Określenie źródła przychodu w związku z otrzymaniem nagrody w formie pieniężnej. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.198.2023.2.KKA

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.198.2023.2.KKA

Temat interpretacji

Określenie źródła przychodu w związku z otrzymaniem nagrody w formie pieniężnej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu w związku z otrzymaniem nagrody w formie pieniężnej (pytanie nr 1) – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismami, które wpłynęły 2 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (po uzupełnieniu)

Wnioskodawczyni jest polską rezydentką podatkową. Jest zatrudniona na umowę o pracę w X Sp. z o.o., ul......, NIP ....  (dalej: „Pracodawca”) od 1 stycznia 2008 r. Spółka ta jest częścią międzynarodowej Grupy B. Na czele Grupy B z siedzibą w USA, podmiot prawa amerykańskiego, notowany na ... (...). Spółka amerykańska jest jednostką dominującą wobec Pracodawcy w rozumieniu ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.).

W celu stworzenia wspólnoty interesów pomiędzy Grupą B, a pracownikami spółek wchodzących w jej skład, w tym pomiędzy Pracodawcą, a zatrudnionymi przez niego osobami, w tym Wnioskodawczynią, a także w celu zwiększenia ich motywacji i stabilności zatrudnienia, Spółka amerykańska oferuje pracownikom Pracodawcy uczestnictwo w pracowniczym programie motywacyjnym przewidującym przewidującym m.in. możliwość nabycia akcji Spółki amerykańskiej (A Plan, dalej: „Plan” lub „S”). Celem Planu jest motywowanie i nagradzanie pracowników lokalnych spółek z Grupy B w związku z realizacją przez nich celów krótkoterminowych. Prawo do uczestnictwa w Planie mają pracownicy spółek wchodzących w skład Grupy B, w tym Pracodawcy, zatrudnieni na określonych stanowiskach przez dany okres (nie krótszy niż 28 dni). Wnioskodawczyni również uczestniczy w Planie. Zgodnie z zasadami Planu, jest Ona uprawniona do otrzymania bonusu pieniężnego lub opcji na akcje Spółki amerykańskiej. Nagrody z Planu S Wnioskodawczyni otrzymuje co roku. Może ona dokonać wyboru co do formy nagrody: może to być gotówka lub opcje na akcje Spółki amerykańskiej lub obie te formy w wybranych przez Wnioskodawczynię proporcjach.

Zasady i warunki uczestnictwa w Planie ustala Komitet powołany przez Spółkę Amerykańską (dalej jako „Komitet”). Plan nie został zatwierdzony uchwałą walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki amerykańskiej, ale zasady przyznawania opcji na akcje w ramach Planu S podlegają regulacjom planu akcyjnego obowiązującego w Spółce (A 2019.....), który został przyjęty uchwałą akcjonariuszy Spółki amerykańskiej - organu będącego odpowiednikiem walnego zgromadzenia akcjonariuszy polskich spółek handlowych i zatwierdzony przez zarząd Spółki amerykańskiej. Uprawnienie do uczestnictwa w Planie nie wynika z umowy o pracę zawartej przez Wnioskodawczynię z Pracodawcą ani z regulaminu wynagradzania, ani innych aktów prawa pracy obowiązujących u Pracodawcy. Wnioskodawczyni nie łączy ze Spółką Amerykańską stosunek prawny o charakterze umowy o pracę, ani żaden inny do niego zbliżony.

Wypłata pieniężna

Wartość nagrody w formie wypłaty pieniężnej jest kalkulowana według wzoru, uwzględniającego wysokość wynagrodzenia Wnioskodawczyni i Jej stanowiska, a także wyników finansowych departamentu, w którym jest zatrudniona, jak również całej grupy B. Wartość nagrody jest kalkulowana przez Spółkę amerykańską i przekazywana zespołowi kadrowo-płacowemu Pracodawcy, który realizuje płatności zgodnie z otrzymanymi instrukcjami.

Opcje na akcje

Wartość opcji na akcje należnych Wnioskodawczyni, w przypadku wybrania tej formy nagrody, jest kalkulowana globalnie, a procesowana przez lokalne zespoły kadrowo-płacowe. Zatem, w przypadku wyboru przez Wnioskodawczynię wypłaty nagrody w formie opcji na akcje, Plan obejmuje cztery etapy:

1)przyznanie opcji na akcje spółki amerykańskiej;

2)okres nabywania uprawnień, inaczej okres „dojrzewania” (ang. vesting) przyznanych opcji trwający trzy lata;

3)(3) realizacja opcji (ang. excercise) oraz

4)sprzedaż akcji.

Przyznawane na podstawie Planu opcje są niezbywalne i mogą zostać zrealizowane tylko przez osoby, którym je przyznano (mogą być jednak przedmiotem dziedziczenia). Opcje nie są notowane na giełdzie, nie jest zatem możliwe ustalenie ich wartości rynkowej. Opcje na akcje stanowią jedynie warunkowe prawo do otrzymania akcji Spółki amerykańskiej w przyszłości. W czasie trwania okresu restrykcyjnego (nabywania uprawnień), Wnioskodawczyni nie ma żadnych praw akcjonariusza (w tym prawa głosu, prawa do dywidendy).

 W uzupełnieniu wniosku podała Pani następujące kwestie:

1.Opcje na akcje nie będą stanowić instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c)-i) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lecz będą stanowić inne prawo majątkowe, realizacja którego uprawnia do nabycia akcji (papieru wartościowego w rozumieniu art. 3 pkt 1 powołanej ustawy o obrocie instrumentami finansowymi w związku z art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej : również jako: „Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”).

2.Zasady i warunki uczestnictwa są określone w dokumencie przyjętym przez Komitet ds. Wynagrodzenia i Kierownictwa Spółki amerykańskiej (....) na podstawie delegacji Zarządu Spółki amerykańskiej. Komitet ds. Wynagrodzenia i Kierownictwa jest ciałem doradczym powołanym przez Spółkę amerykańską m.in. do praktycznej obsługi obowiązujących w Grupie B programów motywacyjnych. Rolą Komitetu jest zatem wybór uczestników Planu S, a także jego obsługa administracyjna.Plan S nie jest częścią X 2019 .....(„Plan akcyjny”) obowiązującego w Grupie B.

Plan S jest odrębnym programem motywacyjnym, co do zasady nastawionym na wynagradzanie za realizację celów krótkoterminowych. Zasadą jest uzyskiwanie przychodów w formie wypłaty pieniężnej. Jednak osoby uprawnione do udziału w Planie S mogą wybrać (oprócz formy wypłaty pieniężnej) formę otrzymania nagrody w formie opcji na akcje. W takim przypadku odpowiednie zastosowanie, umożliwiające uzyskanie przychodów z opcji na akcje, znajdą przepisy obowiązującego w Grupie B Planu akcyjnego.

Zasady realizacji Opcji na akcji otrzymanych w ramach S podlegają „Planowi Akcyjnemu”. Zatem, świadczenia są przekazywane uczestnikom na podstawie postanowień Planu S oraz uzupełniająco (w zakresie dotyczącym realizacji opcji na akcje) na zasadach i warunkach określonych w Planie akcyjnym zatwierdzonym uchwałą akcjonariuszy Spółki amerykańskiej (m.in. Plan akcyjny określa minimalną długość okresu dojrzewania opcji na akcje oraz maksymalny okres w jakim przyznane opcje na akcje mogą zostać zrealizowane przez uczestników).

Pytanie

1.Czy w przypadku otrzymania nagrody w formie wypłaty pieniężnej, stanowi ona dla Wnioskodawczyni tzw. przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej : Ustawa o PIT), pochodzący od Spółki amerykańskiej?

2.Czy w przypadku otrzymania nagrody w formie opcji na akcje w związku z uczestnictwem w Planie, ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Wnioskodawczyni – w wyniku zastosowania art. 24 ust. 11 ustawy o PIT – dopiero w momencie sprzedaży nabytych przez nich akcji (a nie na żadnym wcześniejszym etapie) i będzie stanowił przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) Ustawy o PIT podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT?

Niniejsza interpretacja stanowi udzielenie odpowiedzi w zakresie pytania nr 1, natomiast w zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przypadku otrzymania nagrody lub jej części w formie wypłaty pieniężnej, stanowi ona dla Niej tzw. przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawczyni

Ramy prawne do pytania nr 1

Art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT stanowi, iż źródłami przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Analiza okoliczności stanu faktycznego w kontekście przytoczonych wyżej przepisów prawa wskazuje, iż przychód w postaci wypłaty pieniężnej, związanej z uczestnictwem w Planie S nie stanowi dla Wnioskodawczyni przychodu ze stosunku pracy.

Prawo do otrzymania nagrody nie wynika z umowy o pracę, zawartej przez Wnioskodawczynię z Pracodawcą. Plan jest organizowany globalnie i jest związany z uczestnictwem Pracodawcy w Grupie B, nie zaś z samego faktu pozostawania przez Wnioskodawczynię z Pracodawcą w stosunku zatrudnienia. Prawo do udziału w Planie nie wynika również z innych obowiązujących u Pracodawcy regulacji prawa pracy (np. regulaminu wynagradzania).

Sposób kalkulacji nagrody jest również narzucony globalnie przez Grupę. Polski zespół kadrowo-płacowy nie jest zaangażowany w kalkulację wartości wypłaty, ponieważ jest ona komunikowana przez odpowiednie organy spółki amerykańskiej i wyliczana przez te organy w oparciu o wskaźniki związane z wynikami Grupy i Departamentów organizacyjnych Grupy B, do których należą uczestnicy, w tym również Wnioskodawczyni.

Wnioskodawczyni nie ma możliwości domagania się wypłaty nagrody przez Pracodawcę (pomimo, iż wypłata jest realizowana przez polską listę płac), ponieważ Pracodawca nie posiada mocy decyzyjnych w tym zakresie, pełniąc jedynie funkcję podmiotu realizującego płatność.

W związku z powyższym, uzasadnione jest stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym wypłata otrzymana przez Nią z tytułu udziału w Planie S nie stanowi dla Niej przychodu ze stosunku pracy. Jest to tzw. przychód z innych źródeł pochodzący od Spółki amerykańskiej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w zakresie pytania nr 1 – jest prawidłowe. Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania tej interpretacji.

Ponadto, należy poinformować, że na dzień wydania interpretacji indywidualnej obowiązywały przepisy ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.