Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-1.4011.439.2025.2.MK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 19 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.439.2025.2.MK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 14 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie pismem z 13 sierpnia 2025 r. (wpływ 13 sierpnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca, (…), prowadzi od (…) 2024 r. jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…), zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (NIP: (…), REGON: (…)). Przedmiotem działalności są w szczególności usługi zarządzania projektami oraz projektowe świadczone na rzecz podmiotów gospodarczych, przede wszystkim firm architektonicznych. Wnioskodawca od początku prowadzenia działalności wybrał jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Aktualnie stosuje stawkę 14%, przy czym prowadzi ewidencję przychodów w sposób umożliwiający wyodrębnienie przychodów z różnych rodzajów działalności, w tym ewentualnie opodatkowanych innymi stawkami.

Obecnie Wnioskodawca świadczy usługi na podstawie umowy o współpracy z (…), będącą głównym zleceniodawcą. Zakres usług obejmuje przede wszystkim zarządzanie projektami architektonicznymi jako Project Manager, tj. kierownik projektu, w tym m.in.:

·nadzorowanie wszystkich faz projektu od rozpoczęcia do zakończenia (dotyczącego dokumentacji rysunkowej);

·aktualizowanie wymagań projektowych i definiowanie zakresu projektów;

·planowanie i harmonogramowanie prac zespołu projektowego;

·przydzielanie zadań projektantom, architektom i inżynierom oraz koordynacja ich działań;

·prowadzenie rejestru zadań i raportowanie ryzyk związanych z realizacją projektów;

·monitorowanie jakości realizowanych prac projektowych;

·reprezentowanie zespołu projektowego w kontaktach z partnerami i dostawcami technicznymi;

·prowadzenie i organizacja spotkań koordynacyjnych oraz wewnętrznych;

·wsparcie zespołu w zakresie usuwania przeszkód i rozwiązywania konfliktów;

·wdrażanie i rozwój procesów organizacyjnych wspierających efektywność zespołu.

Wnioskodawca nie wykonuje bezpośrednio dokumentacji rysunkowej w ramach usług Project Managera - jego rola ma charakter koordynacyjny i organizacyjny. Zakres usług obejmuje m.in. organizację pracy zespołu projektowego, planowanie i harmonogramowanie zadań, koordynację pracy architektów i inżynierów, prowadzenie dokumentacji projektowej oraz nadzorowanie terminowości i jakości realizowanych zadań projektowych.

Wnioskodawca nie wykonuje samodzielnie dokumentacji technicznej, nie ponosi odpowiedzialności za realizację inwestycji, nie działa jako kierownik budowy ani inspektor nadzoru budowlanego. Wnioskodawca nie posiada wykształcenia technicznego, architektonicznego ani budowlanego - nie jest inżynierem budownictwa ani architektem. Jego zadania ograniczają się do organizacji i nadzoru nad przebiegiem procesu tworzenia dokumentacji rysunkowej przez zespół projektowy, bez przejmowania odpowiedzialności za sam projekt budowlany. Usługi zarządzania projektami nie mają też charakteru doradztwa w rozumieniu przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ani nie są związane z działalnością firm centralnych (head offices) lub holdingów. Nie mają też charakteru wykonawstwa budowlanego ani nadzoru budowlanego sensu stricto. Są to usługi ukierunkowane na organizację i zarządzanie procesem projektowym w branży architektoniczno- budowlanej.

Wnioskodawca wykonuje usługi samodzielnie, we własnym imieniu i na własny rachunek, z zachowaniem ryzyka gospodarczego i odpowiedzialności wobec osób trzecich. Umowa o współpracy nie przewiduje podporządkowania Wnioskodawcy kierownictwu Zleceniodawcy, a miejsce świadczenia usług jest wybierane przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym, na potrzeby klasyfikacji statystycznej, Wnioskodawca wystąpił do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, który potwierdził, że wskazany zakres usług zarządzania projektami (zgodnie z opisem zawartym we wniosku) mieści się w grupowaniu PKWiU 71.12.20.0 „Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej”. Natomiast zdaniem Wnioskodawcy, opisane usługi nie mieszczą się w zakresie tego grupowania, ponieważ nie obejmują przejęcia odpowiedzialności za realizację projektu budowlanego, nie są świadczone przez architektów ani inżynierów oraz nie obejmują czynności stricte budowlanych lub inwestycyjnych.

W ocenie Wnioskodawcy adekwatnym klasyfikowaniem może być jedno z poniższych: PKWiU 74.90.19.0 - „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane” - obejmujące usługi świadczone przez pozostałych konsultantów naukowych i technicznych, gdzie indziej niesklasyfikowane, w tym m.in. koordynację procesów technicznych, PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” - obejmujące usługi zarządzania różnego rodzaju projektami, które nie obejmują nadzoru nad budową ani odpowiedzialności inwestorskiej.

W piśmie z 13 sierpnia 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje:

1.W opinii Wnioskodawcy wykonuje on działalność sklasyfikowaną w PKWiU 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

2.Wnioskodawca złożył w terminie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843).

3.W odniesieniu do Wnioskodawcy, w okresie, którego dotyczy wniosek, zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.

4.W odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia wymienionych w opisie stanu faktycznego usług zarządzania projektami mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym (dalej: ustawa o ryczałcie), ustawodawca przewiduje różne stawki ryczałtu w zależności od rodzaju wykonywanych usług. Wśród możliwych stawek wymienia się m.in. 17%, 15%, 14%, 12%, 10%, 8,5%, 5,5% i 3%. Zastosowanie stawki innej niż 8,5% — która dotyczy działalności usługowej niewymienionej wprost w przepisach szczególnych — wymaga wyraźnego wskazania danej kategorii usług w odpowiednim przepisie ustawy.

W ocenie Wnioskodawcy, jego działalność nie mieści się w żadnej z grup objętych wyższą, szczególną stawką ryczałtu. W szczególności: - nie świadczy on usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m), - nie wykonuje wolnego zawodu (art. 12 ust. 1 pkt 1), - nie prowadzi działalności objętej stawką 15% (m.in. doradztwo, księgowość, prawo), - nie świadczy usług budowlanych, projektowych ani inżynieryjnych (14%), - nie prowadzi również działalności handlowej, gastronomicznej, wynajmu prywatnego ani produkcji.

W konsekwencji, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, uzyskiwane przychody należy zakwalifikować jako pochodzące z działalności usługowej „niewymienionej w innych przepisach tego ustępu” i opodatkować stawką 8,5%.

Prawidłowe ustalenie stawki ryczałtu wymaga przyporządkowania danej usługi do odpowiedniego symbolu PKWiU. Wnioskodawca, w ramach dochowania należytej staranności, wystąpił do Głównego Urzędu Statystycznego z wnioskiem o nadanie klasyfikacji. GUS wskazał grupowanie 71.12.20.0. Należy jednak podkreślić, że zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego — m.in. wyrokiem z 27 czerwca 2019 r. (sygn. I FSK 1095/17) — opinia klasyfikacyjna wydana przez GUS ma charakter wyłącznie pomocniczy i dowodowy. Nie jest ona wiążąca ani dla organów podatkowych, ani dla sądów administracyjnych. Nie stanowi źródła prawa, nie tworzy obowiązków podatkowych, a jej treść podlega ocenie organu podatkowego jak każdy inny dowód w sprawie. Może ona zatem zostać uznana za nieadekwatną, jeżeli nie odzwierciedla rzeczywistego charakteru świadczonych usług. Naczelny Sąd Administracyjny wprost podkreślił, że organy interpretacyjne powinny samodzielnie ocenić, jaka klasyfikacja statystyczna najlepiej odpowiada przedstawionemu stanowi faktycznemu. Co więcej, w wyroku z 26 stycznia 2024 r. (sygn. II FSK 487/23), NSA jednoznacznie stwierdził, że organ podatkowy nie jest uprawniony do żądania od wnioskodawcy wskazania symbolu PKWiU we wniosku o interpretację indywidualną. Jak zaznaczył Sąd, istotą interpretacji jest ocena przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego w świetle przepisów prawa podatkowego, a nie uzupełnianie go o elementy klasyfikacyjne. Wskazanie symbolu PKWiU może mieć jedynie charakter pomocniczy, natomiast nie stanowi obowiązkowego składnika wniosku. Żądanie jego podania przez organ stanowiłoby niedopuszczalną ingerencję w uprawnienia wnioskodawcy i naruszenie art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej. Z uwagi na powyższe, klasyfikacja PKWiU, podobnie jak opinia GUS, nie przesądza o sposobie opodatkowania. Ostateczna kwalifikacja usługi należy do organu, który powinien kierować się rzeczywistym zakresem świadczonych czynności.

Wnioskodawca świadczy usługi zarządzania projektami, które polegają na koordynowaniu pracy zespołu projektowego, planowaniu zadań, harmonogramowaniu prac, organizowaniu spotkań, monitorowaniu postępów oraz zarządzaniu ryzykiem. Czynności te są wykonywane we własnym imieniu, na własny rachunek, z zachowaniem ryzyka gospodarczego. W żadnym zakresie nie obejmują one opracowywania dokumentacji projektowej, wykonywania robót budowlanych, kierowania budową, uzyskiwania pozwoleń na budowę ani czynności zastrzeżonych dla osób z uprawnieniami budowlanymi.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, usługi te nie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 71.12.20.0 „Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej”. W szczególności nie obejmują one przejęcia odpowiedzialności inwestorskiej ani realizacyjnej. Zdecydowanie bliższe rzeczywistemu charakterowi usług są: - PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, - PKWiU 74.90.19.0 - „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”. W obu przypadkach, zgodnie z przepisami ustawy o ryczałcie, usługi te nie są wymienione w katalogu usług objętych stawkami szczególnymi i jako działalność usługowa podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%.

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, uzyskiwane przez niego przychody z tytułu opisanej działalności powinny być opodatkowane ryczałtem według stawki 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z treścią art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, art. 5b ust. 1 tej ustawy stanowi, że:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e)  uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head office) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head office)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z treści wniosku wynika, że od (…) 2024 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…), zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Przedmiotem Pana działalności są w szczególności usługi zarządzania projektami oraz projektowe świadczone na rzecz podmiotów gospodarczych, przede wszystkim firm architektonicznych. Od początku prowadzenia działalności wybrał Pan jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający wyodrębnienie przychodów z różnych rodzajów działalności, w tym ewentualnie opodatkowanych innymi stawkami.

Obecnie świadczy Pan usługi na podstawie umowy o współpracy z (…), będącą głównym zleceniodawcą. Zakres usług obejmuje przede wszystkim zarządzanie projektami architektonicznymi jako Project Manager, tj. kierownik projektu, w tym m.in.:

·nadzorowanie wszystkich faz projektu od rozpoczęcia do zakończenia (dotyczącego dokumentacji rysunkowej);

·aktualizowanie wymagań projektowych i definiowanie zakresu projektów;

·planowanie i harmonogramowanie prac zespołu projektowego;

·przydzielanie zadań projektantom, architektom i inżynierom oraz koordynacja ich działań;

·prowadzenie rejestru zadań i raportowanie ryzyk związanych z realizacją projektów;

·monitorowanie jakości realizowanych prac projektowych;

·reprezentowanie zespołu projektowego w kontaktach z partnerami i dostawcami technicznymi;

·prowadzenie i organizacja spotkań koordynacyjnych oraz wewnętrznych;

·wsparcie zespołu w zakresie usuwania przeszkód i rozwiązywania konfliktów;

·wdrażanie i rozwój procesów organizacyjnych wspierających efektywność zespołu.

Nie wykonuje Pan bezpośrednio dokumentacji rysunkowej w ramach usług Project Managera - Pana rola ma charakter koordynacyjny i organizacyjny. Zakres Pana usług obejmuje m.in. organizację pracy zespołu projektowego, planowanie i harmonogramowanie zadań, koordynację pracy architektów i inżynierów, prowadzenie dokumentacji projektowej oraz nadzorowanie terminowości i jakości realizowanych zadań projektowych.

Nie wykonuje Pan samodzielnie dokumentacji technicznej, nie ponosi odpowiedzialności za realizację inwestycji, nie działa Pan jako kierownik budowy ani inspektor nadzoru budowlanego. Nie posiada Pan wykształcenia technicznego, architektonicznego ani budowlanego - nie jest Pan inżynierem budownictwa ani architektem. Pana zadania ograniczają się do organizacji i nadzoru nad przebiegiem procesu tworzenia dokumentacji rysunkowej przez zespół projektowy, bez przejmowania odpowiedzialności za sam projekt budowlany. Usługi zarządzania projektami nie mają też charakteru doradztwa w rozumieniu przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ani nie są związane z działalnością firm centralnych (head offices) lub holdingów. Nie mają też charakteru wykonawstwa budowlanego ani nadzoru budowlanego sensu stricto. Są to usługi ukierunkowane na organizację i zarządzanie procesem projektowym w branży architektoniczno- budowlanej.

Wykonuje Pan usługi samodzielnie, we własnym imieniu i na własny rachunek, z zachowaniem ryzyka gospodarczego i odpowiedzialności wobec osób trzecich. Umowa o współpracy nie przewiduje Pana podporządkowania kierownictwu Zleceniodawcy, a miejsce świadczenia usług jest wybierane przez Pana.

W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego wskazał Pan, że w Pana opinii wykonuje działalność sklasyfikowaną w PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Ponadto, złożył Pan w terminie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W odniesieniu do Pana, w okresie, którego dotyczy wniosek, zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 tej ustawy.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług zarządzania projektami, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0. – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Organ nie jest bowiem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana w uzupełnieniu wniosku grupowania PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznegoi zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.