Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 3 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 17 sierpnia 2025 r. (wpływ 17 sierpnia 2025 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca posiada status polskiego rezydenta podatkowego i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Przeważający rodzaj działalności gospodarczej oznaczony jest kodem PKD 70.22.Z - „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”. Forma opodatkowania tej działalności to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Spełnione zostały warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a także nie wystąpiły negatywne przesłanki wskazane w art. 8 tej ustawy.

Od 2023 roku, w ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca świadczy usługi z zakresu zarządzania projektami na rzecz spółki (...). W ramach powierzonych obowiązków realizuje m.in. następujące zadania:

1.Zarządzanie strategicznymi projektami rozwoju bazy partnerów na rynki (...), (...), (...) i (...); obejmującymi pozyskiwanie, aktywizację i retencję partnerów.

2.Prowadzenie inicjatyw mających na celu skalowanie sprzedaży poprzez rozwój relacji z partnerami biznesowymi.

3.Zarządzanie projektami budowy lokalnej struktury sprzedażowej, obejmującymi planowanie ról, rekrutację zespołu oraz wdrożenie procesów operacyjnych.

4.Prowadzenie projektów negocjacyjnych z kluczowymi dostawcami.

5.Nadzór nad realizacją celów projektowych w zespole sprzedażowym, w tym bieżąca analiza danych, identyfikacja ryzyk.

6.Reprezentowanie firmy w ramach realizowanych projektów z partnerami zewnętrznymi, organizacjami branżowymi oraz podczas wydarzeń rynkowych.

7.Koordynacja projektów zwiększających efektywność sprzedaży, takich jak automatyzacja procesów, segmentacja dostawców, czy usprawnienia w onboardingu.

8.Współpraca ze wszystkimi działami firmy (w tym produkt, marketing, operacje, finanse) w celu dostosowania globalnych rozwiązań do realiów rynków lokalnych.

9.Tworzenie i zarządzanie lokalnym portfelem inicjatyw sprzedażowych, w tym priorytetyzacja projektów i zarządzanie ich harmonogramem.

10.Prowadzenie projektów optymalizacji wyników sprzedażowych - analiza danych, identyfikacja barier wzrostu i wdrażanie rozwiązań.

11.Raportowanie postępów projektów oraz wyników sprzedażowych na poziomie lokalnym i regionalnym do kluczowych interesariuszy w firmie.

Do przykładowych czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach powyższych zadań należą m.in.: organizowanie i prowadzenie spotkań projektowych z interesariuszami oraz zespołem projektowym, analiza ryzyk projektowych wraz z zespołem, a także sporządzanie dokumentacji zgodnej z wymaganiami klienta.

W ramach realizowanych usług Wnioskodawca:

  • nie świadczy usług doradczych,
  • nie wykonuje doradztwa w zakresie zarządzania,
  • nie wykonuje wolnego zawodu, nie zajmuje się doradztwem strategicznym w zakresie zarządzania - tj. nie uczestniczy w określaniu strategii działania spółki, jej struktury organizacyjnej, nie doradza w zakresie usprawnień zarządczych, ani nie bierze udziału w tworzeniu lub nadzorze nad realizacją budżetu spółki.

Niniejszy wniosek odnosi się do lat podatkowych 2022-2025 oraz przyszłych okresów rozliczeniowych. Zgodnie z tzw. „kluczami przejścia” na PKD 2025, dotychczasowy kod 70.22.Z zostaje w całości przekształcony na kod 70.20.Z.

Uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  • Zakres świadczonych usług, mający być przedmiotem interpretacji, wpisuje się w definicję zawartą w klasyfikacji PKWiU 2015 - sekcja M, symbol 70.22.20.0. Chodzi tutaj o:
  • usługi związane z koordynacją i nadzorem nad realizacją projektów, w tym nad przygotowaniem, rozpoczęciem oraz zakończeniem projektu działającego w imieniu klienta,
  • zarządzanie projektami obejmujące takie obszary jak budżet, kontrola kosztów, zamówienia, harmonogramy, nadzór nad podwykonawcami, jakość czy inne elementy operacyjne,
  • usługi zarządzania projektami o charakterze ogólnym.
  • Złożył oświadczenia o wyborze formy opodatkowania w ustawowym terminie (korzystając z usług zawodowego księgowego, działającego jako pełnomocnik).
  • Aktualnie nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, oraz w najbliższej przyszłości ich nie planuje.
  • Jeżeli zaistnieje taka sytuacja, będzie w stanie prowadzić ewidencję przychodów z podziałem na przychody z każdego rodzaju działalności opodatkowanej różnymi stawkami.
  • Nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług z PKWiU ex 58.21.10.0, PKWiU 58.29.1, PKWiU 58.29.2, ani PKWiU ex 58.29.3.
  • Nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług z PKWiU dział 60, PKWiU 62.02.10.0, PKWiU ex 62.01.1, PKWiU 62.01.2, PKWiU ex 62.09.20.0, ani PKWiU 62.03.1.
  • Usługi, których dotyczy wniosek i które świadczy na rzecz kontrahenta nie są związane z:
  • usługami firm centralnych (...); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
  • usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. uczestniczeniem w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradzaniem w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, uczestniczeniem w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta;
  • usługami zarządzania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej oraz wodnej sklasyfikowanych w 71.12.20.0.
  • Nie istnieją powiązania osobiste, ani gospodarcze, pomiędzy Wnioskodawcą a Zleceniodawcą. Nie jest wspólnikiem w Spółce. Nie pełni funkcji zarządczych. Obowiązki Wnioskodawcy nie pokrywają się z obowiązkami wynikającymi z pełnienia funkcji zarządczych w Spółce.

Pytanie

Według jakiej stawki procentowej powinno nastąpić rozliczenie świadczonych usług zarządzania projektami (które nie są usługami doradztwa) w ramach działalności gospodarczej rozliczanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi kwalifikują się do opodatkowania na zasadach określonych w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznacza to, że uzyskiwane z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej przychody powinny podlegać opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 8,5%.

Zakres świadczonych usług wpisuje się w definicję zawartą w klasyfikacji PKWiU 2015 - sekcja M, symbol 70.22.20.0. Chodzi tutaj o:

  • usługi związane z koordynacją i nadzorem nad realizacją projektów, w tym nad przygotowaniem, rozpoczęciem oraz zakończeniem projektu działającego w imieniu klienta,
  • zarządzanie projektami obejmujące takie obszary jak budżet, kontrola kosztów, zamówienia, harmonogramy, nadzór nad podwykonawcami, jakość czy inne elementy operacyjne,
  • usługi zarządzania projektami o charakterze ogólnym.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym, przepisy tej ustawy mają zastosowanie do przychodów osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące działalność pozarolniczą, jeżeli spełnione są określone warunki.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych objęte są przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, w tym także gdy działalność prowadzona jest w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej. Dodatkowo, art. 6 ust. 4 pkt 1 wskazuje, że ryczałt mogą stosować podatnicy, których przychody w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły 2 000 000 euro (zarówno przy działalności indywidualnej, jak i w formie spółki).

W art. 4 ust. 1 pkt 12 tej samej ustawy podkreślono, że pojęcie „pozarolnicza działalność gospodarcza” należy rozumieć zgodnie z definicją zawartą w ustawie o podatku dochodowym. Ustawa przewiduje również wyłączenia z możliwości opodatkowania ryczałtem, o czym mówi art. 8.

W szczególności wykluczeni są m.in. podatnicy prowadzący apteki, handel walutami, czy działalność w zakresie części samochodowych. Dodatkowo, podatnik traci prawo do ryczałtu, jeżeli uzyskuje przychody od byłego lub obecnego pracodawcy z tytułu usług odpowiadających wcześniej wykonywanym obowiązkom (art. 8 ust. 2).

Warunkiem skorzystania z tej formy opodatkowania jest także złożenie odpowiedniego oświadczenia o wyborze ryczałtu.

Stawki ryczałtu są zróżnicowane w zależności od rodzaju prowadzonej działalności. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m), stawka 15% obejmuje m.in. usługi doradcze związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), ale z wyłączeniem doradztwa dotyczącego rynku rybnego. Artykuł 12 ust. 1 pkt 2a lit. b) przewiduje stawkę 14% dla usług inżynierskich i architektonicznych, natomiast pkt 5 lit. a) tego artykułu wskazuje stawkę 8,5% dla pozostałych usług, w tym również usług gastronomicznych z alkoholem powyżej 1,5%.

Oznaczenie „ex” w symbolu PKWiU ogranicza zakres stosowania przepisu tylko do wybranych usług z danego grupowania (zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy).

Zatem, aby prawidłowo określić stawkę ryczałtu, kluczowe jest przypisanie świadczonych usług do odpowiedniej kategorii PKWiU - klasyfikacji tej dokonuje sam podatnik. Definicja „działalności usługowej” (art. 4 ust. 1 pkt 1) opiera się na PKWiU zawartym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r.

W kontekście art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) należy zauważyć, że stawką 15% objęte są tylko usługi firm centralnych (PKWiU 70.10) oraz doradztwo związane z zarządzaniem (PKWiU 70.22.1), ale już nie pozostałe usługi z działu 70.

Odpowiednio, stawką 8,5% objęte są m.in.:

  • usługi PR i komunikacji (70.21),
  • inne usługi zarządzania projektami poza projektami budowlanymi (PKWiU 70.22.20.0),
  • usługi doradcze związane z prowadzeniem działalności (PKWiU 70.22.3).

Wnioskodawca wskazuje, że prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której pełni funkcję kierownika projektu. Działalność ta nie podlega wykluczeniom wskazanym w art. 8, spełnia również limity wskazane w art. 6 ust. 4, a świadczone usługi nie stanowią usług firm centralnych ani doradztwa zarządczego w rozumieniu PKWiU ex dział 70.

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje oraz charakter usług wskazanych we wniosku, należy uznać, że przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.Z - tj. pozostałe usługi zarządzania projektami (z wyłączeniem projektów budowlanych) - mogą być opodatkowane według stawki 8,5% ryczałtu ewidencjonowanego, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważamy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

  • klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
  • kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’ a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:

  • klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
  • kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
  • kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).

Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn., że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał, Pan że:

  • prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”,
  • Usługi, które świadczy na rzecz kontrahenta nie są związane z:
  • usługami firm centralnych (...); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
  • usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. uczestniczeniem w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradzaniem w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, uczestniczeniem w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta;
  • usługami zarządzania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej oraz wodnej sklasyfikowanych w 71.12.20.0.
  • nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług z PKWiU dział 60, PKWiU 62.02.10.0, PKWiU ex 62.01.1, PKWiU 62.01.2, PKWiU ex 62.09.20.0, ani PKWiU 62.03.1,
  • do działalności wykonywanej przez Pana nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy,
  • oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania podatkiem dochodowym złożył Pan w ustawowym terminie,
  • spełnia warunki wymienione w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, mogły/mogą zostać w latach 2022-2025 oraz latach późniejszych opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny).

Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu oraz spełnia Pan inne ustawowe przesłanki do opodatkowania przychodów w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.

Stanowisko Pana jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.