zwolnienie od akcyzy olejów wykorzystywanych w ramach działalności na mocy § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zastosowanie stawki zerowej a... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.51.2022.2.JS

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.51.2022.2.JS

Temat interpretacji

zwolnienie od akcyzy olejów wykorzystywanych w ramach działalności na mocy § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zastosowanie stawki zerowej akcyzy dla benzyny ekstrakcyjnej na mocy art. 89 ust. 2 ustawy, brak dodatkowych warunków (poza wynikającymi z ww. przepisów) do zwolnienia/zastosowania stawki zerowej akcyzy na te wyroby

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym w zakresie zwolnienia od akcyzy olejów wykorzystywanych w ramach działalności na mocy § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zastosowania stawki zerowej akcyzy dla benzyny ekstrakcyjnej na mocy art. 89 ust. 2 ustawy, a także braku dodatkowych warunków (poza wynikającymi z ww. przepisów) do zwolnienia/zastosowania stawki zerowej akcyzy na te wyroby – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zwolnienia od akcyzy oraz zastosowania stawki zerowej dla olejów wykorzystywanych w ramach działalności. Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 22 kwietnia 2022 r. (data wpływu 28 kwietnia 2022 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 13 kwietnia 2022 r., znak : 0111-KDIB3-3.4013.51.2022.1.JS. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której przeważającym przedmiotem działalności jest produkcja pozostałych wyrobów z gumy (…).

Przedmiot pozostałej działalności Wnioskodawcy to m in. produkcja pozostałych wyrobów z tworzyw sztucznych. Wnioskodawca prowadzi także Stację Paliw, natomiast działalność w tym zakresie pozostaje całkowicie poza zakresem niniejszego wniosku. Wniosek bowiem dotyczy wyłącznie kwestii zobowiązań podatkowych dotyczących działalności Wnioskodawcy związanej z działalnością produkcyjną wyrobów gumowych, w tym (…).

Wnioskodawca jest zarejestrowany w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych jako podmiot akcyzowy o statusie:

     1)  podmiotu zużywającego (w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy o podatku akcyzowym), tj. mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

     2)  zużywającego podmiotu gospodarczego (w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy o podatku akcyzowym), podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1252 i 2255), którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Wnioskodawca w ramach działalności wykorzystuje:

A) Wyroby akcyzowe objęte zdaniem Wnioskodawcy zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie:

- Olej mineralny (…) (CN: 2710 19 99) - Składnik recepturowy mieszanek gumowych – zmiękczacz;

- Olej mineralny (…) (CN: 2710 19 99) - Składnik recepturowy mieszanek gumowych – zmiękczacz;

- Olej (…) (CN: 2710 19 93) - Środek antyadhezyjny do smarowania rdzeni oraz uzupełniania stanu w transformatorach i do zwalniaków elektrohydraulicznych przy walcarkach (…);

- Olej (…) (CN: 2710 19 99) - Smarowanie elementów ciernych (dławic) mieszarki zamkniętej do gumy (…);

- Olej (…) (CN: 2710 19 87) - Do przekładni ciernych, bezstopniowych w maszynach konfekcyjnych, bandażownicach na stanowiskach do konfekcji (…);

- Olej (…) (CN 2710 19 87) - Smarowanie przekładni mechanicznych dużych maszyn - walcarek, wytłaczarek, mieszarki zamkniętej (…);

Olej (…) (CN: 2710 19 83) - Olej roboczy przy układach hydraulicznych w prasach, gilotynie, mieszarce zamkniętej (…);

- Olej (…) (CN: 2710 19 91) - Olej rozwadniany i używany jako emulsja chłodząca do maszyn przy cięciu i obróbce skrawaniem - do tokarki, frezarki, piły do cięcia stali (…);

- Olej (…) (CN: 2710 19 83) - Olej roboczy przy układach hydraulicznych podlegających dużym obciążeniom w wytłaczarkach (…);

- Olej (…) (CN: 2710 19 99) - Składnik recepturowy mieszanek gumowych – zmiękczacz;

- (…) (CN: 2710 19 99) - Składnik recepturowy mieszanek gumowych – zmiękczacz.

B) Wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zdaniem Wnioskodawcy zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie:

- Benzyna ekstrakcyjna (CN: 2710 12 25) - Do odtłuszczania i czyszczenia z brudu powierzchni rdzeni, walcarek, kalandra (…).

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:

1) Tak, wyroby akcyzowe wymienione we wniosku w punkcie A są przeznaczane wyłącznie do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Dokładny opis przeznaczenia był wpisany w opisie stanu faktycznego we wniosku.

2) Nie, opisane we wniosku wyroby z punktu A, klasyfikowane do kodu CN 2710 19 99 nie są smarami plastycznymi.

3) Tak, benzyna ekstrakcyjna będzie przez Wnioskodawcę przeznaczana wyłącznie do odtłuszczania i czyszczenia z brudu powierzchni rdzeni, walcarek, kalandra na (…), czyli do celów innych niż opałowe, jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych.

4) W stosunku do wyrobów wymienionych w pkt A, wniosek dotyczy czynności, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, tj. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

5) Tak, w stosunku do wyrobów wymienionych w pkt A Spółka spełnia warunki art. 32 ust. 5 (z tym zastrzeżeniem, że pkt 1 nie dotyczy Wnioskodawcy z uwagi na to, że Spółka przedmiotowe wyroby nabywa tylko od podmiotów krajowych) i 6 ustawy o podatku akcyzowym. Przepis art. 32 ust. 12 i 13 ustawy ma zastosowanie do podmiotów zużywających, będących osobami fizycznymi, a zatem nie dotyczy Wnioskodawcy (Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością).

6) W stosunku do wyrobu wskazanego w punkcie B, wniosek dotyczy przypadku, o którym mowa w art. 89 ust. 2 pkt 7, tj. wyroby nabywane przez Wnioskodawcę od podmiotów krajowych przeznaczone są do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów i w takich też nabywane przez Spółkę.

7) Nie, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (w tym również działalnością polegającą na prowadzeniu stacji paliw) Wnioskodawca nie składa deklaracji podatkowych za okresy miesięczne w sprawie podatku akcyzowego.

8) Nie, Spółka nie nabywa wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych zatem, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie składa deklaracji uproszczonych z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych.

9) Jako podmiot zużywający, prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, Wnioskodawca prowadzi ich ewidencję na podstawie art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy, a jej zakres danych i sposób prowadzenia w oparciu o Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11.06.2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzowych.

Pytania

1) Czy w przypadku rejestracji Wnioskodawcy w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych i prawidłowym zgłoszeniu do Systemu Informacyjnego Skarbowo-Celnego, składaniu kwartalnych deklaracji podatkowych i przemieszczania wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD a także spełnieniu pozostałych wymogów (tj. wykorzystywaniu wymienionych rodzajów produktów na wskazane powyżej cele), Wnioskodawca będzie zwolniony z podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie (w odniesieniu do produktów wymienionych w pkt A)?

2) Czy w przypadku rejestracji Wnioskodawcy w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, prawidłowym zgłoszeniu do Systemu Informacyjnego Skarbowo-Celnego, składaniu kwartalnych deklaracji podatkowych i przemieszczania wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD a także spełnieniu pozostałych wymogów (tj. wykorzystywaniu wymienionych rodzajów produktów na wskazane powyżej cele), wyrób akcyzowy wymieniony w pkt B będzie korzystał z zerowej stawki akcyzy?

3) Czy Wnioskodawca powinien spełnić dodatkowe wymogi oraz obowiązki, żeby korzystać z zerowej stawki akcyzy w odniesieniu do wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym (pkt B) oraz zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie wykorzystywanych wyrobów akcyzowych (pkt A)?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

        1. Będzie zwolniony z podatku akcyzowego w odniesieniu do wymienionych pkt A rodzajów produktów,

2. Wyrób akcyzowy wymieniony w pkt B będzie korzystał z zerowej stawki akcyzy,

3. Brak jest po stronie Wnioskodawcy dodatkowych obowiązków ustawowych, oprócz wymienionych w treści wniosku, które Wnioskodawca musiałby spełnić, żeby korzystać z zerowej stawki akcyzy w odniesieniu do wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym (pkt B) oraz zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie wykorzystywanych wyrobów akcyzowych (pkt A).

W zakresie zwolnienia z akcyzy zastosowanie znajdują przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Stosownie do § 6 pkt 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71 do 2710 19 99, oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90 oraz preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, jeżeli są przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe, albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach o których mowa w art. 32 ust 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy, jeżeli spełnią warunki z art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy.

Art. 32 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym mówi, że zwolnienie stosuje się wyłącznie w przypadku dostarczenia wyrobów od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, zaś pkt 7 mówi o imporcie przez podmiot zużywający.

Przepis art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym mówi zaś o warunku przemieszczania wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD, jak również zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych przez ich odbiór przez podmiot odbierający (stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. e może być to podmiot zużywający lub podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą), w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych, wskazanego w e-DD lub dokumencie zastępującym e-DD.

Art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym nakłada obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego – celem uzyskania zwolnienia. Zgodnie z tym przepisem bowiem warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

Art. 32 ust. 12 i 13 nie dotyczą Wnioskodawcy, bowiem odnoszą się do zużywającego będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej.

Mając na uwadze wymienione kody CN wyrobów, wykorzystywanych przez Wnioskodawcę, ich klasyfikacja uprawnia do stosowania zwolnienia z podatku akcyzowego.

Jeżeli zaś chodzi o możliwość stosowania zerowej stawki akcyzowej w zakresie benzyny ekstrakcyjnej, to stosownie do art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, stawka akcyzy wynosi 0 zł, jeżeli wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż opisane w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, jeżeli między innymi te wyroby są w posiadaniu zużywającego podmiotu gospodarczego.

Z uwagi na to, że wyrób akcyzowy w postaci benzyny ekstrakcyjnej (CN: 2710 12 25) używany jest przez Wnioskodawcę do odtłuszczania i czyszczenia z brudu powierzchni rdzeni, walcarek, kalandra (…), a zatem przeznaczany jest do celów inne niż opałowe, jako zużywającego podmiotu gospodarczego, stawka akcyzy na ten wyrób akcyzowy winna zdaniem Wnioskodawcy wynosić 0 zł.

Przepisy dotyczące podatku akcyzowego nakładają na Wnioskodawcę obowiązek:

      1) Zarejestrowania w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych,

      2) Prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych (od 01.01.2023 r. wymagana forma elektroniczna) zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie (art. 138 f ust. 1 pkt 3 Ustawy o podatku akcyzowym). Zgodnie z art. 138a i następnymi ustawy brak jest obowiązku prowadzenia przez podmiot zużywający ewidencji wyrobów, co do których stosuje się zerową stawkę akcyzy ze względu na ich przeznaczenie co celów innych niż opałowe lub napędowe,

      3) Składania deklaracji podatkowych – stosownie do art. 24e ustawy o podatku akcyzowym, w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy, lub wymienionych w załączniku 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy wprowadzono obowiązek do składania kwartalnych deklaracji podatkowych, do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy. Z obowiązku wyłączone są jedynie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, zatem Wnioskodawca ma taki obowiązek,

      4) Przemieszczania wyrobów akcyzowych na podstawie dokumentu dostawy/e-DD (od 01.02.2022 r. wymagana forma elektroniczna).

W odniesieniu do powyższego, w świetle ostatnich zmian w przepisach, Wnioskodawca ma wątpliwość czy poza wskazanymi powyżej obowiązkami, przepisy nakładają na Wnioskodawcę jeszcze jakieś inne obowiązki?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów brak jest dodatkowych obowiązków ponad te, wymienione powyżej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w odniesieniu do zadanych pytań jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy wymieniono w poz. 27 - Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe, oznaczone kodem CN 2710.

Równocześnie w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, wymieniono w poz. 19 – Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów, oznaczone kodem CN od ex 270 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90. Przy czym, zgodnie z objaśnieniem do tego załącznika, „ex” – dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 5a, 18b lit. a, 18c, 22, 22a i 26 ustawy:

- Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych oznacza rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a;

- e-DD to elektroniczny dokument, na podstawie którego:

a)przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (…);

   - dokument zastępujący e-DD oznacza dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawierający takie same dane jak e-DD, stosowany, gdy System jest niedostępny;

   - podmiot zużywający to podmiot:

a)mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

b)niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w:

– art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej,

– art. 32 ust. 1 pkt 3;

   - zużywający podmiot gospodarczy to podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 994, 1641 i 2140), którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

   - System - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi:

a)przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.),

b)przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-DD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia,

c)monitorowania sprzedaży wyrobów węglowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

    1) produkcja wyrobów akcyzowych;

    2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

    3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

    4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

  4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

    5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

    6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

     a)  było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

     b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:

1) wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;

2) napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:

1) podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

a)wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,

b)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

c)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

d)dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu.

Zgodnie z art. 24e ust. 1 i 2 ustawy:

1. W zakresie wyrobów akcyzowych:

1)objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

2)wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

1a. W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W myśl art. 86 ust. 2 i 3 ustawy:

2.Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

3.Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Stosownie do art. 89 ust. 1 ustawy:

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

1)węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,38 zł/1 gigadżul (GJ);

2)benzyn silnikowych o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1552,00 zł/1000 litrów;

3)(uchylony);

4)benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;

5)paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;

6)olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1183,00 zł/1000 litrów;

7)(uchylony);

8)biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1183,00 zł/1000 litrów;

9)olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;

10)olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39:

a) z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,

b)pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 69,00 zł/1000 kilogramów;

11)olejów i preparatów smarowych:

a) olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,

b) olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90,

c)preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją

- 1180,00 zł/1000 litrów;

12)gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a)gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

– skroplonych - 682,00 zł/1000 kilogramów,

– w stanie gazowym - 10,78 zł/l gigadżul (GJ),

aa) gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 - 0 zł,

b)wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

– biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,

– wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,

c)pozostałych - 14,46 zł/l GJ;

13)gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,38 zł/1 gigadżul (GJ);

14)pozostałych paliw silnikowych - 1809,00 zł/1000 litrów;

15)pozostałych paliw opałowych:

a)w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

– niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,

– równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 69,00 zł/1000 kilogramów,

b)gazowych - 1,38 zł/gigadżul (GJ).

Stosownie natomiast do art. 89 ust. 2 ustawy:

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

1)w posiadaniu zużywającego podmiotu gospodarczego;

2)przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego lub do składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego, który posiadał je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

3)przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego;

4)nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy;

5)nabywane wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD;

6)importowane przez zużywający podmiot gospodarczy;

6a) przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD - w przypadku zwrotu przez zużywający podmiot gospodarczy, który importował te wyroby, do sprzedawcy spoza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli wyprowadzenie wyrobów akcyzowych następuje przez urząd celno-skarbowy znajdujący się na terytorium kraju;

7)przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;

8)importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

W myśl art. 89 ust. 2b ustawy:

W przypadku wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, przyjmuje się, w tym na potrzeby przepisów o zabezpieczeniu akcyzowym oraz przepisów działu VIa, że stawka akcyzy na te wyroby wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Stosownie do art. 89 ust. 2e ustawy:

Jeżeli do wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, nie ma zastosowania zerowa stawka akcyzy, stosuje się stawkę akcyzy w wysokości 1822,00 zł/1000 litrów, a w przypadku gazów - 14,72 zł/GJ.

Zgodnie z § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r., poz. 1178 ze zm.):

Zwalnia się od akcyzy: (…)

1)oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90 oraz preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy

- jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy.

Jak stanowi art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy:

3. Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1)dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2)dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3)dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub (…)

6)importu przez podmiot pośredniczący, lub

7)importu przez podmiot zużywający, lub

8)zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

9)zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Stosownie do art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy:

5. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1)objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

1a)w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;

2)przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a)w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.

6. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

12. Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.

13. Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Stosownie do art. 138f ustawy:

1. Ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie prowadzą:

1)zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;

2)podmiot pośredniczący;

3)podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

2. Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności ustalenie ilości i rodzaju wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz uzyskanie informacji o e-DD.

W myśl art. 138p ust. 1 ustawy:

1.Ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a-138l i art. 138o, prowadzi się w postaci papierowej lub elektronicznej.

2.Ewidencje, o których mowa w art. 138a-138c i art. 138e-138l, mogą zostać zastąpione dokumentacją prowadzoną na podstawie przepisów prawa podatkowego innych niż przepisy o akcyzie, albo na podstawie przepisów o rachunkowości, pod warunkiem że dokumentacja ta zawiera wszystkie dane wymagane dla danej ewidencji.

Zgodnie z art. 138q ust. 1 ustawy:

1. Ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a-138o, powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone.

Ponadto, na podstawie art. 138s ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

1) szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencjach, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138g i art. 138l, oraz protokołach, o których mowa w art. 138m ust. 1,

2)sposób prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138l,

3)wzory protokołów, o których mowa w art. 138m ust. 1 pkt 2-4,

4)rodzaje dokumentacji, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o, szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w tych dokumentacjach, a także sposób ich prowadzenia,

5) (uchylony)

- uwzględniając konieczność zapewnienia właściwej kontroli nad wyrobami akcyzowymi oraz wydanymi znakami akcyzy, a także właściwego poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych i funkcjonowania zwolnień od akcyzy.

Mając na uwadze przedstawiony przez Państwa opis sprawy, odnosząc się do możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy olejów smarowych i pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 oraz CN 2710 20 90 – zauważyć należy, że możliwość zastosowania tego zwolnienia została przez ustawodawcę uwarunkowana odpowiednim przeznaczeniem wyrobów akcyzowych oraz spełnieniem warunków formalnych, wyszczególnionych w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 oraz w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonuje produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych, wykorzystując w ranach tej działalności m.in. wyroby akcyzowe (oleje) oznaczone kodami CN 2710 19 99, CN 2710 19 93, CN 2710 19 87, CN 2710 19 83 oraz CN 2710 19 91. Wyroby te, wskazane w punkcie A we wniosku, przeznaczane są wyłącznie do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Przy czym, wyroby opisane we wniosku klasyfikowane do kodu CN 2710 19 99 nie są smarami plastycznymi.

Zgodnie z treścią wniosku, zapytanie Wnioskodawcy w stosunku do wyrobów wymienionych w pkt A dotyczy czynności, o której mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, tj. dostarczenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego. Jednocześnie, w stosunku do tych wyrobów akcyzowych Spółka wskazała, że spełnia warunki art. 32 ust. 5 (z zastrzeżeniem, że pkt 1 nie dotyczy Wnioskodawcy, z uwagi na to, że Spółka przedmiotowe wyroby nabywa tylko od podmiotów krajowych) oraz ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym. Natomiast przepis art. 32 ust. 12 i 13 ustawy ma zastosowanie do podmiotów zużywających będących osobami fizycznymi, a zatem nie dotyczy Wnioskodawcy (Spółki).

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w sprawie objętej wnioskiem, w zakresie wyrobów wymienionych przez Wnioskodawcę w punkcie A, spełnione będą warunki formalne zwolnienia od akcyzy olejów smarowych wskazane w § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Organ tym samym podziela stanowisko Spółki, że w przestawionym stanie faktycznym wskazane przez Spółkę oleje oznaczone kodami CN 2710 19 99, CN 2710 19 93, CN 2710 19 87, CN 2710 19 83 oraz CN 2710 19 91, będą podlegać zwolnieniu od akcyzy na mocy tego przepisu.

Z kolei odnośnie drugiego z pytań Wnioskodawcy należy wskazać, że wyrób akcyzowy, o którym mowa w punkcie B opisu stanu faktycznego, tj. benzyna ekstrakcyjna oznaczona kodem CN 2710 12 25, służąca do odtłuszczania i czyszczenia z brudu powierzchni – jest wyrobem energetycznym, wymienionym w załączniku nr 2 do ustawy (wskazanym w poz. 20 tego załącznika).

Podkreślenia wymaga, że z uwagi na swoje właściwości i przeznaczenie wyroby energetyczne wskazane w załączniku nr 2 do ustawy co do zasady mogą być wykorzystywane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe. Jednocześnie jednak, ustawodawca wprowadził możliwość zastosowania wobec tych wyrobów preferencji podatkowej w postaci zerowej stawki akcyzy, która to możliwość została ściśle uwarunkowana w art. 89 ust. 2 pkt 1-8 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem, wolą ustawodawcy zastosowanie zerowej stawki akcyzy w oparciu o przepis art. 89 ust. 2 ustawy ograniczone zostało do tych wyrobów energetycznych, które spełniają łącznie następujące przesłanki: są to wyroby wymienione w załączniku nr 2 do ustawy; są one wyrobami innymi niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy; są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych; a także – spełniony zostaje jeden warunków określonych w pkt 1-8 art. 89 ust. 2 ustawy. Ponadto, w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, 3 i 5-6a, warunkiem zastosowania zerowej stawki akcyzy jest zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, przedmiotowa benzyna ekstrakcyjna o kodzie CN 2710 12 25 będzie przez Wnioskodawcę przeznaczana wyłącznie do odtłuszczania i czyszczenia z brudu powierzchni, do celów innych niż opałowe, jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych. Wyrób ten będzie przez Wnioskodawcę nabywany w ramach przypadku, o którym mowa w art. 89 ust. 2 pkt 7, tj. nabywany na terytorium kraju od podmiotów krajowych, jako wyrób przeznaczony do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów. Jednocześnie, jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca posiada status zużywającego podmiotu gospodarczego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy, który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 ustawy i który zużywa na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Mając zatem na uwadze powyższy opis należy zauważyć, że Wnioskodawca dokonujący nabycia na terytorium kraju benzyny ekstrakcyjnej oznaczonej kodem CN 2710 12 25, przeznaczonej do sprzedaży w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów, i dokonujący jej zużycia wyłącznie na cele uprawniające do zastosowania stawki zerowej akcyzy jako zużywający podmiot gospodarczy, zarejestrowany w CRPA – będzie uprawniony do zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł dla tego wyrobu (benzyny) na mocy art. 89 ust. 2 pkt 1 i 7 ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w odniesieniu do możliwości zwolnienia od akcyzy olejów wymienionych w punkcie A we wniosku (pytanie nr 1) oraz w zakresie możliwości zastosowania stawki zerowej akcyzy dla wyrobu wskazanego w punkcie B we wniosku (pytanie oznaczone nr 2) w opisanym stanie faktycznym – należało uznać za prawidłowe.

Prawidłowe jest jednocześnie stwierdzenie Wnioskodawcy, że przepisy dotyczące podatku akcyzowego nakładają na niego obowiązek rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy, zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie – przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów, a także podmiot zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie – przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów. Rejestracja w CRPA jako podmiot o określonym statusie (podmiot zużywający, zużywający podmiot gospodarczy) umożliwia z kolei przemieszczanie wyrobów akcyzowych w ramach zwolnienia m.in. w przypadku wskazanym w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy, oraz zastosowanie stawki zerowej akcyzy na wyroby będące w posiadaniu zużywającego podmiotu gospodarczego (art. 89 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Słusznie również wskazuje Wnioskodawca, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, w ramach dostarczania ich ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego (Spółki), o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy, odbywać się powinno na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD.

Jednocześnie, poza powyższymi warunkami wskazanymi w § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień (w zw. z art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy oraz art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy) oraz warunkami wynikającymi z art. 89 ust. 2 pkt 1 i 7 ustawy – przepisy ustawy o podatku akcyzowym oraz aktów wykonawczych nie nakładają na Wnioskodawcę dodatkowych warunków do zastosowania zwolnienia od akcyzy dla olejów CN 2710 19 99, CN 2710 19 93, CN 2710 19 87, CN 2710 19 83 oraz CN 2710 19 91 jako podmiotu zużywającego, oraz do zastosowania stawki zerowej akcyzy dla benzyny ekstrakcyjnej CN 2710 12 25 jako zużywającego podmiotu gospodarczego.

W szczególności, zważywszy na treść pytań oznaczonych nr 1 i 2 nadmienić należy, że składanie kwartalnych deklaracji podatkowych, o których mowa w tych pytaniach, nie stanowi warunku formalnego do zastosowania zwolnienia od akcyzy dla olejów smarowych i pozostałych olejów na mocy § 6 ust. 2 rozporządzenia, ani też do zastosowania stawki zerowej akcyzy na mocy przepisu art. 89 ust. 2 pkt 1 i 7 ustawy dla ww. benzyny ekstrakcyjnej.

Należy równocześnie zauważyć, że w opisanym stanie faktycznym tak długo, jak Wnioskodawca zużywać będzie wyroby akcyzowe wymienione w punkcie A na cele objęte zwolnieniem od akcyzy na mocy § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień oraz benzynę ekstrakcyjną wymienioną w punkcie B wyłącznie do celów uprawniających do zastosowania stawki zerowej akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy – wówczas nie będzie on mieć obowiązku składania ww. deklaracji podatkowych kwartalnych. W ocenie Organu, w stosunku do przedmiotowych olejów podlegających zwolnieniu oraz benzyny ekstrakcyjnej opodatkowanej zerową stawką akcyzy, Spółka przeznaczając je wyłącznie na cele zwolnione bądź uprawniające do zastosowania zerowej stawki (do czyszczenia brudu powierzchni rdzeni, walcarek, kalandra) – nie dokonuje bowiem czynności opodatkowanych w zakresie wyrobów zwolnionych ani w zakresie wyrobów objętych zerową stawką akcyzy. W konsekwencji, po stronie Spółki nie wystąpi wówczas konieczność składania deklaracji kwartalnych.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że stosownie do art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy, podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00, prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Tym samym, w myśl ww. przepisu, Spółka ma obowiązek prowadzenia ewidencji olejów oznaczonych kodem CN 2710 19 99, CN 2710 19 93, CN 2710 19 87,CN 2710 19 83 oraz 2710 19 91, zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie nabywanych i zużywanych w ramach działalności – a zakres danych i sposób prowadzenia tej ewidencji wynika z rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz. U. z 2021 r. poz. 1150), wydanego na podstawie delegacji ustawowej z art. 138s ustawy o podatku akcyzowym. Przy czym, zaznaczyć należy, że prowadzenie ewidencji ww. olejów podlegających zwolnieniu od akcyzy z uwagi na przeznaczenie – nie stanowi warunku formalnego do zastosowania zwolnienia na mocy § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Tym samym, odpowiadając na pytanie oznaczone nr 3 należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że brak jest po stronie Spółki dodatkowych obowiązków ponad wskazanymi w § 6 ust. 2 ustawy w zw. z art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 oraz art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy oraz wynikającymi z art. 89 ust. 2 pkt 1 i 7 ustawy, które Spółka musiałaby spełnić, aby korzystać ze zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych wymienionych w punkcie A we wniosku oraz aby korzystać ze stawki zerowej akcyzy w odniesieniu do benzyny ekstrakcyjnej wskazanej w puncie B. Stanowisko w zakresie tego pytania należało zatem uznać za prawidłowe, z poczynionym wyżej zastrzeżeniem dotyczącym braku obowiązku składania deklaracji kwartalnych (w sytuacji zużycia wyrobów akcyzowych wyłącznie na cele zwolnione/opodatkowane zerową stawką akcyzy).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytań zadanych przez Państwa we wniosku. Inne kwestie, nieobjęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis sprawy. Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).