Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.408.2025.1.KM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą: X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka wpisana jest do rejestru przedsiębiorców krajowego rejestru sądowego pod numerem: (…), posiada nadany numer NIP: (…) oraz REGON: (…). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT wpisanym do rejestru VAT. Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe (obligatoryjnie). Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Wnioskodawca planuje w trakcie roku obrotowego 2025 zmienić formę opodatkowania z zasad ogólnych na opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek. Jako podstawę swojego działania Wnioskodawca wskazuje na treść art. 28j ust. 5 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 z późn. zm.; dalej: „Ustawa o CIT), zgodnie z którym: Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.

W momencie składania niniejszego wniosku, Wnioskodawca nie wie od którego dokładnie miesiąca roku 2025 nastąpi zmiana w wyborze formy opodatkowania z zasad ogólnych na ryczałt od dochodów spółek.

Wnioskodawca wskazuje w tym miejscu, że spełnia wszystkie warunki do stosowania ryczałtu od dochodów spółek w tym m.in. te wskazane w art. 28j Ustawy o CIT, ponadto, spełnione zostaną warunki o których mowa w art. 28e Ustawy o CIT.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuję, że weryfikacja formalnych warunków do skorzystania z tej formy opodatkowania nie jest przedmiotem zapytania zawartego we wniosku.

Przychód brutto Spółki z o.o. ze sprzedaży w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. wyniósł mniej niż równowartość kwoty 2.000.000 euro, przeliczonej według kursu na pierwszy dzień roboczy października roku 2024 (zgodnie z art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT).

Podobnie w okresie od 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień przystąpienia przez Wnioskodawcę do ryczałtu, przychód brutto ze sprzedaży nie przekroczy równowartości 2.000.000 euro, przeliczonej według kursu na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego (zgodnie z art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT).

W pierwszym roku stosowania ryczałtu od dochodów spółek, tj. od pierwszego dnia pierwszego miesiąca stosowania ryczałtu do 31 grudnia 2025 r. przychód brutto ze sprzedaży nie przekroczy równowartości 2.000.000 euro, przeliczonej według kursu na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego (zgodnie z art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT).

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że w żadnym ze wskazanych wyżej okresów (latach podatkowych) przychód Wnioskodawcy nie przekroczył i nie przekroczy kwoty 2.000.000 euro, przeliczonej odpowiednio według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy stycznia 2024 r. oraz na pierwszy dzień roboczy stycznia 2025 r.

Pytania

 1. Czy Spółka będzie posiadać w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT, w wysokości 10%?

 2. Czy Spółka będzie posiadać w drugim roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT, w wysokości 10%?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie posiadać w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT, w wysokości 10%.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka będzie posiadać w drugim roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT, w wysokości 10%.

Zgodnie z art. 28o ust. 1 ustawy o CIT, stawka ryczałtu wynosi:

1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż mały podatnik oraz podatnika, który nie rozpoczyna prowadzenia działalności.

Definicję małego podatnika zawiera art. 4a ust. 10 Ustawy o CIT. Mały podatnik to podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 Ustawy o CIT, rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Jednocześnie art. 8 ust. 6 Ustawy o CIT stanowi, że jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Z kolei w myśl art. 8 ust. 6a Ustawy o CIT, jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.

Przywołany art. 28j ust. 5 Ustawy o CIT stanowi, że podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem.

Z wzajemnego powiązania powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że dla Wnioskodawcy, który wybierze opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek w trakcie trwania 2025 r., poprzednim rokiem podatkowym, do którego należy odnosić przesłankę z art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT, będzie okres pomiędzy 1 stycznia a dniem poprzedzającym dzień przystąpienia do ryczałtu. To z dniem poprzedzającym dzień przystąpienia do ryczałtu, zgodnie z art. 28j ust. 5 Ustawy o CIT dojdzie do zamknięcia ksiąg i do sporządzenia sprawozdania finansowego - tym samym dojdzie do zakończenia roku podatkowego.

Jak wskazano w opisie stanu przyszłego, przychód brutto Wnioskodawcy ze sprzedaży za okres pomiędzy 1 stycznia 2025 r. a dniem poprzedzającym dzień przystąpienia do ryczałtu nie przekroczy równowartości 2.000.000 euro brutto, a więc Wnioskodawca spełni warunek uznania jego za małego podatnika. Nawet jeśli doszłoby do uznania, że właściwym rokiem podatkowym do określenia statusu małego podatnika powinien być rok 2023, to przesłanka uzyskania przychodów niższych niż 2.000.000 euro brutto również zostanie zachowana.

Jednocześnie wskazać należy, że z treści art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT, nie wynika, by wartość przychodu brutto na potrzeby ustalania status małego podatnika należało liczyć proporcjonalnie stosownie do długości roku podatkowego - w przypadku podmiotów, których rok jest dłuższy lub krótszy niż 12 miesięcy.

Jednocześnie w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 2 Wnioskodawca wskazuje, że z treści cytowanych powyżej przepisów nie wynika, by w sytuacji, gdy dla podmiotu dany roku kalendarzowy de facto obejmuje dwa lata podatkowe - przychód brutto powinien być zsumowany z tych dwóch lat podatkowych na potrzeby określenia statusu małego podatnika w kolejnym roku podatkowym (który w tym wypadku będzie pokrywał się z rokiem kalendarzowym).

W związku z tym, w przypadku Spółki przechodzącej na ryczałt w trakcie 2025 r., rok podatkowy zostaje podzielony:

pierwszy rok podatkowy: od 1 stycznia do końca miesiąca poprzedzającego przystąpienie do ryczałtu,

drugi rok podatkowy: od pierwszego dnia miesiąca rozpoczęcia ryczałtu do 31 grudnia 2025 r.

Kolejnym rokiem podatkowym dla spółki będzie zatem okres od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r.

Do ustalenia statusu małego podatnika należy odrębnie odnieść się do przychodu w każdym z tych okresów, przy czym - co istotne - Ustawa o CIT nie nakazuje proporcjonalnego przeliczania limitu 2.000.000 euro w przypadku skróconych lub wydłużonych lat podatkowych.

Zatem w tej sytuacji, gdy przychody Wnioskodawcy ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczą kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczonej zgodnie z art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT, w żadnym z wyżej wskazanych okresów oraz nie przekroczyły ww. kwoty w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2024 do 31 grudnia 2024 to zdaniem Wnioskodawcy:

 1. W roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień przystąpienia do ryczałtu od dochodów spółek - Spółka Wnioskodawcy będzie posiadać status małego podatnika.

 2. W pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Spółka Wnioskodawcy będzie posiadała status małego podatnika i będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT, w wysokości 10%.

 3. W kolejnym (drugim) roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tj. od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r. Spółka Wnioskodawcy będzie posiadała status małego podatnika i będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT, w wysokości 10%.

Powyższe stanowisko potwierdzone zostało w innych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej m.in.:

1. Pismo z dnia 25 lipca 2024 r. 0111-KDIB1-2.4010.291.2024.1.AW,

2. Pismo z dnia 21 grudnia 2023 r. 0111-KDIB1-1.4010.723.2023.1.KM,

3. Pismo z dnia 18 sierpnia 2022 r. 0111-KDWB.4010.36.2022.1.APA.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. W szczególności przedmiotem interpretacji nie była kwestia oceny czy Państwa Spółka w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień przystąpienia do ryczałtu od dochodów spółek posiadała status małego podatnika.

Na podstawie art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 278 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”), opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.

W myśl art. 28f ww. ustawy:

 1. Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

 2. Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.

Stosownie do art. 28k ust. 1 ustawy o CIT:

Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5) podatników, którzy zostali utworzeni:

 a) w wyniku połączenia lub podziału albo

 b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

 c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

   - w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6) podatników, którzy:

a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo wyodrębnienie albo

b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

   - uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

   - składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

   - w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Stosownie do postanowień art. 28o ust. 1 ustawy o CIT:

Ryczałt wynosi:

1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

W myśl art. 4a pkt 10 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Państwa wątpliwości sformułowane w pytaniach dotyczą kwestii ustalenia, czy:

   - Spółka będzie posiadać w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w wysokości 10%;

   - Spółka będzie posiadać w drugim roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w wysokości 10%.

Zauważyć należy, że z art. 8 ust. 1 ustawy o CIT wynika, że:

Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Zgodnie z art. 8 ust. 6 ww. ustawy:

Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że planują Państwo w trakcie roku obrotowego 2025 zmienić formę opodatkowania z zasad ogólnych na opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek. W momencie składania wniosku, nie wiedzą Państwo od którego dokładnie miesiąca roku 2025 nastąpi zmiana w wyborze formy opodatkowania z zasad ogólnych na ryczałt od dochodów spółek.

W odniesieniu do Państwa wątpliwości zawartych w pytaniu Nr 1, wskazać należy, że na gruncie przedmiotowej sprawy, aby móc stosować stawkę opodatkowania w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w wysokości 10% należy posiadać status małego podatnika, który jest ustalany za poprzedni rok podatkowy.

Mając na uwadze przedstawiony przez Państwa opis sprawy, poprzednim rokiem podatkowym Spółki jest okres od 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień przystąpienia przez Spółkę do ryczałtu. Zatem, to w tym okresie przychody ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie mogą przekroczyć progu 2.000.000 euro.

Należy podkreślić, że ustawodawca nie przewidział, w przypadku ustalania statusu małego podatnika proporcjonalnego przeliczania wysokości wskazanego w przepisie art. 4a pkt 10 ustawy o CIT limitu stosownie do długości roku podatkowego - w przypadku podmiotów, których rok jest dłuższy lub krótszy niż 12 miesięcy.

Zatem do stwierdzenia, czy Spółka posiada status małego podatnika i co za tym idzie możliwości zastosowania stawki 10% w pierwszym roku stosowania ryczałtu od dochodów spółek, tj. od pierwszego dnia pierwszego miesiąca stosowania ryczałtu do 31 grudnia 2025 r., należy brać pod uwagę, zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, poprzedni rok podatkowy, czyli w Państwa przypadku, okres od 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień przystąpienia przez Spółkę do ryczałtu.

Należy mieć jednak na względzie, iż przeliczenia równowartości 2 000 000 euro dokonuje się na dwa sposoby. W przypadku, gdy w poprzednim roku podatkowym występuje październik, to przeliczenia równowartości ww. kwoty dokonuje się na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego

Natomiast w przypadku, gdy rok podatkowy nie zawiera października, to przeliczenia dokonuje się na dowolny dzień roku podatkowego bezpośrednio poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Zauważyć należy, że w opisie sprawy wskazali Państwo m.in., że w żadnym ze wskazanych okresów (latach podatkowych) przychód Wnioskodawcy nie przekroczył i nie przekroczy kwoty 2.000.000 euro, przeliczonej odpowiednio według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy stycznia 2024 r. oraz na pierwszy dzień roboczy stycznia 2025 r. Zatem, jeżeli w Państwa przypadku do zmiany formy opodatkowania z zasad ogólnych na ryczałt od dochodów spółek dojdzie przed dniem 1 października 2025 r., to w tym przypadku w celu przeliczenia kwoty 2.000.000 euro na potrzeby ustalenia statusu małego podatnika zastosowanie powinien znaleźć art. 2a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), zgodnie z którym:

Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika.

Z powyższego wynika, że w przypadku, gdy w poprzednim roku podatkowym nie występuje październik, to podatnik może przyjąć średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dowolny dzień roku podatkowego, bezpośrednio poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, że mogą Państwo przyjąć średni kursu euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dowolny dzień roku podatkowego bezpośrednio poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tj. roku podatkowego trwającego od 1 stycznia 2025 roku do dnia poprzedzającego dzień przystąpienia Państwa Spółkę do ryczałtu.

Natomiast w przypadku, gdy do zmiany formy opodatkowania dojdzie w sytuacji, gdy rok podatkowy bezpośrednio poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem będzie zawierał październik, to przeliczenia kwoty, o której mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT należy dokonać zgodnie z brzmieniem cyt. przepisu, tj. na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego.

Podkreślić należy, że analogiczne zasady przeliczenia równowartości 2 000 000 euro będą miały zastosowanie również do drugiego roku opodatkowania ryczałtem i sytuacji występowania czy też niewystępowania w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem października.

Tym samym, skoro jak Państwo wskazali, przychody ze sprzedaży nie przekroczą równowartości 2.000.000 euro w okresie od 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień przystąpienia przez Spółkę do ryczałtu, to Spółka w roku podatkowym trwającym od pierwszego dnia pierwszego miesiąca stosowania ryczałtu do 31 grudnia 2025 r. (pierwszy rok opodatkowania ryczałtem) posiadać będzie status małego podatnika i co za tym idzie, uprawniona będzie do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

W odniesieniu natomiast do Państwa wątpliwości zawartych w pytaniu Nr 2, zauważyć należy, że aby stwierdzić czy Spółka będzie posiadać status małego podatnika i co za tym idzie możliwość zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 10% w drugim roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, należy brać pod uwagę, zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, poprzedni rok podatkowy, czyli okres od pierwszego dnia pierwszego miesiąca stosowania ryczałtu do 31 grudnia 2025 r.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że w pierwszym roku stosowania ryczałtu od dochodów spółek, tj. od pierwszego dnia pierwszego miesiąca stosowania ryczałtu do 31 grudnia 2025 r. przychód brutto ze sprzedaży nie przekroczy równowartości 2.000.000 euro, przeliczonej według kursu na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego (zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT).

Wobec powyższego, skoro przychody ze sprzedaży nie przekroczą więcej niż 2.000.000 euro w pierwszym roku stosowania ryczałtu od dochodów spółek, to w drugim roku opodatkowania ryczałtem, Spółka również będzie posiadać status małego podatnika i będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy:

   - Spółka będzie posiadać w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w wysokości 10% - jest prawidłowe;

   - Spółka będzie posiadać w drugim roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w wysokości 10% - jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

   - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.