Interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.173.2024.2.MAZ
Temat interpretacji
Prawo do wprowadzenia nabytych wewnątrzwspólnotowo Wyrobów klienta do składu podatkowego Spółki i objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz prawo Spółki do otrzymania zwrotu akcyzy zapłaconej od Wyrobów na terytorium kraju, w ramach dokonywanej przez Spółkę obsługi dostawy wewnątrzwspólnotowej w przypadku organizacji transportu
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie podatku akcyzowego jest:
- prawidłowe w zakresie prawa do wprowadzenia nabytych wewnątrzwspólnotowo Wyrobów klienta do składu podatkowego Spółki i objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
- prawidłowe w zakresie prawa do otrzymania zwrotu akcyzy w sytuacji, gdy organizatorem transportu jest Spółka, działająca jak podatnik dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej Wyrobów lub jako uprawniony wysyłający niebędący podatnikiem;
- nieprawidłowe w zakresie prawa do otrzymania zwrotu akcyzy w sytuacji, gdy organizatorem transportu jest klient Spółki, jego dostawca, nabywca lub inny podmiot w łańcuchu dostaw (niebędący Spółką działającą jako podatnik dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub jako uprawniony wysyłający).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 13 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do wprowadzenia nabytych wewnątrzwspólnotowo Wyrobów klienta do składu podatkowego Spółki i objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz prawa Spółki do otrzymania zwrotu akcyzy zapłaconej od Wyrobów na terytorium kraju, w ramach dokonywanej przez Spółkę obsługi dostawy wewnątrzwspólnotowej, wpłynął 19 sierpnia 2024 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 października 2024 r. (wpływ 24 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
XXXXX S.A. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Spółka posiada także numer akcyzowy uprawnionego odbiorcy oraz uprawnionego wysyłającego.
W ramach prowadzonej działalności Spółka świadczy na rzecz podmiotów z różnych branż przemysłu oraz handlu kompleksową obsługę logistyczną łańcucha dostaw wyrobów akcyzowych, na którą składają się m.in. magazynowanie towarów stanowiących własność klientów oraz specjalistyczne usługi logistyczne, w szczególności polegające na prowadzeniu gospodarki magazynowej, świadczeniu usług rozładunkowych, załadunkowych czy przeładunkowych, świadczeniu usług spedycyjnych, przewozowych oraz wszelkie niezbędne czynności związane z powyżej wskazanymi usługami, które będą przedmiotem konkretnego zlecenia, w zależności od bieżącego zapotrzebowania klientów Wnioskodawcy.
W ramach opisanej wyżej działalności Spółka – jako podmiot prowadzący skład podatkowy – może świadczyć na rzecz swoich klientów (dalej jako: „Klienci” lub „Klient”) usługę związaną z obsługą akcyzową nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (dalej również jako: „WNT”) wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej (dalej również jako: „Wyroby”) do składu podatkowego Spółki. Wyroby te są wówczas przemieszczane z użyciem systemu EMCS, na podstawie dokumentu e-SAD, do składu podatkowego Spółki, w celu objęcia ich w tym składzie procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W ramach obsługi WNT Wyrobów Spółka odbiera nabyte wewnątrzwspólnotowo Wyroby w swoim składzie podatkowym.
Spółka może również świadczyć usługę związaną z obsługą akcyzową dostawy wewnątrzwspólnotowej Wyrobów z zapłaconą akcyzą (dalej również jako: „WDT”), przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Podobnie jak w przypadku WNT, przemieszczenie Wyrobów w ramach WDT jest w takim przypadku realizowane w systemie EMCS, z użyciem dokumentu e-SAD. W ramach obsługi WDT Spółka wysyła dostarczane wewnątrzwspólnotowo Wyroby ze swojego magazynu na terytorium kraju do wskazanego przez Klienta odbiorcy w innym państwie UE.
Jeśli Wyroby podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy, przed dokonaniem WDT znaki te są za zgodą właściwego naczelnika urzędu skarbowego zdejmowane z Wyrobów, zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 123 ustawy akcyzowej.
W ramach obsługi WDT Spółka może również występować o zwrot akcyzy zapłaconej na terytorium kraju od Wyrobów, które były przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej. Podatnikiem akcyzy od tych Wyrobów mogą być, w zależności od sytuacji, np. Klient Spółki (właściciel Wyrobów), inny podmiot w łańcuchu transakcji lub nawet Spółka, jeśli Wyroby zostały wcześniej wyprowadzone z jej składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z przeznaczeniem na rynek krajowy, po czym Klient podjął decyzję o zmianie przeznaczenia na rynki innych państw UE. Ubiegając się o zwrot akcyzy zapłaconej na terytorium kraju, Spółka przedstawia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego wszelkie dane i dokumenty wymagane przepisami art. 82 ust. 3 ustawy akcyzowej. Kwoty odzyskanej akcyzy Spółka przekazuje następnie Klientom. Kwota akcyzy, o której zwrot występuje Spółka zawsze przewyższa minimalną kwotę zwrotu, o której mowa w art. 82 ust. 5 ustawy.
Za organizację transportu Wyrobów w ramach WNT, tj. z terytorium państwa członkowskiego UE na terytorium kraju, w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego Spółki, a także transportu Wyrobów w ramach WDT, tj. z magazynu Spółki do odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego UE, odpowiada w zależności od sytuacji Klient, jego dostawca, nabywca lub inny podmiot w łańcuchu dostaw. Organizacja transportu Wyrobów może zostać zlecona przez te podmioty m.in. Wnioskodawcy.
Na żadnym etapie świadczenia opisywanych wyżej usług logistycznych Wnioskodawca nie nabywa prawa własności Wyrobów.
W uzupełnieniu wniosku z 24 października 2024 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że cytowane w wezwaniu sformułowania „w zależności od sytuacji” oraz „może zostać zlecona przez te podmioty m.in. Wnioskodawcy” odnosiły się, zgodnie z treścią wniosku, do podmiotu organizującego transport wyrobów w ramach odpowiednio nabycia lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, a nie do podmiotu dokonującego nabycia lub dostawy wewnątrzwspólnotowej jako takiego. W ramach obsługiwanych przez Spółkę nabyć i dostaw wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych występują bowiem różne rozwiązania w tym zakresie, tj. podmiotem organizującym transport może być klient Spółki, jego dostawca, nabywca lub inny podmiot w łańcuchu dostaw. Z tego powodu Spółka objęła pytaniem nr 2 wniosku wszystkie występujące w praktyce obrotu przypadki. Spółka nie zadała we wniosku odrębnych pytań w sprawie możliwości otrzymania zwrotu akcyzy w zależności od podmiotu organizującego transport, ponieważ w jej ocenie okoliczność ta nie ma decydującego znaczenia dla udzielenia odpowiedzi na pytanie zadane w tej sprawie (pytanie nr 2), co Spółka dodatkowo wyjaśniła w uzasadnieniu swojego stanowiska przedstawionego we wniosku.
Udzielenie odpowiedzi na pytanie nr 2 wniosku wymaga oczywiście potwierdzenia, że Spółka jest podmiotem dokonującym dostawy wewnątrzwspólnotowej i chodzi tu rzecz jasna o dokonanie tej dostawy w imieniu własnym choć na rzecz klienta Spółki, będącego właścicielem wyrobów. W uzasadnieniu swojego stanowiska Spółka wskazała, dlaczego powinna być ona uważana za podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej (w imieniu własnym), w okolicznościach przedstawionych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Zagadnienie to nie jest bowiem elementem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, lecz kwestią wykładni przepisu prawa, a dokładnie pojęcia dostawy wewnątrzwspólnotowej, zdefiniowanej w art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa”). Pojęcie to stanowi element normy prawnej, z której wynika uprawnienie do uzyskania zwrotu akcyzy w związku z dokonaną dostawą wewnątrzwspólnotową wyrobów akcyzowych (art. 82 ust. 1 ustawy akcyzowej).
Zobowiązanie Spółki do wskazania w opisie stanu fatycznego oraz zdarzenia przyszłego, że dokonuje ona dostawy wewnątrzwspólnotowej we własnym imieniu oznaczałoby de facto przerzucenie na Spółkę obowiązku dokonania przez Organ wykładni właściwych przepisów ustawy akcyzowej, istotnych dla rozstrzygnięcia kwestii objętej pytaniem nr 2 i w efekcie w istotnym zakresie pozbawiłoby wydaną przez Organ interpretację indywidualną funkcji ochronnej, wynikającej z przepisów Ordynacji podatkowej.
Pytania
1. Czy w ramach obsługi WNT Spółka uprawniona jest do wprowadzenia nabytych wewnątrzwspólnotowo Wyrobów Klienta do swojego składu podatkowego i objęcia ich w tym składzie procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret drugie ustawy akcyzowej?
2. Czy w ramach obsługi WDT Spółka jest podmiotem uprawnionym do otrzymania zwrotu akcyzy zapłaconej od Wyrobów na terytorium kraju?
Państwa stanowisko w sprawie
1. W ramach obsługi WNT Spółka uprawniona jest do wprowadzenia nabytych wewnątrzwspólnotowo Wyrobów Klienta do swojego składu podatkowego i objęcia ich w tym składzie procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret drugie ustawy akcyzowej, ponieważ odbierając w swoim składzie podatkowym nabyte wewnątrzwspólnotowo Wyroby w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą i posługując się przy tym nadanym jej w tym celu numerem akcyzowym, występuje ona w roli uprawnionego odbiorcy.
2. W ramach obsługi WDT Spółka uprawniona jest do otrzymania zwrotu akcyzy zapłaconej od Wyrobów na terytorium kraju, zarówno w przypadku, jeśli akcyza została zapłacona przez Spółkę (na podstawie art. 82 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej), jak i wówczas, gdy podatnikiem akcyzy był inny podmiot, np. Klient (właściciel Wyrobów), i Spółka przedstawi właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego wszelkie dane i dokumenty wymagane przepisami art. 82 ust. 3 ustawy. Wysyłając wyroby ze swojego magazynu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i posługując się przy tym nadanym jej w tym celu numerem akcyzowym, Spółka występuje bowiem w roli uprawnionego wysyłającego.
Szczegółowe uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Przepisy mające zastosowanie w sprawie
Art. 2 ust. 1 pkt 16c ustawy akcyzowej definiuje uprawnionego wysyłającego jako podmiot posiadający numer akcyzowy, który wysyła w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego. Uprawniony odbiorca z kolei to podmiot posiadający numer akcyzowy, który odbiera w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego odbiorcę (art. 2 ust. 1 pkt 16d ustawy).
Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret drugie ustawy akcyzowej, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku wprowadzenia do składu podatkowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy, który odebrał te wyroby jako uprawniony odbiorca.
Natomiast zgodnie z art. 46pa ustawy akcyzowej, wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, jeżeli wyroby wymienione w załączniku nr 2 do ustawy są przemieszczane w ramach:
1)dostawy wewnątrzwspólnotowej od uprawnionego wysyłającego na terytorium kraju do uprawnionego odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego,
2)nabycia wewnątrzwspólnotowego do uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju od uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego
- z tym że w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 5a, wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.
W myśl art. 46pb ust. 1 ustawy akcyzowej przemieszczanie wyrobów akcyzowych w przypadkach, o których mowa w art. 46pa, rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych z miejsca wysyłki określonego w e-SAD lub w dokumencie zastępującym e-SAD i kończy się z chwilą odbioru wyrobów akcyzowych przez uprawnionego odbiorcę w miejscu odbioru określonym w e-SAD lub w dokumencie zastępującym e-SAD.
Stosownie do art. 82 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy akcyzowej, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:
1) podatnikowi, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych, [...]
3)uprawnionemu wysyłającemu niebędącemu podatnikiem albo podmiotem, który nabył wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów
- na sporządzony na piśmie wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 3.
Jak stanowi art. 82 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy akcyzowej, wraz z wnioskiem o zwrot akcyzy, o którym mowa w ust. 1:
2) podatnik lub podmiot, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które zostały przemieszczone z użyciem Systemu, są obowiązani przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego:
a) numer referencyjny e-SAD, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały przemieszczone w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej i których odbiór został potwierdzony raportem odbioru albo alternatywnym dowodem dostawy wyrobów akcyzowych przemieszczanych na podstawie e-SAD,
b) dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju;
3) uprawniony wysyłający po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które zostały przemieszczone z użyciem Systemu, jest obowiązany przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego:
a) numer referencyjny e-SAD, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały przemieszczone w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej i których odbiór został potwierdzony raportem odbioru albo alternatywnym dowodem dostawy wyrobów akcyzowych przemieszczanych na podstawie e-SAD,
b) faktury, z których wynika wnioskowany zwrot akcyzy, lub dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju,
c) informację o podatniku, który dokonał zapłaty akcyzy na terytorium kraju od dostarczonych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych, poprzez podanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP) lub numeru PESEL tego podatnika.
Stosownie do art. 82 ust. 5 ustawy akcyzowej, zwrotowi nie podlega akcyza w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy, a także kwota akcyzy niższa od minimalnej kwoty zwrotu.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w sprawie pytania nr 1
Jak wyżej wskazano, Spółka oferuje Klientom usługę związaną z obsługą WNT Wyrobów przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem systemu (na podstawie dokumentu e-SAD), do składu podatkowego Spółki.
Aby móc wprowadzić do swojego składu podatkowego Wyroby nabyte wewnątrzwspólnotowo poza procedurą zwieszenia poboru akcyzy Spółka – jako podmiot prowadzący ten skład – musi jednocześnie występować w ramach tego nabycia wewnątrzwspólnotowego w roli uprawionego odbiorcy. Warunek tożsamości podmiotu prowadzącego skład podatkowy i uprawionego odbiorcy wynika bowiem bezpośrednio z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret drugie ustawy akcyzowej.
Dla udzielenia odpowiedzi na pytanie nr 1 kluczowe jest zatem ustalenie, czy Spółka pełni w opisanej w tym pytaniu sytuacji rolę uprawionego odbiorcy. W ocenie Wnioskodawcy tak właśnie jest, ponieważ Spółka spełnia wszystkie warunki określone w definicji uprawionego odbiorcy, zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 16d ustawy, tj.:
-Spółka posiada numer akcyzowy uprawnionego odbiorcy, nadany zgodnie z art. 20k ust. 1 ustawy, przez właściwego dyrektora izby administracji skarbowej,
-Spółka odbiera w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
-nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby przemieszczane są od uprawnionego wysyłającego do uprawionego odbiorcy na podstawie dokumentu e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD,
-Spółka odbiera ww. wyroby w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.
W opisywanej sytuacji Spółka będzie podmiotem dokonującym WNT Wyrobów należących do jej Klientów, ponieważ to Spółka będzie odbierała Wyroby należące do Klientów w swoim składzie podatkowym, z wykorzystaniem numeru uprawnionego odbiorcy. Innymi słowy to właśnie Spółka będzie podmiotem, który kończy wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie wyrobów akcyzowych zgodnie z art. 46pb ust. 1 ustawy akcyzowej.
Warto zaznaczyć, iż dla uznania Spółki za podmiot działający w charakterze uprawionego odbiorcy bez znaczenia jest fakt, iż na żadnym etapie realizacji obsługi WNT nie staje się ona właścicielem Wyrobów ani nie nabywa prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Status akcyzowy oraz obowiązki związane z nabyciem wewnątrzwspólnotowym przepisy akcyzowe wiążą bowiem z czynnością odbioru wyrobów akcyzowych, przemieszczanych na terytorium kraju, a nie z uprawnieniami właścicielskimi na gruncie prawa cywilnego.
Powyższe stanowisko jest zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 27 grudnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.233.2022.2.MK, organ podkreślił, że: „(...) ustawodawca, w przypadkach określonych w art. 10 ust. 4 i 5 ustawy, również w brzmieniu obowiązującym od 13 lutego 2023 r. za podatnika z tytułu dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych wskazał ten podmiot, który dokonuje czynności rodzącej obowiązek podatkowy, tj. odbiorcę wyrobów akcyzowych, które przemieszczono z terytorium kraju członkowskiego na terytorium kraju. Innymi słowy, co do zasady podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego nadal jest odbiorca wyrobów akcyzowych (który fizycznie odbiera te wyroby akcyzowe) i to na tym podmiocie co do zasady będą ciążyły obowiązki akcyzowe związane z tym nabyciem”.
Analogicznie w interpretacji indywidualnej z dnia 8 września 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.164.2022.2.JS, organ stwierdził, iż: „(...) ustawodawca, w przypadkach określonych w art. 10 ust. 4 i 5 ustawy, również w brzmieniu obowiązującym od 13 lutego 2023 r. za podatnika z tytułu dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych wskazał ten podmiot, który dokonuje czynności rodzącej obowiązek podatkowy, tj. odbiorcę wyrobów akcyzowych, które przemieszczono z terytorium kraju członkowskiego na terytorium kraju. Innymi słowy, co do zasady podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego nadal jest odbiorca wyrobów akcyzowych (który fizycznie odbiera te wyroby akcyzowe)”.
Podsumowując, w ramach obsługi WNT Spółka jako uprawniony odbiorca może wprowadzić nabyte wewnątrzwspólnotowo Wyroby Klienta do swojego składu podatkowego i objąć je w tym składzie procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret drugie ustawy. W konsekwencji Spółka zobowiązana jest jednocześnie do realizacji w swoim imieniu wszelkich obowiązków nałożonych przepisami prawa na uprawnionego odbiorcę, takich jak np. złożenie zabezpieczenia akcyzowego, wpisanie nabytych wewnątrzwspólnotowo Wyrobów do właściwej ewidencji akcyzowej, przesłanie we właściwym terminie do systemu projektu raportu odbioru oraz rozliczenie ewentualnych ubytków powstałych podczas przemieszczenia.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w sprawie pytania nr 2
Jak wyżej wskazano, Spółka może również świadczyć usługę związaną z obsługą WDT Wyrobów z zapłaconą (przez Klienta, podmiot trzeci lub Spółkę) akcyzą, przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem systemu (na podstawie dokumentu e-SAD), do odbiorców w innych państwach UE.
Udzielenie odpowiedzi na pytanie nr 2, tj. potwierdzenie, czy w ramach obsługi akcyzowej WDT Spółka uprawiona będzie do uzyskania zwrotu akcyzy od dostarczonych wewnątrzwspólnotowo Wyrobów Klienta, uzależnione jest w głównej mierze od ustalenia jej statusu na gruncie art. 82 ust. 1 ustawy akcyzowej, tj. stwierdzenia, czy jest ona w danym konkretnym przypadku, którego dotyczy wniosek o zwrot akcyzy:
1)podatnikiem, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, albo
2)podmiotem, który nabył wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowej, albo
3)uprawnionym wysyłającym niebędącym podatnikiem albo podmiotem, który nabył wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów.
Sytuacja wskazana w pkt 2 powyżej nie dotyczy rzecz jasna Spółki, ponieważ – jak wskazano we wniosku – nie nabywa ona nigdy prawa własności Wyrobów będących przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej. Do rozważenia pozostają zatem przypadki z pkt 1 i 3.
Pierwszy z nich dotyczy podatnika, a zatem będzie mógł mieć zastosowanie do Spółki tylko w przypadkach, kiedy będzie ona podatnikiem akcyzy od Wyrobów będących przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej, w szczególności, jeśli zostaną one wcześniej wyprowadzone z jej składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Aby móc ubiegać się o zwrot podatku, Spółka musi w takim przypadku być jednocześnie podmiotem dokonującym dostawy wewnątrzwspólnotowej Wyrobów.
Jeśli Spółka nie będzie podatnikiem akcyzy od dostarczonych wewnątrzwspólnotowo Wyrobów, nadal będzie mogła ubiegać się o zwrot akcyzy jeśli w ramach zrealizowanej dostawy wewnątrzwspólnotowej Wyrobów pełnić będzie rolę uprawionego wysyłającego. Z taką właśnie sytuacją będziemy mieli, zdaniem Wnioskodawcy, do czynienia w niniejszej sprawie, ponieważ Spółka spełni wszystkie warunki określone w definicji uprawionego wysyłającego, zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 16c ustawy, tj.:
-Spółka posiada numer akcyzowy uprawnionego wysyłającego, nadany zgodnie z art. 20k ust. 1 ustawy, przez właściwego dyrektora izby administracji skarbowej,
-Spółka wysyła w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
-dostarczane wewnątrzwspólnotowo wyroby przemieszczane są od uprawnionego wysyłającego do uprawionego odbiorcy na podstawie dokumentu e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD,
-Spółka realizuje te wysyłki w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.
Fakt dokonania przez Spółkę wysyłki Wyrobów do wskazanego przez Klienta odbiorcy w innym państwie UE oznacza jednocześnie, że Spółka jest również podmiotem dokonującym tej dostawy wewnątrzwspólnotowej. Okoliczność ta uprawnia tym samym Spółkę do ubiegania się o zwrot akcyzy także w przypadku, o którym mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 ustawy, tj. gdy jest ona jednocześnie podatnikiem akcyzy od Wyrobów będących przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej.
Podobnie jak w przypadku uprawionego odbiorcy w ramach obsługi WNT, dla uznania Spółki za podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej, działający w charakterze uprawionego wysyłającego, bez znaczenia jest fakt, iż na żadnym etapie realizacji dostawy wewnątrzwspólnotowej nie staje się ona właścicielem Wyrobów ani nie nabywa prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Status akcyzowy oraz obowiązki związane z dostawą wewnątrzwspólnotową, przepisy akcyzowe wiążą bowiem z czynnością wysyłki wyrobów akcyzowych przemieszczanych na terytorium innego państwa UE, a nie z uprawnieniami właścicielskimi na gruncie prawa cywilnego. Co więcej, obowiązki te są niezależne również od kwestii organizacji transportu wyrobów w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, co znajduje potwierdzenie także w stanowiskach prezentowanych przez organy podatkowe.
Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 31 stycznia 2023 r., nr 0111-KDIB3-3.4013.251.2022.2.MAZ, wskazał, iż: „Spółka będzie miała prawo do wystąpienia z wnioskiem o zwrot zapłaconej akcyzy od wyrobów wywiezionych do innego państwa Unii Europejskiej, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, gdy zlecającym przewóz towarów jest ich odbiorca”.
Analogicznie w wyroku WSA w Białymstoku z dnia 19 czerwca 2024 r., sygn. akt I SA/Bk 172/24 wskazano, że: „(...) art. 82 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1542) nie wyłącza z kręgu podmiotów uprawnionych do żądania zwrotu akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych ich dostawcy, w sytuacji, gdy za ich fizyczne przemieszczenie z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego odpowiada odbiorca lub podmiot działający na jego rzecz. Ograniczenie podmiotowe, zastosowane przez organy, nie znajduje oparcia w przepisach ustawy o podatku akcyzowym i prawie unijnym, i w istocie stanowiąc przykład zastosowania interpretacji pozaustawowej”.
Podsumowując, w opisywanej sytuacji, w zależności od tego, czy Spółka będzie podatnikiem akcyzy od dostarczonych wewnątrzwspólnotowo Wyrobów, czy też będzie nim inny podmiot, Spółka będzie albo podmiotem wskazanym w art. 82 ust. 1 pkt 1 albo w art. 82 ust. 1 pkt 3 ustawy akcyzowej. Jednocześnie, jak zaznaczono w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Spółka w związku z realizacją obsługi WDT będzie posiadała niezbędne dane i dokumenty uprawniające do ubiegania się o zwrot zapłaconej akcyzy, wymienione w art. 82 ust. 3 ustawy, a w sprawie nie wystąpią negatywne przesłanki dokonania zwrotu z art. 82 ust. 5 ustawy akcyzowej.
Reasumując, Spółka w ramach obsługi WDT będzie uprawniona do otrzymania zwrotu akcyzy zapłaconej od Wyrobów na terytorium kraju na podstawie art. 82 ust. 1 pkt 1 ustawy, jeśli akcyza została zapłacona przez Spółkę albo na podstawie art. 82 ust. 1 pkt 3 ustawy, jeśli akcyza została zapłacona przez Klienta lub inny podmiot.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku akcyzowego jest:
- prawidłowe w zakresie prawa do wprowadzenia nabytych wewnątrzwspólnotowo Wyrobów klienta do składu podatkowego Spółki i objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
- prawidłowe w zakresie prawa do otrzymania zwrotu akcyzy w sytuacji, gdy organizatorem transportu jest Spółka, działająca jak podatnik dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej Wyrobów lub jako uprawniony wysyłający niebędący podatnikiem;
- nieprawidłowe w zakresie prawa do otrzymania zwrotu akcyzy w sytuacji, gdy organizatorem transportu jest klient Spółki, jego dostawca, nabywca lub inny podmiot w łańcuchu dostaw (niebędący Spółką działającą jako podatnik dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub jako uprawniony wysyłający).
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Określenie terytorium kraju oznacza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Określenie terytorium państwa członkowskiego oznacza terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju […].
Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Określenie terytorium Unii Europejskiej oznacza terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich.
W świetle art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy:
Dostawa wewnątrzwspólnotowa to przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
Jak wskazuje art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:
Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
W świetle art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 16a ustawy o podatku akcyzowym:
Określenie e-SAD oznacza elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy:
a)wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy,
b)alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz.Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.).
Z kolei jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 16b ustawy:
Dokument zastępujący e-SAD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe, o których mowa w pkt 16a, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-SAD.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 16c ustawy:
Uprawniony wysyłający to podmiot posiadający numer akcyzowy, który wysyła w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 16d ustawy:
Uprawniony odbiorca to podmiot posiadający numer akcyzowy, który odbiera w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego odbiorcę.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy:
Znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:
a)podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,
b)legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Określenie System oznacza krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi:
a)przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.),
b)przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-DD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia,
c)monitorowania sprzedaży wyrobów węglowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD,
d)przemieszczania wyrobów akcyzowych w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-SAD, raportu odbioru, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w aktach delegowanych i wykonawczych Komisji Europejskiej wydanych na podstawie art. 43 ust. 1 i 2 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie) (Dz.Urz. UE L 58 z 27.02.2020, str. 4, z późn. zm.).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a)importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b)importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c)przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Jak wskazano w art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W świetle art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego przez uprawnionego odbiorcę, powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do miejsca odbioru wskazanego w e-SAD, na podstawie którego wyroby zostały przemieszczone.
Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].
Jak stanowi art. 13 ust. 1 pkt 3a ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący uprawnionym odbiorcą - w przypadku ubytków wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. f.
W myśl art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku:
-zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,
-wprowadzenia do składu podatkowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy, który odebrał te wyroby jako uprawniony odbiorca,
-dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego, w miejscu importu znajdującym się w składzie podatkowym.
Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5.
Jak stanowi art. 45 ustawy:
1.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
2. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.
W myśl art. 46pa ustawy:
Wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, jeżeli wyroby wymienione w załączniku nr 2 do ustawy są przemieszczane w ramach:
1) dostawy wewnątrzwspólnotowej od uprawnionego wysyłającego na terytorium kraju do uprawnionego odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego,
2) nabycia wewnątrzwspólnotowego do uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju od uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego
- z tym że w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 5a, wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.
Stosownie do art. 46pb ust. 1 ustawy:
Przemieszczanie wyrobów akcyzowych w przypadkach, o których mowa w art. 46pa, rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych z miejsca wysyłki określonego w e-SAD lub w dokumencie zastępującym e-SAD i kończy się z chwilą odbioru wyrobów akcyzowych przez uprawnionego odbiorcę w miejscu odbioru określonym w e-SAD lub w dokumencie zastępującym e-SAD.
Załącznik nr 2 zawiera wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG.
Jak wskazano w art. 82 ust. 1 ustawy:
W przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:
1) podatnikowi, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych, albo
2) podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowej, albo
3) uprawnionemu wysyłającemu niebędącemu podatnikiem albo podmiotem, który nabył wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów
- na sporządzony na piśmie wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 3.
Stosownie do art. 82 ust. 3 ustawy:
Wraz z wnioskiem o zwrot akcyzy, o którym mowa w ust. 1:
1) podatnik lub podmiot, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 5a, przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w opakowaniach jednostkowych bez użycia Systemu lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy dostarczonych wewnątrzwspólnotowo osobie fizycznej, nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej, są obowiązani przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego:
a)dokumenty towarzyszące przemieszczaniu wyrobów akcyzowych,
b)potwierdzenie otrzymania wyrobów akcyzowych przez odbiorcę z państwa członkowskiego Unii Europejskiej na dokumencie handlowym,
c)dokument potwierdzający zapłatę akcyzy lub złożenie deklaracji w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub złożenie zabezpieczenia albo dokument potwierdzający, że akcyza w tym państwie nie jest wymagana,
d)dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju;
2) podatnik lub podmiot, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które zostały przemieszczone z użyciem Systemu, są obowiązani przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego:
a)numer referencyjny e-SAD, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały przemieszczone w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej i których odbiór został potwierdzony raportem odbioru albo alternatywnym dowodem dostawy wyrobów akcyzowych przemieszczanych na podstawie e-SAD,
b)dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju;
3) uprawniony wysyłający po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które zostały przemieszczone z użyciem Systemu, jest obowiązany przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego:
a)numer referencyjny e-SAD, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały przemieszczone w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej i których odbiór został potwierdzony raportem odbioru albo alternatywnym dowodem dostawy wyrobów akcyzowych przemieszczanych na podstawie e-SAD,
b)faktury, z których wynika wnioskowany zwrot akcyzy, lub dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju,
c)informację o podatniku, który dokonał zapłaty akcyzy na terytorium kraju od dostarczonych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych, poprzez podanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP) lub numeru PESEL tego podatnika.
W świetle art. 82 ust. 5 ustawy:
Zwrotowi nie podlega akcyza w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy, a także kwota akcyzy niższa od minimalnej kwoty zwrotu.
Jak wynika z art. 123 ustawy:
1.Znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.
2. Zgodę na zdjęcie znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego na sporządzony na piśmie wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy lub właściciela wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy.
Państwa wątpliwości wyrażone w pytaniu nr 1 dotyczą prawa do wprowadzenia nabytych wewnątrzwspólnotowo Wyrobów Klienta do swojego składu podatkowego i objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret drugie ustawy.
Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wyrażonych w pytaniu nr 1, w kontekście przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, wskazać należy, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 (Wyrobów) odbywa się w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Przy czym to przemieszczenie następuje do składu podatkowego Spółki, z zastosowaniem elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego e-SAD, ponieważ przedmiotem przemieszczenia są właśnie wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – jako podmiot prowadzący skład podatkowy – świadczy na rzecz swoich klientów usługę w zakresie obsługi nabycia wewnątrzwspólnotowego Wyrobów tych klientów.
Jak wynika z zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy definicji składu podatkowego, jest to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe, objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, są m.in. magazynowane i przeładowywane. Przy czym definicja składu podatkowego nie zawęża czynności magazynowania wyłącznie do wyrobów akcyzowych będących własnością podmiotu prowadzącego skład podatkowy.
Nabyciem wewnątrzwspólnotowym w rozumieniu ustawy jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Dla uznania tego nabycia wewnątrzwspólnotowego za czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą istotne jest faktyczne przemieszczenie wyrobów akcyzowych, wskazanie czy są to wyroby określone w załączniku nr 2 do ustawy, a także czy nabycie jest dokonywane do składu podatkowego. Przy czym w niniejszej sprawie bez znaczenia pozostaje fakt, czy zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego – do którego dokonywane jest nabycie wewnątrzwspólnotowe – posiada właściciel tych wyrobów, czy też inny podmiot.
W sprawie objętej wnioskiem to Spółka odbiera w swoim składzie podatkowym Wyroby klientów. Wnioskodawca w tym wypadku występuje jako uprawniony odbiorca, spełniając definicję zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 16d ustawy. Spółka posiada numer akcyzowy uprawnionego odbiorcy, a przy tym jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy. Wyroby nabywane wewnątrzwspólnotowo są przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Reasumując należy stwierdzić, że w ramach obsługi nabycia wewnątrzwspólnotowego Wyrobów klientów, Spółka jest uprawniona do wprowadzenia nabytych Wyrobów do swojego składu podatkowego i objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit a tiret drugie ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Spółka wskazała, że będzie zobowiązana do wypełnienia innych obowiązków związanych z przyjętymi do składu Wyrobami, w tym w zakresie złożenia zabezpieczenia akcyzowego, ewidencji, terminowego przesłania raportu odbioru oraz rozliczenia ewentualnych ubytków. Przy tym Organ pragnie zastrzec, że są to zagadnienia, które nie były przedmiotem wniosku i zapytania Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr. 1, a więc wydana interpretacja nie stanowi rozstrzygnięcia wątpliwości Spółki w tym zakresie.
Państwa wątpliwości wyrażone w pytaniu nr 2 dotyczą prawa do otrzymania zwrotu akcyzy zapłaconej od Wyrobów na terytorium kraju, w ramach dokonywanej przez Spółkę obsługi dostawy wewnątrzwspólnotowej.
Wnioskodawca podał w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, że posiada numer akcyzowy uprawnionego wysyłającego, a przy tym jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy. Przemieszczenie Wyrobów w ramach WDT jest realizowane w systemie EMCS, z użyciem dokumentu e-SAD. W ramach obsługi WDT Spółka wysyła dostarczane wewnątrzwspólnotowo Wyroby ze swojego magazynu na terytorium kraju do wskazanego przez Klienta odbiorcy w innym państwie UE. Za organizację transportu Wyrobów w ramach WDT, tj. z magazynu Spółki do odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego UE, odpowiada w zależności od sytuacji Klient, jego dostawca, nabywca lub inny podmiot w łańcuchu dostaw. Organizacja transportu Wyrobów może zostać zlecona przez te podmioty m.in. Wnioskodawcy. Przy tym na żadnym etapie świadczenia opisywanych wyżej usług logistycznych Wnioskodawca nie nabywa prawa własności Wyrobów.
Z kolei w uzupełnieniu wniosku w zakresie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Spółka wyjaśniła, że cytowane w wezwaniu sformułowania „w zależności od sytuacji” oraz „może zostać zlecona przez te podmioty m.in. Wnioskodawcy” odnosiły się, zgodnie z treścią wniosku, do podmiotu organizującego transport wyrobów w ramach odpowiednio nabycia lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, a nie do podmiotu dokonującego nabycia lub dostawy wewnątrzwspólnotowej jako takiego. W ramach obsługiwanych przez Spółkę nabyć i dostaw wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych występują bowiem różne rozwiązania w tym zakresie, tj. podmiotem organizującym transport może być klient Spółki, jego dostawca, nabywca lub inny podmiot w łańcuchu dostaw. Z tego powodu Spółka objęła pytaniem nr 2 wniosku wszystkie występujące w praktyce obrotu przypadki. Spółka nie zadała we wniosku odrębnych pytań w sprawie możliwości otrzymania zwrotu akcyzy w zależności od podmiotu organizującego transport, ponieważ w jej ocenie okoliczność ta nie ma decydującego znaczenia dla udzielenia odpowiedzi na pytanie zadane w tej sprawie (pytanie nr 2), co Spółka dodatkowo wyjaśniła w uzasadnieniu swojego stanowiska przedstawionego we wniosku. Udzielenie odpowiedzi na pytanie nr 2 wniosku wymaga oczywiście potwierdzenia, że Spółka jest podmiotem dokonującym dostawy wewnątrzwspólnotowej i chodzi o dokonanie tej dostawy w imieniu własnym choć na rzecz klienta Spółki, będącego właścicielem Wyrobów.
Organ pragnie wskazać, że dla uznania, że dany podmiot jest uprawniony do otrzymania zwrotu akcyzy zapłaconej od wyrobów akcyzowych w przypadku ich dostawy wewnątrzwspólnotowej, decydujące znaczenie ma, czy przemieszczenia (transportu) wyrobów dokonał ten podmiot lub nastąpiło to na jego zlecenie. Zatem Organ nie może zgodzić się z oceną Spółki, zgodnie z którą okoliczność jaki podmiot organizuje transport nie ma decydującego znaczenia dla udzielenia odpowiedzi na pytanie zadane w tej sprawie (pytanie nr 2). Skoro więc Spółka objęła pytaniem nr 2 wniosku wszystkie występujące w nim przypadki organizacji transportu, to oceny przez Organ stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy dokonać z uwzględnieniem rozróżnienia podmiotu organizującego transport Wyrobów w ramach ich dostawy wewnątrzwspólnotowej, w zakresie dwóch poniższych przypadków:
- sytuacji, gdy organizatorem transportu jest Spółka działająca jak podatnik dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej Wyrobów lub jako uprawniony wysyłający niebędący podatnikiem,
- sytuacji, gdy organizatorem transportu jest klient Spółki, jego dostawca, nabywca lub inny podmiot w łańcuchu dostaw (niebędący Spółką działającą jako podatnik dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub jako uprawniony wysyłający).
Należy pamiętać, że dostawą wewnątrzwspólnotową w rozumieniu ustawy jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego. Zatem organizacja transportu wskazuje na podmiot przemieszczający lub zlecający dokonanie przemieszczenia wyrobów akcyzowych, stanowiącego o istocie dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów.
Przepis art. 82 ust. 1 ustawy wskazuje podmioty, którym przysługuje zwrot akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju. W przypadkach wskazanych w art. 82 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, zwrot akcyzy przysługuje podatnikowi lub podmiotowi, który wyroby akcyzowe nabył od podatnika, ale wyłącznie w tym przypadku, gdy dokonali oni dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych lub zlecili jej realizację.
Użyte w art. 82 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy sformułowanie „dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowej” należy odczytywać jako przesłankę zwrotu akcyzy, w powiązaniu z ustawową definicją dostawy wewnątrzwspólnotowej, zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy akcyzowej. Oznacza to, że podatnik albo podmiot, który nabył od podatnika wyroby akcyzowe, powinien dokonać przemieszczenia wyrobów akcyzowych z terytorium kraju na terytorium innego kraju członkowskiego UE. Przy czym przemieszczenie towaru nie musi być dokonane w sensie fizycznym przez samego podatnika albo podmiot, który nabył od podatnika wyroby akcyzowe. Jednak niezbędne jest, aby w sytuacji, kiedy realizuje tę dostawę wewnątrzwspólnotową inny podmiot, działał on w imieniu podatnika albo podmiotu, który nabył od podatnika wyroby akcyzowe. W przeciwnym razie – gdy organizatorem transportu jest inny podmiot niż wskazane w poprzednim zdaniu – nie będzie można uznać za spełnioną tej mianowicie przesłanki do zwrotu podatku, że to podatnik albo podmiot, który nabył od podatnika wyroby akcyzowe, dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowej.
Z kolei na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy zwrot akcyzy przysługuje uprawnionemu wysyłającemu, niebędącemu podatnikiem albo podmiotem, który nabył wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów. Z definicji uprawnionego wysyłającego, zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 16c ustawy, wynika, że jest to podmiot, który wysyła w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej wyroby akcyzowe. Oznacza to, że uprawniony wysyłający dokonuje przemieszczenia wyrobów akcyzowych w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub też to przemieszczenie jest dokonywane wyłącznie na jego zlecenie przez inny podmiot. Tylko wówczas spełniona jest przesłanka do zwrotu akcyzy na wniosek uprawnionego wysyłającego.
W przedstawionych okolicznościach sprawy przedmiotem opodatkowania akcyzą – stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy – jest wprowadzenie Wyrobów klientów Spółki do składu podatkowego Wnioskodawcy. Gdy Wnioskodawca będzie dokonywał wyprowadzenia z własnego składu podatkowego magazynowanych wyrobów akcyzowych należących do innych podmiotów (klientów) nastąpi zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i wówczas Spółka będzie podatnikiem w myśl art. 13 ust. 1 ustawy. W tym bowiem przypadku wobec Spółki zaistnieje stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą – powstanie obowiązek podatkowy z tytułu wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego, który z dniem zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy przekształci się w zobowiązanie podatkowe, zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy. W takim wypadku to Wnioskodawca będzie podatnikiem, któremu w przypadku dokonywania dostawy wewnątrzwspólnotowej Wyrobów będzie przysługiwało prawo ubiegania się o zwrot akcyzy – zgodnie z art. 82 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Skoro więc Wnioskodawca będzie podatnikiem, a przy tym wskazuje w opisie sprawy, że w jednym z przedstawionych we wniosku przypadków obrotu dokonanie dostawy następować będzie w imieniu własnym, to oznacza, że Spółka w takiej sytuacji jest podmiotem uprawnionym do wystąpienia z wnioskiem o zwrot akcyzy zapłaconej od Wyrobów na terytorium kraju, na podstawie art. 82 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tak przedstawione okoliczności stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wskazują, że to Wnioskodawca organizuje transport (przemieszczenie, wysyłkę) Wyrobów w ramach ich dostawy wewnątrzwspólnotowej, co oznacza spełnienie kluczowej przesłanki materialnej do ubiegania się o zwrot akcyzy. Sam zwrot akcyzy następuje na sporządzony na piśmie wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wraz z dokumentami, o których mowa w art. 82 ust. 3 ustawy.
Przy czym Spółka, ubiegając się o zwrot akcyzy zapłaconej na terytorium kraju od dostarczanych wewnątrzwspólnotowo Wyrobów, będzie spełniała warunki wskazane w art. 82 ust. 3, a do tego nie zaistnieją przesłanki negatywne do zwrotu, wskazane w art. 82 ust. 5 ustawy. Wnioskodawca podał w opisie sprawy, że spełnia warunki określone w art. 82 ust. 3 ustawy, a do tego nie zaistnieją przesłanki negatywne zwrotu akcyzy, wymienione w art. 82 ust. 5 ustawy. Ubiegając się o zwrot zapłaconej akcyzy Spółka przedstawi właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego wszelkie dane i dokumenty wymagane przepisami art. 82 ust. 3 ustawy, a kwota akcyzy do zwrotu zawsze przewyższa kwotę minimalną, o której mowa w art. 82 ust. 5 ustawy. Ponadto przed dokonaniem dostawy wewnątrzwspólnotowej, gdy Wyroby podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy, znaki te są zdejmowane zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 123 ustawy.
Z kolei w przedstawionych okolicznościach sprawy, gdy Spółka, posiadając numer akcyzowy, wysyła w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, to Spółka występuje jako uprawniony wysyłający, spełniając definicję zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 16c ustawy. W efekcie Spółka, jako uprawniony wysyłający, który we własnym imieniu dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej Wyrobów lub zleca jej realizację, spełnia przesłanki materialne do uznania, że jest – na podstawie art. 82 ust. 1 pkt 3 ustawy – podmiotem uprawnionym do ubiegania się o zwrot akcyzy zapłaconej na terytorium kraju od tych Wyrobów. Zwrot akcyzy następuje na sporządzony na piśmie wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wraz z dokumentami, o których mowa w art. 82 ust. 3 ustawy.
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wskazuje, że Wnioskodawca – w przypadku ubieganie się o zwrot akcyzy – nie będzie natomiast występował jako podmiot, który nabył wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowej, wskazany w art. 82 ust. 1 pkt 2 ustawy. Wnioskodawca bowiem nie nabywa prawa własności Wyrobów.
Reasumując – w ramach obsługi dostawy wewnątrzwspólnotowej Wyrobów, Spółka jest podmiotem spełniającym przesłanki do ubiegania się o zwrot akcyzy zapłaconej na terytorium kraju w sytuacji, gdy dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej Wyrobów, występując jako:
- podatnik, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej Wyrobów, gdy transportuje te Wyroby z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego lub przemieszczenie (transport) Wyrobów jest dokonywane na jego zlecenie(art. 82 ust. 1 pkt 1 ustawy); lub
- uprawniony wysyłający niebędący podatnikiem (art. 82 ust. 1 pkt 3 ustawy), organizując transport (przemieszczenie) Wyrobów lub zlecając jego realizację.
Tym samym w zakresie objętym pytaniem nr 2 – gdy w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej to Wnioskodawca (spełniając wszystkie przesłanki) ubiega się o zwrot akcyzy jako podatnik, który zorganizował transport Wyrobów (lub je przemieścił) lub występuje jako uprawniony wysyłający niebędący podatnikiem (organizujący transport Wyrobów lub zlecający jego realizację) – stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
W pozostałych natomiast objętych wnioskiem sytuacjach, gdy podmiotem organizującym transport Wyrobów w ramach ich dostawy wewnątrzwspólnotowej jest Klient Spółki, jego dostawca, nabywca lub inny podmiot w łańcuchu dostaw – wyłączając Spółkę, gdy występuje jako podatnik organizujący transport Wyrobów w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy lub uprawniony wysyłający – Spółce nie przysługuje prawo ubiegania się o zwrot akcyzy na podstawie art. 82 ust. 1 pkt 1 lub 3 ustawy. Działanie Spółki jako podmiotu świadczącego usługę związaną z obsługą akcyzową dostawy wewnątrzwspólnotowej Wyrobów, gdy organizuje transport lub zleca jego organizację Klient Spółki, dostawca Klienta, nabywca lub inny podmiot w łańcuchu dostaw, nie daje podstaw do ubiegania się przez Spółkę o zwrot zapłaconej na terytorium kraju akcyzy. W tym wypadku bowiem Spółka działa jako podmiot, któremu zlecono obsługę dostawy wewnątrzwspólnotowej, a nie jak podatnik organizujący transport Wyrobów w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy lub uprawniony wysyłający.
Tym samym w zakresie objętym pytaniem nr 2 – w sytuacji, gdy organizatorem transportu w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej Wyrobów jest klient Spółki, jego dostawca, nabywca lub inny podmiot w łańcuchu dostaw (niebędący Spółką działającą jako podatnik dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub jako uprawniony wysyłający) – stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.
Potwierdzeniem słuszności stanowiska Organu jest ugruntowana w orzecznictwie linia interpretacyjna: wyrok NSA z 6 października 2017 r., sygn. I GSK 1451/15; wyrok NSA z 29 stycznia 2014 r., sygn. I FSK 284/13; wyrok NSA z 20 października 2017 r., sygn. I GSK 1673/15; wyrok WSA w Gliwicach z 20 listopada 2014 r., sygn. III SA/GI 699/14; wyrok WSA w Łodzi z 25 marca 2015 r., sygn. III SA/Łd 117/15; wyrok WSA w Gliwicach z 4 czerwca 2020 r., sygn. III SA/GI 126/20; wyrok WSA w Gliwicach z 3 października 2022 r., sygn. III SA/GI 482/22, oraz najnowszy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 kwietnia 2024 r., sygn. akt I FSK 160/24, w którym NSA stwierdził:
„Z brzmienia zaś art. 82 ust. 1 pkt 2 u.p.a. wynika, że o zwrot akcyzy na tej podstawie prawnej może wnioskować podmiot, który spełnia łącznie dwa warunki - nabył wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich przemieszczenia na terytorium innego kraju członkowskiego. Oczywiście istotne jest także legitymowanie się dowodami z dokumentów potwierdzających fakt realizacji, we wskazany powyżej sposób, dostawy wewnątrzwspólnotowej, określonych w art. 82 ust. 3 u.p.a. Ponadto, użycie zwrotu „dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej” musi być odczytane zgodnie z ustawową definicją z art. 2 ust. 1 pkt 8 u.p.a., co oznacza, że uprawnionym do żądania zwrotu jest podmiot, który dokonuje przemieszczenia wyrobów akcyzowych z terytorium kraju na terytorium kraju członkowskiego. Natomiast w przypadku, gdy faktycznie przemieszczenia dokonuje inny podmiot, to wewnątrzwspólnotowa dostawa musi być realizowana w imieniu podmiotu, który nabył wyroby akcyzowe od podatnika.
Z powyższego wynika więc, jak zasadnie podniesiono w skardze kasacyjnej, że podmiotem uprawnionym do zwrotu jest podmiot, który dokonał dostawy lub dostawa ta została dokonana w jego imieniu. Innymi słowy sam fakt posłużenia się innym podmiotem do dokonania dostawy, w imieniu podmiotu dokonującego dostawy, nie ma żadnego wpływu na określenie podmiotu uprawnionego do zwrotu akcyzy, bowiem uprawnionym jest zawsze podmiot, w którego imieniu dostawa została zrealizowana (tak np. NSA w wyroku z dnia 8 maja 2012 r., I GSK 344/11 czy WSA w Warszawie w prawomocnym wyroku z dnia 25 lutego 2022 r., sygn. akt III SA/Wa 1488/21)”.
Wskazane zatem orzecznictwo jest odmienne w warstwie znaczeniowej od przywołanego przez Spółkę, w stanowisku własnym w sprawie, wyroku WSA w Białymstoku z 19 czerwca 2024 r., sygn. akt I SA/Bk 172/24.
Natomiast odnosząc się do przywołanej przez Wnioskodawcę interpretacji z 31 stycznia 2023 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.251.2022.2.MAZ, należy wskazać, że nie znajduje się ona w obrocie prawnym – została uchylona postanowieniem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z 31 stycznia 2024 r. Wobec powyższego wskazana interpretacja nie jest publikowana zgodnie z art. 14i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
Należy zastrzec, że zasadność zwrotu oraz wysokość kwoty zwrotu akcyzy z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zostaje określona decyzją właściwego organu podatkowego, w autonomicznym postępowaniu wszczętym na wniesiony wniosek. W tym to postępowaniu organ podatkowy weryfikuje spełnienie warunków umożliwiających zwrot akcyzy od ściśle określonych wyrobów akcyzowych, od których na terytorium kraju została zapłacona należna kwota akcyzy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Z uwagi na to, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonujące w obrocie prawnym interpretacje indywidualne, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjujących te sprawy wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym;
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.