
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 11 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 18 lipca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
„Spółka” lub „Wnioskodawca” jest przedsiębiorstwem specjalizującym się w dystrybucji urządzeń do waporyzacji i zestawów części urządzeń do waporyzacji.
Ustawa z dnia 20 lutego 2025 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, wprowadziła nowe kategorie wyrobów akcyzowych, w tym m.in. urządzenia do waporyzacji oraz zestawy części do urządzenia do waporyzacji.
Mając na uwadze charakter działalności Wnioskodawcy, jak również oferowane przez niego produkty, czasami dochodzi do sytuacji w której kontrahent kupuje zestaw części do urządzenia do waporyzacji, wskazując, że sprzedaż następuje na potrzeby działalności gospodarczej (co potwierdza stosowna faktura).
Pytanie
Czy w przypadku sprzedaży zestawu części do urządzenia do waporyzacji na terytorium kraju na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej (osobie fizycznej lub prawnej), potwierdzonej wystawieniem faktury, Spółka ma obowiązek dodatkowej weryfikacji nabywcy (np. uzyskania oświadczenia, pełnomocnictwa, podpisu etc.) w celu potwierdzenia charakteru zakupu dla potwierdzenia braku obowiązku naliczenia podatku akcyzowego?
Państwa stanowisko w sprawie
W przypadku sprzedaży zestawu części do urządzenia do waporyzacji na terytorium kraju na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej (osobie fizycznej lub prawnej), potwierdzonej wystawieniem faktury, Spółka nie ma obowiązku dodatkowej weryfikacji nabywcy (np. uzyskania oświadczenia, pełnomocnictwa, podpisu etc.) w celu potwierdzenia charakteru zakupu dla potwierdzenia braku obowiązku naliczenia podatku akcyzowego.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Stosownie do Zgodnie z art. 8 ust. 5a pkt. 1 ustawy akcyzowej:
„W przypadku zestawu części do urządzenia do waporyzacji przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)sprzedaż zestawu części do urządzenia do waporyzacji na terytorium kraju osobie fizycznej nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej”.
Z powyższego można zatem wywieść, że przedmiotem opodatkowaniu podatkiem akcyzowym jest wyłącznie sprzedaż zestawów części urządzeń do waporyzacji ostatecznemu nabywcy jakim jest konsument rozumiany jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej. A contrario, każda inna sprzedaż zestawu części do urządzenia do waporyzacji nie wywołuje obowiązku podatkowego.
W ocenie Wnioskodawcy, wprowadzony system obrotu i opodatkowania akcyzą sprzedaży zestawów części urządzeń do waporyzacji ostatecznemu nabywcy znajduje swoją analogie do obrotu i opodatkowania akcyzą energii elektrycznej, której fakt opodatkowania oparty został o kwestię posiadania koncesji Prezesa URE w zakresie energii elektrycznej. Obrót pomiędzy podmiotami posiadającymi stosowną koncesję Prezesa URE znajduje się poza systemem i reżimem podatku akcyzowego.
Tym samym w przypadku zestawu części do urządzenia do waporyzacji, jeśli sprzedaż następuje na rzecz osoby prawnej lub na rzecz osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą (co potwierdza faktura) to zgodnie z art. 8 ust 5 a pkt. 1 ustawy akcyzowej nie powstaje obowiązek podatkowy po stronie sprzedawcy. Jednocześnie po stronie sprzedawcy nie powstaje obowiązek dodatkowej weryfikacji nabywcy (np. uzyskania oświadczenia, pełnomocnictwa, podpisu etc.) w celu potwierdzenia charakteru zakupu jako zakupu na potrzeby działalności gospodarczej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, ściśle względem treści zadanego pytania, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm., zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 34e ustawy:
Urządzenia do waporyzacji to wielorazowe papierosy elektroniczne, podgrzewacze i urządzenia wielofunkcyjne, z wyłączeniem urządzeń przeznaczonych wyłącznie do celów medycznych.
Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 34f ustawy:
Zestaw części do urządzenia do waporyzacji to komplet części, który może służyć do wytworzenia urządzenia do waporyzacji poprzez złożenie lub połączenie części wchodzących w skład tego kompletu.
W myśl art. 8 ust. 5a ustawy:
W przypadku zestawu części do urządzenia do waporyzacji przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) sprzedaż zestawu części do urządzenia do waporyzacji na terytorium kraju osobie fizycznej nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej;
2) nabycie wewnątrzwspólnotowe zestawu części do urządzenia do waporyzacji przez osobę fizyczną nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej;
3) import zestawu części do urządzenia do waporyzacji przez osobę fizyczną nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 138ja ustawy:
1. Ewidencję zestawów części do urządzeń do waporyzacji prowadzi podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży tych zestawów na terytorium kraju osobom fizycznym nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.
2. Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać następujące dane:
1) liczbę zestawów części do urządzeń do waporyzacji sprzedanych na terytorium kraju;
2) datę sprzedaży zestawów części do urządzeń do waporyzacji;
3) datę wystawienia i numer faktury lub innego dokumentu, z których wynika zapłata należności za sprzedane zestawy części do urządzeń do waporyzacji.
Zgodnie z art. 138q ust. 1 ustawy:
Ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a-138o, powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone.
W świetle art. 138q ust. 3a ustawy:
Faktury i inne dokumenty, o których mowa w art. 138ja ust. 2 pkt 3, powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały wystawione.
Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 18 ustawy:
Faktura to faktura w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług zawierającą dane nabywcy i jego adres oraz dane dotyczące ilości (liczby) i miary nabywanych wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych.
Szczegóły dotyczące sposobu sporządzenia faktury oraz zakresu danych jakie powinna zawierać znajdują się w Dziale XI rozdziale 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 775, ze zm.).
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U z 2025 r., poz. 237, ze zm.):
Identyfikatorem podatkowym jest:
1) numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi:
a) niebędącymi zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług lub nieprowadzącymi działalności gospodarczej albo
b) wykonującymi działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2024 r. poz. 236, z późn. zm.);
2) NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.
Państwa wątpliwości w kontekście zadanego we wniosku pytania dotyczą określenia czy w przypadku sprzedaży zestawu części do urządzenia do waporyzacji na terytorium kraju na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej (osobie fizycznej lub prawnej), potwierdzonej wystawieniem faktury, mają Państwo obowiązek dodatkowej weryfikacji nabywcy (np. uzyskania oświadczenia, pełnomocnictwa, podpisu) w celu potwierdzenia charakteru zakupu dla potwierdzenia braku obowiązku naliczenia podatku akcyzowego.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z art. 8 ust. 5a pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega sprzedaż zestawu części do urządzenia do waporyzacji na terytorium kraju osobie fizycznej nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.
Oznacza to tym samym, że opodatkowaniu podatkiem akcyzowym nie podlega sprzedaż zestawu części do urządzenia do waporyzacji osobie fizycznej na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej oraz osobom prawnym. To założenie znajduje swoje odzwierciedlenie w uzasadnieniu do rządowego projektu ustawy z 20 lutego 2025 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw (Druk Sejmowy nr 981).
Jednocześnie aktualnie obowiązujące przepisy akcyzowe nie nakazują wprost obowiązku weryfikacji nabywcy w celu potwierdzenia charakteru zakupu dla potwierdzenia braku obowiązku naliczenia podatku akcyzowego.
W konsekwencji stwierdzić należy, że w przypadku sprzedaży zestawu części do urządzenia do waporyzacji na terytorium kraju na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej (osobie fizycznej lub prawnej), potwierdzonej wystawieniem faktury, nie mają Państwo obowiązku dodatkowej weryfikacji nabywcy (np. uzyskania oświadczenia, pełnomocnictwa, podpisu) w celu potwierdzenia charakteru zakupu dla potwierdzenia braku obowiązku naliczenia podatku akcyzowego.
Tym samym Państwa stanowisko, ściśle względem zadanego we wniosku pytania, należy uznać za prawidłowe.
Zaznaczyć jednak w tym miejscu należy, że podmiot prowadzący działalność w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi winien dochowywać należytej staranności w przeprowadzanych transakcjach celem uniknięcia negatywnych konsekwencji z tytułu np. nieuiszczenia należnego podatku akcyzowego. Jak przyjmuje się w orzecznictwie obrót wyrobami akcyzowymi wiąże się dla podmiotów w nim uczestniczących z podwyższonym ryzykiem obciążeń podatkowych, stanowiących konsekwencję braku uiszczenia akcyzy na wcześniejszym etapie obrotu danym wyrobem. Oznacza to, że podwyższona staranność podmiotów uczestniczących w obrocie towarami podlegającymi akcyzie w ustaleniu legalności źródła ich pochodzenia oraz zachowania odpowiednich parametrów jakościowych jest niezbędna, lecz zachowanie nawet najwyższych standardów staranności nie eliminuje ryzyka powstania zobowiązania podatkowego z tytułu akcyzy dla każdego podmiotu będącego ogniwem obrotu wyrobem akcyzowym, od którego nie odprowadzono tego podatku na wcześniejszym lub późniejszym etapie (por. wyrok WSA we Wrocławiu z 12 grudnia 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 551/23).
Jak z kolei wynika z orzeczenia WSA w Gliwicach z 23 września 2024 r., sygn. akt III SA/Gl 597/24, czy z orzeczenia WSA w Olsztynie z 15 listopada 2023 r., sygn. akt I SA/Ol 76/23 - podatnik, niezależnie od własnej dobrej wiary jest obowiązany do zachowania należytej staranności przy prowadzeniu swoich spraw w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi.
Jak zatem pokazuje orzecznictwo sądów administracyjnych w interesie samego podatnika zajmującego się obrotem wyrobami akcyzowymi jest zachowanie należytej staranności przy prowadzeniu swoich spraw, aby uniknąć ewentualnych konsekwencji z tytułu nieprawidłowego wywiązywania się z nałożonych przez ustawę obowiązków. Taka rzetelność winna więc mieć odzwierciedlenie m.in. w rzetelnym prowadzeniu dokumentacji związanej z obrotem takimi wyrobami, w tym w fakturach.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej oraz sprawy będącej przedmiotem zadanego pytania i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego.
Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
