
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 8 lipca 2025 r. (wpływ 8 lipca 2025 r.) oraz pismem z 30 czerwca 2025 r. (wpływ 21 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Przedstawił Pan stan faktyczny dotyczący prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej. Od wielu lat prowadzi Pan projekty oraz programy (grupy projektów) informatyczne powierzone Panu do zarządzania w imieniu klienta jako Kierownik Projektu/Kierownika Programu (grupa projektów).
W ramach powierzonych Panu prac nie wykonuje Pan usług związanych z doradztwem, a Pana klientem jest firma zewnętrzna, która zleca panu zarządzenie projektami informatycznymi.
Przedstawił Pan zakres obowiązków, który stanowi ekstrakt z Pana Umowy Partnerskiej:
- zarządzanie programami i projektami w obszarze rozwoju oprogramowania i architektury IT, w szczególności, w obszarze digitalizacji produkcji,
- przygotowanie programów i projektów zgodnie z misją i strategią organizacji,
- przygotowanie budżetów i wycen,
- udział w komitetach sterujących i spotkaniach projektowych,
- przygotowanie i wdrożenie metod zarządzania oraz oceny programów i projektów,
- monitorowanie harmonogramów, budżetów, zakresu, jakości i ryzyk w programach i projektach,
- monitorowanie postępów projektu,
- koordynacja prac zespołów projektowych i programistycznych,
- zarządzanie dokumentacją projektową,
- ścisła współpraca z interesariuszami projektu,
- realizacja innych zadań związanych z rolą kierownika programów i projektów.
Uzupełnienie
Działalność gospodarcza prowadzona jest w zakresie zarządzanie projektami i programami (grupami projektów) dla klienta zewnętrznego.
Poniżej wyciąg z Umowy, która została podpisana z Pana klientem:
Przedmiotem Umowy jest świadczenie przez Partnera usług w zakresie:
- zarządzanie programami i projektami w obszarze rozwoju oprogramowania i architektury IT, w szczególności, w obszarze digitalizacji produkcji,
- przygotowanie programów i projektów zgodnie z misją i strategią organizacji,
- przygotowanie budżetów i wycen,
- udział w komitetach sterujących i spotkaniach projektowych,
- przygotowanie i wdrożenie metod zarządzania oraz oceny programów i projektów,
- monitorowanie harmonogramów, budżetów, zakresu, jakości i ryzyk w programach i projektach,
- monitorowanie postępów projektu,
- koordynacja prac zespołów projektowych i programistycznych,
- zarządzanie dokumentacją projektową,
- ścisła współpraca z interesariuszami projektu,
- realizacja innych zadań związanych z rolą kierownika programów i projektów,
- przygotowanie i rozwój architektury IT w obszarze digitalizacji produkcji.
Działalność gospodarczą prowadzi Pan od 1 kwietnia 2018 r. Data wpisu w CEiDG 22 marca 2018 r.
Na pytanie - kiedy złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne odpowiedział Pan -wniosek CEIDG-1 został złożony w dniu 7 lutego 2025 r. Numer wniosku (…).
Poza wskazaną działalnością gospodarczą nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
PKWiU 70.20.Z - wpis został zmieniony zgodnie z informacją jaką uzyskał Pan odnośnie do prawidłowego wpisu dla Kierownika Projektów. Kod został wybrany w związku ze zmianą PKWiU 70.22.20.0 i zastąpieniu wspomnianego kodu obecnie wybranym.
Czynności wynikające z Umowy podpisanej z klientem:
- zarządzanie programami i projektami w obszarze rozwoju oprogramowania i architektury IT, w szczególności, w obszarze digitalizacji produkcji,
- przygotowanie programów i projektów zgodnie z misją i strategią organizacji,
- przygotowanie budżetów i wycen,
- udział w komitetach sterujących i spotkaniach projektowych,
- przygotowanie i wdrożenie metod zarządzania oraz oceny programów i projektów,
- monitorowanie harmonogramów, budżetów, zakresu, jakości i ryzyk w programach i projektach,
- monitorowanie postępów projektu,
- koordynacja prac zespołów projektowych i programistycznych,
- zarządzanie dokumentacją projektową,
- ścisła współpraca z interesariuszami projektu,
- realizacja innych zadań związanych z rolą kierownika programów i projektów,
- przygotowanie i rozwój architektury IT w obszarze digitalizacji produkcji.
W ramach powierzonych przez Klienta zadań zajmuje się Pan zarządzaniem projektami i programami (grupy projektów), które znajdują się w fazie wykonawczej, co oznacza, iż klient zidentyfikował już potrzeby biznesowe i przystępuje do ich realizacji.
W ramach zarządzania wykonywane są następujące prace:
- przygotowanie struktury podziału pracy - work breakdown structure,
- przygotowanie harmonogramu projektu,
- planowanie budżetu,
- przypisanie zadań i obowiązków do członków zespołu projektowego,
- utrzymanie kontaktu z klientem, sponsorem, komitetami sterującymi, partnerami (firmami zewnętrznymi) oraz pozostałymi interesariuszami projektu,
- monitorowanie statusu projektu tj. postępu, harmonogramu, kamieni milowych,,
- zarządzanie ryzykiem projektu,
- zarządzanie budżetem projektu.
Projekty prowadzone są zgodnie z metodologiami PMI, Prince2 oraz SCRUM.
Rezultatem prowadzonych projektów jest implementacja i wdrożenie rozwiązań informatycznych po stronie klienta.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r.
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:
- pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0),
- pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
- pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
- oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie zajmuje się Pan rozwojem oprogramowania w rozumieniu pisania kodu oraz sprzedaży licencji.
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jedynymi przychody jakie Pan uzyskuje związane są z zarządzaniem projektami i grupami projektów (programami).
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Na pytanie - czy świadczy Pana usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. uczestniczy w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradza w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, uczestniczy w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta – wskazał Pan, że nie świadczy Pan usług związanych z zarządzaniem strategicznym. Powierzone projekty i ich budżety stanowią niewielką część zarówno przychodów, jak i kosztów po stronie klienta.
W roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadanie pytanie:
- uzyskał Pan przychody nieprzekraczające 2 000 000 Euro,
- nie uzyskał Pan przychodów z działalności prowadzonej w formie spółki.
Ewidencja przychodów powierzona jest Księgowej. Do dziś nie było potrzeby stosowania różnych stawek, lecz w przypadku zaistnienia takiej sytuacji ewidencja z różnych rodzajów działalności będzie prowadzona.
Opisane i wykonywane usługi związane są z zarządzaniem. W ramach prowadzonych projektów członkowie zespołu wykonują czynności związane z rozwojem i tworzeniem oprogramowania, lecz nie należy to do Pana obowiązków. Osobiście nadzoruje Pan postęp takich prac względem harmonogramu i budżetu. Ponadto dodaje Pan, że wymagania względem systemu przygotowywane są przez klienta wraz z analitykami (Subject Matter Experts), a po implementacji testowane przez klienta i wyspecjalizowanych ekspertów (testerów). Obie te czynności również nie należą do zakresu Pana obowiązków, a są jedynie nadzorowane w ramach prowadzonego projektu.
Nie przygotowuje Pan wytycznych dla programistów poza przypisaniem im zadań wynikających z harmonogramu projektu. Pracujący w ramach projektów programiści zorganizowani są w odrębnej strukturze organizacyjnej, a wytyczne techniczne pochodzą z analiz przygotowywanych przez analityków (Subject Matter Experts).
W ramach projektów/programów tworzone są wirtualne zespoły do realizacji konkretnych zadań. Wspomniane zespoły zawierają kierownika projektu/programu, analityków (SME), programistów, testerów. Każda z wymienionych ról posiada przypisany zakres odpowiedzialności i prerogatyw.
Powiązanie osobiste nie występują. W ramach wykonywanych prac zarządzania projektami i grupami projektów wykonuje Pan pracę jako podwykonawca względem głównego kontraktora, który posiada globalną umowę z klientem.
Nie jest Pan wspólnikiem w spółce, na rzecz której świadczy Pan usługi
Nie pełni Pan funkcji innych niż wynikające z zakresu obowiązków i Umowy.
Potwierdził Pan, że usługi będące przedmiotem wniosku są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0.
Przedmiotem Pana zapytania jest rok 2025 r. oraz lata przyszłe.
Pytanie
Czy można zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5% dla opisanego powyżej stanu faktycznego?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z opisanym stanem faktycznym, rodzajem świadczonych usług, które nie są usługami doradztwa lecz zarządzaniem projektami (PKWiU 70.22.20.0) oraz szeregiem interpretacji indywidualnych, w szczególności: 0112-KDSL1-2.4011.250.2024.2.JN z dnia 24.06.2024 r., 0113- KDIPT2-1.4011.944.2023.2.DJD z dnia 05.03.2024 r., 0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS z dnia 19.09.2023 r., 0115-KDST2-1.4011.257.2023.2.MDO z dnia 25.08.2023 r., 0113-KDIPT2-1.4011.838.2022.1 .MAP z dnia 06.12.2022 r., stoi Pan na stanowisku, że należna stawka podatku zryczałtowanego dla opisanego zakresu prac i stanowiska wynosi 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz.163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) tej ustawy normuje, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym,
że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z wniosku wynika, że prowadzi Pan od wielu lat projekty oraz programy (grupy projektów) informatyczne powierzone Panu do zarządzania w imieniu klienta jako Kierownik Projektu/Kierownika Programu (grupa projektów). W ramach powierzonych Panu prac nie wykonuje Pan usług związanych z doradztwem, a Pana klientem jest firma zewnętrzna, która zleca panu zarządzenie projektami informatycznymi.
Czynności wynikające z Umowy podpisanej z klientem:
- zarządzanie programami i projektami w obszarze rozwoju oprogramowania i architektury IT, w szczególności, w obszarze digitalizacji produkcji,
- przygotowanie programów i projektów zgodnie z misją i strategią organizacji,
- przygotowanie budżetów i wycen,
- udział w komitetach sterujących i spotkaniach projektowych,
- przygotowanie i wdrożenie metod zarządzania oraz oceny programów i projektów,
- monitorowanie harmonogramów, budżetów, zakresu, jakości i ryzyk w programach i projektach,
- monitorowanie postępów projektu,
- koordynacja prac zespołów projektowych i programistycznych,
- zarządzanie dokumentacją projektową,
- ścisła współpraca z interesariuszami projektu,
- realizacja innych zadań związanych z rolą kierownika programów i projektów,
- przygotowanie i rozwój architektury IT w obszarze digitalizacji produkcji.
W ramach powierzonych przez Klienta zadań zajmuje się Pan zarządzaniem projektami i programami (grupy projektów), które znajdują się w fazie wykonawczej, co oznacza, iż klient zidentyfikował już potrzeby biznesowe i przystępuje do ich realizacji.
W ramach zarządzania wykonywane są następujące prace:
- przygotowanie struktury podziału pracy - work breakdown structure,
- przygotowanie harmonogramu projektu,
- planowanie budżetu,
- przypisanie zadań i obowiązków do członków zespołu projektowego,
- utrzymanie kontaktu z klientem, sponsorem, komitetami sterującymi, partnerami (firmami zewnętrznymi) oraz pozostałymi interesariuszami projektu,
- monitorowanie statusu projektu tj. postępu, harmonogramu, kamieni milowych,,
- zarządzanie ryzykiem projektu,
- zarządzanie budżetem projektu.
Usługi będące przedmiotem wniosku są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
- klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
- klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
- kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
- kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).
Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn., że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.
Wobec tego, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 mogą zostać opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem Pani stanowisko jest prawidłowe.
Zaznaczyć jednak należy, że stawka 8,5% ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w tym jeśli zostało złożone skuteczne oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania i jeżeli faktycznie nie uzyskała/nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
