Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 5 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 1 kwietnia 2025 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 6 maja 2025 r. (wpływ 6 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Istotą przedkładanego zagadnienia jest potwierdzenie zasad stosowania zwolnienia z akcyzy dla wyrobu energetycznego w postaci tzw. (…) stosowanego jako tzw. samoistne paliwo (...) do celów żeglugi - w kontekście aktualizacji kodu CN powyższego wyrobu od dnia 01.01.2025 r. z kodu 2710 19 43 na kod CN 2710 19 42.

Tytułem wyjaśnienia, Spółka jest (…).

W ramach prowadzonej działalności Spółka (...). Spółka dokonała również rozszerzenia jej działalności o sprowadzanie do Polski i oferowanie krajowym odbiorcom samoistnego biopaliwa w postaci tzw. (...), które jest odpowiednikiem tradycyjnego oleju napędowego, ale o pochodzeniu roślinnym (produkt ten powstaje w drodze tzw. uwodornienia olejów roślinnych).

Innymi słowy, (...) […] to (…). (...) to wysokiej jakości samoistne biopaliwo powstające z (…), poprzez (…).

W rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (jt. Dz. U. z 2024 r., poz. 20; dalej również jako: „ustawa BIO”) stanowi on tzw. samoistne biopaliwo jako w ten sposób stosowany tzw. biowęglowodór ciekły (art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy BIO oraz art. 2 ust. 1 pkt 11c ustawy BIO).

Do końca 2024 r., (...) było klasyfikowane na gruncie Nomenklatury Scalonej do kodu CN 2710 19 43 [a więc w uproszczeniu - podobnie jak olej napędowy]. Tym samym do tego dnia, zasady akcyzowe mające zastosowanie do ww. wyrobu nie budziły większych wątpliwości ani u Spółki, ani jak się wydaje u samych organów podatkowych.

Niemniej w związku ze zmianą Nomenklatury Scalonej od dnia 01.01.2025 r. - i przypisania (...) do kodu CN 2710 19 42, wyjaśnienia mogą wymagać zasady stosowania zwolnienia z akcyzy dla żeglugowego przeznaczenia tego biopaliwa, co stanowi istotę niniejszego wniosku.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo ponadto, że wskazany we wniosku wyrób energetyczny nie będzie wykorzystywany do prywatnych rejsów, za które uważa się użycie statku przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.

Pytania

1. Czy w świetle art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, biopaliwo ciekłe w postaci (...), klasyfikowane od dnia 01.01.2025 r. do kodu CN 2710 19 42 - w razie jego zastosowania do celów żeglugi oraz przy zachowaniu wymogów, o których mowa w art. 32 ust. 3 tej ustawy oraz przy spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 6e, 12 i 13 tej ustawy - może podlegać zwolnieniu z akcyzy?

2. Czy w świetle art. 90 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, zastosowanie zwolnienia z akcyzy do biopaliwa ciekłego w postaci (...), klasyfikowanego od dnia 01.01.2025 r. do kodu CN 2710 19 42, przy jego przeznaczeniu do celów żeglugi - wymaga dopełnienia tzw. znakowania i barwienia tego produktu?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy:

1. W świetle art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, biopaliwo ciekłe w postaci (...), klasyfikowane od dnia 01.01.2025 r. do kodu CN 2710 19 42 - w razie jego zastosowania do celów żeglugi oraz przy zachowaniu wymogów, o których mowa w art. 32 ust. 3 tej ustawy oraz przy spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 6e, 12 i 13 tej ustawy - może podlegać zwolnieniu z akcyzy.

2. W świetle art. 90 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, zastosowanie zwolnienia z akcyzy do biopaliwa ciekłego w postaci (...), klasyfikowanego od dnia 01.01.2025 r. do kodu CN 2710 19 42, przy jego przeznaczeniu do celów żeglugi - wymaga dopełnienia tzw. znakowania i barwienia tego produktu.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

W ocenie Spółki odpowiedź na pytanie pierwsze, o samą możliwość stosowania zwolnienia z akcyzy do (...) nie powinna budzić większych wątpliwości.

Wynika to z faktu, iż powoływany przepis nie odnosi się do konkretnego kodu CN paliw żeglugowych, ale ogólnie mówi o zwolnieniu z akcyzy dla wyrobów energetycznych stosowanych używanych do celów żeglugi.

Zgodnie z tym przepisem:

1. Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:

 1) używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 12 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21, oleje smarowe do silników lotniczych oraz preparaty smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13;

 2) używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, wyroby energetyczne - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 6e, 12 i 13.

Zatem w pewnym uproszczeniu - dla możliwości zastosowania powyższej regulacji nie ma znaczenia czy (...) jest klasyfikowane do kodu CN 2710 19 43 (stan do 31.12.2024 r.) czy do kodu CN 2710 19 42 (stan od 01.01.2025 r.) - bowiem w obu sytuacjach nie ulega wątpliwości, iż będzie ono stanowiło wyrób energetyczny.

Tym samym w odniesieniu do pierwszego pytania, Spółka stoi na stanowisku iż w świetle art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, biopaliwo ciekłe w postaci (...), klasyfikowane od dnia 01.01.2025 r. do kodu CN 2710 19 42 - w razie jego zastosowania do celów żeglugi oraz przy zachowaniu wymogów, o których mowa w art. 32 ust. 3 tej ustawy oraz przy spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 6e, 12 i 13 tej ustawy - może podlegać zwolnieniu z akcyzy.

Nieco szerszego wyjaśnienia wymaga natomiast odpowiedź na drugie z zadanych pytań.

Zgodnie bowiem z art. 90 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym:

1. Obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają:

1) oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny;

2) oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19 - przeznaczone na cele opałowe;

3) oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19 - wykorzystywane do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich.

Zatem w tym zakresie - obowiązek tzw. znakowania i barwienia został powiązany z konkretnym kodem CN oraz rodzajowym określeniem paliwa, tj. m.in. z olejami napędowymi o kodach CN 2710 19 43.

Tym samym odpowiedź na postawione pytanie wymaga przeanalizowania skutków braku całościowej nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym w kontekście nowelizacji samej Nomenklatury Scalonej w zakresie (...). W ocenie Wnioskodawcy, powodem braku takiej nowelizacji jest istnienie mechanizmu tzw. „kotwicy klasyfikacyjnej” ujętej w art. 3 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z tym przepisem:

 1. Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

 2. Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Istota tej regulacji sprowadza się do tego, iż w świetle art. 3 ust. 2 - system akcyzy „nie dostrzega” zmian w Nomenklaturze Scalonej dla kodów CN wyrobów akcyzowych, o ile zmiany takie nie zostaną explicite ujęte w tej ustawie.

Zatem skoro ustawa o podatku akcyzowym nie została w zakresie zmiany klasyfikacji (...) dostosowana do zmian samej Nomenklatury Scalonej od dnia 01.01.2025 r., to dla potrzeb stosowania jej przepisów, w tym art. 90 ust. 1 pkt 3, (...) to „w dalszym ciągu” olej napędowy o kodzie CN 2710 19 43, a tym samym należy do niego, dla potrzeb stosowania zwolnienia z akcyzy do zastosowań żeglugowych, dokonywać tzw. znakowania i barwienia.

Należy wyjaśnić, iż wspomniana zmiana Nomenklatury Scalonej, tj. Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) 2024/2522 z dnia 23 września 2024 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. U. UE z dnia 31.10.2024 r., seria L., str. 1) dokonała istotnej modyfikacji dotychczasowej klasyfikacji CN 2710 19 43.

(…)

Zmiana ta zatem polegała na jednoczesnym usunięciu z Nomenklatury kodu CN 2710 19 43 (dotychczasowy olej napędowy) oraz na jego zastąpieniu dwoma nowymi kodami CN:

   - 2710 19 44 - który odpowiada dotychczasowej klasyfikacji CN 2710 19 43, z wyłączeniem m.in. tzw. (...) oraz

   - 2710 19 42 - a więc klasyfikacji „dedykowanej” dla tych produktów, które zostały wyłączone względem dotychczasowej klasyfikacji CN 2710 19 43, w tym właśnie omawianego (...).

Należy również wskazać, iż krajowy ustawodawca dostrzegł możliwość aktualizacji ustawy akcyzowej w związku z omawianą nowelizacją Nomenklatury Scalonej, bowiem wydał tzw. „spec-ustawę” właśnie dla sektora paliwowego oraz wyraźnie w związku ze zmianą klasyfikacji CN dla (...). Mowa o wprowadzonej z dniem 01.01.2025 r. ustawie z dnia 18 grudnia 2024 r. o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej (Dz. U. z 2024 r., poz. 1946), w której dokonano właśnie „aktualizacji” poszczególnych aktów prawnych regulujących funkcjonowanie sektora paliwowe - w kontekście aktualizacji kodu CN dla (...).

Powyższa spec-ustawa wprowadziła m.in.:

   - zmiany dla (...) w kontekście tzw. opłaty paliwowej (OPAL) - nowelizując art. 37h ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 321) - nadając mu brzmienie:

„2) oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 42, CN 2710 19 44 lub CN 2710 20 11 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach”.

   - zmiany dla (...) w kontekście tzw. opłaty emisyjnej (OEMIS) - nowelizując art. 321a ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54, z późn. zm. 3) - nadając mu brzmienie:

„2) oleje napędowe o kodach CN: 2710 19 42, 2710 19 44, 2710 20 11”.

Oznacza to, że krajowy prawodawca regulujący rynek paliwowy oraz produkty (...) miał świadomość jakie akty prawne jego zdaniem powinny ulec zmianie, i dokonał tych zmian, właśnie omawianą spec-ustawą. Jednakże fakt, iż ustawodawca nie dokonał aktualizacji ustawy akcyzowej o kod CN 2710 19 42 nie oznacza, że kod ten nie podlega reżimowi akcyzowemu, ani że jego stan jest „nieuregulowany”.

Pomimo, iż nie dokonano aktualizacji ustawy o podatku akcyzowym w zakresie (...) klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 42 od 01.01.2025 r. - nie oznacza to, że nie ma do niego zastosowania art. 90 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym. Należy mieć bowiem na uwadze, iż wspomniany mechanizm „kotwicy klasyfikacyjnej” z art. 3 ust. 2 ustawy powoduje, że również po 01.01.2025 r. do (...) o CN 2710 19 42 stosuje się wszelkie regulacje dla dotychczasowego oleju napędowego z kodu 2710 19 43.

Powyższe wynika również z komunikatu opublikowanego na stronie Ministerstwa Finansów:

https://www.podatki.gov.pl/media/10406/komunikat-dotycz%C4%85cy-zmiany-kod%C3%B3w-cndla-oleju-nap%C4%99dowego-oraz-skutk%C3%B3w-podatkowych-zwi%C4%85zanych-z-tymizmianami.pdf

„Komunikat dotyczący zmiany kodów CN dla oleju napędowego oraz skutków podatkowych związanych z tymi zmianami

W dniu 31 października 2024 r. opublikowane zostało rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/25221 zmieniające Nomenklaturę Scaloną (CN).

Zmiana Nomenklatury Scalonej powoduje m.in., że oleje napędowe, o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,001% masy, objęte dotychczas kodem CN 2710 19 43, będą klasyfikowane do dwóch nowych kodów CN:

- 2710 19 42 - O zawartości węgla biogenicznego co najmniej 80 % masy;

- 2710 19 44 - Pozostałe.

Rozporządzenie (UE) 2024/2522 stosuje się od 1 stycznia 2025 r.”.

W komunikacie tym, Ministerstwo Finansów odniosło się wprost do zasad m.in. w zakresie stawek akcyzy, czy znakowania i barwienia:

„Skutki podatkowe w akcyzie

1. Skutki zmian w Nomenklaturze Scalonej

Zmiana w Nomenklaturze Scalonej nie powoduje od 1 stycznia 2025 r. zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów objętych kodem CN 2710 19 43, tj. olejów napędowych.

Wynika to z art. 3 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Od 1 stycznia 2025 r. oleje napędowe o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,001 % masy, które będą klasyfikowane do nowych kodów CN 2710 19 42 i CN 2710 19 44, będą opodatkowane akcyzą na dotychczasowych zasadach, tj. tak jak wyroby klasyfikowane do 31 grudnia 2024 r. do kodu CN 2710 19 43.

Oznacza to, że od 1 stycznia 2025 r. stawka podatku akcyzowego dla:

   - olejów napędowych o kodach CN 2710 19 42 i 2710 19 44 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach wyniesie 1160 zł/1000 litrów,

   - olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN 2710 19 42 i 2710 19 44, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi wyniesie 232,00 zł/1000 litrów.

Do czasu zmiany kodu CN 2710 19 43 w ustawie o podatku akcyzowym, zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy, możliwe jest wspólne magazynowanie wyrobów oznaczonych nowymi kodami CN 2710 19 42 i 2710 19 44, a mieszanie obu tych wyrobów nie będzie traktowane jako produkcja. W kontekście art. 47a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, [zgodnie z którym w składzie podatkowym w jednym zbiorniku mogą być magazynowane wyroby energetyczne klasyfikowane do tego samego kodu CN] oznacza to, że od 1 stycznia 2025 r. wyroby o kodach CN 2710 19 42 i 2710 19 44, zmieszane ze sobą i magazynowane w jednym zbiorniku, będą traktowane jako jeden wyrób klasyfikowany obecnie do kodu CN 2710 19 43”.

W ocenie Spółki - mimo, iż sam komunikat odnosi się wprost do znakowania i barwienia olejów napędowych dla celów opałowych, to jednak uwagi te należy analogicznie odnieść również do znakowania i barwienia do celów żeglugowych.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, w świetle art. 90 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, zastosowanie zwolnienia z akcyzy do biopaliwa ciekłego w postaci (...), klasyfikowanego od dnia 01.01.2025 r. do kodu CN 2710 19 42, przy jego przeznaczeniu do celów żeglugi - wymaga dopełnienia tzw. znakowania i barwienia tego produktu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j.: Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy:

   Podmiot zużywający to podmiot:

 a) mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

 b) niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w:

- art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej,

- art. 32 ust. 1 pkt 3.

W myśl art. 3 ustawy:

 1. Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

 2. Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

   Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) produkcja wyrobów akcyzowych;

2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

 a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

 b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

 c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

 5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

 6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy:

   Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

 1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

 2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

 3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

 4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W świetle z art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).

Jak wskazano w art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów.

Stosownie do art. 16 ust. 7a pkt 2 i 3 ustawy:

   Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do:

2) podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a, które nabyte wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, odbierają wyłącznie odpowiednio na płycie lotniska bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym albo ze zbiornika zamontowanego na stałe w porcie bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na jednostce pływającej;

3) podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. b.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, wyroby energetyczne - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 6e, 12 i 13.

W myśl art. 32 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym:

Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie stosuje się w przypadku prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku lub statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.

Jak stanowi art. 32 ust. 3 ustawy:

Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

 1) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

 2) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

 3) dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

 4) nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

 5) nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

5a) dostarczenia od zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, do podmiotu pośredniczącego, w przypadku posiadania przez zarejestrowanego odbiorcę zezwolenia na nabywanie wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jako zarejestrowany odbiorca oraz zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący w zakresie tych wyrobów, lub

6) importu przez podmiot pośredniczący, lub

7) importu przez podmiot zużywający, lub

8) zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

9) zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

W świetle art. 32 ust. 5 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

 1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

1a) w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;

 2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a) w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e‑DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.

3) (uchylony).

Stosownie do art. 32 ust. 6 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

Jak wynika z art. 32 ust. 6e ustawy:

Warunkiem zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, używanych na:

1) statkach w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.U. z 2024 r. poz. 395 i 731),

2) statkach rybackich w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim (Dz.U. z 2024 r. poz. 243 i 1222),

3) jachtach lub jednostkach pływających w rozumieniu art. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U. z 2024 r. poz. 1536)

jest ich wpisanie do właściwych dla nich rejestrów, o których mowa w tych ustawach, jeżeli przepisy tych ustaw przewidują taki obowiązek.

Zgodnie z art. 32 ust. 12 ustawy:

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.

W myśl art. 32 ust. 13 ustawy:

Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy:

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

W świetle art. 90 ust. 1 ustawy:

  Obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają:

 1) oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny;

 2) oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19 - przeznaczone na cele opałowe;

 3) oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19 - wykorzystywane do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich.

Z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności nabywają Państwo samoistne biopaliwo (odpowiednik tradycyjnego oleju napędowego) powstające (…) (biopaliwo ciekłe w postaci (...)).

Wskazali Państwo, że to biopaliwo jest wyrobem energetycznym zużywanym do celów żeglugi, przy czym wyrób ten nie będzie wykorzystywany do prywatnych rejsów za które uważa się użycie statku przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.

Z okoliczności sprawy wynika, że do końca 2024 r., będący przedmiotem wniosku wyrób energetyczny był klasyfikowany na gruncie Nomenklatury Scalonej do kodu CN 2710 19 43. Od 1 stycznia 2025 r. natomiast wyrób ten jest klasyfikowany do kodu CN 2710 19 42.

W związku z powyższym Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności potwierdzenia czy w świetle art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, biopaliwo ciekłe w postaci (...), klasyfikowane od 1 stycznia 2025 r. do kodu CN 2710 19 42 - w razie jego zastosowania do celów żeglugi oraz przy zachowaniu wymogów, o których mowa w art. 32 ust. 3 tej ustawy oraz przy spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 6e, 12 i 13 tej ustawy - może podlegać zwolnieniu z akcyzy.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w tym zakresie wskazać należy, że zwolnienie przewidziane w art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym jest zwolnieniem mającym charakter zwolnienia celowego (ze względu na określone przeznaczenie) i pozwala zwolnić od podatku akcyzowego wyroby energetyczne używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie.

Przy czym wskazać należy, że możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy została przez ustawodawcę uwarunkowana wyłącznie poprzez odpowiednie przeznaczenie tych wyrobów energetycznych, jak również spełnienie warunków formalnych wyszczególnionych w ustawie. Istotne zatem dla zastosowania powyższego zwolnienia jest to, aby dany wyrób był wyrobem energetycznym, bez konieczności spełnienia dodatkowych wymagań względem klasyfikowania tego wyrobu energetycznego do konkretnego kodu CN.

Z okoliczności sprawy wynika, że będące przedmiotem wniosku biopaliwo ciekłe w postaci (...) klasyfikowane od 1 stycznia 2025 r. do kodu CN 2710 19 42, będzie wyrobem energetycznym używanym do celów żeglugi - przy czym nie będzie ono wykorzystywane do prywatnych rejsów w rozumieniu art. 32 ust. 2 ustawy. Ponadto w zadanym pytaniu (stanowiącym element opisu zdarzenia przyszłego) o możliwość zwolnienia od akcyzy wskazanego wyżej biopaliwa do celów żeglugi, odnieśli się Państwo do sytuacji, gdy spełnione będą wymogi, o których mowa w art. 32 ust. 3, ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz ust. 6, 6e, 12 i 13 ustawy.

Oznacza to zatem, że biopaliwo ciekłe w postaci (...) klasyfikowane od 1 stycznia 2025 r. do kodu CN 2710 19 42 będzie mogło podlegać zwolnieniu z akcyzy na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy, przy spełnieniu warunków o których mowa w art. 32 ust. 3, ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz ust. 6, 6e, 12 i 13 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 odnoszą się natomiast do określenia czy w świetle art. 90 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, zastosowanie zwolnienia z akcyzy do biopaliwa ciekłego w postaci (...), klasyfikowanego od dnia 1 stycznia 2025 r. do kodu CN 2710 19 42, przy jego przeznaczeniu do celów żeglugi - wymaga dopełnienia warunku znakowania i barwienia tego produktu.

W odniesieniu do powyższego wskazać należy, że zgodnie z art. 90 ust. 1 pkt 3 ustawy obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19 - wykorzystywane do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich.

Jak wynika z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy, do 31 grudnia 2024 r. będące przedmiotem wniosku biopaliwo ciekłe w postaci (...) było klasyfikowane na gruncie Nomenklatury Scalonej do kodu CN 2710 19 43. Od 1 stycznia 2025 r. natomiast wyrób ten jest klasyfikowany do kodu CN 2710 19 42.

Jednakże zauważyć należy - co też Państwo słusznie wskazują we własnym stanowisku - że zmiana ta nie wpływa na opodatkowanie oraz konieczność spełnienia warunków określonych przepisami ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie bowiem z art. 3 ustawy o podatku akcyzowym do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, przy czym zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Ustawodawca zatem poprzez tą regulację wprowadził instrument, który zapewnia stałość (niezmienność) opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych w sytuacji w której następują modyfikacje w klasyfikacjach statystycznych. Tym samym zmiana kodu CN danego wyrobu nie powoduje automatycznej zmiany jego opodatkowania, chyba że zmiany te zostaną bezpośrednio wprowadzone do ustawy o podatku akcyzowym.

Zauważyć należy, że w związku z opublikowaniem w dniu 31 października 2024 r. rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/25221 zmieniającego Nomenklaturę Scaloną (CN) nie zostały wprowadzone zmiany w zakresie obowiązku barwienia i znakowania wyrobów akcyzowych wykorzystywanych do celów żeglugi. Tym samym wyroby akcyzowe, co do których istniał obowiązek znakowania i barwienia przed 1 stycznia 2025 r., pomimo zmiany kodu CN, nadal podlegają obowiązkowi znakowania i barwienia.

W związku z powyższym, skoro przed zmianą klasyfikacji Nomenklatury Scalonej (CN) będące przedmiotem wniosku biopaliwo ciekłe w postaci (...) wykorzystywane do celów żeglugi musiało być znakowane i barwione, ze względu na posiadaną klasyfikację do kodu CN 2710 19 43 to oznacza to, że również po dokonaniu zmiany kodu CN, a więc zaklasyfikowaniu go do kodu CN 2710 19 42, przeznaczenie tego wyrobu energetycznego do celów żeglugi wymaga dopełnienia obowiązku znakowania i barwienia, zgodnie z art. 90 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy również uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej w ramach przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz zadanych we wniosku pytań.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

  - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.