
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie dotyczącym zwolnienia od akcyzy alkoholu używanego do produkcji biogazu, wpłynął 20 maja 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X sp. z o.o. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego, producentem (...), posiadaczem zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Wnioskodawca w swojej ofercie ma także produkcję napojów bezalkoholowych, niebędących wyrobami akcyzowymi, w tym piwa bezalkoholowego o kodzie CN 2202 91 00 (dalej jako: „Piwo 0%”).
Wnioskodawca zamierza (...). Podstawowymi składnikami w przypadku obydwu rodzajów napojów (zarówno alkoholowego, jak i bezalkoholowego) są drożdże, chmiel, woda, a także ziarna jęczmienia lub pszenicy. Zasadnicze różnice wpływające na klasyfikację Piwa 0% do kodu 2202 zachodzą jednak w końcowej fazie produkcji, gdzie po przejściu etapu warzelni, fermentacji i leżakowni lub tankofermentatorów, Wnioskodawca wyeliminuje alkohol, który normalnie wytwarza się w procesie alkoholowej fermentacji, z zastosowaniem metody takiej, jak np. odwrócona osmoza. Cały proces produkcyjny odbywał się będzie w zawieszonej akcyzie (procedurze zawieszonej akcyzy). W efekcie produktem końcowym procesu produkcyjnego będzie nie piwo jako napój alkoholowy, w rozumieniu przepisów akcyzowych, a produkt nieakcyzowy, tj. Piwo 0%, które to dopiero zostanie rozlane do opakowań jednostkowych. W istocie więc piwo normalne (alkoholowe) będzie wykorzystywane do produkcji piwa bezalkoholowego (Piwa 0%), które powstanie po dealkoholizacji piwa tradycyjnego. Po procesie dealkoholizacji pozostanie alkohol etylowy o mocy do 8% obj. alkoholu o kodzie CN 2208 (dalej jako: „Odzyskany Alkohol”).
Wnioskodawca zamierza (...). W konsekwencji zamierza na bieżąco przekazywać Odzyskany Alkohol (...). Biogazownia to typowy proces fermentacji odpadów organicznych. Odzyskany Alkohol zostanie wykorzystany do produkcji biogazu rolniczego, gdzie kluczowym procesem zachodzącym w trakcie wytwarzania tego wyrobu jest fermentacja innych produktów/ścieków.
Odzyskany Alkohol (alkohol etylowy pochodzący z dealkoholizacji o mocy alkoholu do 8% obj.) ma przyspieszyć proces fermentacji i wpłynąć na szybsze otrzymanie biogazu lepszej jakości. Zasadniczo bowiem biogaz „powstaje w wyniku beztlenowej fermentacji metanowej, a substratem służącym do jego wytworzenia jest biomasa pochodząca z przetwórstwa rolno-spożywczego oraz hodowli, m.in. kiszonka z roślin energetycznych (np. kukurydzy, traw, żyta), odpady z przetwórstwa rolno-spożywczego (m.in. wysłodki buraczane, wytłoki owocowo-warzywne), gnojowica, obornik itp.” (https://polskagrupabiogazowa.pl/jak-dziala-biogazownia/; dostęp: 20.5.2025 r.). Biogaz nie będzie zawierał alkoholu etylowego, gdyż ten będzie całkowicie wytrącany z wykorzystywanego do jego produkcji Odzyskanego Alkoholu, aż do otrzymania krystalicznie czystej wody. Produktem końcowym, jaki jest wytwarzany w biogazowni, będzie biogaz, tj. wyrób energetyczny klasyfikowany do kodu CN 2711 29 00.
Wnioskodawca ma w biogazowni (...). Aktualnie biogaz (...), lecz docelowo Wnioskodawca (...).
Dzięki Odzyskanemu Alkoholowi (...). W efekcie Odzyskany Alkohol zostanie wykorzystany w całym procesie fermentacji, prowadząc do powstania biogazu, przy okazji także przyczyniając się do (...). Odzyskany Alkohol będzie wytrącany (utylizowany) w biogazowni rolniczej, a jego odprowadzanie musi odbywać się systematycznie, w małych ilościach, a nie poprzez jednorazowe opróżnienie zbiornika. (...).
Wnioskodawca nie ma możliwości używania alkoholu skażonego, ponieważ analizy wyrobów gotowych wytwarzanych na terenie składu podatkowego, z wykorzystaniem tych samych instalacji, mogłyby wykryć obecność skażalników, co doprowadziłoby do zanieczyszczenie instalacji oraz wyrobu gotowego. Odzyskany Alkohol nie będzie przedmiotem sprzedaży, a więc Wnioskodawca nie uzyska z tego tytułu przychodu większego niż 0,1% całości przychodu z poprzedniego roku zadeklarowanego w zeznaniu CIT-8.
Pytania
1.Czy Odzyskany Alkohol, wykorzystywany do produkcji biogazu (a więc procesów produkcyjnych związanych z wytworzeniem biogazu), będzie korzystał ze zwolnienia z akcyzy na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy?
W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie 1.:
2.Czy Odzyskany Alkohol, powstały w procesie produkcji Piwa 0%, wykorzystywany następnie do produkcji biogazu (a więc procesów produkcyjnych związanych z wytworzeniem biogazu) będzie korzystał ze zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1.
Odzyskany Alkohol wykorzystywany do produkcji biogazu (a więc procesów produkcyjnych związanych z wytworzeniem biogazu) będzie korzystał ze zwolnienia z akcyzy na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy.
Ad 2.
Odzyskany Alkohol powstały w procesie produkcji Piwa 0%, wykorzystywany następnie do produkcji biogazu (a więc procesów produkcyjnych związanych z wytworzeniem biogazu), będzie korzystał ze zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.
Uzasadnienie
Ad 1.
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy, zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.
Zastosowanie tego zwolnienia obwarowane jest warunkami. Zgodnie z § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 u.p.a., jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 u.p.a. Art. 32 ust. 3 u.p.a. odnosi się do tzw. konfiguracji dostaw i uzależnia zwolnienia od posiadania określonego statusu podmiotowego przez podmiot wysyłający/zużywający lub/i odbierający. Warunkiem, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 8 u.p.a. jest właśnie zużycie przez podmiot prowadzący skład podatkowy, występujący jako podmiot zużywający.
Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy i może być również podmiotem zużywającym w rozumieniu przepisów u.p.a., gdyż posiadanie tego statusu wiąże się z faktycznym zużyciem wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie, a jego nabycie nie jest uzależnione od posiadania żadnych zezwoleń. Podmiotem zużywającym jest m.in. mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia (art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a u.p.a.).
Z kolei warunki określone w art. 32 ust. 5-6 u.p.a. nie odnoszą się do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Warunki te należy stosować odpowiednio, tzn. jedynie wówczas, gdy w ogóle z uwagi na sens tych regulacji i konkretną sytuację faktyczno-prawną mają one zastosowanie w sprawie, tj. są one związane z zakresem podmiotowo-przedmiotowym zdarzenia opisanego we wniosku. Przykładowo, jeśli bowiem warunek referuje do wyrobów energetycznych, to nie oznacza, że napoje alkoholowe nie będą mogły korzystać ze zwolnienia, lecz oznacza, że w odniesieniu do tych napojów ten warunek nie znajdzie zastosowania.
Art. 32 ust. 5 u.p.a. stanowi, że warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:
1)objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
2)w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;
3)przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;
4)w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.
Odzyskany Alkohol nie jest wyrobem energetycznym dostarczanym do zbiornika, nie jest też przemieszczany na podstawie e-DD, gdyż cały czas znajduje się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy u Wnioskodawcy, gdzie jest elementem procesów zachodzących podczas produkcji Piwa 0%, a następnie biogazu. Art. 32 ust. 6 u.p.a. stanowi, że warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1 u.p.a. Art. 32 ust. 6 u.p.a. nie obejmuje art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, a więc sytuacji opisanej we Wniosku, a więc ten warunek zwolnienia również nie znajduje zastosowania w sprawie.
Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Odzyskany Alkohol zostanie wykorzystany do produkcji biogazu rolniczego, gdzie kluczowym procesem zachodzącym w trakcie wytwarzania tego wyrobu jest fermentacja innych produktów/ścieków. Odzyskany Alkohol przyspieszy proces fermentacji oraz wpłynie na lepszą jakość finalnego produktu. Bez wątpienia jest to proces produkcyjny, w którym wykorzystuje się napoje alkoholowe. Przepisy akcyzowe nie definiują procesu produkcyjnego. Niemniej jednak za „proces produkcyjny” należy uznać „całokształt zjawisk i celowo podejmowanych działań, które sprawiają, że w przedmiocie pracy poddanym ich oddziaływaniu stopniowo zachodzą pożądane zmiany. Kumulując się, powodują one sukcesywne nabieranie przez przedmiot cech przybliżających go i upodabniających do zamierzonego wyrobu. Koniec procesu produkcyjnego występuje, kiedy wszystkie konieczne elementy zostały osiągnięte” (https://mfiles.pl/pl/index.php/Proces_produkcyjny, dostęp: 20.5.2025 r.).
Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego Wydawnictwa PWN (dostępny pod adresem: https://sjp.pwn.pl/sjp, dostęp: 20.5.2025 r.), produkcja to „zorganizowana działalność mająca na celu wytwarzanie jakichś towarów, usług lub dóbr kultury; też: to, co zostało wytworzone”. Natomiast przez „proces” rozumie się m.in. „przebieg następujących po sobie i powiązanych przyczynowo określonych zmian” bądź „kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne materii”.
Z przytoczonych definicji słownikowych wynika zatem, że proces produkcji to przebieg regularnie po sobie następujących zjawisk – zmian fizykochemicznych – pozostających między sobą w związku przyczynowym, który powoduje powstawanie (tworzenie się) towarów, usług bądź innych dóbr. Ponadto powszechnie przyjmuje się, że „proces produkcji” to uporządkowany zestaw celowych działań wykonywanych w toku produkcji, począwszy od pobrania materiału wejściowego z magazynu, aż do zdania gotowego wyrobu włącznie. Proces produkcyjny zawsze dotyczy określonego wyrobu. Zatem jest to suma operacji produkcyjnych wykonywanych w uporządkowanej kolejności i mających na celu wytworzenie określonego wyrobu. Tym samym proces produkcji można określić jako uporządkowany ciąg działań prowadzących do wytworzenia produktu.
W interpretacjach indywidualnych za część procesu produkcyjnego, w rozumieniu § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy, uznawane było m.in. mycie i dezynfekcja nieskażonym alkoholem urządzeń produkcyjnych (por. interpretacja indywidualna DKIS z 9.1.2024 r., 0111-KDIB3-3.4013.340.2023.2.AM), wyodrębnienie z materiału roślinnego, takiego jak konopie włókniste i inne rośliny, właściwości aromatycznych i innych substancji przy pomocy ekstrahentu, jakim był alkohol etylowy (por. interpretacja indywidualna DKIS z 11.12.2020 r., 0111-KDIB3-3.4013.214.2020.1.JS), czy wykorzystanie alkoholu do szeroko pojętej ekstrakcji produktów (por. interpretacja indywidualna DIS w Katowicach z 7.10.2015 r., IBPP4/4513-82/15/MK). Ekstrakcja to wyodrębnianie składnika lub składników mieszanin metodą dyfuzji do cieczy lepiej rozpuszczających te związki chemiczne. Pojęcie ekstrakcji odnosi się najczęściej do procesów prowadzonych w układach ciecz – ciecz, w obszarze ograniczonej mieszalności. Ekstrakcją nazywa się również analogiczny proces, prowadzony w układach ciecz – ciało stałe (ługowanie lub enfleurage będąca najstarszą metodą otrzymywania olejków eterycznych opartą na zasadzie pochłaniania przez tłuszcze zapachów) (zob. https://pl.wikipedia.org/wiki/Ekstrakcja, dostęp: 20.5.2025 r.).
W niniejszej sprawie Odzyskany Alkohol zostanie wykorzystany w procesie fermentacyjnym zachodzącym w biogazowni, który finalnie prowadzić będzie do wytworzenia biogazu, a więc wyrobu gotowego, który nie zawiera alkoholu. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego: „Biogaz nie będzie zawierał alkoholu etylowego, gdyż ten będzie całkowicie wytrącany z wykorzystywanego do jego produkcji Odzyskanego Alkoholu aż do otrzymania krystalicznie czystej wody”.
Mając na uwadze powyższe, Odzyskany Alkohol wykorzystywany do produkcji biogazu (a więc procesów produkcyjnych związanych z wytworzeniem biogazu) będzie korzystał ze zwolnienia z akcyzy na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy.
Ad 2. – stanowisko i pytanie aktualne wyłącznie w przypadku negatywnego stanowiska w zakresie pytania nr 1.
Stosownie do art. 32 ust. 4 pkt 5 u.p.a., zwalnia się z akcyzy alkohol etylowy pozostający jako odpad w procesie produkcyjnym, w którym produkt końcowy nie zawiera alkoholu etylowego, w przypadku, gdy alkohol etylowy zostanie przemieszczony do składu podatkowego z przeznaczeniem do dalszego przerobu w tym składzie, jeżeli są spełnione warunki określone w ust. 5 pkt 2 i ust. 6d u.p.a.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy z 14.12.2012 r. o odpadach (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 1587 ze zm.), odpadem jest każda substancja lub przedmiot, których posiadacz pozbywa się, zamierza się pozbyć lub do których pozbycia się jest obowiązany. Odpadem może być alkohol etylowy utylizowany w kanalizacji ściekowej (por. interpretacja indywidualna DKIS z 13.5.2025 r., 0111-KDIB3-3.4013.46.2025.2.AM). Istotny jednak dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest fakt, czy alkohol etylowy pozostający odpadem zostanie wykorzystany do dalszego przerobu. Jak wskazał DKIS w interpretacji indywidualnej z 13.5.2025 r., 0111-KDIB3-3.4013.46.2025.2.AM:
„aby powstały w procesie produkcyjnym alkohol etylowy mógł skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 5 ustawy, musi on zostać przeznaczony do dalszego przerobu. Oznacza to tym samym, że powstały w procesie produkcyjnym jako odpad alkohol etylowy musi zostać przeznaczony do dalszego wykorzystania w kolejnych procesach prowadzących do jego zmiany (przerobienia) w inny produkt. Innymi słowy, aby móc skorzystać z powyższego zwolnienia, alkohol etylowy musi zostać przetworzony w składzie podatkowym w inny produkt.
Powyższe potwierdza m.in. językowe znaczenie słowa „przerób”, które zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) oznacza:
1. „przerabianie surowca na produkt lub półprodukt”;
2. „produkt otrzymany z przerobionego surowca”;
3. „ilość produktów wykonanych w określonym czasie”.
Zgodnie natomiast z internetowym Wielkim Słownikiem Języka Polskiego (www.wsjp.pl) słowo „przerób” oznacza m.in. „przetwarzanie surowców na produkty lub półprodukty”.
W Państwa sytuacji zatem, w odniesieniu do alkoholu etylowego będącego Odpadem, wskazać należy, że takie przeznaczenie nie nastąpi. Odpad ten nie zostanie bowiem przeznaczony do dalszego przerobu, ale zostanie zutylizowany poprzez jego przekazanie do kanalizacji ściekowej”.
Odpadem poprodukcyjnym nie będzie także pełnowartościowy produkt (napój alkoholowy). Odpadem poprodukcyjnym nie jest materiał, który mógłby być wykorzystywany w dalszej produkcji, a jest wycofywany z uwagi na inne pobudki niż niezdatność do użycia, takie jak np. decyzja o likwidacji podmiotu lub zmiany prawne dotyczące zasad produkcji danych wyrobów (por. interpretacja indywidualna DKIS z 11.12.2020 r., 0111-KDIB3-3.4013.191.2020.1.MAZ).
W niniejszej sprawie Odzyskany Alkohol zostaje wyodrębniony z piwa alkoholowego w procesie dealkoholizacji. Warunkami przedmiotowego zwolnienia jest m.in. stosownie do art. 32 ust. 5 pkt 2, w zw. z art. 32 ust. 4 pkt 5 u.p.a., przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3 u.p.a.
Art. 46b u.p.a. odnosi się do przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W niniejszej sprawie Odzyskany Alkohol będzie znajdował się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym Wnioskodawcy, a więc nie będzie nigdzie przemieszczany, a już tym bardziej nie będzie przemieszczany poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Przepis ten nie znajdzie więc zastosowania do zdarzenia przyszłego opisanego przez Wnioskodawcę.
Jak wskazano już w uzasadnieniu do stanowiska w zakresie 1. pytania przedstawionego we wniosku, warunki zwolnienia ze względu na przeznaczenie należy stosować odpowiednio, tzn. jedynie wówczas, gdy w ogóle z uwagi na sens tych regulacji i konkretną sytuację faktyczno-prawną mają one zastosowanie w sprawie, tj. są one związane z zakresem podmiotowo-przedmiotowym zdarzenia opisanego we wniosku. Dla zwolnienia kluczowe jest przeznaczenie produktu. Przykładowo, jeśli bowiem warunek referuje do procedury przemieszczania wyrobu akcyzowego, to nie oznacza, że napoje alkoholowe, które nie są przemieszczane nie będą mogły korzystać ze zwolnienia, lecz oznacza, że w odniesieniu do tych napojów ten warunek nie znajdzie zastosowania.
Wyjątkiem w tym zakresie są regulacje dotyczące konfiguracji dostaw, o których mowa w art. 32 ust. 3 u.p.a. W tym jednak przepisie wprost wskazano, że „zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1 stosuje się wyłącznie w przypadku ich …”. Warunek wskazany w art. 32 ust. 5 pkt 2 ma zupełnie inny charakter i znaczenie, tzn. stosowany jest odpowiednio wtedy, gdy jest adekwatny do sprawy.
Jeżeli zaś chodzi o drugi warunek zwolnienia z art. 32 ust. 4 pkt 5 u.p.a., który został sformułowany w innym przepisie, bo w art. 32 ust. 6d u.p.a., to warunek ten zostanie spełniony. Zgodnie bowiem z art. 32 ust. 6d u.p.a., warunkiem zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego, o którym mowa w ust. 4 pkt 5, jest osiągnięcie przychodu ze sprzedaży tego alkoholu, stanowiącego nie więcej niż 0,1% całości przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2805, z późn. zm.) lub ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 226, z późn. zm.), uzyskanego z prowadzonej działalności gospodarczej za poprzedni rok obrotowy lub deklarowanego w przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Odzyskany Alkohol nie będzie przedmiotem sprzedaży, a więc Wnioskodawca nie uzyska z tego tytułu przychodu większego niż 0,1% całości przychodu z ubiegłego roku, zadeklarowanego w zeznaniu CIT-8 za 2024 r. Warunek ten zostanie więc spełniony.
Mając na uwadze powyższe, Odzyskany Alkohol powstały w procesie produkcji Piwa 0%, wykorzystywany następnie do produkcji biogazu (a więc procesów produkcyjnych związanych z wytworzeniem biogazu) będzie korzystał ze zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 5 u.p.a.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 13 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych, zostało wymienione Piwo otrzymywane ze słodu.
Pod pozycją 18 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2208, został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.
Jak stanowi art. 92 ustawy:
Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.
W świetle art. 93 ust. 1 ustawy:
Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:
1) wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
2) wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
3) napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.
W myśl art. 94 ust. 1 ustawy:
Piwem w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00 oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości.
Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Użyte w ustawie określenie skład podatkowy oznacza miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:
Podmiot prowadzący skład podatkowy oznacza podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:
Użyte w ustawie określenie procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Natomiast jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:
Określenie podmiot zużywający oznacza podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.
Jak wskazano w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.
Stosownie do art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy.
W myśl art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak stanowi art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W świetle art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].
Stosowne do art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku akcyzowym:
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów.
Jak wskazano w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy o podatku akcyzowym:
Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:
1) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
8) zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.
Stosownie do art. 32 ust. 5 ustawy:
Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:
1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
1a) w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;
2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;
2a) w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.
3) (uchylony).
W myśl art. 32 ust. 6 ustawy:
Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.
Jak stanowi § 9 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2025 r. poz. 851; dalej jako: „rozporządzenie” lub „rozporządzenie w sprawie zwolnień od akcyzy”):
1. Zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:
1) jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;
2) do badań naukowych;
3) do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.
2. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy.
Państwa wątpliwość wyrażona w pytaniu nr 1 dotyczy możliwości zwolnienia od akcyzy Odzyskanego Alkoholu, wykorzystywanego do produkcji biogazu.
Mając na uwadze treść przywołanych przepisów ustawy o podatku akcyzowym oraz § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy, Organ pragnie wskazać, że zwolnienie od akcyzy napojów alkoholowych w przedstawionym przez Wnioskodawcę opisie zdarzenia przyszłego wymaga spełnienia następujących warunków:
-napoje alkoholowe są używane do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu;
-napoje alkoholowe są zużywane przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.
Wnioskodawca będzie w procesie produkcji bezalkoholowego (Piwa 0%), które powstanie po procesie dealkoholizacji piwa alkoholowego, otrzymywał dodatkowo alkohol etylowy o mocy do 8% obj. alkoholu, o kodzie CN 2208 (Odzyskany Alkohol). Tak otrzymany Odzyskany Alkohol Spółka zamierza wykorzystać do produkcji biogazu w składzie podatkowym. (...)(...).
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że Spółka będzie używała w procesie produkcji biogazu otrzymany Odzyskany Alkohol. Przy tym biogaz, jako produkt końcowy, nie będzie zawierał alkoholu. W tym wypadku Wnioskodawca – jako podmiot prowadzący skład podatkowy – będzie występował jako podmiot zużywający. Oznacza to, że Spółka będzie spełniała oba wymienione wcześniej warunki zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy.
Reasumując – Odzyskany Alkohol wykorzystywany do produkcji biogazu, będzie korzystał ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Organ odstępuje od oceny stanowiska w zakresie pytania nr 2, ponieważ Spółka wskazała we wniosku, że dotyczy ono przypadku, gdy Organ oceni negatywnie odpowiedź Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, co nie miało miejsca.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonujące w obrocie prawnym interpretacje indywidualne, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydana w indywidualnych sprawach i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjujących tę sprawę wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej.
Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
