
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 2 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia stawki ryczałtu. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą „(…)”, pod numerem NIP: (…), która obejmuje zgodnie z PKD: 71.11.Z - Działalność w zakresie architektury (jako przeważająca działalność), 36.00.Z - Pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody, 47.19.Z - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach, 72.19.Z - Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych, 74.10.Z - Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania, 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, 81.30.Z - Działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni, 90.03.Z - Artystyczna i literacka działalność twórcza.
Wnioskodawczyni posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski.
Wnioskodawczyni uzyskała tytuł naukowy doktora, broniąc rozprawy poświęconej (...). Praca obejmowała kompleksową analizę zagadnień (...). Obszar badań realizowany przez Wnioskodawczynię jest niezwykle nowatorski, interdyscyplinarny i ambitny. Działania prowadzone przez Wnioskodawczynię obejmują bardzo rzadko podejmowany obszar badań, wymagający posiadania i rozwijania specjalistycznej wiedzy i rozeznania obszarów wykraczających poza zakres zawodowy. Wnioskodawczyni analizowała zagadnienia (...). Zakres tematyczny opisanych powyżej badań naukowych Wnioskodawczyni znajduje swoje analogie w problematyce (...). Głębokie zrozumienie kluczowej roli technologii w zapewnianiu (...) wpisuje się w wymagania prowadzenia prac badawczo-rozwojowych oraz (...). Ze względu na ograniczoną realizację projektów (...), Wnioskodawczyni zdecydowała się kontynuować swoje badania w obszarze budowli (...), dostrzegając bliskie powiązania między tymi typami konstrukcji. Transfer technologii wypracowanych na potrzeby (...) umożliwia wdrożenie rozwiązań teoretycznych w praktyce prac badawczo-rozwojowych oraz następnie w ramach działalności projektowej i wykonawczej na podłożu (...) oraz testowanie tych rozwiązań w rzeczywistości. Wnioskodawczyni w obecnie prowadzonych pracach badawczo-rozwojowych budynków koncentruje się przede wszystkim na analizie stosowanych materiałów, rozwiązań konstrukcyjnych, które będą gwarantowały (...). Wnioskodawczyni poddaje badaniom wspomnianą już problematykę architektury, ekologii, energetyki, fizyki, materiałoznawstwa, ale także aspekty behawioralne i fizjologiczne, związane z (...), jak również zagadnień socjologicznych oraz psychologii środowiskowej związanej z przebywaniem i użytkowaniem tego rodzaju budowli.
Celem podejmowanych prac badawczo rozwojowych przez Wnioskodawczynię jest ustalenie standardów architektonicznych budynków (...) przy jednoczesnym zapewnieniu:
1)dostępności materiałów do budowy tego typu obiektów i ich ewentualnego utrzymania, konserwacji, modernizacji i remontu;
2)kosztów wykonania inwestycji.
Wnioskodawczyni swoje usługi świadczy na podstawie umów zawieranych z innym przedsiębiorcą/innymi przedsiębiorcami (głównie przedsiębiorcami zagranicznymi z USA) - dalej jako „Kontrahenci”. Zakres usług (objęty złożonym wnioskiem) - świadczonych aktualnie przez Wnioskodawczynię - został sprecyzowany w zawartej przez Nią umowie.
Spośród tych usług można wyodrębnić dwie główne:
1)świadczenie usług architektonicznych, projektowych, inżynieryjnych na zlecenie Kontrahenta (dalej jako „Prace projektowe i architektoniczne”) oraz
2)polegających na realizacji prac badawczo rozwojowych na zlecenie Kontrahenta poprzez prowadzenie prac badawczo rozwojowych i tworzenie publikacji dotyczących zleconych prac, a także prowadzenie testów, eksperymentów i innych działań naukowych niezbędnych do określenia potrzebnych materiałów oraz wymagań poszczególnych konstrukcji, które mogą być oferowane przez Kontrahenta na rynku (głównie na rynku ...).
Działania mają charakter interdyscyplinarny, aby w możliwie najszerszy sposób zapewnić realną budowę obiektów oraz komfort ich użytkowania (dalej jako „Prace o charakterze badawczo-rozwojowym”. Usługi Wnioskodawczyni dotyczą prowadzenia prac badawczo rozwojowych w zakresie realizacji projektów dotyczących budowy bunkrów cywilnych i innych cywilnych obiektów obronnych dla Kontrahentów zagranicznych. Prace badawczo rozwojowe są przekazywane Kontrahentom zagranicznym na potrzeby tworzenia przez nich produktów, usług i procesów w przedmiocie budowy obiektów obronnych (bunkrów cywilnych) i oferowania tych usług na rynku komercyjnym (w szczególności na terenie (...), aczkolwiek niewyłącznie).
W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zawarła z podmiotem z (...) umowę o współpracy, w której występuje w roli projektanta, architekta i konsultanta do działań związanych z pracami projektowymi, architektonicznymi i budowlanymi oraz pracami badawczo-rozwojowymi i naukowymi.
Obowiązki wykonywane w ramach wspomnianej wyżej umowy znajdują się w zakresie: „Prace projektowe i architektoniczne” PKWiU 71.11 - „Usługi architektoniczne” (Wnioskodawczyni uzyskała w tym zakresie potwierdzenie z GUS):
1)prowadzenie procesu złożonej analizy wymagań klienta i/lub danej konstrukcji lub planowanych do zastosowania materiałów;
2)przekładanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne;
3)doradztwo kontrahentom i wykonawcom w realizacji projektów;
4)współpracę z dostawcami zewnętrznymi w trakcie wdrożenia i utrzymania rozwiązań w projektach;
5)przygotowywanie i aktualizację lub modyfikację dokumentacji dotyczącej projektów;
6)projektowanie architektury budowli i nadzór nad ich wykonaniem;
7)przygotowywanie specyfikacji technicznej projektu;
8)kierowanie zespołami wykonawców i nadzorowanie wykonania projektu;
9)uczestniczenie w spotkaniach biznesowych i statusowych oraz raportowanie z realizacji projektu: „Prace o charakterze badawczo-rozwojowym”, których dotyczy wniosek i tak w dalszej części wniosku określane.
PKWiU 72.19.33.0 - „Usługi w zakresie prac rozwojowych w dziedzinie nauk technicznych, z wyłączeniem biotechnologii” (Wnioskodawczyni uzyskała również w tym zakresie potwierdzenie z GUS):
1)opracowywanie założeń do prac badawczo naukowych, prototypów i testów na potrzeby realizacji nowych budowli lub stosowania nowych materiałów, wymagań eksploatacyjnych i jakościowych oraz związanych z ich konserwowaniem i serwisem;
2)wykonywanie prac badawczo naukowych poprzez wykonywanie prototypów, testów, ich dokumentowanie oraz sporządzanie publikacji naukowych z tym związanych;
3)dzielenie się wiedzą z pracownikami kontrahentów i wykonawcami w związku z realizacją prototypów;
4)współpracę z dostawcami zewnętrznymi w trakcie wdrożenia i utrzymania rozwiązań w prototypach;
5)przygotowywanie, aktualizację lub modyfikację dokumentacji dotyczącej prototypów;
6)procesowanie wykonywania prac badawczo naukowych, w tym opracowania prototypu;
7)projektowanie architektury;
8)przygotowywanie specyfikacji technicznej prototypu;
9)koordynowanie procesu dostarczania wymaganych technologii, ustalonych w ramach prac badawczo-rozwojowych;
10)kierowanie zespołami wykonawców i nadzorowanie wykonania prototypu;
11)planowanie i nadzorowanie harmonogramów projektowych związanych z prowadzeniem prac badawczo-rozwojowych;
12)uczestniczenie w spotkaniach biznesowych i statusowych oraz raportowanie spotkań odbywających się w związku z realizacją prac badawczo-rozwojowych;
13)doskonalenie procesów technologicznych w ramach prac badawczo-rozwojowych;
14)optymalizowanie wykorzystania materiałów i zasobów na potrzeby realizowanych projektów.
Jeżeli chodzi o wynagrodzenie za wszystkie ww. usługi, to zostało ono sprecyzowane w obowiązującej aktualnie umowie - jest to zryczałtowane wynagrodzenie o określonej kwocie za dany projekt.
Wystawiana przez Wnioskodawczynię faktura obejmuje umówioną kwotę zryczałtowanego miesięcznego wynagrodzenia za usługi. Na fakturze mogą być wykazywane są dwie odrębne pozycje:
- wynagrodzenie za usługi projektowe i architektoniczne - jeżeli Wnioskodawczyni realizowała tego rodzaju czynności w określonym czasie,
- wynagrodzenie za prace B+R (R&D) - jeżeli Wnioskodawczyni realizowała tego rodzaju czynności w określonym czasie.
Odnośnie wysokości ww. zryczałtowanego miesięcznego wynagrodzenia, która została określona w umowie, to jego wysokość może ulegać zmianie - stosownie do odrębnych ustaleń poczynionych między stronami. W ocenie Wnioskodawczyni, przedstawione w opisie faktycznym usługi świadczone przez Nią na rzecz innych podmiotów w postaci „Prace o charakterze badawczo-rozwojowym” należy zakwalifikować do kodu PKWiU 72.19.33.0, tj. „Usługi w zakresie prac rozwojowych w dziedzinie nauk technicznych, z wyłączeniem biotechnologii” (PKWiU 2008 i PKWiU 2015).
W piśmie z dnia (…) Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego poinformował Wnioskodawczynię, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) wymienione usługi określone we wniosku jako „Prace o charakterze badawczo-rozwojowym” mieszczą się w grupowaniu PKWiU 72.19.33.0. Przy czym Wnioskodawczyni została również poinformowana, że ocena, czy opisane w przedmiotowym wystąpieniu czynności spełniają kryteria badań naukowych i prac rozwojowych nie leży w gestii służb statystyki publicznej.
Zakresem złożonego wniosku objęte są usługi świadczone przez Wnioskodawczynię w 2024 r. oraz w latach kolejnych (o ile oczywiście taki stan się utrzyma). Wnioskodawczyni od 1 stycznia 2025 r. korzysta z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wcześniej była opodatkowana na zasadach ogólnych (skala). Usługi są rozliczane w ujęciu miesięcznym, zgodnie z zawartą umową. Swoje usługi Wnioskodawczyni świadczy z terytorium Polski i tutaj opodatkowuje całość przychodów podatkiem dochodowym. Wnioskodawczyni zaznacza, że w przedstawionym stanie faktycznym nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jednocześnie Wnioskodawczyni jest świadoma tego, że aby w ogóle móc zastosować opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym Jej przychody z działalności gospodarczej za poprzedzający rok podatkowy, w którym zamierza uzyskać przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie mogą przekroczyć 2 mln euro (zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 ww. ustawy) - ten warunek jest spełniony. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą (zgodnie z wpisem do CEIDG) od 8 kwietnia 2024 r. Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję przychodów zgodnie z zasadami zryczałtowanego podatku dochodowego. Umożliwia ona określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności odrębnie. Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zostało to także potwierdzone w otrzymanym przez Wnioskodawczynię pismem z GUS, który te usługi zakwalifikował odpowiednio zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. do konkretnego grupowania dotyczącego usług. Wyłączenia określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie będą miały zastosowania w kolejnych latach. Wnioskodawczyni jest świadoma tego, że wystąpienie któregokolwiek z nich pozbawi Wnioskodawczynię prawa do zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego. W kolejnych latach podatkowych zostaną zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni jest świadoma tego, że niespełnienie któregokolwiek z warunków pozbawi Wnioskodawczynię prawa do zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego. Wnioskodawczyni nie świadczy usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, programowaniem, zarządzaniem siecią, czy systemami informatycznym.
Pytanie
Czy wskazywany na fakturze przychód z tytułu świadczonych przez Wnioskodawczynię usług, opisanych we wniosku jako „Prace o charakterze badawczo-rozwojowym”, podlega opodatkowaniu 8,5%/12,5% stawką podatku ryczałtowego, zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że przychody uzyskiwane przez Nią ze świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym jako „Prace o charakterze badawczo-rozwojowym” (wydzielone na wystawianej fakturze) podlegają opodatkowaniu 8,5%/12,5% stawką podatku ryczałtowego, zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 zd. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, 2 i 3 ww. ustawy.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, pojęcie „działalności usługowej” zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3; z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).
Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu: wykonywania usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU dział 72).
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Jak zostało przedstawione w treści stanu faktycznego Wnioskodawczyni świadczone przez siebie usługi (określone jako „Prace o charakterze badawczo-rozwojowym” ) kwalifikuje do kodu PKWiU 72.19.33.0, tj. „Usługi w zakresie prac rozwojowych w dziedzinie nauk technicznych, z wyłączeniem biotechnologii”.
W piśmie z (...) Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego poinformował Wnioskodawcę, że wymienione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 72.19.33.0.
Zdaniem Wnioskodawczyni, z całą pewnością przedmiotowe usługi spełniają definicję usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (kwalifikując się pod PKWiU dział 72 - bez znaczenia w tym miejscu jest pod który konkretnie kod z działu 72).
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawczyni, usługi opisane we wniosku („Prace o charakterze badawczo-rozwojowym”) w wykonywanej działalności, nie są związane z oprogramowaniem, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania, ani nie są też innymi usługami wymienionymi w art. 12 ust. 1 pkt 5 tejże ustawy i zasadne jest zastosowanie do opodatkowania tych usług 8,5%/12,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.
Stawka ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych wg PKWiU do działu 72 wynosić powinna 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł, gdyż w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ww. usługi (wykonywane) są wprost wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e).
Przyjęcie takiego stanowiska potwierdzają wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne, które opierają się na podobnych założeniach jak w przypadku Wnioskodawczyni:
- z 30 lipca 2021 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.455.2021.2.MM,
- z 18 stycznia 2022 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.973.2021.3.MGR,
- z 13 września 2023 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.274.2023.2.AP oraz
- z 7 lutego 2024 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.872.2023.2.IM.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że zmiany w ww. ustawie, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105), nie wpływają w żaden sposób na możliwość kwalifikacji niniejszych usług pod stawkę 8,5% - stąd przytaczane interpretacje nie tracą na aktualności.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, użyte w ustawie określenie:
Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e – 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu wykonywania usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU dział 72).
Podkreślam, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazała Pani, że prowadzi jednoosobową działalność, która obejmuje zgodnie z PKD: 71.11.Z - Działalność w zakresie architektury (jako przeważająca działalność), 36.00.Z - Pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody, 47.19.Z - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach, 72.19.Z - Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych, 74.10.Z - Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania, 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, 81.30.Z - Działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni, 90.03.Z - Artystyczna i literacka działalność twórcza.
Uzyskała Pani tytuł naukowy doktora, broniąc rozprawy poświęconej (...). Poddaje Pani badaniom wspomnianą już problematykę (...).
Celem podejmowanych przez Panią prac badawczo rozwojowych jest ustalenie standardów architektonicznych budynków (...) przy jednoczesnym zapewnieniu:
1)dostępności materiałów do budowy tego typu obiektów i ich ewentualnego utrzymania, konserwacji, modernizacji i remontu;
2)kosztów wykonania inwestycji.
Usługi świadczy Pani na podstawie umów zawieranych z innym przedsiębiorcą/innymi przedsiębiorcami (głównie przedsiębiorcami zagranicznymi z USA). Zakres usług (objęty złożonym wnioskiem) - świadczonych aktualnie przez Panią - został sprecyzowany w zawartej umowie.
Spośród tych usług można wyodrębnić dwie główne:
1)świadczenie usług architektonicznych, projektowych, inżynieryjnych na zlecenie Kontrahenta (dalej jako „Prace projektowe i architektoniczne”) oraz
2)polegających na realizacji prac badawczo rozwojowych na zlecenie Kontrahenta poprzez prowadzenie prac badawczo rozwojowych i tworzenie publikacji dotyczących zleconych prac, a także prowadzenie testów, eksperymentów i innych działań naukowych niezbędnych do określenia potrzebnych materiałów oraz wymagań poszczególnych konstrukcji, które mogą być oferowane przez Kontrahenta na rynku (głównie na rynku ...).
W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej zawarła Pani z podmiotem z (...) umowę o współpracy, w której występuje w roli projektanta, architekta i konsultanta do działań związanych z pracami projektowymi, architektonicznymi i budowlanymi oraz pracami badawczo-rozwojowymi i naukowymi.
Obowiązki wykonywane w ramach wspomnianej wyżej umowy znajdują się w zakresie: „Prace projektowe i architektoniczne”:
ØPKWiU 71.11 - „Usługi architektoniczne” (uzyskała Pani w tym zakresie potwierdzenie z GUS):
1)prowadzenie procesu złożonej analizy wymagań klienta i/lub danej konstrukcji lub planowanych do zastosowania materiałów;
2)przekładanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne;
3)doradztwo kontrahentom i wykonawcom w realizacji projektów;
4)współpracę z dostawcami zewnętrznymi w trakcie wdrożenia i utrzymania rozwiązań w projektach;
5)przygotowywanie i aktualizację lub modyfikację dokumentacji dotyczącej projektów;
6)projektowanie architektury budowli i nadzór nad ich wykonaniem;
7)przygotowywanie specyfikacji technicznej projektu;
8)kierowanie zespołami wykonawców i nadzorowanie wykonania projektu;
9)uczestniczenie w spotkaniach biznesowych i statusowych oraz raportowanie z realizacji projektu; „Prace o charakterze badawczo-rozwojowym” – których dotyczy wniosek i tak w dalszej części wniosku określane.
ØPKWiU 72.19.33.0 - „Usługi w zakresie prac rozwojowych w dziedzinie nauk technicznych, z wyłączeniem biotechnologii” (uzyskała Pani również w tym zakresie potwierdzenie z GUS):
1)opracowywanie założeń do prac badawczo naukowych, prototypów i testów na potrzeby realizacji nowych budowli lub stosowania nowych materiałów, wymagań eksploatacyjnych i jakościowych oraz związanych z ich konserwowaniem i serwisem;
2)wykonywanie prac badawczo naukowych poprzez wykonywanie prototypów, testów, ich dokumentowanie oraz sporządzanie publikacji naukowych z tym związanych;
3)dzielenie się wiedzą z pracownikami kontrahentów i wykonawcami w związku z realizacją prototypów;
4)współpracę z dostawcami zewnętrznymi w trakcie wdrożenia i utrzymania rozwiązań w prototypach;
5)przygotowywanie, aktualizację lub modyfikację dokumentacji dotyczącej prototypów;
6)procesowanie wykonywania prac badawczo naukowych, w tym opracowania prototypu;
7)projektowanie architektury;
8)przygotowywanie specyfikacji technicznej prototypu;
9)koordynowanie procesu dostarczania wymaganych technologii, ustalonych w ramach prac badawczo-rozwojowych;
10)kierowanie zespołami wykonawców i nadzorowanie wykonania prototypu;
11)planowanie i nadzorowanie harmonogramów projektowych związanych z prowadzeniem prac badawczo-rozwojowych;
12)uczestniczenie w spotkaniach biznesowych i statusowych oraz raportowanie spotkań odbywających się w związku z realizacją prac badawczo-rozwojowych;
13)doskonalenie procesów technologicznych w ramach prac badawczo-rozwojowych;
14)optymalizowanie wykorzystania materiałów i zasobów na potrzeby realizowanych projektów;
Jeżeli chodzi o wynagrodzenie za wszystkie ww. usługi, to zostało ono sprecyzowane w obowiązującej aktualnie umowie - jest to zryczałtowane wynagrodzenie o określonej kwocie za dany projekt.
Wystawiana przez Panią faktura obejmuje umówioną kwotę zryczałtowanego miesięcznego wynagrodzenia za usługi. Na fakturze mogą być wykazywane są dwie odrębne pozycje:
- wynagrodzenie za usługi projektowe i architektoniczne - jeżeli realizowała Pani tego rodzaju czynności w określonym czasie,
- wynagrodzenie za prace B+R (R&D) - jeżeli realizowała Pani tego rodzaju czynności w określonym czasie.
Odnośnie do wysokości ww. zryczałtowanego miesięcznego wynagrodzenia, która została określona w umowie, to jego wysokość może ulegać zmianie - stosownie do odrębnych ustaleń poczynionych między stronami.
W piśmie z dnia (…) Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego poinformował Panią, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) wymienione usługi określone we wniosku jako „Prace o charakterze badawczo-rozwojowym” mieszczą się w grupowaniu PKWiU 72.19.33.0. Przy czym została Pani również poinformowana, że ocena, czy opisane w przedmiotowym wystąpieniu czynności spełniają kryteria badań naukowych i prac rozwojowych nie leży w gestii służb statystyki publicznej.
Zakresem złożonego wniosku objęte są usługi świadczone przez Panią w 2024 r. oraz w latach kolejnych (o ile oczywiście taki stan się utrzyma). Od 1 stycznia 2025 r. korzysta Pani z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wcześniej była opodatkowana na zasadach ogólnych (skala). Usługi są rozliczane w ujęciu miesięcznym, zgodnie z zawartą umową. Swoje usługi świadczy Pani z terytorium Polski i tutaj opodatkowuje całość przychodów podatkiem dochodowym. Nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zamierza Pani uzyskać przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nieprzekraczające 2 mln euro (zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 ww. ustawy) - ten warunek jest spełniony. Prowadzi Pani działalność gospodarczą od 8 kwietnia 2024 r. Prowadzi Pani ewidencję przychodów zgodnie z zasadami zryczałtowanego podatku dochodowego. Umożliwia ona określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności odrębnie. Prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wyłączenia określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie będą miały zastosowania w kolejnych latach.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r. w sekcji M - Usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, w dziale 72 „Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych” znajduje się m.in. pozycja 72.19.33.0 obejmująca „Usługi w zakresie prac rozwojowych w dziedzinie nauk technicznych, z wyłączeniem biotechnologii”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzam, że skoro - jak Pani wskazała - usługi świadczone w ramach działalności gospodarczej mieszczą się pod symbolem PKWiU 72.19.33.0, to uzyskiwane z tego tytułu przychody mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5% do kwoty 100 000 zł, natomiast od nadwyżki ponad tę kwotę według stawki 12,5%.
Stawka ta ma zastosowanie o ile spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, określone w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i że prowadzi Pani ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji indywidualnej.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiednich grupowań PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowych grupowań PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarznie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie wyłącznie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym, a więc w zakresie ustalenia stawki ryczałtu dla usług mieszczących się pod symbolem PKWiU 72.19.33.0. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych we wniosku, które nie były przedmiotem zapytania.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
