Brak zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyza - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.77.2022.1.PK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.77.2022.1.PK

Temat interpretacji

Brak zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyza

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym w zakresie braku zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyza - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 25 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyza w przypadku zmiany zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego wpłynął 29 marca 2022 r. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej również jako „G.”, „Spółka”) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego, jak również jest podmiotem prowadzącym składy podatkowe w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym [j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 143 z późn. zm.] (dalej: uakc).

Spółka zależna Wnioskodawcy L.  prowadzić będzie działalność dotyczącą m.in. (...).

Wnioskodawca prowadzący obecnie działalność w formie składu podatkowego planuje ograniczenie jego zakresu do części infrastruktury magazynowej, która na podstawie umowy Spółki z (...) (dalej: X) służyć ma do utrzymywania rezerw agencyjnych paliw ciekłych.

Celem takiego przekształcenia Wnioskodawca wystąpi do właściwego naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o zmianę decyzji na prowadzenie składu podatkowego, wskazując potrzebę częściowego zakończenia w nim działalności. Właściwy organ dokona oceny wprowadzonych zmian i przy założeniu, że Wnioskodawca spełniać będzie warunki formalne, wyda decyzję zezwalającą na prowadzenie składu podatkowego w nowym kształcie. Z kolei na obszarze i infrastrukturze pozostałej części obecnego składu podatkowego L. rozpocznie prowadzenie działalności w formie składu na podstawie zezwolenia wydanego dla L. przez właściwy organ.

Biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia nieprzerwanych dostaw paliw na stacje paliw, fakt istotnych pojemności magazynowych przedmiotowego terminala i warunki biznesowe (przechowywanie tam wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy) założeniem jest, iż rozpoczęcie działalności przez L. w formie składu nastąpi natychmiast i bezpośrednio (bez odstępu czasowego) po zmianie decyzji Spółki ograniczającej obszar składu podatkowego Spółki wyłącznie do infrastruktury służącej do realizacji umowy z X. Innymi słowy zmiana decyzji Spółki wejdzie w życie z początkiem dnia X i w tym samym momencie zacznie obowiązywać decyzja wydana dla L.

Strony zakładają przeprowadzenie wszelkich działań określonych w art. 44a uakc (w tym sporządzenie wykazu wyrobów akcyzowych, wpis do ewidencji i zawiadomienia właściwych naczelników urzędów skarbowych) w celu zapewnienia zastosowania procedury  zawieszonego poboru akcyzy dla wyrobów akcyzowych objętych wykazem, o którym mowa w art. 44a ust. 1 pkt 2 lit a uakc.

Pytanie

1.Czy przekształcenie składu podatkowego Wnioskodawcy, w sposób wskazany w niniejszym wniosku spowoduje, uwzględniając brzmienie art. 44a uakc, zakończenie procedury zawieszenia akcyzy dla wyrobów akcyzowych znajdujących się, w dniu częściowego cofnięcia zezwolenia/zmiany decyzji na prowadzenie składu podatkowego Spółki (rezerwy agencyjne paliw X), jak również czy zostanie zakończona procedura zawieszenia poboru akcyzy dla wyrobów akcyzowych objętych wykazem, o którym mowa w art. 44a ust. 1 pkt 2 lit a uakc magazynowanych w nowo powstałym składzie podatkowym L.?

2.Czy w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w pytaniu 1 za nieprawidłowe i braku możliwości zastosowania powyższego trybu wynikającego z art. 44a uakc ze względu na brak całkowitego cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego należącego do Wnioskodawcy, procedura zawieszenia poboru akcyzy zostanie utrzymana ze względu na to, że nie zostanie przerwany reżim funkcjonowania składu podatkowego, gdyż powstanie nowego składu należącego do L. będzie związane z jednoczesną zmianą obszaru składu podatkowego Spółki?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Procedura zawieszenia akcyzy nie zakończy się dla wyrobów akcyzowych magazynowanych w składzie podatkowym należącym do G., w kształcie zatwierdzonym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego, jak również nie zostanie zakończona dla wyrobów akcyzowych w części zamykanego przez G. składu podatkowego, które znajdą się w ewidencji nowo utworzonego składu podatkowego decyzją właściwego naczelnika urzędu skarbowego na wniosek L.

2.Z ostrożności, w przypadku uznania, że warunkiem koniecznym dla zastosowania procedury wskazanej w art. 44a uakc jest całkowite zamknięcie składu podatkowego G., procedura zawieszenia poboru akcyzy nie zakończy się ze względu na fakt, że Wnioskodawca nie zakończy działalności związanej z prowadzeniem składu podatkowego, a jedynie zmieni się decyzja zezwalająca na prowadzenie składu podatkowego poprzez ograniczenie jego zakresu. Procedura zawieszenia akcyzy nie zakończy się również wobec wyrobów akcyzowych, które znajdować się będą w składzie podatkowym utworzonym z przekazanej L. infrastruktury, dla utworzenia którego właściwy naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję zezwalającą na prowadzenie składu podatkowego, obowiązującą w tym samym momencie w którym wejdzie w życie częściowe cofnięcie/zmiana zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego G.

Uzasadnienie do pytania 1:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 uakc skład podatkowy jest to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są produkowane, magazynowane czy przeładowywane w procedurze zawieszenia akcyzy. Na terenie kraju jest to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 12 uakc przez procedurę zawieszenia poboru akcyzy rozumie się procedurę stosowaną w składzie podatkowym podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której gdy są spełnione warunki określone przepisach uakc i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 uakc jednym z przypadków zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy jest cofnięcie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 44a ust. 1 uakc nie nastąpi jednak z dniem cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego gdy:

1.w miejscu prowadzenia składu podatkowego albo w jego części będzie prowadzony skład podatkowy przez inny podmiot prowadzący skład podatkowy na podstawie:

a)nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego albo

b)zmienionego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego przez rozszerzenie dotychczasowego miejsca prowadzenia składu podatkowego

- obowiązującego od dnia następnego po dniu cofnięcia zezwolenia;

2.podmiot prowadzący skład podatkowy, w którego miejscu prowadzenia albo w jego części będzie prowadzony skład podatkowy przez inny podmiot prowadzący skład podatkowy:

a)sporządzi na dzień, w którym nastąpi cofnięcie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, nie później niż w dniu następującym po tym dniu, wykaz wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy znajdujących się w miejscu prowadzenia tego składu podatkowego albo w jego części, w których będzie prowadzony skład podatkowy przez inny podmiot prowadzący skład podatkowy, określający ilości wyrobów akcyzowych oraz kwotę akcyzy, która przypadałaby do zapłaty, gdyby te wyroby nie były objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy

b)niezwłocznie powiadomi właściwego naczelnika urzędu skarbowego o sporządzeniu wykazu, o którym mowa w lit. a

3.podmiot prowadzący skład podatkowy, któremu zostało wydane nowe zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego albo zmienione zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego:

a)w dniu, w którym zacznie obowiązywać nowe zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego albo zmienione zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, powiadomi właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że wyroby akcyzowe objęte wykazem, o którym mowa w pkt 2 lit. a uakc, znajdują się w prowadzonym przez niego składzie podatkowym,

b)niezwłocznie dokona wpisów wyrobów akcyzowych objętych wykazem, o którym mowa w pkt 2 lit. a uakc, do ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej przez ten podmiot prowadzący skład podatkowy.

Zdaniem Spółki, dla wskazanego opisu zdarzenia przyszłego należy zastosować dyspozycje i skutek art. 44a uakc. Przepis ten został wprowadzony w celu zapewnienia możliwości nieprzerwanego stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku, gdy w miejscu lub części miejsca, w którym jest prowadzony skład podatkowy będzie prowadzony skład podatkowy przez inny podmiot. Skoro taki był cel wprowadzenia tej regulacji to zawarte w art. 44a ust. 1 pkt 2 lit. a uakc określenie cofnięcie zezwolenia należy odnosić zarówno do przypadku, w którym podmiotowi dotychczas prowadzącemu skład podatkowy jest cofane całkowicie zezwolenie akcyzowe, ponieważ nie będzie on w ogóle kontynuował działalności w dotychczasowym miejscu, jak również do przypadku, w którym zezwolenie to jest temu podmiotowi zmieniane, czyli cofane w części, poprzez zawężenie granic dotychczas prowadzonego składu podatkowego, ponieważ podmiot ten będzie kontynuował działalność, ale tylko w części miejsca, w którym prowadził skład podatkowy. Oczywiście w obu tych przypadkach muszą zostać spełnione warunki braku zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy określone w art. 44a ust. 1 uakc.

Wnioskodawca stoi więc na stanowisku, że w świetle art. 44a uakc, procedura zawieszenia akcyzy nie zakończy się dla wyrobów akcyzowych magazynowanych w składzie podatkowym należącym do G., działającym na podstawie zmienionej decyzji zezwalającej na prowadzenie składu podatkowego, jak również dla wyrobów akcyzowych magazynowanych w nowo powstałym składzie podatkowym należącym do L.

Uzasadnienie dla pytania 2:

Jeżeli stanowisko wskazane w pytaniu pierwszym uznane zostanie za nieprawidłowe ze względu na uznanie, że dla zastosowania dyspozycji art. 44a uakc możliwym jest tylko całkowite cofnięcie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego to należy rozważyć brak przerwania procedury zawieszenia poboru akcyzy z uwagi na stałe przechowywanie wyrobów akcyzowych w miejscu o statusie składu podatkowego oraz brak wystąpienia obowiązku podatkowego na podstawie art. 44 ust. 1 pkt 1 uakc.

Zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt. 1 uakc jednym z przypadków zakończenia procedury zawieszenia akcyzy jest cofnięcie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Procedura zawieszenia akcyzy zakończy się z powodu cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego gdy właściwy naczelnik urzędu skarbowego zgodnie z art. 52 ust. 2 uakc ustawy o podatku akcyzowym cofa z urzędu zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego w przypadku gdy:

1.podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi działalność niezgodnie z przepisami prawa podatkowego lub uzyskanym zezwoleniem,

2.zabezpieczenie akcyzowe podmiotu prowadzącego skład podatkowy utraciło ważność albo nie zapewnia już pokrycia w terminie lub w należnej wysokości kwoty jego zobowiązania podatkowego albo kwoty zobowiązania podatkowego oraz opłaty paliwowej, do której zapłaty może być on obowiązany, a w przypadku gdy podmiot prowadzący skład podatkowy został zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego - jeżeli to zwolnienie utraciło ważność, a podmiot, we właściwym terminie, nie uzyskał nowego zwolnienia lub nie złożył zabezpieczenia akcyzowego w należnej wysokość, z zastrzeżeniem art. 64 ust. 5a uakc,

3.został naruszony którykolwiek z warunków prowadzenia składu podatkowego określonych w art. 48 uakc,

4.prowadzenie działalności na podstawie tego zezwolenia powoduje zagrożenie ważnego interesu publicznego

5.pozyska informację, że osoba kierująca działalnością podmiotu prowadzącego skład podatkowy kierowała w ostatnich 3 latach działalnością innego podmiotu, który w tym czasie w sposób uporczywy nie regulował w terminie należności podatkowych stanowiących dochód budżetu państwa lub wobec którego prowadzone było postępowanie egzekucyjne, oraz wezwie podmiot prowadzący skład podatkowy do zmiany osoby kierującej jego działalnością na osobę, która w ostatnich 3 latach nie kierowała działalnością takiego innego podmiotu, a podmiot prowadzący skład podatkowy nie dokona zmiany w terminie 30 dni od dnia wezwania.

Procedura zawieszenia akcyzy zakończy się również, gdy właściwy naczelnik urzędu skarbowego, na podstawie art. 52 ust. 4 uakc cofnie zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego na wniosek podmiotu prowadzącego skład podatkowy.

Idąc wąską wykładnią przyjąć można, że nie nastąpi cofnięcie z urzędu przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego prowadzonego przez G. z powodów wskazanych w art. 52 ust. 2 uakc, jak również, że G. nie złoży wniosku o cofnięcie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, o którym mowa w art. 52 ust. 4 uakc.

Z kolei w celu realizacji planowanych zmian Wnioskodawca zgodnie z art. 49 ust. 8 i 9 uakc zobowiązany jest do powiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o zmianie danych objętych treścią zezwolenia, zaś takie powiadomienie stanowić będzie wniosek o zmianę decyzji na prowadzenie składu podatkowego.

Jednocześnie przed dokonaniem zmian L. złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego obejmującego infrastrukturę, która zostanie jej przekazana w wyniku wyłączenia jej ze składu podatkowego należącego do G.

Działanie w takim kształcie podyktowane jest koniecznością zachowania ciągłości magazynowania dużej ilości wyrobów energetycznych w terminalu, co z kolei warunkuje stałe dostawy paliw na stacje paliw na rozległym geograficznie obszarze.

Obie Spółki zakładają, że spełniając warunki formalne wynikające z przepisów uakc, związane z prowadzeniem składów podatkowych, wydana przez właściwego naczelnika decyzja zezwalająca na prowadzenie składu podatkowego L., obowiązywać będzie od dnia następnego po dniu, w którym właściwy naczelnik urzędu skarbowego zmieni, w drodze zmiany decyzji zezwalającej na prowadzenie składu podatkowego, obszar funkcjonowania składu podatkowego należącego do G.

Tym samym wobec magazynowanych w terminalu wyrobów akcyzowych nie zostanie zakończona procedura zawieszenia poboru akcyzy. Stosownie bowiem do zapisów art. 40 ust.1 pkt 1 uakc procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym.

W założonym zdarzeniu przyszłym przedmiotowe wyroby będą nieprzerwanie w składzie podatkowym – do określonego w czasie momentu prowadzonego przez G., a nieprzerwanie po nim w jednym z dwóch składów – ograniczonym terytorialnie składzie G. albo w składzie prowadzonym przez L.

Warto również zwrócić uwagę, że takie postępowanie powoduje, że organy kontroli będą miały możliwość sprawowania pełnej kontroli nad wyrobami akcyzowymi znajdującymi się w procedurze zawieszenia akcyzy w składach podatkowych będących przedmiotem przekształceń. Ewentualne żądanie rozliczenia akcyzy od wyrobów akcyzowych w opisanym zdarzeniu nie znajduje uzasadnienia tak merytorycznego, jak i podyktowanego np. brakiem możliwości sprawowania kontroli lub dbałością o wpływy budżetowe. Zdaniem Wnioskodawcy takie żądanie tworzyłoby sztuczne bariery dla uzasadnionych gospodarczo działań Wnioskodawcy.

Należy również zauważyć, że w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym, w momencie dokonywania zmian, nie nastąpi rzeczywista konsumpcja wyrobów akcyzowych. Planowane przekształcenie nie spowoduje zmiany przeznaczenia znajdujących się docelowo w obu składach podatkowych wyrobów i będzie miało charakter wyłącznie techniczny. Uznanie, że w wyniku przekształcenia powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego będzie więc nieuzasadnionym odejściem od znaczenia pojęcia „dopuszczenia do konsumpcji” wyrażonego w preambule Dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego uchylająca dyrektywę 92412/EWG, ponieważ prowadziłaby to do sytuacji, gdzie opodatkowaniu podlega czynność niebędąca rzeczywistą konsumpcją wyrobów akcyzowych.

Wnioskodawca stoi więc na stanowisku, że procedura zawieszenia akcyzy nie zostanie zakończona ze względu na fakt braku cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego należącego do G. oraz nie zostanie zakończona procedura zawieszenia akcyzy i nie będzie konieczności zapłaty podatku akcyzowego z tytułu wyrobów akcyzowych przekazanych wraz z infrastrukturą do nowo powstałego składu podatkowego L.

Podsumowując, gdyby przyjąć, że art. 44a uakc nie może znaleźć zastosowania, gdyż Wnioskodawca nie złoży wąsko rozumianego wniosku o cofnięcie zezwolenia, wówczas nadal nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym, gdyż wyroby będą nieprzerwanie w miejscach prowadzenia składów podatkowych, a zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy nie zmaterializuje się w oparciu o art. 44 ust. 1 pkt 1 uakc.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Odstępuje od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Jednocześnie informuje, że nie udzielam odpowiedzi na pytanie nr 2, ze względu na to, że było ono uwarunkowane uznaniem stanowiska Wnioskodawcy w pytaniu nr 1 za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego które Państwo przedstawili i stanu prawnego który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Koncowo nadmieniam, że jednolity tekst ustawy o podatku akcyzowym jest ogłoszony w Dzienniku Ustaw z dnia 13 stycznia 2022 r., poz. 143.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Zainteresowany będący stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 w zw. z art. 14r § 5 Ordynacji podatkowej.