Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 14 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie dotyczącym możliwości przyjmowania i wprowadzania do składu podatkowego Spółki, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, opisanych we wniosku olejów smarowych, dostarczonych pierwotnie do podmiotów zużywających z innych składów podatkowych, wpłynął 7 lipca 2025 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 18 sierpnia 2025 r. (wpłynęło 18 sierpnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka XXXX (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest dystrybutorem środków smarnych dla przemysłu ciężkiego, jak również usługodawcą zajmującym się szeroko pojętym serwisem smarowniczym maszyn i urządzeń dla przemysłu, w tym elektrowni oraz elektrociepłowni.

Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego produkcyjnego w obrębie olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71 - 99, zlokalizowanego w … . Oprócz zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego Spółka prowadzi działalność gospodarczą jako „podmiot zużywający”, w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, w obrębie olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71 - 99, zwane „oddziałami smarowniczymi”. Oddziały smarownicze (podmioty zużywające) znajdują się na oddziałach serwisowych Spółki, tj. w miejscach gdzie świadczone są usługi gospodarki smarowniczej. Oleje smarowe przesyłane są na oddziały, tj. do „podmiotów zużywających” Spółki w procedurze zwolnienia z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, na dokumencie e-DD, z różnych składów podatkowych znajdujących się na terytorium RP (nie tylko ze składu podatkowego Spółki) - z zastosowaniem § 6 pkt 2 rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1891).

Spółka, jako prowadząca skład podatkowy, zamierza przyjmować i wprowadzać na skład podatkowy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w wyniku zwrotu do składu podatkowego oleje smarowe, które nie zostały zużyte przez podmioty zużywające (oddziały smarownicze Spółki) w sytuacji, gdy pierwotnie oleje smarowe zostały wyprowadzone z innego składu podatkowego i przemieszczone do podmiotu zużywającego (oddziały smarownicze Spółki) w procedurze zwolnienia ze względu na przeznaczenie, na dokumencie e-DD.

Ponadto Spółka, jako skład podatkowy produkcyjny, zamierza przyjmować i wprowadzać na skład podatkowy, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w wyniku zwrotu do składu podatkowego, oleje smarowe, które nie zostały zużyte przez podmioty zużywające (oddziały smarownicze Spółki), utraciły swą przydatność do użycia (uległy przeterminowaniu), w sytuacji, gdy pierwotnie oleje smarowe zostały wyprowadzone z innego składu podatkowego i przemieszczone do podmiotu zużywającego (oddziały smarownicze Spółki) w procedurze zwolnienia ze względu na przeznaczenie na dokumencie e-DD.

W ocenie Spółki realizacja zamierzonych działań jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa.

W uzupełnieniu wniosku z 18 sierpnia 2025 r., w odpowiedzi na pytania Organu, podali Państwo, że:

 1. Spółka dokonała zgłoszenia rejestracyjnego jako podmiot odbierający.

 2. W zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 16 ustawy o podatku akcyzowym Spółka wskazała adresy oddziałów smarowniczych Spółki, tj. wszystkich miejsc wykonywania działalności w zakresie wyrobów akcyzowych, których dotyczy wniosek, z których to miejsc będzie następował zwrot olejów smarowych do składu podatkowego Spółki.

  3. Oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71 - 99, których dotyczy wniosek, będą objęte zabezpieczeniem akcyzowym zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

  4. Zakończenie przemieszczania olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71 - 99, na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, będzie następowało w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Pytania

 1. Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego Spółka, jako prowadząca skład podatkowy produkcyjny, może przyjmować i wprowadzać na skład podatkowy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oleje smarowe, które nie zostały zużyte przez podmioty zużywające (oddziały smarownicze Spółki), w procedurze zwrotu od podmiotu zużywającego do składu podatkowego innego niż ten, z którego wyrób został wyprowadzony?

 2. Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego Spółka, jako prowadząca skład podatkowy produkcyjny, może przyjmować i wprowadzać na skład podatkowy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oleje smarowe, które nie zostały zużyte przez podmiot zużywający (oddziały smarownicze Spółki), utraciły swą przydatność do użycia (uległy przeterminowaniu), w procedurze zwrotu od podmiotu zużywającego do składu podatkowego innego niż ten, z którego wyrób został wyprowadzony?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, z późn. zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika nr 1, pod kodem CN 2710, wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Określenie skład podatkowy oznacza miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego

Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:

Użyte w ustawie określenie podmiot prowadzący skład podatkowy oznacz podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 18b lit. a ustawy:

Użyte w ustawie określenie e-DD oznacza elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Artykuł 2 ust. 1 pkt 18c ustawy stanowi, że:

Użyte w ustawie określenie dokument zastępujący e-DD oznacza dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawierający takie same dane jak e-DD, stosowany, gdy System jest niedostępny.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy:

Określenie podmiot zużywający oznacza podmiot:

 a) mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

 b) niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1.

W myśl § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1891; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie zwolnień”):

Zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90 oraz preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy - jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6,12 i 13 ustawy.

Jak stanowi art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy:

Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3) dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

6) importu przez podmiot pośredniczący, lub

7) importu przez podmiot zużywający, lub

8) zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

9) zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Zgodnie z art. 32 ust. 5 [pkt 1] ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

 1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8.

Stosownie do art. 32 ust. 6 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

Zgodnie z art. 32 ust. 14 ustawy:

W przypadku zwrotu wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie przez:

1) podmiot zużywający do podmiotu pośredniczącego,

2) podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający do składu podatkowego

- przemieszczanie tych wyrobów odbywa się na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e- DD.

Stosownie do art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret 1 ustawy:

Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli:

1) wyroby akcyzowe są:

a) w składzie podatkowym, w tym również w wyniku:

- zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający.

Ponadto w myśl art. 46a pkt 1 lit. d :

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli:

1) wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane od podmiotu zużywającego do składu podatkowego, w celu zwrotu.

Mając na uwadze powyższe akty prawne Spółka stoi na stanowisku, że jako prowadząca skład podatkowy może przyjąć na skład podatkowy, w wyniku zwrotu, oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71 - 99, które nie zostały zużyte ze względu na przeznaczenie w podmiocie zużywającym (oddziały smarownicze Spółki) i przemieszczone na dokumencie e-DD do składu podatkowego Wnioskodawcy - innego niż skład podatkowy pierwotnie wysyłający oleje smarowe w procedurze zwolnienia ze względu na przeznaczenie i przemieszczone na dokumencie e-DD do podmiotu zużywającego (oddziały smarownicze Wnioskodawcy).

Należy nadmienić, że oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71 - 99 będą każdorazowo przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Mając na uwadze przywołane przepisy należy zauważyć, że przepis § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień reguluje możliwość zwolnienia od akcyzy m.in. olejów smarowych oznaczonych kodami CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, gdy są przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

W art. 32 ust. 5 ustawy zawarte zostały warunki zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie, dotyczące zabezpieczenia akcyzowego, przemieszczania wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenia przemieszczania. Zatem w przedstawionych okolicznościach sprawy znajdzie zastosowanie art. 32 ust. 5 pkt 1 ustawy i Spółka (jako podmiot prowadzący skład podatkowy) będzie zobowiązana do objęcia wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia (wskazanych we wniosku olejów smarowych) zabezpieczeniem akcyzowym.

Reasumując - w zakresie objętym pytaniem nr 1 - Spółka stoi na stanowisku, że prowadząc skład podatkowy może dokonać przyjęcia olejów w procedurze zwrotu olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71 - 99, na dokumencie e-DD, z własnego oddziału smarowniczego Wnioskodawcy, tj. podmiotu zużywającego w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, do składu podatkowego Spółki, który pierwotnie nie był składem podatkowym wysyłającym oleje do podmiotu zużywającego. Wobec obowiązującej podstawy prawnej, tj. art. 32 ust. 14, art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret 1, art 46a pkt 1 lit. d ustawy o podatku akcyzowym, żaden z przytoczonych przepisów nie wskazuje, że wyroby akcyzowe powinny zostać zwrócone do tego samego składu podatkowego, który pierwotnie wysyłał wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem ze względu na przeznaczenie. Powyższe przepisy wskazują jedynie na procedurę akcyzową „zwrot od podmiotu zużywającego do składu podatkowego”.

Reasumując - w zakresie objętym pytaniem nr 2 - Spółka stoi na stanowisku, że prowadząc skład podatkowy Spółka może przyjąć zwrócone oleje o kodach CN 2710 19 71 - 99 przeterminowane (nie zużyte w podmiocie zużywającym), z oddziału smarowniczego Wnioskodawcy (podmiot zużywający) do składu podatkowego Wnioskodawcy; wobec obowiązującej podstawy prawnej, tj. art. 32 ust. 14, art. 40 ust. 1 pkt 1 lit a tiret 1, art 46a pkt 1 lit. d ustawy o podatku akcyzowym, żaden z przytoczonych przepisów nie wskazuje, że wyroby akcyzowe powinny zostać zwrócone do tego samego składu podatkowego, który pierwotnie wysyłał wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem ze względu na przeznaczenie do podmiotu zużywającego Spółki. Powyższe przepisy wskazują jedynie na procedurę akcyzową „zwrot od podmiotu zużywającego do składu podatkowego”.

Ponadto żaden z przepisów nie wskazuje na termin ważności olejów oraz przydatność do użycia, dlatego też Spółka stoi na stanowisku, że wyroby akcyzowe, które nie zostały zużyte w podmiocie zużywającym, mogą zostać zwrócone do składu podatkowego innego, aniżeli pierwotnie wysyłający, nawet wtedy, gdy wyroby akcyzowe nie zostały zużyte i utraciły swoją przydatność do użycia. Spółka stoi na stanowisku, że brak przydatności do użycia nie rodzi obowiązku zapłaty podatku akcyzowego, ponieważ żaden z przepisów akcyzowych nie reguluje przydatności do użycia, a co za tym idzie, produkcyjny skład podatkowy Spółki może dokonać przyjęcia i przetworzenia olejów smarowych, które utraciły przydatność do użycia, ponieważ zezwolenie na skład podatkowy produkcyjny Spółki obejmuje produkcję olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71 - 99.

Ponadto z przytoczonych [przepisów] nie wynika wprost, że wyrób musi być zwrócony do składu podatkowego, z którego został wyprowadzony. Nie można także zawęzić pojęcia „skład podatkowy” jako konkretnie oznaczone geograficznie miejsce. Podobnie pojęcie „zwrot” nie należy utożsamiać z potocznym brzmieniem tego pojęcia, a rozumieć szerzej jako „zwrot do procedury” i utożsamiać z miejscem zapewniającym nadzór i kontrolę właściwych jednostek kontrolnych (w tym przypadku naczelnika urzędu celno-skarbowego). Przemieszczanie wyrobu od podmiotu zużywającego do składu podatkowego również nie budzi wątpliwości. Ustawodawca w przytaczanych wyżej przepisach wyraźnie wskazuje, że dokument e-DD wystawiany jest przez „podmiot prowadzący skład podatkowy”. W przypadku zwrotu wyrobów, również jest mowa o podmiocie prowadzącym skład podatkowy. Zapisy ustawy i rozporządzenia nie zawężają pojęcia „podmiotu prowadzącego skład podatkowy” do pierwotnego dostawcy, a jedynie zawężają do podmiotu „uczestniczącego” w obrocie wyrobami akcyzowymi.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie obu zadanych pytań jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Pod pozycją 27 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych, pod kodem CN 2710, zostały wymienione oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych oznacza rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Skład podatkowy oznacza miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:

Użyte w ustawie określenie podmiot prowadzący skład podatkowy oznacza podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym:

Użyte w ustawie określenie procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 18b lit. a ustawy:

Użyte w ustawie określenie e-DD oznacza elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 18c ustawy:

Dokument zastępujący e-DD oznacza dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawierający takie same dane jak e-DD, stosowany, gdy System jest niedostępny.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:

Podmiot zużywający oznacza podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Jak wynika z art. 2 ust 1 pkt 26 lit. a i b ustawy:

System to krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi:

  a) przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.);

  b) przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e DD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy:

Podmiot odbierający oznacza podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe, oraz zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

 a) wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności, 

 b) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

 c) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

 d) dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu.

Jak stanowi art. 16 ust. 2 pkt 1-6 ustawy o podatku akcyzowym:

W przypadku podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą zgłoszenie rejestracyjne zawiera dane dotyczące tego podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności, obejmujące w szczególności:

 1) imię i nazwisko lub nazwę podmiotu;

 2) adres zamieszkania lub siedziby;

 3) adres miejsca prowadzenia działalności;

 4) numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie jego zamieszkania lub siedziby;

 5) określenie rodzaju wyrobów akcyzowych lub określenie samochodów osobowych będących przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej, lub określenie rodzaju wyrobów akcyzowych wykorzystywanych przy jej prowadzeniu;

  6) wskazanie właściwego dla tego podmiotu naczelnika urzędu skarbowego w zakresie akcyzy.

Jak wynika z § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 czerwca 2025 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2025 r. poz. 851; dalej jako: „rozporządzenie” lub „rozporządzenie w sprawie zwolnień od akcyzy”):

Zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90 oraz preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy - jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy.

Stosownie do art. 32 ust. 3 ustawy:

Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

    1) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

    2) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

    3) dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

    4) nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

    5) nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

          5a) dostarczenia od zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, do podmiotu pośredniczącego, w przypadku posiadania przez zarejestrowanego odbiorcę zezwolenia na nabywanie wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jako zarejestrowany odbiorca oraz zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący w zakresie tych wyrobów, lub

    6) importu przez podmiot pośredniczący, lub

    7) importu przez podmiot zużywający, lub

    8) zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

    9) zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

11)

Art. 32 ust. 5 i 6 ustawy stanowi:

5. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

    1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

       1a) w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;

    2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

         2a) w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.

    9) (uchylony)

 6. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

W myśl art. 32 ust. 14 ustawy:

W przypadku zwrotu wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie przez:

1) podmiot zużywający do podmiotu pośredniczącego,

2) podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający do składu podatkowego

- przemieszczanie tych wyrobów odbywa się na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD.

W rozumieniu art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze ustawy:

Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku:

- zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający.

Jak wynika z art. 46a pkt 1 lit. d ustawy:

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane od podmiotu zużywającego do składu podatkowego, w celu zwrotu.

Państwa wątpliwości dotyczą:

    - możliwości przyjmowania i wprowadzania do składu podatkowego, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy olejów smarowych, klasyfikowanych do kodów CN 2710 19 71 - 99, które nie zostały zużyte przez podmioty zużywające (oddziały smarownicze Spółki), w procedurze zwrotu od podmiotu zużywającego do składu podatkowego innego niż ten, z którego wyrób został wyprowadzony (pytanie nr 1);  

    - możliwości przyjmowania i wprowadzania do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy olejów smarowych, które nie zostały zużyte przez podmiot zużywający (oddziały smarownicze Spółki), utraciły swą przydatność do użycia (uległy przeterminowaniu), klasyfikowanych do kodów CN 2710 19 71 - 99, w procedurze zwrotu od podmiotu zużywającego do składu podatkowego innego niż ten, z którego wyrób został wyprowadzony (pytanie nr 2).

Zauważyć należy, że regulacje dotyczące możliwości zwrotu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego i ponownego objęcia ich procedurą zawieszenia stanowią wyjątek od zasady, że wyprowadzone poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe są dopuszczone do konsumpcji i są wykorzystywane/zużywane zgodnie z warunkami ich użycia oraz opodatkowania lub zwolnienia od akcyzy.

Przepis art. 32 ust. 14 pkt 2 ustawy dotyczy zwrotu wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie przez m.in. podmiot zużywający do składu podatkowego. Do kwestii zwrotu wyrobów akcyzowych przez podmiot zużywający do składu podatkowego i stosowania w konsekwencji zwrotu procedury zawieszenia poboru akcyzy odnosi się art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze ustawy. Z kolei przepis art. 46a pkt 1 lit. d ustawy mówi o przemieszczaniu na podstawie e-DD (lub dokumentu zastępującego e-DD) wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie od podmiotu zużywającego do składu podatkowego, w celu zwrotu.

Ze wskazanych przepisów wynika, że ich stosowanie - w przypadku zwrotu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego - wymaga spełnienia następujących przesłanek:

przedmiotem czynności są wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie;

przemieszczanie odbywa się od podmiotu o statusie podmiotu zużywającego do składu podatkowego;

przemieszczanie odbywa się na podstawie e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD.

W przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego produkcyjnego w zakresie olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71 - 99. Spółka prowadzi działalność jako podmiot zużywający. Oleje smarowe o wskazanych kodach są przesyłane na oddziały smarownicze Spółki, posiadające status podmiotów zużywających. Oleje przesyłane do oddziałów smarowniczych Spółki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie e-DD, są zwolnione od akcyzy w oparciu o przepis § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy. Przy czym oleje smarowe są przesyłane na oddziały z różnych składów podatkowych na terytorium kraju.

Spółka zamierza przyjmować i wprowadzać na skład podatkowy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oleje smarowe, które nie zostały zużyte przez podmioty zużywające (oddziały smarownicze Spółki), w tym takie oleje, które utraciły swoją przydatność do użycia (uległy przeterminowaniu), klasyfikowanych do kodów CN 2710 10 19 - 71. Przy czym oleje te były pierwotnie przemieszczone na podstawie dokumentu e-DD z innego składu podatkowego do podmiotu zużywającego, przy zastosowaniu zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Wnioskodawca podał, że prowadzi skład podatkowy, natomiast oba zadane pytania dotyczą olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN 2710 19 71 - 99 (wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie), które pierwotnie zostały przemieszczone do podmiotów zużywających (oddziałów smarowniczych Spółki) z innego składu podatkowego. Natomiast Wnioskodawca zamierza - w przypadku, gdy te oleje smarowe nie zostaną zużyte, także z powodu utraty przydatności do użycia (gdy uległy przeterminowaniu) - przemieszczać je od podmiotów zużywających (oddziałów smarowniczych) do własnego składu podatkowego. Przy tym to przemieszczanie opisanych olejów smarowych, klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 71 - 99, Spółka określiła jako „zwrot”.

Odnosząc przedstawione okoliczności zdarzenia przyszłego i wątpliwości wyrażone przez Wnioskodawcę w pytaniach do przywołanych przepisów prawa akcyzowego, w pierwszej kolejności należy wyjaśnić czym jest zwrot wyrobów akcyzowych. Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego PWN, określenie „zwrot” oznacza m.in. „zwrócenie czegoś”. Zatem o zwrocie można mówić wówczas, gdy wyroby akcyzowe są oddawane/przekazywane podmiotowi, od którego zostały przemieszczone.

Użycie przez Wnioskodawcę pojęcia „zwrot” sugeruje w sposób oczywisty, że czynność ma być dokonana przez te same podmioty, które dokonały czynności pierwotnej. Zwraca się bowiem coś, co zostało przez kogoś komuś dostarczone. Zwrot jest czynnością odwrotną do pierwotnie dokonanej czynność dostawy w części lub w całości. Zatem powinien być dokonany przez te same podmioty, które były stronami czynności wydania wyrobów akcyzowych.

Przepis art. 32 ust. 14 pkt 2 ustawy wskazuje, że przemieszczenie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie przez podmiot zużywający do składu podatkowego odbywa się na zasadzie zwrotu. Oznacza to zatem - zgodnie z przedstawionym powyżej rozumieniem słowa „zwrot” -  taki zwrot wyrobów akcyzowych wskazanych w tym przepisie, powinien nastąpić do tego samego składu, z którego podmiot zużywający je otrzymał.

Również z regulacji zawartej w art. 46a pkt 1 lit. d ustawy, dotyczącej przemieszczania - wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD (albo dokumentu zastępującego e-DD) - od podmiotu zużywającego do składu podatkowego, mowa jest o celu tego przemieszczania jakim jest zwrot wyrobów.

W takim przypadku jak przedstawił Wnioskodawca nie będzie można mówić o zwrocie, ponieważ oleje smarowe (klasyfikowane do kodów CN 2710 19 71 - 99) będą przemieszczane do innego składu podatkowego niż ten, z którego pierwotnie je wydano (przemieszczono) do podmiotów zużywających. Zatem w przedstawionych okolicznościach sprawy przemieszczenie olejów smarowych od podmiotów zużywających (oddziałów smarowniczych Spółki) do składu podatkowego Spółki nie będzie zwrotem tych olejów. Nie znajdą w tym wypadku zastosowania przepisy regulujące kwestie zwrotu wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie do składu podatkowego Spółki, ponieważ te wyroby akcyzowe nie zostały przemieszczone ze składu podatkowego Spółki do podmiotów zużywających (oddziałów smarowniczych).

Konkludując - w sprawie przedstawionej we wniosku nie nastąpi zwrot wyrobu akcyzowego objętego zwolnieniem ze względu na przeznaczenie do składu podatkowego podmiotu, który wydał te wyroby. Tym samym ponieważ w sprawie nie wystąpi zwrot towaru do podmiotu, który uprzednio dokonał ich wydania, nie znajdzie zastosowania przepis art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze ustawy, co oznacza, że opisane wyroby (oleje smarowe klasyfikowane do kodów CN 2710 19 71 - 99) wprowadzone do składu podatkowego Wnioskodawcy nie będą mogły zostać objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z przedstawioną interpretacją przepisów dotyczących zwrotu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego, należy wskazać na stanowisko sądów administracyjnych w zakresie przepisów prawa podatkowego. W dotychczasowym orzecznictwie podatkowym Naczelnego Sądu Administracyjnego i Sądu Najwyższego wydaje się być utrwalone stanowisko, że przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego, próbach odkodowywania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową, a wykładnia systemowa czy celowościowa może mieć jedynie następcze, pomocnicze znaczenie.

Zatem pierwszoplanową wykładnią jest wykładnia językowa, polegająca na ustaleniu treści normy prawnej na podstawie możliwego sensu słów, za pomocą których sformułowano dany przepis. Podkreślić jednak należy, że proces ten nie może ograniczać się jedynie do semantycznych czy syntaktycznych reguł języka. Konieczne jest także odwołanie się do tego, co prawodawca przez dane słowa chce osiągnąć. Dlatego wykładnia językowa przepisów prawa podatkowego musi jednocześnie być ściśle powiązana z zasadą autonomiczności prawa podatkowego.

Autonomia prawa podatkowego oznaczająca niezależność prawa podatkowego od innych dziedzin prawa, szczególnie przejawia się autonomią pojęć (terminów) tego prawa. Podkreślić należy, że w orzecznictwie sądów administracyjnych ugruntowany jest pogląd, że autonomia prawa podatkowego to swego rodzaju kompromis pomiędzy zasadami spójności i zupełności systemu prawa, do którego prawo podatkowe przynależy, a jego niezależnością w obrębie tego systemu, to jednocześnie inne dziedziny nie mogą stanowić źródła powstania obowiązku podatkowego, jako skutku określonego zdarzenia, ponieważ jest to zastrzeżone wyłącznie dla przepisów prawa podatkowego, pomimo że niejednokrotnie jest to związane z dokonaniem czynności prawnej regulowanej innymi przepisami prawa (por. uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 kwietnia 2012 r., sygn. II FPS 3/11, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 czerwca 2015 r. sygn. akt I FSK 223/14).

Reasumując - w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego Spółka, jako podmiot prowadzący skład podatkowy, nie będzie mogła przyjmować i wprowadzać do składu podatkowego, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, opisanych olejów smarowych (klasyfikowanych do kodów CN 2710 19 71 - 99), które nie zostały zużyte, także w sytuacji, gdy utraciły przydatność do użycia (uległy przeterminowaniu), uznając, że następuje zwrot wyrobów akcyzowych od podmiotu zużywającego do składu podatkowego. W tym wypadku bowiem opisane oleje smarowe, zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie, były pierwotnie przemieszczane do podmiotów zużywających (oddziałów smarowniczych) z innego składu podatkowego niż skład podatkowy Spółki. Zatem zwrot opisanych olejów smarowych miałby miejsce jedynie wówczas, gdyby te oleje były przemieszczane od podmiotów zużywających do tego składu podatkowego, z którego pierwotnie je przemieszczono do tych podmiotów zużywających. W tej sytuacji oleje smarowe klasyfikowane do kodów CN 2710 19 71 - 99, wprowadzone do składu podatkowego Spółki, nie będą mogły zostać objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Tym samym - oceniając łącznie - stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obu zadanych pytań jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

   - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.