
Temat interpretacji
opodatkowanie glikolu, gliceryny, aromatów spożywczych i ich mieszanin nabywanych i sprzedawanych z przeznaczeniem innym niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym, dotyczącego m.in. opodatkowania glikolu, gliceryny, aromatów spożywczych i ich mieszanin nabywanych i sprzedawanych z przeznaczeniem innym niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych – jest prawidłowe w zakresie objętym pytaniami oznaczonymi we wniosku nr 2 i 3.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący m.in. opodatkowania glikolu, gliceryny, aromatów spożywczych i ich mieszanin nabywanych i sprzedawanych z przeznaczeniem innym niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych (pytania oznaczone nr 2 i 3). Ww. wniosek uzupełnili Państwo pismem z 28 marca 2022 r. (data wpływu 29 marca 2022 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 14 marca 2022 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.37.2022.1.JS. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą detaliczną akcesoriów i produktów tytoniowych jak również liquidów (płynów do e-papierosów) i aromatów do e-papierosów. Swoją działalność prowadzi w sklepie stacjonarnym oraz poprzez sprzedaż internetową (online). W ramach sprzedaży online Wnioskodawca nie będzie sprzedawał produktów do e-papierosów.
Wnioskodawca zamierza rozszerzyć swoją działalność o zakup i odsprzedaż produktów zawierających w swym składzie glikol propylenowy, glicerynę farmaceutyczną a także koncentraty aromatów spożywczych oraz ich mieszaniny. Produkty te będą sprzedawane jako między innymi:
a) Mieszanka aromatów do aromatyzowania tytoniu oraz do aromatyzowania wkładek do papierosów,
b) Gliceryna aromatyzowana przeznaczona do kominków zapachowych, do aromatyzowania płynów do dezynfekcji oraz do aromatyzowania tytoniu,
c) Olejek aromatyczny do dyfuzorów, nawilżaczy i odświeżaczy powietrza.
Sprzedawane produkty nie będą zawierały tytoniu.
Przeznaczenie produktu określane jest przez jego producenta na karcie produktu i zgodnie z tym oznaczeniem Wnioskodawca zamierza prowadzić sprzedaż.
Wszystkie ww. wyroby będą nabywane w postaci gotowej do sprzedaży detalicznej i bez żadnej ingerencji ze strony Wnioskodawcy odsprzedawane. Producenci tych wyrobów nadali im przeznaczenie inne niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Na etykietach tych wyrobów może być wyraźnie zaznaczone, że będą to wyroby nieprzeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych, a z przeznaczeniem do celów spożywczych, do celów przemysłowych, do dalszego przerobu itp. Producent ww. wyrobów może również określać ich przeznaczenie jako uniwersalne (np. do wykorzystania w kosmetykach). Wnioskodawca będzie również odsprzedawał glikol propylenowy, glicerynę farmaceutyczną, koncentraty aromatów spożywczych oraz ich mieszaniny z przeznaczeniem innym niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych.
Część sprzedawanych produktów może nie mieć wyraźnego oznaczenia na etykiecie wskazującego przeznaczenie. Możliwe są więc następujące kombinacje informacji na etykiecie wskazanych produktów:
1. Produkt nie do wykorzystania w e-papierosach oraz informacja o przeznaczeniu produktu np. produkt przeznaczony do aromatyzowania tytoniu.
2. Produkt nie do wykorzystania w e-papierosach oraz brak informacji o przeznaczeniu produktu.
3. Brak informacji o tym, że produkt nie może zostać wykorzystany w e-papierosach oraz informacja o przeznaczeniu produktu (innym niż wykorzystanie w e-papierosach np.
produkt przeznaczony do aromatyzowania tytoniu).
4. Brak informacji o tym, że produkt nie może zostać wykorzystany w e-papierosach oraz brak informacji o przeznaczeniu produktu.
Wnioskodawca w żaden sposób nie ingeruje w treść etykiety. Wnioskodawca grupuje dane produkty zarówno na stronie internetowej jaki w stacjonarnym punkcie sprzedaży pod kątem przeznaczenia produktu oznaczonego w karcie produktu. W przypadku sklepu stacjonarnego produkty objęte niniejszym wnioskiem znajdować się będą na jednym regale/ półce z informacją np. „Aromaty do kominków zapachowych”. W przypadku sprzedaży internetowej dany produkt również będzie kategoryzowany na podstawie jego przeznaczenia ustalonego na podstawie karty produktu.
Wnioskodawca nie ma możliwości, aby weryfikować sposób wykorzystania, czy przeznaczenia tych produktów u swoich klientów. Zarówno glikol propylenowy, jak i gliceryna oraz aromaty, mają wielorakie zastosowanie w wielu branżach (spożywczych, farmaceutycznych przemysłowych). Są także istotnym składnikiem płynu do papierosów elektronicznych (o ile takie było wskazane zastosowanie wyrobów i deklarowane przeznaczenie).
Nowy rodzaj działalności Wnioskodawca zamierza prowadzić równolegle do dotychczasowej działalności w sklepach stacjonarnych, ale dodatkowo również w sprzedaży internetowej. Innymi słowy, planowana działalność będzie polegać na nabywaniu i odsprzedawaniu (w niezmienionej postaci) glikolu propylenowego, czystej gliceryny, aromatów spożywczych i ich mieszanin z przeznaczeniem innym niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych.
Pytania (oznaczone we wniosku nr 2 i 3)
Czy planowana przez Wnioskodawcę działalność polegająca na nabywaniu i odsprzedaży w punkcie stacjonarnym (w niezmienionej postaci) glikolu propylenowego, czystej gliceryny i aromatów spożywczych oraz ich mieszanin opisanych we wniosku będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?
Czy planowana przez Wnioskodawcę działalność polegająca na nabywaniu i odsprzedaży przez internet (w niezmienionej postaci) glikolu propylenowego, czystej gliceryny i aromatów spożywczych oraz ich mieszanin opisanych we wniosku będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?
Państwa stanowisko w sprawie
Glikol propylenowy, czysta gliceryna i aromaty spożywcze oraz ich mieszaniny sprzedawane przez Wnioskodawcę nie są przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych w rozumieniu art. 2 ust.1 pkt 35 ustawy o podatku akcyzowym. W konsekwencji planowana przez Wnioskodawcę działalność polegająca na nabywaniu i odsprzedaży w punkcie stacjonarnym oraz przez Internet (w niezmienionej postaci) glikolu propylenowego, czystej gliceryny i aromatów spożywczych oraz ich mieszanin nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 143) zwanej dalej „ustawą" - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Pod poz. 46 załącznika nr 1 do ustawy bez względu na kod CN został wymieniony płyn do papierosów elektronicznych. Za papierosy elektroniczne w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy rozumie się urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki.
Natomiast za płyn do papierosów elektronicznych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy uznaje się roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę.
Mając na uwadze powyższe przepisy wskazać należy w pierwszej kolejności, że w świetle art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy za wyrób akcyzowy - płyn do papierosów elektronicznych - uznaje się wszelkie wyroby w postaci roztworu, które przeznaczone są do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Katalog roztworów stanowiących płyn do papierosów elektronicznych jest katalogiem otwartym, a o klasyfikacji danej substancji jako płynu do papierosów elektronicznych decyduje jej przeznaczenie.
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonana czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 10 ust. 1 ustawy. Każdy podmiot, który dokonuje produkcji (wytwarzania, przetwarzania, rozlewu) substancji przeznaczonych do wykorzystania w papierosach elektronicznych, bądź oferuje te substancje na sprzedaż jako płyn do papierosów elektronicznych lub jako półprodukt służący do dalszej produkcji takiego płynu - przeznacza te wyroby do wykorzystania jako płyn do papierosów elektronicznych i przesądza tym samym o konieczności traktowania tych substancji jako wyrób akcyzowy o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy.
A contrario, posiadanie oraz sprzedaż wyrobów które nie są przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych nie będzie rodzić obowiązku podatkowego w akcyzie w zakresie dotyczącym płynu do papierosów.
Wnioskodawca będzie nabywać te wyroby od podmiotów, którzy wyprodukowali i sprzedali te wyroby jako wyroby nieakcyzowe, tj. wyprodukowali i sprzedali te wyroby z przeznaczeniem do celów innych niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych.
Wnioskodawca dokonując opisanych we wniosku czynność nabycia oraz sprzedaży przedmiotowych substancji, nie będzie dokonywał tych czynności z przeznaczeniem tych substancji do wykorzystania w papierosach elektronicznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytań oznaczonych nr 2 i 3 jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy podkreślić, że poniższe rozstrzygnięcie dotyczy ściśle zakresu objętego pytaniami oznaczonymi przez Państwa nr 2 i 3 we wniosku. Natomiast w zakresie pytania nr 1 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Płyn do papierosów elektronicznych, bez względu na kod CN, został wymieniony w poz. 46 załącznika nr 1 do ustawy. Jednocześnie, wyrób ten nie został wskazany w załączniku nr 2 do ustawy.
W rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy:
Za papierosy elektroniczne rozumie się urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki.
Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy:
Za płyn do papierosów elektronicznych uznaje się roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca
importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane
do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład
podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego
niebędącego importerem tych wyrobów.
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich
użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających
do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli
ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w
należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak wynika z art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
Jak wynika z art. 99b ustawy:
1. Produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew.
2. Za produkcję płynu do papierosów elektronicznych nie uznaje się wytwarzania tego płynu przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwie domowym
na własne potrzeby.
3. Podstawą opodatkowania płynu do papierosów elektronicznych jest jego ilość wyrażona w mililitrach.
4. Stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynosi 0,55 zł za każdy mililitr.
5. W przypadku produkcji, o której mowa w art. 99b ust. 1, niezgodnej z art. 47 ustawy, stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynosi dwukrotność stawki, o
której mowa w ust. 4.
6. W przypadku nabycia lub posiadania płynu do papierosów elektronicznych znajdującego się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tego płynu nie została
zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został
zapłacony, stosuje się stawkę w wysokości określonej w ust. 5.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w sklepie stacjonarnym oraz sprzedaż internetową (online), polegającą na sprzedaży liquidów (płynów do e-papierosów), aromatów i produktów tytoniowych. Przy czym, w ramach sprzedaży online Wnioskodawca nie będzie sprzedawał produktów do e-papierosów. Spółka planuje rozszerzyć ww. działalność i nabywać oraz sprzedawać produkty zawierające w swym składzie glikol propylenowy, glicerynę farmaceutyczną, a także koncentraty aromatów spożywczych oraz ich mieszaniny. Ww. produkty będą sprzedawane jako m.in. mieszanka aromatów do aromatyzowania tytoniu oraz do aromatyzowania wkładek do papierosów, gliceryna aromatyzowana przeznaczona do kominków zapachowych, do aromatyzowania płynów do dezynfekcji oraz do aromatyzowania tytoniu, olejek aromatyczny do dyfuzorów, nawilżaczy i odświeżaczy powietrza. Sprzedawane produkty nie zawierają tytoniu. Wszystkie ww. wyroby będą nabywane w postaci gotowej do sprzedaży detalicznej i bez żadnej ingerencji ze strony Wnioskodawcy odsprzedawane. Producenci tych wyrobów nadali im przeznaczenie inne niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Wnioskodawca będzie odsprzedawał ww. glikol propylenowy, glicerynę farmaceutyczną, koncentraty aromatów spożywczych oraz ich mieszaniny z przeznaczeniem innym niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Innymi słowy – jak stwierdza Spółka w stanie faktycznym – planowana działalność będzie polegać na nabywaniu i odsprzedawaniu (w niezmienionej postaci) glikolu propylenowego, czystej gliceryny, aromatów spożywczych i ich mieszanin z przeznaczeniem innym niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych.
Na tle powyższego, przedstawili Państwo m.in. wątpliwości, czy planowana działalność polegająca na nabywaniu i sprzedaży w punkcie stacjonarnym oraz przez internet glikolu propylenowego, czystej gliceryny i aromatów spożywczych oraz ich mieszanin będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy w pierwszej kolejności wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy za płyn do papierosów elektronicznych uznaje się roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę. Tym samym, za wyrób akcyzowy – płyn do papierosów elektronicznych – uznaje się wszelkie wyroby, które przeznaczone są do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Katalog wyrobów stanowiących płyn do papierosów elektronicznych jest katalogiem otwartym, a o klasyfikacji danej substancji jako płynu do papierosów elektronicznych decyduje jej przeznaczenie.
Płynem do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy są więc m.in. liquidy, aromaty, mieszaniny, koncentraty, a także bazy do roztworów przeznaczonych do wykorzystania w papierosach elektronicznych, w tym baza zawierająca glikol lub zawierająca glicerynę. Nie wyklucza to uznania za płyn do papierosów elektronicznych innych niż zawierające glikol lub glicerynę roztworów, a także - samego glikolu lub gliceryny niezmieszanych z innymi substancjami, pod warunkiem, że są one przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Jak wyżej wskazano, decydującym kryterium do uznania danego wyrobu za płyn do papierosów elektronicznych na gruncie ustawy jest jego przeznaczenie. Rozumienie to potwierdza również fakt, że ustawodawca traktuje każdy płyn do papierosów elektronicznych jako wyrób akcyzowy, wskazując go w załączniku nr 1 do ustawy w poz. 46, bez względu na jego kod CN.
Kryterium do uznania aromatu, glikolu, gliceryny czy ich mieszanin za płyn do e-papierosów jest zatem to, do czego wyrób ten jest faktycznie przeznaczony. W ten sposób ustawodawca rozgraniczył na gruncie akcyzy roztwory mające podobny (lub nawet ten sam) skład surowcowy, ale różne przeznaczenie, tj. roztwory służące wyłącznie do celów innych niż użycie w e-papierosach (np. stosowane w branży kosmetycznej, jako surowce chemiczne itp.) oraz roztwory służące do wykorzystania w e-papierosach, niezależnie od tego czy będą bezpośrednio zastosowane w e-papierosach czy dopiero w połączeniu z innymi składnikami.
Uwidoczniona jest tutaj racjonalność ustawodawcy, który objął opodatkowaniem również inne wyroby (w tym półprodukty), m.in. roztwory beznikotynowe, bazy z glikolem lub gliceryną i inne mieszaniny przeznaczone do wytwarzania płynu do papierosów elektronicznych – jeśli są to substancje służące do wykorzystania w papierosach elektronicznych, analogicznie w ten sam sposób co tytoń do palenia i jego substytuty.
Roztwory, zarówno z nikotyną jak i beznikotynowe, bazy do roztworów zawierające glikol lub glicerynę oraz inne mieszaniny, należy traktować jako wyrób przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych na etapie ich bezpośredniego przeznaczenia do tego celu, tj. wówczas gdy znajdują się one u podmiotu, który wykorzystuje je jako płyn do papierosów elektronicznych lub który używa ich jako półprodukt (bazę) do produkcji tego płynu; jak również gdy są sprzedawane podmiotowi wykorzystującemu je jako płyn do papierosów elektronicznych lub jako półprodukt (bazę) do produkcji tego płynu.
Podkreślenia przy tym wymaga, że nawet jeśli na wcześniejszym etapie wyroby zostały wytworzone/nabyte jako wyroby nieakcyzowe, to w sytuacji przeznaczenia ich do wykorzystania w papierosach elektronicznych staną się one wyrobami akcyzowymi wymienionymi w pozycji 46 załącznika nr 1 do ustawy, tj. będą stanowiły płyn do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy.
Powyższe oznacza równocześnie, że nie są wyrobami akcyzowymi wyroby (w tym glikol, gliceryna, koncentraty, aromaty) w sytuacji, gdy nie są same w sobie przeznaczone do ich wykorzystania w papierosach elektronicznych.
W opisie stanu faktycznego we wniosku wskazali Państwo wprost, że glikol propylenowy, czysta gliceryna i aromaty spożywcze oraz ich mieszaniny, które Państwo nabywają, będą kupowane od producentów, którzy nadali im przeznaczenie inne niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Następnie, wyroby te będą odsprzedawane przez Państwa z przeznaczeniem innym niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych, m.in. jako mieszanka aromatów do tytoniu i wkładek do papierosów, gliceryna do kominków zapachowych i do aromatyzowania płynów do dezynfekcji oraz tytoniu, olejek aromatyczny do dyfuzorów, nawilżaczy i odświeżaczy powietrza. Tym samym, zgodnie treścią wniosku, przedmiotowe wyroby nie będą „przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych” w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy o podatku akcyzowym – a zatem nie stanowią one wyrobów akcyzowych w rozumieniu ustawy.
W konsekwencji należy wskazać, planowana przez Państwa działalność, polegająca na nabywaniu i odsprzedawaniu (w niezmienionej postaci) w sklepie stacjonarnym, jak również przez internet ww. glikolu propylenowego, czystej gliceryny, aromatów spożywczych i ich mieszanin z przeznaczeniem innym niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych – nie będzie podlegała opodatkowaniu akcyzą w zakresie dotyczącym płynu do e-papierosów. Stanowisko w zakresie pytań oznaczonych nr 2 i 3 należało zatem uznać za prawidłowe.
Organ pragnie jednocześnie nadmienić, że każdy podmiot dokonujący nabycia, produkcji, jak i oferujący wyżej wymienione wyroby na sprzedaż jako płyn do papierosów elektronicznych lub jako bazę do tego płynu – przeznacza te wyroby do wykorzystania jako płyn do papierosów elektronicznych, przesądzając tym samym o konieczności traktowania tej substancji jako wyrobu akcyzowego. Jednocześnie, przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie stanowią, w jakiej formie podmiot winien informować o przeznaczeniu danego wyrobu. Wymaga jednak zaznaczenia, że to w gestii podmiotu dokonującego sprzedaży wyrobów zawierających m.in. glikol i glicerynę, aromatów, koncentratów i ich mieszanin leży właściwe wykazanie (uprawdopodobnienie) tego przeznaczenia. W szczególności ma to znaczenie w przypadku wyrobów, które mogą zostać wykorzystane w e-papierosach w tym znaczeniu, że są to wyroby których charakter, skład i właściwości wskazują na takie właśnie przeznaczenie.
Zauważyć przy tym należy, że w trybie wydawania interpretacji indywidualnej przedstawiony opis stanu faktycznego stanowi podstawę do wydania rozstrzygnięcia. Samo natomiast stwierdzenie, czy w konkretnym przypadku, dane wyroby oferowane przez Wnioskodawcę na sprzedaż z uwagi na swój charakter, skład i właściwości s, czy też nie są przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych – a tym samym, czy spełniają kryterium wyrobów akcyzowych – może być dokonywane wyłącznie w ramach postępowania prowadzonego przez właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe. Organ wydający interpretację indywidualną nie dokonuje natomiast takiej oceny. To w trakcie kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego właściwy organ może badać okoliczności sprawy i przesądzić, czy nabywane i sprzedawane przez Wnioskodawcę wyroby w konkretnym przypadku spełniają warunki uznania ich za wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy. Tym samym wyroby takie jak np. glikol, gliceryna, aromaty czy mieszaniny do aromatyzowania tytoniu, wkładek do papierosów, do kominków zapachowych itp. z uwagi m.in. na swój skład chemiczny i właściwości mogą zostać uznane za płyn do papierosów elektronicznych. Jednak ocena ta może zostać dokonana wyłącznie w związku z kontrolą stanu rzeczywistego, a nie w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej.
Oceniając zatem stanowisko Wnioskodawcy, ściśle w odpowiedzi na pytania oznaczone nr 2 i 3 we wniosku, w zakresie wyrobów przeznaczonych przez Spółkę wyłącznie do celów innych niż do ich wykorzystania w papierosach elektronicznych – stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe. Przy czym, raz jeszcze Organ zaznacza, że ocena, czy w konkretnych okolicznościach wyroby oferowane przez Wnioskodawcę na sprzedaż w sklepach stacjonarnych oraz w sprzedaży internetowej są czy też nie są przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych (i tym samym, czy spełniają kryterium wyrobów akcyzowych), dokonywana może być wyłącznie w ramach postępowania prowadzonego przez właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie odnośnie przedstawionych we wniosku pytań Spółki nr 2 i 3, w odniesieniu do wyrobów przeznaczonych przez Spółkę wyłącznie do celów innych niż do wykorzystania w papierosie elektronicznym, w zakresie dotyczącym opodatkowania akcyzą płynów do e-papierosów. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za prawidłowe. Inne kwestie, nieobjęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Raz jeszcze wskazać również należy, że w zakresie pytania nr 1 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zaznaczenia także wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
