
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 3 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismami z 22 lipca 2025 r. (wpływ 22 lipca 2025 r.) oraz z 24 lipca 2025 r. (wpływ 24 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Okres podatkowy, to nadchodzące lata działalności oraz ubiegły rok (2023-2025). Prowadzi Pani działalność od (…) czerwca 2023 r. Rozlicza się Pani ryczałtem ewidencjonowanym.
Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone w momencie rejestracji działalności w CEIDG. W okresie prowadzenia działalności i do chwili obecnej do wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej nie miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W latach podatkowych, których dotyczy wniosek, w odniesieniu do Pani były i są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Oprócz opisanej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Swoje czynności w działalności gospodarczej sklasyfikowanej pod PKD 62.10.B „Pozostała działalność w zakresie programowania” wykonuje Pani na podstawie umowy cywilnoprawnej usług testowania manualnego z kontrahentem.
(…) 2025 r. wystąpiła Pani do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego z wnioskiem o ustalenie klasyfikacji do celów podatku dochodowego. Oczekuje Pani na oficjalne potwierdzenie przez GUS – PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Do Pani głównych zadań zgodnie z umową należą:
1.Przygotowanie i prowadzenie testów manualnych mających na celu weryfikację nowych funkcjonalności oraz ocenę zgodności działania systemu z wymaganiami.
2.Zastosowanie odpowiednich technik i metodologii testowania, w szczególności:
-metodę klas równoważności,
-metodę wartości brzegowych,
-tabele decyzyjne,
-testowanie par ((…)),
-testowanie scenariuszowe oraz testowanie historii użytkownika.
3.Praca z dokumentacją i raportowaniem, w szczególności:
-przygotowywanie przypadków testowych, list kontrolnych oraz planów testowania,
-prowadzenie i obsługa zadań w systemach, takich jak (…),
-sporządzanie końcowych raportów z wynikami testów,
-komunikacja z zespołami deweloperskimi oraz z działem zarządzania (managementem).
4.Praca na różnych platformach i systemach, w szczególności:
-systemy operacyjne: (…),
-urządzenia mobilne: (…),
-narzędzia: (…).
5.Analiza wymagań – ponowne przetestowanie poprawionych błędów.
6.Rejestracja ręczna i raportowanie wyników testów.
Usługę świadczy Pani głównie manualnie, czyli samodzielnie sprawdzając poprawność oprogramowania w różnych sytuacjach (przypadki testowe).
Wykonywane przez Panią usługi nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), ponieważ nie zajmuje się Pani:
-programowaniem (tworzeniem) testowanego oprogramowania;
-tworzeniem i utrzymywaniem środowisk testowych;
-pisaniem kodu do automatyzacji testów;
-korektą wykrytych błędów w testowanym oprogramowaniu.
Świadczone przez Panią usługi nie polegają na projektowaniu, rozwoju, wdrażaniu oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
Świadczone przez Panią usługi nie są:
a)związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),
b)objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),
c)związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),
d)usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),
e)związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
W pismach z 22 oraz 24 lipca 2025 r., stanowiących uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Czy prowadzona przez Panią działalność będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?
Odpowiedź: Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
2.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do Pani zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy?
Odpowiedź: Tak, w odniesieniu do Pani będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
3.Czy w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: W odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej nie będą występować negatywne przesłanki, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
4.Jakie konkretnie zadania wykonywała/wykonuje/będzie Pani wykonywała w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”?
Proszę – w odniesieniu do każdego z zadań szczegółowo opisać charakter tych zadań, tj. wskazać:
·na czym one polegały/polegają/będą polegały,
·czego dotyczyły/dotyczą/będą dotyczyć,
·jaki był/jest/będzie ich zakres,
·co było/jest/będzie ich efektem.
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdego z sześciu ww. przez Panią zadań.
Odpowiedź:
1.Przygotowanie i prowadzenie testów manualnych
Na czym polega zadanie:
Przed rozpoczęciem prac programistycznych uczestniczy Pani w omówieniu zadania z kierownikiem projektu, programistą oraz – w razie potrzeby – analitykiem biznesowym. Omawiane jest, co dokładnie ma zostać zrealizowane, jakie działania ma wykonywać użytkownik oraz jakich informacji będzie Pani potrzebować do późniejszego testowania.
Po zakończeniu prac programistycznych zadanie trafia do Pani do testowania. Sprawdza Pani, jak działa nowa funkcjonalność: czy jest zgodna z ustaleniami i oczekiwaniami, czy interfejs działa poprawnie, czy wykonywane są właściwe działania oraz czy zmiany nie wpłynęły negatywnie na działanie innych funkcji. W razie potrzeby testuje Pani również inne funkcje.
Czego dotyczy:
Testowania zachowania nowej funkcjonalności w aplikacji z punktu widzenia użytkownika.
Zakres:
Sprawdza Pani podstawowe działania i scenariusze użytkownika.
Efekt:
Funkcjonalność działa prawidłowo albo – w przypadku wykrycia błędów – zgłasza je Pani w systemie zarządzania zadaniami ((…)).
2.Zastosowanie odpowiednich technik i metodologii testowania
Na czym polega zadanie:
Podczas testowania zadań stosuje Pani różne podejścia w zależności od ich treści. Pomaga to objąć większy zakres możliwych zachowań i wykryć błędy, które nie są widoczne przy pobieżnym sprawdzeniu. Przykłady:
-klasy równoważności – (…),
-wartości brzegowe – (…),
-testowanie par ((…)) – (…),
-testowanie na podstawie scenariuszy – (…).
Każdy taki test to osobny przypadek testowy związany z konkretnym zadaniem. Metoda dobierana jest w zależności od tego, jaka logika została zaimplementowana.
Czego dotyczy:
Różnych wariantów działania aplikacji przy korzystaniu z jej funkcjonalności.
Zakres:
Od kilku do kilkudziesięciu przypadków testowych – w zależności od złożoności zadania.
Efekt:
Zastosowane metody pozwalają wykryć potencjalne błędy wcześniej – zanim pojawiłyby się u użytkownika podczas korzystania z aplikacji.
3.Praca z dokumentacją i raportowaniem
Na czym polega zadanie:
Dla każdego zadania tworzy Pani proste przypadki testowe lub checklisty z opisem sposobu, w jaki dana funkcjonalność powinna być testowana. Po przeprowadzeniu testów zapisuje Pani wyniki – co zostało sprawdzone, z jakim rezultatem oraz czy wystąpiły jakiekolwiek uwagi. Cała dokumentacja prowadzona jest w systemach zarządzania zadaniami (np. (…)).
Czego dotyczy:
Tworzenia i prowadzenia dokumentacji związanej z procesem testowania.
Zakres:
Dokumentacja jest przygotowywana dla wszystkich zadań, w szczególności przed wydaniami.
Efekt:
Istnieje jasna historia testowania, która ułatwia powtórne testy oraz wspiera pracę innych specjalistów.
4.Praca na różnych platformach i systemach
Na czym polega zadanie:
Niektóre zadania wymagają testowania w różnych warunkach: na systemach (…). Ma to na celu upewnienie się, że aplikacja działa równie poprawnie niezależnie od urządzenia czy systemu operacyjnego.
Czego dotyczy:
Zgodności interfejsu i działania aplikacji na różnych platformach.
Zakres:
Dobierany indywidualnie w zależności od charakteru zadania i jego wymagań.
Efekt:
Wyeliminowanie błędów, które mogłyby występować u użytkowników w różnych środowiskach.
5.Analiz wymagań; ponowne przetestowanie poprawionych błędów
Na czym polega zadanie:
W niektórych przypadkach korzysta Pani z wbudowanych w przeglądarkę narzędzi, aby zobaczyć, co dzieje się „za kulisami” aplikacji. Na przykład:
1)podczas kliknięcia przycisku „Zapisz” sprawdza Pani, czy wysyłane jest zapytanie do serwera,
2)weryfikuje Pani, czy przychodzi odpowiedź od serwera,
3)obserwuje Pani, czy w trakcie nie pojawiają się błędy.
Taka analiza pomaga zrozumieć, dlaczego użytkownik może napotkać na problem, np. gdy przycisk nie działa (w tym przypadku nie zapisuje wprowadzonych danych), strona się nie odświeża lub pojawia się komunikat o błędzie.
Czego dotyczy:
Dodatkowej weryfikacji interakcji aplikacji z serwerem – dostępnej na poziomie użytkownika.
Zakres:
Stosowane w razie potrzeby, gdy pojawia się podejrzenie usterki technicznej.
Efekt:
Umożliwia szybsze wykrycie i opisanie źródła problemu.
6.Rejestracji ręczne i raportowania wyników testów
Na czym polega zadanie:
Jeżeli w danym zadaniu wcześniej zgłoszono uwagi, sprawdza Pani, czy zostały one usunięte. Dodatkowo weryfikuje Pani, czy w wyniku zmian nie pojawiły się inne problemy. Wszystkie wyniki dokumentuje Pani w systemie zarządzania zadaniami, aby zespół miał wgląd w postęp prac.
Czego dotyczy:
Weryfikacji poprawek oraz stabilności funkcjonalności po wprowadzeniu zmian.
Zakres:
Zależny od liczby błędów i zakresu wprowadzonych zmian.
Efekt:
Podjęcie decyzji o akceptacji zadania lub odesłaniu go do dalszych poprawek.
Pytanie
Zakłada Pani, że kody PKWiU zostaną potwierdzone przez GUS. Czy zakres świadczonych czynności sklasyfikowanych jako PKWiU 62.02.30.0 (odpowiednio dla usług testowania oprogramowania) kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w całym okresie?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, opisane usługi kwalifikują się do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Świadczone usługi mają charakter pomocniczy i techniczny – nie obejmują usług programistycznych (PKWiU ex 62.01.1) ani usług doradczych, które są opodatkowane stawką 12%, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2021 r.
Usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych (obecnie trwa procedura uzyskania oficjalnego potwierdzenia klasyfikacji PKWiU z GUS). Grupa ta nie została wymieniona wśród kategorii objętych stawką 12%, w związku z czym podlega opodatkowaniu ryczałtem w wysokości 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na podstawie art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnień wynika, że od 2 czerwca 2023 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą i rozlicza się Pani ryczałtem ewidencjonowanym. Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone w momencie rejestracji działalności w CIEDG. W okresie prowadzenia działalności i do chwili obecnej do wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej nie miały i nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W latach podatkowych, których dotyczy wniosek, w odniesieniu do Pani były/są/będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
(…) 2025 r. wystąpiła Pani do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego z wnioskiem o ustalenie klasyfikacji do celów podatku dochodowego. Oczekuje Pani na oficjalne potwierdzenie przez GUS – PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Do Pani głównych zadań zgodnie z umową należą:
1.Przygotowanie i prowadzenie testów manualnych mających na celu weryfikację nowych funkcjonalności oraz ocenę zgodności działania systemu z wymaganiami.
2.Zastosowanie odpowiednich technik i metodologii testowania, w szczególności:
-metodę klas równoważności,
-metodę wartości brzegowych,
-tabele decyzyjne,
-testowanie par ((…)),
-testowanie scenariuszowe oraz testowanie historii użytkownika.
3.Praca z dokumentacją i raportowaniem, w szczególności:
-przygotowywanie przypadków testowych, list kontrolnych oraz planów testowania,
-prowadzenie i obsługa zadań w systemach, takich jak (…),
-sporządzanie końcowych raportów z wynikami testów,
-komunikacja z zespołami deweloperskimi oraz z działem zarządzania (managementem).
4.Praca na różnych platformach i systemach, w szczególności:
-systemy operacyjne: (…),
-urządzenia mobilne: (…),
-narzędzia: (…).
5.Analiza wymagań – ponowne przetestowanie poprawionych błędów.
6.Rejestracja ręczna i raportowanie wyników testów.
W uzupełnieniach wniosku szczegółowo opisała Pani na czym konkretnie polegają wymienione przez Panią zadania, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem.
Oprócz opisanej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Wskazała Pani, że wykonywane przez Panią usługi nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), ponieważ nie zajmuje się Pani: programowaniem (tworzeniem) testowanego oprogramowania; tworzeniem i utrzymywaniem środowisk testowych; pisaniem kodu do automatyzacji testów; korektą wykrytych błędów w testowanym oprogramowaniu. Świadczone przez Panią usługi nie polegają na projektowaniu, rozwoju, wdrażaniu oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci. Świadczone przez Panią usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Zatem, przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzam, że przychody ze świadczonych przez Panią usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 (odpowiednio dla usług testowania oprogramowania) kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w całym okresie, którego dotyczy wniosek.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
