Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 12 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani pismem z 13 sierpnia 2025 r. (wpływ 13 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć działalność gospodarczą, która będzie polegać na świadczeniu usług:

·doradztwa w zakresie koordynacji działań biznesowych i projektowych w przedsiębiorstwach;

·doradztwa w zakresie koordynacji pracy zespołów projektowych pracowników m.in. działów kontrolingu, logistyki, księgowości, sprzedaży, produkcji i innych;

·sporządzania i dostarczania raportów z dokonanych ustaleń do zarządów przedsiębiorstw;

·doradztwa w zakresie weryfikacji, kontroli i sporządzaniu propozycji zmian budżetów finansowych i budżetów projektów, w tym planów i prognoz sprzedażowych;

·doradztwa w zakresie przygotowywania analiz kosztowych i przychodowych przedsiębiorstw;

·doradztwa w zakresie oceny od strony finansowej (przychodowej i kosztowej) nowych projektów planowanych do wdrożenia w firmie lub obecnie prowadzonych;

·doradztwa w zakresie usprawnienia właściwego przepływu informacji i danych w poszczególnych systemach przedsiębiorstw (systemach analityczno-kontrolingowych);

·wdrażania przyjętych rozwiązań, w tym przygotowywanie instrukcji i/lub szkoleń wewnętrznych dla pracowników przedsiębiorstw.

Powyższy zakres świadczonych usług może podlegać pod ryczałt 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku zakwalifikowania ich do kodu PKWiU 74.90.20, jak wskazuje interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 lutego 2023 r. Nr 0112-KDIL2- 2.4011.963.2022.1.AG. Podobna konkluzja znajduje odzwierciedlenie w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 kwietnia 2022 r. Nr 0114-KDIP2-1.4011.179.2022.2.MR, z 19 września 2023 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS.

W piśmie z 13 sierpnia 2025 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzowała Pani opis wskazując, że rozpoczęcie działalności gospodarczej planuje od 1 stycznia 2026 r. Prowadzona działalność będzie działalnością usługową - pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi zostaną sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. W ramach działalności Wnioskodawczyni wykonywać będzie następujące czynności:

·doradzać w zakresie koordynacji działań biznesowych i projektowych w przedsiębiorstwach, analizować bieżące procesy, identyfikować obszary do poprawy działań. Efektem będzie plan działań oraz raport z rekomendacjami usprawniającymi realizację projektów;

·doradzać w zakresie koordynacji pracy zespołów projektowych pracowników m.in. wdrażać usprawnienia działów kontrolingu, logistyki, księgowości, sprzedaży, produkcji i innych. Efektem będzie zwiększenie efektywności pracy zespołów oraz raporty postępu prac projektowych;

·sporządzać raporty z dokonanych ustaleń do managerów i zarządów przedsiębiorstw. Efektem będzie uporządkowany materiał stanowiący podstawę do podejmowania decyzji biznesowych, kadrowych;

·doradzać w zakresie weryfikacji, kontroli i sporządzania propozycji zmian budżetów finansowych i budżetów projektów, w tym planów i prognoz sprzedażowych. Efektem będzie zestawienie zmian wraz z uzasadnieniem oraz zaktualizowane plany budżetowe;

·doradzać w zakresie przygotowywania analiz kosztowych i przychodowych przedsiębiorstw. Efektem będzie raport analityczny zawierający wyniki finansowe, wnioski oraz rekomendacje;

·doradzać w zakresie oceny od strony finansowej (przychodowej i kosztowej) nowych projektów planowanych do wdrożenia w firmie lub obecnie prowadzonych. Efektem będzie opracowanie analizy rentowności projektu, z uwzględnieniem przewidywanych kosztów i przychodów;

·doradzać w zakresie usprawnienia właściwego przepływu informacji i danych w poszczególnych systemach przedsiębiorstw (systemach analityczno-kontrolingowych). Efektem będzie poprawa dostępności i jakości danych w przedsiębiorstwie;

·wdrażać przyjęte rozwiązania, w tym przygotować instrukcje i/lub szkolenia wewnętrznych dla pracowników przedsiębiorstw. Efektem będzie przekazanie pracownikom wiedzy niezbędnej do realizacji nowych procedur i rozwiązań.

Charakter tych czynności jest usługowy i polega na analizie, planowaniu, organizowaniu, monitorowaniu oraz usprawnianiu działań realizowanych w różnych działach firmy. Usługi te nie polegają na prowadzeniu stałego zarządzania firmą w rozumieniu funkcji zarządu lecz na wsparciu organizacji w realizacji konkretnych zadań, procesów i projektów.

Wnioskodawczyni nie będzie uzyskiwała przychodów ze świadczenia usług: firm centralnych (head office) ani usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.); reklamowych ani usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73); fotograficznych (PKWiU 74.2); tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3); w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1).

W prowadzonej działalności nie będą miały miejsca wyłączenia opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni będzie spełniała warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy. Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu Wnioskodawczyni złoży w ustawowym terminie - tj. do dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej lub do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie pierwszy przychód.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy przychody uzyskiwane z usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane – mogą być opodatkowane w formie ryczałtu wg 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określonej w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Przychody uzyskiwane z usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane - mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zakres wykonywanych czynności w ramach działalności gospodarczej, którą Wnioskodawczyni zamierza prowadzić obejmuje zakres czynności, które mieszczą się w kategorii - Pozostałej działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, gdzie indziej niesklasyfikowanej, określonej w PKWiU 74.90.20.0 i nie są wymienione w katalogu wyłączeń zawartym w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. z:

·14 kwietnia 2022 r. Nr 0114-KDIP2-1.4011.179.2022.2.MR,

·19 września 2023 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS.

W przywołanych interpretacjach Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że w sytuacji, gdy prowadzona działalność polega na koordynacji lub zarządzaniu projektami - nawet jeśli obejmuje elementy doradcze w tym zakresie - zastosowanie znajduje stawka ryczałtu 8,5%.

Podsumowując, prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza, obejmująca wskazany powyżej zakres czynności może korzystać z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)  wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)  polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)  polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

–    prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z opisu sprawy wynika, że planuje Pani od 1 stycznia 2026 r. rozpoczęcie działalności gospodarczej w ramach której świadczone przez Panią usługi zostaną sklasyfikowane wg PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wskazała Pani też, że nie będą miały miejsca wyłączenia opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz, że będzie spełniała Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy, a oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu złoży Pani w ustawowym terminie.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, będą mogły podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnione zostaną warunki opodatkowania w tej formie i nie ulegnie zmianie stan prawny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie są wiążące w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.