
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 1 września 2025 r. oraz pismem z 26 września 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka X Sp. z. o.o. (dalej: „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym posiada nieograniczony obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 3 ust. 1 CITU. Działalność Spółki dotyczy (...).
Spółka obecnie świadczy usługi (...), poprzez (...). Obecnie Platforma działa (...).
W ramach tej Platformy, (...).
Stosowne zapisy (w tym definicja (...)) znajdują się w Regulaminie, który stanowi załącznik do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Na potrzeby działalności Portalu będą prowadzone (...): pierwsza to (...), a druga to (...).
W Regulaminie znajduję się punkty o następującej treści:
(...)
Czynności te dokonywane przez Spółkę wynikają z konieczności dostosowania funkcjonowania Platformy do przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Oznacza to, że z treści Regulaminu wynika obowiązek przekazania licencji niewyłącznej polegającej na tym, że Użytkownik zgadza się na przekazanie tej licencji. Jest to konieczne ze względu na potrzebę prowadzenia Platformy. Opisana czynność nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w rozumieniu art. 17 CITU.
Ponadto, uzupełnili Państwo opis zdarzenia przyszłego w następujący sposób:
1) Jakie są zasady działania Platformy, w tym jakie wynagrodzenia uzyskują Użytkownicy tj. (...)?
Celem Platformy jest (...). (...).
2) Jakie prawa i obowiązki ma Państwa Spółka w związku z udostępnianiem Platformy?
Spółka ma obowiązki wynikające z przepisów prawa polskiego i przepisów prawa unijnego. Obowiązki wynikają z przestrzegania przepisów ustawy o ochronie danych osobowych, ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych, RODO, z dyrektywy DAC7 oraz dyrektywy 2006/112.
3) Jakie prawa i obowiązki mają Użytkownicy w związku z korzystaniem z Platformy?
Użytkownicy (...) – wykupując dostęp do Treści mogą uzyskać dostęp do Treści o ile nie naruszają zasad regulaminu. Obowiązkiem Użytkownika (...) jest przestrzeganie regulaminu. (...)
4) Czy Państwa Spółka pobiera wynagrodzenie od Użytkowników w zamian za korzystanie z Platformy?
Spółka uzyskuje prowizję za (...). W momencie aktywacji konta Spółka ma prawo do poboru opłaty aktywacyjnej niepodlegającej zwrotowi. Opłata aktywacyjna jest opłatą wnoszoną wyłącznie jeden raz.
5) Czy w zamian za udzielone Państwa Spółce jako Operatorowi Platformy licencje od Użytkowników otrzymują Państwo wynagrodzenie lub też są Państwo zobowiązani do wykonania jakiegokolwiek świadczenia na rzecz Użytkownika? Jeśli tak, proszę opisać jakie to świadczenie i czy jest ono wykonywane odpłatnie.
Nie. Udzielenie licencji wynika z przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawach autorskich i prawach pokrewnych. Spółka w żaden sposób nie uzyskuje świadczenia wzajemnego. Jest to świadczenie jednostronne. (...).
6) Czy Użytkownicy nieodpłatnie udzielają Państwa Spółce licencji na korzystanie z treści publikowanych na Platformie?
Tak. Robią to nieodpłatnie, nie uzyskują nic w zamian.
7) W jaki sposób Państwa Spółka jako Operator Platformy wykorzystuje licencje otrzymane od użytkowników?
Udzielenie licencji (...). Jest to niezbędne zdaniem Spółki, aby nie naruszyć przepisów dotyczących praw autorskich.
8) Jakie konkretnie korzyści odnoszą Państwo w związku z udzieleniem licencji przez Użytkowników na treści publikowane na Platformie? Proszę je opisać i wskazać, czy mają konkretny wymiar finansowy.
Spółka otrzymuje zatem konkretne korzyści w postaci możliwości korzystania z Treści, ich rozpowszechniania, modyfikowania, itp., bez ponoszenia odpłatności na rzecz Użytkownika. Jest to zatem świadczenie na rzecz Operatora, które ma dla niego wartość ekonomiczną. W ten sposób nie dochodzi do świadczenia wzajemnego.
Pytanie
Czy w związku z udzieleniem przez Użytkownika na rzecz Spółki licencji niewyłącznej w ramach działalności Portalu powstaje przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia po stronie Spółki w rozumieniu CITU?
Państwa stanowisko w sprawie
Otrzymanie nieodpłatnej licencji niewyłącznej będzie powodowało powstanie przychodu z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia po stronie Spółki będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Wyjątkiem może być sytuacja, w której z innych zapisów umowy wynikałoby, że świadczenie licencji na rzecz Spółki jest świadczeniem wzajemnym.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 CITU, przychodami są w szczególności m.in. wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.
Pojęcie „nieodpłatne świadczenie” nie zostało co prawda sprecyzowane w ustawach podatkowych (brak definicji na gruncie CITU), jednakże przyjmuje się, że za nieodpłatne świadczenie należy uznawać wszystkie zdarzenia prawne oraz gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy.
Jak podkreślono w uchwale 7 sędziów NSA z 16 października 2006 r. II FPS 1/06:
Nieodpłatne świadczenie obejmuje wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
W doktrynie podkreśla się, że do nieodpłatnego otrzymania rzeczy, praw lub innych świadczeń dochodzi wyłącznie w przypadku, gdy otrzymujący jakąś rzecz (np. środek trwały, materiały itp.), prawo (np. udziały w innej spółce) czy też świadczenie (np. w postaci użyczenia jakiejś rzeczy) nie wykonuje w zamian żadnego świadczenia ze swojej strony (nie wykonuje żadnej usługi, nie wydaje rzeczy lub praw, nie dokonuje jakiejkolwiek płatności) (W. Dmoch. Podatek dochodowy od osób prawnych wyd. 11, Art. 12, Legalis 2025).
Zatem, aby można było określone świadczenie zaliczyć do kategorii świadczeń nieodpłatnych stanowiących źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, w świetle art. 12 ust. 1 pkt 2 CITU, musi dojść do stosunku prawnego, w wyniku którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie. Warunkiem do stwierdzenia nieodpłatności danego świadczenia jest brak świadczenia wzajemnego.
Użytkownik udziela Spółce licencji na korzystanie z treści, nie pobierając za to wynagrodzenia. Spółka otrzymuje zatem konkretne korzyści w postaci możliwości korzystania z Treści, ich rozpowszechniania, modyfikowania, itp. bez ponoszenia odpłatności na rzecz Użytkownika.
W związku z przekazaniem licencji niewyłącznej Użytkownik nie otrzymuje żadnych profitów czy to wyrażonych w pieniądzu czy to wyrażonych w usłudze (udostępnienie funkcjonalności Platformy, promocja treści Użytkownika, udział w przychodach uzyskanych przez Spółki z dystrybucji treści Użytkownik), a zatem nie mamy do czynienia ze świadczeniem wzajemnych (w rozumienia świadczenia odpłatnego czy częściowo odpłatnego) na gruncie CITU.
Jest to zatem świadczenie na rzecz Spółki, które ma dla tej Spółki wartość ekonomiczną i może przekładać się na potencjalne przychody, a jednocześnie wykonywane jest bez odpłatności. W opisanym przypadku dochodzi zatem do powstania przychodu z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia po stronie Spółki. Wnosimy o uznanie, że przekazanie licencji niewyłącznej przez Twórców na rzecz Spółki będzie zakwalifikowane jako nieodpłatne świadczenie na gruncie art. 12 ust. 1 pkt 2 CITU.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”, „updop”),
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Stosownie z art. 7 ust. 2 updop,
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustawa o podatku dochodowym od osób, nie zawiera definicji przychodu, natomiast w art. 12 wymieniono przykładowe przysporzenia, których wystąpienie wiąże się z powstaniem przychodu. Przykładowe przysporzenia wymienione w art. 12 updop, nie stanowią katalogu zamkniętego, o czym świadczy użyte w treści tego przepisu sformułowanie „w szczególności”.
I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 updop,
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności, wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.
Pojęcie „nieodpłatnych świadczeń” nie zostało zdefiniowane w ustawie o CIT, jednakże z art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, że nieodpłatne świadczenia są źródłem przychodów.
Jeżeli zatem podmiot prowadzący działalność gospodarczą otrzyma nieodpłatne świadczenie (lub świadczenie częściowo odpłatne) obowiązany jest wykazać z tego tytułu przychód podatkowy. Istotne jest przy tym to, iż przysporzenie majątkowe musi być powiązane z uzyskaniem przez podatnika korzyści niezwiązanej z jakimkolwiek świadczeniem ekwiwalentnym.
W celu zdefiniowania tego pojęcia pomocne jest odwołanie do wykładni gramatycznej, a także poglądów orzecznictwa i doktryny. Zgodnie z pojęciem słownikowym, odpłacać to „oddawać komuś coś w zamian”, odpłatny natomiast to „taki, za który się płaci, wymagający zapłacenia, zwrot kosztów” (Nowy Słownik Języka Polskiego PWN, Warszawa 2002). W orzecznictwie natomiast ugruntował się pogląd, że przez nieodpłatne świadczenie rozumieć należy takie zdarzenia prawne i gospodarcze, dotyczące działalności gospodarczej, których skutkiem jest świadczenie nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku osoby prawnej, mające konkretny wymiar finansowy.
Tym samym, podstawową cechą świadczenia nieodpłatnego jest brak zobowiązania otrzymującego takie świadczenie do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego. Innymi słowy świadczenie uzyskiwane przez podatnika w sytuacji, gdy spełniający świadczenie uzyskuje albo ma uzyskać od podatnika w przyszłości wzajemnie jakieś inne przysporzenie majątkowe, nie ma charakteru nieodpłatnego. Przychód ze świadczeń nieodpłatnych powstanie natomiast zawsze wtedy, gdy podatnik otrzyma rzeczy lub prawa, bądź inne świadczenia lub też możliwość korzystania z rzeczy lub praw, bez obowiązku świadczenia wzajemnego.
Zatem, w świetle art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, aby można było określone świadczenie zaliczyć do kategorii świadczeń nieodpłatnych, stanowiących źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu, musi dojść do stosunku prawnego, w wyniku którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie, zwiększając w ten sposób swoje przychody podatkowe.
Ustalenie, czy określone świadczenie uzyskane przez podatnika nieodpłatnie stanowi dla niego przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, wymaga oceny charakteru dokonanego rodzaju czynności przysparzających, w przypadku których strona dokonująca przysporzenia otrzymuje korzyść majątkową.
O nieodpłatnym świadczeniu, mającym cechy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym można więc mówić tylko w sytuacji, gdy:
- podmiot na rzecz którego dokonywane jest tego rodzaju świadczenie odnosi korzyść (trwałe przysporzenie majątkowe),
- korzyść została uzyskana kosztem innego podmiotu,
- korzyść ma konkretny wymiar finansowy,
- świadczenie nie wiąże się z jakimkolwiek ekwiwalentem ze strony podatnika.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku z udzieleniem przez Użytkownika na rzecz Spółki licencji niewyłącznej w ramach działalności Portalu powstaje przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia po stronie Spółki w rozumieniu CITU.
W świetle powyższego, otrzymanie przez Państwa Spółkę nieodpłatnej licencji niewyłącznej będzie powodowało powstanie przychodu z nieodpłatnego świadczenia po stronie Państwa Spółki. W związku z przekazaniem licencji niewyłącznej Użytkownik nie otrzymuje zapłaty w żadnej formie, a zatem brak jest świadczenia wzajemnego. Mamy tutaj więc do czynienia z konkretną, wymierną i jednostronną korzyścią majątkową, którą uzyskuje Państwa Spółka kosztem innego podmiotu tj. Użytkowników (...), którzy udzielają Państwa Spółce jako Operatorowi Platformy, licencji na korzystanie z treści publikowanych przez nich na platformie.
Należy więc zgodzić się z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym otrzymanie nieodpłatnej licencji niewyłącznej będzie powodowało powstanie przychodu z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia po stronie Państwa Spółki.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy w związku z udzieleniem przez Użytkownika na rzecz Spółki licencji niewyłącznej w ramach działalności Portalu powstaje przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia po stronie Spółki w rozumieniu CITU, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
W związku z załączeniem przez Państwa do wniosku dokumentów należy zaznaczyć, że Organ wydając interpretację w trybie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym, nie dokonuje analizy i oceny załączonych do wniosku dokumentów, a jedynie opiera się na przedstawionym we wniosku opisie sprawy.
Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
