zwolnienie od akcyzy wyrobów gazowych zużywanych w kotłowni gazowej - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.1.2022.2.MAZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.1.2022.2.MAZ

Temat interpretacji

zwolnienie od akcyzy wyrobów gazowych zużywanych w kotłowni gazowej

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych zużywanych w Kotłowni Gazowej Spółki. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 marca 2022 r. (wpływ 15 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

ABX sp. z o. o. (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji słodkich i słonych przekąsek, takich jak chipsy, słone paluszki, chrupki, krakersy i orzeszki.

W Polsce Spółka posiada nowoczesny zakład produkcyjny zlokalizowany w AX (dalej jako: „Zakład”). Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w Zakładzie wykorzystuje znaczne ilości ciepła. Poniżej Wnioskodawca opisuje działalność polegającą na produkcji ciepła w Zakładzie oraz zdarzenie przyszłe będące przedmiotem niniejszego wniosku.

Ciepło pozyskiwane jest z kotłowni gazowej, która stanowi własność Zakładu (dalej jako: „Kotłownia Gazowa”). Ciepło pozyskane z Kotłowni Gazowej używane jest w głównej mierze do ogrzania oleju termalnego z wykorzystaniem dwóch specjalistycznych pieców (…), który jednocześnie na wymienniku podgrzewa olej słonecznikowy wykorzystywany do wysmażania chipsów. W Zakładzie znajdują się również dwa piece awaryjne, które podczas zatrzymania Kotłowni [Gazowej] stanowią jedyne źródło zasilania Zakładu w ciepło dla celów socjalnych.

Kotłownia Gazowa zużywa do produkcji ciepła wyroby gazowe sklasyfikowane pod kodem CN 2711. Produkowane przez Kotłownię Gazową ciepło jest wykorzystywane przez Zakład do celów własnych, tj. zarówno do celów produkcyjnych, jak i administracyjnych – do ogrzewania pomieszczeń. Część energii cieplnej wytworzonej w Kotłowni Gazowej przekazywana jest również na cele ogrzewania magazynu centralnego, należącego do podmiotu powiązanego ABP Sp. z o.o. Energia cieplna nie jest i nie będzie w przyszłości przekazywana ani sprzedawana innym podmiotom trzecim.

Spółka wskazuje, że udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej Kotłowni Gazowej w roku 2021 przekroczył wartość 5%. Przez wartość produkcji sprzedanej Kotłowni Gazowej Wnioskodawca rozumie wartość energii cieplnej wytworzonej przez Kotłownię Gazową i wykorzystanej na potrzeby Spółki.

Działalność prowadzona przez Kotłownię Gazową, polegająca na produkcji ciepła jest działalnością całkowicie odrębną od podstawowej działalności prowadzonej przez Spółkę. Kotłownia Gazowa zostanie przez Spółkę wyodrębniona w strukturze organizacyjnej Spółki jako oddzielny dział, podlegający bezpośrednio pod osobę na stanowisku kierowniczym. Do Kotłowni Gazowej zostanie przypisany wyspecjalizowany personel składający się z kilku osób. Zgodnie z Instrukcją obsługi kotłów, osoba obsługująca kotły będzie musiała mieć odpowiednie kwalifikacje, gwarantujące dostateczną fachowość działania. Pracownik obsługujący kotły będzie musiał posiadać uprawnienia do zajmowania się eksploatacją urządzeń energetycznych, wydane na podstawie egzaminu przed komisją kwalifikacyjną, o której mowa w § 8 rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci. W Kotłowni Gazowej zostaną także wdrożone instrukcje stanowiskowe dla pracowników obsługujących kotłownię, w których opisane zostaną zadania, uprawnienia i zakres odpowiedzialności na poszczególnych stanowiskach.

Spółka pragnie również podkreślić, że będzie wskazywała w swoich księgach ponoszone przez siebie koszty świadczeń pracowniczych, a całość kosztów wynagrodzeń pracowników przypisywana będzie do odrębnego miejsca powstawania kosztów – „Kotłownia”.

Jak wskazano powyżej, Kotłownia Gazowa będzie posiadała własne miejsce powstawania kosztów (dalej jako: „MPK”). Na koncie Kotłowni Gazowej będą uwzględniane koszty: wynagrodzeń, ubezpieczeń społecznych, innych kosztów osobowych, amortyzacji, zakupu mediów (np. energia elektryczna), wytworzenia mediów (woda, ścieki), remontów, materiałów (w tym zakup gazu ziemnego), usług, podatków i ubezpieczeń majątkowych. Dzięki wyodrębnieniu MPK Kotłowni Gazowej, Spółka będzie mogła określić wszystkie koszty, należności i zobowiązania, które dotyczą wyłącznie Kotłowni Gazowej. Wspomniane powyżej koszty, należności i zobowiązania, które będą wynikać z umów nabycia wyrobów gazowych, umów nabycia innych surowców, umów serwisowych itp., będą przypisane bezpośrednio do Kotłowni Gazowej, jako związane wyłącznie z jej działalnością.

Do Kotłowni Gazowej przypisane zostaną także środki trwałe, w szczególności budynek kotłowni, budowle przypisane do kotłowni (komin), oraz inne maszyny i urządzenia związane z pracą Kotłowni Gazowej.

Podsumowując, prowadzona przez Kotłownię Gazową produkcja ciepła będzie stanowiła działalność zdecydowanie odmienną od pozostałej działalności Zakładu tj. produkcji słodkich i słonych przekąsek. Składniki wchodzące w skład Kotłowni Gazowej będą przeznaczone do podstawowego celu realizowanego przez Kotłownię Gazową, tj. produkcji energii cieplnej. Produkcja energii cieplnej będzie skoncentrowana właśnie w Kotłowni Gazowej i nie będzie odbywała się w innych jednostkach Zakładu.

Dodatkowo Wnioskodawca, działając w celu wypełnienia przepisów prawa ochrony środowiska oraz jako podmiot, który jest aktywny w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu również w zakresie ochrony środowiska, wdroży w swojej organizacji system zarządzania energią, potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001 (dalej jako: „ISO 50001”). System ten obejmie również część Zakładu – Kotłownię Gazową.

W uzupełnieniu wniosku z 14 marca 2022 r. Wnioskodawca podał, że:

1.Odnosząc się do pytania nr 1 wezwania, w ocenie Wnioskodawcy Kotłownia Gazowa mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania w zakresie wytwarzania energii cieplnej.

Kwestia ta jednak jest przedmiotem zapytania zawartego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 7 stycznia 2022 r. (data wpływu wniosku - 11 stycznia 2022 r.), w rezultacie w ocenie Spółki powinna zostać poddana ocenie prawnej tutejszego Organu.

2.W odniesieniu do pytania nr 2 wskazanego w wezwaniu, Spółka wskazuje, że działając na podstawie art. 31b ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143; dalej jako: „u.p.a.”) zamierza zawrzeć ze sprzedawcą wyrobów gazowych nową umowę dotycząca dostawy wyrobów gazowych, w której zostanie zawarte postanowienie, zgodnie z którym nabywane wyroby gazowe będą używane przez Zakład Spółki do celów określonych w art. 31b ust. 1 pkt. 5 u.p.a.

3.W odniesieniu do pytania nr 3 Wnioskodawca wskazuje, że udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej Kotłowni Gazowej w 2021 roku został obliczony z uwzględnieniem produkcji sprzedanej do pomiotu powiązanego, tj. ABP Sp. z o.o.

Pytania

1.Czy we wskazanym opisie zdarzenia przyszłego Kotłownia Gazowa zlokalizowana na terenie Zakładu będzie mogła stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, rozumianą jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym?

2.Czy we wskazanym opisie zdarzenia przyszłego Kotłownia Gazowa zlokalizowana w Zakładzie będzie spełniała przesłanki uznania jej za zakład energochłonny w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym?

3.Czy we wskazanym opisie zdarzenia przyszłego, przy założeniu otrzymania odpowiedzi twierdzącej na pytania nr 1 i 2, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia od akcyzy dla wyrobów gazowych zużywanych w Kotłowni Gazowej zlokalizowanej na terenie Zakładu, na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym?

Państwa stanowisko w sprawie

1.W ocenie Wnioskodawcy, we wskazanym opisie zdarzenia przyszłego Kotłownia Gazowa zlokalizowana na terenie Zakładu będzie mogła stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, rozumianą jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym.

2.W ocenie Wnioskodawcy, we wskazanym opisie zdarzenia przyszłego Kotłownia Gazowa zlokalizowana w Zakładzie będzie spełniała przesłanki uznania jej za zakład energochłonny w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym.

3.W ocenie Wnioskodawcy, we wskazanym opisie zdarzenia przyszłego, przy założeniu otrzymania odpowiedzi twierdzącej na pytania nr 1 i 2, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia od akcyzy dla wyrobów gazowych zużywanych w Kotłowni Gazowej zlokalizowanej na terenie Zakładu, na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

1.Gaz jako wyrób akcyzowy

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, ustawa ta określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do tej ustawy.

W wykazie wyrobów akcyzowych, stanowiącym załącznik 1 do ustawy o podatku akcyzowym, w poz. 28 pod kodem CN 2711 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe. Do wyrobów energetycznych ustawa o podatku akcyzowym zalicza m.in. wyroby gazowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku akcyzowym, przez wyroby gazowe rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Tym samym gaz ziemny zużywany przez Zakład jest wyrobem akcyzowym.

2.Opodatkowanie wyrobów gazowych akcyzą

Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2)sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3)import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4)użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5)użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a)uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b)jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c)nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Zgodnie z art. 9c ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym za sprzedaż finalnemu nabywcy gazowemu wyrobów gazowych uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8 ustawy o podatku akcyzowym tj.:

1)sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2018 r. poz. 1025, 1104, 1629, 2073 i 2244 oraz z 2019 r. poz. 80);

2)zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3)wydanie w zamian za wierzytelności;

4)wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5)darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6)wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7)przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8)przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników.

Kluczowe w tym miejscu jest zatem ustalenie sytuacji prawnopodatkowej Spółki.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy o podatku akcyzowym, za finalnego nabywcę gazowego uznaje się podmiot, który:

a)nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b)posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe,

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Natomiast art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż pośredniczący podmiot gazowy to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub posiadający koncesję na obrót gazem ziemnym na terytorium kraju:

a)dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów gazowych, lub

b)używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub

c)używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów objętych zerową stawką akcyzy, lub

d)będący spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub

e)będący towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającym wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywającym wyroby gazowe na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub

f)będący giełdową izbą rozrachunkową, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającymi wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub

g)będący spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym

- który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16.

Obecnie Spółka nie dokonuje sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu ani eksportu wyrobów gazowych. Nie jest też spółką prowadzącą giełdę towarową, spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową, ani domem maklerskim. Nie zużywa również wyrobów gazowych do celów objętych zerową stawką akcyzy. W związku z tym Spółka posiada status finalnego nabywcy gazowego w rozumieniu ustawy akcyzowej.

3.Zwolnienie wyrobów gazowych z akcyzy

Zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W myśl art. 31b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak stanowi art. 31c ustawy o podatku akcyzowym, za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:

1)system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1201 i 2538 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1501) i przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;

2)system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz.U. poz. 1060);

3)uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej ((Dz.U. z 2019 r. poz. 545), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;

4)system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001;

5)system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.

Tym samym, aby Spółka była uprawniona do korzystania ze wskazanego wyżej zwolnienia wyrobów gazowych z akcyzy musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

1)zużywać wyroby gazowe do celów opałowych,

2)zużywać wyroby gazowe w ramach zakładu energochłonnego w rozumieniu definicji ustawowej zawartej w art. 31b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym,

3)w tym zakładzie energochłonnym powinien być wprowadzony w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

4.Możliwość zwolnienia wyrobów gazowych zużywanych w Zakładzie

4.1.Zużycie wyrobów gazowych na cele opałowe

Wyroby gazowe będą przez Spółkę zużywane w Kotłowni Gazowej wyłącznie na cele opałowe. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Kotłownia Gazowa składa się z kotłów opalanych gazem. Wyroby gazowe nabywane aktualnie oraz w przyszłości przez Zakład, spalane są w kotłach w Kotłowni Gazowej w celu wytworzenia energii cieplnej. Tym samym warunek zużywania wyrobów gazowych na cele opałowe w opinii Spółki pozostaje spełniony.

4.2.Zakład energochłonny

Zgodnie z art. 31b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

Jednocześnie, zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Tym samym, aby można było określić czy Kotłownia Gazowa zlokalizowana na terenie Zakładu będzie mogła stanowić zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, należy zweryfikować czy będzie stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przywołanego przepisu.

4.2.1.Zorganizowana część przedsiębiorstwa

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka będzie posiadała na terenie Zakładu odpowiednio wyodrębnioną jednostkę w postaci Kotłowni, której zadaniem będzie produkcja energii cieplnej, na potrzeby własne Zakładu.

4.3.1.1.Zespół składników materialnych i niematerialnych

Aby dana jednostka mogła być uznana za zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi stanowić zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.

W tym zakresie warto podkreślić, że do Kotłowni Gazowej zostaną przypisane zarówno składniki materialne, jak i niematerialne wskazane w opisie zdarzenia przyszłego. W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, Kotłownia Gazowa będzie stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych.

4.2.1.2.Wyodrębnienie organizacyjne

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podmiotu jako dział, wydział, oddział itp. (por. interpretacja indywidualna z dnia 2 listopada 2016 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. 2461-IBPP4.4513.283.2016.1.MK).

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Kotłownia Gazowa zostanie wyodrębniona jako oddzielny dział w strukturze Spółki.

4.2.1.3.Wyodrębnienie finansowe

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza całkowitej samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (tak np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 lutego 2016 r., sygn. IPPP1/4512-84/16-3/MK).

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Kotłownia Gazowa będzie posiadała wyodrębnione MPK, dzięki czemu Spółka będzie w stanie wyodrębnić koszty Kotłowni Gazowej, takie jak koszty wynagrodzeń, ubezpieczeń społecznych, inne koszty osobowe, amortyzacji, zakupu mediów (np. energia elektryczna), wytworzenia mediów (woda, ścieki), remontów, materiałów (w tym zakup gazu), usług, podatków i ubezpieczeń majątkowych.

4.2.1.4Wyodrębnienie funkcjonalne

Kolejną przesłanką jest wyodrębnienie funkcjonalne, oznaczające, że zespół składników wchodzących w skład danej jednostki jest przeznaczony do realizacji określonych działań gospodarczych (por. interpretacja indywidualna z dnia 11 lutego 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP2/443-939/13-2/AW).

Tę ostatnią przesłankę rozumie się zasadniczo jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1145 z późn. zm.). Stosownie do tego przepisu, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

- oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

- własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

- prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

- wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

- koncesje, licencje i zezwolenia;

- patenty i inne prawa własności przemysłowej;

- majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

- tajemnice przedsiębiorstwa;

- księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego Kotłowni Gazowej należy wskazać, że prowadzona w jej ramach działalność gospodarcza będzie zdecydowanie odmienna od pozostałej działalności Zakładu, tj. produkcji słodkich i słonych przekąsek. Tym samym w praktyce konieczne będzie dokonanie wyodrębnienia Kotłowni Gazowej w strukturze Zakładu, jako niezależnego działu.

Składniki wchodzące w skład Kotłowni Gazowej przeznaczone będą do podstawowego celu realizowanego przez Kotłownię Gazową, tj. produkcji energii cieplnej. Produkcja energii cieplnej będzie skoncentrowana właśnie w Kotłowni Gazowej i nie będzie odbywała się w innych jednostkach Zakładu. Do Kotłowni Gazowej przypisani zostaną także konkretni pracownicy, umowa nabycia surowców oraz aktywa pozwalające na realizację celu, jakim jest produkcja i dostarczanie energii cieplnej (energia cieplna zostanie użyta w głównej mierze do podgrzania oleju termalnego, który wykorzystywany jest w procesie produkcji przekąsek w Zakładzie).

Co więcej, do Kotłowni Gazowej zostanie przypisany wyspecjalizowany personel składający się z kilku osób. Zgodnie z Instrukcją obsługi kotłów, osoba obsługująca kotły będzie musiała mieć odpowiednie kwalifikacje, gwarantujące dostateczną fachowość działania. Pracownik obsługujący kotły będzie musiał posiadać uprawnienia do zajmowania się eksploatacją urządzeń energetycznych, wydane na podstawie egzaminu przed komisją kwalifikacyjną, o której mowa w § 8 rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci. W Kotłowni Gazowej zostaną także wdrożone instrukcje stanowiskowe dla pracowników obsługujących kotłownię, w których opisane zostaną zadania, uprawnienia i zakres odpowiedzialności na poszczególnych stanowiskach.

Mając na względzie powyższe oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy przesłanka wyodrębnienia funkcjonalnego będzie spełniona w przypadku Kotłowni Gazowej.

4.2.2.Udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej Kotłowni Gazowej (próg energochłonności)

Jak Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, w 2021 r. udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej Kotłowni Gazowej przekroczył 5%. Tym samym warunek, aby udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosił nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział, został spełniony w przypadku Kotłowni Gazowej.

4.3.System prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka działając w celu wypełnienia przepisów prawa ochrony środowiska oraz jako podmiot, który jest aktywny w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu również w zakresie ochrony środowiska, zamierza wprowadzić system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001, który obejmuje m.in. Kotłownię Gazową zlokalizowaną na terenie Zakładu.

Tym samym warunek wprowadzenia w życie w Kotłowni Gazowej systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej zostanie spełniony.

Stanowisko Spółki odnośnie możliwości korzystania ze zwolnienia od akcyzy w stosunku do nabywanych wyrobów gazowych znajduje potwierdzenie także w interpretacjach podatkowych, wydanych w oparciu o zbliżone stany faktyczne. W szczególności należy tu przytoczyć interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 kwietnia 2020 r., o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.8.2020.2.PK oraz z dnia 8 lipca 2021 r., o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.70. 2021.2.MAZ, w których organ potwierdził, że stanowisko wnioskodawcy, dotyczące możliwości zwolnienia z opodatkowania akcyzą wyrobów gazowych zużywanych w kotłowni zakładowej wnioskodawcy, będącej zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa i jednocześnie zakładem energochłonnym, jest prawidłowe.

5.Podsumowanie

Biorąc pod uwagę wskazane powyżej informacje, w opinii Wnioskodawcy, Kotłownia Gazowa zlokalizowana w Zakładzie stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 31b ust. 10 zd. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Ponadto udział kosztów wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej w Kotłowni Gazowej przekracza 5%, a Kotłownia Gazowa zostanie objęta systemem zarządzania energią, potwierdzonym przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.

W konsekwencji powyższego, w ocenie Wnioskodawcy Kotłownia Gazowa będzie stanowiła zakład energochłonny w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym i będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia wyrobów gazowych z akcyzy, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 143; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 28 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2711 został wymieniony:

Gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy:

Wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy:

Finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

a)nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b)posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715

W myśl art. 9c ust. 1 ustawy: w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2)sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3)import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4)użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5)użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a)uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b)jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c)nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Jak stanowi art. 9c ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Zgodnie z art. 9c ust. 4 ustawy:

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu.

W myśl art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Jak stanowi art. 31b ust. 5 ustawy:

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Stosownie do art. 31b ust. 10 ustawy:

Przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zgodnie z art. 31c ustawy:

Za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:

1)system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2021 r. poz. 332 i 1047 oraz z 2022 r. poz. 1) i przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;

2)system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. z 2020 r. poz. 634);

3)uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2166), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;

4)system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001;

5)system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą:

-uznania Kotłowni Gazowej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa,

-uznania Kotłowni Gazowej za zakład energochłonny,

-możliwości skorzystania, na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, ze zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych zużywanych w Kotłowni Gazowej.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, na gruncie przepisów akcyzowych, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy Kotłownia Gazowa stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, iż zdolna jest do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. Podstawowym wymogiem dla uznania, że mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), wydzielonych organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie (przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych) w istniejącym przedsiębiorstwie.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwiać podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie organizacyjno-majątkowe, ale takie, które musi się odznaczać pełną odrębnością, niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki (elementy), będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest istnienie w ramach jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku akcyzowym mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3.składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

W przedstawionych przez Wnioskodawcę okolicznościach zdarzenia przyszłego należy uznać, że Kotłownia Gazowa będzie stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa (spełniającą definicję zawartą w art. 31b ust. 10 ustawy). Do Kotłowni Gazowej przypisany będzie bowiem zespół powiązanych ze sobą składników materialnych i niematerialnych, uformowanych w sposób wskazujący na jej wyodrębnienie:

-organizacyjne (znajdzie to odzwierciedlenie w wyodrębnieniu jako oddzielny dział w strukturze organizacyjnej Spółki, podlegający bezpośrednio pod osobę na stanowisku kierowniczym; do Kotłowni Gazowej zostanie przypisany wyspecjalizowany personel);

-finansowe (Kotłownia Gazowa będzie posiadała własne MPK – miejsce powstawania kosztów, pozwalające na odrębne określenie kosztów, należności, zobowiązań);

-funkcjonalne (zadaniem Kotłowni Gazowej jest produkcja ciepła, wykorzystywanego do celów produkcyjnych i ogrzewania pomieszczeń, a także do ogrzewania magazynu centralnego podmiotu powiązanego);

-majątkowe (do Kotłowni Gazowej przypisany zostanie zespół składników trwałych, związanych z jej funkcjonowaniem, w tym budynek kotłowni).

Ponadto – jak wynika z opisu sprawy, jak i oświadczenia Wnioskodawcy zawartego w uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego – tak zorganizowana Kotłownia Gazowa mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania w zakresie wytwarzania energii cieplnej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości uznania Kotłowni Gazowej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa (pytanie nr 1) należy uznać za prawidłowe.

Uznanie danego podmiotu za zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe wymaga, aby w tym podmiocie udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosił nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Poza tym ten podmiot nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa. Warunki powyższe zostały określone w art. 31b ust. 10 ustawy.

Jak podał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego, udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej w roku 2021 dla Kotłowni Gazowej przekroczył 5%. Przy tym – jak wykazał Organ w ocenie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 – Kotłownia Gazowa będzie stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa . Zatem Wnioskodawca będzie spełniał oba warunki wymienione w art. 31b ust. 10 ustawy, co oznacza, że Kotłownia Gazowa będzie stanowiła zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Mając na uwadze przytoczone przepisy ustawy wskazać należy, że Wnioskodawca, ubiegając się o prawo do korzystania ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, obok zużywania wyrobów gazowych do celów opałowych, powinien spełniać kumulatywnie następujące przesłanki:

1.wypełniać definicję zakładu energochłonnego w rozumieniu zapisów art. 31b ust. 10 ustawy;

2.wprowadzić w życie jeden z systemów wskazanych w art. 31c ustawy, prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej;

3.zawrzeć ze sprzedawcą wyrobów gazowych umowę, w której określone jest, że wyroby te będą użyte do tych celów zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy (art. 31b ust. 5 ustawy).

Zauważyć należy, że – co Organ wykazał powyżej – Wnioskodawca będzie spełniał pierwszy z wymienionych wyżej warunków – Kotłownia Gazowa będzie stanowiła zakład energochłonny, stanowiący zarazem zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca podał, że w celu wypełnienia przepisów w zakresie ochrony środowiska, wdroży w swojej organizacji system zarządzania energią, potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001. System ten obejmie także część Zakładu, tj. Kotłownię Gazową. Wskazany przez Wnioskodawcę system zarządzania energią został wymieniony w art. 31c pkt 5 ustawy, co oznacza, że drugi z powyżej wymienionych warunków będzie spełniony przez Kotłownię Gazową Spółki.

W uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że zamierza zawrzeć ze sprzedawcą wyrobów gazowych nową umowę, w której wskazane będzie postanowienie, że nabywane wyroby gazowe będą używane przez Zakład Spółki do celów określonych w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy. Zatem Spółka będzie wypełniała trzeci z powyżej wymienionych warunków zastosowania zwolnienia od akcyzy.

Reasumując należy stwierdzić, że w przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie spełniał wszystkie przesłanki uprawniające do nabycia z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy, na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, wyrobów gazowych zużywanych do celów opałowych przez Kotłownię Gazową, której dotyczy wniosek o wydanie interpretacji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonujące w obrocie prawnym interpretacje indywidualne, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydana w indywidualnych sprawach i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjujących tę sprawę wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Zgodnie z art.  14b §  3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych i zastosują się Państwo do interpretacji.

W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r., poz. 329; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).