Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.405.2025.2.PSZ

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 4 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismami z 29 lipca 2025 r. (wpływ 29 lipca 2025 r.), z 29 lipca 2025 r. (wpływ 30 lipca 2025 r.) oraz z 31 lipca 2025 r. (wpływ 31 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni będzie świadczyła usługi o charakterze administracyjno-organizacyjnym (obsługa administracyjna wszystkich działów firmy), bez zatrudnienia pracowników. Dodatkowo usługi pomocnicze w zakresie finansów i dokumentacji księgowej.

1.Usługi o charakterze administracyjno-organizacyjnym będą polegać na:

-organizowaniu pracy biurowej firmy,

-zaopatrzeniu i wyposażaniu firmy w sprzęt, urządzenia i artykuły niezbędne dla jej funkcjonowania itp.,

-kontrolowaniu kosztów administracyjnych, planowaniu i budżetowaniu wydatków,

-organizowaniu procesu przepływu dokumentów w firmie,

-współpracy z firmą zewnętrzną księgową (i z innymi firmami współpracującymi),

-współpracy z pozostałymi członkami kadry kierowniczej.

2.Dodatkowe usługi (finansowe):

-nadzór nad przygotowaniem sprawozdań finansowych, deklaracji podatkowych,

-przetwarzanie danych finansowych: obliczanie prostych wskaźników i parametrów finansowych na potrzeby wewnętrzne klienta (np. porównanie kosztów, budżetów, zestawienia wydatków),

-pomoc w planowaniu finansowym i tworzeniu ramowych harmonogramów płatności (bez podejmowania decyzji zarządczych),

-ewidencjonowanie umów cywilnoprawnych i pracowniczych oraz ich podstawowych danych w wewnętrznych systemach klienta,

-przekazywanie i dostarczanie dokumentacji księgowej do działu księgowości klienta, bieżąca współpraca z działem kadr i księgowości w zakresie organizacyjnym i dokumentacyjnym (np. kompletowanie formularzy, raportów, danych do list płac).

W pismach z 29 lipca 2025 r., stanowiących uzupełnienia wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

2.Od kiedy prowadzi/będzie prowadziła Pani działalność gospodarczą?

Odpowiedź: Planuje Pani prowadzić działalność gospodarczą od sierpnia 2025 r.

3.Kiedy osiągnęła/osiągnie Pani pierwszy dochód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, którą zamierza Pani opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?

Odpowiedź: Pierwszy dochód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, zamierza Pani opodatkować zryczałtowaną stawką podatku za sierpień 2025 r.

4.Czy w ustawowym terminie złożyła/złoży Pani oświadczenie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy (dd-mm-rrrr)?

Odpowiedź: Złoży Pani oświadczenie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w ustawowym terminie, tj. przed osiągnięciem pierwszego przychodu (1 sierpnia 2025 r.) .

5.Czy w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?

Odpowiedź: W odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

6.Czy w odniesieniu do Pani zachowane będą warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Spełni Pani wszystkie warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

7.Czy prowadzona przez Panią działalność będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Działalność, która będzie prowadzona przez Panią będzie działalnością usługową – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów:

·69.20.22.0 – Usługi zestawiania sprawozdań i bilansów finansowych.

·82.11.10.0 – Działalność związaną z administracyjną obsługa biura, włączając działalność wspomagającą.

8.Czy świadczone przez Panią usługi będące przedmiotem wniosku, będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Świadczone przez Panią usługi będące przedmiotem wniosku Pani zdaniem, nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

9.Jakie konkretnie czynności będzie Pani wykonywała w ramach świadczonych usług będących przedmiotem wniosku? We wniosku wskazała Pani:

W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, Wnioskodawca będzie świadczył usługi o charakterze administracyjno-organizacyjnym (obsługa administracyjna wszystkich działów firmy), bez zatrudnienia pracowników. Dodatkowo usługi pomocnicze w zakresie finansów i dokumentacji księgowej. 1/ usługi o charakterze administracyjno-organizacyjnym będą polegać na: (PKWiU 82.11, ) - organizowaniu pracy biurowej firmy ; - zaopatrzeniu i wyposażaniu firmy w sprzęt, urządzenia i artykuły niezbędne dla jej funkcjonowania itp.; - kontrolowaniu kosztów administracyjnych, planowaniu i budżetowaniu wydatków ; -organizowaniu procesu przepływu dokumentów w firmie; - współpracy z firmą zewnętrzną księgową (i z innymi firmami współpracującymi); - współpracy z pozostałymi członkami kadry kierowniczej ; 2/ Dodatkowe usługi (finansowe): (PKWiU 63.99) -nadzór nad przygotowaniem sprawozdań finansowych, deklaracji podatkowych; -przetwarzanie danych finansowych: -obliczanie prostych wskaźników i parametrów finansowych na potrzeby wewnętrzne klienta (np. porównanie kosztów, budżetów, zestawienia wydatków), - pomoc w planowaniu finansowym i tworzeniu ramowych harmonogramów płatności (bez podejmowania decyzji zarządczych), -ewidencjonowanie umów cywilnoprawnych i pracowniczych oraz ich podstawowych danych w wewnętrznych systemach klienta, -przekazywanie i dostarczanie dokumentacji księgowej do działu księgowości klienta, bieżąca współpraca z działem kadr i księgowości w zakresie organizacyjnym i dokumentacyjnym (np. kompletowanie formularzy, raportów, danych do list płac),

Proszę – w odniesieniu do każdej z ww. czynności w ramach wykonywanych usług, tj.:

1)o charakterze administracyjno-organizacyjnym oraz

2)dodatkowych usług (finansowych)

szczegółowo opisać charakter tych czynności, tj. wskazać:

·na czym będą one polegać,

·czego będą dotyczyły,

·jaki będzie ich zakres,

·co będzie ich efektem.

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z dwunastu wyżej wymienionych czynności, które wskazała Pani w ramach wykonywanych przez Panią usług.

Odpowiedź: W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, będzie świadczyła Pani usługi o charakterze administracyjno-organizacyjnym (obsługa administracyjna wszystkich działów firmy), bez zatrudnienia pracowników. Dodatkowo usługi pomocnicze w zakresie finansów i dokumentacji księgowej.

A.Działalność związana z administracyjną obsługą biura, włączając działalność wspomagającą będzie polegać na (PKWiU 82.11.10.0):

1)organizowaniu pracy biurowej firmy, planowaniu, koordynowaniu i zarządzaniu różnymi zadaniami i procesami, które mają miejsce w biurze. Umawianiu spotkań i nadzorem nad komunikacją wewnątrz biura,

2)zaopatrzeniu i wyposażaniu firmy w sprzęt, urządzenia i artykuły niezbędne dla jej funkcjonowania itp., zakupie materiałów biurowych, wprowadzaniu płatności do systemu bankowego bez możliwości decyzji i zatwierdzania,

3)kontrolowaniu kosztów administracyjnych, planowaniu i budżetowaniu wydatków, uzgadnianiu planowanych wydatków pracowników z Zarządem,

4)organizowaniu procesu przepływu dokumentów w firmie. Przepływ faktur kosztowych – przekazywanie do księgowości,

5)współpracy z firmą zewnętrzną księgową (i z innymi firmami współpracującymi),

6)współpracy z pozostałymi członkami kadry kierowniczej,

B.Usługi zestawiania sprawozdań i bilansów finansowych (PKWiU 69.20.22.0):

1)nadzór nad przygotowaniem sprawozdań finansowych, deklaracji podatkowych,

2)przetwarzanie danych finansowych: przygotowanie raportów finansowych, rachunku zysków i strat, bilansu, przepływów środków pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale,

3)obliczanie prostych wskaźników i parametrów finansowych na potrzeby wewnętrzne klienta (np. porównanie kosztów, budżetów, zestawienia wydatków), porównanie planu finansowego i wykonania kosztów dla analiz Zarządu,

4)pomoc w planowaniu finansowym i tworzeniu ramowych harmonogramów płatności (bez podejmowania decyzji zarządczych), przygotowanie i uaktualnianie planów finansowych,

5)ewidencjonowanie umów cywilnoprawnych i pracowniczych oraz ich podstawowych danych w wewnętrznych systemach klienta, sporządzanie umów cywilno-prawnych,

6)przekazywanie i dostarczanie dokumentacji księgowej do działu księgowości klienta, bieżąca współpraca z działem kadr i księgowości w zakresie organizacyjnym i dokumentacyjnym (np. kompletowanie formularzy, raportów, danych do listy płac), analiza i kompletacja dokumentacji kadrowej: list obecności, porządkowanie dokumentacji kadrowej i placowej.

10.Czy będzie prowadziła Pani ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności odrębnie?

Odpowiedź: Będzie prowadziła Pani ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności odrębnie w postaci odrębnie ustalonych kwot przychodu. Kwota przychodu dla każdego rodzaju działalności będzie na odrębnych fakturach w wysokości przychodu kwotowo określonej ryczałtowo.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu otrzymanym 30 lipca 2025 r.)

1.Czy przychody uzyskiwane z tytułu opisanych powyżej usług (punkt drugi B) PKWiU 69.20 mają być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 12% czy 15%, w oparciu o art. 12.1. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

2.Czy przychody uzyskiwane z tytułu opisanych powyżej usług (punkt pierwszy A) 82.11.10.0 Działalność związana z administracyjną obsługą biura, włączając działalność wspomagającą mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%, w oparciu o art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 31 lipca 2025 r.)

Pani zdaniem, usługi zestawiania sprawozdań i bilansów finansowych PKWiU 69.20.22.0 i związane z tym uzyskiwane przychody z tytułu opisanych usług (punkt drugi B) PKWiU 69.20 winny być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 15%, w oparciu o art. 12. 1. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast przychody uzyskiwane z tytułu opisanych we wcześniejszym piśmie wyjaśniającym (punkt pierwszy A) 82.11.10.0 – Działalność związana z administracyjną obsługą biura, włączając działalność wspomagającą mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%, w oparciu o art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1)Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2)Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3)Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

Natomiast, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Ponadto podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jego uzupełnień wynika, że ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce i planuje Pani prowadzić działalność gospodarczą od sierpnia 2025 r. Pierwszy dochód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, zamierza Pani opodatkować zryczałtowaną stawką podatku za sierpień 2025 r. W ustawowym terminie złoży Pani oświadczenie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. przed osiągnięciem pierwszego przychodu (1 sierpnia 2025 r.). W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, będzie świadczyła Pani usługi o charakterze administracyjno-organizacyjnym (obsługa administracyjna wszystkich działów firmy), bez zatrudnienia pracowników oraz dodatkowo usługi pomocnicze w zakresie finansów i dokumentacji księgowej.

A.Działalność związana z administracyjną obsługą biura, włączając działalność wspomagającą będzie polegać na (PKWiU 82.11.10.0):

1)organizowaniu pracy biurowej firmy; planowaniu, koordynowaniu i zarządzaniu różnymi zadaniami i procesami, które mają miejsce w biurze. Umawianiu spotkań i nadzorem nad komunikacją wewnątrz biura,

2)zaopatrzeniu i wyposażaniu firmy w sprzęt, urządzenia i artykuły niezbędne dla jej funkcjonowania itp.; zakupie materiałów biurowych, wprowadzaniu płatności do systemu bankowego bez możliwości decyzji i zatwierdzania,

3)kontrolowaniu kosztów administracyjnych, planowaniu i budżetowaniu wydatków; uzgadnianiu planowanych wydatków pracowników z Zarządem,

4)organizowaniu procesu przepływu dokumentów w firmie. Przepływ faktur kosztowych – przekazywanie do księgowości,

5)współpracy z firmą zewnętrzną księgową (i z innymi firmami współpracującymi),

6)współpracy z pozostałymi członkami kadry kierowniczej,

B.Usługi zestawiania sprawozdań i bilansów finansowych (PKWiU 69.20.22.0) będą polegać na:

1)nadzorze nad przygotowaniem sprawozdań finansowych, deklaracji podatkowych,

2)przetwarzaniu danych finansowych: przygotowaniu raportów finansowych, rachunku zysków i strat, bilansu, przepływów środków pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale,

3)obliczaniu prostych wskaźników i parametrów finansowych na potrzeby wewnętrzne klienta (np. porównanie kosztów, budżetów, zestawienia wydatków), porównywaniu planu finansowego i wykonywaniu kosztów dla analiz Zarządu,

4)pomocy w planowaniu finansowym i tworzeniu ramowych harmonogramów płatności (bez podejmowania decyzji zarządczych), przygotowaniu i uaktualnianiu planów finansowych,

5)ewidencjonowaniu umów cywilnoprawnych i pracowniczych oraz ich podstawowych danych w wewnętrznych systemach klienta, sporządzaniu umów cywilno-prawnych,

6)przekazywaniu i dostarczaniu dokumentacji księgowej do działu księgowości klienta, bieżącej współpracy z działem kadr i księgowości w zakresie organizacyjnym i dokumentacyjnym (np. kompletowanie formularzy, raportów, danych do listy płac), analizie i kompletacji dokumentacji kadrowej: list obecności, porządkowaniu dokumentacji kadrowej i płacowej.

W odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełni Pani wszystkie warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Działalność, która będzie prowadzona przez Panią będzie działalnością usługową – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów:

·69.20.22.0 – Usługi zestawiania sprawozdań i bilansów finansowych.

·82.11.10.0 – Działalność związana z administracyjną obsługą biura, włączając działalność wspomagającą.

Świadczone przez Panią usługi będące przedmiotem wniosku Pani zdaniem, nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Będzie prowadziła Pani ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności odrębnie w postaci odrębnie ustalonych kwot przychodu. Kwota przychodu dla każdego rodzaju działalności będzie na odrębnych fakturach w wysokości przychodu kwotowo określonej ryczałtowo.

W odniesieniu do powyższego wskazać należy, że usługi zestawiania sprawozdań i bilansów finansowych, które zaklasyfikowała Pani do grupowania PKWiU 69.20.22.0 objęte zostały dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l ustawy, chyba, że są świadczone w ramach wolnych zawodów. Jednak, jak wynika z opisu sprawy – usługi będące przedmiotem wniosku, nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu. Zatem przychód uzyskany ze świadczenia tych usług powinien zostać opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 15%.

Przechodząc do ustalenia stawki ryczałtu dla świadczonych przez Panią usług w zakresie działalności związanej z administracyjną obsługą biura, włączając działalność wspomagającą, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 82.11.10.0, wskazuję, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Tym samym przychody, które będzie Pani uzyskiwała ze świadczenia ww. usług pod kodem PKWiU 82.11.10.0, powinny zostać opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzam, że w przypadku przychodów, które będzie Pani osiągała z tytułu usług zestawiania sprawozdań i bilansów finansowych – innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 69.20.22.0 zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast w przypadku przychodów, które będzie Pani osiągała z tytułu świadczenia usług w zakresie działalności związanej z administracyjną obsługą biura mieszczących się w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych będzie wynosił 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Końcowo należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie powołała Pani błędną podstawę prawną, tj. dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 69.20.22.0 „art. 12. 1.” oraz dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 82.11.10.0 „art. 12 ust. 3” ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym, pomimo, że uznaje Pani prawidłowo, że wykonując czynności mieszczące się w grupowaniu PKWiU 69.20.22.0, uzyskiwane z tego tytułu przychody będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem według stawki 15%, a czynności mieszczące się w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0 będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem według stawki 8,5%, z uwagi na błędną podstawę prawną takiego twierdzenia, uznano je za nieprawidłowe.

W konsekwencji, w myśl zasady, że wadliwa argumentacja prawna wnioskodawcy, przy prawidłowo wywiedzionym skutku prawnym, winna skutkować uznaniem stanowiska podatnika za nieprawidłowe, Pani stanowisko należało ocenić jako nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Panią we wniosku grupowań PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.