Dotyczy obowiązków związanych z podatkiem akcyzowym w zakresie zużycia wytwarzanej energii elektrycznej. - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.215.2023.2.PJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.215.2023.2.PJ

Temat interpretacji

Dotyczy obowiązków związanych z podatkiem akcyzowym w zakresie zużycia wytwarzanej energii elektrycznej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

Stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 23 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku akcyzowego, który dotyczy obowiązków związanych z podatkiem akcyzowym w zakresie zużycia wytwarzanej energii elektrycznej, wpłynął 3 lipca 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (…) (dalej „(…)” lub „Spółka”) jest przedsiębiorstwem komunalnym realizującym zadania m.in. w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Rawicz.

Wnioskodawca (…) wybudował trzy instalacje fotowoltaiczne zasilające w energię elektryczną następujące obiekty Spółki:

-oczyszczalnię ścieków w miejscowości (…) - instalacja o mocy (…) kW

-stację uzdatniania wody w miejscowości (…) - instalacja o mocy (…) kW

-stację uzdatniania wody w miejscowości (…) - instalacja o mocy (…) kW

Łącznie moc zainstalowanych instalacji fotowoltaicznych nie przekracza 1 MW.

Wnioskodawca (…) zawarł porozumienia z X sp. z o.o. z/s w (…), ul. (…) (KRS (…)) będącym dystrybutorem energii elektrycznej i operatorem sieci elektroenergetycznej na terenie działania Wnioskodawcy dot. mikroinstalacji wytwórczych fotowoltaicznych.

Zgodnie z ww. porozumieniami, strony postanowiły, że wytwórca Wnioskodawca nie będzie wytwarzał energii elektrycznej w mikroinstalacjach w celach zarobkowych i nie będzie jej wprowadzał do sieci Operatora Systemu Dystrybucyjnego.

W rezultacie energia w ww. wybudowanych mikroinstalacjach fotowoltaicznych, jest wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne poprzez bezpośrednie jej wykorzystywanie na potrzeby działalności obiektów Spółki, tj. oczyszczalni ścieków w miejscowości (…), stacji uzdatniania wody w miejscowości (…), stacji uzdatniania wody w miejscowości (…), zgodnie z celami jej działalności.

Jednocześnie łączna moc urządzeń nie przekracza 1 MW.

Pytanie

Czy w związku z ww. stanem faktycznym, na Spółce będą ciążyć obowiązki związane z podatkiem akcyzowym, rejestracją w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, składaniem deklaracji oraz zapłatą podatku?

Państwa stanowisko w sprawie

Jak wynika z art. 9 ust. 1 pkt 2 i pkt 4 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143 z póżn. zm.) - w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.

Wnioskodawca zlecił wykonanie trzech instalacji fotowoltaicznych o mocy do (…) KW każda. Pozyskana z nich energia elektryczna będzie wykorzystana tylko na potrzeby własne Spółki. Spółka nie będzie sprzedawała wyprodukowanej energii dla tzw. nabywców końcowych.

W związku z faktem, że Spółka nie będzie dokonywała sprzedaży wyprodukowanej przez siebie energii na rzecz tzw. nabywców końcowych, nie powstanie u niej obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym w związku ze sprzedażą energii.

Jak wynika z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku akcyzowym, podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą, zobowiązany jest do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie akcyzy przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności. Należy natomiast zauważyć, że w myśl art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania m.in. do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Proces produkcji energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych nie wymaga wykorzystywania wyrobów energetycznych. Stosownie więc do powołanych wyżej regulacji oznacza to, że na podmiotach produkujących energię elektryczną z paneli fotowoltaicznych, z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, nie ciążą obowiązki rejestracyjne w zakresie podatku akcyzowego.

Choć podmioty zużywające na własne potrzeby wyprodukowaną przez siebie energię z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW nie mają obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego, to jednak co do zasady mają one obowiązek składania kwartalnych deklaracji akcyzowych.

Jak bowiem wynika z art. 24e ust. 1 pkt 1 o podatku akcyzowym, w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25 dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy. Chodzi tu o kwartalną deklarację AKC-KZ.

W przypadku Spółki mamy do czynienia ze zużyciem na potrzeby własne energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię. Tego rodzaju czynność korzysta ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178 z późn. zen.).

Należy natomiast zauważyć, że zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. art. 24e ust. 1 b pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, deklaracji AKC-KZ nie składa podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

W analizowanym przypadku Spółka jest podmiotem, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, (tj. podmiotem produkującym energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana na własne potrzeby tego podmiotu), a ponadto proces produkcji energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych nie wymaga zużycia wyrobów energetycznych od których należałoby odprowadzić podatek akcyzowy.

W rezultacie na podstawie powołanego wyżej art. 24e ust. 1b pkt 1 ustawa o podatku akcyzowym Spółka nie będzie także miała obowiązku składania kwartalnych deklaracji AKC-KZ.

W ocenie Spółki, z tytułu zrealizowanych inwestycji instalacji fotowoltaicznych na Spółce nie ciążą żadne obowiązki w zakresie podatku akcyzowego.

Ocena stanowiska:

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanego pytania jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, dalej jako „ustawa”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa wart.16 ust.1 i1a.

Jak wynika z art. 9 ust. 1-3 ustawy:

1. W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3)zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4)zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5)import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6)zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

2. Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

3. Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie natomiast do art. 11 ustawy:

1. W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1)z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3)z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i6;

4)z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

2. Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:

Zgodnie z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy:

Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 2370 i 2687) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

W myśl art. 24 ust. 1, 3 i 4 ustawy:

1.W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1)upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3)nastąpiło zużycie energii elektrycznej – w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

3.Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

4.W przypadku gdy moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego przekroczy 1MW, jednostka samorządu terytorialnego składa deklarację podatkową, w której wykazuje energię elektryczną w zakresie odnoszącym się do tej jednostki organizacyjnej.

Stosownie do art. 24e ust. 1, 1a i 1b ustawy:

1.W zakresie wyrobów akcyzowych:

1)objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

2)wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

-podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu

naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru z

kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po

kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

1a. W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art.21a ust. 1a.

1b. Deklaracji, o której mowa w ust. 1, nie składa:

1)podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;

2)zużywający podmiot gospodarczy w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.

Jak stanowi art. 26 ust. 1 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacjami o terminach i miejscu ich składania oraz pouczeniem podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.

Wzory deklaracji, w tym deklaracji w zakresie podatku akcyzowego od energii elektrycznej AKC-4/H (składanego wraz z formularzem głównym AKC-4) oraz deklaracji kwartalnej AKC-KZ określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 2436 ze zm.).

Na podstawie natomiast § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178 ze zm.):

1. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 2370 i 2687) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.

2.W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 1436, ze zm., zwana dalej „ustawą o OZE”):

Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną zbiomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy o OZE:

Podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wymaga uzyskania koncesji na zasadach i warunkach określonych w ustawie - Prawo energetyczne, z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej w mikroinstalacji.

Mając na uwadze powyższe przepisy, należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że obrót energią elektryczną, w tym jej zużycie, na zasadach określonych w art. 9 ust. 1 wzw.zart.11ustawy, podlega opodatkowaniu akcyzą. Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł w art. 9 ust. 1 ustawy wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, skutkującą obowiązkiem złożenia odpowiedniej deklaracji podatkowej i zapłaty akcyzy przez podatnika na zasadach wynikających z art. 24 i 24e ustawy, przy czym ustawodawca na podstawie ustawy jak i aktów wykonawczych przewidział również możliwość stosowania zwolnień w zakresie energii elektrycznej i wyłączeń z obowiązków deklaracyjnych w ściśle określonych okolicznościach faktycznych.

Równocześnie dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie energii elektrycznej co do zasady wiąże się z obowiązkiem rejestracji (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy). Niemniej w zakresie również tego obowiązku ustawodawca przewidział pewne wyłączenia.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że wybudowali Państwo trzy instalacje fotowoltaiczne zasilające w energię elektryczną następujące obiekty Spółki:

-oczyszczalnię ścieków w miejscowości (…) - instalacja o mocy (…) kW

-stację uzdatniania wody w miejscowości (…) - instalacja o mocy (…) kW

-stację uzdatniania wody w miejscowości (…) - instalacja o mocy (…) kW

Łącznie moc zainstalowanych instalacji fotowoltaicznych nie przekracza 1 MW.

Zawarli Państwo porozumienia z X sp. z o.o. będącym dystrybutorem energii elektrycznej i operatorem sieci elektroenergetycznej na terenie Państwa działania dot. mikroinstalacji wytwórczych fotowoltaicznych. Zgodnie z ww. porozumieniami, strony postanowiły, że Państwo jako wytwórca nie będziecie wytwarzali energii elektrycznej w mikroinstalacjach w celach zarobkowych i nie będziecie jej wprowadzali do sieci Operatora Systemu Dystrybucyjnego.

W rezultacie energia w ww. wybudowanych mikroinstalacjach fotowoltaicznych, jest wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne poprzez bezpośrednie jej wykorzystywanie na potrzeby działalności obiektów Spółki, tj. oczyszczalni ścieków w miejscowości (…), stacji uzdatniania wody w miejscowości (…), stacji uzdatniania wody w miejscowości (…), zgodnie z celami jej działalności.

Przedstawione we wniosku okoliczności stanu faktycznego pozwalają stwierdzić, że nie są Państwo podmiotem posiadającym koncesję (art. 3 pkt 1 ustawy o OZE). Ponadto z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika aby byli Państwo podatnikami akcyzy z tytułu innych czynności.

W przedstawionych okolicznościach Państwa wątpliwość dotyczą obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, składania deklaracji oraz zapłaty podatku.

Dokonując oceny Państwa stanowiska w zakresie wskazanych we wniosku przepisów, należy wskazać że, zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej – Państwa Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego w zakresie zużycia energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię, na którym ciąży obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tego tytułu.

Ustawodawca przewidział jednak możliwość zwolnienia z opodatkowania akcyzą zużycia energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi we wniosku, łączna moc zamontowanych mikroinstalacji fotowoltaicznych, nie przekracza 1 MW, a energia elektryczna jest wytwarzana i w pełni zużywana przez Państwa na potrzeby własne.

Należy zauważyć, że w sprawie do zastosowania zwolnienia od akcyzy wytwarzanej i zużywanej przez Spółkę energii elektrycznej nie będzie odnosił się warunek zawarty w § 5 ust. 2 rozporządzenia, ponieważ energia promieniowania słonecznego jest jednym z odnawialnych źródeł energii, w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o OZE.

Wobec powyższego są Państwo uprawnieni – na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia – do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy zużywanej energii elektrycznej, wytworzonej w mikroinstalacjach fotowoltaicznych o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.

Należy wskazać, że co do zasady - zgodnie z wyżej wskazanym art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a - zgłoszenia rejestracyjnego powinny dokonać podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które zamierzają wykonywać czynności opodatkowane akcyzą.

Jak wynika z okoliczności sprawy - zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej - są Państwo podatnikiem podatku akcyzowego w zakresie zużycia energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię, na którym ciąży obowiązek rejestracji w CRPA z tego tytułu.

Jednakże wobec Państwa znajdzie zastosowanie wyłączenie z tego obowiązku przewidziane w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, który stanowi, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Przy czym warunek nie znajdzie zastosowania w Państwa sytuacji, ponieważ przy produkcji energii elektrycznej nie są wykorzystywane wyroby energetyczne w rozumieniu ustawy.

Podstawowy obowiązek składania deklaracji podatkowych od zużytej energii elektrycznej wynika - co do zasady – z art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy, przy czym nie ma on zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, zgodnie z art. 24 ust 3 ustawy.

Z kolei obowiązek składania deklaracji kwartalnych wynika z art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy. Stosownie do tego przepisu obowiązek ten dotyczy podatników dokonujących czynności w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy (o ile nie są podatnikami z tytułu innych czynności opodatkowanych akcyzą, z tytułu których byliby zobowiązani do składania deklaracji w okresach miesięcznych). Jednak zgodnie z art. 24e ust.1b pkt 1 ustawy, deklaracji kwartalnej nie składa podmiot, o którym mowa wart.16ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.

Z przedstawionych okoliczności stanu faktycznego wynika, że łączna moc zamontowanych instalacji fotowoltaicznych, nie przekroczy 1 MW, a energia elektryczna będzie wytwarzana iw pełni zużywana przez Państwa na potrzeby własne. Dodatkowo na podstawie art. 16 ust.7a pkt 1 ustawy akcyzowej Spółka nie jest zobowiązana jak wykazano powyżej - do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie energii elektrycznej, nie jest zatem również zobowiązana do składania deklaracji podatkowych, o których mowa w art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy.

W świetle powyższego podzielić należy Państwa stanowisko, że w przedstawionych okolicznościach stanu faktycznego dotyczących zużycia wytworzonej energii elektrycznej nie są Państwo zobowiązani do rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy, nie ciąży na Państwu obowiązek zapłaty podatku akcyzowego w związku z zastosowanym zwolnieniem na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia ws. zwolnień jak i nie dotyczy Państwa obowiązek składnia deklaracji kwartalnych, wynikający z art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie zadanego pytania jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zastrzega się, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i dotyczy wyłącznie kwestii objętych treścią przedstawionego pytania i w zakresie przepisów wskazanych we wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

•     Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

•    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

•    Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259, ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

•     w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

•     w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.