
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Uzupełnili go Państwo pismem z 16 września 2025 r. (wpływ 22 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…), zwana dalej uczelnią, z siedzibą (…) działa na podstawie decyzji Ministra Edukacji Narodowej nr (…). Uczelnia jest (…).
Ogólny kierunek działalności uczelni to prowadzenie wyższych studiów zawodowych na kierunkach:(…).
Uczelnia działa na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018r. prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, przepisów wydanych na jej podstawie oraz statutu.
Nadzór nad uczelnią, sprawuje Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego w zakresie określonym ustawą oraz założyciel w zakresie określonym w ustawie i statucie uczelni.
Zgodnie ze statutem uczelni, jej założycielem (…) z siedzibą w (…) , wpisane (…) do rejestru stowarzyszeń, prowadzonego przez (…), w dziale (…) pod numerem (…).
(…).
Na podstawie uchwał nr (…) z dnia (…) oraz nr (…) z dnia (…) założyciel postawił uczelnię w stan likwidacji z dniem (…) r., za zgodą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Likwidację uczelni prowadził likwidator powołany przez założyciela w trybie określonym w statucie.
Aktualnie likwidacja uczelni prowadzona jest na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - prawo o szkolnictwie wyższym i nauce w zw. z art. 199 ust. 4 ustawy z dnia 2018 r. prawo o szkolnictwie wyższym i nauce w zw. z art. 199 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę prawo o szkolnictwie wyższym, prawa i obowiązki likwidatora przejął założyciel uczelni tj. (…).
Zgodnie z § 41 statutu uczelni:
pkt 2 likwidator prowadzi likwidację uczelni, przejmuje kompetencje jej organów w zakresie dysponowania majątkiem oraz:
1)podejmuje działania zmierzające do przeniesienia studentów do innych uczelni,
2)zawiadamia ministra o zakończeniu likwidacji,
3)składa wniosek o wykreśleniu uczelni z ewidencji uczelni niepublicznych.
pkt 4 majątek pozostały po zaspokojeniu wierzycieli przeznacza się na cele edukacyjne określone przez senat w porozumieniu z założycielem.
Zgodnie z § 42 pkt 1 statutu uczelni z dniem zakończenia likwidacji aktywa i pasywa oraz dokumenty z likwidacji uczelni przejmuje założyciel.
Uczelnia dnia (…) r. aktem notarialnym - repertorium A nr (…) zawarła ze Skarbem Państwa, reprezentowanym przez kierownika urzędu rejonowego (…)., umowę o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste i sprzedaży budynku. Na podstawie tej umowy Skarb Państwa oddaje uczelni grunt w użytkowanie wieczyste na 99 lat oraz sprzedaje uczelni murowany budynek (…)., dwukondygnacyjny.
Działający przy tym akcie (…). z siedzibą w (…) wyjaśnił, że nabycia dokonuje z przeznaczeniem na prowadzenie działalności oświatowej.
Dla powyższej nieruchomości zabudowanej prowadzona jest przez Sąd Rejonowy w (…). księga wieczysta nr (…)., w której wpisana jest działka nr (…). o powierzchni (…) m2 wraz z budynkiem, położona w (…)., przy ul. (…).
Prezydent miasta (…) dnia (…) decyzją nr (…). zatwierdził projekt budowlany i wydał pozwolenie na budowę tj. na modernizację i rozbudowę powyższego budynku dla potrzeb (…).. Powstały sale wykładowe i pomieszczenia administracyjne.
(…) budynek został przekazany do użytkowania na podstawie decyzji (…). w sprawie udzielenia pozwolenia na użytkowanie budynku administracyjno-dydaktycznego (…). na działce oznaczonej nr geodezyjnym (…).
Nabycie prawa wieczystego użytkowania gruntu i budynku oraz jego modernizacja i rozbudowa została sfinansowana z własnych środków uczelni. Były to dochody uzyskane z wpłat za naukę, dokonywanych przez studentów. Korzystały one ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, (Dz.U. 2025 poz. 278 tekst jednolity) zwanej dalej u.p.d.o.p.
Likwidator przed podjęciem uchwały o zakończeniu likwidacji, rozważa możliwość nieodpłatnego przekazania, w formie darowizny prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionym na nim budynku, zwanym dalej nieruchomością dla parafii p.w. (…). - zdarzenie przyszłe.
Parafia jest osobą prawną na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej.
Parafia prowadzi działalność duszpasterską (niegospodarczą działalność statutową) związaną z kultem religijnym, a także działalność charytatywno-opiekuńczą, oświatowo-wychowawczą, naukową i kulturalną.
Niegospodarczą działalnością statutową parafii nie nastawioną na zysk (nie mającą charakteru zarobkowego) jest działalność polegająca na prowadzeniu (...).
Istotne elementy opisu sprawy Wnioskodawca zawarł we własnym stanowisku wskazując, że Parafia nie wnosiła własnych środków finansowych i rzeczowych do uczelni.
Pytanie
1.Czy nieodpłatne przekazanie w formie darowizny - zdarzenie przyszłe, w okresie przed podjęciem uchwały o zakończeniu likwidacji, dla parafii p.w. (…)., prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem, które zostało nabyte przez uczelnię w celu wykonywania działalności oświatowej polegającej na kształceniu studentów uczelnia utraci możliwość korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p (Dz. u. 2025 poz. 278 tekst jednolity), w stosunku do dochodów przeznaczonych i wydatkowanych na zakup prawa wieczystego użytkowania gruntu i budynku oraz modernizację i rozbudowę tego budynku, polegającą na jego dostosowaniu do potrzeb studentów?
2. Czy nieodpłatne przekazanie w formie darowizny - zdarzenie przyszłe, w okresie przed podjęciem uchwały o zakończeniu likwidacji, dla parafii p.w. (…)., prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem, powstanie w parafii przychód do opodatkowania na podstawie art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e u.p.d.o.p , i związany z tym obowiązek płatnika tj. uczelni do pobrania od parafii i zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 22 ust. 1 u.p.d.o.p.?
3. Czy nieodpłatne przekazanie w formie darowizny - zdarzenie przyszłe w okresie przed podjęciem uchwały o zakończeniu likwidacji, dla parafii p.w. (…)., prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem, uczelnia będzie miała obowiązek naliczyć i odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych od wartości rynkowej tej darowizny na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.?
Państwa stanowisko w sprawie
Pytanie 1.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów-w części przeznaczonej na te cele.
Z powyższego przepisu wynika, że dochody uczelni były wolne od podatku. Uczelnia prowadziła działalność statutową polegającą na kształceniu studentów i wszelkie dochody osiągane przez uczelnię były przeznaczane na jej działalność statutową (oświatową). Możliwość skorzystania z powyższego zwolnienia wynika wprost z art. 17 ust. 1a i 1b u.p.d.o.p., zgodnie z którym zwolnienie z opodatkowania ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin- wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych.
„Zdaniem sądu, jeżeli podatnik nabyte z dochodów objętych zwolnieniem części nieruchomości wykorzysta do realizacji celów wskazanych w ustawie, a następnie środki te przeniesie na inny podmiot, nie utraci zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.p. Do zastosowania tego zwolnienia, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4, ust. 1a i 1b u.p.d.p. wystarcza bowiem przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.p. Nie ma natomiast znaczenia to, co następnie stanie się z prawami i rzeczami, na które wydatkowano dochody zwolnione, w sytuacji gdy cel statutowy zrealizowano przy wydatkowaniu dochodów. Z treści wyżej wymienionych przepisów art. 17 ust. 1 pkt 4, ust. 1a i 1b u.p.d.p. wynika, że ze zwolnienia przewidzianego w tych przepisach korzysta każdy dochód, jeśli został przeznaczony na cel statutowy wskazany w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.p. oraz jest wydatkowany na ww. cel.” (cyt. pismo z dnia 12 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-525/10/13-8/S/KS).
Podsumowując: nieodpłatne przekazanie prawa wieczystego gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem w formie darowizny na rzecz parafii nie spowoduje utraty przez uczelnię zwolnienia z opodatkowania dochodu, z którego skorzystała uczelnia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p, ponieważ uczelnia uzyskany dochód przeznaczyła i wydatkowała na prowadzoną przez siebie działalność statutową tj. działalność oświatową polegającą na kształceniu studentów czyli na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę).
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan prawny oraz opisane zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że uczelnia spełnia wymagane kryteria do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.
Pytanie 2.
Zgodnie z:
1)§ 41 pkt 2 statutu uczelni likwidator prowadzi likwidację uczelni, przejmuje kompetencje jej organów w zakresie dysponowania majątkiem,
2)§ 41 pkt 4 majątek pozostały po zaspokojeniu wierzycieli przeznacza się na cele edukacyjne określone przez senat w porozumieniu z założycielem.
Te przedmiotowe zapisy oznaczają, że likwidator będący jednocześnie założycielem nie jest jedynym, możliwym adresatem otrzymania majątku uczelni. Założyciel może pozostały majątek po zaspokojeniu wierzycieli przekazać podmiotowi trzeciemu. Parafia nie wnosiła własnych środków finansowych i rzeczowych do uczelni.
Czynność nieodpłatnego nabycia przez parafię w drodze darowizny prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem, nie będzie stanowić otrzymania majątku w związku z likwidacją uczelni. I nie powstanie przychód do opodatkowania na podstawie art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e. u.p.d.o.p.
Tym samym nie powstanie dla uczelni obowiązek pobrania od parafii i zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego o którym mowa w art. 22 ust. 1 u.p.d.o.p.
Pytanie 3.
Czynność polegająca na nieodpłatnym przekazaniu przez uczelnię w formie darowizny, dla parafii prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ w jej rezultacie nie powstanie po stronie darczyńcy przychód podlegający opodatkowaniu. W przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowanie przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., ponieważ zgodnie z jego treścią, to otrzymanie darowizny a nie jej przekazanie będzie stanowiło przychód podatkowy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 ze zm.):
Uczelnia jest uczelnią niepubliczną, jeżeli jest utworzona przez osobę fizyczną albo osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego albo państwowa albo samorządowa osoba prawna, zwaną dalej „założycielem”.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Uczelnia posiada osobowość prawną.
Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Podstawowymi zadaniami uczelni są:
1) prowadzenie kształcenia na studiach;
2) prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
3) prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
4) prowadzenie kształcenia doktorantów;
5) kształcenie i promowanie kadr uczelni;
6) stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:
a) procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,
b) kształceniu,
c) prowadzeniu działalności naukowej;
7) wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
8) stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
9) upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
10) działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
Uczelnie niepubliczne jako osoby prawne stosownie do art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie, nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy o CIT jako podmioty, które zwolnione są od podatku. W rezultacie podmioty te podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy o CIT:
1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
2. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:
Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, czy z działalności gospodarczej.
Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.
Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.
Należy podkreślić, że zwolnienie przedmiotowe o jakim mowa w powołanych wcześniej przepisach, jest wyjątkiem od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania. Z tego względu musi być interpretowane ściśle, zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu, z którego ono wynika.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie, czy w związku z nieodpłatnym przekazaniem w formie darowizny, w okresie przed podjęciem uchwały o zakończeniu likwidacji, dla parafii p.w. (…)., prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem, które zostało nabyte przez uczelnię w celu wykonywania działalności oświatowej polegającej na kształceniu studentów, uczelnia utraci możliwość korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, w stosunku do dochodów przeznaczonych i wydatkowanych na zakup prawa wieczystego użytkowania gruntu i budynku oraz modernizację i rozbudowę tego budynku.
Z treści wniosku wynika, że Uczelnia działa na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, przepisów wydanych na jej podstawie oraz statutu. Ogólny kierunek działalności Uczelni to prowadzenie wyższych studiów zawodowych na kierunkach (…). Z dniem (…) założyciel postawił Uczelnię w stan likwidacji.
Zgodnie z § 41 pkt 4 statutu Uczelni majątek pozostały po zaspokojeniu wierzycieli przeznacza się na cele edukacyjne określone przez senat w porozumieniu z założycielem.
Uczelnia (…) zawarła ze Skarbem Państwa umowę o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste i sprzedaży budynku. Na podstawie tej umowy Skarb Państwa oddał Uczelni grunt w użytkowanie wieczyste na 99 lat oraz sprzedał Uczelni murowany budynek (…)., dwukondygnacyjny. Nabycie prawa wieczystego użytkowania gruntu i budynku oraz jego modernizacja i rozbudowa została sfinansowana z własnych środków uczelni. Były to dochody uzyskane z wpłat za naukę, dokonywanych przez studentów. Korzystały one ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Likwidator przed podjęciem uchwały o zakończeniu likwidacji, rozważa możliwość nieodpłatnego przekazania, w formie darowizny prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionym na nim budynku, dla parafii p.w. (…).. Parafia prowadzi działalność duszpasterską (...). Niegospodarczą działalnością statutową parafii nie nastawioną na zysk (nie mającą charakteru zarobkowego) jest działalność polegająca na prowadzeniu (...). Są to (…) i (…).
Jak już wskazano z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.
Prawo wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem zostało nabyte przez uczelnię w celu wykonywania działalności oświatowej polegającej na kształceniu studentów na rzecz parafii, która prowadzi działalność polegającą na prowadzeniu (...). W związku z późniejszym nieodpłatnym przekazaniem przez Wnioskodawcę w formie darowizny w okresie przed podjęciem uchwały o zakończeniu likwidacji na rzecz parafii ww. prawa i budynku uczelnia nie utraci możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Bowiem skoro jak wynika z opisu sprawy, majątek pozostały po zaspokojeniu wierzycieli był uprzednio wykorzystywany na cele statutowe to należy uznać, że późniejsze przekazanie tego majątku na rzecz innego podmiotu nie powoduje naruszenia warunków zwolnienia wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania 1 należało uznać za prawidłowe.
Przechodząc do Państwa wątpliwości dotyczących ustalenia czy w związku z przekazaniem w formie darowizny, w okresie przed podjęciem uchwały o zakończeniu likwidacji, dla parafii (…)., prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem, powstanie w parafii przychód do opodatkowania na podstawie art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy o CIT, i związany z tym obowiązek Uczelni do pobrania i zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy o CIT:
Za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT:
Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).
Stosownie do art. 26 ust. 1 ustawy o CIT:
Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.
Art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy o CIT wskazuje wprost, że wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej jako przychód z tytułu udziału w zysku osoby prawnej jest zaliczana do zysków kapitałowych. Przy czym adresatem art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy o CIT jest uprawniony podmiot, który otrzymał określony majątek w związku z likwidacją osoby prawnej.
Z opisu sprawy wynika natomiast, że Parafia nie wnosiła własnych środków finansowych i rzeczowych do Uczelni a prawo wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem otrzyma w drodze darowizny, w okresie przed podjęciem uchwały o zakończeniu likwidacji. W związku z powyższym po stronie parafii nie powstanie przychód do opodatkowania na podstawie art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy o CIT i tym samym nie powstanie po stronie Uczelni obowiązek do pobrania od zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy.
Państwa stanowisko w zakresie pytania 2 należało uznać za prawidłowe.
Kolejna Państwa wątpliwość dotyczy ustalenia czy w związku z nieodpłatnym przekazaniem w formie darowizny dla parafii prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem, uczelnia będzie miała obowiązek naliczyć i odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych od wartości rynkowej tej darowizny na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.
Zgodnie z art. 12 ust. 5 ustawy o CIT:
Wartość otrzymanych rzeczy lub praw, w tym otrzymanych nieodpłatnie, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania, z zastrzeżeniem ust. 6b.
Na podstawie art. 12 ust. 6 ustawy o CIT:
Wartość świadczeń w naturze, w tym nieodpłatnych świadczeń, ustala się:
1) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu - w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu;
4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Zgodnie z ogólną definicją przychodów, przychód na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych stanowi m.in. przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń lub częściowo odpłatnych świadczeń. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie precyzuje, co należy rozumieć przez „nieodpłatne świadczenie”, ograniczając się jedynie do wskazania w art. 12 ust. 6 ustawy o CIT, sposobu i kryteriów ustalania wartości nieodpłatnych świadczeń.
Pod pojęciem przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń należy rozumieć jednostronne przysporzenie otrzymane przez podatnika kosztem innego podmiotu, a więc bez jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego od drugiej strony czy to w formie zapłaty, czy wykonania innego świadczenia.
Ze świadczeniem nieodpłatnym mamy do czynienia, gdy w ramach konkretnego stosunku prawnego jeden z podmiotów dokonuje świadczenia na rzecz innego podmiotu, który to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie, tj. bez jakiegokolwiek ekwiwalentnego świadczenia ze swojej strony. W wyniku wskazanego działania po stronie podmiotu otrzymującego nieodpłatne świadczenie powstaje przychód dla celów podatkowych w postaci wartości świadczenia otrzymanego nieodpłatnie. Tym samym za nieodpłatne świadczenie należy uznać takie zdarzenie prawne, którego skutkiem było nieodpłatne, tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku, mające konkretny wymiar finansowy.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Likwidator przed podjęciem uchwały o zakończeniu likwidacji, rozważa możliwość nieodpłatnego przekazania, w formie darowizny prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionym na nim budynku, zwanym dalej nieruchomością dla parafii p.w. (…)..
Zatem, skoro to Uczelnia przekazuje nieodpłatnie świadczenie w formie darowizny, a nie je otrzymuje, to nie ma w tym wypadku mowy o uzyskaniu przez Uczelnię przychodu z nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Mając na uwadze powyższe, świadczenie nieodpłatne przekazanie w formie darowizny przed podjęciem uchwały o zakończeniu likwidacji, dla parafii, nie będzie prowadziło do powstania dla Uczelni przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Zatem Państwa stanowisko dotyczące pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
