
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.
Informuję, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i 3 zostanie wydanie odrębne rozstrzygnięcie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 28 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 28 kwietnia 2025 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 30 maja 2025 r. (wpływ 30 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie (…). Zgodnie z danymi z Krajowego Rejestru Sądowego przedmiotem działalności Spółki jest (…).
Spółka prowadzi działalność w ramach (...). Spółka oferuje swoim klientom (...).
Spółka nie jest podatnikiem podatku akcyzowego zarejestrowanym na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. 2025, poz. 126, tj. z 30 stycznia 2025 r. ze zm., dalej: „ustawa akcyzowa”) oraz nie uzyskała któregokolwiek z zezwoleń z art. 84 ust. 1 ustawy akcyzowej.
Spółka nie posiada działu produkcyjnego. Wszystkie sprzedawane produkty są nabywane od innych podmiotów (producentów, innych dystrybutorów).
W związku z nowelizacją ustawy akcyzowej w drodze ustawy z dnia 20 lutego 2025 r. (Dz.U. 2025 r. poz. 340), o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa nowelizująca), rozszerzony został katalog wyrobów, które podlegają opodatkowaniu akcyzą, m.in. o:
- urządzenia do waporyzacji (obejmujące wielorazowe papierosy elektroniczne, podgrzewacze),
- zestawy części do urządzeń do waporyzacji,
- saszetki nikotynowe.
Zgodnie z ustawą nowelizującą przepisy dotyczące urządzeń do waporyzacji oraz zestawów części do urządzeń do waporyzacji należy stosować od 1 lipca 2025 r. Nie zmienia to faktu, że zgodnie z art. 9 ustawy nowelizującej zmiany weszły w życie 1 kwietnia 2025 r. i stanowią integralną część przepisów podatkowych.
Spółka będzie po 1 lipca 2025 r. sprzedawać urządzenia do waporyzacji, jak również zestawy części do urządzeń do waporyzacji. Taki asortyment również obecnie znajduje się w ofercie sprzedażowej Spółki.
1. Urządzenia do waporyzacji
Spółka będzie nabywać urządzenia do waporyzacji na terytorium kraju od producentów/dystrybutorów, którzy odprowadzą od nich akcyzę (według oświadczenia kontrahentów będzie to akcyza odprowadzona w należnej wysokości).
Spółka zamierza również importować lub nabywać wewnątrzwspólnotowo tego typu urządzenia.
Jednym z rodzajów produktów, który zamierza sprzedawać Spółka będzie zestaw, który składał się będzie z:
- zasilania papierosa elektronicznego,
- atomizera, czyli rodzaju zbiornika na płyn, wyposażonego w grzałkę, który po podłączeniu do zasilania umożliwia spożycie pary.
Opisany atomizer może występować pod różnymi nazwami (handlowymi i obiegowymi): kartridż, clearomizer, kartomizer itd.
Wątpliwości Spółki odnoszą się jednak do kwestii obliczenia wysokości podatku akcyzowego w stosunku do specyficznej sytuacji, w której opisane wyżej zestawy składają się z jednego źródła zasilania oraz kilku atomizerów (2, 3 lub więcej), które mogą być wielokrotnie napełniane.
Opisane elementy będą stanowić jeden, kompleksowy produkt sprzedawany w ramach jednej transakcji, udokumentowanej paragonem fiskalnym. Produkt będzie zapakowany w jedno opakowanie. Opisany produkt stanowi urządzenie do waporyzacji w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.
2. Części urządzeń do waporyzacji
Spółka będzie również nabywać wewnątrzwspólnotowo, importować lub nabywać w kraju części urządzeń do waporyzacji, które następnie będą przeznaczone do sprzedaży osobom fizycznym na terytorium Polski, nie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.
Wątpliwości Spółki odnoszą się do sytuacji sprzedaży łączonej, w której będzie dochodziło do nabycia przez osobę fizyczną dwóch produktów: pustego atomizera (nieposiadającego grzałki) wraz z grzałką pasującą do tego urządzenia. Oddzielnie produkty te nie tworzą urządzenia umożliwiającego wytworzenie i spożycie aerozolu z płynu do papierosów elektronicznych.
Jednocześnie po ich połączeniu będą stanowić komplet części, który może służyć do wytworzenia urządzenia do waporyzacji poprzez złożenie lub połączenie części wchodzących w skład tego kompletu.
Według zapowiedzi klientów, którym Spółka komunikuje nadchodzące zmiany - zamierzają oni nabywać opisane wyżej produkty oddzielnie, w szczególności dzieląc zakup na dwa oddzielne paragony w różnych odstępach czasowych.
Będzie tym samym dochodziło w przyszłości do następujących sytuacji:
a) Klient dokona zakupu podczas jednej wizyty w sklepie pustego atomizera oraz grzałki, która pasuje do wskazanego urządzenia. Wskazana sprzedaż zostanie wykazana w ramach jednego paragonu fiskalnego.
b) Klient dokona zakupu podczas jednej wizyty w sklepie pustego atomizera oraz grzałki, która pasuje do wskazanego urządzenia. Na prośbę klienta, zakup każdego z wyrobów zostanie wykazany w ramach odrębnych paragonów fiskalnych w odstępie kilku lub kilkunastu minut.
c) Klient podczas jednej wizyty w sklepie dokona zakupu pustego atomizera, następnie podczas kolejnej wizyty (np. tego samego dnia lub dzień później) kupi grzałkę pasującą do zakupionego wcześniej atomizera. Sprzedaż zostanie wykazana na odrębnych paragonach fiskalnych.
23 maja 2025 r. zostało do Państwa wystosowane wezwanie do uzupełnienia wniosku, w odpowiedzi na które wskazali Państwo (w części dotyczącej pkt 1 opisu zdarzenia przyszłego - urządzenia do waporyzacji):
1) Pytanie: „Czy opisany przez Państwa we wniosku kompleksowy produkt, zapakowany w jedno opakowanie i będący zestawem składającym się z zasilania papierosa elektronicznego oraz atomizerów (2, 3 lub więcej) do wielokrotnego napełniania będzie urządzeniem do waporyzacji w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 34e ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.) czy też zestawem części do waporyzacji w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 34f ustawy o podatku akcyzowym?”.
Odpowiedź:
„Każdy z atomizerów wchodzących w skład opisanego produktu stanowi urządzenie do waporyzacji (wielorazowym papierosem elektronicznym) w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 34e w związku z pkt 34b ustawy o podatku akcyzowym.
2) Pytanie: „Czy w skład opisanego przez Państwa we wniosku kompleksowego produktu, zapakowanego w jedno opakowanie i będącego zestawem składającym się z zasilania papierosa elektronicznego oraz atomizerów (2, 3 lub więcej) do wielokrotnego napełniania, wchodzi wyłącznie jedno urządzenie/zestaw czy też składa się z jeszcze innych wyrobów akcyzowych, a jeżeli tak to jakich?”.
Odpowiedź:
„Nie - w skład opisanego produktu nie wchodzą inne wyroby akcyzowe. Każdy z atomizerów wchodzących w skład zestawu (może być ich 2, 3 lub więcej) stanowi urządzenie umożliwiające wytworzenie i spożycie aerozolu z płynu do papierosów elektronicznych. Każdy z atomizerów jest przeznaczony do ponownego napełniania płynem do papierosów elektronicznych lub wymiany zbiornika z płynem do papierosów elektronicznych. Każdy z atomizerów wymaga zewnętrznego zasilania, które znajduje się w każdym ze sprzedawanych zestawów (atomizerów w zestawie jest 2, 3 lub więcej, a zasilanie zawsze jest jedno)”.
3) Pytanie: „Czy w ramach opisanego przez Państwa we wniosku kompleksowego produktu, zapakowanego w jedno opakowanie i będącego zestawem składającym się z zasilania papierosa elektronicznego oraz atomizerów (2, 3 lub więcej) do wielokrotnego napełniania, będzie znajdował się płyn do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym?”.
Odpowiedź:
„Nie - atomizery nie będą zawierały płynu do papierosów elektronicznych”.
4) Pytanie: „Czy opisany we wniosku kompleksowy produkt jest na moment sprzedaży złożony/połączony?”.
Odpowiedź:
„Nie - na moment sprzedaży atomizery (2, 3 lub więcej) oraz zasilanie nie są na moment sprzedaży złożone/połączone”.
5) Pytanie: „Czy dla objętych wnioskiem wyrobów uzyskali Państwo Wiążącą Informację Akcyzową (WIA), o której mowa w dziale IA ustawy o podatku akcyzowym, czy została wydana odmowa wydania WIA w odniesieniu do tych wyrobów bądź czy toczy się w tej sprawie postępowanie o wydanie WIA?”.
Odpowiedź:
„Nie uzyskano WIA i nie toczy się w tej sprawie postępowanie o wydanie WIA”.
Pytanie (oznaczone we wniosku nr 1)
Czy podstawą opodatkowania opisanego w zdarzeniu przyszłym produktu stanowi liczba atomizerów, które wchodzą w skład opisanych w pkt 1 urządzeń do waporyzacji?
Państwa stanowisko w sprawie (w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1)
Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku opisanego produktu z kilkoma atomizerami wielokrotnego użytku - podstawą opodatkowania będzie liczba atomizerów wchodzących w skład takiego urządzenia.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zmiany wprowadzone przez ustawę nowelizującą
Ustawa nowelizująca przewiduje objęcie urządzeń do waporyzacji rozwiązaniami stosowanymi w przypadku innych wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (m.in. płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich).
Do urządzeń do waporyzacji będą miały zastosowanie ogólne przepisy dotyczące opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych. Ponadto w uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej wskazano, że „w celu ograniczenia unikania opodatkowania akcyzą urządzeń do waporyzacji proponuje się zdefiniowanie zestawów części do urządzeń do waporyzacji, które będą wyrobami akcyzowymi niezharmonizowanymi”.
W przypadku zestawów części do urządzeń do waporyzacji przedmiotem opodatkowania akcyzą będzie wyłącznie:
- sprzedaż zestawu części do urządzenia do waporyzacji na terytorium kraju osobie fizycznej nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej;
- nabycie wewnątrzwspólnotowe zestawu części do urządzenia do waporyzacji przez osobę fizyczną nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej;
- import zestawu części do urządzenia do waporyzacji przez osobę fizyczną nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.
Odniesienie powołanych przepisów i argumentacji do zdarzenia przyszłego opisanego przez Spółkę
Ad. 1
W zakresie pytania pierwszego kluczowa pozostaje definicja wielorazowych papierosów elektronicznych wprowadzona do ustawy akcyzowej w art. 2 ust. 1 pkt 34b. Zgodnie z nią za wielorazowe papierosy elektroniczne należy uznać urządzenia umożliwiające wytworzenie i spożycie aerozolu z płynu do papierosów elektronicznych, które są przeznaczone do ponownego napełniania płynem do papierosów elektronicznych, również te, które wymagają zewnętrznego zasilania lub sterowania.
Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 34e ustawy o podatku akcyzowym urządzeniem do waporyzacji są m.in. wielorazowe papierosy elektroniczne.
W definicji wielorazowego papierosa elektronicznego położona zatem nacisk na aspekt funkcjonalny, związany z możliwością wytworzenia i spożycia aerozolu z płynu do papierosów elektronicznych. Na charakter takiego urządzenia nie wpływa źródło zasilania lub sterowania, które mogą być elementem zewnętrznym, niezwiązanym bezpośrednio z wielorazowym papierosem elektronicznym.
Na podstawie art. 99ca ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym podstawą opodatkowania w wypadku urządzeń do waporyzacji jest liczba ich sztuk.
W opisywanym zdarzeniu przyszłym Spółka może być podatnikiem podatku akcyzowego w związku z następującymi okolicznościami dotyczącymi opisanych urządzeń:
1)import;
2) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów;
3) posiadaniem wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony (chodzi w szczególności o sytuację, w których dostawca Spółki nie rozliczy podatku w odpowiedniej wysokości - w tym zadeklaruje nieprawidłową podstawę opodatkowania).
Spółka nie ma przy tym wątpliwości, że opisany produkt będzie stanowił urządzenie do waporyzacji.
Jednocześnie charakterystyka atomizerów oraz definicja wielorazowych papierosów elektronicznych przesądza w opinii Spółki, że w opisanym zdarzeniu przyszłym podstawą opodatkowania będzie liczba sztuk atomizerów wchodzących w skład odpowiedniego produktu.
Jeśli zatem Spółka będzie przykładowo importować produkt z dwoma atomizerami - podstawą opodatkowania będzie liczba atomizerów, które wchodzą w skład importowanego produktu. Tym samym, pomimo tego, że na gruncie handlowym (transakcyjnym) będziemy mieli do czynienia z jednym kompleksowym produktem - na gruncie akcyzowym będzie on stanowił odpowiednią ilość sztuk (atomizerów) stanowiących podstawę opodatkowania na podstawie art. 99ca ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm., zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 34e ustawy:
Urządzenia do waporyzacji to wielorazowe papierosy elektroniczne, podgrzewacze i urządzenia wielofunkcyjne, z wyłączeniem urządzeń przeznaczonych wyłącznie do celów medycznych.
Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 34f ustawy:
Zestaw części do urządzenia do waporyzacji to komplet części, który może służyć do wytworzenia urządzenia do waporyzacji poprzez złożenie lub połączenie części wchodzących w skład tego kompletu.
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
W świetle do art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
W myśl art. 8 ust. 5a ustawy:
W przypadku zestawu części do urządzenia do waporyzacji przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) sprzedaż zestawu części do urządzenia do waporyzacji na terytorium kraju osobie fizycznej nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej;
2) nabycie wewnątrzwspólnotowe zestawu części do urządzenia do waporyzacji przez osobę fizyczną nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej;
3) import zestawu części do urządzenia do waporyzacji przez osobę fizyczną nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.
Jak wynika z art. 8 ust 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W świetle art. 10 ust. 8 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 8 ust. 2 pkt 3, ust. 5 i ust. 5a pkt 1, powstaje z dniem wydania ich nabywcy.
Jak stanowi z art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).
Stosownie do art. 13 ust. 1a ustawy:
Podatnikiem z tytułu produkcji:
1) papierosów, o której mowa w art. 99 ust. 1a,
2) płynu do papierosów elektronicznych, o której mowa w art. 99b ust. 1,
3) wyrobów nowatorskich, o której mowa w art. 99c ust. 1,
4) urządzeń do waporyzacji, o której mowa w art. 99ca ust. 1,
5) saszetek nikotynowych, o której mowa w art. 99cc ust. 1,
6) innych wyrobów nikotynowych, o której mowa w art. 99cd ust. 1
- niezgodnej z art. 47, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która produkuje te wyroby akcyzowe, oraz każda inna osoba, która uczestniczy w ich produkcji.
Zgodnie z art. 13 ust. 1b ustawy:
Jeżeli obowiązek podatkowy z tytułu produkcji:
1) papierosów, o której mowa w art. 99 ust. 1a,
2) płynu do papierosów elektronicznych, o której mowa w art. 99b ust. 1,
3) wyrobów nowatorskich, o której mowa w art. 99c ust. 1,
4) urządzeń do waporyzacji, o której mowa w art. 99ca ust. 1,
5) saszetek nikotynowych, o której mowa w art. 99cc ust. 1,
6) innych wyrobów nikotynowych, o której mowa w art. 99cd ust. 1
- niezgodnej z art. 47, ciąży na kilku podatnikach, podatnicy ci ponoszą solidarną odpowiedzialność za zobowiązanie podatkowe.
Jak stanowi art. 13 ust. 4 ustawy:
Jeżeli obowiązek podatkowy ciąży na kilku podatnikach z tytułu dokonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2, 3, 5 i 5a, których przedmiotem są te same wyroby akcyzowe, zapłata akcyzy związanej z tymi wyrobami przez jednego z tych podatników powoduje wygaśnięcie zobowiązania podatkowego pozostałych podatników.
W myśl art. 99ca ustawy:
1.Produkcją urządzeń do waporyzacji w rozumieniu ustawy jest ich wytwarzanie poprzez złożenie lub połączenie różnych części, a także pakowanie.
2. Podstawą opodatkowania urządzeń do waporyzacji jest liczba ich sztuk.
3. Stawka akcyzy na urządzenia do waporyzacji wynosi 40,00 zł za sztukę.
4. W przypadku produkcji, o której mowa w ust. 1, niezgodnej z art. 47, stawka akcyzy na urządzenia do waporyzacji wynosi dwukrotność stawki, o której mowa w ust. 3.
5. W przypadku nabycia lub posiadania urządzenia do waporyzacji znajdującego się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona, stosuje się stawkę w wysokości określonej w ust. 4.
Oceniając Państwa stanowisko w sprawie na wstępie należy wskazać, że w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej Organ opiera się wyłącznie na przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w kontekście zadanego pytania (zadanych pytań) i obowiązującego stanu prawnego. Jednocześnie, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w trybie przewidzianym w art. 14b Ordynacji podatkowej co do zasady nie jest uprawniony ani zobowiązany do samodzielnego modyfikowania czy uzupełnienia we własnym zakresie tej części wniosku, w tym określania statusu akcyzowego (oraz rodzaju i klasyfikacji w Nomenklaturze Scalonej) wyrobów będących przedmiotem wniosku.
Zgodnie bowiem z art. 14b § 1a Ordynacji podatkowej:
W zakresie objętym wiążącymi informacjami stawkowymi, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, oraz wiążącymi informacjami akcyzowymi, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, nie wydaje się interpretacji indywidualnych.
Powyższy przepis oznacza, że w aktualnie obowiązującym stanie prawnym nie jest możliwe wydanie interpretacji indywidualnej, która mógłby rozstrzygnąć czy dany wyrób stanowi wyrób akcyzowy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Rozstrzygnięcie takich wątpliwości jest możliwe wyłącznie w innym trybie postępowania - poprzez zwrócenie się o wydanie Wiążącej Informacji Akcyzowej (WIA), o której mowa w dziale IA ustawy o podatku akcyzowym.
Oznacza to tym samym, że oceniając stanowisko wnioskodawcy w zakresie jego praw i obowiązków w podatku akcyzowym związanych z czynnościami dokonywanymi względem określonych wyrobów, w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego winna znaleźć się informacja, z jakim wyrobem mamy do czynienia w sprawie (akcyzowym czy też nieakcyzowym). Element ten stanowić zatem powinien część stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i nie stanowi elementu oceny prawnej (por. prawomocny wyrok WSA w Rzeszowie z 7 marca 2024 r., sygn. akt I SA/Rz 705/23).
Z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach prowadzonej działalności będą Państwo sprzedawać m.in. urządzenia do waporyzacji, jak również zestawy części do waporyzacji.
Będą Państwo nabywać urządzenia do waporyzacji na terytorium kraju od producentów/dystrybutorów, którzy odprowadzą od nich akcyzę w należnej wysokości. Ponadto zamierzają Państwo importować lub nabywać wewnątrzwspólnotowo tego typu urządzenia.
Jednym z rodzajów produktów, który zamierzają Państwo sprzedawać będzie zestaw, który składał się będzie z:
- zasilania papierosa elektronicznego,
- atomizera, czyli rodzaju zbiornika na płyn, wyposażonego w grzałkę, który po podłączeniu do zasilania umożliwia spożycie pary.
Wskazali Państwo również, że opisane powyżej elementy będą stanowić jeden, kompleksowy produkt sprzedawany w ramach jednej transakcji, udokumentowanej paragonem fiskalnym. Produkt będzie zapakowany w jedno opakowanie.
Opis sprawy wskazuje, że ww. produkt stanowi urządzenie do waporyzacji w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.
Jednocześnie z uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego wynika, że każdy z atomizerów wchodzących w skład produktu stanowi urządzenie do waporyzacji w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 34e w zw. z pkt 34b ustawy o podatku akcyzowym, a w skład opisanego produktu nie wchodzą inne wyroby akcyzowe. Każdy z atomizerów wchodzących w skład zestawu stanowi bowiem urządzenie umożliwiające wytworzenie i spożycie aerozolu z płynem do papierosów elektronicznych. Atomizery nie będą zawierały płynu do papierosów elektronicznych. Każdy z atomizerów jest przeznaczony do ponownego napełnienia płynem do papierosów elektronicznych lub wymiany zbiornika z płynem do papierosów elektronicznych. Każdy z atomizerów wymaga zewnętrznego źródła zasilania, które znajduje się w każdym ze sprzedawanych zestawów (atomizerów w zestawie jest 2,3 lub więcej, a zasilanie zawsze jest jedno).
Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 dotyczą określenia czy podstawę opodatkowania opisanego we wniosku produktu stanowi liczba atomizerów, które wchodzą w skład urządzeń do waporyzacji.
Z powołanych powyżej przepisu ustawy wynika, że czynnościami opodatkowanymi podatkiem akcyzowym w zakresie urządzeń do waporyzacji, mając na uwadze art. 8 ust. 1 i 2 ustawy, jest m.in. ich produkcja, nabycie wewnątrzwspólnotowe, import oraz ich posiadanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w sytuacji, w której od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Natomiast zgodnie z art. 99ca ust. 2 ustawy podstawą opodatkowania urządzeń do waporyzacji jest liczba ich sztuk.
Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony przez Państwa we wniosku opis sprawy wskazać należy, że skoro z okoliczności sprawy wynika, że w skład produktu wchodzi więcej niż 1 urządzenie stanowiące urządzenie do waporyzacji w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 34e w zw. z pkt 34b ustawy o podatku akcyzowym, to tym samym w przypadku dokonania czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym względem opisanego we wniosku produktu zawierającego kilka atomizerów będących urządzeniami do waporyzacji, podstawę opodatkowania będzie stanowiła ilość sztuk atomizerów wchodzących w skład opisanego we wniosku produktu.
Tym samym Państwa stanowisko, ściśle względem przedstawionego przez Państwa we wniosku pytania nr 1, należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie odnośnie przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku pytania oznaczonego nr 1, w odniesieniu do atomizerów wchodzących w skład produktu, gdzie każdy z nich stanowi urządzenie do waporyzacji w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 34e w zw. z pkt 34b ustawy o podatku akcyzowym, a w skład opisanego we wniosku produktu nie wchodzą inne wyroby akcyzowe. Przy czym, kwestia ta (stwierdzenie, że każdy z atomizerów odrębnie jest wyrobem akcyzowym oraz że w skład produktu nie wchodzą inne wyroby akcyzowe) stanowiła element opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego jednoznacznie przez Wnioskodawcę - i nie podlegała ona ocenie w ramach wydawania interpretacji.
Organ informuje, że interpretacja indywidualna dotyczy zagadnienia objętego pytaniem oznaczonym we wniosku nr 1. W zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2 oraz nr 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
