
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 14 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z – brak daty sporządzenia (wpływ 16 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie zarządzania projektami.
Działalność gospodarcza została rozpoczęta 2 czerwca 2025 r.
Wnioskodawca wybrał formę opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania zostało złożone właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego przed rozpoczęciem działalności gospodarczej.
Wnioskodawca jest również zarejestrowany jako czynny płatnik podatku od towarów i usług (VAT).
Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły i nie przewiduje się, aby przekroczyły limit uprawniający do korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Głównym celem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług kompleksowego zarządzania projektami w branży IT. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nie programuje, nie tworzy kodu źródłowego, nie zajmuje się rozwijaniem, modyfikowaniem czy testowaniem oprogramowania w rozumieniu usług sklasyfikowanych w dziale 62 PKWiU (usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki). Świadczone usługi nie dotyczą projektów z branży budowlanej.
Szczegółowy zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę obejmuje:
a)przygotowywanie analiz opartych na oczekiwaniach Klienta:
-analiza danych i procesów Klienta, aby zidentyfikować kluczowe wymagania i luki w obecnych rozwiązaniach;
-przeprowadzanie analizy ryzyka związanego z proponowanymi zmianami w procesach lub systemach;
b)przygotowywanie Wymagań Biznesowych w formie (…) lub (…) oraz funkcjonalności dla wymagań regionalnych i krajowych:
-opracowywanie dokumentów wymagań biznesowych (…), zawierających cele, zakres projektu, procesy i kluczowe wymagania;
-definiowanie wymagań niefunkcjonalnych, takich jak wydajność procesów, skalowalność czy bezpieczeństwo;
-dokumentowanie wymagań w narzędziach takich jak (…) lub (…);
-analiza wpływu wymagań na istniejące systemy i procesy (…);
c)przeglądanie i zatwierdzanie Wymagań Funkcjonalnych, Planów Testów i Skryptów:
-weryfikacja wymagań funkcjonalnych pod kątem zgodności z potrzebami biznesowymi i techniczną wykonalnością;
-analiza planów testów i skryptów testowych, aby zapewnić pokrycie wszystkich wymagań i scenariuszy użytkowych;
-zatwierdzanie dokumentów z zespołem technicznym, zgłaszając uwagi do poprawek;
-analiza raportów z testów w celu identyfikacji potencjalnych niezgodności z wymaganiami;
-koordynacja sesji przeglądu z zespołem (…) i deweloperami w celu wyjaśnienia niejasności;
d)Zarządzanie Planami:
-opracowywanie i aktualizacja harmonogramów projektowych, np. w narzędziach takich jak (…) lub (…);
-monitorowanie postępów prac w stosunku do planu i identyfikacja odchyleń;
-koordynacja działań między zespołami, aby zapewnić realizację celów zgodnie z założonym planem;
-raportowanie statusu projektu do interesariuszy w formie dashboardów lub prezentacji;
-współpraca z Project Managerem przy aktualizacji planów w odpowiedzi na zmiany zakresu.
Wnioskodawca klasyfikuje powyżej opisane usługi pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Prawidłowość tej klasyfikacji oparta jest na analizie charakteru świadczonych usług oraz podobieństwie do stanu faktycznego opisanego w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0115-KDST2-1.4011.257.2023.2.MDO.
Wnioskodawca nie świadczy usług doradztwa związanych z zarządzaniem, ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, sklasyfikowanych odpowiednio w grupowaniach 70.22.1 i 70.22.3. Należy podkreślić, że świadczone usługi nie polegają na strategicznym zarządzaniu całym przedsiębiorstwem lub firmą, ani na pełnieniu funkcji firm centralnych (head office). Są to wyłącznie usługi związane z zarządzaniem konkretnymi projektami. W szczególności Wnioskodawca nie świadczy żadnych usług sklasyfikowanych pod PKWiU ex dział 70, które są opodatkowane stawką 15% (tj. usług firm centralnych (head office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem, z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.)).
Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte pytania w wezwaniu:
1) czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odp. Tak, zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 z późn. zm.), Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z czym podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
2) czy prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?
Odp. Tak, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza stanowi działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843), polegającą na świadczeniu usług sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
3) jakie dokładnie czynności wykonuje Pan na rzecz klienta? Należy szczegółowo wskazać na czym konkretnie polegają Pana czynności w zakresie:
a) przygotowywania analiz opartych na oczekiwaniach Klienta:
-analiza danych i procesów Klienta, aby zidentyfikować kluczowe wymagania i luki w obecnych rozwiązaniach;
-przeprowadzanie analizy ryzyka związanego z proponowanymi zmianami w procesach lub systemach;
b) przygotowywania Wymagań Biznesowych w formie (…) lub (…) oraz funkcjonalności dla wymagań regionalnych i krajowych:
-opracowywanie dokumentów wymagań biznesowych (…), zawierających cele, zakres projektu, procesy i kluczowe wymagania;
-definiowanie wymagań niefunkcjonalnych, takich jak wydajność procesów, skalowalność czy bezpieczeństwo;
-dokumentowanie wymagań w narzędziach takich jak (…) lub (…);
-analiza wpływu wymagań na istniejące systemy i procesy (…);
c) przeglądania i zatwierdzania Wymagań Funkcjonalnych, Planów Testów i Skryptów:
-weryfikacja wymagań funkcjonalnych pod kątem zgodności z potrzebami biznesowymi i techniczną wykonalnością;
-analiza planów testów i skryptów testowych, aby zapewnić pokrycie wszystkich wymagań i scenariuszy użytkowych;
-zatwierdzanie dokumentów z zespołem technicznym, zgłaszając uwagi do poprawek;
-analiza raportów z testów w celu identyfikacji potencjalnych niezgodności z wymaganiami;
-koordynacja sesji przeglądu z zespołem (…) i deweloperami w celu wyjaśnienia niejasności;
d) Zarządzania Planami:
-opracowywanie i aktualizacja harmonogramów projektowych, np. w narzędziach takich jak (…) lub (…);
-monitorowanie postępów prac w stosunku do planu i identyfikacja odchyleń;
-koordynacja działań między zespołami, aby zapewnić realizację celów zgodnie z założonym planem;
-raportowanie statusu projektu do interesariuszy w formie dashboardów lub prezentacji;
-współpraca z Project Managerem przy aktualizacji planów w odpowiedzi na zmiany zakresu.
Proszę o ich szczegółowe i wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie:
1)na czym konkretnie polegają wymienione przez Pana czynności:
2)czego dotyczą?
3)jaki jest ich zakres?
4)co jest ich efektem?
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z czterech wyżej wymienionych w lit. a-d przez Pana czynności.
Odp.
a) przygotowywanie analiz opartych na oczekiwaniach Klienta:
1.Na czym konkretnie polegają te czynności?
- analiza danych i procesów Klienta: polega na zbieraniu, przeglądaniu i interpretacji danych dostarczonych przez Klienta oraz mapowaniu procesów biznesowych. Analityk identyfikuje, jak działa obecny system lub proces, jakie są jego elementy składowe i jak są ze sobą powiązane;
- analiza wymagań: analityk prowadzi wywiady, warsztaty lub sesje z interesariuszami, aby zrozumieć ich oczekiwania, cele biznesowe i problemy. Następnie przekłada te oczekiwania na konkretne wymagania;
- identyfikacja luk: porównuje obecny stan procesów/systemów z pożądanym stanem, określając braki lub obszary do poprawy;
- analiza ryzyka: ocenia potencjalne zagrożenia związane z wprowadzeniem zmian, np. wpływ na istniejące systemy, koszty, czas wdrożenia, odporność na zmiany czy zgodność z regulacjami.
2.Czego dotyczą?
- czynności dotyczą zrozumienia i doskonalenia procesów lub systemów Klienta. Mogą obejmować różnorodne obszary systemów IT. Analiza ryzyka koncentruje się na potencjalnych problemach związanych z wprowadzeniem nowych rozwiązań.
3.Jaki jest ich zakres?
- zakres obejmuje pełny cykl analizy: od zbierania danych (np. dokumentacja, wywiady), przez modelowanie procesów, po ocenę ryzyk. Może dotyczyć zarówno pojedynczego procesu, jak i całego systemu. Analiza ryzyka obejmuje aspekty techniczne, biznesowe i operacyjne.
4.Co jest ich efektem?
- raport analityczny lub dokumentacja (np. mapa procesów, lista wymagań, raport luk);
- zidentyfikowane kluczowe wymagania Klienta, które staną się podstawą do projektowania rozwiązań;
- ocena ryzyka z rekomendacjami, jak je zminimalizować (np. plan działań zapobiegawczych);
- lepsze zrozumienie przez interesariuszy ich własnych procesów i potrzeb.
b) przygotowywanie Wymagań Biznesowych w formie (…) lub (…) oraz funkcjonalności dla wymagań regionalnych i krajowych:
1.Na czym konkretnie polegają te czynności?
- opracowywanie (…): analityk tworzy dokument wymagań biznesowych (…), który zawiera cele projektu, zakres, opisy procesów, wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne oraz interesariuszy. Dokument jest szczegółowy, formalny i często zawiera schematy, tabele i diagramy;
- tworzenie (…): w podejściu zwinnym (…) analityk definiuje wymagania w formie krótkich, zwięzłych historyjek użytkownika (np. „(…)”). (…) są zapisywane w narzędziach takich jak (…);
- definiowanie wymagań niefunkcjonalnych: określa parametry takie jak wydajność (np. czas odpowiedzi systemu), skalowalność (np. zdolność do obsługi większej liczby użytkowników), bezpieczeństwo czy dostępność;
- dokumentowanie w narzędziach: wymagania są zapisywane i zarządzane w systemach takich jak (…) (dokumentacja), (…) (śledzenie zadań) lub (…) (modelowanie UML);
- analiza wpływu (…): analityk ocenia, jak nowe wymagania wpłyną na istniejące systemy, procesy lub inne projekty.
2.Czego dotyczą?
- czynności dotyczą definiowania potrzeb biznesowych i technicznych dla projektów IT lub procesów.
3.Jaki jest ich zakres?
- zakres obejmuje cały proces tworzenia wymagań: od zebrania informacji od interesariuszy, przez ich formalizację w dokumentach, po analizę wpływu na istniejące systemy. Wymagania mogą dotyczyć nowych systemów, modyfikacji istniejących lub optymalizacji procesów.
4.Co jest ich efektem?
- dokument (…) lub zestaw (…), które jasno określają potrzeby biznesowe i techniczne;
- lista wymagań niefunkcjonalnych, gotowa do weryfikacji przez zespoły techniczne;
- zarchiwizowane wymagania w narzędziach (…), dostępne dla zespołów projektowych;
- raport z analizy wpływu, wskazujący potencjalne wyzwania i rekomendacje.
c) przeglądanie i zatwierdzanie Wymagań Funkcjonalnych, Planów Testów i Skryptów:
1.Na czym konkretnie polegają te czynności?
- weryfikacja wymagań funkcjonalnych: analityk sprawdza, czy wymagania funkcjonalne (np. funkcje systemu opisane w (…) lub (…)) są zgodne z potrzebami biznesowymi i możliwe do zrealizowania technicznie;
- analiza planów i skryptów testowych: ocenia, czy plany testów i skrypty pokrywają wszystkie wymagania (funkcjonalne i niefunkcjonalne) oraz scenariusze użytkowe (np. przypadki brzegowe);
- zatwierdzanie dokumentów: analityk zatwierdza wymagania, plany testów i skrypty, zgłaszając uwagi lub wymagając poprawek, jeśli dokumenty nie spełniają standardów;
- analiza raportów z testów: przegląda wyniki testów, aby zidentyfikować niezgodności między wymaganiami a działaniem systemu;
- koordynacja sesji przeglądu: organizuje i prowadzi spotkania z zespołem (…) i deweloperami, aby omówić niejasności, wyjaśnić wymagania lub rozwiązać spory.
2.Czego dotyczą?
- czynności dotyczą zapewnienia jakości wymagań i procesów testowania w projektach IT lub biznesowych. Obejmują zarówno aspekty biznesowe (zgodność z potrzebami Klienta), jak i techniczne (wykonalność, pokrycie testowe).
3.Jaki jest ich zakres?
- zakres obejmuje przegląd i zatwierdzenie dokumentów projektowych (wymagania, plany testów, skrypty) oraz koordynację z zespołami technicznymi i (…). Może dotyczyć pojedynczego modułu systemu lub całego projektu. Obejmuje również analizę wyników testów i ich zgodności z wymaganiami.
4.Co jest ich efektem?
- zatwierdzone wymagania funkcjonalne, gotowe do realizacji;
- zweryfikowane plany i skrypty testowe, zapewniające pełne pokrycie wymagań;
- raporty z uwagami i poprawkami, które zwiększają jakość dokumentacji i systemu;
- wyjaśnione niejasności dzięki sesjom przeglądu, co usprawnia współpracę między zespołami.
d) Zarządzanie Planami:
1.Na czym konkretnie polegają te czynności?
- opracowywanie i aktualizacja harmonogramów: analityk tworzy harmonogramy projektowe (np. (…)), określając zadania, terminy i zależności między nimi;
- monitorowanie postępów: regularnie sprawdza status realizacji zadań w porównaniu z planem, identyfikując opóźnienia lub odchylenia;
- koordynacja działań: upewnia się, że zespoły (np. deweloperzy, testerzy, interesariusze) działają zgodnie z planem, rozwiązując konflikty lub problemy;
- raportowanie statusu: tworzy dashboardy, raporty lub prezentacje (np. w (…)) dla interesariuszy, informując o postępie, ryzykach i problemach;
- współpraca z Project Managerem: Wspiera (…) w aktualizacji planów w odpowiedzi na zmiany zakresu, priorytetów lub zasobów.
2.Czego dotyczą?
- czynności dotyczą zarządzania harmonogramami i koordynacją działań w projektach IT lub biznesowych. Obejmują zarówno planowanie, jak i monitorowanie realizacji celów projektowych.
3.Jaki jest ich zakres?
- zakres obejmuje cały cykl zarządzania planem: od stworzenia harmonogramu, przez bieżące monitorowanie, po raportowanie i dostosowywanie planu.
4.Co jest ich efektem?
- aktualny harmonogram projektu, odzwierciedlający rzeczywisty postęp;
- raporty i dashboardy, które informują interesariuszy o statusie projektu;
- zidentyfikowane odchylenia i rekomendacje działań korygujących;
-skuteczna koordynacja zespołów, zapewniająca realizację celów zgodnie z planem.
4) czy świadczy Pan usługi będące przedmiotem wniosku w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odp. Nie, nie świadczy Pan usług będących przedmiotem wniosku w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
5) czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, to czy prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie (jeżeli zaistnieje taka sytuacja)?
Odp. Dochody z inwestycji kapitałowych, które nie są powiązane z jednoosobową działalnością Gospodarczą.
Pytanie
Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług zarządzania projektami IT, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 11 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, kompleksowa usługa zarządzania projektami IT, której zakres został szczegółowo przedstawiony w opisie stanu faktycznego, sklasyfikowana według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, może podlegać opodatkowaniu stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Należy zauważyć, że art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy przewiduje stawkę 15% dla przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.). Użycie oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie to dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania, zawężając stosowanie przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W konsekwencji, stawką 15% opodatkowane są wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU 70.22.1), a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%. Usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU) są opodatkowane stawką 8,5%. Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, co oznacza, że są to usługi innego rodzaju.
Wnioskodawca nie świadczy usług doradczych związanych z zarządzaniem ani usług firm centralnych. Wykonywane przez niego czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, które nie jest objęte wyższą stawką ryczałtu. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu opisanej działalności mogą być opodatkowane stawką 8,5%.
Niniejsze stanowisko jest zgodne z treścią interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 sierpnia 2023 r., sygn. 0115-KDST2-1.4011.257.2023.2.MDO, która potwierdza możliwość zastosowania 8,5% stawki dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania PKWiU 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
- klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Stawką 8,5% opodatkowane są natomiast pozostałe usługi wymienione w dziale PKWiU 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jego uzupełnienia wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie zarządzania projektami. Pana działalność gospodarcza została rozpoczęta 2 czerwca 2025 r. Wybrał Pan formę opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania zostało złożone właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Przychody uzyskiwane przez Pana z prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły i nie przewiduje się, aby przekroczyły limit uprawniający do korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 wyżej wskazanej ustawy. Głównym celem Pana działalności jest świadczenie usług kompleksowego zarządzania projektami w branży IT. W ramach prowadzonej działalności nie programuje Pan, nie tworzy Pan kodu źródłowego, nie zajmuje się Pan rozwijaniem, modyfikowaniem czy testowaniem oprogramowania w rozumieniu usług sklasyfikowanych w dziale 62 PKWiU (usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki). Świadczone usługi nie dotyczą projektów z branży budowlanej. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponosi Pan ryzyko związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Realizowane przez Pana usługi klasyfikowane przez Pana pod symbolem PKWiU 70.22.20.0. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, które zostały szczegółowo opisane w uzupełnieniu, polegają na: przygotowywaniu analiz opartych na oczekiwaniach Klienta (analiza danych i procesów Klienta; analiza wymagań; identyfikacja luk; analiza ryzyka); przygotowywaniu Wymagań Biznesowych w formie (…) lub (…) oraz funkcjonalności dla wymagań regionalnych i krajowych [opracowywanie (…); tworzenie (…); definiowanie wymagań niefunkcjonalnych; dokumentowanie w narzędziach; analiza wpływu (…)]; przeglądaniu i zatwierdzaniu Wymagań Funkcjonalnych, Planów Testów i Skryptów (weryfikacja wymagań funkcjonalnych; analiza planów i skryptów testowych; zatwierdzanie dokumentów; analiza raportów z testów; koordynacja sesji przeglądu); Zarządzanie Planami (opracowywanie i aktualizacja harmonogramów; monitorowanie postępów; koordynacja działań; raportowanie statusu; współpraca z Project Managerem). Nie świadczy Pan usług doradztwa związanych z zarządzaniem, ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, sklasyfikowanych odpowiednio w grupowaniach 70.22.1 i 70.22.3. Świadczone usługi nie polegają na strategicznym zarządzaniu całym przedsiębiorstwem lub firmą, ani na pełnieniu funkcji firm centralnych (head office). Są to wyłącznie usługi związane z zarządzaniem konkretnymi projektami. W szczególności nie świadczy Pan żadnych usług sklasyfikowanych pod PKWiU ex dział 70, które są opodatkowane stawką 15% [tj. usług firm centralnych (head office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem, z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.)].
W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W związku z powyższym, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług zarządzania projektami IT (będących przedmiotem wniosku) sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, które nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka 8,5% do usług będących przedmiotem wniosku ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej wskazuję, że rozstrzygnięcie w niej zawarte dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Dodatkowo zaznaczam, że w pytaniu powołał Pan art. 12 ust. 11 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Mając jednak na uwadze cytowaną przez Pana treść tego przepisu prawa podatkowego we własnym stanowisku, która ma być przedmiotem interpretacji indywidualnej oraz treść wniosku, uznałem to za oczywistą omyłkę pisarską i przyjąłem, że powinien być to art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
