez utworzenie nowych indeksów, a strona kosztowa poprzez identyfikację MPKów (Miejsc Powstawania Kosztów oraz zleceń produkcyjnych). W sytuacji, gdy nie będzie możliwe przypisanie danych kosztów do przychodów z Nowej Inwestycji i przychodów z pozostałej części przedsiębiorstwa, koszty uzyskania przychodów z Nowej Inwestycji ustalane będą w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z Nowej Inwestycji w ogólnej kwocie przychodów.

Wytwarzane przez Spółkę produkty nawozowe z Nowej Inwestycji, podobnie jak pozostałe wyroby Spółki, są z instalacji produkcyjnych przekazywane do Obszaru Logistyki do odpowiednich wydziałów wyodrębnionych w strukturze organizacyjnej spółki, jako Zakład Pakowni, obejmujący wydział Pakowni Nawozów 1, Wydział Pakowni Nawozów 2 - wyłącznie dla produktów objętych Decyzją oraz Wydział Pakowni PCW. Obszar Logistyki stanowi „łącznik” pomiędzy obszarem produkcji i sprzedaży - stanowi działalność pomocniczą umożliwiającą przygotowanie produktu do sprzedaży (m.in. zapewnienie odpowiedniego sezonowania produktu - w przypadku saletrzaków, pakowanie produktu, załadunek i przeładunek towaru w zależności od potrzeb, organizację wysyłki produktu). Bez udziału Logistyki brak możliwości sprzedaży produktów.

Koszty całego Obszaru Logistyki w Spółce można podzielić na cztery grupy kosztowe, związane z różnymi działaniami tego obszaru :

1) Koszty ogólnej działalności Obszaru Logistyki (koszty wspólne) związane z nadzorem nad całością działalności, oraz koszty zespołów Analiz i Kontroli oraz Zespołu Organizacji transportu. Obejmują głównie koszty funkcjonowania tych zespołów (gł. koszty osobowe - wynagrodzenia i świadczenia na rzecz pracowników, usługi informatyczne, materiały biurowe, usługi administracyjne itp.) i ewidencjonowane są na dedykowanych obiektach dekretacji w postaci MPK (Miejsc powstawania kosztów).

Koszty te kwalifikowane są jako koszty ogólnozakładowe i rozliczane:

  a) w pierwszym etapie na MPK-i kosztów ogólnozakładowych dedykowane dla poszczególnych obszarów/centrów zysku: tj. Obszar Nawozowy; Obszar PCW i Ług; Obszar Przetworzonego PCW; Energetyka, Gospodarka Wodno- Ściekowa). Rozliczenie następuje na podstawie kluczy rozliczeniowych ustalanych na dany rok,

  b) w drugim etapie następuje rozliczenie kosztów przypisanych do danego centrum zysku (obszaru) na poszczególne wyroby przypisane do tego centrum zysku (wg indeksów materiałowych) proporcjonalnie do przychodów danego miesiąca. Zatem koszty przypisane np. do obszaru nawozowego rozliczane są na indeksy produktów tego obszaru. Indeksy wyrobów jednoznacznie identyfikują produkty powstałe w ramach poszczególnych instalacji (w tym: Nowej Instalacji objętych decyzją o wsparciu)

2) Koszty związane bezpośrednio z kosztami dostarczenia produktu do klienta (m.in. koszty transportu samochodowego i kolejowego, koszty dzierżawy i leasingu wagonów, usługi załadunku i przeładunku). Do ewidencji tych kosztów utworzone są dedykowane MPK zapewniające analitykę ponoszonych kosztów do poziomu produktu oraz dodatkowego podziału na kraj i eksport - analogiczna ewidencja i podział został zapewniony dla produktów nawozowych z Nowej Instalacji.

Koszty te kwalifikowane są jako koszty sprzedaży i rozliczane z MPK-ów na indeksy wyrobów przyporządkowane do danego produktu (produkt np. (…) może mieć kilka indeksów w zależności od opakowania).

Ewidencja i rozliczenie kosztów sprzedaży pozwala na jednoznaczna identyfikacje kosztów przypisanych do produktów nawozowych objętych Decyzją.

3) Koszty gospodarki magazynowej - związane z obsługą magazynów części zamiennych, surowców, opakowań i materiałów, w których mamy wydzielone do ewidencji odpowiednie MPK (miejsca powstawania kosztów), które pod kątem rozliczeń ujęte są w dwie grupy:

a) Magazyny wspólne dla wszystkich obszarów i centrów zysku (obejmują koszty osobowe pracowników tych obiektów, podatek od nieruchomości, amortyzację, remonty i konserwacje). Koszty te kwalifikowane są jako koszty ogólnozakładowe i rozliczane analogicznie jak koszty opisane w pierwszej kategorii kosztowej.

b) Magazyny dedykowane dla danego obszaru/centrum zysku (w przypadku obszaru nawozowego są to: Magazyn amoniaku - cysterny oraz Plackamienia) - obejmują m.in. koszty amortyzacji, koszty załadunku i przeładunku, pozostałe rodzaje usług.

Koszty te kwalifikowane są jako koszty wydziałowe i rozliczane są:

    - w pierwszym etapie na koszty wydziałów pakowni poszczególnych obszarów/centrów zysku (np. koszty magazynów obszaru Nawozowego rozliczane będą na Wydział Pakowni Nawozów 1 oraz Wydział Pakowni Nawozów 2 - dotyczący wyłączenie produktów objętych Decyzją) wg ustalonego klucza podziału.

    - w drugim etapie jako element kosztów wydziałów pakowni rozliczane są na zlecenia produkcyjne wyrobów (opisane bardziej szczegółowo w kolejnej kategorii kosztowej.

Zatem docelowo, koszty te stanowią koszt wytworzenia produktu i są identyfikowalne do poziomu indeksu materiałowego.

4) Koszty Zakładu Pakowni oraz koszty wchodzących w jego skład wydziałów: Pakowni Nawozów 1, Pakowni Nawozów 2 - wyłącznie dla produktów objętych Decyzją oraz Pakowni PCW. Dla ewidencji kosztów zarówno dla zakładu jak i wydziałów wydzielone są dedykowane MPK (miejsca powstawania kosztów), umożliwiające jednoznaczną identyfikacje kosztów (w tym: dla Wydziału Pakowni Nawozów 2 - obejmującego wyłączenie infrastrukturę, pracowników i pozostałe koszty związane bezpośrednio z produktami objętymi Decyzją).

Koszty te klasyfikowane są jako koszty wydziałowe (obejmują głównie koszty osobowe pracowników przypisanych do zakładu i poszczególnych wydziałów, podatek od nieruchomości, amortyzację środków trwałych, koszty eksploatacji systemów informatycznych itp.) i rozliczane są następująco:

  a) Zakład Pakowni (koszty związane głównie z nadzorem oraz pozostałą częścią wspólną dla wydziałów - np. środki transportu wykorzystywane we wszystkich wydziałach) rozliczane są na MPK kosztów wydziałów poszczególnych obszarów proporcjonalnie do kosztów wynagrodzeń przypisanych do nich pracowników;

  b) Wydział Pakowni Nawozów 1 (obejmujący produkty nawozowe starej instalacji) i Wydział Pakowni Nawozów 2 (obejmujący wyłącznie produkty nawozowe Nowej Instalacji - objęte Decyzją) - realizuje zadania wyłącznie na rzecz spółki - ich koszty rozliczane są na zlecenia produkcyjne dla poszczególnych produktów (indeksów) wytwarzanych w obszarze Nawozów odpowiednio na „starej” lub Nowej Instalacji objętej Decyzją, w uzasadnionej, odpowiedniej do okresu wytworzenia danego produktu części kosztów pośrednich, które odpowiadają poziomowi tych kosztów przy normalnym wykorzystaniu zdolności produkcyjnych stanowią koszt ich wytworzenia (w zależności od przyczyny niższych niż „normalna” poziomów produkcji - koszty kwalifikowane są jako koszty postojów technologicznych lub niewykorzystanych zdolności produkcyjnych).

  c) Wydział Pakowni PCW - realizuje głównie zadania na rzecz spółki i dodatkowo usługę na rzecz podmiotu z Grupy Kapitałowej (opisane w punkcie 2 wniosku: „Opis-Biuro Logistyki - struktura/rozliczenie”). Koszty związane ze świadczeniem usługi w pierwszym etapie będą odciążane (eliminowane) z kosztów obszaru Logistyki i przypisane do indeksu materiałowego realizowanej usługi. W drugim etapie, pozostałe do rozliczenia koszty dotyczące tylko zadań realizowanych na rzecz spółki rozliczane będą analogicznie jak w przypadku wydziałów Pakowni Nawozów opisane w podpunkcie b) tego punktu - przy czym rozliczenie nastąpi na produkty przypisane do obszaru PCW.

Zatem, ewidencja i sposób rozliczenia kosztów oznaczają, że koszty związane z realizacją usługi w tym wydziale, dla podmiotu z GK nie będą miały wpływu na koszt wytworzonych produktów.

Podsumowując:

  - ewidencja i rozliczenie kosztów pozwala na jednoznaczną identyfikację kosztów przypisanych do produktów nawozowych objętych Decyzją;

  - koszty związane ze świadczeniem usługi na rzecz podmiotu w GK będą eliminowane z kosztów Obszaru Logistyki i nie będą wpływać na koszt produktów objętych Decyzją ani na koszt żadnych innych produktów wytwarzanych w Spółce (będzie to koszt usługi na odrębnym indeksie usługowym);

  - do kosztów produktów z Nowej Instalacji zaliczone będą koszty z Obszaru Logistyki związane tylko z tymi wyrobami.

Pytanie

Czy w przypadku realizacji przez Biuro Logistyki działań obsługi logistycznej dotyczących: produktów objętych Decyzją, produktów nieobjętych Decyzją oraz świadczenia usług obsługi logistycznej na rzecz innego podmiotu, w sytuacji gdy Spółka będzie mogła jednoznacznie przypisywać koszty Biura Logistyki do produktów wytwarzanych przez Nową Instalację, bez uwzględniania kosztów świadczenia usługi na rzecz innego podmiotu, można w opisanym zdarzeniu przyszłym koszty działalności logistycznej dotyczącej produktów z Nowej Instalacji uwzględnić w kalkulacji dochodu podlegającego zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT? (część zadanego we wniosku pytania)

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach dostępnego dla Spółki limitu zwolnienia podatkowego wynikającego z Decyzji, zwolnieniem o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, jest objęty dochód uzyskany z działalności gospodarczej określonej w Decyzji, ustalony przy uwzględnieniu kosztów działalności logistycznej dotyczącej produktów z Nowej Instalacji.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Uwzględniając przepisy art. 17 ust. 4 oraz ust. 6a - 6aa Ustawy o CIT, zgodnie z którymi zwolnienie podatkowe o którym mowa w ust. 1 pkt 34a przysługuje podatnikowi z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu przy czym przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego w przypadku, gdy spółka prowadzi działalność poza terenem wskazanym w decyzji o wsparciu, działalność na terenie określonym w decyzji o wsparciu, która nie jest objęta decyzją o wsparciu, wielkość zwolnienia określa się w oparciu o przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność określoną w decyzji o wsparciu.

Spółka kalkulując dochód z Nowej Inwestycji, stosując metodologię rozliczeń przedstawioną w opisie zdarzenia przyszłego, nie będzie uwzględniać przychodów i kosztów realizacji umowy na rzecz innego podmiotu.

Tym samym, w ocenie Spółki spełnione są przesłanki do uwzględniania działalności logistycznej świadczonej na rzecz Nowej Instalacji w kalkulacji dochodu z Nowej Instalacji (tj. jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność określoną w Decyzji), zwolnionej z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 74 ze zm., dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy:

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”, „ustawa o CIT”):

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT:

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI:

przez nową inwestycję należy rozumieć:

inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu, lub

nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy:

wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o CIT:

podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Odrębnymi przepisami, do których odsyła przytoczony wyżej art. 9 ust. 1 ustawy o CIT, są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2023 r., poz. 120 ze zm.). W związku z powyższym, konieczne jest prowadzenie ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością określoną w decyzji o wsparciu oraz pozostałą działalnością podatnika.

Zwrócić należy również uwagę na art. 17 ust. 6a i 6aa ustawy o CIT, zgodnie z którymi:

6a. w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej określonym w zezwoleniu lub terenem określonym w decyzji o wsparciu, działalność prowadzoną na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu wydziela się organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność określoną w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu.

6aa. Przepis ust. 6a stosuje się odpowiednio do ustalania wielkości zwolnienia od podatku dochodowego w przypadku, gdy na terenie określonym w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu jest prowadzona działalność gospodarcza określona w tym zezwoleniu lub działalność gospodarcza, w ramach której jest realizowana nowa inwestycja, oraz inna działalność tego podatnika.

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 6b ustawy o CIT:

przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na podstawie zezwolenia lub na podstawie decyzji o wsparciu za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 6a, przepisy rozdziału 1a oddziału 2 stosuje się odpowiednio do transakcji między tą jednostką organizacyjną a pozostałą częścią przedsiębiorstwa podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  - musi zostać poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

  - musi być definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

  - musi pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

  - musi zostać poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów

  - musi zostać właściwie udokumentowany,

  - nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodów. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodów odnosi ewidentne korzyści albowiem o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop:

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 updop:

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 updop, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:

    -przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,   

    -kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład.  

Analizując opis zdarzenia przyszłego pod kątem kwalifikacji przychodów do odpowiedniego źródła przychodu należy zwrócić uwagę na wykładnię art. 17 ust. 1 pkt 34a i art. 17 ust. 4 updop. Norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 34a i art. 17 ust. 4 updop, stanowi formę ulgi podatkowej, która jest wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tym samym, powinna być interpretowana w sposób precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej. Z powołanych powyżej przepisów wynika, że ulgą może zostać objęty wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej w ramach inwestycji objętej decyzją o wsparciu.

Uwzględniając powyższe, dokonując oceny Państwa stanowiska, należy odnieść się do przedstawionego we wniosku opisu, zgodnie z którym Obszar Logistyki stanowi „łącznik” pomiędzy obszarem produkcji i sprzedaży - stanowi działalność pomocniczą umożliwiającą przygotowanie produktu do sprzedaży (m.in. zapewnienie odpowiedniego sezonowania produktu - w przypadku saletrzaków, pakowanie produktu, załadunek i przeładunek towaru w zależności od potrzeb, organizację wysyłki produktu).

Zdaniem Organu, koszty działalności opisanej we wniosku, realizowanej przez Biuro Logistyki w zakresie działań obsługi logistycznej, w sytuacji gdy Spółka będzie mogła jednoznacznie przypisywać koszty Biura Logistyki do produktów wytwarzanych w ramach Nowej Inwestycji objętych Decyzją, bez uwzględniania kosztów świadczenia usługi na rzecz innego podmiotu, mogą być uwzględniane w kalkulacji dochodu podatkowego podlegającego zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Przy czym wskazać należy, że w sprawie znajdą zastosowanie powołane wyżej, art. 17 ust. 6a, 6aa i 6b ustawy o CIT.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy w przypadku realizacji przez Biuro Logistyki działań obsługi logistycznej dotyczących: produktów objętych Decyzją, produktów nieobjętych Decyzją oraz świadczenia usług obsługi logistycznej na rzecz innego podmiotu, w sytuacji gdy Spółka będzie mogła jednoznacznie przypisywać koszty Biura Logistyki do produktów wytwarzanych przez Nową Instalację, bez uwzględniania kosztów świadczenia usługi na rzecz innego podmiotu, można w opisanym zdarzeniu przyszłym koszty działalności logistycznej dotyczącej produktów z Nowej Instalacji uwzględnić w kalkulacji dochodu podlegającego zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Nadmieniamy, że w zakresie części zadanego we wniosku pytania, zastanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).