Na mocy art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy, w przypadku przeznaczenia toluenu jako paliwo silnikowe stawka wynosi 1822 zł/1000 litrów, natomiast w przypadku... - Interpretacja - ITPP3/443-18a/09/ZG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.03.2009, sygn. ITPP3/443-18a/09/ZG, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Na mocy art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy, w przypadku przeznaczenia toluenu jako paliwo silnikowe stawka wynosi 1822 zł/1000 litrów, natomiast w przypadku przeznaczenia wyrobu do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, zgodnie z ust. 2 tego przepisu stawka wynosi 0 zł.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2009 roku (data wpływu 4.02.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania toluenu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2009 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania toluenu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podmiotem gospodarczym nabywającym wyrób akcyzowy w postaci toluenu o kodzie CN 2902 30 00. Na mocy obowiązujących przepisów toluen nabywany jest w procedurze zawieszającej i dostarczany do składu podatkowego Wnioskodawcy. Jako podmiot prowadzący skład podatkowy Spółka korzysta ze zwolnienia z obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego (podstawa: rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 roku w sprawie zwolnień z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego Dz. U. Nr 35 poz. 313) oraz korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego z uwagi na przeznaczenie (podstawa: obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 23 marca 2006 roku w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 72 poz. 500 § 14).

W chwili obecnej dla toluenu obowiązuje stawka akcyzy w wysokości 1882 zł za 1000 litrów. Określona stawka akcyzy wynika z faktu, iż toluen zgodnie z ustawą zaliczony jest do paliw silnikowych, olejów opałowych i gazów (podstawa: ustawa z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 art. 62).

Z dniem 1 marca 2009 roku wchodzi w życie nowa ustawa o podatku akcyzowym (ustawa z dnia 6 grudnia 2008 roku ogłoszona w Dz. U. Nr 3 poz. 11). W związku z tym Spółka zainteresowana jest interpretacją nowej ustawy, która wprowadza zmiany w powyżej poruszanej kwestii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka stawka akcyzy będzie obowiązywać dla toluenu od dnia 1 marca 2009 roku...

Zdaniem Wnioskodawcy z nowej ustawy można wnioskować, że toluen nie jest już określany jako paliwo silnikowe i paliwo opałowe (art. 86 ust. 2, 3 ustawy). W art. 89 ustawy, określono stawki akcyzy na wyroby energetyczne i z nich wynika, że dla toluenu określono stawkę w wysokości 0 zł (art. 89 ust. 2).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3 poz. 11), do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2901 i 2902. Natomiast zgodnie z treścią zawartą w ust. 2 omawianego przepisu ustawy, paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

We wniosku wskazano, iż toluen klasyfikowany jest do kodu CN 2902 30 00, a zatem na mocy powyżej zaprezentowanego przepisu jest wyrobem energetycznym podlegającym opodatkowaniu akcyzą.

Wskazać należy, iż wyrób ten może być wykorzystywany zarówno jako paliwo do silników spalinowych jak i do innych celów.

W przypadku wyrobów, które mogą być przeznaczone zarówno do napędu silników spalinowych jak i do innych celów, ustawodawca przewidział zróżnicowane stawki podatku akcyzowego.

Na mocy art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy, w przypadku przeznaczenia toluenu jako paliwo silnikowe stawka wynosi 1822 zł/1000 litrów, natomiast w przypadku przeznaczenia wyrobu do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, zgodnie z ust. 2 tego przepisu stawka wynosi 0 zł.

Z analizy powołanych powyżej przepisów wynika, iż toluen jest wyrobem energetycznym i jako wyrób podwójnego zastosowania, podlega zróżnicowanemu opodatkowaniu w zależności od jego przeznaczenia. Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż wyrób ten nie jest określany jako paliwo silnikowe i generalnie podlega opodatkowaniu stawką podatku akcyzowego w wysokości 0 zł jest nieprawidłowe.

Końcowo wskazuje się, iż zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 roku w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, ze zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, ze zm.).

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Podatnika.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy