Zwolnienie od od akcyzy oraz obowiązki związane z wytwarzaniem i zużyciem energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii przez Spółdzielnię - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.106.2022.1.JS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.106.2022.1.JS

Temat interpretacji

Zwolnienie od od akcyzy oraz obowiązki związane z wytwarzaniem i zużyciem energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii przez Spółdzielnię

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym, dotyczącego zwolnienia od od akcyzy oraz obowiązków związanych z wytwarzaniem i zużyciem energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii:

- jest nieprawidłowe w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy;

- jest nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego;

- jest nieprawidłowe w zakresie obowiązku składania deklaracji podatkowych kwartalnych;

- jest prawidłowe w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zwolnienia od akcyzy oraz obowiązków związanych z wytwarzaniem i zużyciem energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółdzielnia (…) jest dobrowolnym i samorządnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą. Spółdzielnia jest także jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem działalności Spółdzielni jest:

1) zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi,

2) zarządzanie nieruchomościami niemieszkalnymi,

3) zarządzanie nieruchomościami na zlecenie,

4) zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,

5) kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,

6) wynajem nieruchomości na własny rachunek.

Spółdzielnia zrealizowała inwestycję w zakresie odnawialnych źródeł energii polegającą na zakupie i montażu paneli fotowoltaicznych (dalej jako: „Instalacje”) na (…) budynkach mieszkalnych (…). Zużycie energii elektrycznej, wyprodukowanej za pomocą zainstalowanych paneli fotowoltaicznych, jest wyłącznie na potrzeby własne, związane z działalnością statutową. Wyprodukowana energia elektryczna służy na pokrycie zapotrzebowania części wspólnych nieruchomości (tj. oświetlenie klatek schodowych, piwnic, terenów zewnętrznych, zasilania wind, itp.).

Każdy budynek rozliczany jest indywidualnie zgodnie z zasadą wskazaną w rozliczeniach typu Prosument.

Dla każdej z ww. instalacji zawarto odrębną Umowę kompleksową sprzedaży energii elektrycznej, świadczenia usługi dystrybucji oraz świadczenia usługi odbioru i rozliczania energii elektrycznej wprowadzonej do sieci (…) z Mikroinstalacji (…). Każdy z budynków posiada odrębny licznik dwukierunkowy, zainstalowany dla części administracyjnej, który rejestruje ilość energii pobranej i oddanej do sieci. Różnica stanowi podstawę rozliczeń z (…). Każdy budynek posiada odrębną instalację, instalacje na poszczególnych budynkach są niezależne – nie ma żadnego połączenia między generatorami.

Każdy z budynków ma zainstalowane panele fotowoltaiczne o innej mocy, a żadna z tych instalacji nie przekracza mocy 1 MW. Jednakże wszystkie pojedyncze i odrębne instalacje, zamontowane na poszczególnych budynkach, łącznie posiadają moc przekraczającą 1 MW (jest to dokładnie (…)), jednakże każda z instalacji jest podłączona odrębnie do sieci (…). Każda instalacja ma swój odrębny licznik energii elektrycznej (w nomenklaturze (…)). Są instalacje, które mają moc nie przekraczającą 40 kW, ale z uwarunkowań technicznych wymagają dwóch liczników energii (…). Każdy z budynków posiada również odrębną umowę, a instalacje te działają samodzielnie i niezależnie od siebie.

Spółdzielnia jako prosument energii odnawialnej, może nie tylko zużywać wyprodukowaną energię na potrzeby bieżące, ale także przesyłać ją do sieci publicznej z możliwością odbioru w okresie 12-tu miesięcy od momentu jej wytworzenia.

Rozliczenie energii wyprodukowanej, pobranej oraz zakupionej z sieci jest dokonywane dla każdej nieruchomości (….) odrębnie.

Ilość energii wyprodukowanej, zużytej i wprowadzonej do sieci (magazynowanie) określana jest na podstawie faktur, zgodnie z umową otrzymywanych co 2 miesiące od (…).

Część nieruchomości wykorzystuje jedynie energię wyprodukowaną przez panele w danym okresie lub pobiera energię z magazynu - jak wspomniano, energia wprowadzona do sieci (nadprodukcja) magazynowana jest przez (…) przez okres 1 roku. (…) „oddaje” energię z magazynu w 70 lub 80 %. Przy zużyciu energii przewyższającym produkcję w danym okresie, energia „dobierana” jest z magazynu, ale pomniejszona o współczynnik 0,7 lub 0,8. Część nieruchomości natomiast produkuje mniej energii niż zużywa. W takim przypadku energia pobierana jest z sieci na warunkach umowy kompleksowej.

Ogólnie mówiąc umowa zawarta jest dla podmiotu, który:

- wytwarza energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii w mikroinstalacji na własne potrzeby,

- jest odbiorcą końcowym, czyli nie wykorzystuje energii na potrzeby wytwarzania, przesyłania lub dystrybucji,

- dokonuje zakupu energii elektrycznej na podstawie umowy kompleksowej,

- wytwarzanie energii elektrycznej nie stanowi jego przeważającej działalności gospodarczej.

Spółdzielnia spełnia wszystkie te warunki. Spółdzielnia nie sprzedaje energii elektrycznej wyprodukowanej z PV ani użytkownikom lokali mieszkalnych ani właścicielom lokali użytkowych, ani nie sprzedaje jej do (…). Jest to energia wyprodukowana wyłącznie na pokrycie zapotrzebowania dla części wspólnych nieruchomości. Koszt zużycia energii elektrycznej pobranej z sieci obciąża koszty eksploatacji, które pokrywane są przez wnoszone opłaty.

Spółdzielnia nie jest przedsiębiorstwem handlującym lub wytwarzającym energię elektryczną, ani odbiorcą przemysłowym i zużywającym energię elektryczną w ilości co najmniej 100 GWh/rok. Nie jest także:

- odbiorcą końcowym innym niż odbiorca przemysłowy – i jednocześnie nie jest członkiem giełdy w rozumieniu ustawy o giełdach towarowych lub członkiem rynku organizowanego przez podmiot prowadzący w Polsce rynek regulowany;

- odbiorcą końcowym innym niż odbiorca przemysłowy, który w roku kalendarzowym poprzedzającym rok realizacji tego obowiązku zużył nie mniej niż 100 GWh energii elektrycznej – i jednocześnie jest członkiem giełdowej izby rozrachunkowej w rozumieniu przepisów ustawy o giełdach towarowych. Instalacje (panele fotowoltaiczne) stanowią mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2020 r. poz. 261 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, mikroinstalacja jest to instalacja odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW; Spółdzielnia nie posiada koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, obrót lub dystrybucję energii elektrycznej, a zakupiona energia elektryczna nie zostaje przeznaczona do dalszej odsprzedaży.

W zawartych umowach kompleksowych Spółdzielnia określona została jako Prosument – odbiorca końcowy dokonujący zakupu energii elektrycznej na podstawie umowy kompleksowej, wytwarzający energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii w mikroinstalacji w celu jej zużycia na potrzeby własne, niezwiązane z wykonywaną działalnością gospodarczą regulowaną ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2015 r. poz. 584, z późn. zm).

Pytania

1) Czy stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego Spółdzielnia jest zwolniona z obowiązku uiszczania podatku akcyzowego od zużycia na własne potrzeby energii, którą wytwarza w poszczególnych instalacjach o mocy do 1 MW?

2) Czy stosownie do art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, Spółdzielnia nie ma obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego?

3) Czy stosownie do art. 24e ust. 1 pkt 1 i 1a w związku z art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, Spółdzielnia jest zobowiązana składać deklaracje podatkowe?

4) Czy stosownie do art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym Spółdzielnia jest zobowiązana prowadzić ewidencję ilościową energii elektrycznej?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółdzielnia może skorzystać ze zwolnienia z akcyzy na podstawie § 5 Rozporządzenia Ministra Finansów Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178 z późn. zm.).

Zgodnie z § 5 ust. 1 ww. Rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi interpretacja powyższego przepisu, a mianowicie określenie, czy „łączna moc nieprzekraczająca 1 MW” w przypadku Spółdzielni dotyczy konkretnego generatora na danym budynku, czy też wszystkich generatorów należących do Spółdzielni, położonych na odrębnych budynkach. Zdaniem Wnioskodawcy, określenie limitu mocy generatora do 1 MW dotyczy każdego poszczególnego odrębnego generatora, a nie wszystkich ich łącznie, a to z uwagi na fakt, że są one położone w różnych częściach miasta, są od siebie niezależne i w żaden sposób niepołączone. Spółdzielnia posiada zainstalowane mikroinstalacje fotowoltaiczne na (…) budynkach (…). Każda z tych instalacji odrębnie nie przekracza mocy 1 MW. Jak wspomniano w stanie faktycznym, dla każdej z instalacji założonej na budynkach zarządzanych przez Spółdzielnię Mieszkaniową, zawarto odrębną umowę kompleksową sprzedaży energii elektrycznej, świadczenia usługi dystrybucji oraz świadczenia usługi odbioru i rozliczania energii elektrycznej wprowadzonej do sieci (…) z Mikroinstalacji. Każdy z budynków posiada odrębny licznik dwukierunkowy i odrębną instalację. Instalacje na poszczególnych budynkach nie są ze sobą połączone, są rozliczane niezależnie, są też różnej wielkości (mocy). Instalacje posadowione na tych budynkach i wytwarzające energię, służą zaspokajaniu potrzeb energetycznych części wspólnych należących do tego poszczególnego budynku, a nie do wszystkich budynków. Ponadto, Spółdzielnia prowadzi działalność wyłącznie w interesie swoich członków. Działa zgodnie ze statutem, a jej celem jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, a nie swoich jako Podmiotu – Podatnika.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, określenie „łączna moc generatorów” w przypadku Spółdzielni Mieszkaniowej należy rozumieć w ten sposób, że dotyczy ono mocy każdego generatora pracującego dla danego obiektu niezależnie, a nie o sumę mocy wszystkich generatorów na wszystkich (…) budynkach.

Tym samym, należy uznać za spełniony warunek, że żadna z instalacji nie generuje mocy większej niż 1 MW, a zatem Spółdzielnia korzysta ze zwolnienia z akcyzy na podstawie § 5 Rozporządzenia.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółdzielnia nie ma obowiązku dokonywać zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik podatku akcyzowego, gdyż korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 16 ust. 7a ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 722 z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym” – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy, nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 716. z póżn. zm.). z wyłączeniem:

a) spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 312 oraz z 2021 r. poz. 1505) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

b) towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczna z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2021 r. poz. 328, 355, 680, 1505, 1595 i 2140),

c) giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczna z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d) spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym;

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego:

2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię:

5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Jednocześnie, za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem lub dystrybucją oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie – art. 9 ust. 2 ustawy.

Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 9 ust. 3 ustawy.

Obrót energią elektryczną i jej zużycie w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;

4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną – art. 11 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).

Podmiot prowadzący działalność gospodarczą, zamierzający wykonywać czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności dokonać zgłoszenia rejestracyjnego do właściwego dyrektora izby administracji skarbowej przez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych, zwana PUESC. Zgłoszenia takiego dokonuje się również przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie – jak stanowi art. 16 ust. 1 ustawy akcyzowej.

Zgodnie z art. 16 ust. 7a w brzmieniu obowiązującym od 1 lutego 2021 r., powyższy obowiązek rejestracyjny, który wskazano w art. 16 ust. 1 ustawy akcyzowej, nie ma zastosowania do:

1) podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;

2) podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a, które nabyte wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2. odbierają wyłącznie odpowiednio na płycie lotniska bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym albo ze zbiornika zamontowanego na stałe w porcie bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na jednostce pływającej:

3) podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. b (jest to podmiot niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2 bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, art. 32 ust. 1 pkt 3 – tj. używane do celów żeglugi, benzyny lotnicze oraz do celów opałowych);

4) podmiotów zużywających wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, ze zbiornika zasilającego zbiorcze instalacje licznikowe.

Jak wynika z powyższego, obowiązek zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Chodzi zatem o omawiane wyżej zwolnienie na mocy ww. Rozporządzenia, dotyczące tzw. małych generatorów.

Dokonując czynności opodatkowanej akcyzą na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy (zużycia energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię) Wnioskodawca jest podatnikiem akcyzy na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy. W związku z czym, co do zasady, zgodnie z art. 16 ust. 1, Wnioskodawca jest jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą obowiązany dokonać zgłoszenia rejestracyjnego – przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.

Jednakże wobec Wnioskodawcy znajdzie zastosowanie wyłączenie z tego obowiązku przewidziane w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, który stanowi, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Warunek wskazany w tym przepisie nie znajdzie zastosowania w sytuacji Wnioskodawcy, ponieważ przy produkcji przez niego energii elektrycznej nie są wykorzystywane wyroby energetyczne w rozumieniu ustawy (lecz energia promieniowania słonecznego).

Zatem podmioty wytwarzające energię w instalacji fotowoltaicznej, której łączna moc nie przekracza 1 MW nie muszą się rejestrować, jeśli zużywają wyprodukowaną przez siebie energię, ale także wówczas, gdy nadwyżki wytworzonej energii są sprzedawane (czy też oddawane) do podmiotu posiadającego koncesję. Dla obowiązku rejestracji w CRPA nie ma znaczenia fakt, że część niewykorzystanej energii jest odprowadzana do instalacji połączonych, ponieważ nie jest to czynność opodatkowana. Wyłączenie z obowiązku rejestracji to konsekwencja obowiązującego zwolnienia od akcyzy zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię. Jak wspomniano w stanie faktycznym, dla każdej z instalacji założonej na budynkach zarządzanych przez Spółdzielnię Mieszkaniową, zawarto odrębną umowę kompleksową sprzedaży energii elektrycznej, świadczenia usługi dystrybucji oraz świadczenia usługi odbioru i rozliczania energii elektrycznej wprowadzonej do sieci (…) z Mikroinstalacji. Każdy z budynków posiada odrębny licznik dwukierunkowy i odrębną instalację. Instalacje na poszczególnych budynkach nie są ze sobą połączone, a zatem należy uznać za spełniony warunek, że żadna z tych instalacji, nie generuje mocy większej niż 1 MW.

Ponadto, Spółdzielnia jest zrzeszeniem prowadzącym działalność wyłącznie w interesie swoich członków. Działa zgodnie ze statutem, a jej celem jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, a nie samej Spółdzielni. Budynki, na których zainstalowano panele są położone (…). Instalacje posadowione na tych budynkach i wytwarzające energię, służą zaspokajaniu potrzeb energetycznych części wspólnych należących do tego poszczególnego budynku, a nie do wszystkich budynków. Tym samym, należy uznać za spełniony warunek, że każda z tych instalacji, traktowana odrębnie zgodnie ze stanem faktycznym, nie generuje mocy większej niż 1 MW.

Należy wobec powyższego stwierdzić, że w przypadku Wnioskodawcy brak jest obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku akcyzowego w związku z wytwarzaniem energii elektrycznej poprzez instalację fotowoltaiczną, która jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą i w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, gdyż na podstawie art. 16 ust. 7a ustawy akcyzowej, nie jest zobowiązany dokonać zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku akcyzowego.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółdzielnia Mieszkaniowa jest zobowiązania do składania deklaracji w podatku akcyzowym na podstawie art. 24e ust. 1 w związku z art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 24 ustawy o podatku akcyzowym:

1. W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę – w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3) nastąpiło zużycie energii elektrycznej – w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3. 4 i 6 (punkt 4 tego przepisu stanowi, że przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię).

Jak stanowi art. 24 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2021 r.: Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotów posiadających koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, które zużywają energię elektryczną na cele zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 6 lub 7 i nie są podatnikami z tytułu innych czynności, o których mowa w art. 9 ust. 1.

Artykuł 24 ust. 2 ustawy został z dniem 1 lipca 2021 r. uchylony na podstawie art. 2 pkt 17 ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 894. dalej: „ustawa nowelizująca”).

Ww. ustawa nowelizacyjna wprowadziła równocześnie z dniem 1 lipca 2021 r. do ustawy art. 24d i art 24e.

Zgodnie z art. 24e w zakresie wyrobów akcyzowych:

1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust 3,

2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Należy również wskazać, że zgodnie z art. 24e ust. 2 ustawy, który obowiązuje od 1 lipca 2021 r., osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, nie składają deklaracji podatkowych. Wyłączenie to nie będzie zatem obejmowało podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

A contrario, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz inne podmioty prawa (spółki, jednostki samorządu terytorialnego etc.), które wykorzystują zieloną energię elektryczną zwolnioną bezpośrednio z akcyzy na podstawie przepisów r.z.p.a., a więc w formule, gdzie zwolnienie nie jest realizowane przez zwrot akcyzy (np. energia elektryczna wykorzystywana przez zakład energochłonny) lub zwolnienia częściowego, mają obowiązek składania deklaracji kwartalnych na formularzu AKC-KZ.

Zatem, podmioty takie jak Spółdzielnia, pomimo wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, co do których nie mają obowiązku rejestracyjnego w zakresie tego podatku, które to czynności korzystają ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 5 ust. 1 r.z.p.a. w związku ze zużywaniem energii na własne potrzeby, mają obowiązek składania kwartalnych deklaracji akcyzowych AKC-KZ. Wynika to z faktu wykonywania czynności opodatkowanej, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy, która podlega zwolnieniu, o którym mowa w § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Podstawą do złożenia deklaracji jest zatem art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy.

W przypadku Wnioskodawcy, powyższego stanowiska nie zmieniło dodanie z dniem 01.01.2022 r. ustępu 1a do artykułu 24e ustawy akcyzowej. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku, gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21 a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1.

Jak wskazano powyżej, Wnioskodawca jest obowiązany do składania deklaracji podatkowych kwartalnych na podstawie art. 24e ust. 1 ustawy. Nie składa zatem deklaracji na podstawie przepisów wymienionych w art. 24e ust. 1a ustawy, a zatem w niniejszej sprawie art. 24e ust. 1a ustawy nie znajdzie zastosowania.

Tym samym, należy wskazać, że w aktualnym stanie prawnym, Spółdzielnia jako podmiot, który nie dokonuje innych czynności, z których wynika obowiązek zapłaty akcyzy, powinna składać deklaracje za kwartalny okres rozliczeniowy (AKC-KZ) w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Tym samym, Wnioskodawca w dalszym ciągu będzie podlegał obowiązkowi składania deklaracji podatkowych kwartalnych, na podstawie art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej.

Ad. 4

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółdzielnia jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji energetycznej na podstawie art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Odnosząc do obowiązku prowadzenie ewidencji wskazać należy, że art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy nakłada na podatnika zużywającego energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy, obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej. Ewidencja ta powinna zawierać dane niezbędne do określenia w okresach miesięcznych, z dokładnością do 0,001 MWh, łącznej ilości m.in. energii elektrycznej wyprodukowanej oraz energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne.

Wyjątek od tej zasady został określony w art. 138h ust. 2 w brzmieniu obowiązującym do 01 maja 2021 r. ustawy, zgodnie z którym przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Zgodnie zatem z powyższym, aby podmiot produkujący i zużywający energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW nie był zobowiązany do prowadzenia ewidencji, niezbędne jest m.in., aby energia ta była zużywana w całości przez ten podmiot i nie było możliwości jej dostarczania do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii. Dodatkowo od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej winna zostać zapłacona akcyza w należnej wysokości (warunek ten nie dotyczy m.in. energii promieniowania słonecznego).

W przedstawionym opisie stanu faktycznego Spółdzielnia wskazała, że energia elektryczna jest i w przyszłości będzie zużywana na własne potrzeby związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Nadwyżka energii elektrycznej, nie wykorzystana na potrzeby własne, jest oddawana do spółki zajmującej się obrotem energią elektryczną na podstawie umów o świadczenie usług odbioru energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji. Zgodnie z zawartą umową, „(…)”.

Z opisu sprawy wynika zatem, że energia elektryczna wytwarzana z generatorów będzie dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii. Tym samym, nie znajdzie w przypadku Spółdzielni zastosowania wyłączenie z obowiązku prowadzenia ewidencji, wynikające z art. 138h ust. 2 pkt 1. Zatem Spółdzielnia jako podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 4, będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, na podstawie art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku:

- jest nieprawidłowe w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy;

- jest nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego;

- jest nieprawidłowe w zakresie obowiązku składania deklaracji podatkowych kwartalnych;

- jest prawidłowe w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143) zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:

Nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 716 z późn. zm.), z wyłączeniem:

 a) spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 312 oraz z 2021 r. poz. 1505) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

 b) towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2021 r. poz. 328, 355, 680, 1505, 1595 i 2140),

 c) giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

 d) spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a ustawy.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

 1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

 2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

 3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

 4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

  e) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

  f) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy:

Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

W myśl art. 9 ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Obrót energią elektryczną i jej zużycie w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;

4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.

Na podstawie art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy:

Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

 1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę – w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

 2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie – upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

 3) nastąpiło zużycie energii elektrycznej – w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

Zgodnie z art. 24d ust. 1 ustawy:

 1. Deklaracje podatkowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 9, art. 21a ust. 1 pkt 1, art. 24 ust. 1, art. 24a, art. 24b ust. 1, art. 24e ust. 1, oraz deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Jak z kolei stanowi art. 24e ust. 1 ustawy:

1.W zakresie wyrobów akcyzowych:

1)objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

2)wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacjami o terminach i miejscu ich składania oraz pouczeniem podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.

Na podstawie ww. delegacji ustawowej, rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 2436) określa wzory deklaracji w sprawie podatku akcyzowego AKC-4/AKC-4zo wraz z załącznikami, m.in. dotyczącym podatku akcyzowego od energii elektrycznej (AKC-4/H), o którym mowa w art. 24 ust. 1 ustawy, a także wzór deklaracji kwartalnej w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego i zerową stawką podatku akcyzowego (AKC-KZ), o której mowa w art. 24e ust. 1 ustawy .

Zgodnie z art. 138h ust. 1 ustawy:

Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:

1)podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;

2)podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;

3)podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;

4)podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.

Jak z kolei stanowi art. 138h ust. 2 ustawy, przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do:

1)podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot,

2)osób fizycznych produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW

- pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Na podstawie § 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178, dalej: „rozporządzenie w sprawie zwolnień”):

1.Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

2.W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610 i 1093) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Stosownie do art. 2 pkt 19, 22 i 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r., poz. 610 ze zm., dalej: „ustawa o OZE”):

   - mikroinstalacja oznacza instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW;

   - odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów;

   - prosument energii odnawialnej oznacza odbiorcę końcowego wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2020 r. poz. 443 i 1486).

Jak wskazano we wniosku, Spółdzielnia zrealizowała inwestycję w zakresie odnawialnych źródeł energii polegającą na zakupie i montażu paneli fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych będących w jej zarządzie. Zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej za pomocą zainstalowanych paneli fotowoltaicznych jest wyłącznie na potrzeby własne, związane z działalnością statutową. Wyprodukowana energia elektryczna służy na pokrycie zapotrzebowania części wspólnych nieruchomości (tj. oświetlenie klatek schodowych, piwnic, terenów zewnętrznych, zasilania wind, itp.).

Dla każdej z instalacji zawarto odrębną umowę kompleksową sprzedaży energii elektrycznej, świadczenia usługi dystrybucji oraz świadczenia usługi odbioru i rozliczania energii elektrycznej wprowadzonej do sieci z mikroinstalacji. Każdy z budynków posiada odrębny licznik dwukierunkowy, zainstalowany dla części administracyjnej, który rejestruje ilość energii pobranej i oddanej do sieci. Różnica stanowi podstawę rozliczeń z operatorem. Instalacje na poszczególnych budynkach są niezależne i nie ma żadnego połączenia między generatorami. Żadna z tych instalacji nie przekracza mocy 1 MW, jednakże wszystkie pojedyncze i odrębne instalacje, zamontowane na poszczególnych budynkach, łącznie posiadają moc przekraczającą 1 MW. Każda z nich jest podłączona do sieci operatora, w związku z czym Spółdzielnia jako prosument energii odnawialnej może nie tylko zużywać wyprodukowaną energię na potrzeby bieżące, ale także przesyłać ją do sieci publicznej z możliwością odbioru w okresie 12-tu miesięcy od momentu jej wytworzenia. Ilość energii wyprodukowanej, zużytej i wprowadzonej do sieci (magazynowanej) określana jest na podstawie faktur, zgodnie z umową otrzymywanych co 2 miesiące od operatora. Część nieruchomości wykorzystuje jedynie energię wyprodukowaną przez panele w danym okresie lub pobiera energię z magazynu. Przy zużyciu energii przewyższającym produkcję w danym okresie, energia „dobierana” jest z magazynu, ale pomniejszona o współczynnik 0,7 lub 0,8. Część nieruchomości natomiast produkuje mniej energii niż zużywa i w takim przypadku energia pobierana jest z sieci na warunkach umowy kompleksowej.

Spółdzielnia jest odbiorcą końcowym, który nie wykorzystuje energii na potrzeby wytwarzania, przesyłania lub dystrybucji. Spółdzielnia nie sprzedaje energii elektrycznej wyprodukowanej z paneli fotowoltaicznych ani użytkownikom lokali mieszkalnych, ani właścicielom lokali użytkowych, ani nie sprzedaje jej do operatora. Jest to energia wyprodukowana wyłącznie na pokrycie zapotrzebowania dla części wspólnych nieruchomości. Ponadto, jak wynika z wniosku, Spółdzielnia nie jest przedsiębiorstwem handlującym lub wytwarzającym energię elektryczną, ani odbiorcą przemysłowym i zużywającym energię elektryczną w ilości co najmniej 100 GWh/rok. Nie jest także odbiorcą końcowym innym niż odbiorca przemysłowy i jednocześnie nie jest członkiem giełdy w rozumieniu ustawy o giełdach towarowych lub członkiem rynku organizowanego przez podmiot prowadzący w Polsce rynek regulowany, odbiorcą końcowym innym niż odbiorca przemysłowy, który w roku kalendarzowym poprzedzającym rok realizacji tego obowiązku zużył nie mniej niż 100 GWh energii elektrycznej i jednocześnie jest członkiem giełdowej izby rozrachunkowej w rozumieniu przepisów ustawy o giełdach towarowych.

Instalacje (panele fotowoltaiczne) stanowią mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy o OZE. Spółdzielnia nie posiada koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, obrót lub dystrybucję energii elektrycznej, a zakupiona energia elektryczna nie zostaje przeznaczona do dalszej odsprzedaży. W zawartych umowach kompleksowych Spółdzielnia określona została jako Prosument – odbiorca końcowy dokonujący zakupu energii elektrycznej na podstawie umowy kompleksowej, wytwarzający energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii w mikroinstalacji w celu jej zużycia na potrzeby własne, niezwiązane z wykonywaną działalnością gospodarczą regulowaną ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Pierwsze z pytań Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego dotyczyło możliwości zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień, dla zużycia na własne potrzeby energii elektrycznej, którą wytwarza z odnawialnych źródeł energii.

Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, że co do zasady zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował tę energię, nieposiadający koncesji, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy – stanowi czynność opodatkowaną, o której mowa w art. 9 ust. 2 pkt 4 ustawy.

Tym samym, Spółdzielnia jako podmiot nieposiadający koncesji, dokonujący zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez siebie z zainstalowanych paneli fotowoltaicznych – staje się podatnikiem podatku akcyzowego zgodnie art. 13 ust. 1 ustawy – w stosunku do całości energii wyprodukowanej we wszystkich instalacjach fotowoltaicznych, zużywanej na własne potrzeby.

Jednocześnie należy wskazać, że na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego – zwolnieniu od akcyzy podlega zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

Celem ww. zwolnienia była zatem preferencja podatkowa w przypadku zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez dany podmiot, posiadający urządzenia do produkcji energii elektrycznej (generatory) o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW. Tym samym, powyższe zwolnienie uprawnia podatnika zużywającego energię elektryczną wytworzoną przez niego w oparciu o odnawialne źródła energii, do jego zastosowania, o ile łączna moc generatorów wytwarzających tą energię elektryczną nie będzie przekraczać 1 MW.

Innymi słowy, dla zastosowania tego zwolnienia kluczowe staje się, aby suma wszystkich generatorów (w przypadku Państwa, będzie to łączna moc wszystkich instalacji fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych Spółdzielni), nie przekroczyła 1 MW. Przekroczenie tego wolumenu skutkuje brakiem możliwości zastosowania zwolnienia w oparciu o § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Należy zatem stwierdzić, że w związku przekroczeniem łącznej mocy 1MW energii elektrycznej wyprodukowanej z OZE, zużywanej następnie przez Spółdzielnię jako podatnika podatku akcyzowego na własne potrzeby (związane z działalnością statutową) – nie mają Państwo możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z rozporządzenia. W konsekwencji, powinni Państwo uiszczać podatek akcyzowy od zużywanej energii elektrycznej, wyprodukowanej z paneli fotowoltaicznych.

Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Drugie z pytań dotyczyło obowiązku rejestracji Spółdzielni jako podatnika podatku akcyzowego.

Jak wynika z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać m.in. podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą, przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność, który będzie dokonywał czynności podlegającej opodatkowaniu, tj. zużycia na własne potrzeby energii elektrycznej, wyprodukowanej w posiadanych instalacjach fotowoltaicznych, których moc przekracza 1 MW.

Jednocześnie, w sprawie nie znajdzie zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, zgodnie z którym obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Należy zatem stwierdzić, że w opisanej we wniosku sytuacji na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek dokonania złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie drugiego pytania należało uznać za nieprawidłowe.

Kolejną kwestią, która budzi wątpliwości Wnioskodawcy jest obowiązek składania deklaracji podatkowych kwartalnych, stosownie do art. 24e ust. 1 i 1a ustawy.

Jak wskazano wyżej, co do zasady na podatniku dokonującym czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, w tym zużycia energii elektrycznej w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6 ustawy – ciąży obowiązek złożenia deklaracji miesięcznej, w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Natomiast deklaracje podatkowe kwartalne, o których mowa w art. 24e ust. 1 ustawy, odnoszą się wyłącznie do wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3, a także do wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy.

Jak wskazano wyżej, zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej przez Spółdzielnię (podatnika podatku akcyzowego) z instalacji fotowoltaicznych umieszczonych na budynkach mieszkalnych nie będzie korzystać ze zwolnienia od akcyzy na mocy § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień, z uwagi na przekroczenie mocy instalacji na budynkach Spółdzielni (powyżej 1 MW).

Tym samym, w związku ze zużyciem ww. energii elektrycznej wytworzonej z paneli fotowoltaicznych, Wnioskodawca będzie zobowiązany do składania deklaracji miesięcznych w sprawie podatku akcyzowego (AKC-4) wraz z załącznikiem AKC-4/H oraz do wpłacania akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej – na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy, w zw. z art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania trzeciego należało zatem uznać za nieprawidłowe.

Ostatnią wątpliwością Wnioskodawcy jest obowiązek prowadzenia ewidencji w zakresie energii elektrycznej.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że energia elektryczna produkowana przez Spółdzielnię z instalacji fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych, o łącznej mocy przekraczającej 1 MW, będzie dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii. Każda z instalacji jest podłączona do sieci operatora, a każdy z budynków posiada odrębny licznik dwukierunkowy, zainstalowany dla części administracyjnej, który rejestruje ilość energii pobranej i oddanej do sieci. Jak wskazano we wniosku, Spółdzielnia jako prosument energii odnawialnej, może nie tylko zużywać wyprodukowaną energię na potrzeby bieżące, ale także przesyłać ją do sieci publicznej z możliwością odbioru w okresie 12-tu miesięcy od momentu jej wytworzenia. Ilość energii wyprodukowanej, zużytej i wprowadzonej do sieci (magazynowanie) określana jest na podstawie faktur, zgodnie z umową otrzymywanych co 2 miesiące od operatora.

W konsekwencji, w opisanym stanie faktycznym nie znajdzie zastosowania przewidziane w art. 138h ust. 2 ustawy wyłączenie z obowiązku prowadzenia ewidencji.

Organ podziela zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym będzie on zobowiązany do prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej na podstawie art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie czwartego pytania, dotyczące obowiązku prowadzenia ww. ewidencji – jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie przedstawionych we wniosku pytań Spółki. Inne kwestie, nieobjęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zaznaczenia również wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm..; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).