
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia właściwej stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 lipca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawcą jest (…), prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce.
W ramach swojej działalności Wnioskodawca świadczy usługi związane z zarządzaniem projektami i produktami cyfrowymi, w szczególności obejmujące m.in.:
·formułowanie i przekazywanie zadań członkom zespołu projektowego (programistom, designerom itp.),
·bieżącą komunikację i koordynację pracy między działem deweloperskim a projektowym,
·opracowywanie dokumentacji projektowej (tworzenie szczegółowych wymagań, specyfikacji technicznych, makiet UX/UI),
·planowanie i przeprowadzanie testów A/B oraz analizę ich wyników,
·udział w strategicznym planowaniu rozwoju produktu cyfrowego, w tym sugestie usprawnień i kierunków rozwoju,
·optymalizację procesów w projekcie (doskonalenie metodologii pracy zespołu, usprawnianie komunikacji i obiegu informacji),
·inne czynności o charakterze organizacyjno-zarządczym i koordynacyjnym związane z realizacją projektów dla klientów. Wnioskodawca wykonuje powyższe usługi samodzielnie, na własny rachunek i ryzyko, jako niezależny kontrahent zewnętrzny.
Nie jest przy tym pracownikiem swoich klientów ani członkiem ich organów zarządzających – usługi świadczone są na podstawie umów B2B (cywilnoprawnych) z klientami zewnętrznymi.
Wnioskodawca oświadcza, że nie świadczy tych usług na rzecz obecnego ani byłego pracodawcy (spełnia tym samym warunek z art. 8 ust. 2 ustawy ryczałtowej dotyczący braku kontynuacji etatu w formie działalności).
Dla celów podatkowych Wnioskodawca wybrał formę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Przedmiot prowadzonej działalności Wnioskodawca traktuje jako działalność usługową (zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym) i wstępnie klasyfikuje go według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wszystkie wykonywane czynności należą do kategorii usług zarządzania projektami, a nie do usług doradczych – ich charakter polega na praktycznym koordynowaniu i nadzorowaniu realizacji projektów (planowanie, organizacja i kontrola przebiegu prac), zamiast na udzielaniu porad czy konsultacji biznesowych. Brak jest okoliczności wyłączających stosowanie ryczałtu – działalność Wnioskodawcy nie obejmuje żadnej z branż wyłączonych w art. 8 ust. 1 ustawy (np. nie dotyczy aptek, handlu walutami, usług wolnych zawodów itp.), a warunki do opodatkowania ryczałtem zostały spełnione (m.in. limit przychodów z roku poprzedniego nie został przekroczony, zgodnie z art. 6 ust. 4 u.z.p.d. ).
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i spełnia kryteria określone w art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym posiada na terytorium Polski nieograniczony obowiązek podatkowy. Oznacza to, że podlega opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Przedmiotem zapytania jest rok podatkowy 2025. Interpretacja indywidualna ma dotyczyć stanu faktycznego obejmującego rok 2025, a w zakresie zdarzenia przyszłego - również kolejnych lat podatkowych (poczynając od 2025 r.), o ile Wnioskodawca będzie kontynuował opisaną działalność gospodarczą na wskazanych we wniosku zasadach.
Wnioskodawca uzyskał pierwszy przychód z tytułu opisanej działalności w 2024 roku (konkretnie w lipcu 2024 r.). Od tego momentu wszelkie przychody z tej działalności są opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym zgodnie z dokonanym wyborem formy opodatkowania.
Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wybór ryczałtu został zadeklarowany w dniu rejestracji działalności gospodarczej (poprzez wniosek CEIDG) – zgłoszenie to skutecznie poinformowało urząd skarbowy o wybranej formie opodatkowania.
Odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności w ramach działalności ponosi Wnioskodawca, nie zaś Kontrahent (zleceniodawca). Innymi słowy, z wyłączeniem odpowiedzialności za ewentualne czyny niedozwolone, to Wnioskodawca jako niezależny przedsiębiorca odpowiada osobiście przed osobami trzecimi za należyte wykonanie usług i ich rezultaty, a nie podmiot zamawiający te usługi.
Czynności, o których mowa we wniosku, nie są wykonywane pod kierownictwem ani w miejscu i czasie wyznaczonym przez Kontrahenta. Wnioskodawca wykonuje usługi samodzielnie i niezależnie - we własnym zakresie organizuje swoją pracę, decyduje o sposobie oraz miejscu i czasie wykonania zadań (oczywiście respektując uzgodnione z klientem terminy realizacji projektu). Kontrahent określa oczekiwany zakres prac i cele projektu, ale nie sprawuje nad Wnioskodawcą bezpośredniego nadzoru personalnego typowego dla stosunku pracy.
Wnioskodawca nie osiąga i nie będzie osiągał przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (PKWiU 70.10) ani usług doradztwa związanego z zarządzaniem w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług zarządzania rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16).
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi mają charakter organizacyjno-zarządczy (zarządzanie projektami) i zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Nie są one usługami doradczymi sensu stricto - Wnioskodawca nie sporządza ekspertyz, analiz ani niezależnych opinii dla organów zarządczych klientów, nie uczestniczy w kształtowaniu strategii firm jako konsultant, nie udziela porad zewnętrznych.
Jego działalność polega na praktycznym planowaniu, organizacji i koordynowaniu prac zespołów w ramach realizowanych projektów, zgodnie z zakresem ustalonym przez zleceniodawcę. W związku z tym przychody te nie podlegają 15% stawce ryczałtu, lecz mogą być opodatkowane stawką 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie mają charakteru doradztwa w zakresie oprogramowania. Wnioskodawca nie udziela klientom ani zespołom technicznym porad dotyczących wyboru, architektury, konfiguracji lub zakupu oprogramowania.
W ramach swojej działalności Wnioskodawca jedynie tworzy opisy zadań funkcjonalnych i organizuje prace zespołów projektowych (w tym programistów), nie ingerując w techniczne decyzje dotyczące oprogramowania. Wybór narzędzi, technologii i rozwiązań programistycznych pozostaje po stronie zespołu developerskiego lub klienta.
Poza wskazaną działalnością gospodarczą Wnioskodawca nie uzyskuje obecnie żadnych innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Nie jest zatrudniony na umowę o pracę i nie prowadzi dodatkowej działalności zarobkowej; nie osiąga także dochodów z innych źródeł (takich jak np. najem, kapitały pieniężne czy działalność wykonywana osobiście). Jedynym źródłem przychodów podlegających opodatkowaniu po stronie Wnioskodawcy jest opisane we wniosku świadczenie usług zarządzania projektami w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej.
Wnioskodawca prowadzi (i będzie prowadził w przyszłości) ewidencję przychodów zgodnie z wymogami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ewidencja ta pozwala na wyodrębnienie przychodu z każdego rodzaju działalności opodatkowanego różnymi stawkami ryczałtu, jeżeli zajdzie taka konieczność.
Wnioskodawca wykonuje na rzecz klientów szereg czynności wchodzących w zakres pozostałych usług zarządzania projektami (PKWiU 70.22.20.0). Poniżej przedstawiam szczegółowy opis każdej z wymienionych we wniosku czynności/zadań, obejmujący ich charakter, zakres, przebieg oraz rezultat:
·Formułowanie i przekazywanie zadań członkom zespołu projektowego (programistom, designerom itp.) - W ramach tej czynności Wnioskodawca dzieli cele projektowe na konkretne zadania i przydziela je odpowiednim członkom zespołu (np. programistom, grafikom, projektantom UX). Polega to na opracowaniu jasnych poleceń i wymagań dla każdego zadania, tak aby każdy członek zespołu wiedział, co dokładnie ma wykonać i w jakim terminie. Czynność ta obejmuje również wyjaśnianie założeń i oczekiwań co do wyników pracy oraz bieżące doprecyzowanie zadań w razie pytań ze strony wykonawców. Efekt: każdy członek zespołu otrzymuje klarowny zakres obowiązków i zadań do realizacji, co zapewnia sprawny przebieg prac projektowych zgodnie z założeniami.
·Bieżąca komunikacja i koordynacja pracy między działem deweloperskim a projektowym. Ta czynność polega na stałym utrzymywaniu przepływu informacji i harmonijnej współpracy pomiędzy zespołem deweloperskim (programistycznym) a zespołem projektowym (np. projektanci, product managerowie). Wnioskodawca pełni rolę łącznika, organizując regularne spotkania i konsultacje, przekazując wzajemnie ustalenia, wymagania i uwagi między tymi zespołami. Koordynuje on również rozwiązywanie bieżących problemów - np. jeśli zespół deweloperski napotka trudność techniczną lub potrzebuje doprecyzowania wymagań, Wnioskodawca pozyskuje informacje od zespołu projektowego lub klienta i dostarcza je programistom. Zakres tej czynności obejmuje także pilnowanie, aby obie grupy pracowały w tym samym kierunku i zgodnie z przyjętym harmonogramem. Efekt: zapewniona jest sprawna komunikacja wewnątrz projektu, redukowane są opóźnienia wynikające z braku informacji, a prace zespołów są zsynchronizowane i przebiegają zgodnie z planem.
· Opracowywanie dokumentacji projektowej (tworzenie szczegółowych wymagań, specyfikacji technicznych, makiet UX/UI) - W ramach tej czynności Wnioskodawca przygotowuje komplet dokumentów opisujących projekt. Obejmuje to zbieranie i spisywanie szczegółowych wymagań funkcjonalnych co do produktu cyfrowego (na podstawie ustaleń z klientem lub zespołem produktowym), tworzenie lub współtworzenie specyfikacji technicznej dla zespołu deweloperskiego, a także opracowywanie lub koordynowanie powstawania prototypów i makiet UX/UI obrazujących projektowane rozwiązania. Praca nad dokumentacją polega na dokładnym opisaniu, czego dotyczy projekt (jakie funkcje ma spełniać produkt, jakie technologie mają być użyte, jakie są kryteria akceptacji itp.), tak aby wszyscy zaangażowani mieli jednolite wytyczne. Zakres tej czynności jest szeroki - od dokumentów biznesowych (wymagania użytkowników) po techniczne (specyfikacje dla developerów) oraz materiały graficzne (makiety interfejsu). Efekt: powstaje pełna dokumentacja projektowa stanowiąca podstawę realizacji - jest ona punktem odniesienia dla zespołu programistów i projektantów, ułatwiając im zrozumienie celów projektu i szczegółów wykonania.
·Planowanie i przeprowadzanie testów A/B oraz analiza ich wyników - Ta czynność polega na wprowadzeniu do projektu elementu badawczego umożliwiającego porównanie dwóch lub więcej wariantów rozwiązania (np. dwóch wersji funkcjonalności lub interfejsu) i sprawdzenie, który wariant lepiej spełnia założone cele (np. generuje wyższe zaangażowanie użytkowników). Wnioskodawca planuje takie testy - tj. określa, czego dotyczą poszczególne warianty i jakie metryki/parametry będą mierzone - a następnie koordynuje ich przeprowadzenie (we współpracy z zespołem deweloperskim wdrażającym potrzebne zmiany). Po zakończeniu testu Wnioskodawca zbiera dane i dokonuje analizy wyników: porównuje wskaźniki osiągnięte przez każdą z wersji, ocenia istotność różnic i formułuje wnioski na przyszłość. Efekt: uzyskiwane są konkretne wyniki i rekomendacje dotyczące dalszego rozwoju produktu - dzięki testom A/B wiadomo, które rozwiązanie jest optymalne z punktu widzenia założonych celów (np. użyteczności czy konwersji), co pozwala podejmować decyzje poparte danymi, a nie wyłącznie intuicją.
·Udział w strategicznym planowaniu rozwoju produktu cyfrowego, w tym sugestie usprawnień i kierunków rozwoju - Czynność ta polega na zaangażowaniu Wnioskodawcy w prace o charakterze planistyczno-strategicznym dotyczące przyszłości projektu lub produktu. Wnioskodawca uczestniczy np. w spotkaniach strategicznych z klientem lub zespołem zarządzającym produktem, podczas których omawiane są długoterminowe cele, nowe funkcjonalności czy kierunki rozwoju produktu cyfrowego. Jako menedżer projektu Wnioskodawca analizuje dotychczasowy przebieg prac i wyniki produktu, a następnie przedstawia sugestie usprawnień lub propozycje nowych rozwiązań, które mogłyby zwiększyć wartość produktu albo efektywność prac. Zakres tej czynności obejmuje m.in. przygotowanie własnych rekomendacji opartych na doświadczeniach z realizacji projektu (np. wskazanie obszarów wymagających ulepszeń, zaproponowanie zmian w funkcjach produktu, które mogą przynieść korzyści użytkownikom lub biznesowe efekty klientowi). Należy podkreślić, że nie jest to formalne doradztwo biznesowe, lecz element wewnętrznego procesu planowania projektu - Wnioskodawca dzieli się swoimi spostrzeżeniami jako osoba zarządzająca projektem. Efekt: powstaje usystematyzowany plan rozwoju produktu uwzględniający propozycje ulepszeń. Sugestie Wnioskodawcy mogą zostać wykorzystane przy podejmowaniu decyzji strategicznych przez właścicieli produktu, co pomaga ukierunkować dalsze prace tak, by produkt cyfrowy rozwijał się zgodnie z oczekiwaniami rynku i klienta.
·Optymalizacja procesów w projekcie (doskonalenie metodologii pracy zespołu, usprawnianie komunikacji i obiegu informacji) - W ramach tej czynności Wnioskodawca monitoruje i analizuje przebieg procesu realizacji projektu od strony organizacyjnej, aby zidentyfikować ewentualne trudności lub nieefektywności w pracy zespołu. Na tej podstawie wdraża działania usprawniające: doskonali metodologię pracy (np. wprowadza lub modyfikuje metodyki zwinne, takie jak Scrum lub Kanban, dostosowując je do potrzeb projektu), proponuje ulepszenia w komunikacji wewnętrznej (np. wprowadza regularne odprawy, efektywniejsze narzędzia do współpracy czy raportowania postępów) oraz dba o sprawny obieg informacji (np. jasno definiuje kanały przekazywania zadań i feedbacku). Zakres tej czynności jest ciągły - Wnioskodawca na bieżąco obserwuje pracę zespołu i reaguje na pojawiające się problemy organizacyjne, starając się im zapobiegać w przyszłości poprzez wypracowanie lepszych praktyk. Efekt: zwiększenie efektywności i jakości pracy w projekcie. Dzięki optymalizacji procesów zespół działa sprawniej (mniej błędów organizacyjnych, lepsza komunikacja), co przekłada się na terminowość i jakość realizowanych zadań oraz ogólny sukces projektu.
·Inne czynności o charakterze organizacyjno-zarządczym i koordynacyjnym związane z realizacją projektów dla klientów - Poza wymienionymi wyżej głównymi zadaniami,
Wnioskodawca wykonuje również wszelkie dodatkowe czynności konieczne do pomyślnej realizacji projektów, mające charakter organizacyjny lub koordynacyjny. Na czym one polegają? Do takich czynności można zaliczyć na przykład przygotowywanie harmonogramów i planów projektów (rozdzielanie etapów w czasie, określanie kamieni milowych), monitorowanie postępu prac i raportowanie go klientowi, zarządzanie ryzykiem w projekcie (identyfikacja potencjalnych zagrożeń dla terminowej realizacji i podejmowanie działań zapobiegawczych), organizowanie spotkań statusowych i warsztatów projektowych, a także bieżącą administrację projektem (np. prowadzenie rejestru zadań, dokumentowanie ważnych ustaleń, dbanie o obieg dokumentów projektowych). Zakres tych czynności jest szeroki i zależy od potrzeb konkretnego projektu - Wnioskodawca podejmuje wszelkie działania, które są niezbędne, aby projekt przebiegał sprawnie i zgodnie z umową z klientem. Efekt: prawidłowo zorganizowany proces realizacji projektu. Dzięki tym czynnościom projekty są realizowane terminowo i zgodnie z ustalonym zakresem, a klient jest na bieżąco informowany o postępach. Wnioskodawca zapewnia, że wszystkie elementy organizacyjne są dopilnowane, co minimalizuje ryzyko niepowodzenia projektu z przyczyn zarządczych lub komunikacyjnych.
Wszystkie powyższe czynności mają charakter organizacyjno-zarządczy i służą sprawnej realizacji projektu cyfrowego dla klienta. Nie polegają one na świadczeniu porad zewnętrznych dotyczących zarządzania czy oprogramowania, lecz na praktycznym zarządzaniu wykonaniem projektu - planowaniu, koordynacji i nadzorowaniu pracy zespołu w ramach ustalonego zakresu obowiązków.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu opisanych wyżej usług zarządzania projektami cyfrowymi mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zamiast stawki 15% przewidzianej dla usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU ex 70)?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z opisanej działalności podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego, ponieważ świadczone usługi nie stanowią usług doradztwa związanego z zarządzaniem w rozumieniu przepisów o ryczałcie, lecz mieszczą się w kategorii pozostałych usług zarządzania projektami. W rezultacie nie są objęte podwyższoną 15% stawką ryczałtu, lecz podstawową stawką 8,5% właściwą dla działalności usługowej.
Poniżej Wnioskodawca przedstawia szczegółowe uzasadnienie tego stanowiska.
1.Klasyfikacja świadczonych usług według PKWiU. Zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę wyraźnie odpowiada definicji grupowania PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Kod ten obejmuje usługi polegające na zarządzaniu i koordynowaniu projektów (innych niż budowlane), co odpowiada profilowi działalności Wnioskodawcy. Dla porównania, w indywidualnej interpretacji podatkowej z 5 czerwca 2025 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.262.2025.2.HJ) organ podatkowy potwierdził, że działalność gospodarcza polegająca na zarządzaniu projektami (PKWiU 70.22.20.0) – nawet wzbogacona o dodatkowe czynności w postaci np. optymalizacji treści produktowych – nadal mieści się w tym samym grupowaniu i podlega opodatkowaniu ryczałtem 8,5% .
W przywołanej interpretacji zaakcentowano, że kluczowe jest odróżnienie tego typu usług od usług doradczych: jeżeli czynności nie mają charakteru doradczego związanego z zarządzaniem, to pozostają w grupowaniu 70.22.20.0 i korzystają z 8,5% stawki, zamiast podlegać pod kategorię doradztwa obłożoną stawką 15% . W niniejszej sprawie charakter usług Wnioskodawcy jest organizatorsko-zarządczy (project management), a nie typowo doradczy. Wnioskodawca nie sporządza odrębnych opinii czy analiz na zlecenie zarządów firm, nie doradza w zakresie strategii biznesowej jako zewnętrzny konsultant, lecz jako menedżer projektu zajmuje się głównie bieżącym prowadzeniem projektu i realizacją zadań w ustalonym zakresie.
W konsekwencji prawidłowe jest zaklasyfikowanie tych usług do PKWiU 70.22.20.0, a nie do grupowań z kategorii 70.22.1 (usługi doradztwa związane z zarządzaniem) czy 70.22.3 (pozostałe usługi doradcze dla biznesu). Należy podkreślić, że zgodnie z Komunikatem GUS to podatnik sam dokonuje odpowiedniej klasyfikacji PKWiU, kierując się faktycznym charakterem świadczonych usług.
W ocenie Wnioskodawcy, wybrany kod PKWiU jest właściwy i znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych (por. interpretacja indywidualna z 23 marca 2023 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.23.2023.4.MT, w której podobny zakres usług również zaliczono do PKWiU 70.22.20.0 i uznano za opodatkowany 8,5% ryczałtem).
2.Przepisy ustawy o ryczałcie – stawki 15% vs 8,5%. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (t.j. Dz.U. 2024 poz. 776 ze zm.), 15% stawka ryczałtu ma zastosowanie m.in. do przychodów ze świadczenia „usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70)” – z wyłączeniem usług doradztwa w zakresie zarządzania rynkiem rybnym – innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów . Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) tej ustawy, 8,5% stawka ryczałtu obejmuje przychody z pozostałej działalności usługowej, o ile dane usługi nie zostały przypisane ustawowo do innej stawki oraz pod warunkiem, że działalność nie jest wyłączona z ryczałtu . Innymi słowy, przychody z działalności usługowej co do zasady mogą być opodatkowane 8,5% ryczałtem, o ile konkretne usługi nie mieszczą się w katalogu usług objętych wyższymi stawkami (wymienionymi w art. 12 ust. 1 pkt 2-4 ustawy) oraz o ile nie zachodzą wyłączenia wskazane w art. 8 ustawy.
W przypadku Wnioskodawcy oba te warunki są spełnione: (a) jego usługi nie należą do grupy usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) (tj. nie są usługami firm centralnych ani doradztwa w zakresie zarządzania sensu stricto), a (b) działalność nie jest objęta żadnym z wyłączeń z art. 8 ust. 1 ustawy (jak wskazano w opisie stanu faktycznego). Należy zwrócić uwagę na znaczenie symbolu „ex” przy grupowaniu PKWiU w przytoczonym przepisie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m). Ustawodawca wskazał nim, że 15% stawka dotyczy jedynie ściśle określonych usług w obrębie działu 70 PKWiU – mianowicie usług doradczych związanych z zarządzaniem – a nie odnosi się do wszystkich możliwych usług sklasyfikowanych w dziale 70.
W interpretacjach podkreśla się, że dopisek „ex” zawęża zakres danego grupowania tylko do usług wymienionych w przepisie, wyłączając pozostałe usługi z tej grupy z podwyższonej stawki. W rezultacie 15% ryczałt obejmuje wyłącznie:
1)usługi firm centralnych (PKWiU 70.10) oraz
2)usługi doradztwa związane z zarządzaniem (kategoria 70.22.1) – np. doradztwo strategiczne, finansowe, rynkowe, HR itp. – z pewnym wyłączeniem szczegółowym (rynku rybnego). Pozostałe usługi zaliczane do działu 70, które nie mają charakteru doradztwa w zakresie zarządzania, nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) – a zatem nie podlegają 15% stawce ryczałtu.
Do takich usług należą właśnie: usługi w zakresie PR (PKWiU 70.21), pozostałe usługi zarządzania projektami (PKWiU 70.22.2) oraz pozostałe usługi doradcze związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (PKWiU 70.22.3) – dla wszystkich tych kategorii właściwa jest standardowa stawka 8,5% . Interpretacje podatkowe jednoznacznie to potwierdzają. Przykładowo Dyrektor KIS w interpretacji z 10 czerwca 2025 r., sygn. 0112-KDSL1-2.4011.248.2025.2.MO, stwierdził, że przychody sklasyfikowane pod PKWiU 70.22.20.0 (pozostałe usługi zarządzania projektami) podlegają opodatkowaniu według 8,5% stawki ryczałtu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy.
Także we wcześniejszej interpretacji z 27 czerwca 2024 r. (sygn. 0114- KDWP.4011.53.2024.2.IG) organ potwierdził prawidłowość stanowiska podatnika, że dochody z zarządzania projektami IT kwalifikują się do opodatkowania ryczałtem 8,5%.
3.Brak przesłanek do zastosowania stawki 15% ani wyłączenia ryczałtu. Mając na uwadze powyższe przepisy i ich wykładnię prezentowaną w interpretacjach, należy stwierdzić, że działalność Wnioskodawcy nie wypełnia dyspozycji normy przewidującej stawkę 15%. Wnioskodawca nie świadczy usług doradztwa w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem – nie udziela porad jako zewnętrzny konsultant od strategii czy zarządzania firmą, lecz wykonuje usługi operacyjne w ramach konkretnych projektów. Jego usługi nie są zatem objęte grupowaniem PKWiU 70.22.1 (doradztwo związane z zarządzaniem) określonym w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) u.z.p.d.
W konsekwencji przychody te należy traktować jako przychody z działalności usługowej niewymienionej w art. 12 ust. 1 pkt 2-4 ustawy, do których zastosowanie ma 8,5% stawka ryczałtu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit.a) . Takie stanowisko jest zgodne z licznymi interpretacjami indywidualnymi dotyczącymi zbliżonych stanów faktycznych – organy podatkowe konsekwentnie uznają, że usługi zarządzania projektami mogą być opodatkowane 8,5% ryczałtem, o ile nie sprowadzają się do działalności doradczej sensu stricto.
W interpretacji z 5 czerwca 2025 r. (przywołanej wyżej) fiskus wyraźnie podkreślił, że czynności zarządzania projektami IT „nie mieszczą się w definicji usług doradczych związanych z zarządzaniem, które byłyby obciążone 15% stawką”, dzięki czemu mogą podlegać stawce 8,5% . Również Dyrektor KIS w interpretacji z 23 marca 2023 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.23.2023.4.MT) przyznał rację podatnikowi, że przychody z usług zaklasyfikowanych do PKWiU 70.22.20.0 nie są objęte wyższą stawką ryczałtu, gdyż nie chodzi o usługi doradcze, i w rezultacie mogą być opodatkowane stawką 8,5% . Co więcej, nie zachodzą inne okoliczności, które mogłyby wykluczyć lub utracić prawo Wnioskodawcy do ryczałtu. Jak wspomniano, Wnioskodawca spełnia warunki podmiotowe i przedmiotowe do opodatkowania ryczałtem (art. 6 ust. 4 i art. 8 ustawy) – jego działalność nie należy do ustawowo wykluczonych, a usługi nie są świadczone na rzecz byłego pracodawcy w rozumieniu art. 8 ust. 2 u.z.p.d. (co zostałoby uznane za kontynuację stosunku pracy).
Wnioskodawca prowadzi działalność usługową w sposób zgodny z definicją ustawową i osiąga przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz niezależnych kontrahentów . Nie uzyskuje przychodów z działalności wymienionej w art. 8 ust. 1 (np. nie prowadzi apteki ani nie handluje walutami), nie wykonuje wolnego zawodu w ramach tej działalności, ani nie pełni funkcji „firmy centralnej” dla innych podmiotów. Krótko mówiąc, nie ma żadnych przeszkód prawnych, aby opisane usługi mogły korzystać z ryczałtu ewidencjonowanego.
4.Wnioski. Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe. Opisana działalność gospodarcza – polegająca na zarządzaniu i koordynacji projektów cyfrowych – stanowi działalność usługową opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Właściwą stawką ryczałtu jest 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy, ponieważ osiągane przychody mieszczą się w grupie usług nieobjętych podwyższonymi stawkami (nie są to usługi doradcze w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) u.z.p.d.). Stanowisko to zostało wielokrotnie potwierdzone w analogicznych indywidualnych interpretacjach podatkowych, w których organy podatkowe wskazywały, że przychody z usług sklasyfikowanych pod PKWiU 70.22.20.0 podlegają opodatkowaniu 8,5% ryczałtem.
Wnioskodawca wnosi zatem o potwierdzenie, że w przedstawionym stanie faktycznym ma prawo stosować 8,5% stawkę ryczałtu ewidencjonowanego do całości uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług, zgodnie z powołanymi przepisami.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e - 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;
6) (uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
- klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
- klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
- kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
- kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem stawką 8,5 % opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu ,,Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWIU).
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że, prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce.
Pana działalność nie obejmuje żadnej z branż wyłączonych w art. 8 ust. 1 ustawy (np. nie dotyczy aptek, handlu walutami, usług wolnych zawodów itp.), a warunki do opodatkowania ryczałtem zostały spełnione (m.in. limit przychodów z roku poprzedniego nie został przekroczony, zgodnie z art. 6 ust. 4 u.z.p.d.).
W ramach swojej działalności świadczy Pan usługi związane z zarządzaniem projektami i produktami cyfrowymi, w szczególności obejmujące m.in.:
- formułowanie i przekazywanie zadań członkom zespołu projektowego (programistom, designerom itp.),
- bieżącą komunikację i koordynację pracy między działem deweloperskim a projektowym,
- opracowywanie dokumentacji projektowej (tworzenie szczegółowych wymagań, specyfikacji technicznych, makiet UX/UI),
- planowanie i przeprowadzanie testów A/B oraz analizę ich wyników,
- udział w strategicznym planowaniu rozwoju produktu cyfrowego, w tym sugestie usprawnień i kierunków rozwoju,
- optymalizację procesów w projekcie (doskonalenie metodologii pracy zespołu, usprawnianie komunikacji i obiegu informacji),
- inne czynności o charakterze organizacyjno-zarządczym i koordynacyjnym związane z realizacją projektów dla klientów. Wnioskodawca wykonuje powyższe usługi samodzielnie, na własny rachunek i ryzyko, jako niezależny kontrahent zewnętrzny.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane ze świadczenia będących przedmiotem zapytania usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU: 70.22.20.0, które nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.
Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
- zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym.
W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Powołane przez Pana interpretacje zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
