Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe - Interpretacja - null

fot.Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.544.2025.1.RK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

·    w zakresie określenia stawki ryczałtu dla usług polegających na konserwacji dźwigów osobowych i towarowych w budynkach mieszkalnych i przemysłowych – jest nieprawidłowe,

·    w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wykonywania usług montażu, wszelkich napraw oraz konserwacji dźwigów osobowych i towarowych w budynkach mieszkalnych i przemysłowych.

Wnioskodawca świadczy usługi polegające na konserwacji dźwigów osobowych i towarowych w budynkach mieszkalnych i przemysłowych w zakresie zgodnym z instrukcjami i dokumentacjami technicznymi dźwigów w tym m.in.:

·sprawdzenia poprawności działania elementów i łączników bezpieczeństwa oraz 

·wymiany m.in. sprężyn zamykających drzwi szybowe i kabinowe, styczników w rozdzielniach i szafach sterowych dźwigów, łożysk, amortyzatorów drzwi dźwigu, bezpieczników, żarówek sygnalizacyjnych i oświetleniowych, kontaktów drzwi szybowych i kabinowych.

Wnioskodawca wykonuje naprawy dźwigów polegające m.in. na:

·odblokowaniach skrzydeł drzwi kabinowych i szybowych,

·regulacji ustawień i naprawy ryglowania drzwi, uszczelniania zespołów napędowych dźwigów i

·wymianie uszkodzonych części zamiennych do dźwigów na nowe.

Wnioskodawca wykonuje sprawdzanie instalacji sterowniczej, zasilającej i sygnalizacyjnej, łącznie z wykonaniem pomiarów ochrony przeciwporażeniowej dźwigów.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zostały sklasyfikowane według PKWiU, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, ze zm.) pod symbolem 43.29.19.0 - Pozostałe roboty instalacyjne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) świadczone przez Wnioskodawcę usługi sklasyfikowano pod symbolem PKD 43.29.Z, tj.

·w sekcji F - budownictwo,

·w dziale 43 - roboty budowlane specjalistyczne,

·w grupie/klasie/podklasie 43.29 - wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych.

Podklasa 43.29.Z obejmuje instalowanie w budynkach i budowlach:

·dźwigów osobowych i towarowych, schodów ruchomych, włączając naprawy i konserwacje.

Wnioskodawca jest podatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego oraz aktywnym płatnikiem podatku od towarów i usług.

Bazując na podstawie pisma z 10 lutego 2015 r. Izby Skarbowej w Warszawie Nr IPPB1/415-1265/14-4/KS oraz biorąc pod uwagę interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Nr 0115-KDST2-2.4011.87.2024.2.BM z 4 listopada 2024 r. o możliwości zastosowania 5,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 43.29.19.0, zgodnie z ustawą z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawca stosuje 5,5% stawkę podatku traktując swoje usługi zgodnie z przedstawioną klasyfikacją jako roboty budowlane.

Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki podatku.

Pytanie

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi konserwacji oraz napraw w roku podatkowym 2024 oraz w obecnym roku podatkowym 2025, sklasyfikowane wg PKWiU 43.29.19.0 są poprawnie opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 5,5% w oparciu o ustawę o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czy powinny być opodatkowane stawką 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zostały sklasyfikowane według PKWiU, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, ze zm.) pod symbolem 43.29.19.0 - Pozostałe roboty związane z wykonywaniem instalacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) świadczone przez Wnioskodawcę usługi sklasyfikowano pod symbolem PKD 43.29.Z, tj. - w sekcji F – budownictwo; w dziale 43 - roboty budowlane specjalistyczne; w grupie/klasie/podklasie 43.29 - wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych.

Podklasa 43.29.Z obejmuje instalowanie w budynkach i budowlach: dźwigów osobowych i towarowych, schodów ruchomych, włączając naprawy i konserwacje.

Wnioskodawca jest podatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego oraz aktywnym płatnikiem podatku od towarów i usług.

Bazując na podstawie pisma z 10 lutego 2015 r. Izby Skarbowej w Warszawie IPPB1/415-1265/14-4/KS oraz biorąc pod uwagę interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Nr 0115-KDST2-2.4011.87.2024.2.BM z 11 kwietnia 2024 r. o możliwości zastosowania 5,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 43.29.19.0, zgodnie z ustawą z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawca stosuje 5,5% stawkę podatku traktując swoje usługi zgodnie z przedstawioną klasyfikacją jako roboty budowlane.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku:

·w zakresie określenia stawki ryczałtu dla usług polegających na konserwacji dźwigów osobowych i towarowych w budynkach mieszkalnych i przemysłowych – jest nieprawidłowe,

·    w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) oraz art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

– 8,5 % przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8;

– 5,5 % przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1) obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;

2) budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

(…)

6) budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego;

7) robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego;

7a) przebudowie - należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego;

8) remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym;

9) urządzeniach budowlanych - należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Z powyższego wynika zatem, że usług konserwacyjnych nie należy utożsamiać z robotami budowlanymi. Zgodnie z Wielkim Słownikiem Języka Polskiego - „Konserwacja (budynku) to czynności, których celem jest utrzymanie czegoś w dobrym stanie technicznym i zabezpieczenie tego przed zniszczeniem” (https://wsjp.pl/haslo/podglad/36113/konserwacja/3972625/budynku).

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F.

Sekcja ta obejmuje:

·budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,

·roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Sekcja ta obejmuje następujące działy wg PKWiU:

·Dział 41 ─ budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,

·Dział 42 ─ budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,

·Dział 43 ─ roboty budowlane specjalistyczne.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU 2015 grupowanie 43.29.19.0 - Pozostałe roboty związane z wykonywaniem instalacji, gdzie indziej niesklasyfikowane obejmuje także:

·specjalistyczne roboty związane z instalowaniem dźwigów towarowych i wind osobowych, schodów ruchomych i ruchomych chodników, włączając naprawy i konserwację,

·roboty związane z instalowaniem drzwi automatycznych i obrotowych,

·roboty związane z instalowaniem rolet i markiz,

·roboty związane z instalowaniem znaków świetlnych i znaków pozostałych,

·roboty związane z wykonywaniem instalacji odgromowych,

·roboty instalacyjne związane z wyrobami niestanowiącymi części konstrukcji obiektu budowlanego.

Ponadto, zgodnie z pkt 6.2.4 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), nazwy grupowań na poziomach wyższych, tj. sekcji, działu, grupy, a niekiedy klasy, nie zawsze w pełni oddają zakresy grupowań wchodzących w ich skład na poziomie końcowym. Wynika to z faktu, że nazwy tych grupowań są formułowane w sposób ogólny i skrótowy, użyteczny przy prezentacji danych.

Tym samym sama nazwa działu, w którym sklasyfikowana jest dana usługa, nie przesądza o jej charakterze.

Wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) tej ustawy, określa stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych m.in. dla przychodów z robót budowlanych w wysokości 5,5%. Jednocześnie określając wysokość stawki ryczałtu, ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie odnosi się do działu PKWiU 43 „Roboty budowlane specjalistyczne”, zatem również przychodów ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 43.29.19.0 - Pozostałe roboty związane z wykonywaniem instalacji, gdzie indziej niesklasyfikowane nie sposób zaklasyfikować jako objętych daną stawką ryczałtu w oparciu o klasyfikację PKWiU.

Z uwagi na fakt, że w zakresie robót budowlanych ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie odnosi się do klasyfikacji PKWiU, koniecznym jest analiza okoliczności sprawy umożliwiająca określenie właściwej stawki ryczałtu, niezależnie od klasyfikacji dokonanej na gruncie PKWiU. W przypadku, gdy ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie odnosi się w ogóle do PKWiU, klasyfikacja wyrobów i usług dokonana na gruncie PKWiU jest dla konsekwencji podatkowych wynikających z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne bez znaczenia (por. wyrok WSA w Gdańsku z 18 lipca 2023 r. sygn. akt I SA/Gd 358/23 wydany w zakresie usług cateringowych).

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie m.in. wykonywania wszelkich napraw oraz konserwacji dźwigów osobowych i towarowych w budynkach mieszkalnych i przemysłowych. Świadczy Pan usługi polegające na konserwacji dźwigów osobowych i towarowych w budynkach mieszkalnych i przemysłowych. Wykonuje Pan też naprawy dźwigów. Dla świadczonych usług wskazał Pan grupowanie PKWiU 43.29.19.0.

Analizując opisany zakres świadczonych usług w świetle definicji robót budowlanych, zawartej w art. 3 pkt 7 ustawy Prawo budowlane - stwierdzić należy, że opisane przez Pana usługi, polegające na konserwacji dźwigów osobowych i towarowych w budynkach mieszkalnych i przemysłowych – wbrew Pana opinii – nie mogą być opodatkowane stawką ryczałtu 5,5%, przewidzianą dla robót budowlanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wymienione przez Pana w opisie sprawy usługi z zakresu konserwacji dźwigów nie wpisują się w zakres pojęcia budowy, przebudowy, montażu, remontu, czy też rozbiórki obiektu budowlanego, ani nie są one wykonywane w ramach tych procesów. Podkreślić należy, że konserwacja nie jest pojęciem tożsamym z pojęciem robót budowlanych, bowiem prowadzi do utrzymania w sprawności technicznej funkcjonujących już obiektów budowlanych, ale nie do ich remontu. Jej celem jest zabezpieczenie przed zużyciem, zniszczeniem i zapewnienie prawidłowego funkcjonowania użytkowanych elementów obiektów i ich części.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że dla przychodów z tytułu świadczonych przez Pana w roku podatkowym 2024 oraz w obecnym roku podatkowym 2025 usług sklasyfikowanych wg PKWiU 43.29.19.0, polegających na konserwacji dźwigów osobowych i towarowych w budynkach mieszkalnych i przemysłowych, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie jak Pan wskazał 5,5%.

W świetle powyższego, Pana stanowisko w tym zakresie, uznano za nieprawidłowe.

Odmiennie należy natomiast potraktować sytuację, w której dokonuje Pan napraw dźwigów osobowych i towarowych w budynkach mieszkalnych i przemysłowych, w ramach remontu w rozumieniu cytowanej definicji zawartej w art. 3 pkt 8 ustawy Prawo budowlane. W takim bowiem przypadku mamy do czynienia z robotami budowlanymi, dla których ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W tej sytuacji dla przychodów z tytułu świadczonych przez Pana w roku podatkowym 2024 oraz w obecnym roku podatkowym 2025 usług sklasyfikowanych wg PKWiU 43.29.19.0, polegających na naprawie dźwigów osobowych i towarowych w budynkach mieszkalnych i przemysłowych, będących robotami budowlanymi, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W tej części Pana stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie sformułowanego pytania.

Zastrzec jednak należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przedmiotem interpretacji indywidualnej są wyłącznie przepisy prawa podatkowego. Przedmiotowa interpretacja nie stanowi zatem definitywnej oceny tego, czy wykonywane przez Pana usługi są faktycznie usługami budowlanymi. Ustalenie stanu rzeczywistego jest domeną ewentualnego postępowania podatkowego. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego. Interpretację indywidualną wydaje się bowiem wyłącznie w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Pana, natomiast w toku prowadzonego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwy Organ prowadzi postępowanie dowodowe w celu dokładnego ustalenia stanu faktycznego, który rzeczywiście zaistniał.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.