
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 Uzupełnił go Pan pismami z 29 lipca oraz 25 sierpnia 2025 r. (daty wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Wnioskodawca wybrał sposób opodatkowania przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej na podstawie ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: ustawa). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy m.in. usługi pośrednictwa, w ramach PKD 46.19.Z.
Wnioskodawca świadczy usługi pośrednictwa obejmujące pozyskiwanie na rzecz zleceniodawcy kontraktów i zamówień. W ramach świadczenia usług Wnioskodawca będzie występować wobec klientów zleceniodawcy jako jego przedstawiciel. Wnioskodawca nie jest upoważniony do dokonywania czynności prawnych w imieniu zleceniodawcy, ani przyjmowania jakichkolwiek świadczeń. Przedmiotowa działalność nie stanowi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej. Zgodnie z definicją „sprzedaży hurtowej” według Głównego Urzędu Statystycznego jest to działalność polegająca na odsprzedaży zakupionych towarów we własnym imieniu, zwykle nieostatecznym odbiorcom (innym hurtownikom, detalistom, producentom). Wnioskodawca nie pośredniczy w takiej sprzedaży. Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy. Wnioskodawca spełnia warunki umożliwiające opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wybór opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku nastąpił poprzez złożenie przez Wnioskodawcę odpowiedniego wniosku do CEIDG. Złożony wniosek dotyczy 2025 r. oraz lat przyszłych.
Uzupełnienie wniosku
W ramach usług opisanych we wniosku Wnioskodawca wykonuje następujące czynności:
-pozyskiwanie klientów zainteresowanych zakupem maszyn budowlanych (tj. koparki, dźwigi, podnośniki, betoniarki itp.);
-utrzymywanie kontaktów z klientami, zbieranie zapytań ofertowych i przekazywanie ich do zleceniodawcy;
-przekazywanie klientom informacji technicznych oraz handlowych, w tym o dostępności i parametrach produktów;
-umawianie spotkań handlowych i udział w nich jako osoba wspierająca proces sprzedaży;
-współpraca z zespołem handlowym zleceniodawcy (udział w spotkaniach, przekazywanie danych rynkowych);
-przekazywanie informacji zwrotnej od klientów, pomoc w lepszym dopasowaniu oferty produktowej do rynku;
-działania uzupełniające, takie jak np. przekazywanie materiałów firmowych, tj. broszury produktowe, sporadyczna obecność na targach branżowych jako osoba wspierająca proces sprzedaży, bez reprezentowania spółki.
W ramach czynności Wnioskodawca wykonuje następujące zadania/działania:
-inicjuje kontakt z potencjalnymi klientami;
-identyfikuje potrzeby klientów;
-przekazuje dane kontaktowe i zapytania do zleceniodawcy;
-wspiera proces zawarcia transakcji, bez upoważnienia do zawierania umów w imieniu zleceniodawcy.
Zakres czynności jest następujący:
-czynności mają charakter handlowy i kontaktowy;
-Wnioskodawca nie wykonuje czynności o charakterze doradztwa gospodarczego, finansowego, strategicznego ani menedżerskiego.
Efekt czynności jest następujący:
-przekazywanie list potencjalnych klientów i ich zapytań;
-stworzenie możliwości sprzedażowych dla zleceniodawcy;
-informacje służące działowi handlowemu do przygotowania oferty i zawarcia transakcji.
Szczegółowe czynności wchodzące w zakres świadczonych usług:
-identyfikowanie potencjalnych klientów zainteresowanych zakupem maszyn budowlanych z oferty zleceniodawcy;
-nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu handlowego z klientami (telefonicznie, mailowo, osobiście);
-zbieranie zapytań ofertowych i przekazywanie ich do zleceniodawcy;
-udzielanie klientom informacji handlowych i technicznych, w oparciu o dane dostarczone przez zleceniodawcę (np. cenniki, katalogi, dostępność produktów);
-umawianie spotkań z klientami i uczestniczenie w tych spotkaniach w charakterze osoby wspierającej proces sprzedaży (nie jako reprezentant);
-tworzenie krótkich notatek i raportów z kontaktów z klientami, zawierających potrzeby, uwagi i potencjalne szanse sprzedażowe;
-współpraca z przedstawicielami handlowymi zleceniodawcy, w tym uczestnictwo w spotkaniach zespołu (np. comiesięczne podsumowania sprzedaży);
-sporadyczne uczestnictwo w wydarzeniach branżowych (targach, pokazach) jako osoba wspierająca działania sprzedażowe, bez reprezentowania spółki;
-okazjonalne przekazywanie materiałów promocyjnych, tj. katalogów produktów (klientom) – bez ich tworzenia lub planowania kampanii reklamowych.
Wnioskodawca wskazał, że świadczy usługi skalsyfikowane według PKWiU w grupowaniu 74.90.12.0. Wyjaśnił, że świadczy usługi pośrednictwa w interesach.
Umowa zawarta ze zleceniodawcą nie ma charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze. Wyjaśnił, że:
-działa jako niezależny przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą;
-umowa nie przewiduje zarządzania przedsiębiorstwem, zespołem pracowników ani budżetem spółki;
-nie posiada pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu spółki;
-nie pełni funkcji członka zarządu, prokurenta ani innego organu w strukturze spółki;
-świadczone usługi ograniczają się do czynności handlowych wspierających proces sprzedaży, w sposób niezależny i samodzielny;
-w umowie wprost wskazano, że nie jest pracownikiem, menedżerem ani agentem spółki, a także że działa bez podporządkowania organizacyjnego.
Wnioskodawca nie świadczy usług, o których mowa we wniosku na rzecz podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wnioskodawca nie jest wspólnikiem/współwłaścicielem/udziałowcem podmiotu, na rzecz którego świadczy usługi. Kontrahent jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca nie pełni w spółce funkcji w zarządzie spółki, takich jak prezes, członek zarządu, prokurent.
Pytanie
Według jakiej stawki procentowej powinno nastąpić rozliczenie świadczonych usług pośrednictwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług pośrednictwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej powinno być rozliczone ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Wnioskodawca wskazuje, że umieszczenie dopisku „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu (zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy). Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Oznacza to, że w ramach działu PKWiU 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m Ustawy, tj. usługi firm centralnych (head office) oraz usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, będą podlegały opodatkowaniu według pozostałych stawek wymienionych w ustawie.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWIU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWU). Przez pojęcie usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług rozumie się:
•wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
•wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy. Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, usługi wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej mają charakter opisany w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, tj.:
•usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową,
•usługi wyceny antyków, biżuterii itp.
Usługi te nie stanowią pośrednictwa w sprzedaży hurtowej. Usługi pośrednictwa, sklasyfikowane pod numerem PKWiU 74.90.12.0 nie zostały wymienione w przepisach przewidujących inne stawki ryczałtu niż 8,5%. W konsekwencji, jako że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, należy ją opodatkować zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, tj. według 8,5% stawki ryczałtu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
‒działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;
‒pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 tej ustawy:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi obejmujące:
-pozyskiwanie klientów zainteresowanych zakupem maszyn budowlanych (tj. koparki, dźwigi, podnośniki, betoniarki itp.);
-utrzymywanie kontaktów z klientami, zbieranie zapytań ofertowych i przekazywanie ich do zleceniodawcy;
-przekazywanie klientom informacji technicznych oraz handlowych, w tym o dostępności i parametrach produktów;
-umawianie spotkań handlowych i udział w nich jako osoba wspierająca proces sprzedaży;
-współpraca z zespołem handlowym zleceniodawcy (udział w spotkaniach, przekazywanie danych rynkowych);
-przekazywanie informacji zwrotnej od klientów, pomoc w lepszym dopasowaniu oferty produktowej do rynku;
-działania uzupełniające, takie jak np. przekazywanie materiałów firmowych, tj. broszury produktowe, sporadyczna obecność na targach branżowych jako osoba wspierająca proces sprzedaży, bez reprezentowania spółki
dla których wskazał klasyfikację PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan i będzie uzyskiwał przychody z tytułu świadczenia usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości”, to właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
−stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
−zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Dodatkowo informujemy, że interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście sformułowanego pytania interpretacyjnego, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii opisanych we wniosku.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zaklasyfikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego grupowania PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/ zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
