Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.403.2025.1.JN

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 2 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą – od 2 stycznia 2015 r.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawczyni świadczy następujące usługi – usługi psychologiczne i usługi psychoterapeutyczne oraz superwizję.

Od stycznia 2025 r. Wnioskodawczyni dokonała wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania w prowadzonej przez nią jednoosobowej działalności gospodarczej. Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność, w jej ocenie, jest działalnością usługową – pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

(…) marca 2025 r. Wnioskodawczyni złożyła wniosek do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego z prośbą o weryfikację stosowanych przez nią kodów PKD i PKWiU.

We wniosku Wnioskodawczyni zwróciła się z prośbą o weryfikację poprawności kodów PKD i PKWiU dla następujących, wykonywanych przez nią usług:

1.Praktyka psychologiczna i psychoterapeutyczna.

2.Praktyka superwizyjna.

Zgodnie z informacjami uzyskanymi z Urzędu Statystycznego 28 kwietnia 2025 r. wykonywane przez Wnioskodawczynię usługi mieszczą się w:

Podklasach PKD 2025:

Praktyka psychologiczna i psychoterapeutyczna

PKD 86.93.Z Działalność psychologiczna i psychoterapeutyczna, z wyłączeniem lekarskiej,

PKD 85.69.Z Działalność wspomagająca edukację, gdzie indziej nie klasyfikowana.

Praktyka superwizji

PKD 85.59.B Kursy i szkolenia związane ze zdobywaniem wiedzy, umiejętności i klasyfikacji zawodowych w formach pozaszkolnych

Powyższa interpretacja została wydana zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2025), wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2024 r. (DZ. U. Poz.1936).

Podklasach PKD 2007:

Praktyka psychologiczna i psychoterapeutyczna

PKD 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej nieklasyfikowana,

PKD 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację.

Praktyka superwizji

PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nieklasyfikowane

Powyższa interpretacja została wydana zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007), wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 lipca 2007 r. (DZ. U. Nr 251, poz. 1885, z późn.zm.).

Jak wynika z powyższych informacji praktyka superwizji zawiera się więc w następujących podklasach:

Według PKD 2025:

PKD 85.59.B Kursy i szkolenia związane ze zdobywaniem wiedzy, umiejętności i klasyfikacji zawodowych w formach pozaszkolnych

-praktyka superwizji polegająca na nadzorowaniu merytorycznym i edukacyjnym nad pracą innych terapeutów i zespołów terapeutycznych, mająca charakter edukacyjny.

Według PKD 2007:

PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nieklasyfikowane

-praktyka superwizji polegająca na nadzorowaniu merytorycznym i edukacyjnym nad pracą innych terapeutów i zespołów terapeutycznych.

Zgodnie z informacjami uzyskanymi z Urzędu Statystycznego wykonywane przez Wnioskodawczynię usługi mieszczą się w następujących grupowaniach PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyborów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. – Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.):

Praktyka psychologiczna i psychoterapeutyczna

PKWiU 86.90.18.0 Usługi w zakresie zdrowia psychicznego świadczone przez psychologów i psychoterapeutów

PKWiU 85.60.10.0 Usługi wspomagające edukację

Praktyka superwizji

PKWiU 85.59.19.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej nieklasyfikowane.

Główny Urząd Statystyczny zakwalifikował więc superwizję do PKWiU 85.59.19.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wyjaśnienie dotyczące superwizji:

W ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85.59.19.0 Wnioskodawczyni prowadzi więc superwizję grupową i indywidualną. Wnioskodawczyni czyni to, ponieważ jest w trakcie przygotowywania się do uzyskania certyfikatu superwizora, a prowadzenie superwizji indywidualnych i grupowych jest niezbędnym warunkiem uzyskania certyfikatu superwizora.

Aktualnie Wnioskodawczyni posiada Certyfikat (…). (…). Wnioskodawczyni wykonuje usługi superwizorskie – konsultując przebieg pracy psychoterapeutów poddawanych superwizji w formie grupowej i indywidualnej. Odbywa się to w toku ustrukturyzowanej dyskusji, wykonywanej na zlecenie psychoterapeuty korzystającego z superwizji. Jest to konieczny warunek doskonalenia umiejętności superwizorskich, niezbędny do wypełnienia wymogów do uzyskania certyfikatu superwizora.

(…) 2024 r. – Wnioskodawczyni uzyskała zgodę X na otwarcie aplikacji superwizorskiej – zyskując tytuł superwizora aplikanta X.

(…) 2025 r. – Wnioskodawczyni uzyskała zgodę Y na otwarcie aplikacji superwizorskiej – zyskując tytuł superwizora aplikanta Y.

Oznacza to, że (…) Wnioskodawczyni przygotowuje się do uzyskania certyfikatu superwizora i jako superwizor aplikant Wnioskodawczyni posiada kwalifikacje do prowadzenia superwizji psychoterapii.

Celem superwizji jest umożliwienie psychoterapeucie doskonalenia warsztatu zawodowego i zapewnienie pacjentowi najwyższej jakości psychoterapii. Psychoterapeuta uczy się w przebiegu superwizji rozumienia własnych stanów emocjonalnych oraz stanów emocjonalnych pacjenta, analizy zjawisk zachodzących w przestrzeni terapeutycznej, stosowania odpowiednich strategii terapeutycznych i sposobów interwencji. Superwizja ma zatem na celu podniesienie kwalifikacji i umiejętności zawodowych. Terapeuta opowiada o pracy z pacjentem, co do której ma wątpliwości, pytania, czy różne przemyślenia. Przedstawia przypadek pacjenta oraz metody pracy i ważne informacje nie podając jego danych. Celem superwizji jest doskonalenie własnego warsztatu terapeutycznego, wprowadzanie umiejętności nabytych podczas szkolenia w praktykę pod okiem superwizora. Podczas superwizji praca terapeuty jest również oceniana pod kątem etyki zawodowej, dzięki czemu terapeuci mają możliwość oferowania terapii bezpiecznej, zgodnej z jak najwyższymi standardami.

Superwizja to spotkanie psychologów (psychoterapeuty/ów) oraz superwizora, tj. osoby posiadającej wyższe doświadczenie zawodowe w zakresie psychoterapii. Odbywa się ono w formie grupowej lub indywidualnej. W czasie tego spotkania (superwizji) superwizant (psycholog-psychoterapeuta) konsultuje przebieg pracy psychoterapeutycznej ze swoim pacjentem oraz kwestie związane z wykonaniem obowiązków psychoterapeuty. Superwizja ma określoną strukturę oraz cele. Terapeuta przedstawia zarys trudności z jaką boryka się w leczeniu pacjenta, przedstawia też podłoże teoretyczne (model) z jakiego korzysta w terapii. W czasie superwizji następuje wymiana doświadczenia. Superwizor dzieli się własną wiedzą, odbywa się uczenie poprzez rozmowę, odgrywanie ról, modelowanie, analizę zjawisk zachodzących pomiędzy pacjentem a psychoterapeutą oraz superwizorem i superwizującym się. Celem superwizji jest umożliwienie psychoterapeucie rozwoju i doskonalenia umiejętności zawodowych związanych ze stosowaniem odpowiednich interwencji terapeutycznych. W czasie superwizji, superwizant zdobywa nowe metody i formy adekwatnej pomocy oraz je ćwiczy. Wymogiem wielu towarzystw psychoterapeutycznych jest korzystanie przez psychoterapeutów z superwizji, by zapewnić pacjentowi najwyższej jakości psychoterapię oraz pogłębić rozumienie przez terapeutę własnych emocji mogących mieć wpływ na przebieg procesu terapeutycznego. Umiejętności terapeuty są weryfikowane i oceniane przez superwizora. W efekcie superwizji, superwizant podnosi kwalifikacje i umiejętności zawodowe.

Pytanie

Od 1 stycznia 2025 r. Wnioskodawczyni dokonała zmiany formy opłacania podatku dochodowego – na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Pytanie Wnioskodawczyni dotyczy tego, czy może zastosować do usługi superwizji stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w prowadzonej działalności gospodarczej?

Aktualnie do wszystkich wykonywanych przez siebie usług, tj. usługi psychologiczne i psychoterapeutyczne oraz superwizji Wnioskodawczyni stosuje stawkę ryczałtu w wysokości 14%. Wnioskodawczyni prosi więc o informację oraz weryfikację, czy spełnia warunki do opodatkowania w formie ryczałtu – stawka 8,5% w zakresie usług superwizyjnych?

Pani stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawczyni, zgodnie z zweryfikowanym przez Urząd Statystyczny kodem PKWiU dla usługi superwizji – opierając się na wymienionej powyżej ustawie oraz przykładowych indywidualnych interpretacjach numer: 0115-KDST2-2.4011.351.2023.3.AJZ, 0113-KDIPT2-1.4011.549.2024.2.RK – zachodzą okoliczności pozwalające Wnioskodawczyni na stosowanie stawki ryczałtu 8,5% do usług superwizyjnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

Zwracam uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Ponadto podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że od stycznia 2015 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą. Od stycznia 2025 r. dokonała Pani wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania w prowadzonej przez Panią jednoosobowej działalności gospodarczej. Prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową. W ramach prowadzonej działalności świadczy Pani następujące usługi – usługi psychologiczne i usługi psychoterapeutyczne oraz superwizję. Główny Urząd Statystyczny zakwalifikował superwizję do PKWiU 85.59.19.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. W ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85.59.19.0 prowadzi Pani superwizję grupową i indywidualną. Czyni to Pani, ponieważ jest w trakcie przygotowywania się do uzyskania certyfikatu superwizora, a prowadzenie superwizji indywidualnych i grupowych jest niezbędnym warunkiem uzyskania certyfikatu superwizora. Aktualnie posiada Pani Certyfikat Y oraz X. (…). Wykonuje Pani usługi superwizorskie – konsultując przebieg pracy psychoterapeutów poddawanych superwizji w formie grupowej i indywidualnej. Odbywa się to w toku ustrukturyzowanej dyskusji, wykonywanej na zlecenie psychoterapeuty korzystającego z superwizji. Jest to konieczny warunek doskonalenia umiejętności superwizorskich, niezbędny do wypełnienia wymogów do uzyskania certyfikatu superwizora. (…) 2024 r. uzyskała Pani zgodę X na otwarcie aplikacji superwizorskiej zyskując tytuł superwizora aplikanta X. (…) 2025 r. uzyskała Pani zgodę Y na otwarcie aplikacji superwizorskiej zyskując tytuł superwizora aplikanta Y. Oznacza to, że (…) przygotowuje się Pani do uzyskania certyfikatu superwizora i jako superwizor aplikant posiada Pani kwalifikacje do prowadzenia superwizji psychoterapii. Celem superwizji jest umożliwienie psychoterapeucie doskonalenia warsztatu zawodowego i zapewnienie pacjentowi najwyższej jakości psychoterapii. Psychoterapeuta uczy się w przebiegu superwizji rozumienia własnych stanów emocjonalnych oraz stanów emocjonalnych pacjenta, analizy zjawisk zachodzących w przestrzeni terapeutycznej, stosowania odpowiednich strategii terapeutycznych i sposobów interwencji. Superwizja ma zatem na celu podniesienie kwalifikacji i umiejętności zawodowych. Terapeuta opowiada o pracy z pacjentem, co do której ma wątpliwości, pytania, czy różne przemyślenia. Przedstawia przypadek pacjenta oraz metody pracy i ważne informacje nie podając jego danych. Celem superwizji jest doskonalenie własnego warsztatu terapeutycznego, wprowadzanie umiejętności nabytych podczas szkolenia w praktykę pod okiem superwizora. Podczas superwizji praca terapeuty jest również oceniana pod kątem etyki zawodowej, dzięki czemu terapeuci mają możliwość oferowania terapii bezpiecznej, zgodnej z jak najwyższymi standardami. Superwizja to spotkanie psychologów (psychoterapeuty/ów) oraz superwizora, tj. osoby posiadającej wyższe doświadczenie zawodowe w zakresie psychoterapii. Odbywa się ono w formie grupowej lub indywidualnej. W czasie tego spotkania (superwizji) superwizant (psycholog-psychoterapeuta) konsultuje przebieg pracy psychoterapeutycznej ze swoim pacjentem oraz kwestie związane z wykonaniem obowiązków psychoterapeuty. Superwizja ma określoną strukturę oraz cele. Terapeuta przedstawia zarys trudności z jaką boryka się w leczeniu pacjenta, przedstawia też podłoże teoretyczne (model) z jakiego korzysta w terapii. W czasie superwizji następuje wymiana doświadczenia. Superwizor dzieli się własną wiedzą, odbywa się uczenie poprzez rozmowę, odgrywanie ról, modelowanie, analizę zjawisk zachodzących pomiędzy pacjentem a psychoterapeutą oraz superwizorem i superwizującym się. Celem superwizji jest umożliwienie psychoterapeucie rozwoju i doskonalenia umiejętności zawodowych związanych ze stosowaniem odpowiednich interwencji terapeutycznych. W czasie superwizji, superwizant zdobywa nowe metody i formy adekwatnej pomocy oraz je ćwiczy. Wymogiem wielu towarzystw psychoterapeutycznych jest korzystanie przez psychoterapeutów z superwizji, by zapewnić pacjentowi najwyższej jakości psychoterapię oraz pogłębić rozumienie przez terapeutę własnych emocji mogących mieć wpływ na przebieg procesu terapeutycznego. Umiejętności terapeuty są weryfikowane i oceniane przez superwizora. W efekcie superwizji, superwizant podnosi kwalifikacje i umiejętności zawodowe.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 85.59.19.0 Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując, przychody osiągane przez Panią w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania usług superwizji, będących przedmiotem wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.