Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.369.2025.3.PR

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

  – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan pismami z 22 lipca oraz 1 sierpnia 2025 r. (daty wpływu).

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi zaklasyfikowane jako PKD 70.22.Z – „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”, zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego w Łodzi ((...) z 28.10.2024).

Zakres usług obejmuje:

a)zarządzanie portfelem aplikacji i projektami IT;

b)strategię i optymalizację systemów (...);

c)wdrażanie dobrych praktyk w projektowaniu rozwiązań IT;

d)monitoring wydajności i dostępności aplikacji, wsparcie ciągłości działania (...), współpracę z menedżerami działów;

e)doradztwo kosztowe i technologiczne;

f)udział w projektach globalnych, analizę trendów technologicznych;

g)nadzór i szkolenie członków zespołu klienta oraz monitoring realizacji celów projektowych.

Uzupełnienia wniosku

Wskazał Pan, że wniosek dotyczy okresu od czerwca 2024 r. do czerwca 2025 r.

Na pytanie organu, jak – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.) – sklasyfikowane są świadczone usługi, wskazał Pan, że przy uwzględnieniu zakresu świadczonych usług, obejmujących m.in.: zarządzanie projektami IT, analizę i optymalizację systemów (...), doradztwo technologiczne i kosztowe, monitoring aplikacji, opracowywanie dokumentacji projektowej oraz nadzór nad realizacją celów biznesowych — usługi te klasyfikuje pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 („ Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”). Przy czym w odniesieniu do usług o wyraźnym profilu technologicznym, takich jak: analiza systemowa, przygotowywanie wytycznych dla zespołów IT oraz współpraca przy projektowaniu rozwiązań informatycznych, uzupełniająco mogą mieć zastosowanie klasyfikacje: PKWiU 62.02.30.0 – Usługi doradztwa w zakresie oprogramowania, PKWiU 62.09.20.0 – Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych.

Zaznaczył Pan jednocześnie, że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądów administracyjnych, w tym z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 listopada 2017 r., sygn. akt I FSK 179/16, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie może uchylać się od dokonania oceny prawidłowości wskazanej przez podatnika klasyfikacji statystycznej, albowiem prawidłowe przyporządkowanie towaru lub usługi do symbolu PKWiU stanowi element wykładni prawa, a nie stanu faktycznego. Obowiązkiem organu interpretacyjnego jest zatem rozstrzygnięcie, czy wskazana przez podatnika klasyfikacja jest prawidłowa w świetle przedstawionego stanu faktycznego. Jako podatnik przedstawił Pan we wniosku i poniższym piśmie kompletny i wyczerpujący opis charakteru świadczonej usługi, w tym jej zakres, cel, sposób wykonania oraz grono odbiorców.

Pana zdaniem, klasyfikacja statystyczna nie może być przedmiotem domniemania odpowiedzialności podatnika i nie podlega ocenie wyłącznie przez sam podmiot zobowiązany do jej wskazania, lecz — zgodnie z powołanym wyrokiem NSA — winna być zweryfikowana przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w ramach kompleksowej oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego.

W odniesieniu do świadczonych usług opisał Pan ich szczegółowy zakres.

a)Zarządzanie portfelem aplikacji i projektami IT:

-Czynności: (...)

-Zadania: (...)

-Zakres: (...)

-Efekt: (...)

b)Strategia i optymalizacja systemów (...):

-Czynności: (...).

-Zadania: (...).

-Zakres: (...).

-Efekt: (...).

c)Wdrażanie dobrych praktyk w projektowaniu rozwiązań IT:

-Czynności: (...).

-Zadania: (...).

-Zakres: (...).

-Efekt: (...).

d)Monitoring wydajności i dostępności aplikacji:

-   Czynności: (...).

-   Zadania: (...).

-   Zakres: (...).

-   Efekt: (...).

e)Wsparcie ciągłości działania (...):

-   Czynności: (...).

-   Zadania: (...).

-   Zakres: (...).

Efekt: (...).

f)   Współpraca z menedżerami działów:

-Czynności: (...).

-Zadania: (...).

-Zakres: (...).

-Efekt: (...).

g)   Doradztwo kosztowe i technologiczne:

-Czynności(...).

-Zadania: (...).

-Zakres: (...).

-Efekt: (...).

h)Udział w projektach globalnych:

-Czynności: (...).

-Zadania: (...).

-Zakres: (...).

-Efekt: (...).

i)Analiza trendów technologicznych:

-Czynności: (...).

-Zadania: (...).

-Zakres: (...).

-Efekt: (...).

j)Nadzór i szkolenie członków zespołu klienta:

-Czynności(...),

-Zadania: (...).

-Zakres: (...).

-Efekt: (...).

Zleceniodawca oszczędza czas i zasoby IT.

k)Monitoring realizacji celów projektowych:

-   Czynności: (...).

-   Zadania: (...)).

-   Zakres: (...).

-   Efekt: (...).

Wszystkie powyższe czynności są realizowane na różnych etapach cyklu życia projektu/oprogramowania: od planowania, przez analizę wymagań, projektowanie, testowanie, wdrażanie, aż po utrzymanie i rozwój. Mają wpływ na przebieg tworzenia oprogramowania oraz usprawniają jego działanie, ale nie wchodzą w prace programistyczne.

W ramach świadczonych usług przygotowywane są wytyczne dla programistów i zespołów technicznych, m.in. w formie kart projektów, dokumentacji wdrożeniowej, wymagań funkcjonalnych oraz komentarzy do zadań i testów. Pełni Pan rolę koordynatora i doradcy ds. IT. Łączy Pan potrzeby biznesowe z możliwościami technologicznymi, nadzoruje przebieg projektów, wspiera zespoły klienta oraz odpowiada za jakość i efektywność wdrażanych rozwiązań.

Jednocześnie wyjaśnił Pan, że świadczy jedną usługę, w której skład wchodzą wszystkie opisane we wniosku czynności.

W okresie od czerwca 2024 r. do czerwca 2025 świadczył Pan usługi na rzecz trzech kontrahentów. Jeden kontrahent był dominujący. Postanowienia umowne różnią się w zależności od kontrahenta. Wynagrodzenie przyjmowało formę miesięcznego ryczałtu (główny kontrahent) oraz dwóch faktur za pojedyncze, krótkie projekty z dwoma innymi kontrahentami. Na fakturze usługa ta nazywała się: „Usługa związana z doradztwem w zakresie informatyki – aplikacje IT”; obejmuje wszystkie wymienione czynności. Dominującą czynnością było zarządzanie projektami IT. Na fakturach z wiodącym kontrahentem wskazuje Pan jedną pozycję – „Usługi doradcze i zarządcze w zakresie projektów IT”.

Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. – przychody ewidencjonuje na bieżąco w systemie e-mikrofirma udostępnionym przez Ministerstwo Finansów.

Podkreślił Pan, że oczekuje wskazania, jaką stawkę podatku powinien odprowadzić w ramach zryczałtowanego podatku za wskazany okres. Istotą Pana pytania nie jest ustalanie numeru PKWiU, a informacja, jaką stawkę podatku powinien Pan odprowadzić.

Pytanie

Czy opisany zakres działalności, prowadzony w ramach PKD 70.22.Z, a faktycznie obejmujący specjalistyczne usługi doradcze i zarządcze z obszaru IT, w tym (...), może zostać zakwalifikowany do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, jako działalność usługowa niewymieniona w art. 12 ust. 1 pkt 1–4 i 6–8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym – np. zaklasyfikowaną pod PKWiU 70.22.20.0 (pozostałe doradztwo inne niż zarządcze), czy też 15%, jako usługi doradcze, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. a) ww. ustawy?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, działalność, którą prowadzi nie jest tożsama z klasycznym doradztwem zarządczym w rozumieniu planowania strategicznego i reorganizacji przedsiębiorstw, lecz stanowi wyspecjalizowane wsparcie doradcze i analityczne w zakresie aplikacji biznesowych. W związku z tym właściwa stawka ryczałtu wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, co potwierdzają liczne interpretacje indywidualne (np. 0115-KDST2-2.4011.205.2025.3.PR).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem  art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m., art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi mieszczące się (zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego w Łodzi (...) z 28.10.2024 r.) w grupowaniu PKD 70.22.Z – „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”, obejmujące m.in. zarządzanie projektami IT, analizę i optymalizację systemów (...), doradztwo technologiczne i kosztowe, monitoring aplikacji, opracowywanie dokumentacji projektowej oraz nadzór nad realizacją celów biznesowych. Do tej pory świadczył Pan dla kontrahentów jedną usługę, w skład której wchodzą wszystkie opisane we wniosku czynności. Dominującą czynnością było zarządzanie projektami IT. Wskazał Pan, że przy uwzględnieniu zakresu świadczonych usług, usługi te klasyfikuje pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 („Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”), przy czym w odniesieniu do usług o wyraźnym profilu technologicznym, takich jak: analiza systemowa, przygotowywanie wytycznych dla zespołów IT oraz współpraca przy projektowaniu rozwiązań informatycznych, uzupełniająco mogą mieć zastosowanie również klasyfikacje: PKWiU 62.02.30.0 – Usługi doradztwa w zakresie oprogramowania, PKWiU 62.09.20.0 – Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych.

Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że przypadku uzyskiwania przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, które – jak wynika z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy – nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem, stawka ryczałtu wynosi 8,5% zgodnie z powołanym art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, bowiem ustawodawca nie przewidział dla takich usług innej stawki podatku.

Niemniej jednak zastrzec należy, że ww. stawka nie znajdzie zastosowania w przypadku uzyskania przychodów z tytułu świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m tej ustawy oraz usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), a także doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b powołanej ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Odnosząc się do powołanej interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.