Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDWP.4011.120.2025.2.IG

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 25 lipca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni od 13 stycznia 2025 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, dla której przeważający kod PKD to 70.20.Z tj. doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania. Jednocześnie posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Na podstawie umowy o współpracę od 13 stycznia 2025 r. (dalej: „Umowa”) świadczy usługi na rzecz głównego kontrahenta - podmiotu (…) Sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej: „Kontrahent”).

Zgodnie z Umową Wnioskodawczyni świadczy na rzecz Kontrahenta usługi (dalej: „Usługi”) polegające na:

  • organizowaniu pracy zespołów projektowych z wykorzystaniem (…),
  • opracowaniu planów, uwzględniających harmonogramy, alokację zasobów i ocenę ryzyka,
  • śledzeniu postępów projektu i identyfikacji potencjalnych przeszkód,
  • zapewnieniu terminowej realizacji projektów w ramach budżetu,
  • usprawnieniu procesów pomiędzy zespołem produktowym a zespołem programistów,
  • przywództwie i motywacji zespołu,
  • przydzielaniu zadań i obowiązków członkom zespołu,
  • wspieraniu efektywnej komunikacji w zespole,
  • mentorowaniu młodszym specjalistom,
  • budowaniu i utrzymaniu silnych relacji z klientami, interesariuszami i zespołem,
  • komunikacji dotyczącej statusu projektu, ryzyk i zmian,
  • ciągłym doskonaleniu procesów i metodologii zarządzania projektami,
  • wdrażaniu nowych narzędzi i technologii w celu zwiększenia efektywności projektu.

Wnioskodawczyni wystąpiła do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o wydanie interpretacji klasyfikacyjnej dla świadczonych Usług. W uzyskanej odpowiedzi z 15 kwietnia 2025 r., sygn. (…) (dalej: „Klasyfikacja”) wskazano, że Usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 tj. pozostałych usługach zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Wnioskodawczyni klasyfikuje świadczone na rzecz Kontrahenta Usługi zgodnie z Klasyfikacją tj. jako usługi z grupowania PKWiU 70.22.20.0. Jednocześnie pragnie zaznaczyć, że nie jest aktywną programistką, a tym samym nie tworzy oprogramowania. Nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line. Nie uzyskuje także przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0). Co więcej, nie świadczy usług związanych z działalnością firm centralnych (head office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Nie prowadzi też działalności w ramach wolnych zawodów zgodnie z definicją z ustawy o ZPD.

Wnioskodawczyni osiąga w 2025 r. przychody z prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej. Jednocześnie złożyła w wymaganym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przychody z działalności gospodarczej nie będą przekraczały rocznie kwoty 2 000 000 euro. Dodatkowo w przypadku przedmiotowej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ZPD.

Wnioskodawczyni wnosi o wydanie, w ramach przedmiotowego wniosku, interpretacji indywidualnej dotyczącej bieżącego roku podatkowego tj. 2025 oraz lat przyszłych.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni nie uzyskuje i nie przewiduje możliwości uzyskiwania innych dochodów podlegających opodatkowaniu, poza tymi pochodzącymi z prowadzonej działalności gospodarczej, której dotyczy zadane we wniosku pytanie.

Umowa na podstawie której Wnioskodawczyni, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczy Usługi wymienione we wniosku nie przewiduje wyłączenia odpowiedzialności wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności. Wnioskodawczyni ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności w ramach Umowy.

Czynności wymienione we wniosku, świadczone w ramach Umowy, nie będą wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności (Kontrahenta).

Wnioskodawczyni potwierdza, że ponosi ryzyko gospodarcze związane ze wskazaną we wniosku działalnością.

Wnioskodawczyni potwierdza, że działalność którą prowadzi jest działalnością usługową - pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676 ze zm.).

Wnioskodawczyni oświadcza, że nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawczyni potwierdza, że w kolejnych latach będzie prowadziła działalność gospodarczą na dotychczasowych zasadach.

Tak jak wskazano we wniosku, Wnioskodawczyni świadczy Usługi na rzecz podmiotu (…) Sp. z o.o. z siedzibą w (…). Nie świadczy przy tym Usług dla spółki, w której jest wspólnikiem/udziałowcem/członkiem zarządu.

Wnioskodawczyni potwierdza, że prowadzi ewidencję przychodów, w sposób który umożliwiałby określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. Jednocześnie - jak już zostało wskazane w uzasadnieniu do wniosku - w ocenie Wnioskodawczyni, przychody uzyskiwane z tytułu świadczonych Usług powinny zostać opodatkowane taką samą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Pytanie

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię z tytułu świadczonych Usług mogą zostać opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

Pani stanowisko w sprawie

W świetle przedstawionego stanu faktycznego, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię z tytułu świadczonych Usług mogą zostać opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ZPD, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Na gruncie ustawy o ZPD (art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ZPD), pojęcie „pozarolniczej działalności gospodarczej” jest rozumiane analogicznie jak w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.; dalej: „ustawa o PIT”). Tym samym będzie to działalność zarobkowa, w tym m.in. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do określonych przychodów z innych źródeł (art. 5a pkt 6 ustawy o PIT). Z kolei działalność usługowa, będzie rozumiana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556; dalej: „PKWiU 2015”), z zastrzeżeniem działalności gastronomicznej i usługowej w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ZPD).

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawczyni świadczone na rzecz Kontrahenta Usługi mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Uwzględniając Klasyfikację w odniesieniu do świadczonych Usług potencjalnie mogą znaleźć zastosowanie wskazane poniżej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:

  • 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ZPD),
  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ZPD).

Potencjalne zastosowanie 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych Usług, wynika z przywołanego grupowania PKWiU ex dział 70. W myśl art. 4 ust. 4 ustawy o ZPD, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zatem, w tym konkretnym przypadku, stawka 15% została przypisana jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzeniem, tj. usługom sklasyfikowanym m.in. w grupowaniach PKWiU 70.22.1 - doradztwo związane z zarządzaniem oraz 70.22.3 - doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Do innych zaś usług objętych tym działem, w tym usług zarządzania projektami, które to usługi nie są usługami doradztwa, stawka ta nie znajduje zastosowania.

Należy przy tym zaznaczyć, że pod względem językowym usług doradztwa nie można utożsamiać z usługami zarządzania. Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl), doradztwo to „udzielanie fachowych porad”. Natomiast zarządzanie to „wydawanie poleceń lub sprawowanie nad czymś zarządu”. Usług zarządzania nie można więc traktować jak usług doradczych.

Odrębność usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej od usług zarządzania wynika też wprost w konstrukcji PKWiU 2015. Widać to wyraźnie dla klasy PKWiU 70.22 tj. pozostałych usługi doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej i usług zarządzania, gdzie doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 (usługi zarządzania procesami gospodarczymi) do 70.22.20.0 (pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych).

Podsumowując, Usługi będące przedmiotem Umowy, jako usługi niestanowiące usług doradztwa, nie będą opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Biorąc pod uwagę konstrukcję ustawy o ZPD, w tym konstrukcję samego przepisu art. 12 ustawy o ZPD, należy przyjąć, że stawka ryczałtu w wysokości 8,5% w stosunku do działalności usługowej jest quasi stawką podstawową. Tym samym, jest stosowana, jeżeli nie znajdują zastosowania inne stawki, z zasady szczegółowo określające przedmiot (zakres) danego rodzaju usługi.

Stąd też, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ZPD, dla przychodów z usług objętych symbolem PKWiU 70.22.20.0 tj. pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, a tym samym także dla świadczonych Usług, właściwa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi właśnie 8,5%.

Stanowisko Wnioskodawczyni znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego m.in.

  • Dyrektora KIS z 13 maja 2025 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.234.2025.2.KKO;
  • Dyrektora KIS z 9 maja 2025 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.253.2025.1.HJ;
  • Dyrektora KIS z 5 maja 2025 r., sygn. 0112-KDSL1-1.4011.192.2025.2.MK;
  • Dyrektora KIS z 30 kwietnia 2025 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.211.2025.2.BS.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawczyni należy stwierdzić, że w świetle przedstawionego stanu faktycznego, przychody uzyskiwane z tytułu świadczonych Usług mogą zostać opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g , w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od 13 stycznia 2025 r. dotychczas opodatkowaną ryczałtem ewidencjonowanym. Działalność ta jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie umowy o współpracę, od 13 stycznia 2025 r. świadczy Pani usługi na rzecz głównego kontrahenta - podmiotu (…) Sp. z o.o. z siedzibą w (…) polegające na:

  • organizowaniu pracy zespołów projektowych z wykorzystaniem (…),
  • opracowaniu planów, uwzględniających harmonogramy, alokację zasobów i ocenę ryzyka,
  • śledzeniu postępów projektu i identyfikacji potencjalnych przeszkód,
  • zapewnieniu terminowej realizacji projektów w ramach budżetu,
  • usprawnieniu procesów pomiędzy zespołem produktowym a zespołem programistów,
  • przywództwie i motywacji zespołu,
  • przydzielaniu zadań i obowiązków członkom zespołu,
  • wspieraniu efektywnej komunikacji w zespole,
  • mentorowaniu młodszym specjalistom,
  • budowaniu i utrzymaniu silnych relacji z klientami, interesariuszami i zespołem,
  • komunikacji dotyczącej statusu projektu, ryzyk i zmian,
  • ciągłym doskonaleniu procesów i metodologii zarządzania projektami,
  • wdrażaniu nowych narzędzi i technologii w celu zwiększenia efektywności projektu.

Wystąpiła Pani do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o wydanie interpretacji klasyfikacyjnej dla świadczonych Usług. W uzyskanej odpowiedzi z 15 kwietnia 2025 r., sygn. (…) wskazano, że Usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 tj. pozostałych usługach zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Ponadto wskazała Pani, że:

  • złożyła Pani w wyznaczonym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego;
  • do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
  • przychód nie przekroczył i nie przekroczy limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku;
  • nie świadczy Pani Usług dla spółki, w której jest wspólnikiem/udziałowcem/członkiem zarządu;
  • potwierdza Pani, że w kolejnych latach będzie prowadziła Pani działalność gospodarczą na dotychczasowych zasadach.

Na podstawie powołanych przepisów i opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskane przez Panią w 2025 r. oraz w latach następnych ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli przedstawione okoliczności sprawy oraz stan prawny nie ulegną zmianie.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyska Pani przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.

Zatem, Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Końcowo zauważam, że wydając niniejszą interpretację indywidualną zapoznałem się z powołanymi przez Panią interpretacjami indywidualnymi. Podkreślam jednak, że są one wiążące jedynie w sprawach, w których zostały wydane i nie mają wpływu na ocenę stanowiska w Pani sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.