Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.296.2025.4.ANK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – 28 lipca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą jest Fundacja Rodzinna (…) będąca polskim rezydentem podatkowym (dalej: „Fundacja” lub „Wnioskodawca”). Wnioskodawca został wpisany do Rejestru Fundacji Rodzinnych (…) Fundacja prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wskazanym w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. 2023 r. poz. 326 z późn. zm. – dalej również „Ustawa o FR”), w szczególności polegającej na najmie mienia, przystępowaniu do spółek kapitałowych, udzielaniu pożyczek na zasadach określonych w art. 5 ust. pkt 5 Ustawy o FR oraz obrocie zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do Wnioskodawcy w celu dokonywania płatności związanych z jego działalnością.

Głównym celem wynikającym ze statutu Fundacji jest gromadzenie mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów, spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów, a także minimalizowanie ryzyka nieudanej sukcesji i gwarantowanie kontynuacji działalności biznesowej. Natomiast celami pobocznymi również uwzględnionymi we wspomnianym statucie są przede wszystkim: (…)

Fundacja w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej ma zamiar otwarcie konta w biurze maklerskim celem inwestowania posiadanych środków w zakup i sprzedaż różnego rodzaju papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze. Wnioskodawca nie wyklucza, że w ramach powyższej działalności będzie dokonywał nabycia certyfikatów funduszy inwestycyjnych, wśród których mogą znaleźć się takie, których fundusze emisyjne realizują swój cel poprzez inwestycję całości lub większości posiadanego portfela w kryptowaluty m.in. Bitcoin czy Ethereum (fundusze inwestycyjne zwane dalej „CC ETF”).

Biuro maklerskie, w którym Fundacja otworzy konto nie będzie beneficjentem, fundatorem lub podmiotem powiązanym z beneficjentem, fundatorem lub Fundacją.

Nabyte certyfikaty funduszy inwestycyjnych Fundacja będzie przechowywała na koncie maklerskim, do ich zbycia w momencie w którym transakcja zapewni założony poziom zysku lub pozwoli na uniknięcie zidentyfikowanego ryzyka.

Środki finansowe uzyskane w ten sposób przez fundację zostaną przez nią wykorzystane w celach statutowych. Na dzień dzisiejszy nie jest planowana ich wypłata, lecz reinwestowanie ich w te same lub inne aktywa, w zakresie wyznaczonym przez art. 5 Ustawy o FR.

W ramach czynności nabycia i zbycia certyfikatów inwestycyjnych Fundacja nie będzie w szczególności dokonywała darowizn lub innych nieodpłatnych świadczeń, innych niż świadczenia, o których mowa w np. 2 ust. 2 Ustawy o FR, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub Fundacją, jak również nie będzie dokonywała świadczeń na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub Fundacją z tytułu usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze.

Pytanie:

Czy podejmowane przez Fundację czynności w ramach działalności gospodarczej polegającej na zakupie i sprzedaży różnego rodzaju papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, w tym nabywania i zbywania certyfikatów CC ETF, będą stanowiły czynności lub zdarzenia podlegające opodatkowaniu, o których mowa w art. 24q ust. 1 pkt 1 i 3 lub art. 24r ust. 1 Ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W opinii Wnioskodawcy podejmowane przez Fundację czynności w ramach działalności gospodarczej polegającej na zakupie i sprzedaży różnego rodzaju papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, w tym nabywania i zbywania certyfikatów CC ETF, nie będą stanowiły czynności lub zdarzenia podlegające opodatkowaniu, o których mowa w art. 24q ust. 1 pkt 1 i 3 lub art. 24r ust. 1 Ustawy o CIT.

Zdaniem Fundacji analiza treści przepisu art. 5 ust. 1 Ustawy o FR prowadzi do trafnego wniosku, że katalog dopuszczalnej działalności gospodarczej, którą może prowadzić fundacja rodzinna, jest zamknięty. Ustawodawca wskazał, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność „tylko w zakresie” w nim wskazanym. Również w uzasadnieniu do ustawy wskazano, że co do zasady nie będzie ona mogła wykonywać działalności gospodarczej, poza wyjątkami wskazanymi w ustawie. Wiąże się to z tym, że fundacja rodzinna jest instrumentem prawnym umożliwiającym akumulację majątku prywatnego. Posiadanie majątku wymaga jednak podejmowania działań służących jego zabezpieczeniu lub pomnożeniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 Ustawy o FR fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) w szczególności w zakresie nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.

Nie ulega zatem wszelkiej wątpliwości, że fundacja rodzinna może nabywać, również w celu dalszego zbycia papiery wartościowe w rozumieniu art. 3 pkt 1 lit. a) i b), tj. akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18 i 96, dalej również „k.s.h.”), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne, bankowe prawa pochodne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 2488) i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego, a także inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a przywołanego przepisu, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (por. P. Grabowski, D. Leszczyk (red.), Komentarz do art. 5 u.f.r. [w:] Ustawa o fundacji rodzinnej. Komentarz. Wyd. 1, Warszawa 2023, Legalis el/2023, t.6).

Fundacja planuje nabyć w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego certyfikaty funduszy inwestycyjnych oznaczone jako ETN (z ang. exchange-traded notes). Podkreślić należy na wstępie, że jest to fundusz, którym obraca się na giełdzie papierów wartościowych. ETN-y są rodzajem dłużnych papierów wartościowych. Głównym założeniem ETN jest śledzenie ceny aktywa bazowego lub grupy aktywów bazowych albo konkretnych indeksów, których wartość stanowi jednocześnie jego zabezpieczenie, np. surowców lub walut. ETN-y są zatem certyfikatami indeksowanymi (tzw. trackery). Instrumenty te pozwalają inwestorowi na osiągnięcie zysków w przypadku wzrostu („tracker”) lub spadku („short tracker”) cen instrumentu bazowego.

ETN-y, podobnie jak akcje w rozumieniu k.s.h., mają na celu odtworzenie dziennych wyników wybranego aktywa. ETN-y monitorują ruchy cen wskaźnika referencyjnego (głównego aktywa) i starają się dopasować do tych zmian. Przykładowo można wskazać, że jeśli złoto wzrośnie o 1% w danym dniu, ETN złota powinien w idealnym przypadku wzrosnąć o podobny procent, pomniejszony o wszelkie związane z tym koszty, w szczególności takie jak koszty tworzenia, zarządzania i utrzymywania ETN. Instrumenty finansowe typu ETN można zatem porównać do obligacji. Tak samo, jak obligacje, mają termin wykupu, czyli datę, w której emitent zobowiązuje się do odkupienia papieru wartościowego. Dodać w tym w miejscu jednak trzeba, że z tytułu posiadania ETN ich właścicielowi nie jest wypłacana dywidenda, ani odsetki.

Ponownego podkreślenia wymaga natomiast, że ETN-y są instrumentami finansowymi notowanymi na giełdzie papierów wartościowych. Ze względu na sposób ich zabezpieczenia brak jest jednoznacznej i powszechnie obowiązującej definicji funduszu ETN. Na gruncie prawa europejskiego można odwołać się do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z 15.05.2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.Urz. UE L 173, s. 349, ze zm.), dalej zwaną „MIFiD II”, która definiuje podobne do ETN certyfikaty inwestycyjne, Tj. ETF-y (z ang. exchanege-traded found) jako fundusz inwestycyjny, którego co najmniej jedna jednostka jest przedmiotem obrotu przez cały dzień w co najmniej jednym systemie obrotu i z udziałem co najmniej jednego animatora rynku (M. Opoka, Fundusz ETF jako fundusz portfelowy…, PPH 2021, nr 10, s. 26¬34). Podobna definicja funkcjonuje w prawodawstwie Stanów Zjednoczonych, gdzie Investment Company Institute definiuje ETF jako wehikuł inwestycyjny emitujący jednostki, które inwestorzy mogą nabywać oraz zbywać przez cały dzień na giełdzie, po cenie ustalonej na rynku. Podstawową cechą funduszu ETF jest zatem dostępność jego tytułów uczestnictwa w systemie obrotu. Kolejną istotną cechą takich funduszy jest możliwość codziennej kreacji i umarzania tytułów uczestnictwa w funduszu, co wynika z mechanizmu funkcjonowania tego instrumentu i skutkuje sytuacją, w której fundusze ETF najczęściej są funduszami o charakterze otwartym (L. Deville, Exchange Traded Funds: History, Trading, and Research [w:] Handbook of Financial Engineering, red. C. Zopounidis, M. Doumpos, P.M. Pardalos, Boston 2008, s. 72.). Taka sama zasada dotyczy możliwości nabywania i zbywania ETN na rynku wtórnym po cenie obowiązującej w momencie wystawienia zlecenia na giełdzie papierów wartościowych.

Na stronie internetowej GPW (www.gpw.pl) w części dotyczącej notowań ETF, zawarto informację, że ETF (ang. Exchange Traded Fund - fundusz notowany na giełdzie) to fundusz inwestycyjny notowany na giełdzie, którego zadaniem jest odzwierciedlanie zachowania się danego indeksu giełdowego. Jego funkcjonowanie jest regulowane dyrektywami unijnymi i regulacjami krajowymi. Charakteryzuje się on możliwością stałej (codziennej) kreacji i umarzania jednostek (certyfikatów). ETFy notowane są na giełdzie na takich samych zasadach jak akcje. Płynność wspierana jest przez animatorów. Tytuły uczestnictwa w funduszu lub certyfikaty inwestycyjne ETF są papierem wartościowym.

Z kolei, zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi: Ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - rozumie się przez to: a) akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18 i 96), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne, bankowe prawa pochodne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 2488) i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

ETN oparty na aktywach bazowych w postaci kryptowalut jest zatem instrumentem finansowym działającym podobnie do tradycyjnych funduszy ETF. ETN tego typu to fundusze pozwalające na dokonanie inwestycji nie w jedno, a w wiele kryptoaktywów naraz, choć zdarzają się też takie śledzące cenę jednego aktywa (np. bitcoina). W ten sposób inwestorzy mogą kupować i sprzedawać udziały w ETN-ie, zyskując ekspozycję na rynek kryptowalut bez potrzeby zakładania portfela kryptowalutowego.

Powyższe oznacza, że Fundacja w ramach opisanej działalności gospodarczej będzie dokonywała nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 Ustawy o FR, nawet w sytuacji, gdy przedmiot nabycia i zbycia będą ETN funduszy inwestycyjnych opartych na kryptowalutach. Certyfikaty inwestycyjne CC ETF stanowią dłużne papiery wartościowe notowane oraz zarejestrowane na europejskich oraz amerykańskich giełdach papierów wartościowych, których wartość stanowi jedynie odzwierciedlenie instrumentu bazowego ETN, tj. kryptoaktywa.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 Ustawy o CIT ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. W myśl art. 2 ust. 1 Ustawy o FR, fundacja rodzinna jest osobą prawną, dlatego podlega ona przepisom ustawy o CIT. Co do zasady, fundacja rodzinna podlega zwolnieniu przedmiotowym, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, jednakże istnieją od niego wyjątki określone między innymi w art. 6 ust. 6 – 8 Ustawy o CIT, z których wynika, że w części w jakiej fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 Ustawy o FR lub występują sytuacje, o których mowa w art. 24q ust. 1 Ustawy o CIT, podlega ona z tych tytułów opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Art. 5 ust. 1 Ustawy o FR stanowi, że fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5)udzielania pożyczek:

a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c)beneficjentom;

6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8)gospodarki leśnej.

Jak zostało to podkreślone powyżej, certyfikaty inwestycyjne są prawnie traktowane jako papiery wartościowe, dlatego zdaniem Wnioskodawcy działalność gospodarcza w zakresie nabycia i zbywania certyfikatów inwestycyjnych obejmująca również obrót ETN funduszy inwestycyjnych opartych na kryptowalutach będzie mieściła się w katalogu możliwej do wykonywania przez fundację rodzinną działalności gospodarczej i w konsekwencji nie będzie w tym zakresie podlegała opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 24r Ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 24q ust. 1 i 1a Ustawy o CIT podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1)świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2)mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3)świadczenia w postaci ukrytych zysków

- wynosi 15% podstawy opodatkowania.

Przez świadczenia w postaci ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się:

1)odsetki, prowizje, wynagrodzenia i inne opłaty od jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej fundacji rodzinnej przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;

2)darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;

3)świadczenia na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną z tytułu:

a)usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,

b)wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7;

4)różnicę między wartością rynkową transakcji określoną zgodnie z art. 11c a ustaloną ceną tej transakcji – w przypadku innych niż określone w pkt 3 transakcji między fundacją rodzinną a beneficjentem, fundatorem, podmiotem powiązanym z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;

5)pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi w tej części, która podlegała zwrotowi w danym roku podatkowym i nie została zwrócona do dnia upływu terminu złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24s ust. 1, za ten rok podatkowy;

6)pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi na okres co najmniej 10 lat albo na okres krótszy niż 10 lat, jeżeli ostateczny termin obowiązywania umowy wyniósł co najmniej 10 lat.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 Ustawy o FR przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

Jak zostało to podkreślone w opisie zdarzenia przyszłego, w ramach planowanej Działalności Finansowej Wnioskodawca będzie współpracował z biurem maklerskim, które nie jest jego beneficjentem lub fundatorem jak również nie jest podmiotem powiązanych jego beneficjentów, fundatora lub Fundacji.

W związku z powyższym, do momentu przeznaczenia dochodu wypracowanego w ramach Działalności Finansowej w sposób inny niż reinwestycja, brak jest możliwości wystąpienia świadczeń stanowiących przedmiot opodatkowania fundacji rodzinnej, o których mowa art. 24q ust. 1 pkt 1 lub 3 Ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

W myśl art. 6 ust. 6-7 ustawy o CIT:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Zgodnie z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT:

W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1, 3, 4 ufr:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.

W myśl art. 5 ust. 3 ufr:

Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Jak stanowi art. 24q ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o CIT:

Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

3) świadczenia w postaci ukrytych zysków

- wynosi 15% podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ufr:

Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

W myśl art. 24q ust. 1a ustawy o CIT:

Przez świadczenia w postaci ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się:

1) odsetki, prowizje, wynagrodzenia i inne opłaty od jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej fundacji rodzinnej przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;

2) darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;

3) świadczenia na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną z tytułu:

a) usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,

b) wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7;

4) różnicę między wartością rynkową transakcji określoną zgodnie z art. 11c a ustaloną ceną tej transakcji - w przypadku innych niż określone w pkt 3 transakcji między fundacją rodzinną a beneficjentem, fundatorem, podmiotem powiązanym z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;

5) pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi w tej części, która podlegała zwrotowi w danym roku podatkowym i nie została zwrócona do dnia upływu terminu złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24s ust. 1, za ten rok podatkowy;

6) pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi na okres co najmniej 10 lat albo na okres krótszy niż 10 lat, jeżeli ostateczny termin obowiązywania umowy wyniósł co najmniej 10 lat.

Państwa wątpliwości w rozpatrywanej sprawie budzi kwestia ustalenia, czy podejmowane przez Fundację czynności w ramach działalności gospodarczej polegającej na zakupie i sprzedaży różnego rodzaju papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, w tym nabywania i zbywania certyfikatów CC ETF, będą stanowiły czynności lub zdarzenia podlegające opodatkowaniu, o których mowa w art. 24q ust. 1 pkt 1 i 3 lub art. 24r ust. 1 ustawy o CIT.

Z opisu sprawy przedstawionego we Wniosku wynika, że:

1.Fundacja w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej ma zamiar otwarcia konta w biurze maklerskim celem inwestowania posiadanych środków w zakup i sprzedaż różnego rodzaju papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.

2.Wnioskodawca nie wyklucza, że w ramach powyższej działalności będzie dokonywał nabycia certyfikatów funduszy inwestycyjnych, wśród których mogą znaleźć się takie, których fundusze emisyjne realizują swój cel poprzez inwestycję całości lub większości posiadanego portfela w kryptowaluty m.in. Bitcoin czy Ethereum (CC ETF).

3.Nabyte certyfikaty funduszy inwestycyjnych Fundacja będzie przechowywała na koncie maklerskim, do ich zbycia w momencie, w którym transakcja zapewni założony poziom zysku lub pozwoli na uniknięcie zidentyfikowanego ryzyka.

4.Środki finansowe uzyskane w ten sposób przez fundację zostaną przez nią wykorzystane w celach statutowych. Na dzień dzisiejszy nie jest planowana ich wypłata, lecz reinwestowanie ich w te same lub inne aktywa, w zakresie wyznaczonym przez art. 5 ustawy o FR.

5.W ramach czynności nabycia i zbycia certyfikatów inwestycyjnych Fundacja nie będzie w szczególności dokonywała darowizn lub innych nieodpłatnych świadczeń, innych niż świadczenia, o których mowa w np. art. 2 ust. 2 ustawy o FR, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub Fundacją, jak również nie będzie dokonywała świadczeń na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub Fundacją z tytułu usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze.

W analizowanej sprawie nie dojdzie do opodatkowania na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, bowiem nie mamy do czynienia ze świadczeniami na rzecz beneficjenta. W związku z opisanym we wniosku inwestycjami w zakup i sprzedaż różnego rodzaju papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze korzyść otrzymuje Fundacja rodzinna a nie beneficjent Fundacji rodzinnej, zatem nie można uznać żeby stanowiły ono podstawę opodatkowania w ramach kategorii dochodów, o której mowa w art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Z kolei analizując opodatkowanie w ramach ukrytych zysków (art. 24q ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT) zauważyć należy, że ustawodawca w art. 24q ust. 1a ustawy o CIT wprost wymienia katalog świadczeń w postaci ukrytych zysków. Ww. przepis zawiera zamknięty katalog świadczeń, które należy zakwalifikować do ukrytych zysków. Wskazane zostały w nim konkretne świadczenia, co oznacza, że wszelkie inne świadczenia niewymienione w tym przepisie nie będą zaliczane do tej kategorii świadczeń z ukrytych zysków. Tym samym, aby dane świadczenie stanowiło ukryty zysk koniecznym jest, aby zostało wymienione w katalogu, o którym mowa w art. 24q ust. 1a ustawy o CIT.

W przedstawionym opisie sprawy nie zostanie spełniona przesłanka podmiotowa. Inwestycje w zakup i sprzedaż różnego rodzaju papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze o których mowa we wniosku, będą wykonywane na rzecz Fundacji rodzinnej, a nie na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną. Skoro to Fundacja rodzinna będzie czerpać korzyści z ww. inwestycji a nie fundator, beneficjent lub podmiot powiązany z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną to nie dojdzie do powstania ukrytych zysków, o których mowa w art. 24q ust. 1a ustawy o CIT.

Dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma również prawidłowe ustalenie, czy fundacja rodzinna prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Zgodnie bowiem z art. 24r ustawy o CIT w zakresie, w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Mając na uwadze powyższe zauważyć należy, że jak wskazano w przepisie art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr, fundacja może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze. Ponadto, z przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej wynika, że fundacja może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Z uwagi na zastrzeżenie ustawodawcy, że przepis ten nie dotyczy nabywania i praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4, wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą polegającą na:

·zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, a także na

·zbywaniu papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze,

- nawet jeśli takie prawa i składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.

Zatem ograniczenie ze względu na intencję nabycia nie dotyczy papierów wartościowych, instrumentów finansowych i praw o pochodnym charakterze, jak również udziałów w spółkach handlowych, funduszach inwestycyjnych oraz podmiotach o podobnym charakterze.

W myśl art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 644):

Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej - rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:

a) prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,

b) międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,

c) pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,

d) instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

e) wekslem lub czekiem

- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.

Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 722 ze zm.):

Instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są niebędące papierami wartościowymi:

c) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2017/565,

d) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

e) opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, pod warunkiem że są dopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi, z wyłączeniem produktów energetycznych będących przedmiotem obrotu hurtowego na OTF, które muszą być wykonywane przez dostawę,

f) niedopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, a które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

g) instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,

h) kontrakty na różnicę,

i) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także instrumenty pochodne, o których mowa w art. 8 rozporządzenia 2017/565, i inne, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

Na gruncie analizowanej sprawy nie mamy do czynienia z kryptowalutami, tylko z funduszem inwestycyjnym opartym na kryptowalutach. Jak Państwo wskazali Wnioskodawca będzie dokonywał nabycia certyfikatów funduszy inwestycyjnych, wśród których mogą znaleźć się takie, których fundusze emisyjne realizują swój cel poprzez inwestycję całości lub większości posiadanego portfela w kryptowaluty m.in. Bitcoin czy Ethereum.

Na stronie internetowej GPW (www.gpw.pl) w części dotyczącej notowań ETF, zawarto informację, że ETF (ang. Exchange Traded Fund – fundusz notowany na giełdzie) to fundusz inwestycyjny notowany na giełdzie, którego zadaniem jest odzwierciedlanie zachowania się danego indeksu giełdowego. Jego funkcjonowanie jest regulowane dyrektywami unijnymi i regulacjami krajowymi. Charakteryzuje się on możliwością stałej (codziennej) kreacji i umarzania jednostek (certyfikatów). ETFy notowane są na giełdzie na takich samych zasadach jak akcje. Płynność wspierana jest przez animatorów. Tytuły uczestnictwa w funduszu lub certyfikaty inwestycyjne ETF są papierem wartościowym.

Z kolei, zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. a i b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: papierach wartościowych - rozumie się przez to:

a) akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2024 r. poz. 18 i 96), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne, bankowe prawa pochodne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 2488) i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,

b) inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).

Również z opisu przedstawionych we wniosku funduszy ETF, w tym ETF opartych na kryptowalutach, wynika że certyfikaty inwestycyjne CC ETF stanowią dłużne papiery wartościowe notowane oraz zarejestrowane na europejskich oraz amerykańskich giełdach papierów wartościowych.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż mimo, że Wnioskodawca we wniosku nie wskazuje jakie konkretnie ETF będzie nabywał, to można przyjąć, że określony we wniosku zakres działalności inwestycyjnej Wnioskodawcy w tym obszarze, będzie się mieścił w zakresie dopuszczonym przez ustawodawcę w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej.

Z przepisu tego wynika, że fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców w zakresie m.in. nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.

Co również istotne w odniesieniu do tego zakresu działalności fundacji, zastosowanie znajdzie art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej, który pozwala na pominięcie oceny spełnienia warunku określonego w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej, dotyczącego nienabywania mienia wyłącznie w celu dalszego zbycia.

Ponadto, okoliczność że nabywane fundusze ETF będą oparte na kryptowalucie, nie uzasadnia zmiany przedstawionej powyżej kwalifikacji tego rodzaju instrumentu finansowego jako papieru wartościowego. Powyższego nie zmienia również to, że jako prawnie dopuszczone do obrotu, mogą być notowane i tym samym nabywane na zagranicznej giełdzie.

Wobec powyższego, opisana we wniosku działalność Fundacji rodzinnej polegająca na zakupie i sprzedaży różnego rodzaju papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, w tym nabywania i zbywania certyfikatów CC ETF, nie będzie stanowiła czynności lub zdarzenia podlegającego opodatkowaniu art. 24r ust. 1 Ustawy o CIT.

Jak wskazują Państwo we wniosku nie jest planowana wypłata środków, lecz reinwestowanie ich w te same lub inne aktywa, w zakresie wyznaczonym przez art. 5 ufr - wobec tego uznać należy, że działalność Fundacji opisana we wniosku będzie wykonywana w ramach dozwolonej działalności gospodarczej.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym podejmowane przez Fundację czynności w ramach działalności gospodarczej polegającej na zakupie i sprzedaży różnego rodzaju papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, w tym nabywania i zbywania certyfikatów CC ETF, nie będą stanowiły czynności lub zdarzenia podlegające opodatkowaniu, o których mowa w art. 24q ust. 1 pkt 1 i 3 lub art. 24r ust. 1 Ustawy o CIT – należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązujące w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.