Brak opodatkowania suplementów diety oznaczonych kodem CN 2106 zawierających alkohol etylowy. - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.131.2023.1.AM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.131.2023.1.AM

Temat interpretacji

Brak opodatkowania suplementów diety oznaczonych kodem CN 2106 zawierających alkohol etylowy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczącego braku opodatkowania akcyzą produkcji suplementów diety na bazie alkoholu i braku obowiązków akcyzowych z tym związanych, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z (…) r. dotyczący braku opodatkowania produkcji suplementów diety na bazie alkoholu i braku obowiązków akcyzowych z tym związanych, wpłynął (…) r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca Spółka X sp. z o.o. jest wytwórcą i dystrybutorem produktów leczniczych, wyrobów medycznych, suplementów diety i środków specjalnego przeznaczenie medycznego. Spółka obecnie wytwarza i wprowadza do obrotu suplement diety „(…)”.

Suplement ten jest mieszaniną wyciągów ziołowych. X sp. z o.o. zamierza zmienić recepturę tego suplementu i uzupełnić go o alkohol etylowy w celu poprawienia jego trwałości i działania.

Wnioskodawca zamierza wytwarzać wyżej wymieniony produkt – suplement diety zawierający zioła z dodatkiem alkoholu etylowego w ilości od 30% do 40% (v/v).

Wnioskodawca nabędzie stosował w produkcji alkohol z już zapłaconą akcyzą.

Wytwarzanie będzie polegało na zmieszaniu wyciągów ziołowych z alkoholem etylowym. Suplement diety będzie pakowany do opakowań o pojemności od 100 do 1000 ml.

Na opakowaniach będzie uwidoczniony skład i przeznaczenie suplementu diety. Suplement diety będzie klasyfikowany do pozycji CN 2106.

Wnioskodawca nie prowadzi składu podatkowego, ani nie jest zarejestrowanym podatnikiem akcyzy.

Pytanie

1.Czy w opisanych powyżej okolicznościach, wytwarzanie suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 zawierającego alkohol etylowy w ilości od 30% do 40% (v/v), od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w należnej wysokości musi być realizowane w składzie podatkowym?

2.Czy w opisanych powyżej okolicznościach, w związku z wytwarzaniem suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 zawierającego alkohol etylowy w ilości od 30% do 40% (v/v), od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w należnej wysokości, Wnioskodawca będzie obowiązany do rozliczenia (dopłaty) podatku akcyzowego?

3.Czy w opisanych powyżej okolicznościach, suplement diety klasyfikowany do pozycji CN 2106 zawierający alkohol etylowy w ilości od 30% do 40% (v/v), od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w należnej wysokości, powinien być oznaczony znakami akcyzy (banderolami)?

4.Czy w opisanych powyżej okolicznościach, w związku z wytwarzaniem suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 zawierający alkohol etylowy w ilości od 30% do 40% (v/v), od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w należnej wysokości, Wnioskodawca będzie obowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku akcyzowego?

5.Czy w opisanych powyżej okolicznościach, w związku z wytwarzaniem suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 zawierający alkohol etylowy w ilości od 30% do 40% (v/v), od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w należnej wysokości, Wnioskodawca będzie obowiązany do składania jakichkolwiek deklaracji podatkowych bądź prowadzenia jakiejkolwiek ewidencji akcyzowej?

Państwa stanowisko w sprawie

1.W opisanych powyżej okolicznościach, wytwarzanie suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 zawierający alkohol etylowy w ilości od 30% do 40% (v/v), od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w należnej wysokości nie musi być realizowane w składzie podatkowym.

2.W opisanych powyżej okolicznościach, w związku z wytwarzaniem suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 zawierający alkohol etylowy w ilości od 30% do 40% (v/v), od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w należnej wysokości, Wnioskodawca nie będzie obowiązany do rozliczenia (dopłaty) podatku akcyzowego.

3.W opisanych powyżej okolicznościach, suplement diety klasyfikowany do pozycji CN 2106 zawierający alkohol etylowy w ilości od 30% do 40% (v/v), od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w należnej wysokości, nie musi być oznaczony znakami akcyzy (banderolami).

4.W opisanych powyżej okolicznościach, w związku z wytwarzaniem suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 zawierający alkohol etylowy w ilości od 30% do 40% (v/v), od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w należnej wysokości, Wnioskodawca nie będzie obowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku akcyzowego.

5.W opisanych powyżej okolicznościach, w związku z wytwarzaniem suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 zawierający alkohol etylowy w ilości od 30% do 40% (v/v), od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w należnej wysokości, Wnioskodawca nie będzie obowiązany do składania jakichkolwiek deklaracji podatkowych ani do prowadzenia jakiejkolwiek ewidencji akcyzowej

UZASADNIENIE

W niniejszej sprawie istotne są dwie okoliczności: (i) wykorzystywany przez Wnioskodawcę alkohol etylowy będzie wyrobem akcyzowym z zapłaconą akcyzą oraz (ii) wytwarzany przez Wnioskodawcę suplement diety nie będzie napojem alkoholowym, ale suplementem diety klasyfikowanym do pozycji CN 2106.

Powyższe okoliczności determinują następującą wykładnię obowiązujących regulacji akcyzowych. Zgodnie z przepisem art. 93 ust. 2 z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. z dnia 13 stycznia 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 143)) (dalej uopa) produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Zgodnie z przepisem art. art. 47 ust. 1 pkt 1 uopa: „Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji: 1) wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie”.

Przepis art. 93 ust. 3 uopa stanowi, że podstawą opodatkowania alkoholu etylowego jest liczba hektolitrów alkoholu etylowego 100% vol. w temperaturze 20°C zawartego w gotowym wyrobie.

Wnioskodawca będzie mieszał alkohol etylowy z innymi składnikami suplementu diety. W procesie produkcyjnym nie dojdzie do zwiększenia ilości „czystego” alkoholu etylowego (100% w 20°C), a w związku z tym akcyza należna od gotowego wyrobu będzie taka sama jak akcyza należna od wykorzystanego do produkcji alkoholu etylowego. Tym samym w ocenie Wnioskodawcy produkcja wskazanego powyżej suplementu diety nie musi być prowadzona w składzie podatkowym - wynika to jednoznacznie z treści art. 47 ust. 1 pkt 1 uopa. Te same argumenty przemawiają za tym, że nie występuje po stronie Wnioskodawcy obowiązek zapłaty akcyzy.

Zgodnie z przepisem art. 114 uopa obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy. Załącznik 3 do ustawy nie wymienia suplementów diety klasyfikowanych do pozycji CN 2106 - mimo, iż zawierają one alkohol etylowy.

Dlatego też nie występuje po stronie Wnioskodawcy obowiązek oznaczania znakami akcyzy wytwarzanych przez niego suplementów diety zawierających alkohol etylowy.

Zgodnie z przepisem art. 16 ust. 1 uopa:

„Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:

1) podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

a) wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,

b) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

c) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

d) dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu”.

Wytwarzanie przez Wnioskodawcę suplementu diety wskazanego powyżej, chociaż jest działalnością gospodarczą, nie stanowi żadnej z czynności określonych w art. 16 ust. 1 uopa nie będzie to:

- czynność podlegająca opodatkowaniu akcyzą;

- czynność z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;

- czynność z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;

- czynność polegająca na nabyciu wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym – nabywany alkohol etylowy nie będzie skażony, gdyż będzie przeznaczony do spożycia przez ludzi.

Mając na względzie powyższe należy wskazać, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rejestracji na potrzeby akcyzy.

Zgodnie z przepisem art. 21 uopa podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Wnioskodawca nie będzie podatnikiem akcyzy, jako że nabywać będzie i stosować alkohol etylowy z zapłaconą akcyzą, a zatem nie obejmuje go obowiązek składania deklaracji akcyzowych.

Jeśli chodzi o obowiązek ewidencyjny, to został on uregulowany w przepisach art. 138a-138o uopa. Żaden z tych przepisów nie przewiduje obowiązku prowadzenia ewidencji przez osobę prowadzącą produkcję z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą. W rezultacie Wnioskodawca także nie jest objęty obowiązkiem prowadzenia żadnej ewidencji wynikającej z przepisów akcyzowych.

Dlatego też, stanowisko Wnioskodawcy zawarte w niniejszym wniosku należy uznać za prawidłowe i uzasadnione.

Ponadto prawidłowość tego stanowiska potwierdza na przykład interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 maja 2020 r. znak 0111-KDIB3-3.4013.71.2020.1.JS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”, „ustawą o podatku akcyzowym”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy:

Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

W poz. 17 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wskazano: „Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone”, oznaczone kodem CN 2207. Natomiast w poz. 18 tego załącznika wymieniono: „Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe”, oznaczone kodem CN 2208.

Z kolei w poz. 43 tego załącznika wskazany został „Alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości”, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy.

Stosownie do art. 92 ustawy:

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W myśl art. 93 ustawy:

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1) wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2) wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3) napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Jak stanowi art. 93 ust. 2 ustawy:

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:

1) podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

a) wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,

b) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

c) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

d) dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu;

2) podmiot zużywający nieprowadzący działalności gospodarczej, niebędący osobą fizyczną, zamierzający zużywać wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 - przed dniem pierwszego nabycia tych wyrobów;

3) podmiot, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, do którego są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a - przed dniem wykonania pierwszej czynności w ramach niszczenia wyrobów akcyzowych;

4) podmiot, który zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako:

a) pośredniczący podmiot węglowy,

b) pośredniczący podmiot gazowy

- przed dniem rozpoczęcia tej działalności;

5) podmiot, który został wyznaczony jako podmiot reprezentujący, o którym mowa w:

a) art. 13 ust. 5 - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego przez odpowiednio nabywcę końcowego lub finalnego nabywcę gazowego,

b) art. 13 ust. 5a - przed dniem rozpoczęcia działalności jako podmiot reprezentujący;

6) wysyłający podmiot zagraniczny, jeżeli nie wyznaczył przedstawiciela podatkowego - przed dniem dokonania pierwszej wysyłki wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 i 2 ustawy:

1. Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego,

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

2. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

W myśl art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

1) wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy:

Znaki akcyzy to znaki określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:

a) podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,

b) legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.

Jak stanowi art. 114 ustawy:

Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Zgodnie z art. 138a ust. 1 ustawy:

Podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych.

Z kolei stosownie do art. 138d ust. 1 ustawy:

Do prowadzenia dokumentacji kontroli nad produkcją alkoholu etylowego, obrotem nim i jego zużyciem obowiązani są:

1) podmiot prowadzący skład podatkowy;

2) podmiot produkujący alkohol etylowy poza składem podatkowym na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 4-5;

3) podmiot zużywający.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą obowiązku wytwarzania przedmiotowego suplementu diety o kodzie CN 2106 zawierającego alkohol etylowy w ilości od 30% do 40% (v/v) od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w składzie podatkowym.

Zauważyć należy, że zgodnie z opisem sprawy w celu wytwarzania suplementów diety oznaczonych kodem CN 2106 nabywają Państwo alkohol etylowy z zapłaconym podatkiem akcyzowym.

Wymaga jednocześnie podkreślenia, że zgodnie z definicją zawartą w art. 93 ust. 1 ustawy za alkohol etylowy uznaje się m.in. w każdym przypadku czysty alkohol etylowy i wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, klasyfikowane do pozycji CN 2208 i 2207, a ponadto alkohol etylowy zawarty (w ilości powyżej 1,2% objętości) w innych wyrobach, objętych innymi pozycjami CN niż wskazane powyżej (np. w lekach, suplementach itp.). Przy czym, w tym drugim przypadku definicja alkoholu etylowego obejmuje wyłącznie alkohol etylowy zawarty w innych wyrobach. Za alkohol etylowy nie można natomiast uznać tych produktów (wyrobów gotowych), w których alkohol ten stanowi jedynie składnik i które są klasyfikowane do pozycji CN 2106.

W omawianym przypadku, wyrobem akcyzowym jest zatem wyłącznie alkohol etylowy zawarty w produkowanym przez Wnioskodawcę suplemencie diety, który to alkohol Spółka nabywa z zapłaconą akcyzą. Natomiast same suplementy klasyfikowane do wskazanego przez Państwa kodu CN 2106, nie są wyrobem akcyzowym - gdyż nie zostały ujęte w katalogu wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że prowadzona przez Państwa działalność z wykorzystaniem alkoholu etylowego z zapłaconą akcyzą nie prowadzi do powstania (wyprodukowania) innego wyrobu akcyzowego. Suplementy diety oznaczone kodem CN 2106 nie stanowią bowiem wyrobu akcyzowego. W konsekwencji, produkcja tych suplementów o kodzie CN 2106 zawierającego alkohol etylowy w ilości od 30% do 40% (v/v) od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy, nie mieści się w dyspozycji przepisu art. 93 ust. 2 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 pkt 1, tj. nie stanowi produkcji wyrobów akcyzowych (alkoholu etylowego).

Kategorie wyrobów, których produkcja winna odbywać się w składzie podatkowym zostały określone w art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Ze wspomnianego przepisu wynika m.in. że w składzie podatkowym winna odbywać się wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z uwzględnieniem wyjątków przewidzianych w tym przepisie.

Stosownie zatem do wyżej poczynionych uwag - z uwagi na fakt, że wyroby o kodzie CN 2106 nie są wyrobem akcyzowym i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym - ich produkcja nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1 dotyczące braku obowiązku produkcji suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 zawierającego alkohol etylowy w ilości od 30% do 40% (v/v), od którego akcyza została zapłacona w należnej wysokości, w składzie podatkowym - należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do dalszych wątpliwości Spółki, należy raz jeszcze wskazać, że wytwarzany przez Państwa suplement diety klasyfikowany do kodu CN 2106 nie stanowi wyrobu akcyzowego. Zatem w związku z produkcją tych suplementów nie powstanie po Państwa stronie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym.

Ponadto, jak sami Państwo wskazali, alkohol etylowy używany do produkcji ww. wyrobów nieakcyzowych nabywany będzie z już zapłaconą akcyza. Oznacza to, że nie będą Państwo również podatnikiem akcyzy w stosunku do alkoholu etylowego zawartego w suplementach oznaczonych kodem CN 2106.

Ze względu na okoliczność, że dokonywane przez Spółkę czynności nie będą stanowiły przedmiotu opodatkowania podatkiem akcyzowym, na Spółce nie będzie zatem ciążyć obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Jednocześnie z faktu, że w stosunku do opisanych we wniosku czynności nie są Państwo podatnikiem podatku akcyzowego wynika, że nie ciążą na Państwu obowiązki wynikające z art. 21 ustawy o podatku akcyzowym.

Jednocześnie podkreślić należy, że przepisy regulujące obowiązki prowadzenia ewidencji dla potrzeb podatku akcyzowego nie nakładają tego rodzaju obowiązków na podmioty wykorzystujące w swojej działalności alkohol etylowy z zapłaconą akcyzą, wykorzystywany do produkcji wyrobów nieakcyzowych. Z powyższych względów, na Spółce jako podmiocie, który będzie zużywał do produkcji jedynie alkohol etylowy z zapłaconą kwotą akcyzy do produkcji wyrobów nieakcyzowych, nie będzie spoczywał obowiązek prowadzenia ewidencji na potrzeby podatku akcyzowego.

W konsekwencji należy wskazać, że w sytuacji przedstawionej w przedmiotowym wniosku, tj. wytwarzania wyrobu nieakcyzowego, tj. suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 zawierającego alkohol etylowy w ilości od 30% do 40% (v/v), Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozliczenia (dopłaty) podatku akcyzowego, ani do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku akcyzowego, ani też do składania deklaracji akcyzowych oraz do prowadzenia ewidencji akcyzowych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych nr 2, 4 i 5 należało zatem uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do pytania oznaczonego nr 3 we wniosku w zakresie oznaczania przedmiotowego suplementu diety banderolami, wskazać należy, że obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy objęte są jedynie wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 3 do ustawy. Załącznik ten enumeratywnie i w sposób zupełny wskazuje wyroby akcyzowe, które podlegają oznaczaniu znakami akcyzy. Przedmiotowy załącznik oprócz wskazania listy wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy wskazuje kody CN, pod którymi są zaklasyfikowane wyroby akcyzowe objęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy.

Zaznaczyć należy, że wyroby o kodzie CN 2106 nie są wyrobami akcyzowymi i nie zostały wymienione w żadnej pozycji tego załącznika. W związku z tym, w stosunku do wyrobów o takim kodzie CN nie powstaje obowiązek oznaczania ich znakami akcyzy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 3 również należało uznać za prawidłowe.

Oceniając zatem całościowo stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie braku opodatkowania produkcji suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 zawierającego alkohol etylowy w ilości od 30% do 40% (v/v), i braku obowiązków akcyzowych z tym związanych, należało uznać je za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że Organ wydając niniejszą interpretację oparł się na kodzie Nomenklatury Scalonej przedstawionej przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie jest bowiem uprawniony do dokonywania klasyfikacji towaru do odpowiedniego kodu CN. Tym samym, dokonanie prawidłowej klasyfikacji wyrobów opisanych we wniosku do kodu CN wskazanego przez Wnioskodawcę (CN 2106) - nie jest objęte zakresem niniejszej interpretacji.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.