Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 czerwca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 24 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismami z – brak daty sporządzenia (wpływ 25 i 31 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnosi Pani o rozpatrzenie wniosku o interpretacje podatkową za lata 2022-2023 na podstawie pozytywnie rozpatrzonej interpretacji podatkowej o numerze (…) za 2024 r. Charakter Pani pracy nie uległ zmianie, dlatego też chciałaby Pani potwierdzić, czy w latach 2022 i 2023 obowiązywały takie same zasady rozliczania co w 2024 r. w przypadku Pani charakteru pracy. Informacje dotyczące charakteru Pani pracy zostały wyjaśnione we wcześniejszym wniosku i interpretacja została pozytywnie rozpatrzona.

W pismach, które wpłynęły 25 i 31 lipca 2025 r., stanowiących uzupełnienia wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Czy posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.)?

Odpowiedź: Tak, w latach 2022-2023 posiadała Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, zgodnie z art. 3 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest Pani polską rezydentką podatkową, Pani centrum interesów życiowych i gospodarczych znajduje się w Polsce, a Pani miejscem zamieszkania jest terytorium RP.

2.Czy prowadzona przez Panią działalność gospodarcza, w latach których dotyczy złożony wniosek, tj. 2022-2023, była działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?

Odpowiedź: Tak, prowadzona przez Panią działalność gospodarcza w latach 2022-2023 była działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Świadczyła Pani usługi zarządzania projektami oraz koordynacji prac zespołów w procesie tworzenia oprogramowania na rzecz klientów zewnętrznych.

3.Czy świadczone przez Panią usługi będące przedmiotem wniosku, w latach których dotyczy złożony wniosek, tj. 2022-2023, były wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Nie, Pani usługi nie były wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy. Świadczone przez Panią usługi nie wymagają kwalifikacji prawnika, lekarza, architekta, biegłego rewidenta czy innego zawodu wymienionego w ustawie. Są to usługi organizacyjne i zarządcze.

4.Czy w ustawowym terminie złożyła Pani oświadczenie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy (dd-mm-rrrr)?

Odpowiedź: Tak, 3 stycznia 2022 r. złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

5.Czy w latach których dotyczy złożony wniosek, tj. 2022-2023, w odniesieniu do Pani zachowane zostały warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak, przez cały okres 2022-2023 były spełnione warunki wskazane w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Uzyskane przychody pochodziły z prowadzonej działalności gospodarczej, w ramach której świadczyła Pani usługi na rzecz innych przedsiębiorców.

6.Czy w latach których dotyczy złożony wniosek, tj. 2022-2023, w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej wystąpiły negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Nie, w latach 2022-2023 nie wystąpiły żadne negatywne przesłanki określone w art. 8 ww. ustawy. Nie prowadziła Pani działalności w zakresie wykluczającym możliwość zastosowania ryczałtu.

7.Jaka usługa/usługi jest/są przedmiotem złożonego przez Panią wniosku. Proszę przedstawić szczegółowy opis usługi/usług z podaniem jej nazwy/ich nazw.

Odpowiedź: Usługi polegające na zarządzaniu projektami informatycznymi oraz pełnieniu funkcji Product Ownera (właściciela produktu) w zespołach projektowych. Usługi obejmują: nadzór nad harmonogramem i zakresem projektu, analizę wymagań klienta, wsparcie zespołu projektowego, tworzenie dokumentacji projektowej, koordynację działań zespołu oraz komunikację z klientem.

8.Jakie dokładnie czynności wykonywała Pani w ramach świadczonej/nych przez Panią usługi/usług? Proszę o ich wymienienie oraz szczegółowe i wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie, na czym konkretnie polegały wymienione przez Panią czynności:

1)czego dotyczyły?

2)jaki był ich zakres?

3)co było ich efektem?

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z czynności.

Odpowiedź:

-Nadzór nad wszystkimi fazami projektu,

-Analiza wymagań klienta,

-Komunikowanie wizji produktu zespołowi,

-Tworzenie i aktualizacja wymagań technicznych,

-Zarządzanie zadaniami (…),

-Modelowanie procesów biznesowych,

-Prowadzenie warsztatów z klientami,

-Ocena techniczna projektów w fazie przedsprzedażowej itd.

Ponadto, dołączyła Pani do uzupełnienia odpowiedzi, które złożyła Pani w ramach uzupełnienia wniosku za 2024 r., doprecyzowując m.in. następujące Pani obowiązki w ramach świadczonych usług:

a)Nadzorowanie wszystkich faz projektu, od rozpoczęcia do zakończenia

1.Czego dotyczyło: nadzoru nad wszystkimi etapami realizacji projektu, w tym definiowanie jego celów, kontrola harmonogramu oraz jakości wykonywanych prac.

2.Zakres: obejmuje planowanie, kontrolę postępów prac oraz zgodność z wymaganiami klienta na każdym etapie projektu.

3.Efekt: sprawny przebieg projektu od fazy planowania aż po wdrożenie, zgodnie z ustalonym harmonogramem i zakresem.

b)Analiza wymagań klienta

1.Czego dotyczyła: analizy potrzeb klienta, aby dokładnie zrozumieć jego oczekiwania i cele.

2.Zakres: obejmuje rozmowy z klientem, dokumentowanie jego wymagań i analiza ich wykonalności.

3.Efekt: precyzyjnie określone wymagania, które są podstawą dalszych etapów projektu.

c)Komunikowanie zespołowi projektowemu wizji produktu

1.Czego dotyczyło: przedstawienia zespołowi głównych celów projektu i oczekiwanych rezultatów.

2.Zakres: spotkania i warsztaty z zespołem aby każdy znał wizję i końcowy cel który chce osiągnąć podczas prac implementacyjnych.

3.Efekt: wspólne zrozumienie przez zespół celów projektu i wizji produktu, co ułatwia realizację zadań.

d)Tworzenie oraz aktualizowanie wymagań biznesowych na wymagania projektowo-techniczne

1.Czego dotyczyło: przekształcania wymagań biznesowych klienta w konkretne wymagania techniczne.

2.Zakres: regularne spotkania i konsultacje z zespołem technicznym oraz klientem w celu dostosowania wymagań.

3.Efekt: kompleksowa lista wymagań technicznych, które są podstawą prac programistycznych.

e)Prowadzenie rejestru zadań projektowych

1.Czego dotyczyło: tworzenia i aktualizacji listy zadań, które muszą zostać wykonane przez zespół.

2.Zakres: użycie narzędzi zarządzania projektami, takich jak (…), do monitorowania zadań i ich statusów.

3.Efekt: przejrzysty rejestr zadań, ułatwiający organizację pracy i kontrolę postępów.

f)Zapewnienie przejrzystości, dostępności i zrozumienia elementów listy zadań

1.Czego dotyczyło: zapewnienia, że wszystkie zadania są zrozumiałe i dostępne dla zespołu.

2.Zakres: wyjaśnianie i precyzowanie wymagań, dzielenie zadań na mniejsze części, jeśli konieczne.

3.Efekt: każdy członek zespołu wie, co i jak ma wykonać, co zwiększa efektywność pracy.

g)Modelowanie procesów biznesowych

1.Czego dotyczyło: tworzenia schematów procesów biznesowych, które mają być wspierane przez oprogramowanie.

2.Zakres: analiza obecnych procesów klienta i zaprojektowanie nowych, które optymalizują działania biznesowe.

3.Efekt: procesy gotowe do wdrożenia w oprogramowanie, spełniające wymagania klienta.

h)Tworzenie dokumentacji projektowej

1.Czego dotyczyło: opracowywania dokumentacji technicznej i projektowej, opisującej wymagania i procesy.

2.Zakres: tworzenie specyfikacji, opisów funkcji, diagramów i instrukcji użytkowania.

3.Efekt: kompletna dokumentacja ułatwiająca zrozumienie projektu oraz utrzymanie produktu po wdrożeniu.

i)Przygotowanie lub uczestnictwo w przygotowaniu harmonogramu projektu

1.Czego dotyczyło: tworzenia szczegółowego harmonogramu prac projektowych.

2.Zakres: ustalanie etapów projektu oraz kamieni milowych.

3.Efekt: harmonogram, który stanowi podstawę do zarządzania czasem realizacji projektu.

j)Nadzorowanie przestrzegania harmonogramu projektu

1.Czego dotyczyło: monitorowania postępu prac względem harmonogramu.

2.Zakres: spotkania statusowe z klientem i bieżąca kontrola realizacji zadań.

3.Efekt: realizacja projektu zgodnie z założonymi terminami.

k)Nadzór, analiza oraz raportowanie ryzyk związanych z projektem

1.Czego dotyczyły: identyfikacji i zarządzania potencjalnymi ryzykami, które mogą wpływać na projekt.

2.Zakres: regularne analizy ryzyka, ustalanie planów minimalizacji zagrożeń.

3.Efekt: zmniejszenie wpływu ryzyk na realizację projektu.

l)Raportowanie postępów pracy nad projektem

1.Czego dotyczyło: regularnego dostarczania informacji o stanie projektu klientowi.

2.Zakres: raporty statusowe oraz dokumentacja postępu.

3.Efekt: przejrzystość i bieżąca informacja dla wszystkich zaangażowanych stron.

m)Współpraca z osobami zaangażowanymi w projekt, koordynowanie ich pracy

1.Czego dotyczyła: koordynacji pracy całego zespołu projektowego.

2.Zakres: codzienne lub cotygodniowe spotkania zespołu i rozwiązywanie problemów.

3.Efekt: skuteczna współpraca i komunikacja zespołu.

n)Organizacja oraz prowadzenie spotkań wewnętrznych zespołu projektowego

1.Czego dotyczyły: organizacji i prowadzenia spotkań mających na celu omówienie postępów i problemów.

2.Zakres: spotkania planistyczne, codzienne „stand-upy”, retrospektywy aby usprawnić pracę.

3.Efekt: płynna i bieżąca komunikacja oraz rozwiązywanie problemów na bieżąco w zespole projektowym.

o)Monitorowanie i raportowanie o jakości wykonywanej przez zespół projektowy pracy

1.Czego dotyczyły: nadzoru nad jakością wytwarzanego oprogramowania.

2.Zakres: ustalanie kryteriów jakości, które pomogą osiągnąć wysoką jakość wytwarzanego produktu.

3.Efekt: produkt końcowy spełniający wysokie standardy jakości.

p)Wsparcie zespołu projektowego, w tym w celu rozwiązywania konfliktów lub usunięcia powstałych przeszkód

1.Czego dotyczyło: wspierania zespołu w rozwiązywaniu konfliktów i usuwaniu przeszkód.

2.Zakres: spotkania „one-on-one”, mediacja w razie konfliktów, usuwanie przeszkód organizacyjnych.

3.Efekt: efektywniejsza praca zespołu i poprawa atmosfery w projekcie.

q)Przygotowanie planów i harmonogramów związanych z projektami realizowanymi w imieniu klienta

1.Czego dotyczyło: tworzenia planów i harmonogramów zadań na potrzeby projektów.

2.Zakres: planowanie etapów realizacji i kluczowych terminów.

3.Efekt: realistyczny i efektywny plan prac projektu.

r)Prowadzenie warsztatów oraz zdalnych spotkań z klientami oraz zespołami programistów i designerów

1.Czego dotyczyło: warsztatów mających na celu definiowanie i optymalizację zakresu projektu.

2.Zakres: spotkania planistyczne z klientem, prezentacje, wspólne definiowanie wymagań.

3.Efekt: zrozumienie przez wszystkie strony oczekiwań i wymagań projektowych.

s)Ocena techniczna projektu w fazie przedsprzedażowej w celu ustalenia zakresu prac i technologii dla potencjalnego klienta

1.Czego dotyczyła: weryfikacja technicznych możliwości i wymagań na potrzeby projektu z potencjalnym klientem w celu ustalenia prognozy dla klienta dot. budżetu i długości trwania projektu.

2.Zakres: analiza technologii, długość trwania projektu i analiza kompetencji zespołu projektowego.

3.Efekt: określenie wykonalności projektu i propozycja technologii oraz zespołu projektowego.

9.Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Panią czynności, których dotyczy Pani wniosek (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania)?

Odpowiedź: Usługi są klasyfikowane pod numerem PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi związane z zarządzaniem”, przy czym nie świadczy Pani usług na rzecz firm centralnych (head office) ani usług doradczych – Pani usługi mają charakter organizacyjno-wykonawczy.

10.Czy w latach których dotyczy złożony wniosek, tj. 2022-2023, osiągała Pani przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?

Odpowiedź: Nie. W latach 2022-2023 nie osiągała Pani przychodów z usług firm centralnych (head office) ani z doradztwa związanego z zarządzaniem w rozumieniu PKWiU dział 70. Usługi nie miały charakteru doradczego, lecz dotyczyły zarządzania projektami realizowanymi dla klientów zewnętrznych.

11.Czy oprócz prowadzonej działalności gospodarczej, w latach których dotyczy złożony wniosek, tj. 2022-2023, uzyskiwała Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodziły i czy prowadziła Pani ewidencję, która umożliwiała Pani identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?

Odpowiedź: Tak, uzyskiwała Pani również przychody z najmu mieszkania, które również były opodatkowane ryczałtem. Prowadziła Pani ewidencję przychodów umożliwiającą jednoznaczne przyporządkowanie stawek opodatkowania do różnych źródeł przychodów.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy przychody uzyskiwane przez Panią w ramach działalności gospodarczej na zasadach B2B, polegające na świadczeniu usług zarządzania projektami i pełnienia funkcji Product Ownera (właściciela produktu), mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z przepisami ustawy?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Pani zdaniem, Pani przychody z działalności gospodarczej polegającej na zarządzaniu projektami informatycznymi i koordynacji prac zespołów, są klasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0. Świadczone usługi mają charakter organizacyjno-wykonawczy i nie mają charakteru usług doradczych ani usług dla firm centralnych. W związku z powyższym uważa Pani, że przychody te mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania PKWiU 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Stawką 8,5% opodatkowane są natomiast pozostałe usługi wymienione w dziale PKWiU 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniach wynika, że świadczy Pani usługi polegające na zarządzaniu projektami informatycznymi oraz pełnieniu funkcji Product Ownera (właściciela produktu) w zespołach projektowych. Usługi obejmują: nadzór nad harmonogramem i zakresem projektu, analizę wymagań klienta, wsparcie zespołu projektowego, tworzenie dokumentacji projektowej, koordynację działań zespołu oraz komunikację z klientem. W uzupełnieniu wniosku szczegółowo i wyczerpująco scharakteryzowała Pani na czym konkretnie polegają wymienione przez Panią czynności. Przedmiotem wniosku są lata 2022-2023. Złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne 3 stycznia 2022 r. Świadczone przeze Panią usługi klasyfikuje Pani pod symbolem PKWiU 70.22.20.0. W latach 2022-2023 nie osiągała Pani przychodów z usług firm centralnych (head office) ani z doradztwa związanego z zarządzaniem w rozumieniu PKWiU dział 70. Usługi nie miały charakteru doradczego, lecz dotyczyły zarządzania projektami realizowanymi dla klientów zewnętrznych. Prowadzona przez Panią działalność w latach 2022-2023 była działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pani usługi nie były wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy. Oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskiwała Pani przychody z najmu mieszkania. Przychody te były opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Prowadziła Pani ewidencję przychodów, umożliwiającą jednoznaczne przyporządkowania stawek opodatkowania do rożnych źródeł przychodów.

W odniesieniu do świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią w latach 2022-2023 ze świadczenia w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usług polegających na zarządzaniu projektami informatycznymi oraz pełnieniu funkcji Product Ownera (właściciela produktu) w zespołach projektowych, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.