Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 27 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 8 lipca 2025 r. (wpływ 8 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o PIT. Od (…) października 2021 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jej przedmiotem są m.in. stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja (PKD 70.21.Z); pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z); pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 74.90.Z).

Jako formę opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej w 2025 r. Wnioskodawca stosuje ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wobec Wnioskodawcy nie zachodzą przesłanki wyłączające opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 6 ust. 4 oraz art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Wnioskodawca świadczy usługi na podstawie zawartych umów o współpracy ze swoimi kontrahentami (dalej: „Zleceniodawcy”). Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości może świadczyć usługi na rzecz innych Zleceniodawców – osób prawnych, czy też osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie działalności gospodarczej/politycznej.

Wnioskodawca nie jest wspólnikiem/członkiem zarządu Zleceniodawców. Pomiędzy Wnioskodawcą, a Zleceniodawcami nie istnieją powiązania osobiste czy gospodarcze inne niż świadczenie usług na rzecz tych podmiotów na podstawie zawartych umów o współpracy.

Z tytułu świadczonych usług przysługuje Wnioskodawcy zryczałtowane wynagrodzenie wskazane w zawartych umowach. W trakcie realizacji usług Wnioskodawca zachowuje swobodę organizacyjną, tj. samodzielnie decyduje o czasie i miejscu świadczenia usług. Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność za wykonywane czynności oraz ponosi pełne ryzyko związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wykonywana przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ponieważ jej przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676 z późn. zm., dalej: „PKWiU”).

Wnioskodawca świadczy usługi z zakresu public affairs (sprawy publiczne) i komunikacji strategicznej, analityki i wywiadu gospodarczego. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi obejmują m.in.:

i)usługi doradcze z zakresu komunikacji i public affairs, w tym w szczególności: (…);

ii)usługi doradztwa z zakresu public affairs przy realizacji inicjatyw biznesowych i planów Zleceniodawców w zakresie:

a)realizowania projektów wynikających z umów z klientami na możliwie najwyższym poziomie merytorycznym oraz operacyjnym;

b)proaktywnego budowania relacji z klientami i utrzymywania responsywności na najwyższym poziomie;

c)kompleksowej koordynacji procesu pozyskiwania nowych klientów, przedłużania oraz poszerzania zakresu bieżących kontraktów;

d)budowanie eksperckiego wizerunku Zleceniodawców na zewnątrz poprzez reprezentację firmy na różnych forach biznesowych i politycznych;

iii)pozostałe usługi zarządzania projektami oraz zespołem projektowym (…) w zakresie:

a)koordynacji prac zespołów projektowych i zespołu (…);

b)raportowania w sprawach projektowo-kontraktowych.

W związku z powyższym, wykonywane wyżej usługi Wnioskodawca klasyfikuje do następujących grupowań PKWiU:

i)70.21.10.0 PKWiU – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji;

ii)74.90.12.0 PKWiU – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń;

iii)70.22.20.0 PKWiU – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Wnioskodawca wskazuje, że nie posiada opinii Głównego Urzędu Statystycznego dotyczącej klasyfikacji statystycznej dla opisywanych usług.

Wnioskodawca nie osiąga przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Wnioskodawca nie wykonuje żadnego wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Wniosek dotyczy przychodów za lata podatkowe, w których dochody Wnioskodawcy z działalności gospodarczej były opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oraz lata kolejne, jeżeli zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług pozostanie tożsamy względem obecnego oraz Wnioskodawca nie zmieni formy opodatkowania na inną niż ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W piśmie z 8 lipca 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej stanowiącej przedmiot wniosku uzyskuje/będzie uzyskiwał Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą/będą pochodziły i w jaki sposób są opodatkowane.

Odpowiedź: Oprócz wskazanej działalności gospodarczej stanowiącej przedmiot wniosku, Wnioskodawca nie uzyskuje innych przychodów podlegających opodatkowaniu.

2.Czy prowadzi/będzie prowadził Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie (jeżeli taka sytuacja wystąpi)?

Odpowiedź: Wnioskodawca prowadzi i będzie prowadził ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności odrębnie – jeżeli taka sytuacja wystąpi.

3.Jakie dokładnie czynności wykonuje Pan w ramach świadczonych przez Pana usług, których dotyczy zadane pytanie?

Proszę wymienić wszystkie usługi, będące przedmiotem Pana wniosku (w formie katalogu zamkniętego).

Odpowiedź: Wnioskodawca świadczy usługi z zakresu public affairs (sprawy publiczne) i komunikacji (…), analityki i (…). Świadczone przez Wnioskodawcę usługi obejmują:

i)usługi doradcze z zakresu komunikacji i public affairs: (…);

ii)usługi doradztwa z zakresu public affairs przy realizacji inicjatyw biznesowych i planów Zleceniodawcy w zakresie:

a)realizowania projektów wynikających z umów ze Zleceniodawcami na możliwie najwyższym poziomie merytorycznym oraz operacyjnym;

b)proaktywnego budowania relacji z klientami i utrzymywania responsywności wobec kluczowych interesariuszy na najwyższym poziomie;

c)kompleksowej koordynacji procesu pozyskiwania nowych klientów, przedłużania oraz poszerzania zakresu bieżących kontraktów;

d)budowanie eksperckiego wizerunku Zleceniodawcy na zewnątrz poprzez reprezentację firmy na różnych konferencjach, wydarzeniach i forach biznesowych i politycznych;

iii)pozostałe usługi zarządzania projektami oraz zespołem projektowym konsultantów public affairs (…) w zakresie:

a)koordynacji prac dedykowanych zespołów projektowych oraz zespołu (…);

b)raportowania w sprawach statusów podjętych działań oraz ogólno projektowo-kontraktowych.

4.Proszę – w odniesieniu do każdej z usług wskazanych w odpowiedzi na pytanie nr 3 wezwania – szczegółowo opisać charakter tych usług, tj. wskazać:

1)na czym one polegają?

2)czego dotyczą?

3)jaki jest ich zakres?

4)co jest ich efektem?

Odpowiedź: Zdaniem Wnioskodawcy usługi, o których mowa we wniosku, należy opisać w następujący sposób:

1)usługi doradcze z zakresu komunikacji i public affairs:

a)na czym one polegają: usługi te obejmują profesjonalne doradztwo w zakresie komunikacji z otoczeniem publicznym, w tym wsparcie w relacjach z (…). W ramach tych usług Wnioskodawca przygotowuje strategie i plany działań, uczestniczy i zapewnia klientom profesjonalne wsparcie w spotkaniach z kluczowymi interesariuszami, przygotowuje strategie komunikacyjne i medialne, mappingi i analizy interesariuszy oraz wszelkie niezbędne materiały przygotowawcze na spotkania, a także reprezentuje klientów w kontaktach z decydentami;

b)czego dotyczą: dotyczą szeroko pojętych spraw publicznych, (…);

c)jaki jest ich zakres: doradztwo w zakresie spraw i (…);

d)co jest ich efektem: efektem jest przygotowanie, zaplanowanie i skuteczna realizacja strategii komunikacyjnych, poprawa relacji z otoczeniem publicznym, zwiększenie wpływu klientów na procesy decyzyjne oraz lepsze przygotowanie do udziału w wydarzeniach branżowych i publicznych. Konkretnymi produktami są wszelkiego rodzaju dokumenty typu: (…).

2)usługi doradztwa z zakresu public affairs przy realizacji inicjatyw biznesowych i planów Zleceniodawców:

a)na czym one polegają: polegają na wsparciu w realizacji projektów biznesowych poprzez doradztwo w zakresie public affairs, budowanie relacji z obecnymi i potencjalnymi nowymi klientami, koordynację procesów pozyskiwania nowych kontraktów oraz reprezentację klientów na forach biznesowych i politycznych;

b)czego dotyczą: dotyczą realizacji projektów wynikających z umów z klientami, rozwoju relacji biznesowych, pozyskiwania nowych klientów oraz budowania eksperckiego wizerunku klientów;

c)jaki jest ich zakres: realizacja projektów na wysokim poziomie merytorycznym i operacyjnym, proaktywne budowanie i utrzymywanie relacji z klientami, koordynacja procesów pozyskiwania i przedłużania kontraktów, reprezentację na forach biznesowych i politycznych;

d)co jest ich efektem: efektem jest skuteczna realizacja projektów biznesowych, rozwój bazy klientów, wzmocnienie pozycji rynkowej oraz budowa eksperckiego wizerunku klientów. W tym celu Wnioskodawca przygotowuje wszelkiego rodzaju dokumentację w postaci: (…).

3)pozostałe usługi zarządzania projektami oraz zespołem projektowym (…):

a)na czym one polegają: obejmują koordynację prac dedykowanych zespołów projektowych tworzonych na potrzeby obsługi danej umowy oraz klienta oraz sektorowych, (…);

b)czego dotyczą: zarządzania realizacją projektów, organizacji pracy zespołów oraz monitorowania postępów i raportowania wyników;

c)jaki jest ich zakres: koordynacja prac zespołów projektowych i sektorowych, zarządzanie zadaniami i harmonogramami, raportowanie postępów i wyników projektów;

d)co jest ich efektem: efektem jest sprawna realizacja projektów, efektywna praca zespołów oraz przejrzystość w zakresie postępów i rezultatów realizowanych przedsięwzięć. W ramach realizacji działań, Wnioskodawca przygotowuje i zleca przygotowanie planów działań i pracy, strategii, harmonogramów oraz raportów statusowych i wynikowych.

Pytanie

Czy zakres usług wskazanych w zaistniałym stanie faktycznym, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. według stawki wynoszącej 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, gdzie indziej nieklasyfikowanej?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zakres usług wskazanych w zaistniałym stanie faktycznym, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. według stawki wynoszącej 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, gdzie indziej nieklasyfikowanej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Prawo Wnioskodawcy do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 6 ust. 4 oraz art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Na gruncie art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona),

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona),

e)(uchylona),

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Na gruncie art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Należy wskazać, iż wobec Wnioskodawcy nie zachodzą i nie będą zachodziły przesłanki wyłączenia od opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa powyżej. W szczególności, przychody Wnioskodawcy, nie przekraczają limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Ponadto, wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie będą miały zastosowania do działalności Wnioskodawcy.

Klasyfikacja świadczonych przez Wnioskodawcę usług do grupowań PKWiU

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych są uzależnione od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach działalności gospodarczej usług. Konieczne jest zatem każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Wnioskodawca usługi, które świadczy klasyfikuje do następujących grupowań PKWiU 2015:

a)70.21.10.0 PKWiU – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji:

i)usługi doradcze z zakresu komunikacji i public affairs, w szczególności w obszarze (…);

ii)usługi doradztwa z zakresu public affairs przy realizacji inicjatyw biznesowych i planów Zleceniodawców w zakresie realizowania projektów wynikających z umów z klientami na możliwie najwyższym poziomie merytorycznym oraz operacyjnym;

iii)budowanie eksperckiego wizerunku Zleceniodawców na zewnątrz poprzez reprezentację firmy na różnych forach biznesowych i politycznych;

b)74.90.12.0 PKWiU – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń:

i)proaktywne budowanie relacji z klientami i utrzymywania responsywności na najwyższym poziomie;

ii)kompleksowa koordynacja procesu pozyskiwania nowych klientów, przedłużanie oraz poszerzanie zakresu bieżących kontraktów;

c)70.22.20.0 PKWiU – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych:

i)koordynacja prac zespołów projektowych i zespołu sektorowego;

ii)raportowanie w sprawach projektowo-kontraktowych.

Zgodnie z Objaśnieniami do PKWiU 2015 wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny (dalej: „Objaśnienia do PKWiU”) grupowanie 70.21.10.0 PKWiU obejmuje usługi doradztwa i bezpośredniej pomocy (włączając lobbing) w zakresie metod poprawiania wizerunku i stosunków między organizacją lub osobą indywidualną a społeczeństwem, rządem, wyborcami, udziałowcami i innymi jednostkami.

Ponadto, grupowanie 74.90.12.0 PKWiU – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, obejmuje usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową.

Natomiast grupowanie 70.22.20.0 PKWiU obejmuje usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta, usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp. oraz usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.

Usługi doradcze z zakresu komunikacji i public affairs świadczone przez Wnioskodawcę, o których mowa w opisie zaistniałego stanu faktycznego, należy zaklasyfikować do grupowania 70.21.10.0, ze względu na ich charakter i zakres działania. Usługi z zakresu komunikacji i public affairs obejmują zarządzanie relacjami z interesariuszami, budowanie wizerunku oraz (…). Działania, o których mowa w opisie zaistniałego stanu faktycznego są ściśle związane z public relations, które koncentruje się na kształtowaniu pozytywnego wizerunku organizacji i zarządzaniu jej reputacją. Zarówno public affairs, jak i public relations mają na celu budowanie pozytywnych relacji, choć public affairs koncentruje się bardziej (…). Jednak obie dziedziny wykorzystują techniki komunikacyjne do osiągnięcia swoich celów, co sprawia, że ich usługi doradcze są często traktowane jako część public relations.

Usługi proaktywnego budowania relacji z klientami i utrzymywania responsywności na najwyższym poziomie oraz kompleksowa koordynacja procesu pozyskiwania nowych klientów, przedłużanie oraz poszerzanie zakresu bieżących kontraktów, o których mowa w opisie zaistniałego stanu faktycznego, należy zaklasyfikować do grupowania 74.90.12.0, ponieważ usługi pośrednictwa komercyjnego obejmują poszukiwanie nowych odbiorców, utrzymywanie kontaktu z klientami oraz wsparcie w zawieraniu umów, co jest zbieżne z opisanymi usługami. Ponadto, działania proaktywne i responsywne są istotne dla utrzymania i poszerzania bazy klientów, co jest zgodne z celami usług pośrednictwa komercyjnego.

Usługi koordynacji prac zespołów projektowych oraz prac zespołu sektorowego, a także raportowanie w sprawach projektowo-kontraktowych należy zaklasyfikować do grupowania 70.22.20.0, ponieważ polegają one na realizacji działań i wykorzystaniu typowych narzędzi związanych z zarządzaniem projektami i zarzadzaniem pracami zespołów projektowych w ramach zespołu sektorowego w obszarze energii, klimatu i środowiska oraz infrastruktury, realizujących usługi z zakresu komunikacji i public affairs. Prace zespołów projektowych i zespołu (…) podlegają nadzorowi Wnioskodawcy i są przez niego systematycznie koordynowane, a także raportowane.

Ustalenie właściwej stawki ryczałtu dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę sklasyfikowanych do grupowania 70.21.10.0 PKWiU

Usługi można potencjalnie przyporządkować do następujących stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:

a)17% – usługi świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym), lub

b)15% – usługi doradztwa związane z zarządzaniem – PKWiU ex dział 70, innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym), lub

c)8,5% – działalność usługowa, gdzie indziej nieklasyfikowana (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Stawka 17% ma zastosowanie do przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, przez wolny zawód należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

W związku z tym, że Wnioskodawca nie wykonuje żadnego wolnego zawodu w rozumieniu powyższego przepisu, stawka 17% nie ma zastosowania do przychodów z wykonywanych przez niego usług.

Stawka 15% ma zastosowanie m.in. do usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Należy wskazać, iż ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym zawęża zakres czynności podlegających opodatkowaniu tą stawką poprzez oznaczenie „ex” – ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu (art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Tym samym, wskazanie w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym informacji „PKWiU ex dział 70” przy usługach firm centralnych (head office) i doradztwa związanego z zarządzaniem oznacza, iż dział 70 PKWiU został zawężony tylko do tych czynności (nazwy grupowania).

PKWiU wyróżnia następujące usługi doradztwa związane z zarządzaniem:

i)Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0),

ii)Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków (PKWiU 70.22.12.0),

iii)Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem (PKWiU 70.22.13.0),

iv)Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi (PKWiU 70.22.14.0),

v)Usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją (PKWiU 70.22.15.0),

vi)Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU 70.22.16.0),

vii)Usługi zarządzania procesami gospodarczymi (PKWiU 70.22.17.0).

Niemniej należy również zwrócić uwagę, że stawka 15% odnosi się do doradztwa związanego z usługami zarządzania, a nie do bezpośredniego wykonywania usług zarządzania.

Wnioskodawca podziela stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zawarte w interpretacji indywidualnej z 30 grudnia 2024 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.849.2024.1.MG, zgodnie z którym: „W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%. Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji nie wchodzą w zakres doradztwa związanego z zarządzaniem (nawet jeżeli wśród wykonywanych czynności w ramach działalności gospodarczej mieści się np. koordynacja prac pewnego zespołu). Tym samym, Wnioskodawca nie osiąga przychodów ze świadczenia tego rodzaju usług.

Stawka ryczałtu 8,5% ma zastosowanie do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym). Oznacza to, że stawkę tą stosuję się do przychodów z działalności usługowej, która nie jest klasyfikowana do innych stawek ryczałtu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU).

Należy wskazać, iż wykonywana przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu powyższego przepisu, ponieważ jej przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, do usług w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji (PKWiU 70.21.10.0) może zostać zastosowana stawka ryczałtu 8,5% dla pozostałej działalności usługowej (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym), ze względu na to, że usługi te nie zostały bezpośrednio zaklasyfikowane do innej stawki ryczałtu.

Klasyfikację usług, o których mowa w opisie zaistniałego stanu faktycznego, potwierdzają również wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego, np.:

i)interpretacja DKIS z 4 stycznia 2024 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.732.2023.3.MM: „Reasumując – odnośnie do przychodów z tytułu wymienionych usług świadczonych przez Panią na rzecz Zleceniodawcy prawidłowe jest stosowanie stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;

ii)interpretacja DKIS z 17 lutego 2023 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.960.2022.2.MM: „Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.21.10.0 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, PKWiU 70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz PKWiU 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane są opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;

iii)interpretacja DKIS z 3 czerwca 2022 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.95.2022.3.MST: „Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane są pod symbolami PKWiU 70.21.10.0 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, PKWiU 70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz PKWiU 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;

iv)interpretacja DKIS z 30 grudnia 2024 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.849.2024.1.MG: „Natomiast przychód uzyskany z usług w zakresie doradztwa public affairs oraz public policy sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.21.10.0 PKWiU, które nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem, również podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a”.

Ustalenie właściwej stawki ryczałtu dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę sklasyfikowanych do grupowania 74.90.12.0 PKWiU

Usługi można potencjalnie przyporządkować do następujących stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:

a)17% – usługi świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym), lub

b)8,5% – działalność usługowa, gdzie indziej nieklasyfikowana (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Stawka 17% ma zastosowanie do przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Jak wskazano, Wnioskodawca nie wykonuje żadnego wolnego zawodu w rozumieniu przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, więc stawka 17% nie ma zastosowania do przychodów z wykonywanych przez niego usług.

Wnioskodawca uważa, że świadczona przez niego działalność spełnia definicję działalności usługowej zawartej w art. 4 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi należy sklasyfikować w ramach grupowania PKWiU 74.90.12.0, tj. usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Powyższe implikuje, że Wnioskodawca wykonuje działalność usługową i przychód z tych usług może przy spełnieniu innych warunków wynikających z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym jako przychód z działalności usługowej.

Powyższe stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 19 lipca 2023 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.488.2023.2.AC: „Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychody z działalności usługowej sklasyfikowanej wg PKWiU: 74.90.12.0 »Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń«, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Zastrzec zatem należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie będzie Pan uzyskiwał przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu”.

Ustalenie właściwej stawki ryczałtu dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę sklasyfikowanych do grupowania 70.22.20.0 PKWiU

Usługi można potencjalnie przyporządkować do następujących stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:

a)17% – usługi świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym), lub

b)8,5% – działalność usługowa, gdzie indziej nieklasyfikowana (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Stawka 17% ma zastosowanie do przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Jak wskazano, Wnioskodawca nie wykonuje żadnego wolnego zawodu w rozumieniu przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, więc stawka 17% nie ma zastosowania do przychodów z wykonywanych przez niego usług.

Wnioskodawca uważa, że świadczona przez niego działalność spełnia definicję działalności usługowej zawartej w art. 4 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi należy sklasyfikować w ramach grupowania PKWiU 70.22.20.0, tj. pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Powyższe implikuje, że Wnioskodawca wykonuje działalność usługową i przychód z tych usług może przy spełnieniu innych warunków wynikających z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym jako przychód z działalności usługowej.

Powyższe stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej:

a)z 31 lipca 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.291.2023.3.MZ: „Pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z »usługami firm centralnych (head offices)«, a także »usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,

-kategoria 70.22.16 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem,

są opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%”;

b)z 17 kwietnia 2024 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.79.2024.4.AP: „Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawne wskazać należy, że przychody uzyskiwane przez Pana w ramach działalności gospodarczej ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 70.22.20.0, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

W konsekwencji, za prawidłowe należy przyjąć stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym zakres usług wskazanych w zaistniałym stanie faktycznym, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. według stawki wynoszącej 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, gdzie indziej nieklasyfikowanej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak stanowi art. 6 ust. 4 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. przepisem:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznaczająca pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Powyższe regulacje wskazują, że z wolnym zawodem mamy do czynienia wówczas, gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą osobiście, czyli bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą tego zawodu. Wówczas opodatkowanie przychodów ze świadczonych usług wynosi 17%.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.

W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że jest Pan osobą fizyczną posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od (…) października 2021 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jako formę opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej w 2025 r. stosuje Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wobec Pana nie zachodzą przesłanki wyłączające opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 6 ust. 4 oraz art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Świadczy Pan usługi na podstawie zawartych umów o współpracy ze swoimi kontrahentami (dalej: „Zleceniodawcy”). Nie wyklucza Pan, że w przyszłości może świadczyć usługi na rzecz innych Zleceniodawców – osób prawnych, czy też osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie działalności (…). Nie jest Pan wspólnikiem/członkiem zarządu Zleceniodawców. Pomiędzy Panem, a Zleceniodawcami nie istnieją powiązania osobiste czy gospodarcze inne niż świadczenie usług na rzecz tych podmiotów na podstawie zawartych umów o współpracy. Z tytułu świadczonych usług przysługuje Panu zryczałtowane wynagrodzenie wskazane w zawartych umowach. W trakcie realizacji usług zachowuje Pan swobodę organizacyjną, tj. samodzielnie decyduje o czasie i miejscu świadczenia usług. Ponosi Pan pełną odpowiedzialność za wykonywane czynności oraz ponosi pełne ryzyko związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wykonywana przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Świadczy Pan usługi z zakresu public affairs (sprawy publiczne) i komunikacji strategicznej, analityki i wywiadu gospodarczego. Świadczone przez Pana usługi obejmują m.in.:

i)usługi doradcze z zakresu komunikacji i public affairs, w tym w szczególności: (…);

ii)usługi doradztwa z zakresu public affairs przy realizacji inicjatyw biznesowych i planów Zleceniodawców w zakresie:

a)realizowania projektów wynikających z umów z klientami na możliwie najwyższym poziomie merytorycznym oraz operacyjnym;

b)proaktywnego budowania relacji z klientami i utrzymywania responsywności na najwyższym poziomie;

c)kompleksowej koordynacji procesu pozyskiwania nowych klientów, przedłużania oraz poszerzania zakresu bieżących kontraktów;

d)budowanie eksperckiego wizerunku Zleceniodawców na zewnątrz poprzez reprezentację firmy na różnych forach biznesowych i politycznych;

iii)pozostałe usługi zarządzania projektami oraz zespołem (…):

a)koordynacji prac zespołów projektowych i zespołu (…);

b)raportowania w sprawach projektowo-kontraktowych.

Wykonywane wyżej usługi klasyfikuje Pan do następujących grupowań PKWiU:

i)70.21.10.0 PKWiU – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji;

ii)74.90.12.0 PKWiU – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń;

iii)70.22.20.0 PKWiU – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Nie osiąga Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Nie wykonuje Pan żadnego wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Pana wniosek dotyczy przychodów za lata podatkowe, w których Pana dochody z działalności gospodarczej były opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oraz lata kolejne, jeżeli zakres świadczonych przez Pana usług pozostanie tożsamy względem obecnego oraz nie zmieni Pan formy opodatkowania na inną niż ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Oprócz wskazanej działalności gospodarczej stanowiącej przedmiot wniosku, nie uzyskuje Pan innych przychodów podlegających opodatkowaniu. Prowadzi i będzie Pan prowadził ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności odrębnie – jeżeli taka sytuacja wystąpi.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku i jego uzupełnienia stwierdzam, że skoro jak Pan wskazał, nie wykonuje Pan żadnego wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, to stawka 17% nie ma/nie będzie miała zastosowania do przychodów z wykonywanych przez Pana usług.

W odniesieniu zatem do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU: 70.21.10.0, 70.22.20.0, niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem oraz sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0, należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług doradczych z zakresu komunikacji i public affairs sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.21.10.0 „Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji”, usług doradztwa z zakresu public affairs przy realizacji inicjatyw biznesowych i planów Zleceniodawców sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem oraz pozostałych usług zarządzania projektami oraz zespołem projektowym sektora energetycznego, klimatu i środowiska oraz infrastruktury sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli w stawce 8,5%.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są/będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych należy wskazać, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.