Opodatkowanie akcyzą przekazania tłuszczu utylizacyjnego i mączki mięsno-kostnej do dalszej utylizacji - Interpretacja - IPPP3-443-666/09-2/JK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.10.2009, sygn. IPPP3-443-666/09-2/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Opodatkowanie akcyzą przekazania tłuszczu utylizacyjnego i mączki mięsno-kostnej do dalszej utylizacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 04.08.2009 r. (data wpływu 10.08.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą przekazania tłuszczu utylizacyjnego i mączki mięsno-kostnej do dalszej utylizacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.08.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą przekazania tłuszczu utylizacyjnego i mączki mięsno-kostnej do dalszej utylizacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest firmą prowadzącą działalność w zakresie zbioru, transportu i unieszkodliwienia odpadów pochodzenia zwierzęcego kat. 1, a wiec materiału zwierzęcego niebezpiecznego dla życia ludzi. Wynikiem prowadzonego procesu przetwarzania odpadów jest mączka mięsno-kostna i tłuszcz zwierzęcy, który zgodnie z wymogami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego (WE) Nr 1774/2002 musi być przekazywany do dalszego zagospodarowania metodą termicznego przekształcenia. Tak więc wytworzony tłuszcz zwierzęcy może być przekazywany tylko do spalarni wytypowanych przez Głównego Lekarza Weterynarii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka, której przedmiotem działalności jest utylizacja odpadów, w efekcie której powstają tłuszcz utylizacyjny i mączka mięsno-kostna, przekazując je do dalszej utylizacji zobowiązana jest do zapłaty podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, tłuszcz utylizacyjny i mączka mięsno-kostna nie stanowią celu prowadzonej działalności firmy, a są jedynie produktem ubocznym prowadzonej działalności. Transport wymienionych produktów nadzorowany jest i może być przekazywany do dalszej obróbki tylko za wyłączną zgodą Powiatowego Lekarza Weterynarii. Tak więc nie są wyrobem energetycznym, a więc nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), dalej zwanej ustawą, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Ponadto ust. 3 cytowanego artykułu wskazuje, iż paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem paliw silnikowych, czyli wyrobów energetycznych przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych do napędu silników spalinowych.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka dostarcza tłuszcz utylizacyjny i mączkę mięsno-kostną jako odpad w celu jego utylizacji, zatem przedmiotowe wyroby nie mogą być zaliczone do wyrobów energetycznych, gdyż nie są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych, a celem opisanego procesu jest niszczenie tłuszczu utylizacyjnego. Należy także zaznaczyć, iż w myśl art. 8 ust. 2 pkt 4 ustawy, wymienione wyroby podlegają opodatkowaniu akcyzą dopiero po stwierdzeniu przez właściwy organ w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego, iż od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Reasumując, Wnioskodawca przekazując tłuszcz utylizacyjny i mączkę mięsno-kostną do dalszej utylizacji w opisanym stanie faktycznym nie jest zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 6, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie